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 2003GER

ドイツGP ラップタイム分析

German GP Laptime Analysis

Aug. 4, 2003

ウィリアムズがシーズン中盤に速くなってきたと思ったら、ついに圧倒的な最速の地位を築いてしまったかに見える。一方、苦闘するフェラーリで象徴的だったのが、金曜予選のセクター1と2でBARやザウバーに劣ったことだった。このことは単にブリヂストンタイヤのせいだけではないことを示している。
モントーヤはラルフに負け続けた予選でついに反撃し、その勢いで勝った。選手権はモントーヤに勢いがあり、M・シューマッハは危機感が漂う。しかし、まだ6点ある。一方、旧車のライコネンは崖っぷちに立たされた。また、土曜午前中まで支配したR・シューマッハは、思わぬところで上から転げ落ちたかのようだ。
レースは波乱のスタート、戦略ミス、オーバーテイク、思わぬ結末など、盛り沢山の要素があり、独走なのにまったく飽きさせない展開だった。
今回は金曜からのセッションタイムと最高速から見ていこう。
 
When Williams thinks that he is becoming quick in the middle of a season, it seems to have built the status of the overwhelming maximum speed at last. On the other hand, having been symbolic in Ferrari which has a close game was were inferior to BAR or Sauber with the sectors 1 and 2 of the Friday qualifying. It is shown that this is not only the cause of Bridgestone tire. Montoya was counterattacked at last by the qualifying in which it continued losing Ralf, and won with the vigor. A championship has vigor in Montoya and, as for M.Schumacher, a sense of impending crisis drifts. However, there are still six points. On the other hand, Raikkonen of an old vehicle stood just before the cliff. It seems that moreover, R.Schumacher governed during the Saturday morning is whether to have fallen and fallen from the top in the place not to consider. The race had many elements, such as a start of ups and downs, a strategy mistake, overtake, and an end not to consider, and although it was a runaway, it was the deployment which completely is not bored. I will see from the session time and the maximum high speed from Friday this time.
 
モントーヤが土曜のフリー走行3で見せた執念
上の図は金曜からの全セッションごとのタイムの変遷である。
ウィリアムズは金曜予選からの全セッションでトップタイムをマークした。中でもモントーヤは、土曜フリー走行3から予選、決勝にかけてタイムがどんどん上昇した。レースのファステストラップは自身の金曜予選タイムに迫るほどだった。それまでラルフとのトップタイム争いは互角だった。モントーヤは、土曜のフリー走行3(10:15-11:00)で20分過ぎまでピットから出なかった。どうしたらラルフを倒せるかスタッフとセットアップを考えた。ピットアウトしても1周ずつしか走らない。タイムなしが続いたが、最適を見つけるまで徹底的に調整を続けた。最後の5分で2周以上走り、それだけで3番手のタイムを出した。ここでモントーヤが自信をつけ、ウォームアップでタイムを伸ばし、最終予選でさらに伸ばし、PPを獲得した。

ラルフは自然体で、力まなかったのが良かったか、金曜予選はトップだった。土曜のフリー走行3もトップだった。過信とまではいかないが、モントーヤほどの熱心さがあっただろうか。最終予選のセクター2までリードしていながら、最後に失速してわずかに0.018秒、モントーヤに敗れた。ここからラルフの運気が落ちたかのようだ。ラルフはレースのスタートも悪く、注意せずに左へ寄って行ったため、アクシデントに巻き込まれた。さらに悪いことに、競技委員会から次戦のグリッド10位降下処分まで言い渡されてしまった。ラルフは残り4戦で18点差になり、チャンピオンの望みは薄くなった。精神的に弱いところがあるラルフは、このあと崩れる可能性がある。ラルフの2003年は、地元ドイツでの土曜予選・セクター2までと言われるかもしれない。逆にモントーヤは自らの力で運気をたぐりよせた。実力が拮抗した両者にとって大きな分岐点だった。


週末ずっと中団に沈んでいたミヒャエル
バリチェロは3日間でウィリアムズに唯一近づいた者だった。だから彼がレーススタートで消えたことがフェラーリにとって痛かった。一方、M・シューマッハは週末ずっと中団に沈んでいた。バルセロナテスト後、イギリスGPからバリチェロとの優劣が逆転したかのようだ。タイヤを生かしきれないのだろうか。ウィリアムズを追うどころではなく、ルノーはおろかトヨタにまで迫られていた。レースでは一時2位まで上がったが、もしスタートで前方の3台が事故にならなければ、そこまで上がれなかっただろう。

金曜に調子が良かったジャガーをはじめとする中団グループは、土曜に失速した。燃料を積み、ロングランの耐久性が問われていくところだ。そんな中で、トヨタはポテンシャルを生かすやり方を覚えた。
 
Tenacity of purpose which Montoya showed to the practice 3 on Saturday
The upper figures are changes of the time for every sessions of all from Friday. Williams marked the top time in all the sessions from the Friday qualifying. Especially, Montoya was applied to the qualifying and the final from the Saturday free run 3, and the time went up rapidly. fastest lap of a race was like [ which approaches the own Friday qualifying time ]. The top time argument with Ralf was equal till then. Montoya did not come out from the pit to past 20 minutes to the free run 3 (10:15 - 11:00) on Saturday. When carrying out what, Ralf could be beaten or the staff and the setup were considered. Even if it carries out pit out, it runs only by a unit of 1 lap. Although no time continued, adjustment was thoroughly continued until it found the optimum arrangement. it ran 2 laps or more in 5 minutes of the last, and came out so much, and the time of No. 3 was taken out Montoya gave confidence, lengthened the time by Warm up, lengthened further by the last qualifying, and gained PP here.

Ralf was a natural posture, it was good to have not strained oneself or the Friday qualifying was a top. The free run 3 on Saturday was also a top. Although it did not go to overestimate, was there any eagerness like Montoya? Having led to the sector 2 of the last qualifying, finally speed was lost and it was beaten by Montoya for only 0.018 seconds. It seems that Ralf's fortune fell from here. Ralf of the start of a race was also bad, and since he came together and went to the left, without being careful, he was involved in the accident. What is worse, it has been sentenced from the game committee to descent disposal the 10th place of the grid of a next game. Ralf remained, and became the 18 point difference by 4 games, and the wish of a champion became thin. Ralf with a mentally weak place may collapse after this. It may be said that 2003 of Ralf are to the Saturday qualifying and the sector 2 in local Germany. Conversely, Montoya drew in fortune by the power of himself. It was a big turning point for both who approached in ability.


Michael which had sunk in the inside team a weekend
Barrichello was only and the person who approached in three days at Williams. Therefore, it was painful that he disappeared at the race start for Ferrari. On the other hand, M.Schumacher had sunk in the inside team a weekend. It seems that it is whether the superiority or inferiority with Barrichello were reversed from Britain GP after the Barcelona test. Is a tire unutilizable? It was pressed by even not only Renault but Toyota that it cannot just run after Williams. Probably, it was not able to go up to there, if three sets of the front did not cause the accident at a start, although it went up by the race to the 2nd place temporarily.

The inside team groups including the jaguar which was in good condition lost speed on Saturday on Friday. Fuel is stacked and the durability of a long run is just going to ask. In such inside, Toyota memorized the method of employing potential efficiently.
 


総合力のセクター2でウィリアムズに次いだのはトヨタ
次にセクターごとのタイムを比較してみる。セクター1は16秒程度の短い区間のため、各車の差が出にくくなっている。だがセクター2とセクター3はウィリアムズが抜き出ていることがわかる。しかもレースでさらに差が広がっていた。モントーヤはレースのセクター2で金曜予選より速いタイムを記録した。どうしてもラルフに及ばなかった苦手区間を克服した。
セクター2は最高速が出る区間と、低速のヘアピン、高速コーナーなど、バラエティにあふれており、総合力が試されるところだ。フェラーリはここで金曜に信じられないくらい遅かった。ジャガー、BAR、ザウバーより下だったのだ。特に、同じBS勢に負けたのは、タイヤではなくシャシーに難があることを思わせた。土曜以降に性能を引き出していったが、ウィリアムズとの差は金曜のまま変わらなかった。トップ争いでは、初日につまづくことは週末全体に響くことになる。
一方、トヨタはレース中、ウィリアムズに次ぐタイムを二人ともマークした。このことはトヨタが今後に最も自信を持ったことだ。
セクター3は次戦ハンガロリングを思わせる中低速コーナーが連続する区間であるトヨタはここでもマクラーレンやルノーと遜色ないタイムだった。
 
It is Toyota to have ranked second to Williams with the sector 2 of comprehensive power
Next, the time for every sector is compared. The difference of each car has seldom come to come out a sector 1 for the short section for about 16 seconds. But it turns out that Williams has extracted and come out of a sector 2 and the sector 3. And the difference had spread further in the race. Montoya recorded the time quicker than the Friday qualifying with the sector 2 of a race. The weak section which was surely Ralf was conquered. The sector 2 is full of varieties, such as the section out of which the maximum high speed comes, and a low-speed hairpin, a high-speed corner, and comprehensive power is just going to be tried. It was as late as Ferrari was not believed on Friday here. It went down from Jaguar, BAR, and Sauber. Having especially lost the same BS vigor made it consider that difficulty was in the chassis instead of a tire. Although the performance was pulled out henceforth [ Saturday ], the difference with Williams did not change still in the state on Friday. In top argument, stumbling over the first day will affect the whole a weekend. On the other hand, Toyota marked among the race both of the times which rank second to Williams. This is that Toyota had confidence in future most. Toyota which is the section where a low-speed corner while a sector 3 makes a next game Hungaroring consider continues was the time which is not inferiority with McLaren or Renault also here.
 


最高速BARホンダは中低速コーナーでミナルディより遅い
今回は速度の4計測点についても見てみる。最高速のスピードトラップと、それ以外の3地点で、マシンの特徴が差に出た。
セクター1は、低中速複合コーナーの出口にある。ここでBARはミナルディよりも遅いほどだった。
ところが、最高速が出るスピードトラップで、BARが最も速かった。マシンを見ると、BARはウィングを寝かせていた。ふつう、パワーに自信のあるチームはダウンフォースを大きくしてくるものだが、そうしなかった。まるでパワーがないチームのようだ。スピードトラップではジャガーも速い。ジャガーもダウンフォースを小さくした。BARとジャガーはともに各セクターのタイムが遅い。最高速を稼ぐことはこのサーキットではそれほど効果のあるほどには見られない。
セクター2とセクター3は、その前のコーナー出口でいかに早く全開に出来るかが影響した。ここでもBARとジャガーは遅かった。
ウィリアムズはウィングを寝かせた。最高速のスピードトラップではそれほど伸びていない。しかしそれ以外のセクターでは最速をマークしている。ウィリアムズはマシン全体で十分なダウンフォースが効いている。かつ、BMWエンジンが中低速域のトルクにもあふれているのだろう。
 
High-speed BAR Honda is later than Minardi at mid-low-speed corners
The point of speed measuring [ 4 ] is also looked at this time. The feature of a machine appeared in the difference on the speed trap of the maximum high speed, and the other three points. A sector 1 is in the exit of a mid-low compound corner. BAR was like later than Minardi here. However, BAR was the quickest by the speed trap out of which the maximum high speed comes. When the machine was seen, BAR had put the wing to sleep. Usually, although the team which has confidence in power enlarged the down force, it was not done so. It seems to be the team which does not completely have power. By the speed trap, a jaguar is also quick. The jaguar also made the down force small. Both BAR and a jaguar have the late time of each sector. Earning the maximum high speed is not seen so much in this circuit at a certain degree of an effect. What a sector 2 and the sector 3 are early made to full open at the corner exit in front of it influenced. BAR and the jaguar were late also here. Williams put the wing to sleep. By the speed trap of the maximum high speed, it is not extended so much. However, the maximum speed is marked with the other sector. Down force with Williams sufficient by the whole machine is effective. And probably, BMW engine is full also of the torque of an inside low-speed region.
 
2ストップと3ストップが半々、正解は・・・
ピットストップ回数において、2ストップを選んだのは、M・シューマッハ、クルサード、ルノーの2台、ウェバー、バトンだった。ビルヌーブは1周目のアクシデントでピットインし、その後は1ストップで行った。一方、3ストップを選んだのは、モントーヤ、ハイドフェルド、フィジケラ、そしてトヨタの2台だった。今回は作戦が半々に分かれた。

結果から見るとモントーヤが圧勝したので、勝つためには3ストップが正解ということだった。路面温度50度では、タイヤの耐久性が心配になる。ウィリアムズは、短いスティントで気にせず飛ばした方が良いと判断したのだろう。今年の流れとして、どんどん短距離勝負の傾向が強くなってきている。自分たちが持っている速さを生かすなら3ストップの方が良い。


2ストップ勢でも分かれた考え方
ルノー、フェラーリ、マクラーレンはウィリアムズと違う考えで行った。この3チームは変則2ストップを取った。最初のスティントは3ストップ組と同じくらい短かった。明らかに予選重視型である。しかし、この方法だと後半が長くなる。ルノーとフェラーリは第二スティント終了時を38-39周目に設定した。これで最終スティントは30周近いロングランになってしまった。タイヤが持つはず、という賭けに出たわけだ。これはリスクが高かった。

マクラーレンは違った。クルサードの1回目のピットストップは18周目。残り49周を2等分し、24-25周で行った。終盤の2位争い、トゥルーリ、M・シューマッハ、クルサードの3人の中で、タイヤが持ったのはクルサードだけだった。M・シューマッハはトゥルーリをオーバーテイクしたとき、何かを踏んだ可能性がある。だが、フェラーリの第三スティントのラップタイムは、ルノーと同様、燃料の重さからそれまでよりも大きく落ち込んだ。M・シューマッハがトゥルーリのせいでペースが抑えられたわけではない。39-51周目の両者の差は2秒でキープされていたからだ。そしてルノーとフェラーリは最後に苦しくなってしまった。クルサードだけが快調のように見えた。この日のスティントの限界は24-25周までだったのではないか。
 
Two stops and three stops are half-and-half and a correct answer...
In the number of times of a pit stop, M.Schumacher, Coulthard, two sets of Renault, Webber, and Button chose two stops. The pit in of Villeneuve was carried out in the accident of the 1st lap, and it carried out for one stop after that. On the other hand, two sets of Montoya, Heidfeld, Fisichella, and Toyota chose three stops. Strategy was divided half-and-half this time.

Since Montoya won quite easily when seen from the result, three stops were correct answers in order to win. At 50 road surface temperature, the durability of a tire becomes anxious. Probably, Williams judged that it was better not to care off by the short stint. As a flow of this year, the tendency of a short distance match becomes strong rapidly. The 3 stops are better if the speed which he have is employed efficiently.


The view into which 2 stop vigor was also divided
Renault, Ferrari, and McLaren were performed in the idea different from Williams. These three teams took irregular 2 stops. The first stint was as short as 3 stop group. It is a qualifying serious consideration type clearly. However, the second half will become long if it is this method. Renault and Ferrari set the time of the second-stint end as the 38 to 39th lap. The last stint is a long run near 30 lap now. It is the reason which appeared in the bet that a tire should keep. This had the high risk.

McLaren was different. The 1st pit stop of Coulthard is the 18th lap. Remaining 49 laps was equally divided to two, and it carried out by 24 to 25 laps. It was only Coulthard that fought for the 2nd place of the final stage, and the tire had in three persons, Trulli, M.Schumacher, and Coulthard. M.Schumacher may have stepped on something, when overtaking of Trulli was carried out. But, the lap time of the third stint of Ferrari fell greatly from the weight of fuel to it like Renault. A pace was not necessarily stopped for M.Schumacher by the Trulli cause. It is because the difference of both of the 39 to 51st lap was saved in 2 seconds. And Renault and Ferrari become painful at the end. It seemed that only Coulthard was smooth. Wasn't the stint limit of this day to 24 to 25 laps?
 
スタートでアロンソも危険な動きをしていた
レース最初の"事件"は、スタートで起きた。スタートに強いマクラーレンは、ライコネンが一気にバリチェロの横に並んだ。バリチェロは遅かったのだろうか。しかし、R・シューマッハに追いついていることから、そんなに悪くはなかった。むしろR・シューマッハが遅かった。遅いのに左に車を寄せた。バリチェロは行き場を失い、ブラックマークを残すほどハードブレーキングしたが、間に合わずにライコネンに接触した。ライコネンはスピンしてR・シューマッハに接触した。チャンピオン争いの3人は一瞬にして消えた。この時、後方ではファーマンがフレンツェンに追突した。ビルヌーブもウィルソンに追突された。なお、最近のF1では、救出作業が必要でない限り、赤旗は出ない。セーフティカーがすぐに出動した。

M・シューマッハもスタートが悪かった。アロンソにあっという間に追い抜かれてしまった。しかも、トヨタのパニスにまで先行されかけたのだ。だがパニスは前方のアクシデントで減速せざるを得なかった。アロンソはこの時、かなり危険にM・シューマッハの直前を横切った。もしパニスが事故を避けるように右に動いたら、ここでも接触が起こっていたかもしれない。そのときは、M・シューマッハも巻き添えでリタイヤしていただろう。なお、予選10番手のクルサードがM・シューマッハの後ろまで来ていた。

1周目でモントーヤ、トゥルーリ、アロンソ、M・シューマッハとなったところで、2つのことが言えた。モントーヤにとってこの日最大のライバル、R・シューマッハが消えた。何のプレッシャーを感じることなく、自らのペースで飛ばせた。もう一つは、M・シューマッハの心理だ。選手権のライバルであるライコネンが消えたことで、少し楽になった。ルノー勢は落ち着いて料理すれば良いはずだった。2位で終われば、ライコネンに15点差をつけられるし、モントーヤにも12点差までしか詰め寄らせない。その絵を描くための作戦を練ればよかったのだ。
 
Alonso was also carrying out the dangerous motion at the start
The "incident" of the race beginning occurred at the start. As for McLaren strong against a start, Raikkonen was located in a line at a stretch beside Barrichello. Was Barrichello late? However, it was not so bad from having caught up with R.Schumacher. R.Schumacher was late rather. Although it was late, the car was brought near by the left. Although it acted as the hard braking so that Barrichello lost the place to go to and it left the black mark, Raikkonen was contacted, without doing. The spin of Raikkonen was carried out and it contacted R.Schumacher. Three persons of champion argument disappeared in an instant. Behind, Firman clashed against Frentzen from behind at this time. Wilson clashed also against Villeneuve from behind. In addition, in F1 [ latest ], unless rescue work is required, a red flag does not come out. The safety car was mobilized immediately.

M.Schumacher's start was bad. It has been immediately passed by Alonso. And it was being preceded by even Panis of Toyota. But Panis had to be slowed down in the front accident. Alonso crossed just before M.Schumacher in danger considerably at this time. When moving to the right so that Panis might avoid the accident, possibly contact had happened also here. Probably, then, the retired also of M.Schumacher was carried out from involvement. In addition, Coulthard of a qualifying of No. 10 was coming to the back of M.Schumacher.

Two things were able to be said in the place which became Montoya, Trulli, Alonso, and M.Schumacher by the 1st lap. This rival of the Japanese maximum and R.Schumacher disappeared for Montoya. It was able to fly at the pace of oneself, without feeling what pressure. Another is the psychology of M.Schumacher. By Raikkonen which is the rival of a championship having disappeared, it became somewhat easy. What was necessary must have been for the Renault vigor to settle down and just to have cooked it. If it is finished as the 2nd place, Raikkonen is separated by 15 point and it is not made to draw close also to Montoya only to a 12 point difference. What was necessary was just to have kneaded the strategy for drawing the picture.
 
錆びついたのか、ロス・ブラウンの切れ味
だが、この日のフェラーリの作戦は疑問が感じられた。M・シューマッハは最初から最後までルノー勢の後ろにいたからだ。M・シューマッハが17周目に1回目のピットインを行ったとき、燃料を余して入ったとしたら、なぜそうしたのかわからない。アロンソより後にピットインした方が良かったと思われるからだ。アロンソがM・シューマッハより長いと予想したのだろうか。

M・シューマッハの1回目のピットインは、残り21周分の燃料だけにした。これはルノー勢の前に出たかったから、給油時間を少なくしたのだろうか。しかし、ルノー勢は2台もいた。トゥルーリが入った後、M・シューマッハはアロンソに抑えられた。トゥルーリの前に出るのは無理だった。しかも、M・シューマッハはピットアウト後も速く走れなかった。だからアロンソの前にも出られなかった。それならば、2スティント目は残り24周分の燃料を積んでも良かったのではないか。そうすれば最後のストップでルノー勢より後でピットインできるし、最終スティントのロングランをしなくて済んだからだ。フェラーリは中途半端な作戦の観があった。

31周目、アロンソがスタジアム入り口でコースをはみ出し、M・シューマッハは3位に浮上した。この日のアロンソはトゥルーリと同等のラップタイムを刻んだが、どうも冴えなかった。トゥルーリは体調を崩していたが、最終的に今季最高の3位に入った。トゥルーリはレースに弱く予選番長と呼ばれるが、体調が悪いくらいが、肩の力が抜けてよかったのか。この時点でM・シューマッハにはまだ運があるように見えた。
 
Did Ross Brown's sharpness rust?
But, as for the strategy of Ferrari of this day, the question was felt. M.Schumacher is because it was behind the Renault vigor from the beginning to the last. When the M.Schumacher performs the 1st pit in to the 17th lap, supposing it leaves fuel and it enters, it does not understand why it did so. It is because it is considered that it was better to carry out pit in after Alonso. Did Alonso expect that it was longer than M.Schumacher?

The 1st pit in of M.Schumacher was used only as the fuel for remaining 21 laps. Since this wanted to come out before the Renault vigor, did it lessen fuel-load time? However, no less than two sets were in the Renault vigor. M.Schumacher was stopped by Alonso after Trulli entered. Having come out before Trulli was impossible. And as for M.Schumacher, after pit out was not able to run quickly. Therefore, it did not come out before Alonso. As long as it was it, might not 2 stint eye remain and might not stack the fuel for 24 lap, either? Then, it is because pit in could be carried out after the Renault vigor for the last stop and the long run of the last stint did not need to be carried out. Ferrari had the view of halfway strategy.

31st lap, Alonso protruded the course at the stadium entrance and M.Schumacher surfaced to the 3rd place. Although Alonso of this day minced the lap time equivalent to Trulli, it was not clear somehow. Although Trulli had broken down condition, finally it went into the 3rd place of this season highest. Trulli -- a race -- weak -- a qualifying -- although called the school gang leader, was about [ with bad condition ] good as for the power of the shoulder to escape? At this time, it seemed that there was still fate in M.Schumacher.
 
多かったオーバーテイクシーン
この日最大の見せ場が、59周目にM・シューマッハがトゥルーリをヘアピンの立ち上がりで抜いたことだった。これはさすがM・シューマッハというところだった。戦略ミスを腕でカバーした。ただ、このときにコース外を走るリスクがあった。とはいえ、M・シューマッハのオーバーテイクと言えば、今年オーストリアでライコネンを追い抜いたとき以来か。この瞬間、M・シューマッハは2位に上がり、当初の目論見は成功したかに見えた。だが、あまりにも残酷な運命が4周後に待っていた。レースも残り4周となった63周目に、M・シューマッハの左リアタイヤがパンクしてしまった。


そのほかにもオーバーテイクは多かった。

7周目、クルサードがウェバーを追い抜いた(ヘアピン)。
17周目、ダ・マッタがウェバーを追い抜いた(ヘアピン)。
19周目、ダ・マッタがビルヌーブを追い抜いた(ヘアピン)。
60周目、クルサードがトゥルーリを追い抜いた(メルセデススタンド前)。

65周目、ウェバーはバトンに仕掛けたが、失敗してスタジアム入り口でスピンオフした。8位1点を賭けた争いだった。


トヨタがM・シューマッハの2点を阻む
トヨタも3ストップを選び、それがうまく行った。ラップタイムはレースを通じてルノーと遜色がない。ファステストラップでパニスは3番目、ダ・マッタが5番目の速さを見せた。トヨタは、予選位置さえ良ければ、ルノー並みの活躍は可能なのだ。今回はモントーヤのあまりの速さに周回遅れになってしまったが、2位から4位までも1分以上離されればやむをえまい。トヨタが速かったからこそ、M・シューマッハはトヨタ2台の後ろで復帰せざるを得なかった。
 
A lot of overtaking scene
This highlight of the day was that M.Schumacher passed Trulli in the standup of a hairpin to the 59th lap. This was just going to call it M.Schumacher truly. The strategy mistake was covered with the arm. However, there was a risk which runs the outside of a course at this time. But if it is called overtaking of M.Schumacher, is it since when Raikkonen was passed in Austria this year? At this moment, M.Schumacher went up to the 2nd place, and it seemed that the original intention was successful. But, too much cruel fate was waiting after 4 laps. In the 63rd lap which the race also remained and turned into 4 laps, the left rear tire of M.Schumacher has blown out.

In addition to this, there was much overtaking.

Coulthard passed Webber 7th lap (hairpin). 
Da Matta passed Webber 17th lap (hairpin). 
Da Matta passed Villeneuve 19th lap (hairpin). 
Coulthard passed Trulli 60th lap (before the Mercedes stand).

65th lap, although Webber was devised in Button, it failed in it and it was spun off at the stadium entrance. It was the argument which risked place [ the / 8th ] one point.
 
Toyota takes two points from M.Schumacher
Toyota also chose three stops and it carried out well. A lap time does not have Renault and inferiority through a race. As for Panis 3rd, da Matta showed the 5th speed on the fastest lap. If even Toyota's qualifying position is good, the activity about the same as Renault is possible one. Although it has the speed out of Montoya to circumference delay this time, it is unavoidable if detached 1 minute or more also from the 2nd place to the 4th place. Just since Toyota was quick, M.Schumacher could not but return behind two Toyota.
 

選手権のゆくえ
ミヒャエル・シューマッハのファンは気が気じゃなくなってきただろう。このようなことは1990年と1991年にあった。セナはライバル(プロスト、マンセル)の追い上げをくらった。トータルな性能ではライバルの方が上だった。だが、セナの腕とチームの必死の改善で、最後に鈴鹿で振り切った。今、ミヒャエルには新ポイントルールが味方にある。ライバルが10点取っても、8点を返してダメージを最小限にしていく戦いをすればよい。そしてプレッシャーのかかる最終戦に持ち込む。ライバルは誰もチャンピオン争いの終盤を経験していない。極論すれば、ハンガリー、イタリア、アメリカでモントーヤ3連勝、ミヒャエル3連続2位でも同点にしかならない。そして鈴鹿が唯一、フェラーリに残された得意コースなのだ。
それに、ミヒャエルにはバリチェロのアシストがある。モントーヤにとってミヒャエルの弟は敵にしか見えない。ライコネンは死に物狂いでラフプレーが多くなるかもしれない。モントーヤはドイツのような独走を続けるしかなかろう。それはセナやクラークのスタイルであり、マシンが持ってくれればいい、の世界なのだ。
 
The whereabouts of a championship
Probably, mind has stopped Michael Schumacher's fan being mind. Such a thing suited in 1990 and 1991. Senna was hit by catching up of a rival (Prost and Mansell). By the total performance, rivals were tops. But, Senna's hand and the team has improved frantically and, finally shook off in Suzuka. Now, a new point rule is in an ally at Michael. What is necessary is just to carry out the fighting which returns eight points and makes the damage the minimum, even if a rival takes ten points. And it carries into the final game which a pressure requires. The rival has not experienced the end of champion argument of whom. If it goes in saying too far, even Montoya 3 victories in a row and the 2nd place even of Michael 3 continuation will become only a tie in Hungary, Italy, and the United States. And Suzuka is the elated course left behind to only and Ferrari.
It has assistance of Barrichello at Michael. Only an enemy catches sight of the younger brother of Michael for Montoya. The rough play of Raikkonen may increase by thing deviation at death. Probably, Montoya cannot but continue a runaway like Germany. It is the style of Senna or Clark and is the world of  which a machine should just maintain.
 

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