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 2003EUR

ヨーロッパGP ラップタイム分析

Europe GP Laptime Analysis

Jul. 1,2003

2003年も折り返して後半戦に入った。ここからヨーロッパの常設サーキットで行われる。真の実力が問われる。そして、フェラーリにとって恐れていた事態があらわになった。実力伯仲の予選に巻き込まれ、レースでも思うようにペースが上がらないのだ。
ウィリアムズがモナコで勝ったとき、誰もが特殊な状況と思った。しかし、そうではなかった。ウィリアムズはどんなサーキットでも速いことを実証した。シャシーがいきなり良くなるとは思えない。エンジンは強力と言えよう。だが一番の原因はミシュランタイヤにある。マクラーレンも前年型がいつまでも戦闘力を持っている。ふつうなら最も先進的なF2003-GAがシャシーの強さで圧倒するはずなのに、そうならない。ひとえに、ミシュランが進化し、トータルのパフォーマンスにおいてタイヤが占める比重が大きくなっていることを示している。
M・シューマッハはモントーヤとのバトルでも敗れた。このまま引き下がるわけには行かないだろう。久しぶりにM・シューマッハが全力を出さなければ勝てない年になりそうだ。
 
It turned up also 2003 and went into second half of the game. It is carried out from here in the standing circuit in Europe. True ability is asked. And the situation feared for Ferrari became open. It is involved in a qualifying of a merit equality, and a pace does not go up so that it may consider also in a race. When Williams won in Monaco, everyone thought the special situation. However, that was not right. The quick thing was proved Williams in any circuits. I cannot think that a chassis becomes good suddenly. It can be said that engine is powerful. But the first cause is in a Michelin tire. Type has fighting power also for McLaren forever in the previous year. If common, advanced F2003-GA is not should overwhelm by the strength of a chassis so. Earnestly, a Michelin evolves and it is shown that the specific gravity which a tire occupies in total performance is large. M.Schumacher also lost the battle with Montoya. As it is, he could not be bowed off. It is likely to become the year which cannot win if M.Schumacher does not take out the best after a long time.
 
フェラーリが予選で軽い作戦に変更
フェラーリは前半戦で最初に重めの燃料を積んでいた。それでもM・シューマッハがPPを4度も取るなどシャシーの力で差をつけていた。しかし、ここ3戦でミシュラン勢の後塵を拝した。さすがにフェラーリはここで燃料を軽くする策に変更した。第一スティントが周回数の30%を割り、27-28%に落としてきたのだ。2ストップでは3等分なら33%が基準である。しかし、予選ではわずかにPPを逃した。M・シューマッハとライコネンの第一スティントはまったく同じだったことから、予選が実力伯仲の状態になったことがわかる。M・シューマッハのレースでの誤算は、先頭に立って比較的軽い燃料でリードすることができなくなったことだ。重い弟の後ろで自らのペースを出せなくなった。第一スティントを軽くする作戦のデメリットは、残りのスティントで燃料を重く積まなければならないことだ。今回は第三スティントで24周分も積んでいた。それは第一スティントの5割増にもなった。だからペースが上がらなかったのだ。
R・シューマッハは兄よりも8周も多く、15kgも重かったと思われる。それは予選で0.5秒には相当したはずだ。4周減らせば3連続PPが可能だった。ウィリアムズは3等分戦略を取った。
 
Ferrari changes into light strategy by qualifying
Ferrari was stacking heavier fuel first by the first half of the game. M.Schumacher still gave the difference by the power of a chassis, such as taking PP no less than 4 times. However, PP was taken by Michelin vigor by here 3 game. Ferrari changed fuel into the plan made light truly here. The first stint broke 30% of the number of times of a lap, and has dropped to 27-28%. For two stops, if it is three division into equal parts, 33% is a standard. However, in the qualifying, PP was missed slightly. Since the first stint of M.Schumacher and Raikkonen was completely the same, it understands that the qualifying changed into the state of a merit equality. Miscalculation in the race of M.Schumacher is that it became impossible to be unable to take the lead and to lead with comparatively light fuel. It became impossible to take out the pace of oneself behind a heavy younger brother. The demerit of the strategy which makes the first stint light is having to stack fuel heavily by the remaining stints. A part for 24 laps was also stacked by the third stint this time. It became no less than five premiums of the first stint. Therefore, a pace did not go up. Rather than an elder brother, R.Schumacher has much no less than 8 round, and is regarded as heavy no less than 15kg. It must have been equivalent to 0.5 seconds by the qualifying. When reducing 4 round, three continuation PP was possible. Williams took 3 division-into-equal-parts strategy.
 
ライコネンは飛ばしすぎたのか
第一スティントで1位ライコネンは飛ばした。14周目にファステストラップを記録し、15周目で2位ラルフに8.691秒の差をつけた。ピットストップで逆転されない差になった。1回目のストップ直後、ライコネンはR・シューマッハに4秒差に詰められた。ライコネンはピットアウト後に再び飛ばし、そして26周目に突然、白煙を上げて止まってしまった。ライコネンのぺースはクルサードより0.5秒から1秒は速かった。これにMP4-17Dが悲鳴を上げてしまったのだろうか。マクラーレンはMP4-18の準備をしているが、チームの力が分散してしまい、品質に問題が生じたのかもしれない。

ライコネンが消えた後、カナダ同様に兄弟の1-2位争いになった。ラルフのラップタイムは、タイヤ交換後にグレイニング(ささくれ)の影響が見られる。それ以外はコンスタントに1分33秒台をマークし、兄との差を4秒前後でキープし続けた。

兄は2回目のピットストップを36周目に行った。弟はその5周後である。弟はカナダで兄に煮え湯を飲まされたが、今回は後ストップの利を生かし、この間に差を広げることに成功した。弟がピットアウトした時、兄は13秒も後方だったのだ。

その後方ではモントーヤが激しい追い上げを見せていた。36周目に前のバリチェロとの差が1.3秒あった。37周目にバリチェロがピットインした。モントーヤは3周後にピットインするまで1分33秒台をキープし、逆転に成功する。
 
Was Raikkonen flown too much?
Raikkonen flew the 1st place by the first stint. The fastest lap was recorded to the 14th lap, and the 2nd place of the difference for 8.691 seconds was given to Ralf by the 15th lap. It became the difference which is not reversed for a pit stop. Raikkonen was put in R.Schumacher for 4 seconds immediately after the 1st stop at the difference. Raikkonen is again flown after pit out, and suddenly, raised white smoke to the 26th lap, and has stopped at it. 1 second of pace of Raikkonen was quicker than Coulthard from 0.5 seconds. Has MP4-17D raised the scream to this? Although McLaren was preparing MP4-18, the power of a team distributes and possibly the problem arose in quality.

Canada became the same 1-2 place argument of a brother after Raikkonen disappeared. As for Ralf's lap time, the influence of graining (split) is seen after tire exchange. The level of 1 minute 33 seconds is marked constantly, and saving the difference with an elder brother except it, was continued before or after 4 seconds.

The elder brother performed the 2nd pit stop to the 36th lap. A younger brother is after the 5 rounds. Although boiling water was given to the younger brother by the elder brother in Canada, it succeeded in extending a difference in the meantime this time taking advantage of a post-stop. When a younger brother did pit out, no less than the elder brother's 13 seconds were back.

In the back, Montoya had shown intense catching up. 1.3 seconds of the differences with front Barrichello were in the 36th lap. Barrichello carried out pit in to the 37th lap. It saves the level of 33 seconds per minute until it carries out the pit in of Montoya after 3 laps, and it succeeds in an inversion.
 
モントーヤ対M・シューマッハ
M・シューマッハの第三スティントはタイヤがよくなかったことに加え、24周分の燃料を搭載してペースが上がらなかった。このためモントーヤが迫った。そして43周目にモントーヤがダンロップコーナーで追い抜いた。M・シューマッハは当たり負けてスピンした。ここは引いていれば3位は確保できていたであろうか。しかしフェラーリがコース上で追い抜かれることは最近では珍しいことである。最速マシンの乗るミヒャエルの意地とプライドが引くことをよしとしなかった。だが、結果はよけい屈辱的になってしまった。

ウィリアムズにとって最大の敵であるM・シューマッハが後退したことは、ラルフの勝利を磐石なものにした。モントーヤにとっても、自らのオーバーテイク能力を久しぶりにアピールできた。フランク・ウィリアムズは言った。今のF1に必要なことだと。どんなにオーバーテイクが困難であろうと、果敢にチャレンジするモントーヤという男の存在は、貴重である。はっきり言って、緻密な戦略と安定したラップタイムで勝つということは、エキサイティングなことではない。管理された従順なドライバーばかりのレースなど見たくないのだ。モントーヤはミスも多いが、それを補ってあまりあるパフォーマンスを見せてくれるのが魅力だ。

敗れたM・シューマッハは選手権では7点差に広げた。このまま信頼性を頼りにポイントを重ねていくだけでチャンピオンになるとしたら、何てつまらないことだろう。モントーヤに対してやりかえすことを期待する。ウィリアムズ勢が選手権争いに進出してきたら、信頼性だけでは心もとないはずだ。
 
Montoya VS M.Schumacher
In addition to having not been good, the tire carried the fuel for 24 lap, and a pace did not go up the third stint of M.Schumacher. For this reason, Montoya was imminent. And Montoya passed to the 43rd lap at the Dunlop corner. M.Schumacher hit, and lost and carried out the spin. When pulling here, was the 3rd place securable? However, it is new that Ferrari is passed on a course in recently. It did not make into means for the temper and pride of Michael on which the fastest machine rides to pull. But, a result becomes more humiliating.

That M.Schumacher which is the greatest enemy for Williams retreated made Ralf's victory the positive thing. Also for Montoya, overtaking capability of himself was appealable after a long time. Frank Williams said. If it is required for F1 of now. If overtaking will be difficult however, existence of a man called Montoya  is precious. It is not an exciting thing to win in the lap time which said clearly and was stabilized with precise strategy. I do not want to see the race in the managed obedient driver etc. Although a mistake also has many Montoya, it is compensated and charm shows a certain performance not much.

Beaten M.Schumacher was extended to the seven point difference for the championship. Supposing it becomes a champion only by putting the point on reliance about reliability as it is, they will be trifles very. It expects returning to Montoya. If Williams advances to championship argument, it must be uneasy only with reliability.
 
トヨタはルノーに迫る速さを見せた
今回、トヨタは大きな失望を味わった。だが、第一スティントのラップタイムを見ると、ルノーに対して遜色がないことがわかる。パニスはアロンソの後ろにぴたりと付き、後ろにクルサードを従えた。その後ろにはダ・マッタがいた。信頼性の不足は相変わらずだが、少なくともパーマネント・サーキットにおける速さはある。これは大事なことで、信頼性があっても遅ければ見込みはない。速さは簡単に身に付けられない。信頼性は努力していけばいい。トヨタが4強に近づく可能性はある。その後ろは4弱と番外地だ。F1勢力図の変動を予感したレースでもあった。
 
Toyota showed the speed for which Renault is pressed
This time, big disappointment was impressed by Toyota. But, when the lap time of a stint is seen for a start, it turns out that it is equal to Renault. Panis was exactly attached behind Alonso and was back accompanied by Coulthard. Da Matta was in the back. Although shortage of reliability is as usual, there is speed in a permanent circuit at least. This is an important thing, and it is unpromising if late even if it is reliable. Speed is not simply attached to the body. What is necessary is just to do its best in reliability. Toyota may approach about four. The back is a little less than 4 and an extra ground. It was also the race which had a presentiment of change of an F1 influence figure.
 

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