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 2003

2003 GERMANY

投票
7/31-8/1 誰に期待するか?
8/1-2 最終予選予想
8/2-3 レース予想
8/4 レース評価
地上波放送
8/2(土) 25:45-26:30
8/3(日) 23:50-25:35
永井大、山田優、片山右京、伊藤利尋
Germany
Fri: Qualify1 14:00 (JST 21:00)
Sat: Qualify2 14:00 (JST 21:00)
Sun: Race 14:00 (JST 21:00)
67 laps
ラップタイム分析  (8/4)
ウィリアムズがシーズン中盤に速くなってきたと思ったら、ついに圧倒的な最速の地位を築いてしまったかに見える。一方、苦闘するフェラーリで象徴的だったのが、金曜予選のセクター1と2でBARやザウバーに劣ったことだった。このことは単にブリヂストンタイヤのせいだけではないことを示している。
モントーヤはラルフに負け続けた予選でついに反撃し、その勢いで勝った。選手権はモントーヤに勢いがあり、M・シューマッハは危機感が漂う。しかし、まだ6点ある。一方、旧車のライコネンは崖っぷちに立たされた。また、土曜午前中まで支配したR・シューマッハは、思わぬところで上から転げ落ちたかのようだ。
レースは波乱のスタート、戦略ミス、オーバーテイク、思わぬ結末など、盛り沢山の要素があり、独走なのにまったく飽きさせない展開だった。
今回は金曜からのセッションタイムと最高速から見ていこう。
 
Laptime Analisys (Aug.4)
When Williams thinks that he is becoming quick in the middle of a season, it seems to have built the status of the overwhelming maximum speed at last. On the other hand, having been symbolic in Ferrari which has a close game was were inferior to BAR or Sauber with the sectors 1 and 2 of the Friday qualifying. It is shown that this is not only the cause of Bridgestone tire. Montoya was counterattacked at last by the qualifying in which it continued losing Ralf, and won with the vigor. A championship has vigor in Montoya and, as for M.Schumacher, a sense of impending crisis drifts. However, there are still six points. On the other hand, Raikkonen of an old vehicle stood just before the cliff. It seems that moreover, R.Schumacher governed during the Saturday morning is whether to have fallen and fallen from the top in the place not to consider. The race had many elements, such as a start of ups and downs, a strategy mistake, overtake, and an end not to consider, and although it was a runaway, it was the deployment which completely is not bored. I will see from the session time and the maximum high speed from Friday this time.
 
ミヒャエル「ハンガリーも同じことになる」  (8/3)
M・シューマッハ「僕は最初からウィリアムズを他のどこよりも恐れていると言っていた。ここホッケンハイムでそれが真実になったね。しかし、一方で僕はまだ前にいる。すべてのポイントのために戦う。」
「思い浮かぶ'sh..'で始まる有名な言葉があるよね。(訳者注:shit「クソッ」か) 僕はリアミラーを見た。ほかにダメージがないかね。レースをフィニッシュできるよう願ったよ。こんな状況でできることは唯一、落ち着いて考えることだ。それがレーシングだよ。あんなことも起こるんだ。」
「その点で僕は楽観的ではいられない。僕らはいつも希望に満ちている。でも現実的でもあるんだ。僕らは次のハンガリーでも同じ問題に会うだろう。だがこの先カナダのようなコースもいくつかある。それらはより僕らに合っている。」

ラルフに次戦10位降下ペナルティ
ウィリアムズは
控訴へ  (8/3)
R・シューマッハに、ハンガリーGPの予選で10位降下のペナルティが下った。ドイツGPスタートの多重事故の責任を問われた。ラルフ、バリチェロ、ライコネンの3名はレース後に競技委員会に査問された。委員会はラルフを有罪とした。

「競技委員会は、R・シューマッハの車がカーナンバー2(バリチェロ)の車と接触したことを全く明白だと言及する。そしてそれは次にカーナンバー6(ライコネン)との接触を引き起こした。カーナンバー2と6の両方のドライバーはコントロールできない状況の中にあった。」

「競技委員会はカーナンバー4(R・シューマッハ)のドライバーを次のレースで10位降下させることを課する。2003FIAフォーミュラワン・スポーティングレギュレーション、55条(c)に基づく。当事者は抗議の権利を有する。」

ウィリアムズは控訴する声明を出した。
「R・シューマッハは次のレースで10位降下されてしまう。競技委員会はR・シューマッハが左側を注意していなかったと決めた。BMWウィリアムズチームはこの決定に控訴する。」


モントーヤ「まだチャンピオンのことは考えないよ」  (8/3)
モントーヤ「今日は本当にうまく行ったと思う。週末を通して、僕には本当に良かった。今日、車はまさにファンタスティックだった。一日中ね。すばらしいスタートが切れた。そこから始まったんだ。スタートでラルフに何が起こったか知らない。でもプッシュしてプッシュしたよ。彼らは消えたように見えた。それが僕を楽にしたね。ほかのどんなことよりもね。」

「車の能力を最大限に引き出し、とてもうまく行った。15周目にちょっと問題があったね。トップスピードを少し失ったんだ。でもそのときだけだったよ。コンシション?暑かったけど、正直言って悪くはなかったよ。身体的には良かったさ。でも僕の後ろの全員は違うレースだったに違いない。一日中、まったくミスをしないよう、かつ一貫したラップを出し続けるようこころがけたよ。僕らの観点から、3ストップはベストだったね。2位に1分差をつけたよ。明らかにそれは機能したね。」

「いや、まだそれ(チャンピオンシップ)については話さないし、考えない。何でも起こりうるからね。あと4レース、僕らは何が起こるか見守るよ。」

Michael "Same problems in Hungary" (Aug.3)
M.Schumacher "I have said all along that we have more to be afraid about Williams than anyone else. That was true here at Hockenheim. But on the other hand I'm still ahead and will fight for every point."
"There is that famous word that starts 'sh..' that came to mind. I looked in the rear-view mirror to see if anything else was damaged and hoped to be able to finish the race. The only thing you can do in a situation like that is stay calm and reasoned. That's racing. Things like that happen."
"At this point I'm not very optimistic. We are always hopeful but we have to be realistic. We will most likely have the same problems in Hungary that we have now but there are some courses like Canada's further down the schedule that are better suited to us."

Ralf penalized 10 grid lost next race
Williams will appeal (Aug.3)
The penalty of descent went down the 10th place to the R.Schumacher by the qualifying of Hungary GP. The responsibility of the multiplex accident of a German GP start was asked. Three persons, Ralf, Barrichello, and Raikkonen, were interrogated of the stewards after the race. The stewards convicted Ralf.

"The stewards note that it is absolutely clear that R. Schumacher's car made contact with car number 2 (Barrichello), which in turn made contact with car number 6 (Raikkonen). Both drivers of cars number 2 and 6 were caught in a set of circumstances over which they had no control."

"The stewards of the meeting impose on the driver of car number 4 (R. Schumacher) a drop of 10 grid positions at the driver's next race, in accordance with article 55(c) of the 2003 FIA Formula One Sporting Regulations. The competitor is reminded of its right to appeal."

Williams team said they would appeal.
"R. Schumacher has been penalised 10 starting grid positions for the next race, and the stewards decided that R. Schumacher had not paid due attention to the cars on his left. The BMW Williams team will appeal the decision."

Montoya "Not think about championship" (Aug.3)
Montoya "I think it went really well today. The whole weekend went really well for me and today the car was just fantastic - all day long. I got a great start and I just went from there. I don't know what happened to Ralf at the start but I just pushed and pushed and they all seemed to just drop away. That made the race much easier for me than it would have been otherwise."

" I managed to get a lot out of the car and it went very well. I had a bit of an issue on lap 15 and lost a bit of top speed but that was all. The conditions? It was hot but they were honestly not too bad. Physically I felt pretty good. But I am sure it was a pretty different race for everyone behind me. I was just trying not to make any mistakes all day and to keep on putting in consistent laps. From our point of view, three stops was the best way to go, so I ended up one minute ahead of the next guy. Obviously it worked."

"No, I am not talking about it (championship) or thinking about it. Anything can happen. There are four races to go and we'll just see what happens."


Constructors Championship
(Aug.3)

Williams close to 2 points.
ウィリアムズ2点差に接近。

Rank Team Engine Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 R11 R12
1 Ferrari Ferrari B 120 1st 5pts 11pts (r) 16pts 16pts 16pts 7pts 14pts 10pts 8pts 15pts 2pts
2 Williams BMW M 118 1st 9pts 5pts 2pt 7pts 9pts 3pts 15pts 14pts 18pts 18pts 8pts 10pts
3 McLaren Mercedes M 103 1st 16pts 10pts 13pts 12pts (r) 12pts 10pts 3pts (15th) 9pts 10pts 8pts
4 Renault Renault M 66 2nd 6pts 10pts 7pts 3pts 8pts 1pt 7pts 5pts 5pts (r) 3pts 11pts
5 BAR Honda B 15 4th (9th) 2pts 3pts 1pt (9th) 5pts (r) (r) 2pts (9th) 1pt 1pt
6 Toyota Toyota M 14 6th (r) (11th) (10th) (9th) 3pts (10th) (9th) 1pt (r) 1pt 2pts 7pts
7 Jaguar Ford M 12 6th (13th) (r) (9th) (14th) 2pts 2pts (r) 2pts 3pts 3pts (14th) (11th)
8 Jordan Ford B 11 1st (12th) (10th) 10pts (15th) 1pt 1pt (10th) (r) (11th) (15th) (13th) (13th)
9 Sauber Petronas B 9 5th 3pts 1pt 4pts (10th) (10th) (r) (11th) (r) 1pt (12th) (12th) (10th)
10 Minardi Ford B 0 9th (11th) (13th) (r) (r) (11th) (13th) (r) (9th) (12th) (14th) (15th) (15th)


Drivers Championship
(Aug.3)

Rank Driver Chs Eg Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7 R8 R9 R10 R11 R12
1 M.Schumacher Fer Fer B 71pts 1st 5pts 3pts (r) 10pts 10pts 10pts 6pts 10pts 4pts 6pts 5pts 2pts
2 J.P.Montoya Wil BMW M 65pts 1st 8pts (12th) (r) 2pts 5pts (r) 10pts 6pts 8pts 8pts 8pts 10pts
3 K.Raikkonen McL Mer M 62pts 1st 6pts 10pts 8pts 8pts (r) 8pts 8pts 3pts (r) 5pts 6pts (r)
4 R.Schumacher Wil BMW M 53pts 1st 1pt 5pts 2pts 5pts 4pts 3pts 5pts 8pts 10pts 10pts (9th) (r)
5 R.Barrichello Fer Fer B 49pts 1st (r) 8pts (r) 6pts 6pts 6pts 1pt 4pts 6pts 2pts 10pts (r)
6 F.Alonso Ren Ren M 44pts 2nd 2pts 6pts 6pts 3pts 8pts (r) 4pts 5pts 5pts (r) (r) 5pts
7 D.Coulthard McL Mer M 41pts 1st 10pts (r) 5pts 4pts (r) 4pts 2pts (r) (15th) 4pts 4pts 8pts
8 J.Trulli Ren Ren M 22pts 3rd 4pts 4pts 1pt (13th) (r) 1pt 3pts (r) (r) (r) 3pts 6pts
9 M.Webber Jag For M 12pts 6th (r) (r) (9th) r 2pts 2pts (r) 2pts 3pts 3pts (14th) (11th)
10 J.Button BAR Hon B 12pts 4th (10th) 2pts (r) 1pt (9th) 5pts (ns) (r) 2pts (r) 1pt 1pt
11 G.Fisichella Jor For B 10pts 1st (12th) (r) 10pts (15th) (r) (r) (10th) (r) (12th) (r) (r) (13th)
12 C.da Matta Toy Toy M 8pts 6th (r) (11th) (10th) (12th) 3pts (10th) (9th) (11th) (r) (11th) 2pts 3pts
13 H.H.Frentzen Sau Pet B 7pts 5th 3pts (9th) 4pts (11th) (r) (r) (r) (r) (9th) (12th) (12th) (r)
14 O.Panis Toy Toy M 6pts 5th (r) (r) (r) (9th) (9th) (r) (13th) 1pt (r) 1pt (11th) 4pts
15 J.Villeneuve BAR Hon B 3pts 6th (9th) (r) 3pts (r) (r) (12th) (r) (r) (r) (9th) (10th) (9th)
16 N.Heidfeld Sau Pet B 2pts 8th (r) 1pt (r) (10th) (10th) (r) (11th) (r) 1pt (13th) (17th) (10th)
17 R.Firman Jor For B 1pt 8th (r) (10th) (r) (r) 1pt (11th) (12th) (r) (11th) (15th) (13th) (r)
18 A.Pizzonia Jag For M 0pt 9th (13th) (r) (r) (14th) (r) (9th) (r) (10th) (10th) (10th) (r) -
19 J.Verstappen Min For B 0pt 9th (11th) (13th) (r) (r) (12th) (r) (r) (9th) (14th) (16th) (15th) (r)
20 J.Wilson M J For B 0pt 11th (r) (r) (r) (r) (11th) (13th) (r) (r) (12th) (14th) (16th) (r)
21 N.Kiesa Min For B 0pt 12th - - - - - - - - - - - (12th)

 


Results
(Aug.3)

Rank Driver Chs Eg Tire Time/Diff./
RetireReason
laps Fastest Lap
(at)
Lead
Laps
1 J.P.Montoya Wil BMW M 1h28:48.769 67 1:14.917(14) 66
2 D.Coulthard McL Mer M +1:05.459 67 1:16.003(14)  
3 J.Trulli Ren Ren M +1:09.060 67 1:15.740(13)  
4 F.Alonso Ren Ren M +1:09.344 67 1:16.060(16) 1
5 O.Panis Toy Toy M +1 lap 66 1:15.883(34)  
6 C.da Matta Toy Toy M +1 lap 66 1:16.051(35)  
7 M.Schumacher Fer Fer B +1 lap 66 1:16.081(36)  
8 J.Button BAR Hon B +1 lap 66 1:17.430(41)  
9 J.Villeneuve BAR Hon B +2 laps 65 1:18.235(65)  
10 N.Heidfeld Sau Pet B +2 laps 65 1:18.036(10)  
11r M.Webber Jag For M spun 64 1:17.754(46)  
12 N.Kiesa Min For B +5 laps 62 1:20.171(26)  
13r G.Fisichella Jor For B water leak 60 1:18.145(51)  
r J.Verstappen Min For B hydraulic 23 1:20.389(6)  
r J.Wilson Jag For M transmission 6 1:19.441(3)  
r R.Schumacher Wil BMW M accident 1 1:51.691(1)  
r H.H.Frentzen Sau Pet B accident 1 2:21.895(1)  
r R.Barrichello Fer Fer B accident 0 -  
r K.Raikkonen McL Mer M accident 0 -  
r R.Firman Jor For B accident 0

-

  

 
モン優勝、ミヒャへ6点差と迫る  (8/3)
1位モン、2位デビ、3位ヤルノ、4位フェルナンド、5位パニス、6位ダ・マッタ、7位ミヒャエル、8位バトン。

ミヒャ致命的タイヤバーストで7位  (8/3)
50周目にモントーヤが3度目のピットイン、1位で復帰。
60周目にミヒャエルがトゥルーリを抜いて2位。スタンドから歓声。
64周目、ミヒャエルパンク。BSがロングランで持たなかった。ロスブラウンがっくり。7位。クルサードが2位浮上。

 
2ストップのヤルノ2位、ミヒャ3位  (8/3)
32周目にアロンソがミスしてミヒャエル3位。
34周目にモントーヤが2度目のピットイン、1位で復帰、あと1回。
38周目に2位トゥルーリと3位ミヒャエルが同時ピットイン。ともに残りの周回の燃料を積み、トゥルーリが前。
 
モン独走、ルノー勢に詰まるミヒャ  (8/3)
17周目にモントーヤとミヒャエルが1回目のピットイン。モントーヤ(6.9秒)は3ストップのようだが、ミヒャエル(8.0秒)は2ストップの可能性あり。ミヒャエルはルノーのトゥルーリとアロンソに詰まっていたため早めに入ったが、出た後も4位は変わらず、また詰まる。5位クルサード、6位パニス。ダ・マッタがビルヌーブをオーバーテイクして7位。すでに7台が消え、今日はサバイバル戦。20秒以上リードしたモントーヤは壊れなければ優勝。ミヒャエルはルノ−勢を落として2位になれるかどうかがポイントになる。
 
ラルフキミルビ、スタートで接触リタイヤ  (8/3)
スタートでラルフ・ルビ・キミが接触。キミがスピンしてクラッシュ。ラルフとルビもダメージを負いリタイヤ。セーフティカー出動。
 
気温35度、路面50度  (8/3)
レース直前の気温は35度、路面50度。とても暑いレースになる模様。
 
Monty won, 6 points for Michael (Aug.3)
1st Monty, 2nd DC, 3rd JT, 4th FA, 5th OP, 6th CDM, 7th Michael, 8th JB. 

Michael fatal tyre burst, 7th (Aug.3)
50th lap, Monty's 3rd pit. He returned to 1st.
60th lap, Michael overtook Trulli and was 2nd. Stand cheers.
64th lap, Michael puncture. BS did not maintain by long run. Ros Brown was suddenly. 7th. Coulthard was up to 2nd.

2 stop Jarno 2nd, Michael 3rd (Aug.3)
32nd lap, Alonso missed, Michael took 3rd.
34th lap, Monty's 2nd pit. He returned to 1st. 1 more stop.
38th lap, 2nd Trulli and 3rd Michael took pit in at the same time. Both loaded rest of laps fuel. Trulli is in front of Michael. 

Monty runaway, Renault stop Michael (Aug.3)
17th lap, Monty and Michael was pit in. Monty (6.9 sec.) is 3 stop but Michael (8.0 sec.) may be 2 stop. Michael was stopped by Renault's Trulli and Alonso. He was pit in early. But he was 4th by pit out. 5th DC, 6th Panis. Da Matta overtook Villeneuve and was 7th. 7 cars already disappeared. Today is survival race. Montoya who led 20 seconds may win if it is not trouble. Michael's aim is Renault and 2nd.

Ralf, Kimi, Ruby retired by starting collision (Aug.3)
Ralf, Ruby and Kimi collided at start. Kimi spun and clush. Ralf and Ruby damaged and retired. Safety car is in.

Temperature 35, Tarmac 50 (Aug.3)
Temperature is 35 degree. Tarmac is 50.  It will be very hot race.
 

爺「1ストップでも行けるで」  (8/2)
「明日はタフなレースになるやろ。ぎょうさんのわけあるで。コンディションはドライバーたちにとって身体的にきつうなるわい。じゃが彼らは対応できるやろ。わしらのタイヤもな。磨耗率には心配しとらんで。各チームがレース戦略を計算しとる要素はわからんがの。各チームは2か3ストップで行くやろな。せやけど1ストップで行きたいチームがあれば、わしらのタイヤは範囲内で十分持つで。」

菅沼寿夫「今日、ルーベンスとミヒャエルによる2列目と3列目は、昨日の結果よりうまく改善された。このパフォーマンスに喜んでいる。われわれのチームすべてが明日もっと来ると思っている。今週末これまでのところタイヤはレース距離で良い一貫性を示している。われわれはブリヂストンランナーからいくつかの良いポイントを上げることを期待している。」

ミヒャエル「ライコネンが隣だから悪くないね」  (8/2)
バリチェロ「僕らはポールに相当近かったと思う。でも僕はもっと良くできなかった。車は昨日よりだいぶ良くなった。エンジニアとメカニックの徹夜と午前中のハードワークに感謝しないとね。一番改善できたのがセクター3だよ。いいスタートを切りたいね。ウィリアムズの後についていって、いいラップタイムを刻み続けられると思う。シルバーストンほど良くは見えないけど、僕は明日にまだ確信があるよ。表彰台の頂上を目指すんだ。」

M・シューマッハ「午後、車のハンドリングは理想的じゃなかった。昨日同様、これは僕のベストの予選の走りじゃない。セクター2でタイムロスした。物事は僕の思い通りにはならなかった。6番手はとても良くはないね。特にウィリアムズがフロントローにいるからね。しかし、選手権の観点から、ライコネンが僕の隣だね。これは悪くないね。しかし、僕らはロングランで一貫性のあるパフォーマンスだとわかっている。だからどうなっていくかはお楽しみだ。いつもどおり、僕はベストをつくすよ。」

モントーヤ「レースでも強いよ」  (8/2)
モントーヤ「ポールをとるまでにずいぶん長くかかったね。とてもうれしいよ。車は週末ずっとよく働いた。きのう車の戦略は本当に良かった。きょう僕らはタイヤでもっと走った。レースのためにね。それはまさに報われた。車をたくさん改善したよ。本当にいいレースカーを得たと思う。肉体的にも精神的にも厳しいね。たくさん汗かくし、車も厳しい時間を持つだろうからね。それは明白だ。信頼性が大きな要素になるだろうね。僕らは今年かなり強いから、それを続けられれば、選手権が本当に良いことになると思うよ。」

R・シューマッハ「最前列につけられてうれしいよ。最後の2つのコーナーでかなりアンダーステアになっちゃったからね。ちょっとタイムロスした。すばらしい仕事をしてくれたチームに感謝する。車は昨日朝と今朝は完璧じゃなかった。昨年、僕はこのトラックでアンラッキーだった。残念だったレースの仕返しでありたいね。明日、アスファルトは55度になるだろうね。そんなコンディションだと何でも起こりうるよ。」

マクラーレンには厳しいレース  (8/2)
マーティン・ウィットマーシュ(マネージング・ディレクター)「ウィリアムズがとても強いので厳しくなるだろう。彼らがどんな戦略かわからない。しかし彼らが強く見えるし、ミシュランタイヤがここで良く見える。キミはうまくまとめたが、デビッドはTカーに乗り換えたので良いフィーリングではなかった。それが影響したと思う。骨の折れる仕事になるだろう。」

「フェラーリは少し苦労している。ルーベンスがすばらしいラップをしたにも関わらずね。ミシュランは全体的により強いタイヤに見える。われわれが選んだタイヤはレースでかなり助けになると思う。ミヒャエルは週末を通して苦労しているように見える。彼は偉大なドライバーで、きっと来るだろうけどね。」
 
Dupasquier "enough to cope 1 stop" (Aug.2)
Pierre Dupasquier "It will be a tough race tomorrow - but there are a number of reasons for that. The conditions will make it physically hard for drivers, but they can handle the heat and so can our tyres. I have no fears about wear rates I don't expect they were a factor when teams were calculating their race strategies. It is feasible that teams might stop two or three times - but if any of them wanted to stop only once our tyres would be durable enough to cope."

Hisao Suganuma "Second and third rows for Rubens and Michael today which is a good improvement on yesterday's results. I'm pleased with the performance and am expecting more to come tomorrow from all our teams. So far this weekend the tyres have shown good consistency in race trim so we'll be looking for some good points scoring finishes from the Bridgestone runners."
 
Michael "Raikkonen is alongside, not too bad" (Aug.2)
Barrichello "I think we were quite close to pole, but I could not have done any better. The car is a lot better than yesterday and for that I have to thank the engineers and mechanics for all their hard work overnight and this morning. Most of our improvement came in the third sector. I hope to make a good start, keep up with the Williams and then we will see who can do consistently good lap times. It might not be looking quite as good as Silverstone, but I am still confident for tomorrow. I am aiming for the top step of the podium."

M.Schumacher "The handling of my car was not ideal this afternoon, so like yesterday, this was not one of my best qualifying runs. I lost time in the second sector and things just did not work out the way I would have liked. Sixth place is not great for the start,especially with the Williams on the front row. However, from a Championship point of view, Raikkonen is alongside me so that is not too bad. However, we know that our car performs well in terms of consistency over a long run, so we will have to wait and see how things develop. As usual, I will try my best."

Montoya "Really good race car" (Aug.2)
Montoya "It's taken quite a long time to get it. I'm very pleased with it. The car has been working good all weekend. Yesterday the strategy in my car was really good. Today we got more running on the tyres we're going to race and it really paid off. We did a lot of development in the car and I think we've got a really good race car. It's going to be hard physically and mentally because you're going to be sweating a lot and the car's going to be having a hard time and I think it's going to show. I think reliability is going to be a big factor. I think we've been pretty strong this year on that and if we can keep it up it's going to be really good for the Championship."

R.Schumacher "I am pleased to be on the front row, especially because I had big understeer in the last two corners, which cost me some time. Thanks to the team who did an excellent job, since the car wasn't that perfect yesterday morning or this morning. Last year I was a bit unlucky on this track and I hope I can make up for that disappointing race. Tomorrow the tarmac could be as hot as 55ーC and in such conditions anything can happen."

Tough race for McLaren (Aug.2)
Martin Whitmarsh (managing director) "It will be tough as Williams are very strong. Who knows what strategy they are on, but they look strong and the Michelin tyres look good here. Kimi put in a tidy lap, but David had to switch to the T-car and didn't feel that comfortable and I think that was reflected in his time. It will be a tough task."

"Ferrari are struggling a little bit despite a fantastic lap by Rubens. The Michelin looks overall like a stronger tyre, and we've chosen a tyre we think will help us most in the race. Michael looks as though he has been struggling all weekend - although he is a great driver and I am sure he will come through."
 


Grid
(Aug.2)

Rank Driver Chs Eg Tire Seq Time Diff.PP Df.T.mate Df.Fri. Sector1 Sector2 Sector3
1 J.P.Montoya Wil BMW M 19 1:15.167   -0.018 +0.494 16.575   35.237   23.355  
2 R.Schumacher Wil BMW M 20 1:15.185 +0.018 +0.018 +0.758 16.522 -0.053 35.094 -0.143 23.569 +0.214
3 R.Barrichello Fer Fer B 13 1:15.488 +0.321 -0.410 +0.089 16.570 -0.005 35.385 +0.148 23.533 +0.178
4 J.Trulli Ren Ren M 18 1:15.679 +0.512 -0.804 +0.675 16.603 +0.028 35.514 +0.277 23.562 +0.207
5 K.Raikkonen McL Mer M 15 1:15.874 +0.707 -0.792 +0.598 16.590 +0.015 35.405 +0.168 23.879 +0.524
6 M.Schumacher Fer Fer B 12 1:15.898 +0.731 +0.410 +0.442 16.612 +0.037 35.736 +0.499 23.550 +0.195
7 O.Panis Toy Toy M 11 1:16.034 +0.867 -0.516 +0.563 16.733 +0.158 35.432 +0.195 23.869 +0.514
8 F.Alonso Ren Ren M 16 1:16.483 +1.316 +0.804 +1.269 16.808 +0.233 35.725 +0.488 23.950 +0.595
9 C.da Matta Toy Toy M 6 1:16.550 +1.383 +0.516 +0.010 16.735 +0.160 35.617 +0.380 24.198 +0.843
10 D.Coulthard McL Mer M 10 1:16.666 +1.499 +0.792 +1.109 16.799 +0.224 35.649 +0.412 24.218 +0.863
11 M.Webber Jag For M 17 1:16.775 +1.608 -1.246 +1.745 16.731 +0.156 35.515 +0.278 24.529 +1.174
12 G.Fisichella Jor For B 4 1:16.831 +1.664 -1.510 -0.280 16.670 +0.095 36.118 +0.881 24.043 +0.688
13 J.Villeneuve BAR Hon B 2 1:17.090 +1.923 -0.995   16.877 +0.302 36.020 +0.783 24.193 +0.838
14 H.H.Frentzen Sau Pet B 8 1:17.169 +2.002 -0.388 +1.201 16.736 +0.161 36.268 +1.031 24.165 +0.810
15 N.Heidfeld Sau Pet B 7 1:17.557 +2.390 +0.388 +1.572 17.164 +0.589 36.116 +0.879 24.277 +0.922
16 J.Wilson Jag For M 14 1:18.021 +2.854 +1.246 +2.648 16.897 +0.322 36.145 +0.908 24.979 +1.624
17 J.Button BAR Hon B 9 1:18.085 +2.918 +0.995 +2.331 17.086 +0.511 36.060 +0.823 24.939 +1.584
18 R.Firman Jor For B 5 1:18.341 +3.174 +1.510 +1.297 16.960 +0.385 36.685 +1.448 24.696 +1.341
19 J.Verstappen Min For B 3 1:19.023 +3.856 -0.151 +1.321 17.279 +0.704 36.714 +1.477 25.030 +1.675
20 N.Kiesa Min For B 1 1:19.174 +4.007 +0.151   17.623 +1.048 36.553 +1.316 24.998 +1.643

Top Speed : Villeneuve 322.7 km/h

It was the sector 3 of the deep regret to Ralf. No. 5 can be called failure only here. Conversely, having risked Montoya on the sector 3 hit.
Although Barrichello has improved the sector 2, Michael was not able to do it. It risks on a race with a hard tire. 
As for Toyota, the sector 2 became quick. A subject is a sector 3. A race is also anxious about wear.
Look at Kiesa, the difference from Verstappen was 0.151 seconds. Kiesa won 2 sectors.

 ラルフ、痛恨のセクター3、ここだけで5番手というのは失敗と言える。逆にモントーヤはセクター3に賭けたのが当たった。
バリチェロはセクター2を改善したが、ミヒャエルはそれができなかった。ハードタイヤでレースに賭ける。
トヨタはセクター2が速くなった。課題はセクター3。レースも磨耗が心配だ。
 注目は新人キエーザで、フェルスタッペンとの差が0.151しかない。しかも2つのセクターで優った。
 
 
モントーヤ今季初PP  (8/2)
最終予選はモントーヤが1:15.167で今シーズン初のPPを獲得。チームメイトのR・シューマッハはセクター2までリードしていたが、0.018秒届かず。3番手バリチェロ(+0.321)、4番手トゥルーリ(+0.512)、5番手ライコネン(+0.707)、6番手M・シューマッハ(+0.731)。トヨタは2人ともトップ10入り。BARホンダはビルヌーブ13番手が最高。金曜に良かったジャガーはウェバー11番手・ウィルソン16番手に沈む。


土曜フリー2はラルフがトップ  (8/2)
土曜午前のフリー走行2では、R・シューマッハが1:15.387でトップ。2番手バリチェロ(+0.108)。3番手モントーヤ(+0.329)は1周ずつ3回トライしながら、最後にカギとなるセクター2で最速をマークした。4番手アロンソ(+0.890)、5番手トゥルーリ(+0.918)、6番手ライコネン(+0.933)。
M・シューマッハは8番手(+1.106)だが、クルサードやキエーザとともにコース上で止まった一人になった。

金曜予選のタイムから比較して、ミシュラン勢は3ストップ(スティント平均17周)か。フェラーリは3ストップなら上位に来れるが、2ストップ(22周)だとミヒャエルのように後方に沈む。耐久性で勝負したいBSには悩むところだ。

 
土曜フリー1でモントーヤがトップ  (8/2)
土曜朝のフリー走行1では、モントーヤが1:15.668でトップ。2番手バリチェロ(+0.185)、3番手R・シューマッハ(+0.222)、4番手M・シューマッハ(+0.388)。フェラーリが復調傾向。5番手ライコネン(+0.525)。6,7番手にルノー勢。8番手パニス。9番手ウェバー。10番手バトン。いつもの順になってきた。
 
Montoya 1st PP of the season (Aug.2)
On final qualifying, Montoya took 1st PP of the season by 1:15.167. Although teammate's R.Schumacher led till sector 2, could not reach by 0.018 sconds. 3rd Barrichello (+0.321), 4th Trulli (+0.512), 5th Raikkonen (+0.707), 6th M.Schumacher (+0.731). Both Toyota's 2 drivers were in top 10. BAR Honda's best was 13th Villeneuve. Good Friday Jaguar sank 11th Webber and 16th Wilson.


Saturday Practice 1, Ralf topped (Aug.2)
On Saturday morning practice 2, R.Schumacher topped by 1:15.387. 2nd Barrichello (+0.108), 3rd Montoya (+0.329) who tried a lap by 3 times and finally recorded fastest time on sector 2.  4th Alonso (+0.890), 5th Trulli (+0.918), 6th Raikkonen (+0.933).
M.Schumacher was 8th (+1.106), but he stopped on the course which also Coulthard and Kiesa done. 

Does Michelin vigor choice three stops (an average of 17 laps of stints), comparing from the time of the Friday qualifying? If it is three stops, although Ferrari comes to a higher rank, if it is two stops (22 laps), it will sink back like Michael. It is just going to worry about BS which wants to fight in durability.

Saturday Practice 1, Montoya topped (Aug.2)
On Saturday morning practice 1, Montoya topped by 1:15.668. 2nd Barrichello (+0.188), 3rd R.Schumacher (+0.222), 4th M.Schumacher (+0.388). Ferrari came back. 5th Raikkonen (+0.525). 6-7th Renaults, 8th Panis, 9th Webber, 10th Button. It was the sequence as usual.
 

爺「連続で12-15周走って問題なかったでぇ」  (8/1)
「今日はごっつええ結果やったのう。じゃが簡単なレースとは思っとりゃせん。暑さでまいるで、ドライバー、エンジン、車、そしてタイヤものう。午前中は連続して耐久ランができたわ。一度に12から15周くらいやで。磨耗率は問題なかったのう。安心したったわ。速さと耐久性のどっちゃもええ。」

「2つのコンパウンドは、えらいちゃう原理なんや。けどなぁ、これまでんとこパフォーマンスはおんなじやな。週末のバランスにどっちが効果的かっちゅうのはまだ早いで。午前中トラックはまだ青かったし、全部の絵は見とらんさかいのう。」
「暑いのは爺もしんどいのう。阪神も夏バテちゃうか?」


ラルフ「暑いレースなら僕らにぴったりさ」  (8/1)
R・シューマッハ「車はパーフェクトで、すばらしいバランスだった。タイヤはとても良い。僕らは午前中に小さな問題を解決した。僕はレースを楽しみにしている。たぶん暑くなる。僕らのパッケージにぴったりだね。」

モントーヤ「車は良いバランスだ。僕らは正しいタイヤ選択をした。土曜のために良い。」


バトン「予選で良いのはレースで良くない」  (8/1)
バトン「フェラーリと比較するとマイケルからは0.3秒だけだ。でもウィリアムズとは大きな差がある。誰もわからないけど。多くの人が予選に適したタイヤを使う。だがそれはたぶんレースで良くない。だからどうなるか見守ろうじゃないか。」

ビルヌーブ「物事が失敗し始めると、悪循環になる。第一コーナーにちょっと速く入りすぎた。でも少しだけだよ。僕はコースサイドに出てしまったんだ。車はそれまでいい感じだった。突然リアがスライドした。大きくはなかったけどね。」


ミヒャエル、レースには自信あり  (8/1)
バリチェロ「今日見えたことから判断すると、僕らはここでアドバンテージを持ってるように見えないね。シルバーストンで楽しんだようにはね。でもそれは最後までうまく走れないって意味じゃないよ。今、僕らは試して車が持つポテンシャルを引き出さなきゃならないね。」

・シューマッハ「僕のキャリアでベストな予選ラップじゃなかったね。でも悪くはない。僕らの競争相手は1周走るのにとても強力なパッケージを持ってるね。でも僕はレースに自信がある。なぜなら午前中のフリー走行で、僕らは重い燃料を積んだレース距離にタイヤが一貫性あるパフォーマンスとわかったからね。」


ウェルダン、ジャスティン  (8/1)
ウェバー「ジャスティンは今日良い仕事をして、とても良いスタートを切れたと言わねばならないね。僕にはしかし誰がもう1台に乗ってるかは関係ない。僕の仕事は限界までプッシュしてチームを前進させることだ。ジャガーは昨年から長い道を来た。僕らは日本に行くまで走り続けるんだ。」

ウィルソン「すばらしい。自分が7番手だなんてとても普通じゃない。マイケル・シューマッハより速かったんだからね。ジャガーで初めて一日フルに仕事した日にね。車は1周のフライングラップの間ファンタスティックに感じた。このラップにすばらしい準備をしてくれたチームに祝わなければいけないね。」


キミ強がる  (8/1)
ライコネン「僕のラップはそれほど悪くない。最終セクターでタイムロスしただけだ。それに今日初めてニュータイヤと軽い燃料で走ったわけだし。どれくらいハードにプッシュできたかなんてわからないよ。すべてはうまく働いたし、車はドライブしやすいよ。僕らは明日の前に本当の絵は見れない。だから僕らがどこにいるか言うのは難しい。」

クルサード「僕のタイムは午前中に僕が最速だったのとまったく同じだよ。ターン2とヘアピンできちんと走れなかった。だからもっと速く走れるね。ミシュランタイヤはここでいいパフォーマンスだね。明日のポールポジションの戦いは接近すると思うよ。」
 
An old man "No problem by a series of 12-15 laps" (Aug.1)
"We had an excellent result today. I am not expecting an easy race, though, because the sweltering conditions will take their toll on drivers, engines, cars and tyres alike. That said, we were able to do a series of endurance runs in this morning, about 12 to 15 laps at a time, and we had no problems at all with wear rates, so that puts me in a very positive frame of mind. We have both pace and durability."

"The two compounds represent very different philosophies - but so far they have produced quite similar performance. It is too early to predict which of them might prove most effective during the balance of the weekend, because the track was still very green this morning and we haven't yet seen the full picture."


Ralf "Hot race suits us" (Aug.1)
R.Schumacher "The car was perfect, brilliantly balanced. The tyres were very good and we sorted out the small problems we had in the morning. I'm looking forward to the race. It's probably going to be hot and that suits our package."

Montoya "The car has a good balance, we made the right tyre choice and we're well set for Saturday."


Button "good for qualifying, not good for the race" (Aug.1)
Button "Compared to the Ferrari we're only three tenths away from Michael, but there's a bigger gap between ourselves and the Williams at the moment. Who knows though? A lot of people have been using a tyre that may be good for qualifying but possibly not so good for the race, so we'll have to wait and see how that pans out."

Villeneuve "When things start going wrong it's a vicious circle. I went through the first corner a little bit too fast, but not by that much. I just went sideways and lost it. The car felt good until that point and suddenly the rear started sliding a bit but not a big snap."


Michael is confident for the race (Aug.1)
Barrichello "Judging by what we have seen today, we do not seem to have the advantage here which we enjoyed at Silverstone, but this does not mean we won't be in the running right to the end. Now, we have to work to try and extract all the potential which the car has at its disposal."

M.Schumacher "This was not the best qualifying lap of my career, but it wasn't bad. Our competitors seem to have a very strong package over one lap. But we can be confident for the race, because in this morning's free practice session, we saw that our tyres performed very consistently in race trim with a heavy fuel load."


Well done, Justin (Aug.1)
Webber "It must be said that Justin has started off very well and has done a good job today. For me, however, it doesn't matter who is in the other car. My job is to keep pushing to the limit and help take the team forward. Jaguar has come a long way since last year and we will keep the momentum going through to Japan."

Wilson "That was awesome. It's very unusual to see yourself in P7 having outqualified Michael Schumacher on what is my first full day on the job with Jaguar. The car felt fantastic over that one flying lap and I must congratulate the team for the excellent preparation in the build up to that lap."


Kimi bluffs (Aug.1)
Raikkonen "My lap was not too bad as I only lost time in the last sector, and it was the first time today we ran with the new tyres and less fuel, so it was difficult to know how hard you could push. Everything is working well and the car is nice to drive. We will not see the true picture before tomorrow, so it's difficult to say where we will be."

Coulthard "My time was pretty much the same as I did in this morning's practice where I was fastest. I wasn't as tidy in turn two and at the Hairpin on my qualifying lap, so I know that we can be quicker. It looks like the Michelin tyres are performing well here, so I'm expecting a close battle for pole position tomorrow."
 


1st Qualify
(Aug.1)

Rank Driver Chs Eg Tire Seq Time Diff Sector1 Sector2 Sector3
1 R.Schumacher Wil BMW M 4 1:14.427   16.336   35.032   23.059  
2 J.P.Montoya Wil BMW M 3 1:14.673 +0.246 16.307 -0.029 35.277 +0.245 23.089 +0.030
3 J.Trulli Ren Ren M 8 1:15.004 +0.577 16.326 -0.010 35.304 +0.272 23.374 +0.315
4 M.Webber Jag For M 9 1:15.030 +0.603 16.369 +0.033 35.290 +0.258 23.371 +0.312
5 F.Alonso Ren Ren M 6 1:15.214 +0.787 16.396 +0.060 35.276 +0.244 23.542 +0.483
6 K.Raikkonen McL Mer M 2 1:15.276 +0.849 16.464 +0.128 35.201 +0.169 23.611 +0.552
7 J.Wilson Jag For M 19 1:15.373 +0.946 16.506 +0.170 35.355 +0.323 23.512 +0.453
8 R.Barrichello Fer Fer B 5 1:15.399 +0.972 16.295 -0.041 35.552 +0.520 23.552 +0.493
9 M.Schumacher Fer Fer B 1 1:15.456 +1.029 16.646 +0.310 35.628 +0.596 23.182 +0.123
10 O.Panis Toy Toy M 15 1:15.471 +1.044 16.595 +0.259 35.424 +0.392 23.452 +0.393
11 D.Coulthard McL Mer M 7 1:15.557 +1.130 16.530 +0.194 35.541 +0.509 23.486 +0.427
12 J.Button BAR Hon B 10 1:15.754 +1.327 16.524 +0.188 35.505 +0.473 23.725 +0.666
13 H.H.Frentzen Sau Pet B 12 1:15.968 +1.541 16.939 +0.603 35.507 +0.475 23.522 +0.463
14 N.Heidfeld Sau Pet B 16 1:15.985 +1.558 16.539 +0.203 35.733 +0.701 23.713 +0.654
15 C.da Matta Toy Toy M 13 1:16.450 +2.113 16.851 +0.515 35.804 +0.772 23.885 +0.826
16 R.Firman Jor For B 17 1:17.044 +2.617 16.749 +0.413 36.211 +1.179 24.084 +1.025
17 G.Fisichella Jor For B 11 1:17.111 +2.684 16.898 +0.562 36.264 +1.232 23.949 +0.890
18 J.Verstappen Min For B 18 1:17.702 +3.275 16.986 +0.650 36.235 +1.203 24.481 +1.422
19 J.Villeneuve BAR Hon B 14 no time              
20 N.Kiesa Min For B 20 no time                     

Maximum Speed : M.Schumacher 321.6

Williams overwhelmed others with the low-speed section of sector 3. The difference of Ralf and Montoya was generated with sector 2.
Ferrari is later than BAR and Sauber with sector 2. Michael was confused at one corner of sector 1.

ウィリアムズ、セクター3の低速セクションで圧倒。ラルフとモントーヤの差はセクター2。
フェラーリはセクター2でBARやザウバーより遅い。ミヒャエルはセクター1の1コーナーで乱れた。
 
金曜予選、ウィリー圧倒、ミヒャ9番手  (8/1)
金曜予選はウィリアムズが他を圧した。ラルフが1.14.427、モントーヤ(+0.246)とともに1-2。3番手トゥルーリ(+0.577)、4番手ウェバー(+0.603)、5番手ライコネン(+0.849)。フェラーリはバリチェロ8番手(+0.972)、ミヒャエル9番手(+1.029)と大きく離された。いくら金曜とはいえ、屈辱的な差だ。ウィルソンにまで負けた。ビルヌーブは1コーナーでスピン。キエーザはピットアウトで止まった。

金曜フリー、Miが上位6台占める  (8/1)
金曜午前1時間のフリー走行でトップタイムはクルサードの1:15.523。昨年の予選5番手に相当。トゥルーリ、アロンソのルノー勢が2,3番手。ミシュラン勢が上位6台独占。モントヤ5番手、ラルフ8番手、M・シューマッハ11番手、ライコネン15番手、バリチェロ16番手。
ウィルソンが9番手で、触発されたかウェバーが4番手と好調。キエーザは最下位で、フェルスタッペンから1.239も遅い。
 
金曜朝テスト、BS若干差を縮める  (8/1)
金曜朝テストでトップタイムはトゥルーリの1:16.074。昨年の予選13番手に相当。昨年の初日フリーのトップタイムと同じくらい。
注目のジャガー、ウィルソンは、ウェバーの0.631落ち。
フィジケラとミシュランのトップとの差は+0.909(101.2%)で、前戦の+1.287(101.6%)より若干縮まっている。
 
金曜朝テストで3人がF1デビュー  (8/1)
11人が出走。ジャガーでウィルソンが移籍後にグランプリサーキットで初出走。ミナルディはキエーザのほかに、ジャンマリア・ブルーニという22歳のイタリア人を走らせた。ブルーニは欧州F3000で2位につけている。ジョーダンも3人目のゾルト・バウムガートナーを走らせた。バウムガートナーは22歳で、国際F3000を走っている。ハンガリー人としては初のF1ドライバーとなる。なお、戦前にはハンガリー人がグランプリを走って勝っている。
 
Friday qualifying, Willy Dominance, Michael 9th (Aug.1)
On Friday qualifying, Williams dominated others. Ralf recorded 1:14.427, with Montoya (+0.246) they took 1-2. 3rd was Trulli (+0.577), 4th Webber (+0.603), 5th Raikkonen (+0.849). Ferrari duo were Barrichello 8th (+0.972), Michael 9th (+1.029). They are Friday but a humiliating difference how much. Even they lost by Wilson. Villeneuve spun at 1st corner. Kiesa stopped at pit out.

Friday test, Mi monopolized top 6 (Aug.1)
On Friday morning 1 hour practice, Coulthard  topped by 1:15.523. It was 5th of last year(s qualify. Trulli and Alonso, Renault placed 2nd and 3rd. Michelin monopolized top 6. Montoya 5th, R.Schumacher 8th, M.Schumacher was 11th, Raikkonen 15th, Barrichello 16th.
Wilson was 9th, Webber was 4th. Kiesa was 20th delayed for Verstappen by 1.239. 
 
Friday test, BS contracts a difference a little (Aug.1)
On Friday test, Trulli took top time by 1:16.074. It was 13th on last year's qualifying and same as Friday's practice top time. 
Wilson of Jaguar on attention is 0.631 omission of Webber.
The difference of Fisichella and Michelin's top is +0.909(101.2%) and shorten from previous GP's +1.287(101.6%).  
 
Friday test, 3 drivers come out for F1 (Aug.1)
11 drivers run. Wilson took 1st run at GP circuit by Jaguar moved. On Minardi, other than Kiesa, Gianmaria Bruni, 22years old Italian run. Bruni is currently 2nd in Europian F3000. On Jodan, Zsolt Baumgartner run. Baumgartner is currently International F3000 and became the 1st Hungarian F1 driver. Before the World war II, Hungarian had run GP and won.
 
ミヒャエル、なぜF1は人気があるの?  (7/31)
木曜記者会見でM・シューマッハは、F1の何が他のモータースポーツより人気あるものにしているか問われて答えた。

「まず、人類の多くは車が好きだという事実があるね。F1には自動車レースで究極の速さがある。そして最高峰の競争だ。それがこんなに多くの人に愛されている理由だと思うね。人生の長い時間をレースでとても楽しむことができる。それで人気が高くなったんだ。」
 
Michael, why is F1 popular? (Jul.31)
On Thursday press conference, M.Schumacher talked about F1. It was the answer for "What is it about Formula One that makes it more popular than any other form of motorsport?"

"I guess it starts with the fact that most human beings love cars and Formula One is the ultimate speed for car racing, the highest competition you have in car racing and I guess it is the main reason why it is loved so much. It gives very entertaining races over a long time of life as I remember and it has grown in popularity." 
 
ホッケンハイム
2002
優勝 M・シューマッハ
PP M・シューマッハ
セクター1 M・シューマッハ
セクター2 M・シューマッハ
セクター3 バリチェロ
FL M・シューマッハ
セクター1 R・シューマッハ
セクター2 モントーヤ
セクター3 M・シューマッハ
2002年は予選で兄弟フロントローになったが、レースではモントーヤが2位に割り込んだ。昨年のウィリアムズは悪いと言われながらも、ここでは良かった。とすると今年はもっと良いか。
 
Hockenheim
2002
Win M.Schumacher
PP M.Schumacher
Sector1 M.Schumacher
Sector2 M.Schumacher
Sector3 Barrichello
FL M.Schumacher
Sector1 R.Schumacher
Sector2 Montoya
Sector3 M.Schumacher
Although it became the brother front row by the qualifying 2002, in the race, Montoya interrupted the 2nd place. Williams of last year was good here, though it was said that it was bad. If it carries out, is it better this year?
 
ドイツGP勝者、7年で7人!  (7/31)
ドイツGPの勝者は、1996年からの7年ですべて異なり、7人も出ています。このグランプリで連勝したのは1991-92のマンセル以降、出ていません。一方、フェラーリが最も多く勝っているグランプリ(16勝)という事実もあります。ドイツGPは毎年、波乱の要素が入ってきます。1999年はハッキネンがタイヤバーストしてスピン。2000年は闖入者。2001年はスタートでブルティがミヒャエルに追突して宙を舞う/1位モントーヤが給油トラブル。2002年は2位ラルフにニューマチックバルブのトラブルが起きました。
 
German GP Winners
1995 M.Schumacher
1996 Hill
1997 Berger
1998 Hakkinen
1999 Irvine
2000 Barrichello
2001 R.Schumacher
2002 M.Schumacher
German GP, 7 winner in 7 years (Jul.31)
The winners of Germany GP differed altogether in seven years from 1996, and no less than seven persons have come out. Having defeated successively in this Grand Prix has not come out after Mansell of 1991-92. On the other hand, the fact of Grand Prix which Ferrari won most(16 times). As for Germany GP, the element of ups and downs enters every year. 1999 Hakkinen carries out a tire burst and spun. 2000 there were an intruder. For 2001, Burti clashed against Michael from behind at a start, and dances the air / 1st Montaya suffered an refuel problem. The 2nd place of the trouble of a Numatic valve happened to Ralf 2002.
爺「ドイツGPはシルバーストンよりおもろうなるで」(7/30)
デュパ爺(魅酒乱)
「去年わしらのホッケンハイムのレンジは、わしらのチームがラップタイムとタイヤ負荷をシミュレートしたテストをもとに開発されたもんや。そりゃ実践的やのうて、比較的ちゅうことやな。ほかの慣れ親しんだトラックとちごうて、計算上の推定に頼らなあかんかった。じゃがのう、わしらはホッケンハイムの最新バージョンに合わせたでぇ。古い性格はほとんどのうなったが、他の多くのサーキットとちゃう部分は残っとる。危険やのうなった。一般的には十分に高速なトラックやし、広くて様々な種類のコーナーがあるなぁ。いくつかは速いが、遅いセクターもあるのう。たとえば、スタジアムセクションなんかな。」
「わしらは、パートナーチームがシャシーのポテンシャルを最大限に発揮できるタイヤを供給できるんや。えらい多くの連中が、シルバーストンは今年の世界選手権のターニングポイントになったとかゆうとるけど、わしはそない思わん。今の選手権リーダーは重要なライバルに対して優位に立つことはでけへん。タイトル争いはまだまだ十分に開けとる。わしはな、ドイツGPが2週間前のシルバーストンで見たおもろいレースより、もっとおもろうなる思うでぇ。」
「甲子園のファンどもが、球取りに行った大洋の外野手にメガホン投げたと聞いたで。そないなこと絶対にしたらあかん。星野が甲子園で胴上げせん言うとるくらい怒っとるのも当然や。」
 
Dupaskier "German GP could be more absorbing than Silverstone" (Jul.30)
Pierre Dupaskier (Michelin)
"Last year our Hockenheim range was developed in accordance with tests our teams had done to simulate lap times and probable tyre loads. It was a comparative exercise and we had to rely more on calculated guesswork than we did at other, familiar tracks. Now, however, we have acclimatised to the latest version of Hockenheim. It has lost much of its old character but remains unlike many other circuits. It doesn't present any obvious pitfalls and generally it is a fairly fast track with a wide variety of different corners. Some of these are quick but there are also slower sectors, for instance in the stadium section."

"We are confident that we will provide our partner teams with tyres that will enable them to maximise their chassis' full potential. A number of people seemed to think that Silverstone marked some kind of turning point in the evolution of this year's world championship, but I don't see things like that at all. The current world championship leader was unable to steal a march on his key rivals and the title race remains refreshingly open. I think the German GP could be even more absorbing than the enthralling race we watched at Silverstone two weeks ago!"

 
2003 GERMANY

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