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 2003FRA

フランスGP ラップタイム分析

France GP Laptime Analysis

Jul. 7,2003

フェラーリはスタートが悪いのか。マクラーレンは戦略を失敗したのか。ウィリアムズがなぜ強くなったのか。フェラーリとの違いは何か。ラルフとモントーヤの差は何か。トヨタはどうなのか。以上を今回は考えてみたいと思います。
 
Is Ferrari's start bad? Did the McLaren fail in strategy? Why did Williams become strong? What is the difference from Ferrari? What is the difference of Ralf and Montoya? How is Toyota? I want to consider the above this time.
 
マクラーレンのピット戦略は結果的に失敗
第一スティントの周回数を見ると、M・シューマッハとモントーヤが同じ17周で、R・シューマッハが18周だった。予選でM・シューマッハは弟に0.469秒も遅れていたことから、フェラーリが速さでウィリアムズに劣勢だったことがわかる。

今回、トップチームはほとんど3ストップを選んだ。燃料がタイムに与える影響と、ピットレーンの短さから最適と思われた。高温にならなかったことから、タイヤの磨耗は心配いらなかった。唯一、バリチェロは1周目のスピンで2ストップに変更した。だがバリチェロの20周という初期搭載量は、他の2ストップ勢(ハイドフェルド、フィジケラ、ウィルソン、ダ・マッタ)と同程度だった。バリチェロはレース前から展開次第でどちらでも行けるようにしていたのだろう。バリチェロはフリー走行から苦戦していたので、他と違ったことをやらないと好成績が望めなかったこともある。とはいえ、2ストップは想像以上にラップタイムが遅かった。

M・シューマッハ対マクラーレン勢という観点では、第一スティントから第三スティントまで、常にマクラーレンが1、2周分は少なく積んでいた。1回目のストップでクルサードがいったんはM・シューマッハの前に出た。しかし最終スティントで給油量の差は4,5周分になった。給油時間が長くなり、M・シューマッハが逆転できた要因のひとつになっている。

マクラーレンの1,2周ずつ少ない給油は、失敗だった。1,2周分の給油時間はコンマ何秒の違いだろう。下のレースチャートを見ればわかるように、前半のM・シューマッハはペースが遅く、クルサードは給油でコンマ数秒くらい遅くても、余裕で逆転できていたのだ。マクラーレンは必要以上にM・シューマッハを恐れすぎた。

クルサードが3度目のストップで焦って失敗したのも、最後に長い給油にせざるを得なかったからだった。ライコネンまでM・シューマッハに抜かれてしまった。選手権を考えれば痛い失敗であった。

とはいえ、M・シューマッハとロス・ブラウンが冷静にマクラーレンの戦略を読んでいたのはさすがだった。フェラーリは序盤にスタート出遅れとスピンなどが起こり、ガタガタに崩れてもおかしくないくらいの雰囲気だったからだ。こういった細かい積み重ねが選手権で後々に響く。
 
McLaren failed in the pit strategy as a result
When the number of times of lap of the first stint was seen, R.Schumacher was 18 laps and the 17 laps with same M.Schumacher and Montoya. By qualifying, since M.Schumacher was behind the younger brother no less than 0.469 seconds, it is understood that Ferrari was inferior in strength to Williams at speed.

This time, most top teams chose three stops. Fuel was regarded as the optimum from the influence which it has on a time, and the shortness of a pit lane. Since it did not become high temperature, wear of a tire was not needed anxious. Only Barrichello changed into two stops with the spin of the 1st lap. But an amount of initial loading called 20 laps of Barrichello was of the same grade as other 2 stop vigor (Heidfeld, Fisichella, Wilson, da Matta). Barrichello is dependent on deployment from a race front, and, probably, enabled it to go by both. Since Barrichello was having a close game from the free run, unless there is about having differed from others, it has not desired good results. But two stops had the late lap time more than imagination.

In the viewpoint of M.Schumacher pair McLaren vigor, McLaren was always stacking a part for 1 or 2 laps few from the first stint to the third stint. Coulthard once came out before M.Schumacher for the 1st stop. However, the difference of the amount of fuel load became a part for 4 or 5 laps by the last stint. Fuel-load time becomes long and has become one of the factors which have reversed M.Schumacher.

Fuel load of a McLaren few by a unit of 1 or 2 laps was failure. The fuel-load time for 1 or 2 laps will be the difference in a few tenth seconds. M.Schumacher of the first half had the late pace, and even if Coulthard was late a few tenth seconds, it was able to be reversed in the margin by fuel load, so that it might understand, when a lower race chart is seen. McLaren feared M.Schumacher too much beyond necessity.

It was because a long fuel-load imitation colander was not obtained at the end that Coulthard got impatient and went wrong for the 3rd stop. It has been extracted by M.Schumacher to Raikkonen. It was a painful failure when considering the championship.

But it was true that M.Schumacher and Ross Brown were reading the strategy of McLaren calmly. Ferrari is because it was the atmosphere of the about which is not amusing even if start lateness, the spin, etc. happened at the beginning and it collapsed. Such fine piles are echoed for a championship at the future.
 
フェラーリはスタートが悪かった
スタートでウィリアムズ勢がフロントローを守った。モントーヤはM・シューマッハをけん制するように幅寄せしたが、ウィリアムズBMWの加速力は問題なかった。むしろモントーヤは幅寄せしたせいでライコネンに迫られた。

一方、M・シューマッハは出遅れた感がある。マクラーレンの出足が鋭く、ライコネンはM・シューマッハをあっけなく抜いた。クルサードもM・シューマッハに並んだが、なぜか高速コーナーのイン側にいたのに先を譲った形になった。クルサードはその後のストレートでトゥルーリに追いつかれていたので、明らかに加速すべきところで遅れたと言える。

M・シューマッハは、なぜスタートで遅れたかを調べる必要があると言っている。自分の反応が遅かったのか、それともラウンチコントロールに問題があったのか。M・シューマッハの真後ろにはルノー勢も迫っていた。ちなみに、バリチェロも遅く、後ろのパニスに迫られていた(トヨタはダ・マッタも良かった。BARホンダは今ひとつだった)。

フェラーリは動き出す瞬間はいいが、その後の加速が鈍いように見える。フェラーリはレースの次の週に3箇所でテストを行うが、メニューの中にラウンチコントロールの改善は入っているだろうか。あまりもたくさんやることが多いので、イギリスGPまでに劇的に改善は難しいかもしれない。
 
Ferrari's start was bad
Williams vigor protected the front row at the start. Although Montoya brought near width so that M.Schumacher might be checked, Williams's BMW acceleration power was satisfactory. Rather, because Montoya brought near width, it was approached by Raikkonen.

On the other hand, M.Schumacher has the late admiration. The start of McLaren was sharp and Raikkonen overtook M.Schumacher unsatisfying. Although Coulthard was also located in a line with M.Schumacher, it became the form where the point was yielded to that it was in the inside of why or a high-speed corner. It can be said that it was overdue in the place which should be accelerated clearly since Trulli caught up with Coulthard with the subsequent straight.

M.Schumacher said that  needs to investigate why it was late at the start. Was that his reaction of was late, or the problem in it and launch control? Right behind of M.Schumacher was pressed also for Renault vigor. Incidentally, Barrichello was also late and it was pressed for it by back Panis (Toyota's da Matta was also good. BAR Honda was unsatisfactory.).

Although it was good the moment Ferrari starts moving, it seems that subsequent acceleration is blunt. Although Ferrari will test by three places at the next week of a race, is the improvement of launch control contained in the menu? Since it does in many cases many not much, an improvement may be dramatically difficult even for Britain GP.
 
ラルフとモントーヤの差
ウィリアムズの二人の勝負はどうだったか。上の全ラップタイムをスティントごとに平均したものが下の図である。ラルフは第一スティントと第二スティントで安定していた。第三スティントで周回遅れに詰まった。特にリタイヤ直前のトゥルーリに詰まった。だがそれはモントーヤも同じだった。3回目のストップでラルフはモントーヤのわずかに前を守った。モントーヤは前戦でM・シューマッハをオーバーテイクしていることから、今回はチームメイトも追い抜く可能性も考えられた。だが、その後、モントーヤは遅れていった。

レース後、モントーヤは追いつけなかったとだけ語った。どうも腑に落ちない。特にマシントラブルがあったわけでもなさそうだ。もしかしたら、チームメイト同士による無用の争いを避けたのかもしれない。自主的か、指示があったのかはわからない。ベルガーは、最後はペースを落としたと示唆した。チームオーダーは禁止となったが、それは故意による順位の変更を指す。一方、順位の固定はよほど奇異でない限り含まれない。

今年のモントーヤとラルフの予選対決は、ラルフが7勝3敗と圧倒している。特にここ4戦はラルフの4連勝である。燃料搭載量はむしろラルフの方が少し多いほどなのにである。今年、ウィリアムズは序盤から苦戦した。ようやく中盤から空力を改善して強さがよみがえった。それと同時にラルフも速くなった。昨年とはまるで違うマシンに生まれ変わった。昨年のマシンで7度もPPをとったモントーヤが、今年はPPが一回もない。逆に昨年0回のラルフが今年は3回もPPをとっている。そして、このフランスでは、ラルフのセットアップが決まり、苦しんだモントーヤはラルフのセッティングをコピーしたという。

モントーヤは現時点でラルフに対して総合的に負けていることがわかっている。大人になったモントーヤはここでラルフを攻めることはしなかった。ドライバーの心理はタイムに大きく表れる。モントーヤのタイムは一気に2秒も遅くなった。M・シューマッハが終盤に迫ったかに見えたが、モントーヤが最後にまた速くなっており、どうも意識的な色合いが強かった。
 
The difference of Ralf and Montoya
How was two persons' match of Williams? It is the lower figure which averaged all the upper lap times for every stint. Ralf was stable by the first stint and the second stint. It was got blocked with the third stint in circumference delay. It was got blocked especially in Trulli in front of the retired. But as for it, the same was said of Montoya. Ralf protected the front slightly [ Montoya ] for the 3rd stop. Since Montoya was carrying out overtaking of M.Schumacher by the front game, a possibility that a teammate would also pass this time was also considered. But, Montoya was overdue after that.

Montoya was not able to catch up after the race -- only -- it told He cannot understand somehow. There was not necessarily likely to be especially a machine trouble. Supposing it carried out or, possibly the unnecessary argument by teammates was avoided. It does not know whether it is independent and whether there were any directions. Berger hinted that the last dropped the pace. Although the team order was forbidden, it points out change of the ranking by intentionally. On the other hand, fixation of ranking is not included unless it is very strange.

Ralf is overwhelming qualifying confrontation of Montoya of this year and Ralf with seven wins and three losses. Especially here 4 games are four victories in a row of Ralf. Although the amount of fuel loading is like [ with somewhat much Ralf ] rather, it is. Williams had a close game from the opening part this year. Aerodynamics has been improved from the middle stage at last, and strength revived. Ralph also became quick simultaneously with it. It was again born in the machine completely different from last year. PP does not have [ Montoya which took PP no less than 7 times by the machine of last year ] 1 time this year, either. Conversely, last year 0 time of Ralf has taken PP no less than 3 times this year. And in this France, it is said that Ralf's setup was decided soon and Montoya which was in pain copied Ralf's arrangement.

It turns out that it has lost in Montoya synthetically to Ralf at present. Montoya which became the adult did not carry out attacking Ralf here. The psychology of a driver appears in a time greatly. The time of Montoya became late no less than 2 seconds at a stretch. Although it seemed that M.Schumacher was imminent in the end, finally Montoya was quick again and very conscious tone was strong.
 
ウィリアムズとフェラーリの違い
FW25はホイールベース(車軸間の長さ)を短くし、低中速コーナーでの回頭性を良くした。昨年までのウィリアムズは高速重視だった。この変化にラルフは対応し、モントーヤはまだ対応できていない。

現代のサーキットは、安全性の観点から、低中速コーナーが多数を占めるようになった。昔ながらの高速コーナーを持つクラシックなサーキットは減りつつある。フェラーリは高速コーナーに強いが、低速コーナーで思わぬ弱点を露呈した。マニクールのアデレイドヘアピンの立ち上がりで、バリチェロが下位チームの車に後ろからつつかれるのが象徴的だった。ホイールベースが長いF2003-GAは、小回りが弱いことがわかった。

ウィリアムズが低中速を重視し、ミシュランタイヤの優位性とあいまって一気に強くなった。フェラーリは対策を打てるのか。ひとつヒントになるとしたら、今回の後半にペースが上がったことだろう。一方、マクラーレンは相変わらず旧車のままであり、劇的な変更はできないでいる。
 
The difference between Williams and Ferrari
FW25 shortened the wheel base (length between axles), and improved the surroundings ease of being crowded in a medium-low speed corner. Williams by last year was high-speed serious consideration. Ralf corresponds to this change and Montoya cannot yet correspond.

As for the present-day circuit, medium-low speed corners came to get a large number from the viewpoint of safety. The classic circuits with a traditional high-speed corner are decreasing in number. Although Ferrari was strong at the high-speed corner, the weak point which is not considered at a low-speed corner was exposed. It was symbolic that Barrichello poked from back on the car of a low rank team in the standup of the Adelaide hairpin of Magny-Cours. F2003-GA with a long wheel base was understood that a small turn is weak.

Medium-low speed was thought as important, and Williams suited the predominancy of a Michelin tire, waited, and became strong at a stretch. Can Ferrari strike measure? Probably, the pace went up in the second half of this time, supposing it became the one hint. On the other hand, McLaren is still an old vehicle as usual, and dramatic change cannot be performed.
 
中堅3チームと下位3チームが明確化
今回、バリチェロが2ストップ戦略で抜いたのは、ダ・マッタ、ビルヌーブとパニスだった。もし3ストップだったら、下手すると8位も危なかったかもしれない。

上の図を見るとわかるのは、中堅チーム間の序列もつきはじめてきたことだ。ジャガー、トヨタ、BARの3チームが本当の意味の中堅だ。彼らの標的はルノーになる。ザウバー、ジョーダン、ミナルディといった予算の少ないチームは、いわゆる下位チームになった。彼らは絶望的と言える。乱戦にならない限りポイントはとれない。

トヨタは前戦の全滅から、今回は速さよりも確実さを重視した。そのためジャガーより遅く、BARといい勝負になった。トヨタはてこ入れとして、トヨタ自動車の富田常務が退職し、TMG会長としてドイツに常駐することになった。結局、シーズンを通しての開発力がどれだけあるかが問われる。少なくとも、差し押さえを食らうような弱い体制のチームには勝たなければおかしい。アメリカ資本の緑チームも予算が少ない。ここにも本来なら勝てるはずだ。ただし、エースドライバーが手ごわい。
Medium 3 team and low rank 3 team clarify
It was da Matta, Villeneuve, and Panis that Barrichello passed by 2 stop strategy this time. Supposing it was three stops, possibly in the worst-case scenario, the 8th place was also dangerous.

Also beginning to attach the rank between leading teams turns out to see the upper figure. Jaguar, Toyota, and BAR are the medium group of a true meaning. Their target becomes Renault. The team with little budget of Sauber, Jordan, and Minardi turned into the so-called low rank team. They can say that it is hopeless. A point cannot be taken unless it becomes a dogfight.

Toyota attached greater importance than to speed to certainty from total destruction of a front game this time. Therefore, it was late, was called BAR and became the match from Jaguar. As reinforcement, managing director Tomita of Toyota Motor will retire and he will reside in Germany permanently as Chairman TMG. It is asked which has after all the development power which lets a season pass. It is amusing if a being weak organization team which receives seizure is not won at least. The green team of an American capital also has little budget. If it is original, it wins also here. However, an ace driver is strong.
 

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