Home 

 2003SAN
サンマリノGP ラップタイム分析

San Marino GP Laptime Analysis

 

Apr.23,2003

2003サンマリノGPは、結果こそ印象的だったが、全体的にレース内容は今ひとつだった。狭くて抜きにくいサーキットのためにあちこちで数珠つなぎがおこり、自分のペースで走れない車が多発するという、退屈な展開であった。今年で最後かもしれないグランプリの展開を振り返ってみる。
 
Although just the result of 2003 San Marino GP was impressive, on the whole, the contents of a race were unsatisfactory. It was tedious deployment that the cars which tying in a row starts here and there for the circuit which it is narrow and is hard to overtake, and could not run at their pace occur frequently. It looks back upon deployment of Grand Prix which may be the last by the end of this year.
 
   
ピットストップ
フェラーリとウィリアムズが3ストップで、マクラーレンが2ストップだった。ルノーは14-15周だけの第一スティントで3ストップから2ストップに変えた。フェラーリがどちらにでも対応できるようにしていたのも想像に難くない。ウィリアムズは磨耗の問題で3ストップにせざるを得なかった。
2ストップで成果を上げたと見られるのが、アロンソとバトンである。一方、フレンツェンとフィジケラはそれほど効果がなかった。
Pit stop
Ferrari and Williams made three stops and McLaren made two stops. Renault changed into two stops from three stops by the first stint of only 14 or 15 laps. It is not hard to image that Ferrari enabled it to correspond to both. Williams did 3 stop to consider the problem of wear.
It is concluded Alonso and Button that success was achieved for two stops. On the other hand, Frentzen and Fisichella were so much ineffective.
下のレースチャートは、優勝したM・シューマッハの平均時速を水準線に置き、それと各ドライバーの差を比較したものである。リードを広げた個所と、誰かに詰まった個所、オーバーテイクした個所がわかる。

序盤はラルフに3人が詰まった。1回目のストップ後、ミヒャエルが抜け出し、以後は自分のペースで走れた。ただし、2回目のストップ後はライコネンと僅差だった。バリチェロは大半をラルフの後ろで過ごした。もしスタートでラルフが前に出なかったら、フェラーリは楽勝だったろう。
ライコネンは2回目のストップ(44周目)後にペースが上がらず、ミヒャエルから離されてしまった。
モントーヤは2回目のストップで給油ができず、もう一度入るはめになった。これのせいでアロンソの後ろになった。
クルサードは、第一スティントでパニスに詰まり、ライコネンに8秒離された差がそのまま最後まで響いた。
A lower race chart puts the average speed of M.Schumacher which won the victory on a level line, and compares the difference of it and each driver. The part which extended the lead, the part got blocked in someone, and the part which carried out overtake are known.

Three persons were got blocked in Ralf the opening part. Michael slipped out after the 1st stop and it was able to run henceforth at its pace. However, after the 2nd stop were Raikkonen and a slim margin. Barrichello passed most behind Ralf. Ferrari would be an easy victory supposing Ralf did not come out in front at a start.
Raikkonen's pace did not go up after the 2nd stop (the 44th lap), he has been separated from Michael.
Fuel load of Montoya was not completed for the 2nd stop, but it became the entering once again. It became behind Alonso because of this.
The difference from which Coulthard (8 seconds) was separated by Raikkonen by the first stint which Coulthard was after Panis was echoed to the last as it is.
ミヒャエル勝利3つのポイントと危惧
下は各ドライバーのラップタイムの変遷である。
M・シューマッハが3個所で突出している。最初は17-18周目で、ラルフがピットイン後、自分がピットインするまでの間である。ここはラルフを逆転した重要なポイントだ。
次が23-28周目で、ライコネンがピットインした後である。自身のピットアウト後にライコネンの前に出る重要なポイントだった。
最後が44-48周目で、ライコネンが2度目のピットインした後である。ここでライコネンに20秒分のリードを築いて勝利を決定付けた。

マクラーレンとウィリアムズはラップタイムで見るとほぼ互角で、どちらかというとウィリアムズの方が速かった。にもかかわらずライコネンが2位になれた。マクラーレンの戦略とピットワークのうまさが差になった。ライコネンがしぶとさを身に付けていることも見逃せない。ライコネンがこの調子で2位を続ければ、ミヒャエルにとって恐るべき存在となろう。
Michael's important 3 point and fearful
The bottom is changes of the lap time of each driver.
M.Schumacher has projected by three places. At first, It is the 17-18th lap, between Ralf pit in and himself pit in. It is the important point which reversed Ralf here.
The next is the 23-28th lap, when Raikkonen carries out pit in, it is. It was the important point which comes out in front of Raikkonen after own pit out.
The last is the 44-48th lap, after Raikkonen's 2nd pit. The lead for 20 seconds was built to Raikkonen here, and the victory was determined.

McLaren and Williams were almost equal on the laptimes, or Williams was quicker. Nevertheless, Raikkonen got used to the 2nd place. The strategy of McLaren and the skill of a pit work became a difference. It cannot be overlooked that Raikkonen has attached stubbornness to the body, either. If Raikkonen continues the 2nd place at this tune, Michael feel fearful existence.
8位1点は頑張ったバトンに
3強6台が全部完走したために、それ以外のチームに入賞は狭き門となった。
貴重な8位1点を獲得したのはバトンだった。下のレースチャートとさらに下のラップタイムを見ると、バトンは2度のピットイン直前に懸命に走り、そこで得たマージンを生かしたことがわかる。

今回のレースでは、コース上のオーバーテイクは不可能に近かった。唯一が52周目のバリチェロ対ラルフだった。こんなサーキットは開催しないでもらいたいところだ。ピットイン直前に前方がクリアで速く走れた者が上に行けるということだ。
1 point prize to Button did his best
Since 6 cars of top 3 all ran the whole distance, winning a prize became the other team with severe competition. Button acquired the 8th place one precious point. If a lower lap time is further regarded as a lower race chart, it turns out that Button ran hard just before the pit in of 2 times, and the margin obtained there was employed efficiently.

In this race, overtake on a course was next to impossible. Only was Barrichello VS Ralf of the 52nd lap. I do not want to hold such a circuit. I hear that those whom the front was able to run clear and fast just before pit in can go upwards.
報われなかったウェバー、パニス、ハイドフェルド
逆に入賞できそうでできなかった3人をとりあげる。
ウェバーは予選5位の好位置をスタートトラブルで棒に振った。ジャガーはピッツォニアも同じトラブルに見舞われた。ウェバーは1周目に11位へ落ちた。ウェバーのラップタイムを見ると速さは中団で飛びぬけていた。しかしペナルティで脱落し、駆動系トラブルでリタイヤした。

パニスは予選10位から1周目で入賞圏内の7位にジャンプした。しかしラップタイムが平凡で、バトンのようにピットイン直前に速く走れなかった。そのため後退していった。

ハイドフェルドは予選11位から1周目で9位に上がった。このときバトンの前だった。しかし1回目のピットでバトンに逆転された。ほとんどの周回を前車にふさがれ、ラップタイムを上げることができなかった。
Not rewarded, Webber, Panis, and Heidfeld
Conversely, three persons who were not able to do by the ability winning a prize are taken up.
Webber wasted good 5th place of qualifying in the start trouble. Jaguar was hit by the trouble same as Pizzonia. Webber fell to to the 11th place at the 1st lap. When the lap times of Webber were seen, speed excelled in the mid teams. However, he dropped out by the penalty and retired a drive system trouble.
Panis was jumped from the 10th place of grid to the 7th place by the 1st lap. However, the lap time was common and was not able to run fast like Button just before pit in. Therefore, Panis retreated.

Heidfeld went up from the 11th place of grid to the 9th place by the 1st lap. At this time, it was before Button. However, Button was reversed in the 1st pit. The preceding car closed almost all circumference and lap times were not able to be raised.
下表は1位M・シューマッハと2位ライコネンの全ラップタイムである。その周のベストタイムを薄い黄色で示した。
The 1st place of the 2nd place of the following tables is all the lap times of Raikkonen with the M.Schumacher. Thin yellow showed the best time of the lap.
lap M.Schumacher Raikkonen
pos. time pit note pos. time pit note difference from MSc
1 2 1:27.186     5 1:29.676     +2.490
2 2 1:25.605     5 1:26.137     +3.022
3 2 1:25.342   best of the lap (FL updating) 5 1:25.862     +3.542
4 2 1:25.880     5 1:26.246     +3.908
5 2 1:25.921     5 1:26.322     +4.309
6 2 1:25.676     5 1:26.079     +4.712
7 2 1:25.009     5 1:25.496     +5.199
8 2 1:25.544     5 1:25.314     +4.969
9 2 1:24.511   best of the lap (FL updating) 5 1:24.964     +5.422
10 2 1:24.529     5 1:24.582     +5.475
11 2 1:24.500     5 1:24.540     +5.515
12 2 1:24.396     5 1:24.504     +5.623
13 2 1:24.097     5 1:23.990     +5.516
14 2 1:23.680   best of the lap (FL updating) 5 1:23.930     +5.766
15 2 1:23.737     5 1:24.027     +6.056
16 1 1:23.507     5 1:23.499     +6.048
17 1 1:22.491   best of the lap (FL of the race) 4 1:23.709     +6.616
18 1 1:23.059   best of the lap (Pit In) 2 1:23.491     +6.863
19 3 1:43.518 24.827   1 1:23.332   best of the lap -12.488
20 3 1:23.916     1 1:22.907   best of the lap -13.497
21 3 1:23.703     1 1:22.810   best of the lap -14.390
22 2 1:24.167   best of the lap 1 1:24.492   (Pit In) -14.065
23 1 1:23.345   best of the lap 4 1:46.473 25.217   +9.063
24 1 1:23.189   best of the lap 4 1:24.670     +10.544
25 1 1:23.384   best of the lap 4 1:24.655     +11.815
26 1 1:23.289   best of the lap 4 1:25.036     +13.562
27 1 1:23.154   best of the lap 4 1:24.611     +15.019
28 1 1:23.160   best of the lap 4 1:24.500     +16.359
29 1 1:23.222   best of the lap 4 1:24.564     +17.701
30 1 1:23.632     4 1:24.505     +18.574
31 1 1:23.644     4 1:24.352     +19.282
32 1 1:24.279     3 1:24.161     +19.164
33 1 1:23.269   best of the lap 3 1:24.087     +19.982
34 1 1:24.338   (Pit In) 2 1:24.488     +20.132
35 1 1:42.995 24.015   2 1:24.266     +1.403
36 1 1:23.550   best of the lap 2 1:24.221     +2.074
37 1 1:24.040   best of the lap 2 1:24.161     +2.195
38 1 1:26.165     2 1:24.779     +0.809
39 1 1:24.458     2 1:25.168     +1.519
40 1 1:23.848   best of the lap 2 1:23.933     +1.604
41 1 1:23.576   best of the lap 2 1:23.755     +1.783
42 1 1:23.836     2 1:23.719   best of the lap +1.666
43 1 1:24.785     2 1:23.715   best of the lap +0.596
44 1 1:23.281   best of the lap 2 1:24.657   (Pit In) +1.972
45 1 1:23.501   best of the lap 5 1:50.125 27.564   +28.596
46 1 1:23.050   best of the lap 4 1:25.457     +31.003
47 1 1:22.572   best of the lap 4 1:25.483     +33.914
48 1 1:22.788   best of the lap 4 1:25.290     +36.416
49 1 1:23.157   (Pit In) 3 1:25.141     +38.400
50 1 1:44.642 23.988   3 1:25.202     +18.960
51 2 1:24.230   best of the lap 2 1:24.917     +19.647
52 1 1:25.082     2 1:24.809   best of the lap +19.374
53 1 1:24.719     2 1:24.657     +19.312
54 1 1:26.146     2 1:24.771     +17.937
55 1 1:25.954     2 1:25.012     +16.995
56 1 1:26.616     2 1:24.032   best of the lap +14.411
57 1 1:26.526     2 1:23.873     +11.758
58 1 1:23.952     2 1:24.057     +11.863
59 1 1:24.610     2 1:24.229     +11.482
60 1 1:27.369     2 1:24.559     +8.672
61 1 1:26.507     2 1:23.849     +6.014
62 1 1:28.224     2 1:24.092     +1.882

 

サンマリノGP ラップタイム分析

San Marino GP Laptime Analysis

Home 

 2003SAN