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 2003

2003 Japan
S1席から見た風景
1.グリッドは後方
2.レース直前にコントロールタワーから出てきたミヒャエル
3.表彰台は真正面
4.トップ3インタビューの後にチャンピオンインタビュー
投票
10/11 レース予想
10/12 レース評価
地上波放送
10/11(土) 15:30-16:30
10/12(日) 22:00-24:00
永井大、山田優、片山右京、近藤真彦、塩原恒夫、土屋圭市、脇坂寿一、伊藤利尋、西岡孝洋
Fri: Qualify1 14:00
Sat: Qualify2 14:00
Sun: Race 14:30
5,807km 53 laps
ラップタイム分析 (10/14)
今年の1周だけの予選方式で、金曜は何度も雨になったが、土曜に雨が降ったのは最終戦の鈴鹿が初めてだった。そして、最後の組がその影響を受けた。金曜に最も速かったトゥルーリと、土曜フリー走行で2度ともトップになりレースのファステストラップを記録したR・シューマッハがタイムなしになってしまった。M・シューマッハはチームメイトより2.6秒も遅い14番手に沈んだ。勝つしかなかったライコネンも8番手だった。(詳報・・・)
 
Laptime Analysis (Oct.14)
Although Friday began to rain repeatedly by the qualifying system of only 1 lap of this year as for it, that it rained on Saturday had the first Suzuka of the final game. And the last group was influenced. In the time, Trulli was quickest on Friday and R.Schumacher was topping twice on Saturday practices and recorded the fastest lap of the race has become nothing. M.Schumacher sank in late 14th no less than 2.6 seconds from the teammate. Raikkonen which could not but win was also 8th. (Detailed report...)
 
ミヒャエル自身の行為が苦戦にさせた (10/17)
(東京中日)
佐藤琢磨「シューマッハとの一件は、130R出口で彼を確認し、この距離ならオーバーテイクは無理だと分かっていた。僕はすでにクリッピングポイントに着いていたし、彼が僕のテールに当たったなんて気付きもしなかった。」
「彼に"チャンピオンおめでとう"と言ったら、"ありがとう"と。そうしたら"シケインのことだけど"って言うから、僕は何のこと?という感じだった。どうやら彼は僕が譲ると思っていたようだ。でも接触については、お互いになんのわだかまりもない。」

ミヒャエル・シューマッハ「彼はスペースを空けてくれ、"ありがとう"と思いながらインサイドに飛び込んだ。他のドライバーも僕が明らかに速いと分かった時点でブロックをしなくなったからね。レースをエキサイティングにしてくれる最高の行為だったね。」

ミヒャエルのコメントには奢りが感じられる。(sio)

(グランプリスピードF誌日本GP号)
このアクシデントに関し、琢磨に非はない。ふたりは同一周回でポジションを争っていたのだ。それも、琢磨が観念してインを空けなければならないほど、両者のクルマは接近してはいなかった。(ジェフ・ハッチンソン)

ラルフ「兄はペナルティを受けないのか」
ミヒャエルはホームストレートで仕掛けてきたラルフを、半ば強引にブロックした。時速300kmのスピードでだ。レース後のラルフはこれに怒り心頭で、兄が差し出した手を握り返そうともしなかった。それどころか、レース中に「あれは危険行為に採られないのか」と無線で何度もピットに問いかけていた。「僕が同じことをやれば、絶対にペナルティだ。」

ファンジオが5度目王座を決めた1957年ドイツGPは約40秒差を逆転した名レースだった。ミヒャエルの記録更新レースは、残念ながら彼にとって良くない方のレースだった。(sio)
 
The own act of Michael made it hard-fight (Oct.17)
(Tokyo Chunichi)
Takuma Sato "One affair with Schumacher, I checked him at 130R exit, and turned out that overtaking was impossible by that distance. I had already arrived at the clipping point and I had not noticed that he was equivalent to my tail."
"I told him 'Congratulation' and he responded 'Thank you". But he said 'You know the thing of the chicane?', I said 'What?'. It seems that he thought somehow that I yielded. But about contact, each other does not have any vexations. "

Michael Schumacher "He had left the space and I jumped into the inside I was thinking "Thank you". Other drivers had stopped blocking when I turned out to be clearly quick. Was it the highest act which made the race exciting? "

A treat is felt for the comment of Michael. (sio)

(Grand Prix speeds F magazine, Japan GP) 
Takuma did not have a fault about this accident. Two persons had fought for the position by the same circumference. Both car was not approaching so that Takuma had to do the idea also of it and had to vacate the inside for it. (Jeff Hutchinson)

Ralf "Doesn't Michael receive a penalty?"
Michael forcibly blocked Ralf who has devised with the home straight. It was at the speed of 300km/h. Ralf after a race was furious to this, he did not shake the hand which the elder brother held out. Ralf had asked on radio repeatedly into the race, not to mention it, in the pit, "Isn't that taken by the dangerous act?" "If I do the same thing, it is a penalty absolutely."

1957 Germany GP where Fangio decided the throne the 5th times was the noted race which reversed the difference for about 40 seconds. The renewal race of record of Michael was a race of how to twist well for him with regrettable. (sio)
 
琢磨の2位走行は日本人最高位タイ (10/15)
佐藤琢磨は日本GPの14周目に2位を走った。これは1994年サンマリノGPで片山右京が14周目に2位を走ったことに並ぶ日本人最高位タイ記録である。なお、まだ1位を走った日本人はいない。
この2003日本GP14周目は、バトンが1位を走り、BARホンダ初の1-2走行だった。イギリスGPのトヨタ1-2走行に並んだ。
 
Takuma's 2nd place run was the Japanese highest grade tie (Oct.15)
Takuma Sato ran the 2nd place at the 14th lap of Japan GP. This was the Japanese highest grade equal record located in a line with the Ukyo Katayama having run the 2nd place at the 14th lap in San Marino GP in 1994. In addition, there is no Japanese who still ran the 1st place.
Button ran the 1st place and the 14th lap of this 2003 Japan GP was the 1-2 first run by BAR Honda. It ranked with  Toyota's 1-2 run of Britain GP.
 
BAR「新しいドライバーラインアップは正しかった」 (10/12)
デビッド・リチャーズ「タクは間違わなかった。彼と無線で話したんだ。少しペースが落ちた時、上げられるかとね。それから彼は頼んだ通りに速くなった。終盤に少し落とせと伝えた。レースエンジニアのジョック・クリアは彼にはっきりと驚いていた。彼はタクのドライブしたレースが信じられなかったんだ。」

「成功の方法はおとぎ話かもしれない。すべては計画通りに行った。戦略は非の打ち所がなく、ドライバーは完璧にドライブした。チームはとてもうまく結集したと思う。チームの雰囲気はとてもポジティブに見えただろう。チームは一個人のまわりに作られるものではないことを示す機会になった。新しいスタートは誰にとっても明確だと思う。新しいドライバーラインアップとポテンシャルについて疑問の向きもあったが、それは追い払われた。」

ミヒャエルと琢磨の接触について (10/12)
ミヒャエル「F1では、佐藤がしたようにドアがあいたままだったら、そこに行くことが許されている。だが明らかに彼はそうは見ず、最後に僕の前でドアを閉じた。彼を避けるのは難しく、ノーズを失った。」

琢磨「ミヒャエルが僕を完全にオーバーテイクできるほどの差ではなかった。だから僕は通常のラインをとった。彼は僕の近くに来ることにたぶん少し楽観的だったね。不運にも僕らは接触した。でもこの日の終わりに彼の6度目の世界選手権をお祝いしたい。それはとてもすばらしい偉業だ。」

琢磨「BARでの良いスタートが切れた」
(10/12)
佐藤琢磨「かなりぞくぞくしている。今週末ここでレースすることはまったくの驚きだった。でも選手権で5位を確保する役割ができてびっくりしている。そして母国のすべてのファンの前でね。スタートはすばらしかった。グリッドから2台前にジャンプしたんだ。それからウィルソンとウェバーを料理した。これはチームにとって重要だった。シケインでミヒャエルと危機一髪だった。でも僕はラインにいて、彼が僕の内側に来たんだ。これはBARで僕のレースキャリアを始めるのにすばらしいことだ。今は来シーズンの開幕が待てないね。チームとホンダの全員に感謝したい。僕のレース復帰をこんな成功に導いてくれたんだ。」

デビッド・リチャーズ「まさにすばらしい!ホンダのホームトラックでこの結果で、タクのわれわれとの最初のレースのドライブもびっくりした。ジェンソンは彼のベストレースのひとつだね。本当に成熟したドライビングだった。彼がトップチームの速さを持っていることを示した。われわれは優れたレースセットアップと完璧な燃料戦略を持っていた。土曜に軽い燃料のチームよりもまさった。今週末のパフォーマンスが重要だと思いたい。冬のオフに入り自信になる。われわれが行った変更がすべて良かったからね。ホンダとわれわれ自身の両方は来季に野心的な計画を持っている。11月にテスト解禁になればわれわれはとてもハードにプッシュするつもりだ。」

ジェフリー・ウィリス「接近戦でとても満足している。われわれは今シーズンにチームの本当のポテンシャルを見せることができた。琢磨とジェンソンは完璧なレースをした。チームの戦略はパーフェクトで2台とも問題なく走った。ブリヂストンには強いタイヤを提供してくれて感謝したい。われわれは今年あまりに多くのポイントを失ったが、このレースで選手権5位になれた。パッケージのパフォーマンスを本当に反映したものだ。これはBARとホンダの全員にやる気を与える。冬の間に懸命に働き、2004シーズンに向けて準備する必要があるからね。」

中本修平「すばらしい最終戦だった。特にわれわれの母国の観衆の前でね。二人のドライバーは本当にここで力強かった。われわれの戦略も完璧にはたらいた。ジェンソンはハードにプッシュし、レース全体を通して良いペースを見せた。タクは母国の初戦というプレッシャーの中で逆に輝いた。コンストラクターズ選手権で5位になれたことにもとても満足だ。車はとてもよくはたらいた。すべてのピットストップでスタッフはすばらしい仕事をした。来シーズンへの飛び込み板に使いたいね。」

ミヒャエル「ファンジオは僕よりも上」 (10/12)
M・シューマッハ「いまの気持ちを何て言ったらいいか難しいね。正直言ってタフな年だった。タフなシーズン終盤、そして今日は僕にとって最もタフなレースだった。でもチームには僕の気持ちを言うことが出来る。彼らはより重要で、今日再び信じられない仕事をしてくれた。ルーベンスはすばらしいやり方で勝つドライビングをした。今年序盤に僕らが見限られた後、僕らは決してあきらめなかった。チームはいつも戦っている。それが力だ。僕らは大きな家族で、全員がその一部であることに誇りを持っている。」

「個人的には、レース後に力を使い果たした空っぽの気分だ。ノーズを失った後は全開で行った。モントーヤがリタイヤしてマクラーレンの2台がルーベンスの後ろだと知っていたからね。事故の後は少し雑になった。変わったレースだったね。渋滞をかきわけた。特にダ・マッタとラルフをね。8位になる必要があることは知っていたよ。ルーベンスがリードしていたとはいえ、F1ではいつも車がフィニッシュするか思う。最悪の状況も考えるものだ。」

「ダ・マッタとの出来事の後、タイヤに大きなフラットスポットができた。振動がとてもひどくなり、ストレートで視界の問題がおきた。パンクの心配もした。とにかくチェッカーフラッグを受けるようにした。奇妙に感じるよ。いつもは選手権を勝利で得ていたのに、今回は8位でだからね。複雑な感情だよ。」

「自分自身をファンジオと比べたりしないよ。ファンジオのような人と現代を比べられない。ファンジオは僕自身よりももっと高いレベルにいる。絶対に比較できない。彼が一人でやったことと、僕らが達成したことは互いに違う。僕は彼が成し遂げたことを尊敬しているんだ。」
 
BAR "New driver line-up was proved"  (Oct.12)
David Richards "Taku didn't put a foot wrong. We had discussions on the radio for him to pick up the pace when we saw him dropping off a little bit and he picked it up to exactly the time we asked him to. Towards the end telling him to take it down a little bit, and (race engineer) Jock Clear was there absolutely marvelling at him. He really couldn't believe the race the guy was driving."

"The way it panned out it was almost like a fairy tale unfolding in front of you. Everything unfolded absolutely to plan - the strategy was impeccable and the drivers drove perfectly. I think the team rallied round very well and if you sense the atmosphere you'll see that the team looked at it in an extraordinarily positive light as an opportunity to show that it is not a team built around one individual. I think the new start is now very clear for everybody and anyone who questioned the ability of our new driver line-up or the potential of all the ingredients we've got, those questions have been dispelled."

Something to say of Michael and Taku  (Oct.12)
Michael "In Formula One, you accept that if somebody leaves the door open like he did you are allowed to go through. But obviously (Sato) saw it differently and decided at the last moment to slam the door shut on me. It was hard to avoid him and I lost my nose."

Taku "It was not the right distance for Michael to overtake me perfectly, so I just took my usual line. He was probably a bit optimistic about coming around me and unfortunately we made contact. At the end of the day I just want to congratulate him on his sixth World Championship. That was really superb, mega."

Taku "Great start with BAR" 
(Oct.12)
Takuma Sato "I'm absolutely thrilled. Racing here this weekend came as a total surprise but to finish sixth and play a part in securing fifth place in the Championship is just amazing. And all in front of my home crowd! I made a great start and jumped two places off the grid, then I managed to pass Wilson and Webber, which was important for the team. I had a close call with Michael in the chicane, but I had the line and he came up on the inside of me. This is a great way to start my racing career with BAR and now I can't wait for the start of the next season. I'd like to thank everyone from the team and Honda for making my return to racing so successful."

David Richards "This is just fantastic! To have this result at Honda's home track, with Taku driving his first race with us is amazing. Jenson had one of his best races, driving with real maturity, and showed he had the pace of the top teams. We had an excellent race set-up and a perfect fuel strategy, which leapfrogged us over Saturday's light fuel teams. I like to think that this weekend's performance is significant in a number of ways, and going into the winter break, gives us the confidence that the changes we have made are all positive. Both Honda and ourselves have ambitious plans for next year and we will be pushing very hard when testing resumes in November.:

Geoffrey Willis "I am very pleased that in the closing race of the season we have been able to demonstrate the real potential of the team. Both Takuma and Jenson drove perfect races, the team's strategy was perfect and both cars ran faultlessly. I would also thank Bridgestone for providing a strong tyre this weekend. Although we have lost far too many points this year, this race has allowed us to take 5th place in the championship, which is a true reflection of the performance of the package. This has given everyone at B・A・R and Honda just the boost that we need to drive us hard over the winter and prepare for the 2004 season."

Shuhei Nakamoto "A great way to end the season, especially in front of our home crowd. Both our guys were really strong out there and our strategy worked perfectly. Jenson pushed hard and showed good pace throughout the race and Taku coped brilliantly with the pressure of a home debut. I'm also very pleased that we secured fifth in the constructors' championship today - the car worked really well and the boys did a great job on all the stops. I want to use this as a springboard for next season."

Michael "Fangio is much higher than myself" (Oct.12)
M.Schumacher "I find it difficult to say what I am feeling at the moment because, honestly, this has been a tough year, a tough last part of the season and today was one of my toughest races. But I can say what I feel about the team: they are more important and again today did an incredible job and Rubens had a fantastic drive winning in great style. After we had been written off earlier in the year, we never gave up. The team is always fighting and that is its strength. We are a big family and we can all be proud to be part of it."

"Personally, I feel empty and exhausted after this race. I went flat out after I lost my nose, because I knew Montoya was out and the two McLarens were behind Rubens. I was a bit messy after the accident and it was a strange race, cutting through the traffic, especially with Da Matta and Ralf. I knew I had to finish eighth, because although Rubens was in the lead, in Formula 1 you always wonder if the car will finish and think of the worst situation."

"After the incident with Da Matta, I had a huge flat spot on the tyre and the vibration was so bad I had vision problems down the straight. I was also worried about a puncture and was just trying to get the car to the flag. It feels strange, as usually I have won the championship with a victory, but now I am here in eighth place, so there are some mixed emotions."

"I am not trying to compare myself to Fangio. You cannot compare someone like Fangio with the present day. Fangio is on a level much higher than I see myself. There is absolutely no comparison. What he did stands alone and what we have achieved is also unique. I have such respect for what he achieved."
 


Constructors Championship
(Oct.12)

Williams could not get points of all races. BAR's inversion to 5th.
ウィリアムズの全戦ポイントならず。BARが逆転5位。

Rank Team Engine Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 R11 R12 R13 R14 R15 R16
1 Ferrari Ferrari B 158 1st 5pts 11pts (r) 16pts 16pts 16pts 7pts 14pts 10pts 8pts 15pts 2pts 1pt 16pts 10pts 11pts
2 Williams BMW M 144 1st 9pts 5pts 2pt 7pts 9pts 3pts 15pts 14pts 18pts 18pts 8pts 10pts 11pts 12pts 3pts (12th)
3 McLaren Mercedes M 142 1st 16pts 10pts 13pts 12pts (r) 12pts 10pts 3pts (15th) 9pts 10pts 8pts 12pts 5pts 8pts 14pts
4 Renault Renault M 88 1st 6pts 10pts 7pts 3pts 8pts 1pt 7pts 5pts 5pts (r) 3pts 11pts 12pts 1pt 5pts 4pts
5 BAR Honda B 26 4th (9th) 2pts 3pts 1pt (9th) 5pts (r) (r) 2pts (9th) 1pt 1pt (10th) 3pts (r) 8pts
6 Sauber Petronas B 19 3rd 3pts 1pt 4pts (10th) (10th) (r) (11th) (r) 1pt (12th) (12th) (10th) (9th) (9th) 10pts (9th)
7 Jaguar Ford M 18 6th (13th) (r) (9th) (14th) 2pts 2pts (r) 2pts 3pts 3pts (14th) (11th) 3pts 2pts 1pt (11th)
8 Toyota Toyota M 16 5th (r) (11th) (10th) (9th) 3pts (10th) (9th) 1pt (r) 1pt 2pts 7pts (11th) (r) (r) 2pts
9 Jordan Ford B 13 1st (12th) (10th) 10pts (15th) 1pt (11th) (10th) (r) (11th) (15th) (13th) (13th) (r) (r) 2pts (14th)
10 Minardi Ford B 0 9th (11th) (13th) (r) (r) (11th) (13th) (r) (9th) (12th) (14th) (15th) (15th) (12th) (12th) (10th) (15th)


Drivers Championship
(Oct.12)

The number of the differences of M.Schumacher and Raikkonen was only two.
M・シューマッハとライコネンの差はわずか2点だった。

Rank Driver Chs Eg Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 R11 R12 R13 R14 R15 R16
1 M.Schumacher Fer Fer B 93pts 1st 5pts 3pts (r) 10pts 10pts 10pts 6pts 10pts 4pts 6pts 5pts 2pts 1pts 10pts 10pts 1pt
2 K.Raikkonen McL Mer M 91pts 1st 6pts 10pts 8pts 8pts (r) 8pts 8pts 3pts (r) 5pts 6pts (r) 8pts 5pts 8pts 8pts
3 J.P.Montoya Wil BMW M 82pts 1st 8pts (12th) (r) 2pts 5pts (r) 10pts 6pts 8pts 8pts 8pts 10pts 6pts 8pts 3pts (r)
4 R.Barrichello Fer Fer B 65pts 1st (r) 8pts (r) 6pts 6pts 6pts 1pt 4pts 6pts 2pts 10pts (r) (r) 6pts (r) 10pts
5 R.Schumacher Wil BMW M 58pts 1st 1pt 5pts 2pts 5pts 4pts 3pts 5pts 8pts 10pts 10pts (9th) (r) 5pts - (r) (12th)
6 F.Alonso Ren Ren M 55pts 1st 2pts 6pts 6pts 3pts 8pts (r) 4pts 5pts 5pts (r) (r) 5pts 10pts 1pt (r) (r)
7 D.Coulthard McL Mer M 51pts 1st 10pts (r) 5pts 4pts (r) 4pts 2pts (r) (15th) 4pts 4pts 8pts 4pts (r) (r) 6pts
8 J.Trulli Ren Ren M 33pts 3rd 4pts 4pts 1pt (13th) (r) 1pt 3pts (r) (r) (r) 3pts 6pts 2pts (r) 5pts 4pts
9 M.Webber Jag For M 17pts 6th (r) (r) (9th) r 2pts 2pts (r) 2pts 3pts 3pts (14th) (11th) 3pts 2pts (r) (11th)
10 H.H.Frentzen Sau Pet B 13pts 3rd 3pts (9th) 4pts (11th) (r) (r) (r) (r) (9th) (12th) (12th) (r) (r) (13th) 6pts (r)
11 G.Fisichella Jor For B 12pts 1st (12th) (r) 10pts (15th) (r) (r) (10th) (r) (12th) (r) (r) (13th) (r) (10th) 2pts (r)
12 J.Button BAR Hon B 17pts 4th (10th) 2pts (r) 1pt (9th) 5pts (ns) (r) 2pts (r) 1pt 1pt (10th) (r) (r) 5pts
13 C.da Matta Toy Toy M 10pts 6th (r) (11th) (10th) (12th) 3pts (10th) (9th) (11th) (r) (11th) 2pts 3pts (11th) (r) (9th) 2pts
14 N.Heidfeld Sau Pet B 6pts 5th (r) 1pt (r) (10th) (10th) (r) (11th) (r) 1pt (13th) (17th) (10th) (9th) (9th) 4pts (9th)
15 O.Panis Toy Toy M 6pts 5th (r) (r) (r) (9th) (9th) (r) (13th) 1pt (r) 1pt (11th) 4pts (r) (r) (r) (10th)
16 J.Villeneuve BAR Hon B 6pts 6th (9th) (r) 3pts (r) (r) (12th) (r) (r) (r) (9th) (10th) (9th) (r) 3pts (r) -
17 M.Gene Wil BMW M 4pts 5th - - - - - - - - - - - - - 4pts - -
18 T.Sato BAR Hon B 3pts 6th - - - - - - - - - - - - - - - 3pts
19 R.Firman Jor For B 1pt 8th (r) (10th) (r) (r) 1pt (11th) (12th) (r) (11th) (15th) (13th) (r) - - (r) (14th)
20 J.Wilson M J For BM 1pt 8th (r) (r) (r) (r) (11th) (13th) (r) (r) (12th) (14th) (16th) (r) (r) (r) 1pt (13th)
21 A.Pizzonia Jag For M 0pt 9th (13th) (r) (r) (14th) (r) (9th) (r) (10th) (10th) (10th) (r) - - - - -
22 J.Verstappen Min For B 0pt 9th (11th) (13th) (r) (r) (12th) (r) (r) (9th) (14th) (16th) (15th) (r) (12th) (r) (10th) (15th)
23 N.Kiesa Min For B 0pt 11th - - - - - - - - - - - (12th) (13th) (12th) (11th) (16th)
24 Z.Baumgartner Jor For B 0pt 11th - - - - - - - - - - - - (r) (11th) - -

 


Results
(Oct.12)

Rank Driver Chs Eg Tire Time/Diff./
RetireReason
laps Fastest Lap
(at)
Lead
Laps
1 R.Barrichello Fer Fer B 1h25:11.743 53 1:33.703(18) 40
2 K.Raikkonen McL Mer M +11.085 53 1:34.488(12) 1
3 D.Coulthard McL Mer M +11.614 53 1:33.416(14) 1
4 J.Button BAR Hon B +33.106 53 1:34.605(14) 3
5 J.Trulli Ren Ren M +34.269 53 1:34.546(26)  
6 T.Sato BAR Hon B +51.692 53 1:35.290(28)  
7 C.da Matta Toy Toy M +56.794 53 1:35.192(16)  
8 M.Schumacher Fer Fer B +59.487 53 1:33.553(14)  
9 N.Heidfeld Sau Pet B +1:00.159 53 1:34.991(31)  
10 O.Panis Toy Toy M +1:01.844 53 1:35.023(53)  
11 M.Webber Jag For M +1:11.005 53 1:34.635(24)  
12 R.Schumacher Wil BMW M +1 lap 52 1:33.408(43)  
13 J.Wilson Jag For M +1 lap 52 1:35.014(11)  
14 R.Firman Jor For B +1 lap 52 1:36.662(15)  
15 J.Verstappen Min For B +2 laps 51 1:37.869(51)  
16 N.Kiesa Min For B +3 laps 50 1:38.754(6)  
r G.Fisichella Jor For B out of fuel 34 1:35.824(33)  
r F.Alonso Ren Ren M engine 18 1:34.255(8)  
r H.H.Frentzen Sau Pet B accident damage 10 1:36.601(7)  
r J.P.Montoya Wil BMW M hydraulics 10 1:33.830(2) 8

 
史上最多6度目王座 (10/12)
日本GPは雨が降りそうで降らない天気の中、行われた。バリチェロが優勝、ライコネン2位、M・シューマッハ8位となった。これでM・シューマッハの史上最多6度目のチャンピオンと、フェラーリの史上最多13度目、5年連続コンストラクターズチャンピオンが決定した。
佐藤琢磨が6位に入り、BARホンダがコンストラクター5位になった。トヨタはダ・マッタの7位止まり。S1席を占めたトヨタの年配の方々はがっくし。
 
The 6th greatest ever throne (Oct.12)
Japan GP was performed in the weather which it is likely to rain and does not come down. Barrichello became winner, the 2nd place of Raikkonen, and the 8th place of M.Schumacher. The champion of the 6th greatest ever of M.Schumacher, and the 13th greatest ever of Ferrari and a five year continuation constructors champion determined now. Takuma Sato went into the 6th place, and BAR Honda became the 5th place of constructor. For Toyota, da Matta was a stop the 7th place. People of the age of Toyota which occupied S1 sheets suddenly .
 


Grid
(Oct.11)

Rank Driver Chs Eg Tire Seq Time Diff.PP Df.T.mate Df.Fri. Sector1 Sector2 Sector3
1 R.Barrichello Fer Fer B 14 1:31.713   -2.589 +0.955 31.414   41.271   19.028  
2 J.P.Montoya Wil BMW M 13 1:32.412 +0.699 - +1.211 31.764 +0.350 41.551 +0.280 19.097 +0.069
3 C.da Matta Toy Toy M 7 1:32.419 +0.706 -0.443 +0.163 31.638 +0.224 41.682 +0.411 19.099 +0.071
4 O.Panis Toy Toy M 8 1:32.862 +1.149 +0.443 +0.954 31.661 +0.247 41.937 +0.666 19.264 +0.236
5 F.Alonso Ren Ren M 15 1:33.044 +1.331 - +2.420 31.841 +0.427 41.897 +0.626 19.306 +0.278
6 M.Webber Jag For M 12 1:33.106 +1.393 -0.452 +1.801 32.065 +0.651 41.675 +0.404 19.366 +0.338
7 D.Coulthard McL Mer M 17 1:33.137 +1.424 -0.135 +2.655 32.143 +0.729 41.912 +0.641 19.082 +0.054
8 K.Raikkonen McL Mer M 16 1:33.272 +1.559 +0.135 +2.714 32.338 +0.924 41.966 +0.695 18.968 -0.060
9 J.Button BAR Hon B 5 1:33.474 +1.761 -0.450 +1.100 31.984 +0.570 42.145 +0.874 19.345 +0.317
10 J.Wilson Jag For M 6 1:33.558 +1.845 +0.452 +1.267 32.533 +1.119 41.790 +0.519 19.235 +0.207
11 N.Heidfeld Sau Pet B 11 1:33.632 +1.919 -0.264 +1.849 32.181 +0.767 42.093 +0.822 19.358 +0.330
12 H.H.Frentzen Sau Pet B 9 1:33.896 +2.183 +0.264 +2.004 31.898 +0.484 42.728 +1.457 19.270 +0.242
13 T.Sato BAR Hon B 10 1:33.924 +2.211 +0.450 +2.092 32.293 +0.879 42.045 +0.774 19.586 +0.558
14 M.Schumacher Fer Fer B 18 1:34.302 +2.589 +2.589 +3.838 32.422 +1.008 42.296 +1.025 19.584 +0.556
15 R.Firman Jor For B 4 1:34.771 +3.058 -0.141 +1.714 32.593 +1.179 42.558 +1.287 19.620 +0.592
16 G.Fisichella Jor For B 3 1:34.912 +3.199 +0.141 +1.599 32.622 +1.208 42.692 +1.421 19.598 +0.570
17 J.Verstappen Min For B 2 1:34.975 +3.262 -2.251 +0.139 32.800 +1.386 42.516 +1.245 19.659 +0.631
18 N.Kiesa Min For B 1 1:37.226 +5.513 +2.251 +1.045 34.030 +2.616 43.320 +2.049 19.876 +0.848
19 R.Schumacher Wil BMW M 19 no time - - - 34.075 +2.661 44.906 +3.635 - -
20 J.Trulli Ren Ren M 20 no time - - - - - - - -

Top Speed : D.Coulthard 309.2 km/h

Ferrari was later than Williams for 0.067 seconds in the potential time on Friday.
However, Barrichello became quick no less than 0.699 seconds from Montoya on Saturday.
From a fuel effect called 0.4 seconds per 10kg, the difference in the fuel with near 20kg can be considered.
If it is 25l., it can run 32km. That is, there is likely to be a difference for 5 laps.

金曜にフェラーリはポテンシャルタイムでウィリアムズより0.067秒遅かった。
ところが土曜にバリチェロはモントーヤより0.699秒も速くなった。
10kgで0.4秒というフュエルエフェクトから、20kg近い燃料の違いが考えられる。
25リットルだと32kmは走れる。つまり5周分の違いがありそうだ。
 
トヨタ「これまでで最高の予選結果」 (10/11)
高橋敬三
「2つ目のホームグランプリで、非常にうれしい。クリスチアーノとオリビエが2列目を占めるというこれまでで最高の予選結果でね。クリスチアーノはすばらしい仕事をした。彼は鈴鹿が初めてということを考えてもね。ここはカレンダーの中で最もタフなトラックのひとつだ。オリビエについては、車が本来のバランスでなかった。しかし彼はミスなくラップし、完全にベストを出せた。この勢いをキープして明日のレースで良いポイントをとりたい。」

ミヒャエル「明日の天候も僕らに味方する」 (10/11)
M・シューマッハ
「面白いセッションだった。変わりやすい天気がトラック状況に一貫性をもたらさなかった。ルーベンスがポールでとてもうれしいね。彼にとってもチームにとっても良い。コンストラクターズ選手権に対しても、ドライバーズの僕の状況にさえもね。セッションは僕にとってもっと悪くなってもおかしくなかった。キミも雨に影響されたと思う。明日の予報もあやしいんで、僕らに合うだろうね。」

ライコネン「ミヒャエルはポールじゃない!」 (10/11)
ライコネン
「僕らが出て行ったとき、サーキットはウェットになっていった。タイムは僕らがこのコンディションでやれたベストだよ。明日が楽しみだ。みんなの戦略が明らかになるからね。もっと重要なことは、天気がどうなるかだね。いいレースにするためにできるすべてのことを僕らはやるよ。少なくともミヒャエルはポールじゃない!」

琢磨「鈴鹿が得意ではない」 (10/11)
佐藤琢磨「僕にとってちょっと難しかった。重要なことはジェンソンから離れずにいたことだ。僕の終わったところには十分満足している。いくつかのミスをしてコンマ何秒か失った。最も重要なことは大きなミスをしなかったことだ。だからレースには自信がある。多くの人々が思うこととは反対に、僕は鈴鹿に慣れ親しんではいないんだ。現在のドライバーたちの多くのようにね。2002年の前は、ここでレースしたのは1998年だ。その前はレーシングスクールでレースしただけなんだ。最近のサーキットの変更については、他のドライバーたちと同じくまだ学んでいるところだ。それに、もちろん僕は今年レースをしていないしね。僕はここで巨大なサポートを受けている。そして明日が本当に楽しみだ。」

デビッド・リチャーズ「タクは満足いく仕事をした。しかし来季に入って予選スタイルをより経験することから学ぶだろうことは疑いない。」

ジェフリー・ウィリス「ジェンソンはデグナー2個目でワイドに走ったね。シケインでもタイムロスした。琢磨もそうだ。彼のラップはちょっとボロボロだったね。午前中にわれわれは琢磨の車に油圧系の問題があって時間を費やしてしまった。しかし車のセットアップ作業の大半は完了できた。ジェンソンが昨日の走行を失った分を取り戻すために懸命に働いてくれたからね。」

中本修平「ジェンソンとタクが再びいい仕事をした。天候状況が今日の予選で役割を明らかに占めた。たぶん明日のレースでも影響するだろう。ホームの観衆の前でコンストラクターズ選手権5位を確保するためのチャンスを生かす必要がある。」

雨でキミ8番手、ミヒャ14番手 (10/11)
予選は終盤に雨が落ちて大きく影響した。バリチェロが1:31.713で今季3度目のPPを獲得。2番手モントーヤとのタイム差が0.7秒と大きすぎ、燃料の違いかと思われる。ダ・マッタ3番手、パニス4番手でトヨタの2台が2列目を占めた。ライコネンは8番手、M・シューマッハは14番手に沈んだ。R・シューマッハはシケインでスピン。トゥルーリは走行中止。琢磨は気合が空回りして13番手。

ウォームアップ (10/11)
予選直前のウォームアップでモントーヤが1:33.211でトップ。ダ・マッタ、バリチェロが続いた。琢磨5番手、M・シューマッハは19番手、ライコネンはノータイム。

ライコネンはDCの車でレースへ (10/11)
フリー走行でクラッシュしてサスペンションを破損したライコネンは、最終予選とレースにクルサードのスペアカーでのぞむことになった。逆転チャンピオンに一縷の望みを賭けるライコネンは早くもつまづいた。

ウィリー来る (10/11)
土曜フリー走行前半はR・シューマッハが1:32.931でトップ。M・シューマッハ(+0.058)、バリチェロ(+0.419)、モントーヤ(+0.474)が続いた。ライコネン(+1.592)は1コーナーでクラッシュ。バトン8番手(18周)、琢磨14番手(8周)。
土曜フリー走行後半はR・シューマッハが1:31.149までタイムを伸ばした。モントーヤが0.273秒差で2番手。ウィリアムズが仕上がってきた。M・シューマッハ(+0.556)が3番手。トゥルーリ、バリチェロ、ライコネンと続いた。パニス7番手、ダ・マッタ9番手、バトン10番手(22周)、琢磨11番手(10周)。琢磨は周回数が少ないがセクタータイムはバトンと互角。
 
Toyota "The best ever qualifying result" (Oct.11)
Keizo Takahashi "At our second home grand prix, I am extremely happy that we did the best ever qualifying result with both Cristiano and Olivier on the second row of the grid. Cristiano did a fantastic job throughout the day, especially considering this is his first time at Suzuka, which is one of the toughest tracks on the calendar. As for Olivier, the car was not as well balanced as it could have been, but he drove a faultless lap and gave his absolute best. We want to keep this momentum up and achieve some good points in tomorrow's race."

Michael "Tomorrow's conditions could suit us" (Oct.11)
Michael Schumacher
"It was an interesting session, as the varying weather meant that track conditions were inconsistent. I am very happy that Rubens is on pole, as it is good for him, for the team, for the Constructors' championship and even for my situation in theDrivers.' The session could have been much worse for me and I think that Kimi was also affected a bit by the rain. Tomorrow the forecast is for mixed conditions, which could suit us."

Raikkonen "Michael is not on pole!" (Oct.11)
Raikkonen "The circuit was becoming wet when we went out so our time was the best we could do in those conditions. We will see what happens tomorrow when it becomes clear what strategy everybody is on and more importantly what the weather will do. We will do everything we can to make a good race and at least Michael is not on pole!"

Taku "I'm not as familiar with Suzuka"
(Oct.11)
Takuma Sato "That was a little difficult for me. The important thing was to stay close to Jenson and I'm quite pleased with where I ended up. I did make a couple of mistakes which cost me a couple of tenths. Most importantly I didn't make a big mistake so I'm quite confident for the race. Contrary to what many people think, I'm not as familiar with Suzuka as most of the current drivers. Before 2002, the last time I raced here was in 1998, and prior to that I only ever raced here in school series. With the latest changes to the circuit, I'm still learning as much as the other drivers -more so, of course, because I haven't raced for a year. I have a huge amount of support here though and I'm really looking forward to tomorrow."

David Richards
"Taku did a satisfactory job, but will no doubt benefit from more experience with this style of qualifying as we get into next season."

Geoffrey Willis "Jenson ran wide at the second Degna and lost some time through the chicane, as did Takuma, whose lap was also a little ragged. This morning we lost a bit of time with a hydraulics problem on Takuma's car, but were able to complete the majority of our set-up work with Jenson working hard to catch up after losing most of yesterday's running."

Shuhei Nakamoto "Another good effort from Jenson and Taku. The conditions obviously played a part in qualifying today and may well affect the race tomorrow. We have to take every opportunity we get to secure fifth place in the constructors' championship in front of our home crowd."

Rain made Kimi 8th, Michael 14th (Oct.11)
Rain fell in the end and the qualifying influenced greatly. Barrichello gains 3rd PP in this season by 1:31.713. The time difference with 2nd Montoya was too as large as 0.7 seconds, and is regarded as whether it is the difference in fuel. Two sets of Toyota occupied 2nd low by da Matta of 3rd, and Panis of 4th. Raikkonen sank in 8th and M.Schumacher sank in 14th. R.Schumacher spun at the chicane. Trulli stopped running. Taku idled concentration and was 13th.

Warm up (Oct.11)
On Saturday warm up just before qualifying, Montoya topped by 1:33.211. Da Matta and Barricherro followed. Taku was 5th, M.Schumacher was 19th, Raikkonen had no time.

Raikkonen is to a race by DC's car (Oct.11)
Raikkonen will use the spare car of Coulthard in final qualifying and the race,  he crashed in the practice and damaged the suspension. Raikkonen which risks a ray of hope on an inversion champion already stumbled.

Willie comes (Oct.11)
On Saturday practice 1st half, R.Schumacher topped by 1:32.931. M.Schumacher(+0.058), Barrichello(+0.419), Montoya(+0.474) followed. Raikkonen(+1.592) crashed at first corner. Button 8th(18 laps), Sato 14th(8 laps).
On Saturday practice 2nd half, R.Schumacher engthened the time to 1:31.149. Montoya was 0.273 seconds behind. Williams has been finished. M.Schumacher (+0.556) was No. 3. It continued with Trulli, Barrichello, and Raikkonen. Panis of No. 7, da Matta of No. 9, Button of No. 10 (22 laps), Takuma of No. 11 (10 laps). Takuma has little number of times of a lap but sector times were equal with Button. 
 
琢磨「まだ信じられないんだ」 (10/10)
佐藤琢磨「チームとともにすばらしい初日だった。第一予選の準備で彼らと働くことを本当に楽しんだ。特にジョック・クリア(ビルヌーブ担当エンジニア)とね。1周だけの予選に参加するのは初めてだった。とても面白いね。僕のラップにはおおむね満足だ。セクター1で少しタイムをロスしたけど、残りの週末を通してかなりタイムを改善する余地がある。今日は落ち着いて行きたかった。プログラムを通して、チームやエンジニアとの足場を固めたかった。正直に言うと、今週末ここでレースをすることがまだ信じられないんだ。でも良い初日だった。残りの週末がとても楽しみだよ。」

デビッド・リチャーズ「タクがわれわれとの最初のレース週末に前向きなスタートができて喜んでいる。彼は求められた通りのパフォーマンスをみせてくれた。彼はこのペースとアプローチを維持することに焦点をあわせる必要がある。そうしたら彼が良い結果を得るのは確かだ。対照的に、ジェンソンのエンジンが壊れた。フリー走行でたった8周でだ。われわれが最も望まなかったことだ。その後の予選で、トラックタイムの不足が大きな妨げになった。特に鈴鹿のようなドライバーにチャレンジングなサーキットではね。それにも関わらず、チーム全体は前向きなムードにある。われわれは明日いるべきところに戻るため全力を尽くす。」

ジェフリー・ウィリス「琢磨がとても前向きな初日走行を見せてくれた。彼はとてもプロフェッショナルに一日を適応させた。午前中にすべてのプログラムをこなした。午後はとても賢明で手堅いラップをドライブした。ガレージの別の点では、運悪く別の話があった。ジェンソンの車がセッション早々に致命的なエンジンブローに見舞われた。その後の出火はコンポーネントの多くにダメージを与えた。彼は予定していた午前の走行ができなかった。彼はタイヤの経験と良いセットアップのタイムを出すことがなく予選を走るはめになった。」

中本修平「二人のドライバーは午後ハードにプッシュした。ジェンソンにはエンジントラブルで午前中に走行不足となり本当のポテンシャルうぃ示せなくなったことが残念だ。琢磨は1周だけの予選を初めて試みるというプレッシャーの下、良い仕事をした。それはわれわれが予想していたことだ。過去数年にわたって彼の近くで働いていたからね。」
 
Taku "I'm still coming to terms" (Oct.10)
Takuma Sato "I've had a fantastic first day with the team and really enjoyed working with them to prepare for first qualifying, especially with Jock Clear. This is the first time I've taken part in one-lap qualifying, so that was very interesting. I'm reasonably happy with my lap. I lost a bit of time in the first sector but there's plenty of time for improvement throughout the rest of the weekend. Today I just wanted to take things steady, work through my programme and establish a good footing with the team and engineers. To be honest, I'm still coming to terms with actually being here racing this weekend, but I'm pleased to have had a good first day and I'm very much looking forward to the rest of the weekend."

David Richards
"I am delighted that Taku has had a positive start to his first racing weekend with us; and that he has performed exactly as required. He needs to focus on maintaining this pace and approach, then I am sure he will have a good result. By contrast, Jenson's engine failure, just eight laps into free practice, is the last thing we needed. As we saw in the subsequent qualifying session, the lack of track time is a major setback, particularly at Suzuka which is such a challenging circuit for any driver. Nevertheless, the whole team is in a positive mood, and we will be doing all we can to get back to where we should be tomorrow."

Geoffrey Willis "We have had a very positive first day's running with Takuma, who applied himself very professionally throughout the day. He completed all of our programme this morning, and this afternoon drove a very sensible, solid lap. On the other side of the garage it was unfortunately a rather different story. Early on in the session we had a major engine blow-up on Jenson's car and the subsequent fire has damaged quite a number of components. He was unable to complete any of his planned running this morning, which left him to qualify without experience of the tyre or time to get a good set-up."

Shuhei Nakamoto "Both drivers pushed hard this afternoon. We are sorry that Jenson couldn't show his true potential due to lack of running time this morning caused by an engine failure. Takuma did a good job under the pressure of his first attempt at one-lap qualifying, which is exactly what we expected, having worked closely with him over the past few years."
 


1st Qualify
(Oct.10)

Rank Driver Chs Eg Tire Seq Time Diff Sector1 Sector2 Sector3
1 J.Trulli Ren Ren M 8 1:30.281   30.790   40.581   18.910  
2 R.Schumacher Wil BMW M 4 1:30.343 +0.062 30.962 +0.172 40.472 -0.109 18.909 -0.001
3 M.Schumacher Fer Fer B 1 1:30.464 +0.183 30.736 -0.054 40.806 +0.225 18.922 +0.012
4 D.Coulthard McL Mer M 7 1:30.482 +0.201 30.978 +0.188 40.636 +0.055 18.868 -0.042
5 K.Raikkonen McL Mer M 2 1:30.558 +0.277 31.119 +0.329 40.696 +0.115 18.743 -0.167
6 F.Alonso Ren Ren M 6 1:30.624 +0.343 30.818 +0.028 40.656 +0.075 19.150 +0.240
7 R.Barrichello Fer Fer B 5 1:30.758 +0.477 30.776 -0.014 40.752 +0.171 19.230 +0.320
8 J.P.Montoya Wil BMW M 3 1:31.201 +0.920 31.277 +0.487 40.848 +0.267 19.076 +0.166
9 M.Webber Jag For M 9 1:31.305 +1.024 31.346 +0.556 40.939 +0.358 19.020 +0.110
10 N.Heidfeld Sau Pet B 14 1:31.783 +1.502 31.296 +0.506 41.288 +0.707 19.199 +0.289
11 T.Sato BAR Hon B 20 1:31.832 +1.551 31.578 +0.788 41.110 +0.529 19.144 +0.234
12 H.H.Frentzen Sau Pet B 10 1:31.892 +1.611 31.494 +0.704 41.238 +0.657 19.160 +0.250
13 O.Panis Toy Toy M 15 1:31.908 +1.627 31.406 +0.616 41.177 +0.596 19.325 +0.415
14 C.da Matta Toy Toy M 13 1:32.256 +1.975 32.025 +1.235 41.267 +0.686 18.964 +0.054
15 J.Wilson Jag For M 17 1:32.291 +2.010 31.834 +1.044 41.218 +0.637 19.239 +0.329
16 J.Button BAR Hon B 12 1:32.374 +2.093 31.657 +0.867 41.439 +0.858 19.278 +0.368
17 R.Firman Jor For B 16 1:33.057 +2.776 31.907 +1.117 41.704 +1.123 19.446 +0.536
18 G.Fisichella Jor For B 11 1:33.313 +3.032 32.007 +1.217 41.712 +1.131 19.594 +0.684
19 J.Verstappen Min For B 18 1:34.836 +4.555 32.711 +1.921 42.330 +1.749 19.795 +0.885
20 N.Kiesa Min For B 19 1:36.181 +5.900 33.396 +2.606 42.728 +2.147 20.057 +1.147

Maximum Speed : M.Schumacher 313.9km/h

 In the sector 1, Ferrari and the sector 2 brought it Williams, and the sector 3 brought the McLaren, however the very interesting result called Renault, if total. 
The last qualifying is likely to become four or so combats at close quarters as M.Schumacher said this. 
Although Takuma won Button between the whole division, it would be clear that BAR is late by the cornering, and No. 10 will become a target.

セクター1はフェラーリ、セクター2はウィリアムズ、セクター3はマクラーレン、しかしトータルではルノーという非常に面白い結果になった。
これはM・シューマッハの言うとおり、最終予選は4強の接近戦になりそうだ。
琢磨は全区間でバトンに勝ったが、BARがコーナリングで遅いことは明らかで、10番手が目標となろう。
ルノー好調 (10/10)
金曜予選はトゥルーリが1:30.281でトップ。2番手R・シューマッハ、3番手M・シューマッハ。ライコネン5番手、モントーヤ8番手。琢磨は11番手でバトン16番手に勝った。
金曜フリー走行はトゥルーリが1:30.727でトップ。2番手M・シューマッハ。ライコネン6番手、モントーヤ7番手、R・シューマッハ11番手。琢磨12番手、バトン17番手(トラブル)。
金曜朝テストはマクニッシュが1:32.170トップ。本山はフィジケラに1.5秒遅れ、ファーマンに1秒遅れ。
 
Renault well (10/10)
On Friday qualifying, Trulli topped by 1:30.281. R.Schumacher 2nd, M.Schumacher 3rd, Raikkonen 5th, Montoya 8th. Sato was 11th and he won for Button 16th.
On Friday practice, Trulli topped by 1:30.727. M.Schumacher was 2nd, Raikkonen 6th, Montoya 7th, R.Schumacher 11th, Sato 12th, Button 17th (trouble).
On Friday test, McNish topped by 1:32.170. Motoyama falled behind Fisichella by 1.5 seconds, Firman by 1 second.
 
鈴鹿 (10/6)
1961年創設。F1は1987年から2004年まで開催。幾多のチャンピオン決定の場面が繰り広げられた。スパがない今年、間違いなくドライバーの腕を競う意味では全16戦で最高のサーキットという評価を得ている。8の字型で前半が右回り、後半は左回りになる。路面はかなりざらざらしており、磨耗は激しい。3ストップが多くなると見られる。

セクター1
M・シューマッハが最も得意とする区間。1コーナー手前が追い越しポイントだが、ブレーキの安定性が求められる。S字は中高速コーナーの連続で、ブリヂストンの特徴を生かせる。ダンロップから全開。デグナーの1つ目は高速だが、2つ目はきつい。

セクター2
ヘアピンへの突っ込みは、年々深くなって来た。ここでF1マシンの回頭性が見れる。出口から全開で加速。スプーンは2つのコーナーからなり、特に2つ目の脱出が重要。比較的単純な区間であり、差は出にくい。

セクター3
改修された区間。130Rはゆるやかになり、予選でなくても全開で行けそうである。シケインもゆるやかになった。この区間は以前より単調になった。ウィリアムズがパワーで有利か。

2002
優勝 M・シューマッハ
PP M・シューマッハ
セクター1 M・シューマッハ
セクター2 バリチェロ
セクター3 モントーヤ
FL M・シューマッハ
セクター1 M・シューマッハ
セクター2 バリチェロ
セクター3 モントーヤ
 





Suzuka (Oct.6)
1961 foundation. F1 is held from 1987 to 2004. The scene of many champions determination was unfolded. In the meaning without Spa which competes for the arms of driver rightly this year, evaluation called the highest circuit in all 16 games has been obtained. With the character type of 8, the first half becomes in the counterclockwise direction and the second half is right-handed rotation. The road surface is considerably rough and wear is intense. It is expected that three stops increase.

Sector 1
The section which M.Schumacher makes the most elated. The stability of the brakes is required for, although 1st corner this side passes and it is a point. S curves are continuation of medium-high-speed corners, and can employ the feature of Bridgestone efficiently. From Dunlop to flat out. Degner consitst of 2 corners, 1st is high speed, 2nd is tight.

Sector 2
The inquiry by the hairpin is becoming deep every year. Capability of quick turn of F1 machine can be seen here. It accelerates by flat out from an exit. Spoon consists of two corners and especially the 2nd escape is important for it. It is the comparatively simple section and is hard to come out of a difference.

Sector 3
The repaired section. 130R becomes loose, and even if it is not qualifyings, it goes by flat out. The chicane also became loose. This section became more monotonous than before. Is Williams advantageous by power?

2002
Win M.Schumacher
PP M.Schumacher
Sector1 M.Schumacher
Sector2 Barrichello
Sector3 Montoya
FL M.Schumacher
Sector1 M.Schumacher
Sector2 Barrichello
Sector3 Montoya
 
Japan GP Past 9 years
Yr Winner PP FL
1994 Hill M.Schumacher Hill
1995 M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher
1996 Hill Villeneuve Villeneuve
1997 M.Schumacher Villeneuve Frentzen
1998 Hakkinen M.Schumacher M.Schumacher
1999 Hakkinen M.Schumacher M.Schumacher
2000 M.Schumacher M.Schumacher Hakkinen
2001 M.Schumacher M.Schumacher R.Schumacher
2002 M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher
 
2003 Japan

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