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2003シーズン分析(4) (12/10-30)
新予選で燃料搭載量の違いにより、チームメイト同士の比較ができなくなったと思うのは早計だ。第一スティントの周回数から計算すれば比較は可能である。図は全16戦における二人の予選タイムのPPタイム比率と、第一スティントの周回数を示す。
 
2003 Season Analysis (4) (Dec.10-30)
It is rash to think that teammates' comparison became impossible by the difference in the amount of fuel loading by new qualifying. Comparison is possible if it calculates from the number of laps of the first stint. Figures shows PP time ratio of two persons' qualifying time in all 16 games, and the number of times of laps of the first stint.
 
2003シーズン分析(3) (11/29)
2003年のグリッドは、かなりバラエティに富んでいた。前年はPPがフェラーリとウィリアムズの2チームで独占されたが、今年はマクラーレンとルノーもPPを2回ずつ獲得した。特にルノーは前年に最高で6番手だったが、今年はフロントロー3回、2列目4回を記録した。また、前年に2列目までは3強が独占していたが、今年はザウバー、ジャガー、トヨタも食い込んだ。逆に、フェラーリが4列目に沈むことが5回もあった。

もちろん、混沌の最大の原因は今年の新ルールであろう。1ラップしかないアタックに加えて、レースの燃料を搭載しなければならなくなったことで、戦略の要素が加わった。その影響はどのくらいあったか、GPごとに見ていこう。
 
2003 Season Analysis (3) (Nov.29)
The grid in 2003 was considerably rich in variety.  In the previous year,  PPs has been monopolized in two teams, Ferrari and Williams. But in this year, McLaren and Renault also gained PP by a unit of 2 times. Although especially Renault was No. 6 in the highest in the previous year, three front rows and 2 sequence 4 times were recorded this year. Moreover, although about top 3 three monopolized Front 2 lows in the previous year, Sauber, Jaguar and Toyota also ate away this year. Conversely, Ferrari sometimes sank in 4th low no less than 5 times.

Of course, the greatest cause of being confused may be a new rule of this year. In addition to the attack only with one lap, the strategic element was applied by it having had to come to carry the fuel of a race. It had the influence how much, or I will see it for every GP.
 
2003シーズン分析(2) (11/24)
前回はグランプリ各セッションごとのトップタイム記録者を見た。今回は各ドライバーのセッションごと16戦の平均を見る。指標の100%は、各GPでの最速タイムに対してである。最速タイムは、必ずしも金曜予選とは限らない。
 
2003 Season Analysis (2) (Nov.24)
The top time record person for Grand Prix each session of every was seen last time. An average of 16 games is seen every session of each driver this time. 100% of an index comes out to the quickest time in GP. The quickest time is not not necessarily the Friday qualifying.
 
2003シーズン分析(1) (11/10)
何回かに分けて2003年シーズンを振り返る。1回目は、グランプリごとの各セッションのトップタイムをマークした者について見てみる。

M・シューマッハとフェラーリが、前年ほどでないにしても、速さでは一番のポテンシャルを持っていたことが言えた。
 
2003 Season Analysis (1) (Nov.10)
Look back upon a season in several steps in 2003. The 1st time is looked at about the person who marked the top time of each session for every Grand Prix.

Even if it was alike and it carried out, in speed, the thing with the first potential which M.Schumacher and Ferrari are not the previous year was able to be said.
 
2002と2003、FLの違い (8/11-15)
Miはカナダで投入の新構造タイヤでBSを圧倒
2003年は、MiがわずかにBSを上回る状態で推移していた。ところがカナダ以降、Miが引き離した。Miはカナダで新構造タイヤを投入していた。それが大きなアドバンテージを生み、BSはいまだに追いつけないでいる。
 
Diff. of FL, 2002 and 2003  (Aug.11-15)
Mi overwhelms BS with the new structure tire from Canada.
2003, Mi was changing in the state of exceeding BS slightly. However, Mi pulled apart after Canada. Mi supplied the new structure tire in Canada. It induces big advantage and BS cannot yet catch up.
 
バルセロナテスト全ラップタイム(3)
7月8日から11日まで行われたバルセロナ・テストの全ラップタイムを見ながら、各チームの状況を探っていきましょう。ミナルディを除く9チームが参加しました。フェラーリはこれとは別にムジェロとフィオラノでテストを行いました。翌週のイギリスGPのあと、夏のテスト禁止期間が1ヶ月続きます。今回のテストは3戦分の準備を兼ねており、非常に重要となりました。ウィリアムズが2連勝した後、フェラーリの巻き返しはなるのでしょうか。後半戦の展開を占う意味で見てみましょう。
 
Barcelona Test Full Laptime(3)
Let's explore the situation of each team, seeing all the lap times of the Barcelona test performed from July 8 to the 11th. Nine teams except Minardi participated. Ferrari tested by Mugello and Fiorano apart from this. The test prohibition term of summer continues for one month behind Britain GP of the next week. This test serves as the preparation for 3 games, and became very important. After Williams defeats successively two times, does a comeback of Ferrari become? Let's see in the meaning which divines deployment of second half of the game.
 

2003好勝負(2)ヨーロッパGP、モン対ミヒャ (7/3)
2003年の好バトル2回目。第9戦ヨーロッパGPの43周目、2位M・シューマッハと3位モントーヤの戦いです。現代F1でオーバーテイク・シーンが極度に減った中、たとえ王者相手だろうと、果敢に攻める唯一のファイター、それがモントーヤです。このバトルには、王者の焦りによる2度の進路変更が見られました。
 

2003 Good Battle (2) Europe GP Montoya vs Michael (Jul.3)
2nd time of the good battle in 2003. It is fighting of Montoya and M.Schumacher who fight for 43th lap of 9th round Eurpoe GP. While the overtaking scene decreased to the degree very much in the present age F1, when even it will be for a king, the only fighter Montoya attacks bold. The course change of 2 times by impatience of a king was looked at by this battle.
 

前半戦を振り返る (6/23)
2003年は中間の8戦が終わりました。前半戦を振り返ってみましょう。

第一予選ではフェラーリが圧倒的に速いのに、第二予選でライバルたちに飲み込まれてしまったかのようです。これがフェラーリ苦戦の一因になっています。
 

Look back the 1st half (Jun.23)
1st 8 games finished in 2003. Let's look back upon the first half of the game.

It seems that it is whether Ferrari has been overwhelmingly understood by rivals by the second qualifying although it is quick in the first qualifying. This is the cause of the Ferrari hard-fight.
 
 
Technical Trend
テクニカル・トレンド(5) 「モンテカルロ・ウィング」 (6/8)
モナコはダウンフォースをシーズン中で最大にするところです。例年、ここではウィングにさまざまなトライが施されます。今回はルノーに目立った動きが見られました。また、ウィリアムズのブレーキ、ミシュランタイヤの新素材など、勝敗に関わる技術も取り入れられているようです。
  
Technical Trend (5) "MonteCarlo Wing" (Jun.8)
Monaco is just going to make a down force the maximum in a season. Every year, various tries are given to the wing here. The motion which was noticeable in Renault was seen this time. It seems that moreover, the technology in connection with victory or defeat, such as Williams's brake and a new material of Michelin tire, is also taken in.
 
 
New Machine
マクラーレンMP4/18を見る(2) (5/23)
MP4/18はまだまだいろいろありそうだ。これは何だ? どこへ隠れたかと思われたエグゾーストパイプなのか? 
 
McLaren MP4/18 view(2) (May 23)
There are likely to be various MP4/18 still more. Is it the exhaust pipe considered where to have hidden?
 
マクラーレンMP4/18を見る (5/22)
マクラーレンが満を持して新車MP4/18を登場させた。細部を見れば見るほど、驚くべき車であることがわかる。速さと信頼性はこれからだが、少なくともエイドリアン・ニューウェイの設計はフェラーリを抜いて最先端に出たと言える。
 
McLaren MP4/18 view (May 22)
McLaren was fully prepared and the new car MP4/18 was made to appear. The more it sees details, the more it turns out that it is the car which should be surprised. Speed and reliability are future. However, at least, a design of an Adrian Neway may exceed Ferrari and it was able to be said that it appeared in the tip.
 
 
Technical Trend
テクニカル・トレンド(4) 「赤い鮫」F2003-GA (5/11)
第5戦スペインGPでF2003-GAがデビューしました。F1史に残る名車F2002の改良版です。エンジン、ギヤボックス、リアサスペンション取り付け部、ラジエター、そしてブレーキ。車のいたるところに改善のあとが見受けられます。どれだけ革新性があるか見ていきましょう。
 
Technical Trend(4) "Red Shark" F2003-GA (May 11)
F2003-GA came out in 5th race Spain GP. It is the improvement version of the noted vehicle F2002 which remains in the history of F1. Engine, gear box, rear suspension attachment part, radiator, and brake. The improvement back can see in the everywhere of a car. Let's find which has innovation nature.
 
テクニカル・トレンド(3) 「波型フロントウィング」  
ブラジルGPではウィリアムズが波型のフロントウィングを投入してきました。ダウンフォースを増やしたいが、乱気流は増やしたくないという考え方に基づくものです。(2003/4/14)
 
Technical Trend(3) "Waved Front Wing"  
In Brazil GP, Williams supplies the wave type front wing. Although they want to increase the down force, but not to increase the turbulence is based on the view.
 
テクニカル・トレンド(2)「フリップアップとウィングレット」  
マレーシアGPは高温対策を各チームが施しました。ウィリアムズはリアセクションにあるフリップ・アップとウィングレットを進化させ、ミニ・ウィング化してきました。
(2003.3.31)

 
Technical Trend(2) "Flip-Ups & Winglets"  
As for Malaysia GP, each team took the measures against high temperature. Williams evolved flip-ups and winglets in rear section and has formed them into the mini-wing.
 
テクニカル・トレンド(1) 「デルタ・ウィング」
2003年開幕戦オーストラリアGPでは、冬のテスト時からさらに車が進化したことがわかりました。今回目立ったのは、リアウィングです。マクラーレンが斬新な形状を施し、B・A・Rも工夫しています。名付けて、「デルタ・ウィング」です。それを見ていきましょう。
(2003.3.11)
Technical Trend(1) "Delta Wing"
It turns out that the car evolved from the time of the test of winter further in opening game Australia GP in 2003. The rear wing was conspicuous this time. McLaren gives new form and BAR is also devising. It called "Delta Wing". Let's see it.

 

2003好勝負(1)オーストラリアGP、キミ対ミヒャ
2003年の好バトルをピックアップしていきます。まずは開幕戦オーストラリアGPの38周目、優勝を争うライコネンとM・シューマッハの戦いです。
 

2003 Good Battle (1) Australia GP Kimi vs Michael
The good battle in 2003 is taken up. First of all, it is fighting of Raikkonen, and M.Schumacher who fight for 38th lap of opening race Australia GP.
 
驚異的なコスト削減改革
2003年1月15日は歴史的な日になりました。 ロンドン、ヒースロー空港のヒルトンホテルでFIAが 10チームの代表に、コスト削減のための方策 を提示しました。それは驚くべき内容でした。現代 F1の根幹を成すあらゆることが制限されるからです。 (無線、スペアカー、予選セッティング、TCSなど) 過去2年で2つのチームが消えました。2002年に1チームが独走して人々の興味が薄れ、スポンサーの退潮に結びつきました。F1は危機感を強め、あまりに高いコストをかける構造を改革せざるを得なくなったのです。
(2003.1.17)
Surprised reform for cost reduction
January 15, 2003 became the historical day. FIA represented the policy for cost reduction to representation of ten teams in the Hilton hotel in London and Heathrow Airport. It was the contents which should be surprised. It is because all the things for which the basis of the present age F1 is accomplished are restricted. (Radio, spare car, qualify setting, TCS, etc.).? Two teams disappeared in the past two years. One team had its own way in 2002, people's interest faded, and it was connected with a sponsor's decline. F1 could not but come to reform the structure which applies strength and too much high cost for a sense of impending crisis.

 

Test
序盤3戦のF2002を叩け
冬のテストが終わりました。今回は、総周回数と、最後のヘレス、イモラ、フィオラノの状況を記します。テストの周回数はチーム力に比例していました。フェラーリの新車F2003-GAは抜きん出た速さですが、序盤の3戦を走る旧車F2002のタイムは、他チームに迫られています。
(2003.3.3)

 

Hit F2002 in opening 3 races
The test of winter finished. This time, the total number of the circumference and the situation of the last Jerez, Imola, and Fiorano are described. The number of the laps of test was proportional to team power. Although new car F2003-GA of Ferrari has the speed not to be reached by rivals, the time of the old vehicle F2002 which runs for 3 games of the opening part is pressed by other teams.
(Mar.3,2003)
バルセロナテスト全ラップタイム(2)
2月17日から21日まで行われたバルセロナ・テストの全ラップタイムを見ながら、各チームの状況を探っていきましょう。19日と20日が雨になりました。トヨタとルノーが躍進し、ウィリアムズが埋没しています。この期間に、フェラーリはイモラでテストし、マクラーレンは走っていません。
(2003.2.24)

Barcelona Test Full Laptime(2)
Let's explore the situation of each team, seeing all the lap times of the Barcelona test performed from February 17 to the 21st. As for it, 19th and 20th began to rain. Toyota and Renault advance rapidly and Williams is buried. Ferrari is tested in Imola in this term, and McLaren is not running.
(Feb.24,2003)
冬のテスト終盤
冬のテストも終盤になりました。2月10日から2月14日の間に3ヶ所でテストが行われました。3強はそれぞれに分散しています。この時期は開幕戦のシミュレーションを行います。タイヤはメルボルンに持っていくものです。今後は燃料を軽くして走ることよりも、レースでの速さが求められます。
(2003.2.16)

Winter Test(3)
The test of winter also became in the end. The test was performed by three places between February 10 and February 14. It is distributing to each about strong three. This time performs the simulation of the opening race. Same tires will brought to Melbourne. The speed in a race is found rather than making fuel light and running from now on.
(Feb.16,2003)
バルセロナテスト全ラップタイム(1)
2月1日から5日まで行われたバルセロナ・テストから、フェラーリの走った3〜5日の全ラップタイムを見ながら、各チームの状況を探っていきましょう。
テストのサイクルは、数周走ってピットインを繰り返すものになっています。また、連続走行の最初の周が速く、次第にタイムが落ちる傾向にあります
(2003.2.9)

Barcelona Test Full Laptime(1)
Let's explore the situation of each team, seeing all the lap times from the 3rd when Ferrari ran to the 5th from the Barcelona test performed from February 1 to the 5th.
The cycle of a test runs several laps and pit in has repeated. Moreover, the beginning lap of a continuation run is quick and it is in the tendency that a time falls gradually.
(Feb.9,2003)
冬のテスト(2)
すでに7チームが新車を出した1月、テストの状況はどうなったでしょうか。今回、目を見張ったのは、ビルヌーブがやる気を見せていることです。毎年、冬のテストで1日だけ走ってやめてしまう彼が、今年は連続で走りこんでいます。これは新車の出来が思ったより良いと感じているからではないでしょうか。
また、マクラーレンとフェラーリは前半戦まで許される電子装置のテストに没頭し、TCSなしでテストも行ったウィリアムズと対照的です。

(2003.2.3)

Winter Test(2)
What did the situation of a test become in January when seven teams already took out the new car? In order to have been astonished this time, it is that Villeneuve has shown the motivation. He who will run and stop only one day by the test of an every winter runs continuously, and is crowded this year. Isn't this because it thinks that it is good rather than the result of a new car considered?
Moreover, McLaren and Ferrari are being devoted to the test of the electronic equipment allowed to the first half of the season. It is contrastive with Williams who tested without TCS.
(Feb.3,2003)
冬のテスト(1)
2003年冬のテストがバルセロナで本格化しました。マクラーレンとウィリアムズの旧車が伸び悩むのに対し、トヨタとザウバーの新車が好調なスタートを見せています。
(2003.1.19)

Winter Test(1)
The test of the winter of 2003 got into stride in Barcelona. The new car of Sauber has shown Toyota the good start to the old vehicle of McLaren and Williams making little increase.
(Jan.19,2003)
 
New Machine
フェラーリF2003-GAを見る
故ジャンニ・アニエリのイニシャルをつけたフェラーリの新車が登場。フィアットをアメリカに売るなとの願いか。基本的にマイナーチェンジのF2003-GAだが、ロリー・バーンは多くの部分を設計しなおした。マシンをよく見ればそのことがわかる。ただし、新しいフロント部分については公開されず、サンマリノまで待たされることになった。
(2003.2.8)
Ferrari F2003-GA view
The new car of Ferrari which attached reason Giannni Agnelli's initial appears. Is it wish of not selling Fiat to the United States? Although it was F2003-GA of a minor change fundamentally, Rory Byrne redesigned many portions. That is understood if a machine is often seen. However, it will not be opened to the public about a new front portion, but will be kept waiting to San Marino.
ウィリアムズFW25を見る
ウィリアムズFW25登場。前年に期待を裏切り、わずか1勝しかできなかったFW24からどう進化したでしょうか。B・A・Rに移籍したジェフ・ウィリスの設計によるFW24はコーナリング性能がジョーダン以下と酷評されました。課題はダウンフォース不足でした。デザイナーは新たにギャビン・フィッシャーを起用し、設計を一新しています。その結果、独自性が減り、ひたすらF2002を真似ることになりました。
(2003.2.1)
Williams FW25 view
Williams FW25 appeared. How did it evolve from FW24 which betrayed expectation in the previous year and was able to do only only one victory? As for FW24 by design of Gef Willis who transferred to BAR, the cornering performance was severely criticized below as Jordan. The down force of the subject was insufficient. A designer newly appoints Gavin Fischer and has renewed the design. Consequently, peculiarity will decrease and F2002 will be imitated intently.
ルノーR23を見る
ルノーR23が登場。前年、マイク・ガスコインの設計したシャシー性能は高く評価されましたが、今年はどうでしょうか。F2002の影響は受けましたが、それほど大きな変化は見せず、前年型の延長線上にあると言えます。このチームの課題は広角エンジンのパワーかもしれません。なお、JTのメインスポンサー料は42〜48億円と推定されます。
(2003.1.21)
Renault R23 view
Renault R23 appears. Although the chassis performance which microphone gas coin designed was esteemed in the previous year, how is it this year? Although the influence of F2002 won popularity, a so big change is not shown but can be said that it is on the extension of the type of the previous year. The subject of this team may be the power of wide angle engine. In addition, the charge of a main sponsor of JT is presumed to be 35-40 million dollars.
ザウバーC22を見る
ザウバーが新車C22を発表しました。F1は今、メーカーと組まなければ"プライベーター"と呼ばれる時代です。フェラーリの型落ちエンジンを使って近年は善戦している、この10周年のチームは、目標を3強に次ぐ4位に掲げました。それは"野心的"でしょうか。
例年、前半戦に活躍し、後半は息切れでした。しかし今年はTCS禁止で後半戦もかきまわすことができるかもしれません。
(2003.2.10)
Sauber C22 view
Sauber announced the new car, C22.If you do not cooperate with a maker now, it is the time called "privater". The team of this 10th anniversary that is fighting well hung up the target over the 4th place which ranks next to three strong teams, in recent years using the model omission engine of Ferrari. Is it "ambition"?
Every year, they played an active part in the first half of the game, and was breathlessness the second half. However, second half of the game may also be able to be stirred by TCS prohibition this year.
ジョーダンEJ13を見る
ジョーダンEJ13が正式発表されました。ビッグスポンサーを失ったジョーダンは、凋落の一途をたどっていますが、少ない予算でどうやりくりしてくるでしょうか。いくつか独自のデザインが見受けられます。
(2003.2.18)
Jordan EJ13 view
The official announcement of Jordan EJ13 was carried out. Although decline of Jordan which lost the big sponsor is being enhanced, how is it managed on few budget? Some original designs can see.
B・A・R 005を見る
B・A・R 005が登場。このチームは今年が正念場です。ウィリアムズから引き抜いたジェフリ−・ウィリスの最初の作品はウィリアムズ色を残しながらも、F2002を取り入れています。ホンダはトヨタに負けたくないでしょうが、ビルヌーブが愛想をつかしてしまうのか、それとも浮上してくるでしょうか。
(2003.1.11)
BAR005 view
BAR 005 appears. This year of this team is the critical moment. The work of Geoffrey Willis's beginning drawn out from Williams has taken in F2002, though it leaves the Williams color. Although Honda probably does not want to be defeated by Toyota, will Villeneuve surface whether it becomes disaffected or will it rise?
ジャガー R4 を見る
今年4番目の登場はジャガーです。鳴り物入りだったフォード参戦も4年目になりました。例年、3位を1回だけという成績は満足できるものではありません。チーム首脳はころころ入れ替わる混迷ぶりですが、デザイナーはロブ・テイラーで変わっていません。新車のR4はどこが変わったのか探すのに苦労するくらい保守的です。ところどころで他チームのデザインを真似ていますが、すべて控えめで冒険していません。昨年後半の改善の延長線上にありますが、それでシーズンを戦っていけるのでしょうか。
(2003.1.22)
Jaguar R4 view
The 4th appearance is a jaguar this year. Ford participation in the war which was great fanfare also became the 4th year. Every year, the results only of 1 time cannot satisfy the 3rd place. Although a team head is for the first time in [ which interchanges at the time confusion ], the designer Rob Taylor has not changed. It is as conservative as R4 of a new car takes pains to look for where changed. Although the design of other teams is imitated in some places, all are cut down, and it loves and is not venturing. Can a season be fought although it is on the extension of an improvement of the second half last year?
ミナルディPS03を見る
ミナルディPS03がシェイクダウンしました。明日をも知れぬイタリアの小チームは、F1への挑戦を続けます。目立つことは何でもやらなければなりません。おそらく、決勝を度外視し、燃料を軽くして予選に打って出るでしょう。ミナルディなら仕方ないと誰でも思います。ぜひ鈴鹿までたどりつけてほしいものです。
(2003.2.23)
Minardi PS03 view
Minardi PS03 carried out the shake down. The small team of Italy which is not found in tomorrow, either continues the challenge to F1. You have to do anything conspicuous. Probably, they will ignore a race, they will make fuel light and set about a qualify. If it is Minardi, I think also by whom that it is unavoidable. I want them to surely come to Suzuka. 
トヨタTF103を見る
TF103は2003年1月8日にドイツのトヨタ本拠地で発表されました。新車を細かく見ていくと、随所にフェラーリのF2002を真似たことがわかります。
(2003.1.11)
Toyota TF103 view
TF103 was launched by the Toyota headquarters in Germany on January 8, 2003. You may see the new car finely, it turns out that F2002 of Ferrari was imitated everywhere.