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 2003MON

モナコGP ラップタイム分析

Monaco GP Laptime Analysis

Jun. 3,2003

モナコは特殊なサーキットだ。ウィリアムズがここで勝ったからと言って、チャンピオンを狙えるとは思えない。逆に、フェラーリが負けたからと言って、その実力を疑うこともできない。

しかし、シーズンには流れというものがある。振り返ると、開幕3戦をミスで失ったM・シューマッハは、サンマリノで流れを引き寄せて3連勝した。不幸があっても火事が起きても勝った。ところが、モナコでは思わぬ落とし穴にはまって敗れた。モナコで1年おきに勝つシューマッハのジンクスも消えた。

何と言っても、今年は失敗作と言われたウィリアムズを復活させてしまった。カナダもウィリアムズに向いている。サーキットの性格に合わせてマクラーレン、ウィリアムズ、ルノーのどこかが打倒フェラーリで攻めてくる。そして、このフェラーリ包囲網の黒幕こそ、ミシュランと言えよう。

さて、今回はモナコ特別版として、レースだけでなく、予選から見てみよう。
 
Monaco is a special circuit. Since Williams won here but it does not seem for them to be able to aim at a champion. Conversely, since Ferrari lost but the ability cannot be suspected, either.

However, there is a thing called a flow in a season. When turned round, M.Schumacher which lost the opening 3 game by the mistake drew the flow near, and defeated successively three times in San Marino. It won, even if there was a misfortune and the fire occurred. However, it was waited and beaten in Monaco by the trap not to consider. The jinx of Schumacher who wins every other year in Monaco also disappeared.

Whatever it may say, Williams called failure work has been revived this year. It has turned Canada to Williams. It unites with the character of a circuit and somewhere in McLarens, Williams, and Renault attack with overthrow Ferrari. And just the wirepuller of this Ferrari encircling net can be called Michelin.
 
フェラーリがそんなに速くないサーキット
木曜のプライベートテスト、プラクティス、そして予選。土曜のプラクティス、ウォームアップ、そして予選。日曜のレース。計7つのセッションにおける、各ドライバーのベストタイムの変遷を示した。ここで言えるのは、赤のフェラーリが埋もれているということである。F2003-GAは空力に優れたマシンだが、モナコという低速サーキットでは、その威力を発揮しにくい。

今回、フェラーリとブリヂストンが欺かれたのは、木曜のミシュラン勢のタイムである。予選でフェラーリが1−2を占め、去年とは違うように見えた。木曜予選中に川井一仁は言った。「今年はブリヂストンの方が良い。フェラーリ以外のチームも上位に来ているし。」

加えて、M・シューマッハは3戦連続ポールポジション中だった。木曜のタイムで楽勝とは思わなかっただろうが、どこかに侮りはなかったか。

しかし、BMWのベルガーは不気味な予告をしていた。「最初の結果はモナコではあまり意味がない。トラックのグリップは土曜の最終予選で大きく変わる。」 そして、ラバーグリップがついてくる週末に、コースコンディションは激変することになる。
 
The circuit Ferrari is not so quick
Thursday's private test, practice, and qualifying. Saturday's practice, warm up, and qualifying. Sunday's race. Changes of the best time of each driver in a total of seven sessions were shown. I understand that red Ferrari is buried and there is that it can say here. Although F2003-GA is the machine excellent in aerodynamics, in a low-speed circuit called Monaco, it is hard to demonstrate the might.

It is the time of the Michelin vigor on Thursday that Ferrari and Bridgestone were deceived this time. Ferrari occupied 1-2 by the qualifying, and it seemed to differ from last year. Kazuhito Kawai said during the Thursday qualifying. "Bridgestone is good this year. Teams other than Ferrari are also coming to the higher rank."

In addition, M.Schumacher was among three game continuation pole position. Although an easy pole probably was not thought in the time on Thursday, wasn't there any contempt in somewhere?

However, Berger of BMW was carrying out the uncanny preliminary announcement. "The first results don't really mean too much in Monaco. The grip of the track can change a lot before Saturday's Final Qualifying." And course condition will change suddenly at the weekend when a rubber grip follows.
 

フェラーリはセクター2とセクター3で苦戦
上はセクターごとの各ドライバーのタイムを、木曜予選、土曜予選、日曜レースの移り変わりを示した。セクター2は長く、セクター1とセクター3の合計タイムと同じくらいある。

ここでのポイントは、フェラーリはセクター1で速いが、セクター2とセクター3はむしろ劣っていることである。

今宮純は言った。「ミシュランは今回のコース改修に対して事前調査を行っていた。」 M・シューマッハは木曜朝テスト中にコースを偵察してドライバーとしての攻めのポイントを見つけた。だが、ミシュランが新しい路面の性質を把握していることの方が、実は大きかった。

土曜のプラクティスで、ミシュラン勢によって木曜のタイムは次々に塗り替えられた。川井一仁は言った。「M・シューマッハが、セクター2とセクター3でタイムが伸びないことを気にしていた。」 そこは路面は黒っぽい、新しい舗装のところである。

それでも、土曜の昼の時点でフェラーリはまだ自信を持っていた。燃料を積んでも勝てると。ミシュラン勢がプラクティスで速いのは、燃料を積んでいないからだろう。

しかし、フェラーリ勢は土曜の予選で思わぬ後方に沈んだ。M・シューマッハ5番手、バリチェロ7番手である。ミシュラン勢は燃料を積んだ状態でも速かったのだ。
 
Ferrari faces a close contest in a sector 2 and the sector 3
The top showed the change of the Thursday qualifying, the Saturday qualifying, and the Sunday race for the time of each driver for every sector. There is a sector 2 to the extent that it is long and is the same as that of the sum total time of a sector 1 and the sector 3.

Although Ferrari of a point here is quick with a sector 1, a sector 2 and the sector 3 are inferior rather.

Jun Imamiya said. "Michelin was carrying out the preliminary survey to this course repair". During the test, M.Schumacher reconnoitered the course and found the point of an attack as a driver on a Thursday morning. But, it was larger that Michelin grasped the character of a new road surface in fact.

By practice on Saturday, the time on Thursday was repainted one after another by Michelin vigor. Kazuhito Kawai said. "M.Schumacher cared about a time being inelastic with the sector 2 and the sector 3". That is the place of the new pavement with a blackish road surface.

Ferrari still had confidence at the time of the daytime on Saturday. Although fuel is stacked, if it can win. The thing with Michelin vigor quick at practice will be because fuel is not stacked.

However, Ferrari sank in the back which is not considered by the qualifying on Saturday. They are M.Schumacher of No. 5, and Barrichello of No. 7. Michelin vigor was quick where fuel is stacked.
 
フェラーリ、最高速も伸びず
上は最高速度の3日間の変遷である。計測地点はトンネルを出たところにある。F2003-GAはスペインで他を圧する最高速を記録していた。それは抜群の空力性能によるものとされた。しかしながら、モナコではBMWやメルセデスの後塵を拝している。最高速の伸びは燃料の重さが影響する。フェラーリは土曜に差をつけられていた。このとき、フェラーリは重いという徴候が示されていた。
 
Ferrari does not extended the maximum speed
Tops are the changes for three days of top speed. A measurement point is situated in the place which came out of the tunnel. F2003-GA was recording the maximum speed which presses others in Spain. It should be based on the preeminent aerodynamics performance. However, in Monaco, they were back behind of BMW and Mercedes. As for the growth of the top speed, the weight of fuel influences. Ferrari was having distinguished between Saturday. The signs that Ferrari was heavy were shown at this time.
 
フェラーリ、燃料計算で誤る
そして迎えたレースで、各チームのピットストップ戦略が明らかになった。フェラーリは2台とも3:3:2分割を行った。予選よりもレースを重視する分け方である。これに対し、ウィリアムズは、5:6:7分割で来た。最初は短めで、だんだん長くしていくやり方だ。予選重視型と言えよう。マクラーレンは3等分に近い8:9:8分割だった。少し予選のことを考慮した感じだ。

ポールポジションをとったR・シューマッハと、M・シューマッハには、実に10周分の違いがあった。燃料が20kgくらい違うと、0.6秒の差に相当する。M・シューマッハは0.385秒差の5番手に沈んだ。4番手トゥルーリとは0.144秒差だった。

もしM・シューマッハが3等分(26-26-26)だったら、ポールはわからないが、悪くても2列目には来れた。トゥルーリの後ろに甘んじることはなかったはずだ。M・シューマッハは計算を違えたのだろう。31周分積んでも2列目でいられると。その原因はミシュランの性能にあった。そして、この誤りが最大の敗因となっていく。もし2列目なら、1回目のピットストップで1位に上がれた可能性があり、そうすれば第二スティントでペースが上がらなかったことも問題ではなくなっただろう。
 
Ferrari mistakes the fuel calculation
And in the greeted race, the pit stop strategy of each team became clear. Ferrari performed both of 3:3:2 division. It is the way of dividing which attaches greater importance than to a qualifying to a race. On the other hand, Williams divided by 5:6:7. It is shorter at first and is the way lengthened gradually. It can be called a qualifying serious consideration type. McLarens were 8:9:8 division near three division into equal parts. It is the touch which took the thing of a qualifying into consideration for a while.

There was a difference for 10 laps in R.Schumacher which took pole position, and M.Schumacher very much. It is equivalent to the difference for 0.6 seconds when about 20kg of fuel is different. M.Schumacher sank in No. 5 of a difference for 0.385 seconds. No. 4 Trulli was a 0.144 second difference.

Even if it was bad although the pole was not found supposing M.Schumacher was three division into equal parts (26-26-26), it came to second row. It was not content behind Trulli. Probably, M.Schumacher mistook calculation. Although stacked by 31 laps, if it is by second row. The cause suited the performance of Michelin. And this error serves as the greatest cause of defeat. Probably, that a pace did not go up by the second stint also stopped being a problem, when it might have been able to gone up to the 1st place and it did so for the 1st pit stop, if it was in second row.
 
 
ラウンチの良かったルノー、悪かったマクラーレン
モナコで予選同様に重要なスタート時の順位変動は、モントーヤとライコネンが入れ替わったことと、アロンソがバリチェロとクルサードを追い抜いたことがあげられる。川井一仁は、ラウンチコントロールならマクラーレンが1番で、ルノーが2番と言っていた。しかし、マクラーレンの2台はともにひとつずつ順位を落とした。むしろウィリアムズの方が良かった。また、ルノーはトゥルーリも良かった。しかしライコネンの後ろで詰まって前に出ることは出来なかった。モナコ時点で見れば、ラウンチの出来の良さは、ルノー、ウィリアムズ、フェラーリ、マクラーレンの順番と言える。また、後方では、ビルヌーブとピッツォニアが失敗していた。
 
Renault who was good as for the launch, the bad McLaren
It is raised like a qualifying in Monaco that, as for the ranking change at the time of an important start, that Montoya and Raikkonen interchanged and Alonso passed Barrichello and Coulthard. Kazuhito Kawai said about the launch control, McLaren was No.1 and  Renault was No.2. However, both two sets of a McLaren dropped one ranking at a time. Williams was good rather. Moreover, Renault's Trulli was also good. However, it was got blocked behind Raikkonen and was not able to come out before. If it sees at the Monaco time, the merit whose launch is possible can be called Renault, Williams, Ferrari, and McLaren. Moreover, behind, Villeneuve and Pizzonia had gone wrong.
 
ルノーウィリアムズについていけなかった
優勝者平均速度で一定に走る仮想ドライバーを水準線(0.0)におき、それと比較したレースチャートである。M・シューマッハはトゥルーリの後ろで遅いペースを余儀なくされた。19周目の時点で、M・シューマッハは1位R・シューマッハに12.040秒差をつけられた。この原因として、ルノーがウィリアムズのペースについていけなかったことがあげられる。フラビオ・ブリアトーレは語った。「今日のレースで驚かされたことは、ウィリアムズがわれわれの予期したよりはるかに強いパフォーマンスだったことだ。」

M・シューマッハはルノーにつきあわされた。31周目まで伸ばした1回目のピットストップで、作戦だった1位を奪うことはできなかった。それでもピットイン直前を必死に走り、30周目に1:14.707をマークした。これによりトゥルーリだけでなく、R・シューマッハもパスでき、3位に浮上した。R・シューマッハはピットストップ前後のペースが遅く、1位から4位に転落してしまった。

モントーヤライコネン、白熱した第二スティントの戦い
さて、1位争いはモントーヤとライコネンの間で繰り広げられていた。22周目時点で1位モントーヤと2位ライコネンの差は1.348秒だった。23周目にモントーヤがピットインし、25周目にライコネンがピットインした。23周目から26周目までの4周に要した時間は、モントーヤが5:29.346で、ライコネンが5:32.658(+3.312)だった。ライコネンがピットアウトした時、モントーヤが先行した。26周目時点で、二人の差は4.66秒に広がった。モントーヤは26周分の燃料を積み、ライコネンは28周分の燃料を積んだ。給油時間の差もあったが、先にピットアウトしたモントーヤががんばったとも言える。

モントーヤとライコネンの第二スティントの戦いは互角だった。二人の差は4秒前後で広がりも縮まりもしなかった。二人の勝負はまだわからなかった。なぜなら、2回目のピットインはライコネンが長く引っ張れるからだ。モントーヤは、ライコネンとの差を保とうと必死だった。ライコネンも負けていなかった。二人の走りは相乗効果で高い領域に上がっていった。

どうしたシューマッハ、置いていかれる
M・シューマッハの第二の誤算は、第二スティントの遅いペースだった。32周目時点で、1位モントーヤとの差は7.555秒だった。ピットイン前より4.5秒縮めたことになる。このときはM・シューマッハが来たと思ったほどだ。ところが、M・シューマッハはそこから差を広げられてしまった。40周目で14.434秒差、48周目で19.053秒差になった。モントーヤとライコネンが1:15秒台だったのに対し、M・シューマッハは1:16秒台で推移していた。M・シューマッハは語った。「レースのいくつかの部分で、僕がハードにプッシュしたくてもできなかった。」

これは深刻な問題だった。2回目のピットストップで逆転するためには、ここで上位二人に追いついておかねばならない。それができなかったのだ。これは、この日のレースを実力で勝てないということを意味する。こんなことは今年初めてだ。開幕3戦の敗因は、実力ではなく、ミスによるものだったからだ。

この日、バリチェロも苦しんでいた。彼にいたっては、前の車に詰まったのではない。レースチャートを見ると、前の車にくっついていないのだ。彼は常に2秒くらい離れて走っていた。

M・シューマッハはタイヤのせいと語った。路面温度が高い状況で、ブリヂストンがミシュランにレースでも劣っていたことは確かだ。しかしながら、F2003-GAがそのハンディをカバーできなかったことも言えるだろう。ライバルよりは速い。しかしその差は昨年ほど圧倒的ではない(おそらく他のサーキットでも)。願わくば、夏場にかけて、ブリヂストンがこれ以上、足を引っ張らないことが肝心だろう。

もうひとつ言わせてもらうと、この日のM・シューマッハはハンディを跳ね返す走りではなかったということだ。ミシュラン勢も全員が光ったわけではない。モントーヤとライコネンの奮闘だけが目立った。M・シューマッハはどちらかと言うと脇役だった。彼がモナコ・マイスターを名乗り、セナの6勝に並ぶのはお預けがふさわしかろう。
 
Renault was not able to follow Williams
The virtual driver who runs uniformly at champion average speed is set on a level line (0.0), and it is a race chart in comparison with it. M.Schumacher was obliged to the late pace behind Trulli. M.Schumacher had the 1st place of a difference given by R.Schumacher for 12.040 seconds at the time of the 19th lap. It is raised as this cause that Renault was not able to follow Williams's pace. Flavio Briatore told. "We were surprised today in the race by a much stronger performance that we expected from the Williams."

The bubble of M.Schumacher was carried out per Renault. The 1st place which was strategy was not able to be taken for the 1st pit stop lengthened to the 31st lap. Just before pit in was still run frantically, and 1:14.707 was marked on the 30th lap. Not only Trulli but R.Schumacher could be passed by this, and it rose to surface to the 3rd place. The pace of R.Schumacher before and behind a pit stop was late, and it has fallen from the 1st place to the 4th place.

Fighting of Montoya, Raikkonen, and the second stint that became white-hot
Now, the 1st place of argument was developed between Montoya and Raikkonen. The 1st place of the 2nd place of the difference of Raikkonen was 1.348 seconds with Montoya at the 22nd lap time. Montoya carried out pit in to the 23rd lap, and Raikkonen carried out pit in to the 25th lap. Montoya was 5:29.346 and Raikkonen of the time which 4 laps from the 23rd lap to the 26th lap took was 5:32.658 (+3.312). When Raikkonen carried out pit out, Montoya preceded. 26th lap at the time, two persons' difference spread at 4.66 seconds. Montoya stacked the fuel for 26 laps and Raikkonen stacked the fuel for 28 laps. Although there was also a difference of fuel-load time, it can be said that its best was done in Montoya which carried out pit out previously.

Fighting of the second stint of Montoya and Raikkonen was equal. Two persons' difference was shortened by spread before or after 4 seconds, and it did not make it. Two persons' match was not yet understood. The 2nd pit in is because Raikkonen can be pulled for a long time. Montoya was desperate to maintain the difference with Raikkonen. It had not lost in Raikkonen, either. Two persons' run went up to the high domain by the synergistic effect.

Schumacher who did what -- he was left
Miscalculation of the second of M.Schumacher was the late pace of the second stint. At the 32nd lap time, the 1st place of the difference with Montoya was 7.555 seconds. It means contracting for 4.5 seconds from a pit in front. It is like [ which was regarded as M.Schumacher having come at this time ]. However, M.Schumacher has extended the difference from there. It became the difference for 14.434 seconds by the 40th lap, and became the difference for 19.053 seconds by the 48th lap. M.Schumacher was changing on the level of 1:16 seconds to Montoya and Raikkonen having been the levels of 1:15 seconds. M.Schumacher told. "During some parts of the race I was not able to push as hard as I wanted."

This was a serious problem. In order to reverse for the 2nd pit stop, you have to catch up with two higher ranks here. It was not made. This means that the race of this day cannot be won by force. Such a thing is the first this year. The cause of defeat of opening 3 game is because it was not ability but the thing to depend on a mistake.

This day and Barrichello were also in pain. Before being in him, it was not got blocked in a car. If a race chart is seen, it has not adhered to a front car. Always, he separated about 2 seconds and was running.

M.Schumacher said that it was the cause of a tire. It is the situation that road surface temperature is high, and it is clear that the race was also inferior to Michelin in Bridgestone. However, it could also say that F2003-GA has not covered the handicap. It is quicker than a rival. However, the difference is not so overwhelming as last year (other circuits probably). It will be important that apply to hopefully and summer and Bridgestone does not pull more than this and a leg.

I understand that M.Schumacher of this day was not the run which rebounds a handicap when allowed to say one more. Also in Michelin vigor, not all the members shone. Only hard struggle of Montoya and Raikkonen was conspicuous. It was a supporting player when it said which was M.Schumacher. He giving his name in the Monaco Meister, and ranking with six victories of Senna will have suitable keeping.
 
上の図はトップ4チーム8人の全ラップタイム推移である。M・シューマッハは3度、速いタイムで走れていた。1回目のピットストップ直前、2回目のピットストップ直前、そして終盤である。特に終盤は上位二人に追いついてきて、レースをおおいに盛り上げた。しかし、時すでに遅し。この日の二人は集中しており、ミスはしなかった。勝敗の大勢に影響するほどではなかった。

この日、一番の見どころは、第二スティントのモントーヤとライコネンの応酬だった。それは他のドライバーを圧していた。第三スティントでは、曇ってきて路面温度が低下し、ミシュランの性能にも影響したようだ。

アロンソまた光る
さて、もう一人、忘れてはならないドライバーがいる。アロンソだ。レース中の順位変動が少なかった中で、この男は予選8番手からスタートし、5位でフィニッシュした。スタートでバリチェロとクルサードをオーバーテイクし、2回目のピットストップでトゥルーリを出し抜いた。アロンソはピットイン直前に自己ベストをマークしたのが効いた。週末ずっとトゥルーリがパフォーマンスで上回っていたのに、肝心の場面で逆転して結果を残したのだった。トゥルーリが予選男でレースに弱いのに対し、アロンソは将来のチャンピオンとして着実に成長していると言えよう。
 
The upper figures are all lap time transitions of eight the top 4 teams. M.Schumacher was able to run in the quick time 3 times. They are just before the 1st pit stop and the 2nd pit stop and the final stage. It caught up with two higher ranks, and the race was greatly heaped up especially the final stage. however, it's too late . Two persons of this day were concentrated and a mistake was not made. It was not the degree which influences the general trend of victory or defeat.

This day and the first promise were Montoya of the second stint, and exchange of Raikkonen. It was pressing other drivers. It seems that it becomes cloudy, road surface temperature falls, and the performance of a Michelin was also influenced in the third stint.

Alonso shines again
Now, there are one more person and a driver who must not be forgotten. It is Alonso. In having had little ranking change in a race, this man started from the qualifying of No. 8, and it finished by the 5th place. Overtaking of Barrichello and Coulthard was carried out at the start, and Trulli was forestalled for the 2nd pit stop. It was effective that Alonso marked the personal best record just before pit in. Although Trulli had exceeded by performance a weekend, it reversed in the important scene, and it left the result to it. It can be said that Trulli is growing steadily as a champion of the future [ Alonso ] to weak one by the qualifying man at the race.
 


Top 3 drivers Laptimes

(best of the lap)
  (inlap-outlap)

personal best   race fastest lap

(Safety Car)
Lap Montoya Raikkonen M.Schumacher
1 1:26.552 1:27.418 1:29.811
2 1:29.240 1:30.628 1:34.927
3 2:18.085 2:16.968 2:13.646
4 2:05.091 2:04.937 2:03.367
5 1:20.096 1:20.782 1:21.324
6 1:18.765 1:18.960 1:19.783
7 1:17.828 1:17.829 1:18.833
8 1:18.106 1:17.835 1:18.185
9 1:17.764 1:17.572 1:17.860
10 1:17.675 1:17.584 1:17.763
11 1:17.396 1:17.467 1:17.722
12 1:17.482 1:17.472 1:17.574
13 1:17.106 1:17.202 1:17.597
14 1:16.789 1:16.757 1:17.255
15 1:16.258 1:16.531 1:17.334
16 1:16.226 1:16.274 1:16.707
17 1:16.313 1:16.112 1:16.828
18 1:16.466 1:16.444 1:16.751
19 1:15.827 1:15.900 1:16.857
20 1:16.745 1:16.397 1:17.053
21 1:17.396 1:17.276 1:16.358
22 1:15.166 1:15.375 1:16.525
23 1:38.199 1:15.535 1:16.110
24 1:19.160 1:16.280 1:16.308
25 1:15.349 1:40.265 1:16.403
26 1:16.638 1:20.578 1:16.480
27 1:16.281 1:15.752 1:17.853
28 1:16.729 1:16.685 1:16.164
29 1:17.676 1:16.562 1:15.412
30 1:16.852 1:16.524 1:14.707
31 1:16.452 1:16.914 1:38.128
32 1:17.362 1:16.481 1:19.000
33 1:16.063 1:16.893 1:16.213
34 1:15.966 1:16.174 1:16.731
35 1:15.516 1:16.063 1:16.372
36 1:15.790 1:15.560 1:16.665
37 1:16.496 1:16.084 1:16.581
38 1:15.464 1:16.825 1:17.287
39 1:15.517 1:15.666 1:16.872
40 1:15.279 1:15.580 1:16.249
41 1:16.082 1:15.263 1:15.936
42 1:15.556 1:15.442 1:15.775
43 1:15.558 1:15.610 1:15.750
44 1:15.415 1:15.162 1:15.493
45 1:14.978 1:15.548 1:15.571
46 1:15.130 1:14.709 1:16.430
47 1:14.902 1:14.785 1:16.164
48 1:15.091 1:16.032 1:16.212
49 1:38.276 1:14.545 1:16.837
50 1:18.164 1:14.890 1:16.358
51 1:15.798 1:14.717 1:15.895
52 1:15.689 1:15.760 1:15.865
53 1:15.832 1:39.797 1:15.226
54 1:17.353 1:19.461 1:15.066
55 1:16.449 1:15.502 1:14.841
56 1:16.191 1:15.873 1:15.129
57 1:16.358 1:16.251 1:15.497
58 1:16.835 1:16.560 1:15.301
59 1:16.449 1:16.286 1:37.390
60 1:16.861 1:16.901 1:19.891
61 1:16.598 1:16.529 1:15.896
62 1:16.166 1:16.347 1:15.909
63 1:16.784 1:16.355 1:16.397
64 1:16.347 1:16.381 1:16.047
65 1:16.530 1:16.567 1:15.821
66 1:16.666 1:16.658 1:16.016
67 1:16.168 1:16.385 1:15.148
68 1:16.455 1:16.514 1:15.380
69 1:15.781 1:15.920 1:16.003
70 1:15.989 1:15.770 1:15.117
71 1:15.459 1:15.702 1:15.056
72 1:15.646 1:15.554 1:16.265
73 1:15.815 1:15.634 1:14.978
74 1:15.620 1:15.724 1:15.070
75 1:16.130 1:15.648 1:15.303
76 1:16.148 1:16.130 1:15.395
77 1:16.385 1:16.133 1:15.212
78 1:16.195 1:16.426 1:15.495


ダ・マッタフィジケラの前でフィニッシュ
トップ4チームが全員完走したため、それ以外のチームはポイントの機会が失われた。上のレースチャートには8位バリチェロを参考までに入れておいたが、差が歴然としているのがわかるだろう。

ビルヌーブは健闘したが、ホンダエンジンがまたしても息絶えた。ビルヌーブのペースはルノー勢と遜色がなかったことを付け加えておこう。

そんな中、ダ・マッタがモナコ初参戦にも関わらず、フィジケラの前の9位でフィニッシュしたことは、賞賛に値する。その一方でパニスは、1ストップ作戦が完全に裏目に出て、まったく勝負にならないスピードだった。ミナルディの2台にオーバーテイクされてしまったほどだ。
 
Da Matta finished in front of Fisichella
Since the top 4 team ran the whole distance all the members, as for the other team, the opportunity of a point was lost. Although the 8th place of Barrichello was put into the upper race chart by reference, probably, it turns out that the difference makes it clear.

Villeneuve stopped, even if Honda engine carries out again, although it worked hard. I will add that the pace of Villeneuve did not have the Renault vigor and inferiority.

It deserves praise that da Matta finished by the 9th place in front of Fisichella in spite of Monaco first participation in the war such inside. Panis was the speed which 1 stop strategy backfires completely on the other hand, and does not become a match at all. It is like by which overtaking has been carried out by two sets of Minardi.
 

モナコGP ラップタイム分析

Monaco GP Laptime Analysis

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