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 2003USA

アメリカGP ラップタイム分析

USA GP Laptime Analysis

Sep. 29, 2003

ミシュランのレインタイヤの性能が悪いことは、ウィリアムズとマクラーレンにとって弱点であった。ブラジルではフェラーリ勢が全滅して目立たなかった。その後もウェットレースがなく弱点は露呈しなかった。しかし、終盤の重要な一戦でそれは致命傷になった。M・シューマッハにとって雨は天の恵みとなったが、ライバルたちにとっては、それまでに選手権でリードしていなかったことが、このリスクを回避できなかったことになった。レースは何が起こるかわからない。だからこそ、選手権でリードしておくことがいかに重要であるかが示された。
 
It was a weak point that the performance of rain tyres of Michelin is bad for Williams and the McLaren. In Brazil, Ferrari destroyed totally and was not conspicuous. After that, there were no wet races and the weak point was not exposed. However, it became the mortal wound by the important battle of the final stage. Although rain became the heavenly blessing for M.Schumacher, for rivals, having not led for a championship by then was not able to avoid this risk. In a race, it does not know what happens. Therefore, it was shown how leading for a championship is important.
 
ルノーとトヨタが速さを見せる
3日間のタイムの遷移を見ると、ルノーが最終予選を除いて常にトップ近辺にいたことがわかる。インディアナポリスは高速区間と低速区間の間でバランスをみつけることが難しいサーキットだった。このような状況でルノーはトップ3につけいるスキを見つけた。金曜朝のテストも有効だった。レースは結果的にトゥルーリの4位までだったが、ルノーが強いのは限られたサーキットだけでなくなってきていることを示した。

トヨタもここで抜群の速さを見せた。パニスの予選3番手は決してフロックではない。フリー走行から速さを見せていた。雨の金曜予選とレース本番で沈んでしまったが、かなり前向きになれる結果を残した。


積極的なライコネンと保守的な二人
M・シューマッハは、土曜フリー走行最初のインストレーションラップを燃圧トラブルで止まった。彼が再び走り始めたのは後半の20分だけだった。彼は最終予選でバリチェロに0.4秒遅れて7番手に終わった。低速区間でのグリップ不足は、明らかにセッティング不足を思わせた。もしレースがドライだったら、ハンガリーのように苦戦を強いられたかもしれない。それにしてもM・シューマッハは練習でトラブルが出るのに本番では出ない。

今年はそれまでの得意コースという考えが通用しない。M・シューマッハはここで3年連続PPだったが、まさかの7番手だった。モントーヤも2000年インディ500覇者、2001年ラップリーダーだったが、一度もセッションでトップタイムを奪うことは出来なかった。ライコネンは選手権で後がないためアグレッシブに攻めた。だがM・シューマッハとモントーヤは土曜まで保守的な傾向があった。
 
When changes of the time for three days are seen, it turns out that there were always Renault near tops except for the last qualifying. Indianapolis was the circuit where it is difficult to find balance between the high-speed section and the low-speed section. Renault found the spare time which top 3 attaches and requires in such a situation. The test of the Friday morning was also effective. Although the race was to the 4th place of Trulli as a result, it was shown that the thing with strong Renault has become not only in the limited circuits.

Toyota also showed preeminent speed here. The qualifying of No. 3 of Panis was never a fluke. Speed was shown from practices. Although it had sunk in the rain Friday qualifying and rain race acting before the audience, it left the result which can become quite positive.

M.Schumacher stopped the installation lap of the Saturday
practice beginning at fuel pressure trouble. It was only 20 minutes of the second half that he began to run again. He finished it with No. 7 as the last qualifying later than Barrichello for 0.4 seconds. The shortage of grips in the low-speed section made the shortage of settings regard as clear. Supposing the race was dry, possibly it was forced hard-fight like Hungary. Even so, in acting before the audience, it does not appear in a trouble coming out of M.Schumacher by practice.

The idea of the elated course till then is not valid this year. Although M.Schumacher was the three year continuation PP here, it was No. 7 by no means. Although Montoya was also a 2000 Indy 500 winner and a 2001 lap leader, a top time was not able to be once taken in a session. Since there was no back for a championship, Raikkonen was attacked aggressively. But M.Schumacher and Montoya had a tendency conservative till Saturday.
 

 

フェラーリは速くなかった
セクタータイム別に見ると、セクター1とセクター2は似たような傾向が見られ、セクター3はそれらと異なる傾向が見られた。おおまかに言うと前者は低速区間で、ルノーが速かった。後者は高速区間で、ウィリアムズが速かった。マクラーレンは平均していた。フェラーリは全体的に速いとは言えなかった。ここでもフェラーリがドライなら苦戦しそうなことが想像できる。
 
Ferrari was not quick
By the sector times, a tendency which the sector 1 and the sector 2 resembled was seen, and the tendency that a sector 3 differs from them was seen. When said roughly, the formers were the low-speed sections and its Renault was quick. The latter was the high-speed section and its Williams was quick. McLaren had averaged. Ferrari was not able to be said were quick on the whole. If dry, it can imagine that Ferrari is likely to have a close game also here.
 

 

低速ポイントで極端に遅かったウィリアムズとフェラーリ
最高速の各測定ポイントごとの違いを見る。ここで面白かったのは、セクター2だ。ウィリアムズとフェラーリがミナルディよりも遅いのだ。ほかのポイントではトップなのに、時速170km前後のポイントで遅かった。ダウンフォースを減らして最高速を稼ごうとしていたことが顕著に現れている。

一方、非力と言われているルノーは、全般的にかなり上位に来ており、マクラーレンとは互角だった。エンジンもかなり向上していると思われる。

トヨタはダウンフォースを多めにしたことがうかがえる。BARホンダもダウンフォースを増やしたが、それでも低速区間で遅いことから、シャシーは相当悪いことが想像できる。
 
Williams and Ferrari were extremely late on the low-speed point
The difference for every measurement points of the top speed are seen. It is a sector 2 that was interesting here. Williams and Ferrari are later than Minardi. Although it was tops on other points, it was late on the point before and behind 170km/h. It has appeared notably that the downforce tended to be reduced and it was going to earn the maximum speed.

Renault told to be powerless on the other hand was coming to the higher rank considerably generally, and was equal with McLaren. It is thought that engine is also improving considerably.

It is imagined that Toyota made more downforce. Although BAR Honda also increased downforce, since it was late in the low-speed section, the chassis can still imagine a bad considerable thing.
 
ウィリアムズは予選からつまずいた
レースが途中から雨になったため、ピット戦略はリセットされた。だがトップチームの初期燃料搭載量はわかった。PPライコネンが19周だったのが意外で、モントーヤより2周多く、M・シューマッハより1周少ないだけだった。チームメイトのクルサードより2周多く、タイムが0.6秒も速かった。つまりライコネンは予選でかなりがんばったのだ。

20周前後の場合、20-26-27と分割したことが考えられる。モントーヤは2ストップなら17-28-28と後半に厳しい。モントーヤはPPを狙って失敗したのだろうか。それとも3ストップで17-18-19-19だったのだろうか。いずれにせよ、ラルフが15周だったことを考えると、ウィリアムズは予選で前に出たかったに違いない。ウィリアムズは土曜からつまずいていた。

また、トゥルーリが20周というのも意外だった。ルノーは今シーズンよく見られたような軽くする作戦ではなく、正攻法だった。フリー走行のタイムが良かったことから、ひそかに優勝を狙っていた可能性がある。

パニスは19周分の燃料を積んでいたとレース後に言った。トヨタも思ったより軽くなかった。とすると予選3番手はかなり自信が持てる材料だ。
 
Williams stumbled from the qualifying
Since the race began to rain from the middle as for it, pit strategy was reset. But the amount of initial fuel loading of top teams were found. It was unexpected, and there was that PP Raikkonen was 19 laps, 2 laps more than Montoya, and there were only 1 lap less than M.Schumacher. And Raikkonen was more than 2 laps and less than 0.6 seconds had the time quicker than a teammate's Coulthard. That is, Raikkonen did its best considerably by the qualifying.

In before and behind 20 laps, it can consider having divided with 20-26-27. Montoya was severe to the second half by 17-28-28 if two stops. Did Montoya aim and fail in PP? Or was it 17-18-19-19 for three stops? Anyway, when it considered that Ralf was 15 laps, Williams should want to come out in front by qualifying. Williams had stumbled from Saturday.

Moreover, no less than 20 laps had unexpected Trulli. Renault was not the strategy that was seen with the now sufficient season and that was made light but an orthodox approach. From it having been good, the time of practices may have aimed at winning secretly.

It was said after the race that Panis was stacking the fuel for 19 laps. It was not light rather than Toyota also considered. When it carries out, a qualifying of No. 3 was the material which can have confidence considerably.
 
鋭敏になりすぎたラウンチコントロール
スタートは奇数グリッドの1,3,5,7番手が1-4位でターン1を曲がって行った。3番手パニスは内側へ進んで2番手バリチェロの前に出た。バリチェロはパニスにふさがれて加速が鈍った。そこを5番手R・シューマッハにかわされてしまった。さらに、7番手M・シューマッハもスタートが良く、弟に続いてターン1に入っていった。

4番手モントーヤもスタートが悪かったが、外側に向けたことが結果的に6番手アロンソに追い抜かれることを防いだ。だがターン1の内側で詰まり、外側から8番手クルサードにかぶされた。トゥルーリはルノーにしては平凡なスタートに終わった。

1周目時点で、1位ライコネン、4位M・シューマッハ、7位モントーヤ。ちょうどシューマッハとモントーヤの予選位置が入れ替わった格好になった。

各チームともラウンチコントロールは進化している。今回、特に良かったのが意外にもトヨタだった。しかし、ラウンチコントロールはあまりに路面に対して鋭敏になりすぎてきたため、奇数列・偶数列の差が激しくなってきたかに見える。これは異常であり、来年から禁止してしかるべきものである。


バリチェロの不可解なクルサードへの譲り方が伏線
バリチェロは1周目からギヤボックスの不調に悩まされたと言った。2周目にクルサードに追い抜かれた。このとき、バリチェロはあたかもクルサードに譲るかのようにインに大きくよけていた。これを後ろで見たモントーヤは、バリチェロに問題があり、彼は同じところで自分にも譲るだろうと考えたかもしれない。次の3周目、モントーヤがターン1のアウトから攻めた。両者は並んでターン2に入ったが、譲らず接触した。バリチェロがスピンしてリタイヤした。モントーヤにダメージはなく、走り続けた。

審議でモントーヤにドライブスルーのペナルティが下った。一方がリタイヤして一方が順位を2つ落としながらも走り続けたことに、何らかの罰を与えるものかと思われた。また、映像でモントーヤがバリチェロを押し出したかのようにも見えた。これはそう見えただけで、モントーヤがわざとそうしたとは思えない。だが、ターン2ではバリチェロがタイヤ1個分、前にいた。したがってモントーヤに非があるように思えた。とはいえ、バリチェロが「スペースを十分にあけていた」と言ったことも事実とは異なるように見える。

モントーヤが大事なレースで無謀なことをしたと思う人が多いだろう。だが、その前の周でバリチェロがクルサードに大きく譲ったシーンを見逃してはなるまい。あれでモントーヤは自分も行けると思ったはずだ。バリチェロの行動に一貫性がないように見えた。バリチェロはモントーヤに罠を仕掛けたというのは勘ぐりすぎか。あの周の事故だけならペナルティはやむをえない。だがその前の周を合わせて考えるとどうも納得できないところがある。ふだんから攻撃的なモントーヤにとって、このバトルは選手権を失うという高い代償を払うことになった。
 
Launch control became sharp too much
Odd number grid, 1, 3, 5 and 7 performed the start by turn 1 from 1st to 4th place. No. 3 Panis progressed to the inner side, and came out before No. 2 Barrichello. Barrichello was closed by Panis and his acceleration became blunt. No. 5 R.Schumacher glued of there has been carried out. Furthermore, No. 7 M.Schumacher also had the good start and it went into the turn 1 following the younger brother.

Although No. 4 Montoya also had the bad start, having turned outside prevented being passed by No. 6 Alonso as a result. but got it blocked with the inner side of turn 1, and hanged over No. 8 Coulthard from an outside. Trulli was finished with the start common for Renault.

At the 1st lap, Raikkonen 1st, M.Schumacher 4th, and Montoya 7th. It became the appearance in which the qualifying position of Montoya replaced Schumacher exactly.

As for launch control, each team has evolved. This time, also unexpectedly, it was Toyota that was good especially. However, since launch control becomes sharp too much to a road surface, the difference of an odd number sequence and an even number sequence seems to become intense. It is unusual, and this is forbidden from next year and is an appropriate thing.


How to mysterious Barrichello to yield Coulthard is a hint
It was said that Barrichello was afflicted by the bad condition of a gear box from the 1st lap. It was passed  by Coulthard at 2nd lap. At this time, Barrichello was greatly avoided in the inside as if it yielded it to Coulthard. Montoya which looked at this behind has a problem in Barrichello, and possibly it was thought that he was probably also yielded in that he was the same and time. Montoya attacked from the outside of turn 1 the following 3rd lap. Although both stood in a line and went into the turn 2, he did not yield but they contacted. Barrichello carried out the spin and carried out the retired. There was no damage in Montoya and he continued running to it.

The penalty of a drive-through went down to Montoya by deliberations. It was thought that a certain punishment would not be given to having continued running though one side carried out the retired and one side dropped two ranking. Moreover, it was visible as if Montoya pushed out Barrichello with the image. This was only visible so and Montoya did not seem to have done so purposely. But, in the turn 2, Barrichello was in front of one tire. therefore, Montoya was guilty it seemed like. But it also seems to differ from the fact that Barrichello said, "I had left enough space."

Probably, there are many people who think that Montoya did the reckless thing in the important race. But, if Barrichello overlooks the scene greatly yielded to Coulthard by the lap in front of it, it will not become. Montoya must have thought that he could also go by that. It seemed that there was no consistency in action of Barrichello. Is that Barrichello devised the trap to Montoya past suspicion? A penalty is unavoidable if it is only the accident of that lap. But when the lap in front of it is united and considered, there is a place to which it cannot be convinced somehow. For offensive Montoya, this battle would pay from usually the high compensation of losing a championship.
 
序盤の通り雨でミヒャエルが苦戦
勝負は気まぐれな天候に左右された。トヨタは、パニスが3周目にラルフ、5周目にミヒャエルと次々に追い抜かれた。トヨタはダウンフォースを多くとっており、これは仕方なかった。だがいけなかったのが、6周目にレインタイヤへ交換したことだった。これは早く動きすぎた。後ろのアロンソにストレートで追い抜かれる恐れはなかったと思われた。ビルヌーブ、ファーマン、キエーザといった下位チームがギャンブルに出るのはわかる。だがまずは9位のダ・マッタを先に入れて様子を見るべきだった。ラップタイムが落ちたのは6周目だけで、7周目からは元に戻っていった。パニスは10周目にドライタイヤに戻して上位から脱落した。

M・シューマッハにとって一番苦しかったのが、この7周目だった。クルサード、モントーヤ、アロンソの3人に追い抜かれて6位に落ちた。ドライタイヤでしのぎきれるくらいの時、ミシュランがブリヂストンより2秒速い。ミシュランが接地幅を狭くしてもこの傾向は同じだった。14周目時点で、1位ライコネン、4位モントーヤ、6位M・シューマッハ。


2度目の雨でミヒャエルが圧倒的な速さ
上位陣が1回目のピットストップを済ませた時、雨がひどくなった。M・シューマッハは、最初のピットイン(20周目)の時、ピットレーンが濡れていることを知ったが、ピットが混乱することを恐れて、ドライタイヤのままにした。このときフェラーリも迷いがあったはずだ。21周目の彼のタイムは2:09.673もかかった。すぐにインターミディエイトタイヤに換えに入った。他チームも同様だった。

19-23周目に、ライコネンは7:48.470、M・シューマッハは7:43.860だった。この混乱の5周で1度の交換で済ませた者たちが上位に進出した。それらがバトン、フレンツェン、ウィルソンであった。バトンはその5周で7:18.480であり、ライコネンよりも30秒も短かった。

モントーヤは最悪のタイミングでペナルティを受けた。ドライで走った23周目は2:23.118もかかり、11位に後退した。もっと早く受けていれば30秒のロスはなかったかもしれないが、それでも5位は無理だっただろう。ハイドフェルドには1分半も遅れていたからだ。

レースの勝負を分けたのはここからだった。レインタイヤではブリヂストンがミシュランよりも2秒速かった。M・シューマッハは1位バトンより2秒速いペースで追い上げた。26周目にアロンソとウィルソンを追い抜き4位に上がった。28周目にライコネンを仕留めて3位。33周目にフレンツェンをかわして2位。そして38周目にバトンをオーバーテイクして1位に上がった。この時ライコネンは4位、モントーヤは9位だった。チャンピオンが決定しそうだった。
 
Michael faced a close contest in rain as the opening part
The match was influenced by the capricious weather. It was passed by the 3rd lap with Ralf and, as for Toyota, Panis was passed one after another by the 5th lap with Michael. Toyota had taken many down forces and this was unavoidable. But having exchanged for the 6th lap to the rain tire did not arrange. This moved too much early. It was thought that there was no possibility that it might be straight to back Alonso and might be passed. It turns out that a low rank team called Villeneuve, Firman, and Kiesa appeared in gamble. But first of all, da Matta of the 9th place should have been put in previously, and the situation should have been seen. It was the 6th lap that the lap time fell and it returned from the 7th lap. Panis was returned to the 10th lap at the dry tire, and dropped out of the higher rank.

It was this 7th lap that was painful for M.Schumacher. It was passed by three persons, Coulthard, Montoya, and Alonso, and fell to the 6th place. Michelin was quicker than Bridgestone for 2 seconds at the time of about which it could finish enduring with dry tire. This tendency was the same even if the Michelin narrowed grounding width. At the 14th lap time, Raikkonen 1st, Montoya 4th, and M.Schumacher 6th.


Michael with overwhelming speed at the 2nd rain
Rain became severe when the members of a higher rank finished the pit stop which is the 1st time. Although M.Schumacher knew that the pit lane would have got wet at the time of the first pit in (20th lap), it feared that a pit gets confused and left it the dry tire. At this time, Ferrari must also have had illusion. His time of the 21st lap required 2:09.673. It went into the intermediate tire immediately at the substitute. The same was said of other teams.

Raikkonen was 7:48.470 and M.Schumacher was 7:43.860 at the 19th to 23rd lap. The persons who managed 5 laps of this confusion by pit stop of 1 time advanced to the higher rank. They were Button, Frentzen, and Wilson. Button was 7:18.480 in those 5 laps, and no less than its 30 seconds were shorter than Raikkonen.

Montoya received the penalty to the worst timing. It was dry tire, and 23rd lap which ran, 2:23.118 started and it retreated to the 11th place. Although possibly there was no loss for 30 seconds when having received early more, probably, the 5th place was still impossible. It was because it was behind Heidfeld 1 minute and half.

It was from here to have divided the match of a race. With the rain tire, Bridgestone was quicker than the Michelin for 2 seconds. M.Schumacher was caught up with at the pace quicker the 1st place than Button for 2 seconds. Alonso and Wilson were passed to the 26th lap, and it went up to the 4th place. Raikkonen was shot down to the 28th lap and it was the 3rd place. Frentzen was passed to the 33rd lap and it was the 2nd place. And overtaking of Button was carried out and it went up to the 38th
lap at the 1st place. At this time, Raikkonen was the 4th place and Montoya was the 9th place. The champion was likely to determine.
 
ライコネンの価値ある2位
その後のレースはライコネンの追走に尽きた。ライコネンは今年1勝しかしていない。だが、多くのレースで懸命に走ったことを忘れてはなるまい。今回もよく2位に追い上げ、選手権を鈴鹿につなげた。ドライならば勝っていただろう。結果的にモントーヤが自滅したことに比べれば、選手権を最後まで盛り上げた男として名を残す。

今、M・シューマッハがやはり強く、ライコネンとモントーヤは相手にならなかったという見方もあるだろう。だが、ハンガリーでM・シューマッハはもう終わりだと思ったこともあっただろう。ミシュランにしても、違反のせいで勝ったというほどではない。

今年M・シューマッハが最多6度目の王座を獲ったとしても、来年はどうなるかわからない。M・シューマッハの名レースはいまだに見られない。今回はタイヤのおかげだろう。だが、われわれは今年の戦いがすばらしかったと思える時が来るに違いない。
 
Raikkonen's valuable 2nd place
The subsequent race was exhausted to running hard of Raikkonen. Raikkonen has carried out only one victory this year. But, if you forget having run hard in many races, it will not become. It caught up to the 2nd place well, and the championship was also tied to Suzuka this time. Probably, it won, when dry. If compared with Montoya having ruined itself as a result, it will leave a name as a man who heaped up the championship to the last.

Now, probably M.Schumacher is strong too and Raikkonen and Montoya also have the view that it did not become real enemies. But, I had thought that M.Schumacher was already finally in Hungary. Even if it makes it Michelin, it is not the degree referred to as having won by the violation cause.

It does not know what though M.Schumacher gains the throne of the 6th most numerous this year, it becomes next year. The noted race of M.Schumacher is not yet seen. It will be the favor of a tire this time. But, the time when it can be thought that fighting of this year was wonderful as for us will surely come.
 
それでも鈴鹿へ向かう
残念ながら、鈴鹿はものすごく緊張感のある決戦とはならなくなった。だが、M・シューマッハは勝つ気でいるだろうし、ライコネンも同じだろう。9点差など考えずに戦うに違いない。ウィリアムズとしても、コンストラクターズタイトルがかかっているので、勝ちたいだろう。ただ、ラルフを見ればわかるように、ドライバーのモチベーションは下がっているだろう。1995年の鈴鹿で、ウィリアムズのヒルとクルサードはともにコースアウトを喫した。

過去2年、M・シューマッハが消化試合を得意の鈴鹿で思い切り走った。今回は状況が異なる。フェラーリに圧倒的な強さはない。われわれは3年ぶりに互角の勝負を見ることができる。その期待で鈴鹿へ向かう。
 
Still goes to Suzuka
It stopped becoming the decisive battle which Suzuka is terrible with regrettable and has a feeling of strain. But, probably M.Schumacher is by the mind of winning and the same will be said of Raikkonen. It will surely fight, without considering a nine point difference etc. Probably, Wiilams wants to win, since constructors title has started also. However, probably, the motivation of a driver has fallen so that it may understand, if Ralf was seen. In Suzuka in 1995, both Williams's Hill and Coulthard suffered course out.

M.Schumacher gave up the digestive game in favorite Suzuka, and ran for past two years. Situations differ this time. There is no strength overwhelming to Ferrari. We can see a match equal for the first time in three years. It goes to Suzuka by the expectation.
 

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