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 2003ITA

イタリアGP ラップタイム分析

Italy GP Laptime Analysis

Sep. 16, 2003

ハンガリーGPのこのコーナーで、M・シューマッハは巻き返すはずと書いた。今回早くもその通りになった。だが、このレースの評価はもう少し時間が必要だ。ミシュランタイヤの問題など、まわりで話が複雑になりすぎている。

個人的には、鈴鹿で最高のレースを見たいことに変わりはない。誰がチャンピオンになろうとも・・・。1989年、1990年、1994年、そして1997年はまわりで嫌な問題が多かった。それらが結末に影を落とした。どうも嫌な予感がしてならない。
 
It was written that M.Schumacher should roll back at this corner of Hungary GP. It already became just like that this time. But, time is required for evaluation of this race to a slight degree.

Individually, there is no change in wanting to see the highest race in Suzuka. Even if who will become a champion ... 1989, 1990, 1994, and 1997 had many disagreeable problems around. They cast the shadow over the end. A very disagreeable premonition does not come to carry out.
 
ミシュランの影響はあったのか
イタリアGPの最大の観点は、ミシュランが規則違反の疑いを問われ、新しいタイヤを用意せざるを得なかったこととだった。フロントタイヤのトレッド幅がレース後に270mmを超えたということだった。モンツァに関する限り、その影響はあまりないという見方が多かった。実際はどうだったか。

上図は今年のGPごとのタイヤ別FL平均である。これまでミシュランがモナコで最も幅が広いフロントタイヤを投入して以降、BSとの差を広げていた。差はドイツで1.8%にまで達した。今回のイタリアで差は0.6%に縮まった。影響はあったのだ。これはカナダの0.5%の状態に戻ったと言える。カナダはM・シューマッハが接戦の末に勝ったところだ。イタリアでM・シューマッハは接戦を制した。

それでもまだ序盤の互角ほどはいっていない。モンツァは低速コーナーが少ないので影響が出にくいということもあるだろう。だがA1もモンツァに似ていたが互角だった。このことから、ミシュランの優位はトレッド幅だけではないことがわかる。ミシュランは硬いケブラー素材を使って側壁を強め、コーナリング性能を上げた。ミシュランを使うチームのキャンバー角は前戦と同じだ。接地面を最大にする考え方は変わっていない。インディアナポリスのインフィールドは低中速区間であり、まだまだ特徴を生かせる。

しかし、差が縮まったことで、フェラーリはシャシーとシューマッハの腕で挽回可能になってきたことも確かだろう。
 
Did they have the influence of Michelin?
The greatest viewpoint of Italy GP was with Michelin being blamed for doubt of a breach of the rules, and having prepared the new tire. I understood that the tread width of front tires exceeded 270mm after the race. As far as it is related with Monza, there were many views that the influence did not not much exist. Actually, how was it?

The above figure is FL average by the tire for every GP of this year. After Michelin supplied the front tire with the widest width until now in Monaco, the difference with BS was extended. The difference reached even to 1.8% in Germany. It was shortened by this Italy by the difference to 0.6%. It was influential. It can be said that this returned to 0.5% of the state of Canada. Canada just won after the close game of M.Schumacher. M.Schumacher controlled the close game in Italy.

The equal degree of the opening part is not yet said. It may be said that influence seldom comes out of Monza since there are few low-speed corners. But it was equal although A1 resembled Monza. This shows that the predominance of a Michelin is not only tread width. Michelin improved strength and the cornering performance for the side wall using the hard Kevlar material. The camber angle of the teams using Michelin are the same as that of a previous race. The view which makes sidewall the maximum has not changed. The infield of Indianapolis is the medium- low section and it is thought still more that there is predominance.

However, it will also be clear for the retrieval of Ferrari with a chassis and Schumacher's arm to have been attained by the difference having been shortened.
 
高速コース向きなフェラーリ
金曜からの各セッションごとのタイムを見ると、M・シューマッハとモントーヤはかなり接近したタイムを応酬しあっていた。しかし、モントーヤは金曜と土曜の最初の出足が鈍かった。高速コースのモンツァで、FW25をセッティングすることに時間がかかった。フェラーリが最初から速さを発揮していたのと対照的だった。

昨年までウィリアムズは高速コースを得意としていた。だが今年のFW25は、むしろ中低速コースに照準を合わせて来ている。ホイールベースを短くして小回りが効くようにした。高速安定性よりもそちらを優先した。ウィリアムズにとって、モンツァは必ずしも得意ではなくなった。ホッケンハイムが改修され、モンツァのような平均時速240km超の高速コースは1つしかなくなった。カレンダーの大半を占める中速コースに車を合わせたのは正しい方向であった。

一方、フェラーリのF2003-GAは空力が最も優れており、高速コースに合っていた。事前のテストでデフレクターやフロントウィング翼端板に改善を施した。エンジンも30馬力向上と言われた。5,000kmに及ぶ走行距離をこなして信頼性も確保した。それにしてもスタッフは短期間で不眠不休の努力を続けたに違いない。そしてフェラーリは地元で反撃できたのだ。

BS勢でBARが好調だった。これはホンダエンジンのパワーが効を奏した可能性の方が大きい。BARはどこよりもリアウィングを立てており、コーナリングの欠点をカバーできた。
 
Ferrari has turned to the high-speed course
When the time for every session from Friday was seen, M.Schumacher and Montoya answered and suited the time which approached considerably. However, the start of Montoya of the beginning on Friday and Saturday was blunt. In Monza of a high-speed course, arranging FW25 took time. Ferrari was contrastive with having demonstrated speed from the beginning.

Williams made the high-speed course elated till last year. But FW25 of this year has united aim with the inside low-speed course rather. The wheel base is shortened and the small turn was made to be effective. Priority was given over high-speed stability there. Monza necessarily became not elated for Williams. Hockenheim is repaired and only one of the high-speed course of mean speed over 240km like Monza was lost. The right direction united the car with medium speed courses while occupying most in calendar.

On the other hand, F2003-GA of Ferrari is most excellent in aerodynamics, and it suited its high-speed course. It has improved to deflectors and front wing end plates by the prior test. Engine was also called improvement in 30H.P. The mileage which attains to 5,000km was managed and reliability was also secured. Even so, the staff must have continued the efforts insomnia without resting in a short period of time. And Ferrari has been counterattacked locally.

BAR was good with BS vigor. As for this, a possibility that the power of Honda engine took effect is larger. BAR has stood the rear wing rather than where, and has covered the fault of a cornering.
 
ウィリアムズは守りの姿勢だったのか
予選での燃料搭載量を含むピットストップ戦略において、フェラーリは成功し、ウィリアムズは失敗したかに見える。M・シューマッハの15-19-19分割は、予選とレースで効果があった。予選でモントーヤを0.051秒の差で制したが、モントーヤより1周少ない燃料だったことが何とも微妙だった。むろん、シューマッハがミスなく、モントーヤがアスカリシケインでミスしたことも影響したものだったが・・・。もしモントーヤが1-2周分、少なかったら、ミスしてもポールを取れていたかもしれない。

1回目のピットストップで、シューマッハは19周分入れた。次のストップは35周目になった。一方、モントーヤは16周分しか入れず、次はシューマッハより早い32周目になった。後から見るとこれが解せなかった。14周目でモントーヤは4.9秒もシューマッハに遅れていた。給油時間を短くして、アウトラップで逆転できる差ではなかった。しかも、シューマッハの第2スティントの給油量もわかっていた。その上でウィリアムズは第2スティントを短くして軽く勝負に出た。実際に第2スティントはシューマッハよりモントーヤの方が速かった。だがコース上でオーバーテイクできるほどの差がないこともわかっていたはずだ。2回目のストップを先にすることで不利になることを承知の上でそのような作戦を取った。

もし1回目のストップでモントーヤが20周分の燃料を積んでいれば、2回目のストップはシューマッハより2周後にできる。その時点で2秒差くらいに迫っていれば、十分に逆転できるはずだった。ウィリアムズがそうしなかったのはなぜか。それは、この日のシューマッハに正攻法で勝てないと思っていたからではないだろうか。金曜と土曜のフリー走行のデータから、ウィリアムズはフェラーリの速さがわかっていた。スタートでシューマッハに前に出られたら、かなわないと思ったのかもしれない。また、ミシュランの新タイヤの耐久性も不安だった。

むしろ、対バリチェロを意識していたのではないかと思われるふしもある。バリチェロの2ストップ目は31周終了時点だ。モントーヤはその次の周に入り、バリチェロの前で戻ったのだ。モントーヤは途中でシューマッハに迫るように見えたが、最後はペースダウンして2位を守ることに専念した。

もっと長い目で見た場合、ウィリアムズはモンツァで勝てなくても、残り2戦で逆転できるという自信があるのではないか。だから攻めの作戦を取らなかった。モンツァはこれまでウィリアムズの得意コースで、ここで勝たなければほかで勝てないと思われていた。だが、実際はそうではなかった。ということは鈴鹿も単純にフェラーリ有利とは言えないかもしれない。
 
Did Williams take the posture of defence?
In the pit stop strategy containing the amount of fuel loading in a qualifying, Ferrari was successful and Williams seems to have failed. 15-19 -19 division of M.Schumacher was effective in the qualifying and the race. Although the difference for 0.051 seconds controlled Montoya by the qualifying, it was delicate very that it was fuel fewer 1 lap than Montoya. Of course, it was although there was no Schumacher's mistake and that Montoya made the mistake by Ascari chicane also influenced ... Possibly the pole was able to be taken, even if it made the mistake, supposing there was few Montoya by 1-2 laps.

For the 1st pit stop, Schumacher put in by 19 laps. The following stop became the 35th lap. On the other hand, Montoya put in only a part for 16 laps, but, next, it became the 32nd early lap from Schumacher. When seen later, this was not able to consent. Montoya was behind Schumacher no less than 4.9 seconds by the 14th lap. It was not the difference which shortens fuel-load time and can be reversed on an out lap. And the amount of fuel load of Schumacher's 2nd stint was also found. Williams shortened the 2nd stint further and it appeared in the match lightly. Montoya of the 2nd stint was actually quicker than Schumacher. But it must have turned out that there was also no difference to the extent that overtaking could be carried out on the course. Such strategy was taken in after agreeing to become disadvantageous by carrying out the 2nd stop previously.

Supposing Montoya was stacking the fuel for 20 laps for the 1st stop, the 2nd stop could be performed after 2 laps from Schumacher. When approaching at least the difference for 2 seconds at the time, it fully reversed. Why was it that Williams did not do so? Wssn't it because it thought that it could not win Schumacher of this day by the orthodox approach? From the data of the practices on Friday and Saturday, Williams found the speed of Ferrari. When coming out before at the start at Schumacher, possibly I thought that it did not suit. Moreover, the durability of the new tire of a Michelin was also uneasy.

Rather, it is thought whether he was conscious of opposite Barrichello also lying down.  It was in 2nd stop of Barrichello at the 31st lap end time. Montoya went into the following lap and returned in front of Barrichello. Although Montoya seemed to approach Schumacher on the way, he concentrated on carrying out the pace down of the last and protecting the 2nd place.

When it sees by the longer eye, did Williams have the confidence in which it can reverse by remainder 2 game, even if it could not win in Monza? Therefore, strategy of an attack was not taken. Monza was Williams's elated course until now, and if not won here, it was thought that it could not win by others. But, that was not right in practice. what is said -- Suzuka suits Ferrari -- it may be unable to be said.
 
フェラーリは苦手のスタートを克服したのか
スタートでシューマッハは1位を守った。これも予想外であった。それまでフェラーリのスタートは非常に悪かったからだ。シューマッハはスタートも改善したと語った。その効果が現れた。少なくとも、ウィリアムズに追い抜かれることは心配しなくていい。フェラーリにとって、苦手のスタートを克服したとすれば、これは鈴鹿で大きな意味を持つだろう。

今回、相変わらず鋭かったのがルノーだった。トゥルーリは6番手から3位に浮上した。トゥルーリは右の列から左に寄せたのが成功した。1台前のライコネンは右からモントーヤを追い抜こうとしてできなかった。もしライコネンが左に行っていたら、バリチェロを仕留めてトゥルーリを防いだ可能性もあった。ルノーのスタートでの速さは、最後尾アロンソがフェルスタッペンに追突するほどでもあった。これはフェルスタッペンが動けなかったウィルソンをかわすために左から右に寄せたためだった。
 
Did Ferrari conquer the start weak?
Schumacher protected the 1st place at the start. This was also unexpected. A start of Ferrari is because it was very bad till then. Schumacher said that he had also improved the start. The effect appeared. At least, it may not be afraid to be passed by Williams. Probably, this has a big meaning in Suzuka, if the start weak for Ferrari was conquered.

This time, it was Renault that was sharp as usual. Trulli surfaced from 6th to the 3rd place. It was successful to have brought near Trulli by the left from the right sequence. Previous car Raikkonen was not made by passing Montoya from the right. Supposing Raikkonen had gone to the left, Barrichello may have been shot down and Trulli may have been prevented. The speed in Renault's start was also the degree to which tail end Alonso clashed against Verstappen from behind. This was because it brought near by the right from the left, in order to exchange Wilson which was not able to move Verstappen.
 
ライコネンは前にいなければならない
次に最初から最後まで3-4位の順が変わらなかったバリチェロとライコネンを見てみる。1回目のピットストップで、両者の差は1.3秒だった。だがインラップとアウトラップで2.5秒も遅れ、4.8秒差に広がってしまった。27周目には7秒差に達した。これで勝負がついていた。2回目のストップでバリチェロが遅く、一気に差が詰まり36周目に1秒差になった。とはいえ、コース上で追い抜くほどの差をマクラーレンは持っていなかった。

今回、第3スティントのタイムが揃って低下していた。1-2位はコントロールがあった。3位バリチェロは3セット目のタイヤが良くなかったと言った。ライコネンはそれに抑えられた。このためジェネが第3スティントで一番速いタイムを出した。

ミシュランは新タイヤの耐久性が心配されたが、それは問題なかった。第3スティントを見ると、ミシュランとブリヂストンが互角であることがわかる。

さて、ライコネンにとって、残り2戦での7点差は厳しくなった。終盤に来てフェラーリとウィリアムズが壊れるという他力本願は望み薄だからだ。速さで勝たなければならない。マクラーレンが予選で遅いのは相変わらずだが、ライコネンはクルサードに予選で1秒も速かった。ライコネンはMP4-17Dの性能をフルに生かしている。インディアナポリスと鈴鹿はマクラーレンに相性が良いと思われるから希望は持てる。とにかくフロントローにつけてスタートダッシュすることだろう。インディアナポリスでの絶対目標は、シューマッハより前を走ることである。

マクラーレンはここへ来てライバルと同じ潜望鏡型エグゾーストを導入した。もはやなりふり構っていられない。MP4-18の設計思想は関係ない。ライバルの持つ波型フロントウィングや2枚デフレクターなど何でも投入できないだろうか。
 
Raikkonen must be in front
Next, Barrichello and Raikkonen which did not change the order of the 3rd to 4th place from the beginning to the last were looked at. For the 1st pit stop, both difference was 1.3 seconds. But it was late no less than 2.5 seconds on the in lap and the out lap, and has spread to the difference for 4.8 seconds. The difference was reached for 7 seconds at the 27th lap. The match stuck now. Barrichello was late for the 2nd stop, the difference was got blocked at a stretch, and it became the difference for 1 second at the 36th lap. But McLaren did not have a difference to the extent that it passes on a course.

This time, the times of the 3rd stint were falling together. The 1st to 2nd place had control. Barrichello said that the 3rd set of tires were not good. Raikkonen was stopped by it. For this reason, Gene took out the quickest time at the 3rd stint.

It was satisfactory although, as for Michelin, it worried about the durability of a new tire. When the 3rd stint was seen, it turns out that a Michelin and Bridgestone are equal.

Now, the seven point difference in remainder 2 game became severe for Raikkonen. The reliance upon others that come in the end and Ferrari and Williams break is because a wish is thin. You have to win with speed. Although it was as usual that McLaren was late at a qualifying, 1 second of Raikkonen was also quick to Coulthard at the qualifying. Raikkonen has employed the performance of MP4-17D in full efficiently. Since Indianapolis and Suzuka are regarded as congenial by the McLaren, hope can be held. It attaches to a front row anyhow and a start dash will be carried out. A target is a thing in Indianapolis to run before Schumacher absolutely.

McLaren came here and introduced the same periscope type exhaust as rivals. Any longer, it becomes, and is not shaking and mattering. The design thought of MP 4-18 is not related. Can neither the wave type front wing which a rival has, nor two sheet deflactor be supplied anything?
 
トヨタまたつまづく
3強以外ではビルヌーブが最高の6位に入った。ビルヌーブは1回目のストップでパニスを逆転した。第2スティントはパニスに迫られながらもしのいだ。かなり安定したペースで走りきり、ブラジル以来のポイントを獲得した。ビルヌーブがシューマッハのウィニングランで手を上げて祝福していたのが印象的だった。

トヨタはコンストラクターズ5位が遠のいた。ミシュランの新タイヤへの対応は難しかったかもしれない。だがここ2戦でまた信頼性不足に陥ったことはいただけない。これは組織上に問題があると思われる。来シーズンさらに飛躍するためには、残り2戦をいい形で終えたいところだ。

フィジケラとアロンソは序盤のトラブルで燃料をたくさん積んで実質1ストップに切り替えた。フィジケラにとってそれは効果なかった。だがアロンソは重いマシンを懸命にあやつって8位1ポイントをゲットした。それはちょっとした驚きだったが、ルノーにとって一泡ふかせてやるはずだったレースですべてが裏目に出て、何とか面目を保ったという程度だった。
 
Toyota stumbled again
Villeneuve went into the 6th highest place except about top three. Villeneuve reversed Panis for the 1st stop. The 2nd stint was endured though Panis was imminent. It ran at the pace stabilized considerably and the point since limits and Brazil was gained. It was impressive that Villeneuve was raising and blessing the hand by Schumacher's winning run.

As for Toyota, the 5th place of constructors got away. Possibly the correspondence to the new tire of  Michelin was difficult. But having lapsed into the shortage of reliability again by here 2 game could not be obtained. It is thought that this has a problem on an organization. It comes, and a season and also in order to progress rapidly, I want to finish remainder 2 game in a good form.

Fisichella and Alonso stacked much fuel in the trouble of the opening part, and changed it to the real 1 stop. It was ineffective for Fisichella. But Alonso manipulated the heavy machine hard and carried out get of the 8th place one point. Although it was little surprise, it was the grade of all having backfired in the race which must have stirred the higher rank, and having saved one's face somehow for Renault.
 
どうも嫌な予感がする
ハンガリーGPのこのコーナーで、M・シューマッハは巻き返すはずと書いた。今回早くもその通りになった。予選からレースを通して、まったくミスのない走りは賞賛に値する。だが、このレースの評価はもう少し時間が必要だ。ミシュランタイヤの問題など、まわりで話が複雑になりすぎている。もしシューマッハが残り2戦を激闘の末、チャンピオンになれたなら、イタリアGPはターニングポイントになるだろう。もしフェラーリが楽勝になってしまったら、タイヤ問題が影を落とす。もしシューマッハが敗れたら、あのレースだけはすばらしかったと言える。まだまだ予断は許さない。

個人的には、鈴鹿で最高のレースを見たいことに変わりはない。誰がチャンピオンになろうとも・・・。イタリアGPの1周目にはシューマッハとモントーヤの実にクリーンなバトルが見られた。これは良い傾向だ。1989年、1990年、1994年、そして1997年はまわりで嫌な問題が多かった。それらが結末に影を落とした。今、フェラーリは相変わらずミシュランの過去も抗議し続けている。彼らは実力に確固たる自信がないのだろうか。どうも嫌な予感がしてならない。
 
A disagreeable premonition acts as me
It was written that M.Schumacher should roll back at this corner of Hungary GP. It already became just like that this time. Letting a race pass from a qualifying, the run without a mistake deserves praise. But, time is required for evaluation of this race to a slight degree. The talk becomes complicated too much by the surroundings, such as a problem of Michelin tire. Italy GP will become a turning point, if Schumacher remains and it gets used to a champion after the fierce fight by 2 games. Supposing Ferrari is winning an easy victory, a tire problem will cast a shadow. Supposing Schumacher is beaten, it can be said that only that race was wonderful. Prejudgment is not allowed still more.

Individually, there is no change in wanting to see the highest race in Suzuka. Even if who will become a champion ... The very clean battle of Montoya was regarded as Schumacher by the 1st lap of Italy GP. This is a good tendency. 1989, 1990, 1994, and 1997 had many disagreeable problems around. They cast the shadow over the end. Now, Ferrari is continuing making a protest also against the past of Michelin as usual. Don't they have steadfast confidence in ability? A very disagreeable premonition does not come to carry out.
 

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