2003 BRITAIN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
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ラップタイム分析
(7/21) フェラーリの逆襲、トヨタ初の1位走行、オーバーテイクの多さ、闖入者によるセーフティカー、実に盛りだくさんのイギリスグランプリだった。今回はラップタイムの細かい分析よりも、いつどこで誰が誰を追い抜いたかかが重要になった。それがレース本来の姿かもしれない。 |
Laptime Analysis
(Jul.21) A counterattack of Ferrari, Toyota's first leader, number of overtaking, safety car by the intruder, this was the eventful British Grand Prix. When, where, who passed whom are the important rather than fine analysis of lap times this time. It may be the figure of race original. |
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ガスコイン、ミヒャエルを非難
(7/20) マイク・ガスコイン「唯一、プロでないと思われることは、1周目にマイケルがフェルナンドを芝生に押し出したことだ。それは恥ずかしいことだ。フェルナンドは彼の横にいたが、マイケルはそのまま走り続けた。スペースを与えず、300km/hで芝生に押し出した。ちょっと危険じゃないか・・・」 「誰かが横にいたら、その車の幅の分は与えるべきだ。マイケルはそうしなかった。しかしフェルナンドはそれほど不満ではない。彼は立ち直り、その後も力強く戦った。」 ウィリアムズは力強く戻ってくる (7/20) パトリック・ヘッド「今回が駄目なレースとは思わん。これから先のサーキットはわれわれに合っている。このトラックでフェラーリはいつも強かったんだ。すべてのトラックは異なるものだ。それぞれの車は強かったり弱かったりする。彼らは明らかにここで好調だった。しかしすべてのトラックは異なる。彼らはわれわれより少しだけ強かった。われわれはホッケンハイムに向かい、力強く戻ってくることを目指す。」 ラルフが再ピットインした真の理由 (7/20) マリオ・タイセン「ラルフのレースは良かった。ターニングベインがはがれて空気口をふさぐまではね。これが水温上昇を引き起こした。ラルフは追加のストップをしなければならなかった。破片を取り除くためにね。この事故がなければ、ラルフは先頭を走れたはずだった。」 ミヒャエル満足 (7/20) M・シューマッハ「十分に満足だよ。特にライコネンが3位に過ぎず、1点しか縮まらなかったからね。結果として多くは起こらなかった。」 「彼(闖入者)を見たよ。彼を避ける必要があった。ちょっとショックだね。なぜならかなり突然僕に近づいたからね。でも一方で、そんなに危険じゃなかった。彼がまったく道理をわきまえずに車にぶつかって来ようとしていたんじゃなかったからね。彼はただ彼のショーをしていたんだよ。」 「2台の車が同時にピットインしたとき、待たされたのが僕だったということさ。その上、たくさんの車が入り、すごい渋滞になった。僕らのチームは慎重に注意した。ルーベンスが出るときにトラブルにならないようにね。だから僕は待たされたんだ。(待ってるとき)コーヒーを飲めなかったのが唯一の失敗だね。」 ライコネン2位失い残念 (7/20) ライコネン「最も重要なことは、ドライバーズ世界選手権の差を1点縮めたことだね。奇妙な男が高いフェンスを登ってるのは見たよ。でも彼がトラックに来たとき、僕はすでに通過したあとだった。」 「たぶん2位になれるはずだった。でも最終スティントの途中で最後のタイヤセットのバランスに本当に苦しんだ。結果として多くの時間を失った。さらに悪いことに、ストウでブレーキングの瞬間にリアを失った。それでモントーヤに抜かれたんだ。最後は誰もわからないけど、シーズンの後で、今日得た1点が決定的だとわかるだろう。」 モントーヤ、上々の出来 (7/20) モントーヤ「今年一番のエキサイティングなレースだったね。僕は本当に楽しんだよ。僕らが今日見せられたペースもうれしい。フェラーリについていけた。レース中、一番難しかったのは、セーフティカーが2回目に出たときだね。ピット後に戻ったら13位だと気がついた。でもすぐに追いつくことができた。ルーベンスの後ろにいたとき、彼が渋滞を払ってくれたんで簡単だったよ。僕の車は力強く、ハッピーじゃないわけないよ。13位から最後に2位まで上がれたんだからね。このポイントが両方の選手権に役立つにちがいない。」 R・シューマッハ「これは明らかにレースで予想したものではなかった。結果には失望した。余計なピットストップはあんな終わり方にしてしまった。それが起きたあと、僕のレースは多かれ少なかれ終わりだった。まさに不運だよ。何が重要かって、出来る限り早くレースを忘れて僕のホームグランプリ、ホッケンハイムに集中することだね。」 ルノーがっくり (7/20) マイク・ガスコイン「競争力ある週末にしてはとても残念な結末だった。2つのセーフティカーの事件はわれわれのレースを台無しにした。ヤルノは後続の車を離していた。彼がリードしていたとき、トラブルはなかった。彼が渋滞の中に入るとすぐ、直線スピードの不足が彼を苦しめ、順位を失った。」 ダ・マッタ、レースをリードできてハッピー (7/20) ダ・マッタ「僕は徹底的にレースを楽しんだよ。物事が僕らの求めた方向に行ってとてもハッピーだ。7位は今週末の僕らのパフォーマンスに良い報酬だね。レースをリードすることにはとても慣れてたよ。でもF1では初めてだった。特別な気持ちだね。長く続かないことはわかってたよ。だから出来る限り楽しんだし、出来る限りアドバンテージの時間を作ろうとハードにプッシュしたよ。僕らは過去数レースでだんだん良くなってきた。僕らは今シーズン残りで力強い位置に上げるようにするんだ。でももっと重要なのは2004年だね。」 ブラウン、ピットストップを振り返る (7/20) ロス・ブラウン「テストと週末を通じて彼(バリチェロ)は強かった。ピットストップはひどい混乱状態で、われわれは当然のように彼を止めた。ピットレーンにたくさんの車がいたからね。他のチームはとにかく彼らの車を入れようとしていたので、入れる場合ではなかったかもしれない。後で見る必要があるね。しかし、彼がピットアウトしたとき、彼は素晴らしかった。マイケルはピットストップ後はとても良かった。彼は非常に重要なポイントを稼ぎ、キミとの差を1点失うだけにした。マイケルにとって大変重要なレースだった。名レースだった。F1でオーバーテイクが見れることを示したね。素晴らしいレースだった。」 バリチェロ、悪口をシャットアウト (7/20) バリチェロ「過去数週間、人々は(フランス)1周目のクラッシュについて言い過ぎ続けてきた。オーケイ。今、口を閉じよ。僕はたくさんの人々をオーバーテイクした。僕が彼(闖入者)に出会わなかったと言えば、信じてくれるかい? 誰かがレーストラック上に入って僕が勝つのはこれで2回目なんだ。奴はブラジル人にちがいないって言うかもね。」 |
Gascoyne slams Michael
(Jul.20) Mike Gascoyne "The only unprofessional bit was Michael putting Fernando on the grass on the first lap, which I thought was disgraceful. Fernando was alongside him but Michael just kept going, didn't give him any room and put him on the grass at 185mph, which is probably a little dangerous..." "If the guy is alongside, you've got to give him a car's width, and Michael didn't. But Fernando's not too unhappy about it, he can look after himself and he's confident about the future…" Williams will come back strongly (Jul.20) Patrick Head "I don't think it is an off race, but I think the circuits coming up will suit us well and I think Ferrari were always going to be strong on this track. Every track is different and it plays to some of the strong or weaker points of each car. They were obviously in good shape here but every track is different and they were just a bit stronger than us. We will be going to Hockenheim and aiming to come back strongly." The true reason Ralf did re-pit in (Jul.20) Mario Theissen "Ralf race was good until a guidevane was torn off and blocked the airflow. This caused the water temperature to rise and Ralf had to undertake an additional stop to remove the debris. Without this incident, Ralf would have also been at the front." Michael satisfied (Jul.20) M.Schumacher "I'm quite satisfied, especially because Raikkonen was only third and picked up just one point - as a result not a lot happened. "I saw him and had to evade him. I was a bit shocked because he was so close to me all of a sudden. But, on the other hand, it wasn't really that dangerous because he wasn't being totally unreasonable and running into cars. He just was doing his show." "When both cars come in at the same one time has to wait, and that was me. On top of that, a lot of cars came in and there was a lot of traffic, so our team was extra cautious to make sure that Rubens didn't have trouble getting out. So I had to wait. The only thing missing was the coffee." Raikkonen disappointed to lose 2nd (Jul.20) Raikkonen "The most important thing is that we managed to close the gap in the Drivers' World Championship by one point. I saw the weird guy climbing over the high fence but had already passed when he actually went on to the track." "I probably could have finished second, but halfway through my final stint I was really struggling with the balance on my last set of tyres and subsequently lost a lot of time. To make matters worse I lost the rear momentarily braking at Stowe which allowed Montoya to get past. At the end of the day you never know, later in the season the one point we scored today might prove crucial." Montoya the very best result (Jul.20) Montoya "This was the most exciting race of the year, and I really enjoyed it. I was pleased with the pace we showed today as we were able to keep up with the Ferraris. The main difficulty I had during the race was when the safety car came out for the second time, and after pitting I found myself back in p13. But I was able to catch up quickly, and the fact that I was just behind Rubens made it even easier as he was helping to clear traffic for me. My car was strong and I cannot be anything but happy as I managed to move up from thirteenth to second at the finish. These points will certainly help for both Championships." R.Schumacher "This was obviously not what I expected from this race, and the result was obviously disappointing. The extra stop cost me a decent finish, and after it had happened, the race was more or less over for me. It was just bad luck. So what is important is to forget this race as quickly as possible to concentrate on my home race in Hockenheim." Renault disappointed (Jul.20) Mike Gascoyne "A very disappointing end to a competitive weekend. The two safety car incidents ruined our race: Jarno was pulling away from the cars behind and, when he was in the lead, things were trouble-free. As soon as he fell back into traffic, though, his lack of straight-line speed hurt him and he lost places." da Matta was happy to lead the race (Jul.20) da Matta "I thoroughly enjoyed that race and I was quite happy with the way things went for us. Seventh place is a nice reward for our performance this weekend. I'm very used to leading races, but this was the first time in F1, which is a special feeling. I knew it wouldn't last long, so I enjoyed it while I could and pushed hard to build up as much time advantage as possible. We have been gradually improving over the past few races and we are setting ourselves up to be in a strong position for the rest of this season, but more importantly for 2004." Brown looks back the pitstop (Jul.20) Ross Brown "He was strong in testing and all weekend. The pitstop was chaotic and we held him up quite rightly because there were do many cars in the pitlane. That didn't seem to be the case with the other teams who just let their cars go regardless. That needs to be looked at. But when he was out on the track he was fantastic. Michael was very good given what we left him after the pitstops and he gained very important points and only lost one point to Kimi. It was a very important race for Michael. It was a great race and it shows you can have overtaking in Formula One - a wonderful race." Barrichello shut up slander (Jul.20) Barrichello "In the last few weeks, people have been saying so much about first lap crashes. Okay. Shut up now. I overtook a lot of people. If I tell you I never saw him, would you believe it? It's the second time that I win with someone on the racetrack. They're going to say he's Brazilian for sure." |
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バリチェロ今季初勝利 (7/20) バリチェロが今季初勝利。PPとFLつき。レースは最初から最後までエキサイティングでオーバーテイクも多かった。2位モントーヤ、3位ライコネン(会見でつまらなそう)、4位M・シューマッハ。2連勝のラルフは9位に終わった。ミヒャエルとライコネンの差は7点。選手権3位にモントーヤが浮上(14点差)。 フェラーリが巻き返したかに見える。しかし、モントーヤは少しだけだと言った。次はどうなるかわからない。 バリチェロ1位、ミヒャエル4位浮上 (7/20) 今日のフェラーリは逆境をはねかえす力がある。バリチェロがライコネンをオーバーテイクして1位。ミヒャエルもしぶとく4位まで上がってきた。ライコネンはモントーヤに抜かれて3位後退。ミヒャエルは一時ライコネンに逆転されかけた選手権の差を1点だけ縮めさせることに食い止めた。トヨタは7位以下に後退したが、良い経験になったろう。 トヨタが1,3位走行 (7/20) ダ・マッタが1位、ライコネンをはさんでパニスが3位。 4位クルサード、5位バリチェロ、6位モントーヤ。 M・シューマッハは仲の悪いビルヌーブに抑えられ12位にくすぶる。 R・シューマッハは2度のピットで14位。 しかし、あちこちでバトルが繰り広げられ、カメラも追いつかない。とんでもなく面白い展開だ。 セーフティカーでフェラーリ後退 (7/20) 5周目に破片でセーフティカー。 10周目にバリチェロがライコネンをオーバーテイク。 11周目に闖入者がコース上で各車に近づきセーフティカー。 ここで多くの車がピットインするが、総じてフェラーリは順位を下げてしまう。 バリチェロがスタート失敗 (7/20) レーススタート。バリチェロはトゥルーリとライコネンに抜かれて3位に後退。4位ラルフ、5位ミヒャエル。ラルフは今回こそ兄に対して引かなかった。6位モントーヤはアロンソに抜かれて抜き返す。 曇り、一部日差し (7/20) 日曜午前11時現在、シルバーストンは曇りで、一部日差しが出ている。レースはドライか。 |
Barrichello's 1st win of this season
(Jul.20)
Barrichello got a first victory in this season with PP and FL. The race was exciting from the beginning to the last, and also had much overtaking. 2nd Montoya, 3rd Raikkonen, 4th M.Schumacher. Ralf of 2 victories in a row finished with the 9th place. The difference of Michael and Raikkonen is seven points. Montoya surfaces for the 3rd place of a championship (14 point difference). It seems that Ferrari rolled back. However, Montoya said that was only a few. It does not know what next it becomes. Barrichello 1st, Muchael 4th surfacing (Jul.20) Ferrari of today has the power of eliminating and returning adverse circumstances. Barrichello ovetook Raikkonen, and 1st place. Michael has also gone up to the 4th place stubbornly. Raikkonen is paseed by Montoya and retreats the 3rd place. It stopped for Michael to make only one difference of the championship which was being reversed by Raikkonen temporarily contracted. Although Toyota retreated less than to the 7th place, it will become a good experience.
Toyota run 1st and 3rd
(Jul.20)
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デュパ爺「5チームが3種類のタイヤを選んだで」
(7/19) デュパ爺 「おもろいグリッドやのう。わしらのいつも先頭走っちょる連中の一人か二人は、いつもの場所におらへんで。なんぼかのわけがあるんやろ。わしらはまだ燃料どれだけ積んどるかわからへんしな。ひとつだけはっきりしよるのは、わしらのタイヤはこのトラックでごっつええっちゅうことや。明日はイケるわけがぎょうさんあるで。」 「トラックははるかに一貫するようになりよった。わしらは値打ちのあるデータを拾い集めることができたで。わしらのチームの多くは、午前の最後のフリー走行の終わりまでに正しいタイヤテストを続けられたんや。最後の可能な瞬間までレースでの選択をした。ついにわしらの5つのパートナーチームは、3つのちゃう種類のタイヤを使うことを選びよった。」 「わしらのタイヤが見せた一貫性は嬉しいのう。チームは明日、2か3ストップ戦略で行くと思うで。どっちゃでも耐久性の心配はいらん。ミシュランとパートナーチームの間はすべてがよう機能しとるんや。5チームが11番手以内に入っとんのやで。レースでもっといいことになるっちゅう自信があるでぇ。せやけど、爺が道頓堀に飛び込むのだけは勘弁してぇな。」 ミヒャエル「長い午後になるだろう」 (7/19) バリチェロ「ミヒャエルがワイドに行ったとき彼は僕を倒せないとわかった。僕は複雑な気持ちだね。'僕を倒すな'と同時に'うまくやれ'だよ。それがチーム精神だからね。セッションが終わるのを待つのは苦痛だったね。車はとても速く、ブリヂストンはすばらしい仕事をした。セッションの始めに走ったことがラップタイムに不利だとは思わないね。でも100%確実にするための大きなプレッシャーはあったよ。ミスしないようにね。それは心の葛藤だった。」 M・シューマッハ「今日の予選にはちょっとがっかりしたね。ミスしたよ。アビーでスライドしてワイドに走ってしまった。もちろん芝生の上を走るのはトラクションには良くないさ。現時点での選手権のトップランナーたち、ラルフ、キミ、そして僕自身がグリッドで接近しているね。それが明日重要になるだろう。今週末の車の全体的なパフォーマンスは、レースに一貫性があると思う。5番手は世界の終わりじゃない。人生をより難しくするだろうけどね。長い午後になるだろう。楽しみだよ。」 ラルフ「レースには準備OK」 (7/19) R・シューマッハ「レースには良く準備されていると信じてる。予選結果は優秀じゃなかったけどね。主に車のバランスと戦っていたっていう事実のせいだね。重要さからは、そんなにがっかりしてないよ。フェラーリはここで再びかなり強いことがわかった。にも関わらずミヒャエルは僕の後ろからスタートするね。しかしながら、今日の予選結果はまったく普通じゃないよ。」 モントーヤ「この結果には失望だ。僕の車は今朝とても良く、安定してたからね。それからウォームアップと予選で良くなくなっちゃったんだ。正しいバランスを見つけてなかったみたいだ。いくつかのコーナーで結構オーバーステアだったし、おおむねトラクション不足だった。車はとても運転しずらく、ナーバスだった。明日の前に僕らはこの細部を考えなければならないね。とにかく、このトラックは僕らにタフだとわかった。(南米の同士)ルーベンスがポールでうれしいよ。セッションのかなり早いときにスタートしたのにね。」 キミ「3番手は予想外」 (7/19) ライコネン「今週末で一番良いラップだった。正しいときにやれたね。予選が終わる前にレーシングスーツから着替えてしまってたんだ。トップ3インタビューなんか予期してなかったからね。僕のラップにはとても満足だ。昨日はバランスに苦しんでたからね。僕らは午前のフリー走行を通して車を改善した。ウォームアップのあともさらにいくつか調整したよ。車は本当によくなったね。明日の良い結果に自信があるよ。」 |
Dupasquier "5 teams opted 3 types of tyre"
(Jul.19) Pierre Dupasquier "This is an interesting grid. One or two of our regular front-runners are perhaps not quite where we would expect to find them, but there could be a number of reasons for that: we don't yet know exactly how much fuel the cars had on board for example. One thing is clear, however: our tyres are working very well at this track and we have every reason to be optimistic about tomorrow." "The track has become much more consistent and we were able to glean some valuable data. Several of our teams continued conducting tyre tests right up until the end of this morning's final free practice session and left their choice for the race until the last possible moment. In the end our five partner teams have opted to use three different types of tyre." "I am delighted with the consistency our tyres have shown. It is conceivable that teams will run two- or three-stop strategies tomorrow, but either way we don't have any durability concerns. Everything continues to function very well between Michelin and its partner teams. The five of them being present among the 11th grid spots and I am confident that there remains scope to make things even better in future." Michael "It will be a long afternoon" (Jul.19) Barrichello "I knew when Michael went wide that he probably wouldn't beat me. I had a bit of mixed emotions. You say 'don't beat me' but also 'go well' because we have team spirit. I was in agony waiting for the session to end. The car is very fast and Bridgestone has done a fantastic job. I don't think running at the beginning of the session was a disadvantage in terms of lap time, but there was a lot more pressure to be 100% committed but not to make a mistake. It was a mind game." M.Schumacher "Naturally, I am a bit disappointed with today's qualifying. I made a mistake, slid and ran wide at Abbey and of course, driving on grass is not very good for traction. The current top runners in the championship; Ralf, Kimi and myself are close together on the grid, which could be important tomorrow. Given the overall performance of our car this weekend, I expect us to be consistent in the race and fifth place is not the end of the world, although it will make my life more difficult. It will be a long afternoon, so let's wait and see." Ralf "Well prepared for the race" (Jul.19) R.Schumacher "I believe we are well prepared for the race even though my qualifying result wasn't excellent, mainly due to the fact that I was struggling with the balance of my car, so as a consequence I am not too disappointed. Ferrari have again proved to be very strong here but nevertheless Michael is starting behind me on the grid. However, today's qualifying result was quite unusual." Montoya "I am disappointed with this result because my car was very good and very stable this morning, and then it turned out to be not as positive in the warm-up and in qualifying. I didn't seem to have found the right balance as I was experiencing plenty of oversteer in some of the corners and generally poor traction. The car was very difficult to drive and very snappy. Now we must consider this in some detail before tomorrow. Anyway, we knew that this track was going to be tough for us. I am happy for Rubens who made it on pole, after he started so early on the session." Kimi "Not expect top 3" (Jul.19) Raikkonen "It was the best lap I've done this weekend and the right time to do it. I had already changed out of my overalls before the end of qualifying as I wasn't expecting to do the top three interviews. I'm very pleased with my lap as we were really struggling with the balance yesterday. We improved the car throughout practice this morning and even made a few more adjustments after warm up and the car felt really good. I'm confident of a good result tomorrow." |
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バリチェロPP、トゥルーリ2番手
(7/19) 予選は2番目出走のバリチェロ1:21.209を誰も破れず。2番手トゥルーリ、3番手ライコネン、4番手R・シューマッハ。5番手M・シューマッハ、6番手ダ・マッタ、7番手モントーヤ。最後の5人のときに路面状況が変わった模様。M・シューマッハはセクター1で最速をマークしたが、セクター2でコースをはみ出して失速した。バトンがベケッツではみ出してサスペンションを痛め、止まってノータイム。 土曜ウォームアップ (7/19) 予選直前のウォームアップはバリチェロが1:21.094でトップ。 土曜フリー2、ウィリーVSフェラーリ (7/19) イギリスGP土曜午前のフリー走行2でモントーヤがトップ。1:21.415は燃料で重いか。バリチェロと兄弟が0.3秒以内で続き、ウィリアムズ対フェラーリの対決色が濃くなった。両チームとも2ストップと3ストップのどちらでいくか。パニスが5番手(+0.8)に入り、トヨタは好調を維持。マクラーレンとルノーの前だ。ビルヌーブがまたまたエンジンブロー。 土曜フリー1、ボチボチ (7/19) イギリスGP土曜午前のフリー走行1でライコネンがトップタイム。1:22.263はボチボチのスタート。天候は晴れ、ドライ。雲少し。 |
Barrichello PP,
Trulli 2nd
(Jul.19) On British GP Saturday qualifying, Barrichello set 1:21.209, and nobody broke the record. 2nd was Trulli, 3rd was Raikkonen, 4th was R.Schumacher, 5th was M.Schumacher, 6th was da Matta, 7th was Montoya. Signs that the road surface situation changed at the time of five persons of the last. Although M.Schumacher marked fastest at sector 1, he was off the course in sector 2 and lost the speed. Button overflows by Becketts, hurts its suspension, stops, and he had no time. Saturday warm up (Jul.19) Barrichello topped by 1:21.094 on the warm up before the qualifying. Saturday free 2, Williams VS Ferrari (Jul.19) On British GP Saturday practice 2, Montoya topped. 1:21.415 means heavy fuel load. Followers were Barrichello and Schumacher brothers within 0.3 seconds, so confrontation color of Williams vs Ferrari became deep. By which of two stops and 3 stops does it go both teams? Panis went into 5th (+0.8) and Toyota maintains good condition. It was before a McLaren and Renault. Villeneuve had an engine blow again. Saturday free 1, little by little (Jul.19) On British GP Saturday practice 1, Raikkonen topped by 1:22.263. All drivers started little by little. It is sunny and dry, there is a bit less clouds. |
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ミヒャエル「シルバーストンは僕らに合う」
(7/18) M・シューマッハ「驚いてないよ。ここでは数週間前にテストで成功していたからね。今日のパフォーマンスは先週のチームのハードワークの結果さ。新しいパーツをテストし、今週末に備えたんだ。たしかに、シルバーストンは僕らの車に合うみたいだね。週末の残りも同じようにすべてがうまくいってほしい。ポイントがとれるようにね。ルーベンスは残念だった。でもこのトラックでは最初に出るのと最後に出るのはそんなに違わないだろう。今日の僕のラップうぃ見ればね。」 モントーヤ「フェラーリ強い」 (7/18) モントーヤ「予選で僕の車はとても良くバランスされていて、本当にいい感じだった。僕らの車が土曜にもっと来なくちゃね。フェラーリがここでとても強くなってるからね。」 R・シューマッハ「フェラーリがここでとても強いように見えるね。驚くことじゃない。サーキットのレイアウトと現在の天候がフェラーリのパッケージにうまく合ったんだと思うよ。前も金曜は似たようなフェラーリとの差があった。だからあんまり心配してない。」 |
Michael "Silverstone suits us"
(Jul.18) M.Schumacher "I am not surprised, as we had a successful test session here a few weeks ago. Today's performance is also the result of all the hard work the team did last week in getting new parts tested and ready for this weekend. For sure, the Silverstone track seems to suit our car. Now, I hope everything goes equally well for the rest of the weekend, so that we can pick up some points. It was a shame for Rubens, but maybe on this track going out first or last does not make such a difference, looking at my lap today." Montoya "Ferrari is strong" (Jul.18) Montoya "My car was very well balanced in qualifying and it felt really good. I hope there's more to come in our car for Saturday because Ferrari is going to be very strong here." R.Schumacher "Ferrari seem to be very strong here, which is no surprise. I think the circuit's lay-out and the current weather conditions suit the Ferrari package pretty well. However, we have had similar gaps to Ferrari on Fridays before now, so I am not too worried." |
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金曜予選ミヒャエル1番手
(7/18) イギリスGP金曜予選はM・シューマッハが1:19.474で1番手。昨年の予選4番手に過ぎないため、これからセットアップの余地あり。バリチェロも2番手タイムで来れそうだったが、最終セクターでコースアウト。2番手モントーヤ(+0.275)、3番手ラルフ(+0.314)、4番手アロンソ(+0.433)。トヨタのパニスが5番手(+0.485)に飛び込んだ。BS勢のほかはバトンが9番手。 金曜フリーもミシュラン強し (7/18) イギリスGP金曜午前のフリー走行でクルサードがトップタイム。1:20.039は昨年の予選5番手に相当。ミシュラン勢がトップ10のうち7台を占めた。BS勢はバリチェロ4番手、バトン7番手、M・シューマッハ9番手。バリチェロはトラブルで止まった。 金朝ドライでミシュラン強し (7/18) イギリスGP金曜朝のテストはドライ。アロンソがトップタイム。1:21.547は昨年の予選17番手に相当。ファステストラップより速い。ミシュラン勢が上位5台を独占した。流れは変わっていない。 |
Fri-Qualify, Michael 1st
(Jul.18) On British GP Friday qualifying, M.Schumacher was 1st by 1:20.039. Since it is only the qualifying of No.4 of last year, there is room of an setup after this. Although Barrichello was also likely to come by the No. 2 time, in the last sector, and he took course off. 2nd was Montoya (+0.275), 3rd was Ralf (+0.314), 4th was Alonso (+0.433). Toyota's Panis junmped into 5th (+0.485). Other BS vigor, Button was 9th. Fri-Practice, also Michelin was strong (Jul.18) On British GP Friday practice, Coulthard topped. 1:20.039 was 5th of last year's qualify. Michelin vigor monopolized 7 cars in top 10. For BS vigor, Barrichello 4th, Button 7th, M.Schumacher 9th. Barrichello stopped by the problem. Fri-Morn was dry, Michelin was strong (Jul.18) On British GP Friday morning test, it was dry. Alonso topped. 1:21.547 was 17th of last year's qualify. It was faster than last year's fastest lap. Michelin vigor monopolized top 5. The flow has not changed. |
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2002 Top Speed (Jul.18)
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2002 Fastest Time (Jul.18)
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シルバーストン
(7/18) 1950年F1創設で第一回GPを開催した歴史的コース。1991年に大改修があり、平均時速が255km/hから230km/hに下がった。それでも名うての高速コースの色合いを残している。マニクールと同様にフラットで、観客は全コースを見渡すことができる。 セクター1 4つの高速コーナーと2本のストレートからなる超高速区間。第一コーナーは続くストレートにスピードを乗せるため決めたいところだ。マゴッツ・ベケッツ・チャペルの複合コーナーは、鈴鹿のS字に似ているが、スピードは高く、鈴鹿ほど難しくない。マゴッツとベケッツはブレーキングしない。ハンガーストレートは豪快な追い越しが可能だ。フェラーリは高速コーナーでタイムを稼ぎたい。 セクター2 ストウコーナーはハードブレーキングから比較的高速で曲がる。1999年にM・シューマッハが大事故をおこしたところである。クラブコーナーは半円を描く我慢大会だ。アビーコーナーはシケイン状で、ここでの挙動でセットアップの良し悪しが出る。ブリッジ下のコーナーは全開で曲がる。 セクター3 低速コーナーが連続するスタジアムセクション。タイム差が出やすいところ。昨年までのフェラーリはここでの回頭性が良かった。1995年、M・シューマッハとヒルが接触事故をおこしたところでもある。フェラーリが低速コーナーの不利を挽回してくるかどうか。 |
Silverstone (Jul.18) The historical course which held the first GP by F1 foundation in 1950. There will be large repair in 1991 and mean speed fell in 255km/h to 230km/h. It has left the tone of the high-speed course which still makes a name and is followed. In a flat, a spectator can overlook all courses like Magny-Cours. Sector 1 The super-high speed section which consists of four high-speed corners and two straights. In order [ continuing ] to put speed straight, I want to decide the first corner. Although the complex corner of Maggots-Becketts-Chapel resembles S curves of Suzuka, speed is high and is not so difficult as Suzuka. It does not act as braking of Maggots and Becketts. Exciting passing is possible for Hanger straight. Ferrari want to earn a time at a high-speed corner. Sector 2 It turns Stowe comparatively from hard braking at high speed. M.Schumacher just ran into the big accident in 1999. Club corner is a patience convention describing a half-circle. Abbey corner is a chicane-like and the right and wrong of an setup come out of it by the action here. It turns by flat out under the Bridge. Sector 3 The stadium section which a low-speed corner follows. The place out of which a time difference tends to come. Ferrari by last year had quick turn-able here. M.Schumacher and Hill just ran into the collision in 1995. Does Ferrari retrieve the disadvantage of a low-speed corner or not? |
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Silverstone Past 9 years (Jul.18)
A geographical advantage is in McLaren and Williams. |
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爺休み
(7/17)
パスカル・ヴァセロン(ミシュラン・F1プロジェクトマネージャ) 「シルバーストンは2週間前のマニクールとはかなり異なるしろものだ。さまざまなシケインが過去に追加され、ラップタイムが増加した。しかし平均時速はなお235km/hあるので、F1で最も速いサーキットのひとつだ。いくつかの長い高速コーナーはタイヤに横方向の負荷をかける。路面はとてもざらざらして、ゴムを削る。温度に関する限り、最近レースしたサーキットより低い傾向がある。」 「先週、バルセロナに行って広範囲な一連のテストを行った。それはシルバーストンでの選択を決定するのに役立った。シーズン前半を通じて大半は、ソフトな範囲のタイヤを使った。しかしこれから待ち構えるトラックで、われわれはハードなコンパウンドに焦点を当てはじめているところだ。シルバーストンでは3種類のタイヤを使う。すべては直近にテストしたものだ。マニクールでは、慣れ親しんだヨーロピアンスタイルの雨を経験した。われわれのタイヤはそれらのコンディションで競争力があると強調できる。昨年われわれのインターミディエイトタイヤは機能する"ウィンドウ"を持っていた。それは2つの長所と1つの短所があった。雨の降り始めは良く働いた。ドライ直前でも同様に良かった。しかしながらトラックが濡れたとき有効ではなかった。われわれはその後この特性を修正した。」 「昨シーズン、雨は計画した戦略を台無しにした。今回、各チームは2ストップ、あるいは3さえありうると予想する。ここのピットレーンはとても長く、各ピット時間は33、34秒くらいだろう。燃料搭載量がパフォーマンスに影響する度合いは、10kg超えるごとに1周あたり0.35から0.4秒増えるだろう。」 |
An old man took a rest
(Jul.17)
Pascal Vasselon, Michelin F1 project manager "Silverstone is a very different proposition from Magny-Cours, where we raced two weeks ago. Various chicanes have been added over the years to increase overall lap times, but average speeds are still nudging 235 km/h (145 mph) so it remains one of the quickest circuits we race on in F1. There are several long, high-speed corners that place a great lateral load on tyres. The surface is quite porous, too, and that takes its toll on the rubber. As far as temperatures go, they tend to be lower than those at some circuits we've raced at recently. "Last week we went to Barcelona to conduct an extensive series of tests that helped us finalise our options for Silverstone. Throughout most of the first half of the season we have used tyres from the softer end of our range, but we are just starting to focus on harder compounds for the tracks that lie ahead. We will have three tyres at Silverstone -- and all are a product of the work we did during our most recent tests. At Magny-Cours we experienced familiar, European-style wet weather and were able to underline that our tyres are competitive in such conditions. Last year our intermediate tyre had a working "window" which had two strong points and one weak point: it was able to work well at the start in the rain and was equally good at the end in the dry. However, it was less effective when the track was damp. We have since corrected that characteristic. "Last season the rain upset the planned strategies; this time I expect teams to stop two or even three times. The pit lane here is quite long and each pit visit is likely to cost 33 to 34 seconds. A heavy fuel load is quite costly here in performance terms: every extra 10kg will cost drivers 0.35 to 0.4 seconds per lap." |
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2003 BRITAIN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||