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1999-2002 2003 2004
「ポールポジション」言葉の由来 (3/28)
予選1位、グリッドの先頭を意味する「ポールポジション」。なぜポール(棒)なのだろう? 
この言葉の語源は、競馬にあった。近代の競馬は18世紀にイギリスとアメリカで始まった。競馬では、トラックの内側、馬番1の位置に、それを示す棒(Posting Pole)が置かれ、それが「ポストポジション」と呼ばれた。これは、だ円形のコースにおけるスタート/フィニッシュラインの目印にもなった。
ここから派生して、20世紀初頭のアメリカの自動車レースで、「ポールポジション」という言葉が広く使われるようになった。(英Atlasより)

初のグランプリPPは1922年
インディ500が予選順にグリッドを並べたのは1915年の第5回からだった。それまではエントリー順や抽選でグリッドが決められていた。
ヨーロッパのナショナルグランプリで初めてポールポジションが記録されたのは、1922年の第16回フランスGPで、FIATのフェリーチェ・ナザロが獲得した。ナザロはレースでも優勝した。グランプリは、街道を走るレースから、サーキットを周回する時代に変わりつつあった。ただし戦前には、グリッド位置をくじ引きで決めることも多かった。昔は、グリッド位置の有利さが今ほどなかった。

国旗掲揚ポール説は誤り
よく、ポールポジションのポールとは国旗掲揚のポールのことで、一番手はそれに近い位置だからと言う説がある。だが、サーキットによって国旗を掲揚する位置は異なる。それは戦前においても同じだ。したがって、この説は誤りである。
 
The origin of "Pole Position" (Mar.28)
The 1st place of a qualifying, "pole position" which means the head of a grid. Why is it Pole? 
The origin of a word of this language suited the horse race. The modern horse race started in Britain and the United States in the 18th century. By the horse race, the pole (Posting Pole) in which it is shown was put on the position of the number 1 of a horse on the inside of the track, and it was called "post-position." This also became the mark of start/finish line in an oval course.
It is derived from here and the word "pole position" came to be widely used by the car race of the United States in early the 20th century. (Atlas, Britain) 

First PP of Grand Prix in 1922
It was that Indy 500 arranged the grid in the order of the qualifying in the 5th in 1915. The grid was decided by the order of an entry, or the lottery till then.
It is 1922, 16th France GP that pole position was recorded for the first time in national Grand Prix in Europe, and the Felice Nazzaro of FIAT gained. Nazzaro won the victory also in the race. Grand Prix was changing to the time which goes a circuit around from the race which runs a highway. However, the grid position was decided to be prewar days in many cases by drawing of lots. A long time ago, there was no profitableness of a grid position now. 

The opinion national flag pole is an error 
The opinion said the pole of pole position is a pole of hoisting a national flag, 1st  since it is a position near it. But, the positions which hoist the national flag by the circuit differ. It is the same also in prewar days. Therefore, this opinion is an error.
 
F1レース史(1988以降)連載開始 (12/22)
1988イタリアGP 「20年目の因果応報」
1988年は、マクラーレン・ホンダが16戦15勝というF1史上に残る記録を残した年であった。しかし、この年で最も有名なレースといえば、彼らが唯一の敗北を喫したレース、第12戦イタリアGPである。1-2フィニッシュで勝利したフェラーリにとっては、その1ヶ月前に亡くなった総帥エンツォ・フェラーリに捧げるレースとなった。優勝目前だったマクレーレンのセナと接触したジャン・ルイ・シュレッサーは、その20年前の1968年にホンダで事故死したドライバーの甥だった。さまざまな人間のドラマが交錯したこのレースを見ていこう。
 
Series start of "F1 race history (since 1988)" (Dec.22)
1988 Italy GP "Retribution for the 20th year"
1988, it was the year McLaren Honda left the record which remains in F1 in history called 15 victories in 16 games. However, the most famous race for this year is the race in which they were defeated in 12th round Italy GP. For Ferrari which won at 1-2 finish, it became the race offered to chief Enzo Ferrari which passed away one month ago. Jean Louis Schlesser in contact with Senna of McLaren which almost win was the nephew of a driver killed in accident in Honda in 1968, 20 years ago. Let's see the race with which various human beings' drama mingled.
 
アラン・ヘンリー著、高斎正訳
世界の有名な50レース」の紹介
(12/1)
歴史を知らずして"史上最高"を語るなかれ
よくあちこちの掲示板で、「シューマッハは史上最高のドライバーか」という議論が見かけられる。記録上はシューマッハが次々に更新して史上最高になってきた。シューマッハ以前のことをよく知らない人からすれば、すでにシューマッハが史上最高だと言うだろう。

しかし、過去を知った者からすれば、本当にシューマッハが史上最高のドライバーと言えるかという疑問がどうしてもぬぐえない。それは、記録という数字にあらわれない何かのせいではないか。とはいえ、その何かを表現したくても、それは個人の主観で片付けられやすい。これは、記録以外に確たる基準がないということを意味する。

このため、この議論は永遠に続くものとなる。ここでは、それを解決しようと言うわけではない。だが、最近の時代しか見ずにシューマッハが史上最高だと言う意見は偏りすぎている。過去、どのようなドライバーがどういったレースが繰り広げられてきたかについて、知った上で史上最高を語る必要があるのではないか。

そういった過去のレースを知るために格好の入門となる本がある。それを題材に話を始める。
 



Introduction of "Fifty Famous Motor Races"
by Alan Henry
(Dec.1)
Don't talk about the "highest ever" not knowing of the history

Anytime bulletin boards here and there, the argument "Whether Schumacher is the highest ever driver" are seen. Schumacher updated the record top one after another, and it has become the highest ever. If you do not know well the thing before Schumacher is done from those, Schumacher would already say that it is the highest ever.

But, the persons who knows the past have the question whether Schumacher can call it the highest ever driver truly can never be swept away. Isn't it the cause of something that does not appear in the number of record? But even if they want to express something, it is easy to be tidied up with individual subjectivity. It means that this does not have a sure standard in addition to record.

For this reason, this argument continues forever. Here, it is not necessarily said that it will be solved. But, the opinion which says Schumacher is the highest ever, without seeing only the present time inclines too much. After the past and what drivers know about what races had been unfolded, isn't it necessary to tell the highest ever?

In order to know past races, there is a book used as suitable admission. No, there was.
 
インディ500とF1 (5/25)
毎年5月最後の週はインディアナポリス500マイルレースが行われます。インディ500はルマン24時間、モナコグランプリと並ぶ世界3大レースのひとつです。アメリカはオーバルという独自の文化を築きました。F1とは無縁の世界に見えますが、ビルヌーブ(1995)とモントーヤ(2000)が勝っていたりしています。それ以前にもドライバーの交流が少なからずありました。インディ500と、F1との関係について見てみましょう。
 
Indy 500 and F1 (May 25)
As for the last week in May every year, Indianapolis 500 miles race is performed. Indy 500 is one of the world 3 major races located in a line with Monaco Grand Prix and Le Mans 24 hours race. The United States built original culture called an oval. Although it is visible to the world unrelated to F1, Villeneuve (1995) and Montoya (2000) won. There was quite a few exchange of a driver also before it. Let's see about Indy 500 and the relation of F1.
  
アイルトン・セナ 全マシン
(1)チャンピオンに向かって 1983-1988

5月1日はセナの命日。1980年代から1990年代前半にかけて活躍したセナを振り返り、彼が乗ったF1マシンを紹介していく。前半ではF3時代のテスト走行から、デビュー、初優勝、初王座まで駆け上がったところを見ていく。また、各年に技術的観点を記載した。
 
Ayrton Senna's Machines
(1) Toward the champion 1983-1988

May 1st is the anniversary of Senna's death. In order to look back upon Senna which played an active part from the 1980s to the first half of the 1990s, F1 machine by which he rode is introduced. In the first half, even the place up which he ran from a test run of F3 time to a debut, first win, and the first champion is seen. And on each year, it was written the technical view. 
開幕4戦とも勝者が異なったケース 
2003年は開幕してから4戦で4人の勝者が出ました。これは20年ぶりのことです。過去、このような混戦のケースはどれくらいあったでしょうか。そして、抜け出したポイントは何でしょうか。
The case where winners differed in opening 4 races  
2003, after opening, four winners came out by 4 races. This is for the first time in 20 years. How much was there such any case in the past? And what is the point of which it slipped out?
日本のトップフォーミュラ王者とF1
2002年のフォーミュラ・ニッポン王者、ラルフ・ファーマンが2003年にジョーダンでF1デビューを果たします。過去の日本のトップ・フォーミュラ王者と、その中からF1に登れた者を見ていきましょう。19人の王者のうち、7人がF1レギュラーシートをつかみ、6人がスポット参戦しました。現代F1をリードするシューマッハ兄弟も、日本をステップアップの場に選んでいました。
Japanese Top Formula Champions and F1
2002 Formula Nippon champion, Ralph Firman will achieve F1 debut in Jordan in 2003. Let's see the past, Japanese top formula champions, and the person that was able to reach F1. Seven of 19 champions have held the F1 regular sheet, and six persons did spot participation. The Schumacher brothers who lead the present age F1 had also chosen Japan as the place of step-up.
ポイント配分の変遷 1位の価値が低下
2002年10月28日、FIAはポイント配分方法を
12年ぶりに改定しました。これまでの
10-6-4-3-2-1から、10-8-6-5-4-3-2-1
としました。チャンピオンシップはどのように
影響されるでしょうか。
1st place value falls
FIA reformed the point distribution method for the first time in 12 years on October 28, 2002. It changed to 10-8-6-5-4-3-2-1 from 10-6-4-3-2-1. How is a championship influenced? 
F2002 対 MP4/4、どちらが史上最強か?
2002年ブラジルから登場したF2002は、
15戦で14勝という圧倒的な成績を残しました。
1988年に16戦で15勝したMP4/4と比べて
どちらが史上最強か見てみます。
 

F2002 vs MP4/4, which the strongest?
F2002 which appeared from Brazil in 2002 left the overwhelming results of 14 victories by 15 games. Compared with MP 4/4 carried out 15 victories by 16 games in 1988, which sees in the strongest in history.
 

シューマッハ・ファンジオ比較
2002年、ミヒャエル・シューマッハが5度目の
チャンピオンになり、ファン・マニュエル・ファンジオ
に並びました。時代が違っても共通なことは
あるはずです。二人の比較を試みました。

Michael Schumacher's machines 1991-2002
 
チャンピオンの歴史
チャンピオンたちのF1デビュー5戦成績
チャンピオン同士がチームメイトだった例
カムバックした5人のチャンピオン
チャンピオンが作ったチームの成績
チャンピオンの引退時期
4度目チャンピオン、達成と断念の歴史
逆転・再逆転−チャンピオン過去例
予選最速でチャンピオンを逃した6例
3年連続チャンピオンを目指した7人の結末
4人によるチャンピオン争いの例
チャンピオンシップ争いの歴史
年間最多表彰台・入賞・完走
チャンピオンと年間部門別1位
 
ドライバーの歴史
遅咲き初優勝
雨に強いドライバー、弱いドライバー
日本人のF1成績
悲劇の歴史
 
チームの歴史
シャシー&エンジン、フル参戦の歴代有力コンストラクター
3強の歴史
コンストラクターズ争い〜独走と混戦・技術革新の歴史
 
グランプリの歴史
中止・延期されたGP
最終ラップの逆転劇
失格の歴史