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 2003JPN

日本GP ラップタイム分析

Japan GP Laptime Analysis

Oct.14, 2003

今年の1周だけの予選方式で、金曜は何度も雨になったが、土曜に雨が降ったのは最終戦の鈴鹿が初めてだった。そして、最後の組がその影響を受けた。金曜に最も速かったトゥルーリと、土曜フリー走行で2度ともトップになりレースのファステストラップを記録したR・シューマッハがタイムなしになってしまった。M・シューマッハはチームメイトより2.6秒も遅い14番手に沈んだ。勝つしかなかったライコネンも8番手だった。

レースはライコネンが2位、トゥルーリが5位、M・シューマッハが8位、R・シューマッハが12位だった。ライコネンはパニスに長いこと詰まり、トゥルーリもバトンに詰まった。シューマッハ兄弟は琢磨に詰まった。このような偶発が選手権争いの決着をつける最終戦で起こってしまった。

現代F1は投資金額に応じて成績が決まる。年々、不確定要素が少なくなり、面白みがなくなった。そこに偶発性の要素を取り入れたのが新予選方式だった。これまでF1はアメリカのモータースポーツと違ってエンターテイメントより格式を重んじていた。しかし、人間のスポーツという要素は減り、機械性能の要素が増す一方だった。機械を規制することには時間がかかるため、手っ取り早い競技規則に手を入れた。視聴率低下・観客減・スポンサー離れ・弱小チーム撤収という危機が過ぎ去るまではやむをえない。年に3レースくらいは偶発性というリスクを覚悟すべきだろう。
 
Although Friday began to rain repeatedly by the qualifying system of only 1 lap of this year as for it, that it rained on Saturday had the first Suzuka of the final game. And the last group was influenced. In the time, Trulli was quickest on Friday and R.Schumacher was topping twice on Saturday practices and recorded the fastest lap of the race has become nothing. M.Schumacher sank in late 14th no less than 2.6 seconds from the teammate. Raikkonen which could not but win was also 8th.

For the 2nd place Raikkonen, 5th place Trulli, M.Schumacher 8th place and R.Schumacher 12th place. Raikkonen had been got blocked in Panis for a long time, and Trulli was also stuck for Button. The Schumacher brothers were got blocked in Takuma. Such an occurrence has happened in the final game which attached a conclusion of championship argument.

As for the present age F1, results are decided according to the investment amount of money. Every year, the indefinite element decreased and fun was lost. The new qualifying system took in the element of occurrence nature there. Unlike U.S. motor sports, F1 respected social status more than entertainment until now. However, elements called man's sport decrease in number, and the elements of the machine performance were increasing in number steadily. For regulating a machine, for such a reason, time put the hand into the quick game rule. It is unavoidable until the crisis of an audience rating fall, the decrease of a spectator, sponsors detached building, and small and weak team recovery passes away. About 3 races are ready for a risk called occurrence nature for a year.
 
天候の変化でも安定した速さを示せたか
不安定な天候が鈴鹿の3日間を左右した。金曜の夜に雨が降り、土曜朝の路面は完璧ではなかった。土曜の昼にも雨が降り、ウォームアップでまたリセットになった。そして最終予選の終盤に雨が降ってしまった。日曜は今にも降り出しそうな雲の下、何度かぽつりぽつりと雨粒が落ちていた。しかし完全に降るまでには至らなかった。レースが雨に左右されることはなかったわけだ。

このような落ち着かない状況で、しっかりと安定した速さを示せたドライバーと、本来は速いのに実力を出し切れなかったドライバーに分かれた。レース勝者のバリチェロは前者だった。

ウィリアムズは速さを結果に生かすことが出来ない、往年の伝統パターンに陥った。正攻法の頑固なチームは、変化や偶発性にどうしても弱い。このチームが王座をとるときは、誰も追いつけないほど速くなければならない。
 
Speed stabilized by change of the weather was able to be shown?
The unstable weather influenced three days of Suzuka. It rained on Friday night and the road surface of the Saturday morning was not perfect. It rained also in the daytime on Saturday and it was reset again by the warm up. And it had rained in the end of the last qualifying. Raindrops had fallen in drops several times under the cloud behind which it is likely to start to rain at any moment. However, by the time it came down completely, it did not result. It is the reason by which a race was not influenced by rain.

The driver in which the speed stabilized firmly was able to be shown in such a unsettled situation, and originally, although it was quick, it was divided into the driver which took out ability and did not go out. A race winner's Barrichello was the former.

Williams lapsed into the tradition pattern of former years which could not employ speed in a result efficiently. The stubborn team of an orthodox approach is surely weak to change or occurrence nature. It must be so quick that nobody can catch up when this team takes the throne.
 

 

ブリヂストンが有利ではなかった鈴鹿のS字
セクター1とセクター2でバリチェロの速さが目立っていた。バリチェロは3日間ともM・シューマッハより速かったとも言える。ドライバーズ・サーキットで自信を取り戻すことができた。一方のM・シューマッハは鈴鹿で過去に5年連続7度のPPを誇ったが、今年はその速さが見られなかった。

ライコネンは今年の鈴鹿でクルサードに劣っていた。ドライバーズ・サーキットでこれはいただけなかった。ライコネンは土曜フリー走行前半に1コーナーでクラッシュしていまい、クルサードのスペアカーに乗り換えた。この流れからチャンピオンを狙うために勝つというところまで来ていなかった。

セクター1はS字の旋回性能が求められ、高速コーナリングに強いブリヂストンが有利と思われた。しかし結果はそれほどでもなく、ミシュランが善戦した。これは来年に向けてブリヂストンは脅威であろう。
 
S curves of Suzuka whose Bridgestone was not advantageous
The speed of Barrichello was conspicuous with the sector 1 and the sector 2. Barrichello can say that three days were quicker than M.Schumacher. Confidence was able to be regained in the drivers circuit. Although in Suzuka M.Schumacher was proud of PP of seven times and continuation in the past for five years, the speed was not seen this year.

Raikkonen was inferior to Coulthard in Suzuka of this year. This did not get in a drivers circuit. Raikkonen was changed to the spare car of Coulthard which crashed at first corner in the first half of Saturday practice. It was not coming till the place referred to as winning in order to aim at a champion from this flow.

It was required for the revolution performance of S curves, and the sector 1 was regarded as Bridgestone strong against a high-speed cornering being advantageous. However, a result is not as it, either and the Michelin fought well. Bridgestone of this may be a threat towards next year.
 
攻めのミシュラン、レースでは不発
ピットストップ回数と分割比を見る。ブリヂストン勢は判明した9台のうち、3ストップはフェラーリだけで、他はすべて2ストップだった。ミシュラン勢は8台のうち、3ストップは6台、2ストップはライコネンとトゥルーリだけだった。

ブリヂストンにとって、BARとザウバーが好調だったことから、2ストップと3ストップはどちらでも悪くなかった。ブリヂストンは2ストップでもタイヤのタレはひどくなかった。

だがミシュランはタイヤセットごとの違いが大きすぎた。新しいコンパウンドで攻めに来たが、品質の統一まで間に合わなかったかもしれない。ライコネンは2ストップの賭けに出たが、中盤にタイムが伸び悩み、失敗に終わった。

トヨタは2台とも3ストップだったが、レースで速いタイムを一度も出せずに終わった。この終わり方は嫌な感じだが、かえってより一層、冬に奮起するかどうかだろう。
 
In the Michelin of an attack, and a race, it was a misfire
The number of times of a pit stop and a division ratio are seen. Three stops were only Ferrari in nine cars which the Bridgestone vigor made clear, and all others were two stops. Michelin vigor was six cars were three stops and two stops were only Raikkonen and Trulli in eight cars.

For Bridgestone, since BAR and Sauber were good, neither of two stops and three stops was bad. Bridgestone of wear of a tire was not severe for no less than two stops.

But the Michelin's difference for every tire set was too great. Although it came for the attack by new compound, possibly it did not do to unification of quality. Although Raikkonen appeared in the bet of 2 stops, the time made little increase in the middle stage, and it was finished with failure.

Although both of Toyota was three stops, it finished, without the ability taking out a quick time with a race once. This way of finishing will be disagreeable whether to feel and stirred up on the contrary much more but in winter.
 
ライバルが二人消えて楽になったバリチェロ
スタートはシャッフルされたグリッドを実力順に戻そうとする力が働いたようなものだった。アロンソが5番手から3位に上がり、マクラーレン勢も2台ずつ抜いた。最後列のトゥルーリとR・シューマッハは、6台ずつ抜いた。トヨタ、ジャガー、ザウバーはそれぞれ順位を落とす羽目になった。トヨタのラウンチコントロールは鈴鹿でうまくはたらかなかった。逆に、BARはバトンが1台、琢磨が2台抜いて上々に滑り出した。琢磨がM・シューマッハに抜かれなかったのが特筆に価する。

1周目のスプーン手前で、モントーヤがバリチェロのインを差して1位に上がった。ここでF1のオーバーテイクを見たのは初めてだ。モントーヤは3周目に4.4秒の差をつけるが、バリチェロも追い上げて8周目に3.3秒差に縮めた。両者の戦いはモントーヤが9周目に油圧系トラブルでスローダウンして終わりを告げた。

次はバリチェロとアロンソの戦いになった。8周目に2.3秒あった差は、9周目に1.7秒、10周目に0.7秒と縮まった。バリチェロがモントーヤのオイルを浴びた影響もあった。12周目に二人は同時ピットインしたが順位は変わらなかった。その後、二人の差は1周につき0.5秒ずつ広がり、17周目に2.3秒になった。そして18周目にアロンソがエンジントラブルで止まった。

アロンソはガードレールを叩いて悔しがった。バリチェロの3ストップに対し、アロンソは2ストップで重く積んだ。20秒差以内にしておけば勝てたはずということだった。バリチェロは二人の強力なライバルが消えて、楽になった。19周目で2位クルサードとの差は14秒だった。
 
Barrichello became easy which two rivals disappeared
The start was what the power in which it returned the shuffled grid in the order of ability committed. Alonso went up from 5th to the 3rd place, and also passed two McLaren vigor at a time. It passed six Trulli and R.Schumacher in the backmost row at a time. Toyota, Jaguar, and Sauber became the panel of dropping ranking, respectively. There was no launch control of Toyota in working well in Suzuka. Conversely, BAR was good, Button passed 1 car and Takuma passed two, and they started very best. That Takuma was not passed by M.Schumacher was the value to special mention.

In front of Spoon curves in 1st lap, Montoya put the in of Barrichello and went up to the 1st place. This was the first time that overtaking of F1 was seen here. Although Montoya gave the difference for 4.4 seconds to the 3rd lap, it also caught up with Barrichello and was contracted to the difference for 3.3 seconds at the 8th lap. Montoya slowed down to the 9th lap in the oil pressure system trouble, and both fighting came to an end.

Next, it became fighting of Barrichello and Alonso. It was shortened in the 9th lap by the difference which had 2.3 seconds in the 8th lap, and was shortened with 0.7 seconds in the 10th lap for 1.7 seconds. Barrichello had the influence exposed to the oil of Montoya. Although two persons did simultaneous pit in to the 12th lap, ranking did not change. Then, two persons' difference spread for every 0.5 seconds per lap, and became 2.3 seconds to the 17th lap. And Alonso stopped at the 18th lap in the engine trouble.

Alonso struck the guardrail and regretted. Alonso was heavily stacked for two stops to three stops of Barrichello. It was won, when carrying out within the 20 second difference. Two powerful rivals disappeared and Barrichello became easy. The 2nd place of the difference with Coulthard was 14 seconds in the 19th lap.
 
マクラーレンのチームオーダー?
優勝しかないライコネンだったが、バリチェロがリタイヤする以外は勝てそうになかった。序盤にダ・マッタに抑えられたことが響き、2ストップでタイムが伸びなかった。

それでもチームはライコネンを必死に援護した。チームオーダーではないかと疑惑をもたれたことが2度あった。まず3周目、5位クルサードと6位ライコネンの順位が入れ替わった。その後、クルサードがライコネンの後ろで1秒以内についていたことが妙だった。クルサードの方が速いはずなのにどこかでミスしたのだろうか。

最初のピットストップで、クルサードが前に出た。クルサードはピットアウト後に爆発的なタイムアップを果たしていたが、ライコネンはそれほどでもなく、その後もハンドリング不調に悩まされた。これは3セット目のタイヤでも同じだった。ダ・マッタに抑えられた1セット目も症状が出るほど速く走れなかったため同じだろう。つまり、2ストップは失敗だったのだ。クルサードは25周目にライコネンに12秒の差をつけた。

マクラーレンはクルサードにバリチェロ追撃の役を持たせた。しかし、19周目の14秒差から、25周目で20秒差に広げられてしまった。両者2度目のピット後、34周目に24秒差になった。クルサードはとてもバリチェロに迫れるどころではなかった。

ライコネンはクルサードの3度目のピットでほんのわずか前に出た。このとき、2度目の疑惑がかすめた。ピット前にクルサードはライコネンに21秒のリードしか築けていなかった。クルサードはわざと遅く走ったのか。ラップタイムを見るとそうは見られなかった。

マクラーレンはよく最終戦までタイトル争いに残れたものだった。ラップタイムのペースはフェラーリには明らかに劣っていた。この日、勝てるとしたら、雨が降りだして、レインタイヤに替えるほどでないくらいになることだったが、そのような都合の良いことは起きなかった。
 
The team order of McLaren?
Although it was Raikkonen only with win, it did not win, except that Barrichello carried out the retired. What was suppressed by da Matta at the beginning was echoed, and lap times was not extended for two stops.

The team still supported Raikkonen frantically. There were two things leaned in doubt as it is not the team orders. The 5th place of Raikkonen replaced  the 6th place of Coulthard 3rd lap first. Then, it was strange that Coulthard was about less than 1 second behind Raikkonen. Although Coulthard must be quicker, was the mistake made by somewhere?

For the first pit stop, Coulthard came out before. Although Coulthard had achieved explosive deadline after pit out, Raikkonen is not as it, either and, also after that, it was afflicted by the handling bad condition. As for this, even the set 3rd tire was the same. Since it was not able to run so quickly that the 1st set of the condition stopped by da Matta comes out, it will be the same. That is, two stops were failure. Coulthard gave the difference for 12 seconds to the 25th lap at Raikkonen.

McLaren gave the role of a Barrichello pursuit to Coulthard. However, it has extended from the 14 second difference of the 19th lap to the difference for 20 seconds by the 25th lap. It became the difference for 24 seconds behind the 2nd both pit at the 34th lap. Barrichello was not just able to be pressed at all for Coulthard.

Raikkonen came out before small merely in the 3rd pit of Coulthard. The 2nd doubt grazed at this time. Coulthard had built only the lead for 21 seconds in front of the pit at Raikkonen. Did Coulthard run late purposely? It was not expected so that lap times were seen.

McLaren was able to remain in title argument to the final game well. The pace of lap times were clearly inferior in Ferrari. Although it was becoming about which were not this day and the degree which it started to rain and is changed to a rain tire supposing it could win, that such convenience was good did not break out.
 
ミヒャエルの2度の危機
M・シューマッハは1点取れば良い状況で鈴鹿に来た。精神的にはかなり楽だった。フェラーリの信頼性からすれば、壊れることは考えにくい。アクシデントさえ避ければ良い。しかし、その危機は2度もあった。

1度目は6周目の佐藤琢磨とのシケインでの接触だった。M・シューマッハは佐藤がインを空けていたと言った。佐藤は抜ける距離ではなかったからラインを守ったと言った。後ろから当たったことから、言い分は佐藤の方が正しいだろう。何よりも選手権でリタイヤできないM・シューマッハからすれば、やや軽率に見えた。

2度目は41周目のR・シューマッハとの接触だった。その前にメインストレートで兄は弟をブロックした。どう見ても弟の方が速いように見えた。だが兄は抜かれるわけにいかなかった。その時8位を走っていたから守らなければならなかった。そしてシケインでダ・マッタに追突しそうになり、ハードブレーキングした。このとき弟が接触してスピンした。兄はオーバーランした。こちらの方はあわやリタイヤもありうる状況だった。

たしかに3台のバトルの真ん中でかなり難しい状況だった。改修されたシケインはいまだに先が見えにくいが、さすがのM・シューマッハもその落とし穴にはまった。シケインで弟は3度も問題を起こしたが、兄にも鬼門となった。

M・シューマッハはこの他にスプーンでコースアウトを喫していた。また、佐藤がウィルソンを抜くのに1周しかかからなかったのに、M・シューマッハは2周もかかっていた。

少なくとも、M・シューマッハは、14番手からの大逆転勝利など目指してはいなかった。土曜の予選の前までは勝つつもりでいただろう。だが予選の後は、入賞狙いに切り替えたはずだ。バリチェロがライコネンの優勝を阻止してくれればいい。万一でも自力で1点取る。それが目標となった。

M・シューマッハが保守的な走りをしたことはチャンピオンを考えれば当然だ。だが炎の追い上げを願ったファンには、期待はずれだった。今年の6勝はどれもさすがと思われるものだったが、1995年のような信じられないというほどの名レースは見られなかった。M・シューマッハは引退せず、まだまだ長く走る。100%以上の力を出すレースは見れないのか。来年、フェラーリとブリヂストンがさらに苦戦すれば見れるかもしれない。
 
The crisis of 2 times of Michael
M.Schumacher came to Suzuka by the situation to take one point. Mentally, it was quite easy. If it carries out from the reliability of Ferrari, it would be hard to consider breaking. What was necessary was just to avoid even an accident. However, also twice, the crisis existed.

The 1st time was contact by the chicane of Takuma Sato of the 6th lap. M.Schumacher said that Sato was vacating the in. Since Sato was not the distance from which it escapes, he said that he protected the line. Sato of something to say may be right since it hit from back. When carrying out from M.Schumacher which could not carry out the retired for the championship rather than anything, it looked a little rashly.

The 2nd times were the contact to R.Schumacher of the 41st lap. The elder brother blocked the younger brother with the main straight before it. However it might see, it seemed that younger brothers were quick. But the elder brother did not go to the reason of being passed. Since the 8th place was run then, it had to protect. And it became and acted as the hard braking by the chicane that it is likely to clash against da Matta from behind. The younger brother contacted at this time and the spin was carried out. The elder brother overran. This one was the situation which a bubble and the retired may also have.

It was a situation quite difficult in the middle of three sets of battles to be sure. Although the repaired chicane still had the visible point seldom, it waited also for the true M.Schumacher in the trap. The younger brother started the problem 3 times by the chicane, and it also became the elder brother with the omen.

In addition to this, M.Schumacher had suffered course out with the spoon. Moreover, M.Schumacher had also taken 2 laps for that Sato extracts Wilson having taken only 1 lap.

At least, M.Schumacher did not aim at the large inversion victory from 14th. Probably, he planned to have won till qualifying before on Saturday. But after the qualifying must have been changed to the point aim. Barrichello should just prevent win of Raikkonen. 10,000 took one 1 point by himself. It became the target.

Naturally M.Schumacher carried out the conservative run, if it thought of a champion. But expectation was a gap at the fan who wished catching up of a flame. Although although each of six victories of this year puts was thought, the great race to the extent that like 1995 it says that it is not believed was not seen. M.Schumacher does not return to private life but runs for a long time still more. Can't the race which takes out 100% or more of power be seen? It may be able to see, if Ferrari and Bridgestone will have a close game further next year.
 
急な変化に対応できた琢磨
佐藤琢磨がビルヌーブに代わって急遽参戦と決まったのは木曜日のことだ。そのことを考えれば佐藤はうまく変化に適応できたと言える。彼は金曜予選をセーブして走り、11番手とまずまずの位置につけた。土曜予選は限界を超えかけてタイムロスしたが、その後の雨に救われて13番手で済んだ。そして日曜のレースはミスなく、かつスパイスも効いた走りを見せた。デビッド・リチャーズは金曜の後、このペースとアプローチを維持すれば良い結果を得られると語っていたが、その通りになった。

佐藤はスタートがうまいということも再び見せてくれた。ウィルソンを2周目にパスし、ウェバーも5周目にパスした。10周目にはバトンの0.5秒差まで迫った。佐藤の課題はピットイン直前の走りが遅かったことだろう。バトンはそれができたため、佐藤との差が広がった。

佐藤はこの日、トップドライバーたちを抑え続けた。1周目から6周目まではM・シューマッハが後ろにいながら彼を気にせずにジャガー勢をパスできた。8周目から10周目まではトゥルーリを抑えた。17周目から24周目まではR・シューマッハを抑えた。誰にもコース上ではパスされなかった。2ストップ後にペースが上がらなかったが、だんだんと上げることができた。難しかったのは300kmも連続ロングランするのは久しぶりだったことだろう。それを成し遂げた。鈴鹿だからと言うより、急にという方が難しかった。変化に対応できることがF1ドライバーの条件でもある。海外ではクラッシュのイメージが強い佐藤だが、いいイメージで来年を迎えることが出来る。
 
Takuma who has corresponded to a sudden change
It was Thursday that Takuma Sato was selected as participation in the race instead of Villeneuve hurriedly. If that is considered, Sato can say that he has been well adapted for change. He saved and ran and attached the Friday qualifying to 11th and the tolerable position. Although the Saturday qualifying was exceeding the limit and carried out the time loss, it was saved by subsequent rain and was able to be managed with 13th. And the race on Sunday does not have a mistake and showed the run against which the spice was also effective. After Friday, although it was saying that David Richards could obtain the result which should just maintain this pace and approach, he became just like that.

That a start is also nice showed Sato again. Wilson was passed to the 2nd lap and Webber was also passed to the 5th lap. The 10th lap was approached to the 0.5 second difference of Button. Probably, Sato's subject had the late run in front of pit in. Since Button did it, the difference with Sato spread.

Sato continued pressing down this day, top drivers et al. The two Jaguars was passed  from the 1st lap to 6th lap , without M.Schumacher caring about him without moving from its seat back. Trulli was stopped  from the 8th lap to 10th lap. R.Schumacher was stopped from the 17th lap to 24th lap. It was passed by nobody on the course. Although the pace did not go up after 2 stops, it was able to raise gradually. Probably, a long time carried out the continuation long run of having been difficult no less than 300km. It was finished. It was more difficult to say that it was sudden rather than it said since it was Suzuka. It is also the conditions of F1 driver that it can correspond to change. Although the image of crash was strong Sato abroad, next year can approach in a good image.
 

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