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 2003

2003 USA

投票
9/28 レース予想
9/29 レース評価
地上波放送
9/27(土) 26:50-28:10
9/28(日) 26:40-28:55
永井大、山田優、近藤真彦、塩原恒夫
Fri: Qualify1 14:00 (JST 28:00)
Sat: Qualify2 13:00 (JST 27:00)
Sun: Race 13:00 (JST 27:00)
4.192km 73 laps
ホンダ「失望がわれわれを止めることはない」 (9/28)
中本修平「今のところ、われわれは全員とてもがっかりしている。2つのエンジンが壊れた。2位を走行中という事実が明らかにわれわれのやる気を高めた。私はしかし決意している。今日の失望がわれわれを止めることはない。フロントランナーたちとの差を縮めるために出来る限りハードにプッシュする。」

ミヒャエル「もう1勝するよ」 (9/28)
M・シューマッハ「すばらしく重要な勝利だ。とても満足だし、感情的でファンタスティックな日だ。いい予選じゃなかった後でね。これは選手権で決定的な段階を意味する。ティフォシがこの位置に上げてくれた。タイヤは今日決定的な役割を果たした。1回目のストップで、僕らはドライタイヤのままに決めた。ピットレーンに入ったら雨が強くなり、選択を変更するよう言ったんだ。でもそれは多くの混乱を招いただろうね。それで僕はウェットのためにすぐに再び入った。それはこの状況で信じられないはたらきをした。2つのタイトルコンテンダーたちはドライに合っていた。僕は彼らとの差を縮められるとわかっていた。僕らのタイヤは良いからね。レース前、トップ3に入れると思っていた。とても良いスタートが切れて、いくつかポジションを上げた。それで優勝争いに参加できた。たくさんのプレッシャーがあったけど、正しい結果を得られた。ブリヂストンは今年批判された。だからこの結果は彼らに良いブーストをもたらすだろう。パニスに近寄ったとき、黄旗は知っていた。でもそれらの前でうまくパスした。それからセーフにするために早めに後ずさりした。今、最終戦に向けて僕らはいい位置にいるね。でももちろんまずフィニッシュすることが必要だね。でも僕らは信頼性のある車を持っている。僕はもう1勝を求めるだろう。」

ライコネン「天候に負けた」 (9/28)
ライコネン「基本的に天候が今日の僕らのレース勝利を失わせた。僕らはミヒャエルほどウェットコンディションで速くないからね。良いニュースはまだ日本までチャンスがあることだ。今はより難しくなったけどね。ポールから良いスタートが切れた。とてもよくコントロールでき、ラルフ・シューマッハといいバトルをしたよ。彼がクラッシュするまではね。雨が降り始めて事態が変わった。僕らは正しい時に入り、間違いはしなかった。でもできることはなかった。今、僕は2週後の鈴鹿での最終戦を楽しみにしている。全力を尽くす。レーシングでは何でも起こりうる。」

パニス「間違った方向に行った」 (9/28)
パニス「元の戦略は今日良い結果を得るための強い位置にわれわれを置いたと思う。19周目に2ストップの1回目を予定した。でも雨が降り出し、アプローチを変える事に決めた。ウェットタイヤで走るリスクをとった。だが不運にもそれは間違った方向に行った。ノーズコーンを交換しにピットへ入らざるを得なかった。他車にぶつけられた後にね。僕らはすでに後方にいた。その後すぐすべりやすい状況でスピンして止まってしまった。レース結果にも関わらず、僕らは今週末にポジティブな見方ができた。今日の経験から明らかに学ぶだろう。」

ウィリアムズ、多くのミスを認める (9/28)
サム・マイケル「全体として、たくさんのミスがあった。まだ終わっていない。われわれは戻ってこのグランプリでのミスを振り返る。もうひとつレースがある。われわれはまだ戦っている。天候変化は誰にでも同じ条件だ。予想するのはとても困難だ。だがわれわれはもっと良い仕事ができたはずだった。」

モントーヤ「こんな終わり方は悲しい」 (9/28)
モントーヤ「とても失望したレースだ。基本的にルーベンスとの事故で下されたペナルティと費やした時間によって決まった。変わりやすい天候状況のため、事実、ドライブスルーペナルティを受けたときに雨が強く降り始めた。それで1周遅れになった。ピットストップでウェットタイヤに替えてね。こんな方法でドライバーズ選手権のチャンスを失うのは悲しい。特に今日、望みをつなげるために5位で終える必要があるのはわかっていたからね。」

バリチェロ「起こるべきでない事故」 (9/28)
バリチェロ「僕らはいつも言ってきた。僕らはとても接近して走っており、ある日接触するだろうってね。でも今日おこるべきではなかった。接戦だったからね。コーナリングはとてもすばやく行われる。僕は彼のラインをふさいでない。僕は十分なスペースをあけていたと思った。僕はコーナーのクリッピングポイントに達していなかった。本当に突然ぶつかったと感じた。気にしたのはレースからリタイヤすることだ。ビデオを見る必要がある。今週起こったことはとても不運だ。今、望んでいるのはレースに戻るということだ。」
Honda "Disappointment not stop us"  (Sep.28)
Shuhei Nakamoto "At the moment we're all clearly very disappointed by having two engine failures and this is obviously heightened by the fact that we were running in second. I am, however, determined that today's disappointment will not stop us from pushing as hard as we can to close the gap to the front runners."

Michael "Looking for another win"  (Sep.28)
M.Schumacher "This was a great and important win. I am so pleased and it was an emotional and fantastic day, after not such a good qualifying. It means a lot at a crucial stage in the championship and the tifosi have carried us to this position. Tyres played a crucial role today. At the first stop, we had decided to stay with dry tyres, but the rain got stronger as I came into pit lane and I did suggest changing the choice. But it would have been too much of a mess. So I came straight back in again for wets and they were unbelievable in these conditions. As the two other title contenders had also fitted dries, I knew I could close the gap to them because our tyres were good. Before the race, I did think I could get into the top three and I made a very good start and managed to make up some places and get into the fight. There was a lot of pressure but we got the right result. Bridgestone has been criticised this year, so this result will be a good boost for them. As for my move on Panis, I was aware of the yellow flags but I passed him well before them and then backed off early to be safe. Now we are in a good position for the last race, but of course we to finish first, first you have to finish. But we have a reliable car and I will be looking for another win."

Raikkonen "Weather lost us"  (Sep.28)
Raikkonen "The weather basically lost us the race victory today as we were not as quick in the wet conditions as Michael. The good news is that we still have a chance in Japan, but it's more difficult now. I made a good start from pole and was pretty much in control and had a good battle with Ralf Schumacher before he crashed out. Once the rain started things changed. We came in at the right times and didn't put a foot wrong but there was nothing we could do. Now I look forward to the final race at Suzuka in two weeks time where I know we will give it all and anything can happen in racing."

Panis "Wrong way to go"  (Sep.28)
Panis "I think our original strategy would have put us in a strong position to get a good result today. We planned to stop on lap 19 for the first of our two scheduled stops, but it began to rain and we decided to change our approach. We risked running wet tyres, but unfortunately this turned out to be the wrong way to go. I was forced to pit for a nosecone change after another car hit me, but we were already way back. I stopped shortly afterwards when the car spun in the slippery conditions. Despite the race result, we can draw some positive aspects from this weekend and we will certainly learn from today's experience."

Williams accepts many mistakes  (Sep.28)
Sam Michael "A lot of mistakes overall. It is not over yet. We'll go back and look at those mistakes from this Grand Prix. There is still one more race to go and we're still in for a fight. It is the same for everybody and even with a set of weather conditions it would have been very difficult to forecast but still we should have done a better job than we did."

Montoya "Sad to lose in this way" (Sep.28)
Montoya "A very disappointing race, basically decided by the penalty I was given for the accident with Rubens and the moment I had to pay it. Due to the changeable weather conditions, in fact, it started to rain hard just when I was given my 'drive through' penalty, which forced me to delay by one lap my pit-stop to change onto wet tyres. It is sad to lose my Drivers' Championship chances in this way, especially knowing that I just needed to finish fifth today, to keep my hopes open."

Barrichello "Accident shouldn't occur" (Sep.28)
Barrichello "We've always said that we are running quite close and one day we might touch, but it shouldn't have been today because it was a close battle. The turn actually turns quite rapidly. I didn't turn in onto him. I thought I had left enough space. I didn't even reach the apex of the corner and all of a sudden I felt a bang. What I care is that I'm out of the race. I need to look at the video. It is very unfortunate that it happened this week. What I wish now is that I could be back in the race."


Constructors Championship
(Sep.28)

Ferrari topped again, McLaren dropped out.
Sauber raised up to 5th.
フェラーリが再びトップ。マクラーレンは脱落。
ザウバーが5位浮上。

Rank Team Engine Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 R11 R12 R13 R14 R15
1 Ferrari Ferrari B 147 1st 5pts 11pts (r) 16pts 16pts 16pts 7pts 14pts 10pts 8pts 15pts 2pts 1pt 16pts 10pts
2 Williams BMW M 144 1st 9pts 5pts 2pt 7pts 9pts 3pts 15pts 14pts 18pts 18pts 8pts 10pts 11pts 12pts 3pts
3 McLaren Mercedes M 128 1st 16pts 10pts 13pts 12pts (r) 12pts 10pts 3pts (15th) 9pts 10pts 8pts 12pts 5pts 8pts
4 Renault Renault M 84 1st 6pts 10pts 7pts 3pts 8pts 1pt 7pts 5pts 5pts (r) 3pts 11pts 12pts 1pt 5pts
5 Sauber Petronas B 19 5th 3pts 1pt 4pts (10th) (10th) (r) (11th) (r) 1pt (12th) (12th) (10th) (9th) (9th) 10pts
6 BAR Honda B 18 4th (9th) 2pts 3pts 1pt (9th) 5pts (r) (r) 2pts (9th) 1pt 1pt (10th) 3pts (r)
7 Jaguar Ford M 18 6th (13th) (r) (9th) (14th) 2pts 2pts (r) 2pts 3pts 3pts (14th) (11th) 3pts 2pts 1pt
8 Toyota Toyota M 14 6th (r) (11th) (10th) (9th) 3pts (10th) (9th) 1pt (r) 1pt 2pts 7pts (11th) (r) (r)
9 Jordan Ford B 13 1st (12th) (10th) 10pts (15th) 1pt (11th) (10th) (r) (11th) (15th) (13th) (13th) (r) (r) 2pts
10 Minardi Ford B 0 9th (11th) (13th) (r) (r) (11th) (13th) (r) (9th) (12th) (14th) (15th) (15th) (12th) (12th) (10th)


Drivers Championship
(Sep.28)

M.Schumacher will take one point or more in the final game or Raikkonen cannot win, it is decided as a champion.
M・シューマッハは最終戦で1ポイント以上取るか、ライコネンが優勝できなければチャンピオンに決定する。

Rank Driver Chs Eg Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 R11 R12 R13 R14 R15
1 M.Schumacher Fer Fer B 92pts 1st 5pts 3pts (r) 10pts 10pts 10pts 6pts 10pts 4pts 6pts 5pts 2pts 1pts 10pts 10pts
2 K.Raikkonen McL Mer M 83pts 1st 6pts 10pts 8pts 8pts (r) 8pts 8pts 3pts (r) 5pts 6pts (r) 8pts 5pts 8pts
3 J.P.Montoya Wil BMW M 82pts 1st 8pts (12th) (r) 2pts 5pts (r) 10pts 6pts 8pts 8pts 8pts 10pts 6pts 8pts 3pts
4 R.Schumacher Wil BMW M 58pts 1st 1pt 5pts 2pts 5pts 4pts 3pts 5pts 8pts 10pts 10pts (9th) (r) 5pts - (r)
5 R.Barrichello Fer Fer B 55pts 1st (r) 8pts (r) 6pts 6pts 6pts 1pt 4pts 6pts 2pts 10pts (r) (r) 6pts (r)
6 F.Alonso Ren Ren M 55pts 1st 2pts 6pts 6pts 3pts 8pts (r) 4pts 5pts 5pts (r) (r) 5pts 10pts 1pt (r)
7 D.Coulthard McL Mer M 45pts 1st 10pts (r) 5pts 4pts (r) 4pts 2pts (r) (15th) 4pts 4pts 8pts 4pts (r) (r)
8 J.Trulli Ren Ren M 29pts 3rd 4pts 4pts 1pt (13th) (r) 1pt 3pts (r) (r) (r) 3pts 6pts 2pts (r) 5pts
9 M.Webber Jag For M 17pts 6th (r) (r) (9th) r 2pts 2pts (r) 2pts 3pts 3pts (14th) (11th) 3pts 2pts (r)
10 H.H.Frentzen Sau Pet B 13pts 3rd 3pts (9th) 4pts (11th) (r) (r) (r) (r) (9th) (12th) (12th) (r) (r) (13th) 6pts
11 G.Fisichella Jor For B 12pts 1st (12th) (r) 10pts (15th) (r) (r) (10th) (r) (12th) (r) (r) (13th) (r) (10th) 2pts
12 J.Button BAR Hon B 12pts 4th (10th) 2pts (r) 1pt (9th) 5pts (ns) (r) 2pts (r) 1pt 1pt (10th) (r) (r)
13 C.da Matta Toy Toy M 8pts 6th (r) (11th) (10th) (12th) 3pts (10th) (9th) (11th) (r) (11th) 2pts 3pts (11th) (r) (9th)
14 N.Heidfeld Sau Pet B 6pts 5th (r) 1pt (r) (10th) (10th) (r) (11th) (r) 1pt (13th) (17th) (10th) (9th) (9th) 4pts
15 O.Panis Toy Toy M 6pts 5th (r) (r) (r) (9th) (9th) (r) (13th) 1pt (r) 1pt (11th) 4pts (r) (r) (r)
16 J.Villeneuve BAR Hon B 6pts 6th (9th) (r) 3pts (r) (r) (12th) (r) (r) (r) (9th) (10th) (9th) (r) 3pts (r)
17 M.Gene Wil BMW M 4pts 5th - - - - - - - - - - - - - 4pts -
18 R.Firman Jor For B 1pt 8th (r) (10th) (r) (r) 1pt (11th) (12th) (r) (11th) (15th) (13th) (r) - - (r)
19 J.Wilson M J For BM 1pt 8th (r) (r) (r) (r) (11th) (13th) (r) (r) (12th) (14th) (16th) (r) (r) (r) 1pt
20 A.Pizzonia Jag For M 0pt 9th (13th) (r) (r) (14th) (r) (9th) (r) (10th) (10th) (10th) (r) - - - -
21 J.Verstappen Min For B 0pt 9th (11th) (13th) (r) (r) (12th) (r) (r) (9th) (14th) (16th) (15th) (r) (12th) (r) (10th)
22 N.Kiesa Min For B 0pt 11th - - - - - - - - - - - (12th) (13th) (12th) (11th)
23 Z.Baumgartner Jor For B 0pt 11th - - - - - - - - - - - - (r) (11th) -

 


Results
(Sep.28)

Rank Driver Chs Eg Tire Time/Diff./
RetireReason
laps Fastest Lap
(at)
Lead
Laps
1 M.Schumacher Fer Fer B 1h33:35.997 73 1:11.473(13) 36
2 K.Raikkonen McL Mer M +18.258 73 1:11.617(9) 18
3 H.H.Frentzen Sau Pet B +37.964 73 1:13.338(71) 1
4 J.Trulli Ren Ren M +48.339 73 1:12.015(14)  
5 N.Heidfeld Sau Pet B +56.403 73 1:13.085(13)  
6 J.P.Montoya Wil BMW M +1 laps 72 1:11.595(9)  
7 G.Fisichella Jor For B +1 laps 72 1:13.630(13)  
8 J.Wilson Jag For M +2 laps 71 1:13.324(12)  
9 C.da Matta Toy Toy M +2 laps 71 1:13.231(13)  
10 J.Verstappen Min For B +4 laps 69 1:15.257(68)  
11 N.Kiesa Min For B +4 laps 69 1:14.737(67)  
r J.Villeneuve BAR Hon B Engine 64 1:13.538(62)  
r R.Firman Jor For B spun off 49 1:14.687(11)   
r D.Coulthard McL Mer M gearbox 46 1:12.009(12) 1
r F.Alonso Ren Ren M Engine 45 1:11.525(9)  
r J.Button BAR Hon B Engine 42 1:13.038(10) 15
r O.Panis Toy Toy M spun off 28 1:13.340(12)  
r M.Webber Jag For M spun off 22 1:13.099(12) 2
r R.Schumacher Wil BMW M spun off 22 1:11.655(13)  
r R.Barrichello Fer Fer B accident 3 1:13.905(2)  

 
ミヒャ優勝、キミ2位、モン脱落 (9/28)
レースはM・シューマッハが今季6勝目を上げ、チャンピオンに大きく近づいた。ライコネンは2位に入り、かろうじて望みをつなげた。モントーヤは6位に終わり、選手権から脱落。

スタート 奇数列の4台が1位から4位を占めた。1位ライコネン、2位パニス、3位R・シューマッハ、4位M・シューマッハ、5位バリチェロ、6位クルサード、7位モントーヤ。
3周目 バリチェロモントーヤが接触し、バリチェロがスピンアウト。モントーヤにダメージはないが、審議対象となった。パニスはシューマッハ兄弟に追い抜かれた。
6周目 雨でパニスが早めにレインタイヤに履き替えるが、すぐやんだため再びドライに履き替えた。上位から脱落。
7周目 チョイ濡れの状況でBS勢が苦しい。M・シューマッハはクルサード、アロンソ、モントーヤに次々に追い抜かれ6位。
15周目 R・シューマッハがピットイン。まだドライタイヤ。
17周目 クルサードとモントーヤがピットイン。ウィリアムズは給油リグのトラブルで15秒もかかった。
19周目 ライコネンがピットイン。彼は予選で軽くなかった。
20周目 M・シューマッハがピットイン。ドライタイヤに履き替えた直後に雨が激しくなった。
21周目 M・シューマッハが再度ピットイン。インターミディエイトに履き替える。
22周目 モントーヤにドライブスルーのペナルティ。ドライタイヤでもう1周走り、大きくタイムロス。R・シューマッハがクラッシュ。ウィリアムズは大一番に失態の連続。
23周目 ライコネンがレインタイヤに履き替えた。1位ウェバーがクラッシュ。
24周目 モントーヤがレインタイヤに履き替えた。
25周目 M・シューマッハは4位に上がり、ウェットでBSの優位性を示した。
26周目 M・シューマッハライコネンを抜いて3位。
28周目 バトンが1位。BARホンダ初のトップラン。
29周目 M・シューマッハモントーヤを周回遅れにした。
30周目 パニスがクラッシュ。
33周目 M・シューマッハがフレンツェンを抜いて2位。
38周目 M・シューマッハがバトンを抜いて1位。この時点でライコネンは4位、モントーヤは9位。チャンピオン決定の可能性。
42周目 ライコネンがドライタイヤに交換。バトンが白煙上げリタイヤ。
48周目 M・シューマッハがドライタイヤに交換。フレンツェンが一旦トップ。
49周目 フレンツェンがピットインし、M・シューマッハが1位復帰。
50周目 ハイドフェルドがピットインし、ライコネンが3位浮上。
51周目 ライコネンがフレンツェンを抜いて2位。これならチャンピオンは決まらない。1位M・シューマッハとの差は20秒。
66周目 9位ビルヌーブが白煙上げリタイヤ。
67周目 モントーヤがフィジケラを抜いて6位。だが5位に上がらないと選手権から脱落してしまう。
69周目 トゥルーリがハイドフェルドを追い抜いて4位。
73周目 M・シューマッハ優勝。ライコネン2位。フレンツェン3位。トゥルーリ4位。ハイドフェルド5位。モントーヤ6位。フィジケラ7位。ウィルソン8位(初ポイント)。
 
Michael won, Kimi 2nd, Monty out (Sep.28)
M.Schumacher won 6th this season and approached the champion greatly. Raikkonen went into the 2nd place and connected the wish barely. Montoya finished 6th place and drops out of the championship.

Start Four cars of odd numbers sequence occupied the 1st to 4th. 1st Raikkonen, 2nd Panis, 3rd R.Schumacher, 4th M.Schumacher, 5th Barrichello, 6th Coulthard, 7th Montoya.
lap 3 Barrichello and Montoya were collided. Barrichello spun out. Montoya didn't have a damage, but was the deliberation object. Panis was passed by Schumacher brothers.
lap 6 Although Panis changed into the rain tires a little early with rain, since it stopped immediately, he changed again. From a higher rank to omission. 
lap 7 BS vigor was painful in the situation of having got wet just for a moment. M.Schumacher was passed one after another by Coulthard, Alonso, and Montoya, and 6th place.
lap 15 R.Schumacher pit in, still dry tyre.
lap 17 Coulthard and Montoya pit in. Williams took long 15 seconds by trouble of refuel rig. 
lap 19 Raikkonen pit in. He was not light (in qualifying).
lap 20 M.Schumacher pit in. Rain became intense immediately after he changed into dry tyres. 
lap 21 M.Schumacher pit in agfain. He changed into intermediate tyres.
lap 22 It was the penalty of a drive-through to Montoya. It already runs 1 lap with dry tyres, and lost a lot of time. R.Schumacher crashed. Williams continued disgrace to the decisive game.
lap 23 Raikkonen changed into dry tyres. 1st Webber crashed.
lap 24 Montoya changed into dry tyres.
lap 25 M.Schumacher was up to 4th. BS had an advantage in wet condition.
lap 26 M.Schumacher passed Raikkonen and got 3rd.
lap 28 Button run 1st. BAR Honda got 1st leader laps.
lap 29 M.Schumacher lapped Montoya.
lap 30 Panis crashed.
lap 33 M.Schumacher passed Frentzen and got 2nd.
lap 38 M.Schumacher passed Button and got 1st. At this time, Raikkonen was 4th and Montoya was 9th, so it was able to decide the champion.
lap 42 Raikkonen changed into dry tyres.
lap 48 M.Schumacher changed into dry tyres. Frentzen run 1st at the moment.
lap 49 Frentzen pit in, and M.Schumacher returned 1st.
lap 50 Heidfeld pit in. Raikkonen was up to 3rd.
lap 51 Raikkonen passed Frentzen and got 2nd. A champion is not decided if it is this. The difference with 1st M.Schumacher was 20 seconds.
lap 66 9th Villeneuve retired with smoke.
lap 67 Montoya passed Fisichella and got 6th, but if he did not go up to the 5th place, he would drop out of a championship. 
lap 69 Trulli passed Heidfeld and got 4th.
lap 73 M.Schumacher won. Raikkonen 2nd, Frentzen 3rd, Trulli 4th, Heidfeld 5th, Montoya 6th, Fisichell 7th, Wilson 8th(1st point).
 
インディアナポリス設置カメラ (9/28)
インディアナポリス市の15分ごとの風景
午前8時現在ではどんより曇っている。気温は9度!

降水確率30% (9/28)
インディアナポリスの天気予報では、レース開始時刻13時の降水確率が30%、気温12度。雨が降るとしたら、シャワー程度で長雨にはならない模様。

スタートでルノーが3台抜けるか (9/28)
ルノーがスタートでどこまでジャンプアップするか。前戦でトゥルーリは6番手からジェネ、ライコネン、バリチェロを抜いて3番手に上がった。3台までなら射程圏内だ。トゥルーリは10番手だが、7番手のM・シューマッハまで捕らえられる。M・シューマッハは、クルサードも要注意だ。クルサードは前戦で8番手から5番手に上がっていた。
アロンソは前方のウィリアムズ2台を仕留める可能性も高い。うまくいけばパニスも料理できる。

上位3台は3ストップか? (9/28)
ミシュランは2種類のタイヤを用意していた。ひとつは1周だけ速いもの、もうひとつは長持ちするものである。ライコネンは前者で3ストップ、モントーヤは後者で2ストップだろうか。
73周のレースを等分すると、3ストップは18-18-18-19、2ストップは24-24-25となる。これに予選で前に出たい要素を入れると、ライコネンは15-19-19-20、モントーヤは22-25-26あたりか。
一方、M・シューマッハはリスクのない戦略に出た。2ストップでモントーヤとさほど変わらない分割か。バリチェロは0.4秒も速かったが、これは軽い可能性があり、ひょっとすると3ストップか。パニスもかなり軽いだろう。

トヨタ「言葉にならない」 (9/27)
オベ・アンダーソン「言葉にならない。たった32戦目でトヨタは2列目に並んだ。オリビエはとても印象的なラップで3番手を得た。ガレージの雰囲気はセッション中、完全に注目に値した。こんなすばらしい結果をつくりだした全員に大きな感謝を言わなければならない。昨日の朝の始めから車は競争力があった。明日、われわれに運が味方すれば、何ポイントかとれるはずだ。」

※パニスの予選3番手は、1997アルゼンチン、1999フランス以来3度目の自身最高位。

モントーヤ「キミのPPは面白いね」 (9/27)
モントーヤ「キミがそこにいるというのは面白いね。ミヒャエルじゃなくてね。キミにはいつも大変驚かされる。僕はすべての南米のファンを喜ばせたいんだ。彼らは僕を応援するためにここに来てくれた。僕にはすばらしいレースカーがある。力強いパワーを持っていることが重要だ。セクター1はOKだった。でもセクター2とセクター3はかなりオーバーステアだった。それは理想的ではなく、0.3秒くらい失った。もう少し良くすることは出来たはずだけど、そんなもんさ。でも明日は良いレースができると確信しているよ。」

ミヒャエル「大失敗ではない」 (9/27)
M・シューマッハ「大失敗ではない。数字を見れば理想ではないが、もっと大きな展開を見れば道理にかなっている。」

※ミヒャエルが予選でチームメイトに年5敗を喫したのは、デビュー以来、初めてである。

ライコネン「ミヒャエルは事故の危険あり」 (9/27)
ライコネン「ポールポジションからスタートすることは選手権で大いに僕を助ける。たしかに良い時が来たね。ミヒャエルのようにもっと後ろなら、常に事故の危険があるからね。僕にとって1列目や1番手だけをどう感じるかは重要じゃないんだ。僕らは今週末あまり多く走れなかった。天候のせいでね。昨日は30分だけだ。車に満足してなかった。でも僕らは予選セッションのために適正にした。そのおかげだよ。僕らはレースに良い戦略だと思う。でも長いレースになる。たくさんのことが起こるだろう。楽しみだね。」
 
The Indianapolis installation camera (Sep.28)
Scenery in every 15 minutes of Indianapolis
As of 8:00 a.m., it has become cloudy heavily. 9 temperature!

30% of probability of precipitation (Sep.28)
With the weather report of Indianapolis, the probability of precipitation at race start time 13:00 is 30% and 12 temperature. Signs that it will not become a long rain by the shower grade supposing it rains.

Can Renault overtake three cars at the start? (Sep.28)
How far does Renault jump up at the start? At the previous race, Trulli had overtaken Gene, Raikkonen, and Barrichello from 6th, and gone up to 3rd. Three cars are range within the circle. Trulli of 10th is but caught to M.Schumacher of 7th. As for M.Schumacher, Coulthard also requires special attention. Coulthard had gone up from 8th to 5th by the previous race. A possibility of Alonso of shooting down the Williams 2 cars of the front is also high. Panis can also be cooked if it succeeds.


Does three higher ranks take three stops?
(Sep.28)
Michelin was preparing two kinds of tires. What has quick one only 1 lap, and another last long. Is Raikkonen three stops in the former and is Montoya two stops in the latter? 
If the race of 73 laps is divided equally, three stops will be set to 18-18-18-19 and two stops will be set to 24-24-25. When an element to appear [ before holding the qualifying to this ] is put in, is Raikkonen 15-19-19-20, and is Montoya per 22-25-26? 
On the other hand, M.Schumacher appeared in the strategy without a risk. Is it the division which does not change so much with Montoya for two stops? Although no less than 0.4 seconds of Barrichello was quick, when this may be light and three stops? Panis will also be quite light.


Toyota "Speechless"
(Sep.27)
Ove Andersson "I am speechless. In only our 32nd race, we have qualified a Toyota on the second row of the grid after Olivier took third place with a really impressive lap. The atmosphere in the garage during that session was absolutely remarkable and I have to say a big thank you to all the guys for producing such a fantastic result. The cars have looked competitive since first thing yesterday morning and if luck is on our side tomorrow, we should expect to pick up a few points. "
* Panis's 3rd of the qualifying is self highest grade since 1997 Argentina and 1999 France.

Montoya "Interesting to see Kimi there" (Sep.27)
Montoya "It's interesting to see Kimi up there, instead of Michael: Kimi is always full of surprises. I would really like to please all the South American fans who have come here to support me. I know I have an excellent race car, we've got good power too and this is important. My first sector was OK but I had quite a bit of oversteer in the second and third sectors and this wasn't ideal, as I lost about three tenths there. We could have done a little bit better but that's what we've got and I am still confident we will have a good race ahead of us."

Michael "Not a disaster" (Sep.27)
M.Schumacher "It's not a disaster. If you look at the number it is not ideal but when you look at the bigger picture it's reasonable."

* This is the first time that Michael suffered five losses of a year to the teammate by the qualifying since the debut.

Raikkonen "Michael has a risk of an accident" (Sep.27)
Raikkonen "It is a big help for me in the Championship to start from pole position. This has certainly come at a good time because if you are further back, like Michael Schumacher, there is always a chance of an accident. For me it doesn't matter how you feel as long as you are on first row, or in first place. We had not done much running this weekend because of the weather and had only half an hour yesterday. I wasn't happy with the car, but we got it right for this qualifying session and that is what matters. I think we have a good strategy for the race but it is a long race and a lot can happen. Let's see what unfolds."
 


Grid
(Sep.27)

Rank Driver Chs Eg Tire Seq Time Diff.PP Df.T.mate Df.Fri. Sector1 Sector2 Sector3
1 K.Raikkonen McL Mer M 12 1:11.670   -0.627 +0.914 22.348   29.411   19.911  
2 R.Barrichello Fer Fer B 19 1:11.794 +0.124 -0.400 +1.959 22.128 -0.220 29.755 +0.344 19.911 +0.000
3 O.Panis Toy Toy M 7 1:11.920 +0.250 -0.406 -5.746 22.378 +0.030 29.416 +0.005 20.126 +0.215
4 J.P.Montoya Wil BMW M 16 1:11.948 +0.278 -0.130 +1.576 22.273 -0.075 29.741 +0.330 19.934 +0.023
5 R.Schumacher Wil BMW M 17 1:12.078 +0.408 +0.130 +1.856 22.610 +0.262 29.647 +0.236 19.821 -0.090
6 F.Alonso Ren Ren M 14 1:12.087 +0.417 -0.479 +1.531 22.287 -0.061 29.572 +0.161 20.228 +0.317
7 M.Schumacher Fer Fer B 13 1:12.194 +0.524 +0.400 +1.458 22.377 +0.029 29.814 +0.403 20.003 +0.092
8 D.Coulthard McL Mer M 15 1:12.297 +0.627 +0.627 +1.847 22.517 +0.169 29.704 +0.293 20.076 +0.165
9 C.da Matta Toy Toy M 10 1:12.326 +0.656 +0.406 +0.377 22.586 +0.238 29.413 +0.002 20.327 +0.416
10 J.Trulli Ren Ren M 20 1:12.566 +0.896 +0.479 +3.000 22.391 +0.043 29.930 +0.519 20.245 +0.334
11 J.Button BAR Hon B 11 1:12.695 +1.025 -0.355 +0.848 22.585 +0.237 29.865 +0.454 20.245 +0.334
12 J.Villeneuve BAR Hon B 5 1:13.050 +1.380 +0.355 -5.497 22.813 +0.465 29.941 +0.530 20.296 +0.385
13 N.Heidfeld Sau Pet B 6 1:13.083 +1.413 -0.344 -4.665 22.680 +0.332 29.999 +0.588 20.424 +0.513
14 M.Webber Jag For M 18 1:13.269 +1.599 -0.316 +3.188 22.886 +0.538 30.047 +0.636 20.336 +0.425
15 H.H.Frentzen Sau Pet B 8 1:13.447 +1.777 +0.344 -0.094 22.755 +0.407 30.278 +0.867 20.414 +0.503
16 J.Wilson Jag For M 3 1:13.585 +1.915 +0.316 -5.906 22.987 +0.639 30.233 +0.822 20.365 +0.454
17 G.Fisichella Jor For B 9 1:13.798 +2.128 -0.229 +1.571 23.094 +0.746 30.274 +0.863 20.430 +0.519
18 R.Firman Jor For B 4 1:14.027 +2.357 +0.229 -5.356 23.200 +0.852 30.351 +0.940 20.476 +0.565
19 J.Verstappen Min For B 1 1:15.360 +3.690 -0.284   23.517 +1.169 31.228 +1.817 20.615 +0.704
20 N.Kiesa Min For B 2 1:15.644 +3.974 +0.284 -6.329 23.860 +1.512 31.023 +1.612 20.761 +0.850

Top Speed : J.P.Montoya 350.3 km/h

Ferrari was late at sector 2 in the practice and it echoed to qualifying. 
As for Williams, the sector 2 became late by the qualifying. Did you consider the race and reduce the down force? 
Renault failed in the sector 2 which must be predominance. 
Conversely, McLaren and Toyota were successful with the sector 2.

フェラーリは午前のフリー走行からセクター2が遅いままだったのが響いた。
ウィリアムズは予選でセクター2が遅くなった。レースを考えダウンフォースを減らしたか。
ルノーは優位のはずのセクター2で失敗した。
逆にセクター2で成功したのがマクラーレンとトヨタだ。
 
キミ1モン4ミヒャ7 (9/27)
最終予選でライコネンが1:11.670でヨーロッパ以来2度目のPPを獲得した。モントーヤは4番手にとどまったが、M・シューマッハはさらに7番手と出遅れた。もしこのグリッド順のままレースが終わると、3人が85点で並ぶことになる。バリチェロは2番手。アロンソは6番手、トゥルーリは10番手に沈んだ。
パニスが3番手に入り、トヨタは予選最高位を得た。一方、BARホンダはバトンの11番手までだった。

アロンソがウォームアップでトップ (9/27)
予選直前のウォームアップで、好調トゥルーリが止まってしまった。逆にアロンソは1:12.079でトップタイムをマーク。モントーヤが2番手。パニスが3番手に飛び込んできた。4番手ライコネンまで0.1秒差以内。5番手バリチェロは0.458遅れ、6番手M・シューマッハは0.609遅れ。フェラーリ勢はセクター2が遅い。
 
ミヒャエル、セッティング不足に終わる (9/27)
土曜フリー走行後半はバリチェロが1:11.112でトップ。トゥルーリは2番手で5セッション連続トップならず。M・シューマッハは残り25分で登場し、一旦トップに躍り出た。しかし午前中は16周しか走れず。金曜・土曜とドライのセッティングが不足している。モントーヤは32周走った。ライコネンは22周。R・シューマッハはコースアウトしてバリアにぶつかった。ダ・マッタのエンジンが壊れた。セクター1はルノーが速く、セクター2はルノーとウィリアムズが速く、セクター3はウィリアムズが速い。
 
またトゥルーリ (9/27)
雨上がりの土曜午前のフリー走行前半で、トゥルーリが4セッション連続のトップ。1:12.408。R・シューマッハとモントーヤのウィリアムズ勢が続く。彼らはバンク区間のセクター3が速い。バリチェロは4番手だが、M・シューマッハがターン9で止まってしまった。フェラーリに黒い雲が垂れ込めた。マクラーレン勢も走らず。
 
KR1-JPM4-MSc7 (Sep.27)
Raikkonen gained 2nd PP by the last qualifying 1:11.670 since Europe. Although Montoya remained in 4th, M.Schumacher was late with 7th. If a race finishes with this order of a grid, three persons will stand in a line by 85 points. Barrichello was 2nd. Alonso sank in 6th and Trulli sank in 10th. Panis went into 3rf and Toyota got the qualifying highest grade. On the other hand, BAR Honda was to 11th of Button.

Alonso topped in Warm up (Sep.27)
Warm up just before qualifying, good Trulli stopped. Conversely, Alonso marked a top time by 1:12.079. Montoya was 2nd. Panis has jumped into No. 3. It was less than 0.1 second difference to 4th Raikkonen. 5th Barrichello was overdue 0.458 and  6th M.Schumacher was 0.609 delay. The Ferrari vigor has a late at sector 2. 

Michael finished with the shortage of setting (Sep.27)
Barrichello topped by 1:11.112 the second half of Saturday practice. 2nd Trulli could not keep five session continuation top. M.Schumacher appeared in last 25 minutes, and it once came out to the top. However, he run only 16 laps during the morning. He is insufficient of dry setting of Friday and Saturday. Montoya ran 32 laps. Raikkonen 22 laps. Course out of R.Schumacher was carried out and he collided with the barrier. The engine of da Matta broke. At sector 1 Renault is quick, sector 2 Renault and Williams is quick, and sector 3 Williams is quick.

More Trulli (Sep.27)
Trulli topped of the four session continuation in the practice first half of the Saturday morning after the rain. 1:12. 408. The Williams vigor of R.Schumacher and Montoya followed. Their sector 3 of the bank section was quick. As for Barrichello 4th, M.Schumacher had stopped at turn 9. The black cloud hung low over Ferrari. Also, McLaren did not run.
 


1st Qualify
(Sep.26)

Rank Driver Chs Eg Tire Seq Time Diff Sector1 Sector2 Sector3
1 J.Trulli Ren Ren M 8 1:09.566   21.617   28.251   19.698  
2 R.Barrichello Fer Fer B 5 1:09.835 +0.269 21.773 +0.156 28.585 +0.334 19.477 -0.221
3 M.Webber Jag For M 9 1:10.081 +0.515 21.943 +0.326 28.364 +0.113 19.774 +0.076
4 R.Schumacher Wil BMW M 4 1:10.222 +0.656 22.043 +0.426 28.697 +0.446 19.482 -0.216
5 J.P.Montoya Wil BMW M 2 1:10.372 +0.806 21.929 +0.312 28.917 +0.666 19.526 -0.172
6 D.Coulthard McL Mer M 7 1:10.450 +0.884 21.876 +0.259 28.753 +0.502 19.821 +0.123
7 F.Alonso Ren Ren M 6 1:10.556 +0.990 21.776 +0.159 28.762 +0.511 20.018 +0.320
8 M.Schumacher Fer Fer B 1 1:10.736 +1.170 22.058 +0.441 29.048 +0.797 19.630 -0.068
9 K.Raikkonen McL Mer M 3 1:10.756 +1.190 22.097 +0.480 28.832 +0.581 19.827 +0.129
10 J.Button BAR Hon B 10 1:11.847 +2.281 22.254 +0.637 29.620 +1.369 19.973 +0.275
11 C.da Matta Toy Toy M 12 1:11.949 +2.383 22.724 +1.107 29.191 +0.940 20.034 +0.336
12 G.Fisichella Jor For B 11 1:12.227 +2.661 22.691 +1.074 29.229 +0.978 20.307 +0.609
13 H.H.Frentzen Sau Pet B 13 1:13.541 +3.975 22.510 +0.893 30.138 +1.887 20.893 +1.195
14 O.Panis Toy Toy M 14 1:17.666 +8.100 23.704 +2.087 32.838 +4.587 21.124 +1.426
15 N.Heidfeld Sau Pet B 16 1:17.768 +8.202 24.597 +2.980 32.075 +3.824 21.096 +1.398
16 J.Villeneuve BAR Hon B 15 1:18.547 +8.981 24.693 +3.076 32.818 +4.567 21.036 +1.338
17 R.Firman Jor For B 17 1:19.383 +9.817 24.905 +3.288 32.962 +4.711 21.516 +1.818
18 J.Wilson Jag For M 19 1:19.491 +9.925 25.017 +3.400 32.912 +4.661 21.562 +1.864
19 N.Kiesa Min For B 20 1:21.973 +12.407 26.169 +4.552 33.696 +5.445 22.108 +2.410
20 J.Verstappen Min For B 18 no time               

Maximum Speed : R.Schumacher 353.9km/h

 
トゥルーリ (9/26)
金曜予選はトゥルーリが1:09.566でトップ。序盤は直前の雨の影響。後半は再び雨が降り出す変わりやすいコンディションだった。M・シューマッハの8番手はあまり気にしないで良い。

トゥルーリ (9/26)
金曜午前のフリー走行はトゥルーリが1:11.153でトップ。R・シューマッハ、パニス、バリチェロと続く。M・シューマッハは5番手。モントーヤ8番手。ライコネン9番手。
フィジケラがギヤボックストラブルで白煙を上げて中断。再開後に雨が降り、二人のラルフがコースアウトを喫した。

トゥルーリ (9/26)
金曜朝テストはトゥルーリが1:10.986でトップ。昨年の予選2番手に相当。ミシュランとBSの比較では、前戦の2秒差が1秒差に縮まっている。F3000チャンピオンのビルドハイムはファーマンより0.9秒も遅かった。
 
Trulli (Sep.26)
As for the Friday qualifying, Trulli topped by 1:09.566. It was the influence of last rain the opening part. It was a changeable condition in which it started to rain again the second half. 8th of M.Schumacher is good without caring not much.


Trulli
(Sep.26)
As for practice of the Friday morning, Trulli topped by 1:11.153. It continued with R.Schumacher, Panis, and Barrichello. M.Schumacher was 5th. Montoya 8th. Raikkonen 9th. Fisichella raised white smoke in a gear box trouble, and was interrupted. It rained after resumption and Ralf and Ralph suffered course out.

Trulli (Sep.26)
On Friday morning test, Trulli topped by 1:10.986. Equivalent to the qualifying of 2nd of last year. The 2 second difference of a front game is shortened by comparison of a Michelin and BS to the difference for 1 second. No less than 0.9 seconds of F3000 champion's Wirdheim was later than Firman.
 
インディアナポリス (9/22)
1911年からインディ500が開催されている伝統のコース。ヨーロッパのどのF1サーキットよりも古い。2000年からコースの一部を使用してF1が開催されるようになった。インディ500とは逆の右回り。2001年はウェットになった。2002年の優勝者平均時速は201km/h。オーバル部分で全開連続時間22秒はF1コース最長。

2002年は予選・レースともフェラーリがどの区間も最速をマークして圧倒したかに見えるが、実際はウィリアムズとの差は僅差だった。レースでウィリアムズはチームメイト同士の接触があって自滅した。一方、マクラーレンはクルサードが一時フェラーリ2台の背後につくなど善戦した。

インフィールド区間は中低速コーナーが多く、ダウンフォースを必要とする。このため各チームともウィングは立てる。空力で優るフェラーリがどれくらいウィングを倒せるかが見ものだ。ウィリアムズはインフィールド区間を得意としそうだが、ここでミシュランの新フロントタイヤがどういう性能を見せるかもポイントとなる。

2002年はフェラーリが2ストップ、マクラーレンとウィリアムズが1ストップだった。今年はほとんど2ストップとなるだろう。3等分は24-24-25だが、イタリアで勝ったシューマッハの割合なら21-26-26となる。

3年連続PPのM・シューマッハが気合十分で有利か。モントーヤはここで勝たないと選手権が厳しくなる。ウィリアムズとしては新しい何かが必要だが、信頼性重視のようだ。

2002
優勝 バリチェロ
PP M・シューマッハ
セクター1 M・シューマッハ
セクター2 バリチェロ
セクター3 M・シューマッハ
FL バリチェロ
セクター1 バリチェロ
セクター2 M・シューマッハ
セクター3 バリチェロ
 
Indianapolis (Sep.22)
The course of the tradition by which Indy 500 is held from 1911. It is older than any F1 circuit in Europe. F1 came to be held from 2000 using a part of course. Right-handed rotation contrary to Indy 500. It became wet 2001. The winning average speed in 2002 was 201km/h. Flat out continuous time 22 seconds in an oval portion is F1 course longest.

Although it seemed that Ferrari overwhelmed 2002 as for every section in the qualifying and the race, the difference with Williams was a slim margin in fact. In the race, Williams has teammates' contact and ruined themself. On the other hand, Coulthard attached McLaren behind two Ferraris temporarily, and it fought well in etc.

The infield section has many medium-low-speed corners, and needs a down force. For this reason, each team stands the wing. It is spectacular how much Ferrari surpassed by aerodynamics can push down the wing. Although Williams is likely to make the infield section elated, it becomes a point what performance the new front tire of Michelin shows here.

In 2002, Ferrari took two stops, McLaren and Williams took one stop. It will become two stops most this year. 3 division into equal parts is 24-24-25, if it is the rate of Schumacher who won in Italy, it is set to 21-26-26.

Is it advantageous for M.Schumacher who had 3 years consecutive PPs and has enough concentration? The championship will become severe if Montoya does not win here. Although something new as Williams is required, it seems to be reliability serious consideration.

2002
Win Barrichello
PP M.Schumacher
Sector1 M.Schumacher
Sector2 Barrichello
Sector3 M.Schumacher
FL Barrichello
Sector1 Barrichello
Sector2 M.Schumacher
Sector3 Barrichello
 
USA GP Past 3 years
Yr Winner PP FL
2000 M.Schumacher M.Schumacher Coulthard
2001 Hakkinen M.Schumacher Montoya
2002 Barrichello M.Schumacher Barrichello
 
2003 USA

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