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 2003HUN

ハンガリーGP ラップタイム分析

Hungary GP Laptime Analysis

Aug. 26, 2003

アロンソが勝ったのはウェバーのおかげだけではない。アロンソ自身の中盤の走りが勝利を呼び込んだ。また、M・シューマッハとチームは、今ひとつ冴えなかったために8位に終わった。M・シューマッハは衰えたのか。それらを考えていくことにする。 It is not only the favor of Webber which Alonso won. The run in the middle of Alonso itself called in the victory. Moreover, since M.Schumacher and the team were not more clear, they were finished with the 8th place. Did M.Schumacher decline? They will be considered.
偶数列の汚れたラインはセクター1まで影響
今回は、まずレースを大きく左右したスタートから1周目までを見てみよう。上の図はグリッド、ストレート(スピードトラップ)、第一コーナー、第二コーナー、セクター1、そして1周目終了時点の各ドライバーの順位の変遷である。

トラックの汚れ具合から、グリッドの奇数列が有利で、偶数列は不利とされた。そしてその通りになった。偶数列の2番手から14番手までの7人のうち、出遅れたのが5人もいた。奇数列で遅れたのはストールしたダ・マッタ以外はいなかった。

偶数列の路面状況を読み違えたウィリアムズ(2番手R・シューマッハ、4番手モントーヤ)は、ラウンチコントロールがうまく働かず、同じ偶数列の6番手トゥルーリに先行を許すことになった。

偶数列は汚れたラインを走ったことが、スタートだけでなく第一コーナー、第二コーナーからセクター1まで影響してしまった。タイヤが持ち直すのに時間がかかったためである。一番ひどかったのがR・シューマッハだ。第一コーナーでふくらみ、で、第二コーナーでスピンしてしまった。

しかし、16番手のビルヌーブは順位を上げた。ビルヌーブは、スタートと同時に左に車を寄せて、汚れたラインを通らなかった。それが第一コーナーから第二コーナーにかけてグリップしてバトルに勝った。

偶数列の問題は対策をとらないと危険だ。来年は偶数列の車が全部左に寄せてくるかもしれないからだ。
 
Dirty line on even number sequence influences to sector 1
This time, I will look at even the 1st lap from the start which influenced the race greatly first. The upper figures are changes of the grid, the straight (speed trap), the first corner, the second corner, the sector 1, and the ranking of each driver at the 1st lap end time.

From the dirt condition of a track, the odd number sequence of a grid was advantageous and the even number sequence was made disadvantageous. And it became just like that. No less than five persons required that it was late among seven from No. 2 of an even number sequence to No. 14. It was not that it was late in the odd number sequence other than da Matta which stalled.

Launch control will not work well but Williams (2nd R.Schumacher, 4th Montoya) who made the mistake in reading the road surface situation of an even number sequence will allow precedence 6th Trulli of the same even number sequence.

That the even number sequence ran the unclean line has influenced from not only a start but the first corner, and the second corner to a sector 1. It is because that a tire improves took time. It was a R.Schumacher that was severe. it swelled and came out at the first corner, and the spin has been carried out at the second corner

However, Villeneuve of 16th raised ranking. Villeneuve brought near the car by the left simultaneously with a start, and did not pass along the unclean line. From the first corner, it was missing from the second corner, gripped, and overcame the battle.

The problem of an even number sequence is dangerous if measures are not taken. It is because the car of an even number sequence may bring all near by the left next year.
 
フェラーリはそれほど遅くなかった
週末の8つのセッションを通してみると、ウィリアムズが安定して速く、フェラーリもそんなに悪くなかった。フェラーリが惨敗したように見えるが、それは予選で失敗したためであり、このサーキットでは致命傷になった。レースでも遅かったのは、周回の大半を前車に抑えられたためだ。すべてが悪い方に向いただけであり、この世の終わりと思うのは早計だ。

ルノーは予選というピンポイントで勝負をかけてきており、それが効を奏したと言える。

マクラーレンはレースだけ速いが、予選で遅い傾向は相変わらずだ。マシンは出がらしのお茶だ。ミシュランのレースタイヤに頼るしかない。この弱点はライコネンにとって残り3戦を苦しくするだろう。

モントーヤは過去2年で苦手としたサーキットだったため、予選でR・シューマッハに負けた。だがモントーヤはレースでファステストラップを取っており、決して速さで遜色はなかった。R・シューマッハはPPを取っていればレースに勝てた可能性が高い。だが彼は一度失った波を取り戻せなかった。選手権は14点差だが、前の3人がレースで全滅でもしない限り、もはや絶望的だ。

トヨタは金曜のフリー走行でパニスがトップタイムを出すなど幸先が良かった。しかし路面状況が変化していくことに対応できなかった。A1やモナコのように特殊な路面でチームの経験不足が露呈した。だが、残り3戦は大丈夫だろう。

だがBARはジョーダンのタイムと同じくらいに低迷していた。これではブリヂストンのせいにはできない。
 
Ferrari was not so late
When it let eight sessions of a weekend pass, Williams was stabilized, it was quick and Ferrari was not so bad, either. Although it seemed that Ferrari was beaten completely, it is because it failed in the qualifying, and became the mortal wound in this circuit. It is because the preceding cars suppressed the great portion of circumference that was late also as for the race. It is rash that all only turned to the worse one and think the end of this world.

Renault has applied the match at pinpoint called the qualifying, and can say that it took effect.

Although only the race of McLaren is quick, a tendency late at a qualifying is as usual. A machine is thin tea. It cannot but depend on the race tire of Michelin. This weak point will remain for Raikkonen and will make 3 games painful.

Since Montoya was the circuit made weak in the past two years, lost by R.Schumacher at the qualifying in it. But Montoya has taken the fastest lap in the race, and it was never equal at speed. If PP had taken, a possibility of R.Schumacher that the race was able to be won is high. But he was not able to regain the wave lost at once. Although a championship is 14 point difference, its three former persons are already hopeless in a race, as long as there is nothing at total destruction.

Toyota's good omen -- Panis took out a top time with the practice on Friday -- was good. However, it has not corresponded to the road surface situation changing. It was exposed the shortage of experience of a team on the special road surface like A1 or Monaco. But, it will remain and 3 games will be OK.

But BAR is useless. It is understood by BAR having hung low like the time of Jordan. Now, it is not made to the cause of Bridgestone. 
 


レースでは全セクターでウィリアムズが最速
各セクタータイムを金曜予選、土曜予選、日曜FLの変遷で見てみる。

セクター1は最高速の伸びが求められる区間で、ウィリアムズとフェラーリが速かった。ここでルノーは埋もれていた。

セクター2は車の向きをいかにクイックに変えられるかが問われるところで、ルノーが比較的に速かった。ウェバーは個人的に得意としていたようだ。ここでチームメイトに大差をつけた。ウィリアムズは予選で速くなかったが、日曜に最速を取り戻した。

セクター3はセクター1から直線の長さを取ったような区間で、180度ターンが同じようにある。予選ではルノーが制したが、レースはウィリアムズが巻き返した。

全体的に、ルノーが圧倒的に速かったわけではないことがわかる。レースではウィリアムズがすべてのセクターで速かった。それでもルノーが勝った。つまり、予選で頭を取るということがいかに重要かを示した。
 
In the race, Williams was the quickest with all sectors
Each sector times are looked at by the Friday qualifying, the Saturday qualifying, and the changes on Sunday FL.

The sector 1 was the section where it is required for the growth of the top speed, Williams and Ferrari were quick. Renault was buried here.

The sector 2 had quick Renault in comparison in the place where it is required how direction of a car is changed by quick. It seems that Webber was presupposing individually that it is elated. It distinguished between the teammate here. By the qualifying, although Williams was not quick, they regained the fastest on Sunday.

The sector 3 is the section which took the linear length from the sector 1, and has a turn similarly 180 degrees. Although Renault controlled in the qualifying, Williams rolled back the race.

On the whole, it turns out that Renault was not necessarily overwhelmingly quick. In the race, Williams was quick with all sectors. Renault still won. That is, it was shown how it is important to take the head by qualifying.
 


最高速で低迷のルノー、コーナーが速いことの裏返し
最高速を測る4地点での予選とレースの各ドライバーの変遷である。

すべての地点でウィリアムズが最高速を出した。一方、ルノーは下位に低迷した。4地点はすべて直線区間である。ルノーがそれでもPPを取るほど速かったということは、いかにコーナーリングがずば抜けていたかをあらわしている。

フェラーリもスピードは悪くない。フェラーリは逆にコーナリングが遅かったことを思わせる。フェラーリのスピードが伸びていなかったのはセクター3だ。ここはコーナーの出口から加速するところであり、初速が遅かったためと思われる。

トヨタはストレートエンドでの最高速の伸びはすばらしい。トヨタもコーナリングがまだ課題だろう。
 
It is inside-out, Renault of inactivation at top speed and corners are quick 
They are the qualifying on four points and the changes of each driver of a race which measure the maximum high speed.

Williams gathered the maximum high speed with all points. On the other hand, Renault hung low in the low rank. All of four points are the straight line section. That it was so quick that Renault still took PP means how the corner ring was outstanding.

Ferrari of speed is not bad, either. Ferrari makes it regard as reverse that the cornering was late. It is a sector 3 that the speed of Ferrari was not extended. Are just going to accelerate from the exit of a corner, and it is considered because initial velocity was slow here.

The growth of that Toyota is straight and the maximum high speed which comes out is wonderful. Toyota's cornering will still be a subject.
 
アロンソ、絶妙だった「13-17-19-21」分割
今回、2ストップを選んだのは、クルサード、バトン、フレンツェンの少なくとも3人がいた。クルサードは予選9番手から5位でフィニッシュした。3ストップの3人を抜いたので成功と言えた。バトンはどちらでもあまり関係なかった。フレンツェンはガス欠で止まってしまった。3人とも給油直後のペースが遅く、耐えてポジションアップを目指すものだ。先頭集団は団子になっていたため、クルサードにはうまくはたらいた。

しかし、表彰台より上の争いは2ストップが選択肢にはならなかった。現代F1で勝つには、短距離のスプリント勝負である。トップに立ったら、ひたすら逃げてリードを築くのが鉄則だ。

もうひとつの問題は予選順位だ。抜きにくいサーキットではグリッドが重要な要素になる。第一スティントが最も短かったのは、ウィルソンとフェルスタッペンの12周だった。次がアロンソ、ウェバー、キエーザの13周だった。アロンソは見事にPPを取り、それが勝因のひとつになった。ただし、予選重視で軽く行くと、後半がきつい。アロンソは13-17-19-21というように少しずつ重くしていき、リスクを軽減させた。大きなリードを築いてしまえば、後半はペースをコントロールできる。この戦略も見事に決まった。

ウィリアムズとフェラーリは第一スティントを16-17周というオーソドックスな戦法に出た。横綱チームは受けて立つ作戦でも仕方ないだろう。
 
Alonso, exquisite "13-17-19-21" division
At least three persons, Coulthard, Button, and Frentzen, were in having chosen two stops this time. Coulthard was finished by the 5th place from the qualifying 9th. Since three persons of 3 stops were overtook, it was able to be called a success. Either of Button was seldom related. Frentzen has stopped at lack of gasoline. The pace immediately after fuel load is late, bears, and aims at all three position rises. Since the head group had become the dumpling, he worked well to Coulthard.

However, as for the argument above the podium, two stops did not become choice. In order to win in the present age F1, it is a short-distance sprint match. If it stands on a top, it will escape intently and an ironbound rule will build a lead.

Another problem is qualifying ranking. In the circuit which is hard to overtake, a grid becomes an important factor. It was 12 laps of Wilson and Verstappen that whose first stint was the shortest. The next was 13 laps of Alonso, Webber, and Kiesa. Alonso took PP splendidly and it was set to one of the cause of victory. However, the second half is tight when it goes by qualifying serious consideration lightly. Alonso is made little by little heavy like 13-17-19-21, and made the risk mitigate. If a big lead is built, a pace is controllable the second half. This strategy was also decided splendidly.

Williams and Ferrari came out of the first stint to orthodox tactics called 16 to 17 laps. The strategy of a grand champion team received and formed will also be unavoidable.
 
アロンソ対ライコネン、20秒の間をおいての攻防戦
アロンソの勝因のひとつに、2位ウェバーがスローペースで3位以下を抑え続けたことがあげられている。アロンソは13周目のストップまでに21秒のリードを築いた。だが、それだけではなかった。アロンソはピットアウト後に1分23秒台を3周も続けた。ライコネンとの差は18周目に23秒に広がった。さらに、21周目から25周目の間に、アロンソとライコネンは1分23秒台の応酬で戦っていた。そして、アロンソの方が若干速かったのだ。25周目で差は27秒に広がった。

二人の目に見えない勝負は第三スティントでも続いた。36周目から47周目の間は、二人の差が25秒台でずっと固定していた。アロンソとライコネンは1分22秒から23秒をたたき出しあいながら、戦っていた。アロンソは決して差を縮めさせなかった。ここで歯を食いしばったアロンソに勝利が近づいたのだ。

最終スティントで二人の差は20秒を割るようになる。だが、大きく近づくことはなかった。アロンソにしてみれば、残り周回を計算しながらの走りとなった。あと15周、あと10周、9,8,・・・。アロンソはあと1周となる69周目まで1分23秒台を保ち続けた。

アロンソがウェバーのおかげで勝てただけでなく、その後の懸命な走りが勝利を呼び寄せたと言える。
 
Alonso vs Raikkonen, offensive and defensive battle which sets for 20 seconds
It is raised to one of the cause of victory of Alonso that the 2nd place of Webber continued stopping the 3rd less than place at a slow pace. Alonso built the lead for 21 seconds even to the stop of the 13th lap. But, it was not only it. Alonso continued the level of 1 minute and 23 seconds also 3 laps after pit out. The difference with Raikkonen spread in the 18th lap at 23 seconds. Furthermore, Alonso and Raikkonen were fought by exchange of the level of 1 minute and 23 seconds among the 25th lap from the 21st lap. And Alonso was quicker a little. The difference spread by the 25th lap at 27 seconds.

As for the match which is not visible to two persons' eyes, the third stint also continued. Between the 47th lap, two persons' difference was much fixed on the level of
1 minute and 25 seconds from the 36th lap. Alonso and Raikkonen were fought, striking and sharing 1 minute and 22-23 seconds. Alonso did not make a difference never contracted. The victory approached Alonso which gritted its tooth here.

Two persons' difference comes to break 20 seconds by the last stint. But, it did not approach greatly. When making it Alonso, it became the run while calculating the remaining circumference. 15 more laps, 10 more laps, 9, 8,  ...  Alonso continued maintaining the level of
1 minute and 23 seconds per minute to the 69th lap used as 1 more lap.

It is an overstatement that Alonso was able to win, thanks to Webber, and it can be said that the subsequent eager run called the victory.
 
M・シューマッハとチームが冴えなかった3つの出来事
選手権の観点からは、1回目のピットストップでM・シューマッハがモントーヤに抜かれたことが大きかった。モントーヤが16周目にピットインしたとき、M・シューマッハは1分24秒4しか出せなかった。一方、M・シューマッハのアウトラップ18周目で、モントーヤは1分23秒8を出した。静止時間はモントーヤ7.0秒、M・シューマッハ7.3秒だった。あわせて0.9秒の差が、ピットを出たとき、モントーヤが前に出る結果になった。

それでもM・シューマッハは第二スティントでモントーヤの背後に付いていた。30周目、前を行くモントーヤがトゥルーリに仕掛けた。左には周回遅れもいた。これを見たM・シューマッハは万が一を避けるためブレーキを早めた。そのとき真後ろに弟がいた。弟は兄よりもブレーキを遅らせてインを突いた。弟が兄をオーバーテイクしたのはF1で初めてのことだった。

M・シューマッハにチームのミスも襲う。2回目の給油がうまくいかず、時間もかかってしまった。トゥルーリの前に出られるはずが、後ろになってしまった。遅いトゥルーリにペースダウンを余儀なくされた。44周目にはピットアウトしたクルサードがトゥルーリとM・シューマッハの間に入った。50周目には燃料不足でトゥルーリよりも先にピットに入るはめになった。

ドライバーが冴えず、チームも失態を演じた。これでは8位も仕方なかった。このようなレースは残り3レースで、絶対にあってはならない。
 
Three occurrences in which M.Schumacher and the team were not clear
What M.Schumacher was passed by Montoya for the 1st pit stop from the viewpoint of a championship was large. When Montoya carried out pit in to the 16th lap, only 1:24.4 was able to take out M.Schumacher. On the other hand, Montoya took out 1:23.8 with the 18th lap of the out lap of M.Schumacher. Stillness time was M.Schumacher 7.3 seconds for Montoya 7.0 seconds. When it united and the difference for 0.9 seconds came out of a pit, the result out of which Montoya comes in front was brought.

M.Schumacher was still attached behind Montoya by the second stint. Montoya which goes devised the front to Trulli 30th lap. Circumference delay was also in the left. M.Schumacher which looked at this brought the brake forward, in order that 10,000 might avoid 1. There was a younger brother right behind then. Rather than the elder brother, the younger brother delayed the brake and poked the inside. It was the first that the younger brother did overtake of the elder brother at F1.

A mistake of a team was also attacked to M.Schumacher. The 2nd fuel load did not work but time has also required it. it should come out before Trulli -- it was back. It was obliged to the pace down in late Trulli. Coulthard which carried out pit out to the 44th lap entered between Trulli and M.Schumacher. To the 50th lap, fuel was insufficient, and it became the panel of going into a pit ahead of Trulli.

A driver was not clear-headed and the team also performed disgrace. Now, the 8th place was also unavoidable. Such a race remains, are three races and there must not be by any means. [ no ]
 
M・シューマッハは衰えたのか、巻き返してくるか
M・シューマッハについて気になるのは、集中力が欠けたのかと思わせることだ。たしかにウィリアムズとミシュランの進化は大きい。だが、これまでのデータから見る限り、フェラーリの力が大きく落ち込んだわけではない。問題はM・シューマッハ自身にある。彼が信じられない力を発揮すれば、勝てる。

フリー走行ではバリチェロより速いタイムを出している。しかし一発だけの予選は、ミスが目立つようになってきた。M・シューマッハが予選でチームメイトに3連敗を喫したのは、デビュー以来、初めてのことだ。M・シューマッハは昨年初めて予選でチームメイトに年4敗(13勝)した。今年は13戦ですでに4敗してしまった。この傾向を見る限り、M・シューマッハに衰えが見え始めることはたしかだ。

すでに5度もチャンピオンになった者は、何が何でも勝つんだという執念が減ってきてしまったのだろうか。まさにそれこそがM・シューマッハの強さの源泉なだけに、心配なところだ。M・シューマッハが強いのは運動神経や体力や運転技術といったものが最大の要因ではない。勝ちたいという欲望が誰よりも強いことが、史上最多勝を成し遂げた。

F1は弱肉強食の世界で、新しい世代が襲いかかってきている。もし今年チャンピオンを逃したら、来年以降は二度とチャンスがないかもしれない。そのことを考えれば、残り3戦でM・シューマッハが巻き返してくるはずと思うのだが、どうだろうか。
 
M.Schumacher is whether it declined whether to roll back
It is worrisome to make it think whether concentration was missing about M.Schumacher. To be sure, evolution of Williams and Michelin is large. But, as long as it saw from old data, the power of Ferrari did not necessarily fall greatly. A problem is in M.Schumacher itself. It can win, if the power in which he is not trusted is demonstrated.

The time quicker than Barrichello is taken out with the practices. However, as for the qualifying only from one, a mistake has come to be conspicuous. It is the first that M.Schumacher suffered three consecutive defeats to the teammate by the qualifying since a debut. M.Schumacher was made into the teammate four lost (13 won) of years by the qualifying for the first time last year. It was 13 games and four lost have already been carried out this year. As long as this tendency is seen, it is clear that a decline is looked at by M.Schumacher.

Has the person's who already became the champion no less than 5 times tenacity of purpose in which what wins anything decreased? It is just the place where just it is anxious because the fountainhead [ the strength of M.Schumacher ]. Neither athletic ability nor physical strength nor driving technique are the factor of the maximum thing has a strong M.Schumacher. That the desire of wanting to win is stronger than whom finished most victory.

F1 is the Darwinian world and the new generation has pounced on it. Supposing it misses a champion this year, there may be no chance again after next year. If that is considered, although it will think that M.Schumacher should roll back by remainder 3 game, how is it?
 
   

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