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Formula One History
The case where winners differed in opening 4 races
開幕4戦とも勝者が異なったケース

Apr.27,2003

2003, after opening, four winners came out by 4 races. This is for the first time in 20 years. How much was there such any case in the past? And what is the point of which it slipped out?
2003年は開幕してから4戦で4人の勝者が出ました。これは20年ぶりのことです。過去、このような混戦のケースはどれくらいあったでしょうか。そして、抜け出したポイントは何でしょうか。
 
1983
Rd GP Winner PP FL
1 Brazil Piquet
(Brabham BMW)
Rosberg
(Williams Ford)
Piquet
(
Brabham BMW)
2 USA West Watson
(McLaren Ford)
Tambay
(Ferrari)
Lauda
(McLaren Ford)
3 France Prost
(Renault)
Prost
(Renault)
Prost
(Renault)
4 San Marino Tambay
(Ferrari)
Arenoux
(Ferrari)
Patrese
(
Brabham BMW)
5 Monaco Rosberg
(Williams Ford)
Prost
(Renault)
Piquet
(
Brabham BMW)


N.Piquet (Brabham BT52 BMW)

BMW beat Renault in technical competition 
Winners differed to the 5th game in that year. Piquet who won the opening game became the champion. It was at the 4 game end time, and Piquet and Prost divided the first place mutually by 15 points, and the Tambay continued by 14 points. As for the time, the wave of turbo is rolling in, and odds was not in the McLaren and Williams, non turbo teams. Ferrari gained constructor's title. But the score distributed to Tambay and Arnoux. Piquet controlled the argument with Prost. BMW is also the year which won the intense technical competition with Renault. Prost said that Renault did not appeal to BMW having used illegal fuel. Since both relation had got cold so that he did not plan to have protected Prost, Renault did.
 
BMWが技術競争でルノーに勝つ
この年は第5戦まで勝者が異なりました。チャンピオンになったのは開幕戦に勝ったピケでした。4戦終了時点で、ピケとプロストが15点で首位を分け合い、タンベイが14点で続きました。時代はターボ化の波が押し寄せており、ノンターボのマクラーレンとウィリアムズに勝ち目はありませんでした。フェラーリはコンストラクターズタイトルを獲りましたが、タンベイとアルヌーに得点が分散しました。ピケはプロストとの争いを制しました。BMWがルノーとの激しい技術競争に勝った年でもあります。プロストはBMWが違法燃料を使っていたのに、ルノーが訴えなかったと語りました。ルノーはプロストを擁護するつもりがないほど、両者の関係が冷えていたのでした。
 
 
1977
Rd GP Winner PP FL
1 Argentine Schecter
(Wolf Ford)
Hunt
McLaren Ford)
Hunt
(McLaren Ford)
2 Brazil Reutemann
(Ferrari)
Hunt
(McLaren Ford)
Hunt
(McLaren Ford)
3 South Africa Lauda
(Ferrari)
Hunt
(McLaren Ford)
Watson
(Brabham Ford)
4 USA West Andretti
(Lotus Ford)
Lauda
(Ferrari)
Lauda
(Ferrari)


N.Lauda (Ferrari 312T2)

A reformist rival was unreliable
Although four winners came out by 4 games, two winners were on Ferrari. Although the Lotus took out the reformist wing car, it was not yet reliable. Lauda knew that Ferrari was the strongest. And the partner who should beat was a teammate's Reutemann. Lauda was criticized having abandoned one's rights to the final game of the previous year, rainy Japan GP, from comandatore Enzo. The team treated Reutemann favorably. However, Lauda played with a trickery stratagem and makes oneself predominance. After 5 races, Lauda had 2 wins and 5 2nd places, Reutemann remained in 2 2nd places. Lauda left 2 games and took the post of the beginning and the throne.
 
革新的なライバルは信頼性がなかった
4戦で4人の勝者が出ましたが、2人はフェラーリに乗っていました。ロータスは革新的ななウィングカーを出しますが、まだ信頼性がありませんでした。ラウダはフェラーリが最も強いことを知っていました。そして、倒すべき相手は、チームメイトのロイテマンでした。ラウダは前年の最終戦、雨の日本GPで棄権したことを総帥エンツォから批判されていました。チームはロイテマンを優遇します。しかし、ラウダは権謀術策を弄して自らを優位にします。第5戦以降はラウダが優勝2回、2位5回だったのに対し、ロイテマンは2位2回にとどまりました。ラウダは2戦を残し、早々と王座に就きました。
 
 
1975
Rd GP Winner PP FL
1 Argentine Fittipaldi
(McLaren Ford)
Jarier
(Shadow Ford)
Hunt
(Hesketh Ford)
2 Brazil Pace
(Brabham Ford)
Jarier
(Shadow Ford)
Jarier
(Shadow Ford)
3 South Africa Schecter
(Tyrrell Ford)
Pace
(Brabham Ford)
Pace
(Brabham Ford)
4 Spain Mass
(McLaren Ford)
Lauda
(Ferrari)
Andretti
(Parnelli Ford)
5 Monaco Lauda
(Ferrari)
Lauda
(Ferrari)
Depailler
(Tyrrell Ford)


N.Lauda (Ferrari 312T)

Begins to win with the new car from the 3rd race
Although it was the year with which nine winners flooded, Lauda of Ferrari chalked up five victories and gained the throne. Although Lauda did not go into the winner to 4 races, PP was taken by the 4th race. He defeated successively three times from 5th race. As for Ferrari, Director Montezemolo (the present president) reorganized organization in the previous year. 312T supplied from the 3rd race carried the flat 12 cylinder engine with every width gear box and was proud of high fighting power. In addition to the speed of the previous year, Lauda also had strength and gained the first throne.
第3戦から投入した新車で勝ち始める
9人の勝者が乱立した年でしたが、フェラーリのラウダが5勝を上げて王座を勝ち取りました。ラウダは4戦までの勝者に入っていませんが、第4戦でPPをとりました。そして第5戦から3連勝しました。フェラーリは前年にモンテゼモロ監督(現社長)が体制を立て直しました。第3戦から投入した312Tは水平12気筒エンジンと横置きギヤボックスを搭載し、高い戦闘力を誇りました。ラウダは前年の速さに加え、強さも兼ね備えて、初の王座を獲得しました。
 
1974
Rd GP Winner PP FL
1 Argentine Hulme
(McLaren Ford)
Peterson
(Lotus Ford)
Regazzoni
(Ferrari)
2 Brazil Fittipaldi
(McLaren Ford)
Fittipaldi
(McLaren Ford)
Regazzoni
(Ferrari)
3 South Africa Reutemann
(Brabham Ford)
Lauda
(Ferrari)
Regazzoni
(Ferrari)
4 Spain Lauda
(Ferrari)
Lauda
(Ferrari)
Lauda
(Ferrari)


E.Fittipaldi (McLaren M23 Ford)

A stubborn king decides in the final race
It was the year of the confused fight which does not require the person who defeated successively. The speed which Lauda projected with 9PPs, and instability called 9 retired have lived together. Fittipaldi showed stubbornness and was attached to the throne in the final game with only three victories.
チャンピオン経験者が最終戦で決める
連勝した者がいない混戦の1年でした。ラウダは9PPと突出した速さと、9リタイヤという不安定さが同居しました。フィッティパルディがしぶとさを見せ、わずか3勝ながら最終戦で王座につきました。
 
1972
Rd GP Winner PP FL
1 Argentine Stewart
(Tyrrell Ford)
Reutemann
(Brabham Ford)
Stewart
(Tyrrell Ford)
2 South Africa Hulme
(McLaren Ford)
Stewart
(Tyrrell Ford)
Hailwood
(Surtees Ford)
3 Spain Fittipaldi
(Lotus Ford)
Ickx
(Ferrari)
Ickx
(Ferrari)
4 Monaco Beltoise
(BRM)
Fittipaldi
(Lotus Ford)
Beltoise
(BRM)


E.Fittipaldi (Lotus 72D Ford)

Stress afflicts a king, a youngman reviews the throne
No.1 Stewart performed the spin out of character with a king at the 3rd game and the 4th game. It was afflicted by the gastric ulcer which comes from stress in fact. It cancels an appearance in the 5th game, and also after that, it is not thoroughgoing and the throne is missed. On the other hand, young Fittipaldi for the 3rd year chalks up five victories, and holds the youngest throne with the vigor.
王者を悩ますストレス、若手がさらう
当代一のスチュワートは、第3戦、第4戦で、らしくないスピンを演じました。実はストレスからくる胃潰瘍に悩まされていました。第5戦を欠場し、その後も万全でなく王座を逃します。一方、3年目の若手フィッティパルディは5勝をあげ、その勢いで最年少王座をつかみます。
 
1970
Rd GP Winner PP FL
1 South Africa Brabham
(Brabham Ford)
Stewart
(March Ford)
Surtees
(McLaren Ford)
Brabham
(Brabham Ford)
2 Spain Stewart
(March Ford)
Brabham
(Brabham Ford)
Brabham
(Brabham Ford)
3 Monaco Rindt
(Lotus Ford)
Stewart
(March Ford)
Rindt
(Lotus Ford)
4 Belgium Rodriguez
(BRM)
Stewart
(March Ford)
Amon
(March Ford)


J.Rindt (Lotus 72 Ford)

Inversion at Monaco, 4 consecutive win, and killed by accident
Crafty Brabham won by the opening game and reigning champion Stewart won by the 2nd game. And the 3rd race at Monaco, Stewart of PP retired. Brabham led. Rindt started hot pursuit from here. Brabham for which it got impatient on the last lap contacts a guardrail. Rindt made the inversion victory the thing. Rindt's last lap time was not only quicker than his own qualifying time by 2.7 seconds, but also it was quicker than Stewart's PP time by 0.8 seconds 
The flow inclined to lint. Four victories in a row are decorated from the 5th game. The rival of a middle-stage was Ickx. In Germany, Rindt obtained a victory after Ickx and intense fighting. 
Then, the 10th game Italy, in qualifying, Rindt crashed and was killed. Ickx said, "I could not deprive the throne from the dead." and he did not aim at the inversion throne. Rindt shone violently and disappeared in a short time. This much impressive champion is not in others. The memory is inherited by people.
 
モナコで逆転劇、4連勝、そして事故死
開幕戦で老獪なブラバムが勝ち、第2戦で前年王者スチュワートが勝ちました。迎えた第3戦モナコGP。PPのスチュワートがリタイヤ。ブラバムがリード。リントはここから猛追を開始。最終ラップで焦ったブラバムがガードレールに接触。リントが逆転勝利をものにしました。リントの最終ラップは自分の予選タイムより2秒7速く、スチュワートのPPタイムより0秒8速いという途方もないものでした。
流れはリントに傾きました。第5戦から4連勝を飾ります。中盤戦のライバルはイクスでした。ドイツではリントがイクスと激しい戦いの末に勝利を得ました。
そして第10戦イタリア。予選でリントはクラッシュして還らぬ人になってしまいました。イクスは「死者から王座を奪うことは出来ない」と言い、逆転王座を狙いませんでした。
リントは短い間に激しく輝き、消えました。これほど印象的なチャンピオンはほかにいません。その記憶は人々に受け継がれています。
 
 
1967
Rd GP Winner PP FL
1 South Africa
Rodriguez
(Cooper Maserati)
Brabham
(Brabham Repco)
Hulme
(Brabham Repco)
2 Monaco Hulme
(Brabham Repco)
Brabham
(Brabham Repco)
Clark
(Lotus Ford)
3 Netherlands Clark
(Lotus Ford)
Hill
(Lotus Ford)
Clark
(Lotus Ford)
4 Belgium Gurney
(Eagle Weslake)
Clark
(Lotus Ford)
Rindt
(Cooper Maserati)


D.Hulm (Brabham BT24 Repco)

No.2 exceeded No.1
A henchman's Hulme won previously from the team which the 3 times champion Brabham command. While a boss has a close game, a henchman leads a championship. Lotus had too much many races dropped on reliability, although the driver (Clark and Hill) and the machine (Lotus 49) were overwhelming. While Clark chalked up four twice as many victories as Hulme, the retired of 5 times was echoed.
Hulme's first win in 2nd race of Monaco, he had held a flow and did not detached. He retired only 2 times.

No.2がNo.1を上回る
3度のチャンピオン、ブラバム率いるチームから、子分のハルムが先に勝ちました。親分が苦戦する中、子分が選手権をリードします。ロータスはドライバー(クラークとヒル)、マシン(Lotus 49)とも圧倒的だったにも関わらず、信頼性で落とすレースがあまりにも多くありました。クラークはハルムの倍の4勝を上げながら、5度のリタイヤが響きました。
ハルムは、第2戦モナコで初優勝するや、流れをつかみ、離しませんでした。リタイヤはわずかに2回だけでした。
 
1962
Rd GP Winner PP FL
1 Netherlands Hill
(BRM)
Surtees
(Lola Climax)
McLaren
(Cooper Climax)
2 Monaco McLaren
(Cooper Climax)
Clark
(Lotus Climax)
Clark
(Lotus Climax)
3 Belgium Clark
(Lotus Climax)
Hill
(BRM)
Clark
(Lotus Climax)
4 France Gurney
(Porsche)
Clark
(Lotus Climax)
Hill
(BRM)


G.Hill (BRM P57)

Reliability is more important than novelty
British constructors played an active part in that year, and the start of the history which continues continuously was cut henceforth. Lotus made Lotus 25 appear and made the foundation of present age F1 machine called monocoque. And Clark went up to a stardom suddenly. However, Graham Hill became the champion. It was reliable although BRM was the conventional steel pipe space frame. Hill achieved all game complete running to Clark having been four retired.
斬新さより信頼性
この年はイギリスのコンストラクターたちが活躍し、以後、連綿と続く歴史のスタートを切りました。ロータスはLotus 25を登場させ、モノコックという現代F1マシンの基礎を作りました。そしてクラークが一躍スターダムに上がります。しかし、チャンピオンになったのはグラハム・ヒルでした。BRMは従来の鋼管スペースフレームでしたが、信頼性がありました。クラークがリタイヤ4回だったのに対し、ヒルは全戦完走を果たしました。
 
There were eight situations of a winner separate at opening 4 game in the past. Record was extended twice to 5 games. The gap of a machine is in the small 1970s no less than 5 times, and various drivers were raising declaration of victory. In the past 8 times, only the winner of the 4th game is not a champion. Who is powerful, a machine is quick and it becomes a point whether it is reliable.
開幕4戦で別々の勝者という状況は、過去に8回ありました。うち2回は5戦まで記録が伸びました。マシンの格差が小さかった1970年代には5度もあり、さまざまなドライバーが勝ち名乗りを上げていました。過去8度において、第4戦の勝者のみチャンピオンになっていません。誰が最も勢いがあり、マシンが速く、かつ信頼性もあるかがポイントになります。
 
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