2003 | |||
2003シーズンオフのテスト分析 バルセロナ全ラップタイムチャート付き |
2003 Off Season Testing
Analysis |
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Dec.7,2003 | |||
2003年シーズンオフのテストが暖かいスペイン各地で行われています。テストタイムで一喜一憂しても仕方ないものの、詳しく見ていけば、いろいろなことがわかります。たとえば、ミシュランがBSの3倍の走行距離を走っていたり、ルノーのテストドライバー、2005レギュラー候補のモンタニーが最速をマークしつつ最長距離を走っています。 |
The test of an off-season is
performed in warm various parts of Spain in 2003. Although it is
unavoidable to fluctuate between joy and sorrow because of a test time, if
it sees in detail, it turns out that it is various. For example, Michelin ran
in one 3 times the mileage of BS, and Renault's test driver Montagny
marking the fastest with the longest distance. |
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サマリー |
Summary |
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MiがBSの3倍の距離を走る タイヤ別の総走行距離です。図の点々の部分はウェットのときを示します。 これまでのところ、ミシュランがブリヂストンの3倍以上の距離を走っています。BARがミシュランに鞍替えしたことに加え、ブリヂストンがフェラーリ以外は貧しい3チームしか持っていないことが原因です。 この差はこれから先も続いていくはずで、圧倒的なデータ量の違いが2004年シーズンに影響する可能性があります。 |
Mi ran 3 times as much distance as
BS It is the total mileage by the tire. A portion that a figure is scattered shows the wet time. Michelin was running the distance of 3 times or more of Bridgestone. It was the cause to have only three teams with Bridgestone poor except Ferrari in addition to BAR having changed its job to Michelin. As for this difference, the point should also continue after this, and the difference in the overwhelming amount of data may influence in 2004 in a season. |
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ウィリアムズ最長、ジャガーも精力的 チーム別の総走行距離です。 ウィリアムズが最も長い距離を走っています。ウィリアムズはレギュラーの2人とジェネに加えて、ピケJr.とロズベルグJr.も走らせました。 ジャガーが精力的で、2番目に長い距離を走っています。 フェラーリはこれまで圧倒的なテスト量を誇っていましたが、他チームに上回られました。レギュラー2人は走らず、3人のテストドライバーが走っています。 |
Williams longest, Jaguar
energetic It is the total mileage by the teams. Williams is running the longest distance. In addition to two regular persons and Gene, Williams also ran Piquet Jr. and Rosberg Jr. Jaguar is energetic and is running the 2nd longest distance. Although Ferrari was proud of the amount overwhelming until now of tests, it exceeded it on the other teams. Two regulars do not run but three test drivers are running. |
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2005正ドライバー候補のモンタニーが最長 ドライバー別では、ルノーのフランク・モンタニーが最も走り込んでいます。25歳のフランス人、ワールドシリーズbyニッサンのチャンピオンであるモンタニーは、バルセロナのドライの二日間でトップタイムをマークしました。これはMP4-19のクルサードを抑えてなので、なかなかのものです。ルノーのテストを背負っていることもうかがわせます。モンタニーは2005年のルノーの正ドライバーと目されています。 佐藤琢磨が全体で9番目に多い距離を走りました。レギュラードライバーの中では4番目でした。これまで第三ドライバーの時はあまり走らせてもらえなかったことを考えれば、やっと走りこみができるようになりました。 |
2005 regular driver
candidate's Montagny ran the longest In by the driver, Renault's Franck Montagny has rushed in most. Montagny which are a 25-year-old French and the champion of World-Series by Nissan marked the top time in two days when Barcelona was dry. Very much [ this / since this stops Coulthard of MP 4-19 ]. Carrying Renault's test on one's back also makes it hear. Montagny is regarded as the right driver of Renault in 2005. The distance with much on the whole 9th Takuma Sato ran. Within the regular drivers, it was the 4th. the time of the third driver be allowed to run not much until now. |
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コース別タイム |
Top times by courses |
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バレンシア(11/25-28) スペイン東部中央の海沿いにあるバレンシア。ウィリアムズ、マクラーレン、ルノー、ジャガー、トヨタの既存ミシュラン勢が参加しました。4日間のうち、最終日だけ雨になりました。 初日にウィリアムズのモントーヤがコースレコードをマークしました。しかし3日目にマクラーレンのクルサードが新車MP4-19でそれを破りました。クルサードのタイムは日を追って良くなっていくのがわかります。ただし、クルサードはタイム更新後にトラブルで止まってしまいました。 ウィリアムズは新ギヤボックスのテストとミシュランのコンパウンド評価を行いました。2004年用のエンジンもテストできました。 ルノーはトゥルーリが来季R24用のサスペンションをテストしました。これはミシュランタイヤにマッチさせたものです。モンタニーは新しいディファレンシャル制御装置とR24用のダンパーをテストしました。ルノーのタイムも順調にアップしました。 ジャガーはウェバー以外に、ウィルソン、クリエン、ベルらを走らせました。クリエンは初日にウェバーに迫るタイムを出しました。そして12/2にクリエンが来季の正ドライバーとして発表されました。 |
Valencia (Nov.25-28) Valencia in along the sea of the center of Spain eastern part. Williams, McLaren, Renault, Jaguar, and Toyota, the existing Michelin vigor participated. As for it, only the final day began to rain among for four days. Williams's Montoya marked the course record on the first day. However, Coulthard of McLaren broke it with the new car MP4-19 on the 3rd day. A day is understood that the time of Coulthard becomes good later on. However, Coulthard stops at a trouble after renewal of a time. Williams performed test of a new gear box, and compound evaluation of Michelin. The engine for 2004 has also been tested. Trulli came and Renault tested the suspension for R24 of next season. This is made to match Michelin tire. Montagny tested the new differential control strategy and the damper for R24. Renault's time was also raised favorably. Jaguar ran Wilson, Klien, and Bell. in addition to Webber. Klien took out the time for which Webber was pressed on the first day. And at Dec.2, Klien was announced as a regular driver of next season. |
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バルセロナ(11/25-27,12/2-4) スペイン北東部、フランスに近いバルセロナ。グランプリ開催地でもあります。11/25-27にフェラーリ、BAR、ザウバーが参加。12/2-4にマクラーレン、ルノー、ジャガー、トヨタが参加。 フェラーリが出したトップタイムは、翌週にミシュラン勢に破られました。フェラーリはブルティが11/27にクラッシュしてしまいました。 BARは新車005Bを登場させました。バトンがドライブした初日はトラブルでタイムを出せず。2日目にフェラーリに迫るタイムを出したものの、3日目は横ばい。BARはミシュランとのマッチングに悩みます。今年のホンダ提供のサスペンションはBS用のため、使えなくなりました。 ザウバーはフィジケラが初めてドライブ。チームメイトのマッサは、フェラーリでのテストを継続しました。3日目にフィジケラがわずかに上回りました。ザウバーは風洞トンネルでの成果である空力パーツをテストし、上々の出来でした。 次の週のミシュラン勢のテストでは、モンタニーがマクラーレンを押さえて頭を取りました。クルサードのMP4-19は早くも頭打ちで、12/4にはブルツのMP4-17Dより遅い始末。 |
Barcelona (Nov.25-27,
Dec.2-4) Barcelona northeast Spain near France. It is also the Grand Prix site. Ferrari, BAR, and Sauber participate in Nov.25-27. McLaren, Renault, Jaguar, and Toyota participate in Dec.2-4. The top time which Ferrari took out was broken by Michelin vigor at next week. As for Ferrari, Burti crashed at Nov.27. BAR made new car 005B appeared. The first day which Button drove could not take out times with a trouble. Although the time for which Ferrari would be pressed on the 2nd was taken out, it would stabilize 3rd day. BAR worried about matching with Michelin. It became impossible to use the suspension of Honda offer of this year for BS. Fisichella drove Sauber for the first time. A teammate's Massa continued the test in Ferrari. Fisichella exceeded slightly on the 3rd. Sauber tested the aerodynamics part which was a result in a wind tunnel tunnel, and was the very best result. By the test of Michelin vigor of the next week, Montagny pressed down McLaren and took the head. It was already leveling off and MP4-19 of Coulthard was the settlement later than MP4-17D of Wurz at Dec.4. |
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ヘレス(12/2-5) スペイン南部にあるヘレス。12/2-3の前半2日間は天候に恵まれました。 ウィリアムズのR・シューマッハがトップタイムを連発しました。2日目に合流したフェラーリ勢は、ウィリアムズはおろか、BARの後塵も拝しました。もはやF2003-GAで来季序盤を戦えるどころではなく、新車を開幕から投入しなければならない状況です。 ピケとロズベルグの2世同士がウィリアムズをドライブし、ロズベルグに軍配が上がりました。 ハイドフェルドがジョーダンをドライブしました。来季の正ドライバーがハイドフェルドで決まったわけではなく、スポンサーを持ち込まないとチームが成り立たない状況は変わりません。 12/4-5の後半2日間は雨にたたられました。 ウェットなら依然としてブリヂストンが強いことが示されました。ウィリアムズとBARはジョーダンより遅くなりました。 なお、BAR005Bは12/3-4に佐藤、12/5にバトンがドライブしました。 |
Jerez (Dec.2-5) Jerez in the Spain southern part. It was blessed with the weather for two days in the first half of Dec.2-3. Williams's R.Schumacher fired top times. Ferrari which joined on the 2nd day was exposed also to the dust stirred up by those in front of BAR, not to mention Williams. It is the situation which must throw in a new car from opening that the beginning of a following season cannot just be fought by F2003-GA any longer. Piquet Jr. and Rosberg Jr. drove Williams and Rosberg was declared the winner. Heidfeld drove Jordan. The regular driver of a following season was not necessarily decided by Heidfeld, and unless it carries in a sponsor, the situation that a team is not realized does not change. It was cursed by rain for two days in the second half of Dec.4-5. If wet, it was shown that Bridgestone is still strong. Williams and BAR became later than Jordan. In addition, Sato drove to Dec.3-4, and Button drove BAR005B to Dec.5. |
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バルセロナ全ラップタイムチャート |
Full Laptimes chart from Barcelona |
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BAR、ミシュランに苦しむ 11/25、フェラーリは3人のテストドライバー(バドエル、マッサ、ブルティ)で計198周も走りました。BARはバトンが新車005Bを走らせましたが、トラブル多発でまともなタイムなしに終わりました。佐藤は旧車005を走らせ、3周だけいいタイムを出しましたが、それ以外は平凡でした。BARにとって、ミシュランで走る初日は、データ取りに専念でした。ザウバーのフィジケラも移籍後初めての走行となりました。 |
BAR was troubled with
Michelin Nov.25, Ferrari ran a total also of 198 laps with three test drivers (Badoer, Massa, Burti). Although Button ran new car 005B, it finished BAR without the honest time as trouble frequent occurrence. Although Sato ran the old vehicle 005 and the good time was taken out only 3 laps, it was common except it. For BAR, the first day which ran by Michelin was a devotion at data acquisition. It became the first run after Fisichella of Sauber also transferring. |
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バトンが新車で本格走行 11/26、フェラーリはこの日も計196周を走行。BARはバトンが005Bでようやくまともに走れました。005Bは4周だけ速いタイムを出しましたが、ロングランでは005と大差がありませんでした。ザウバーのフィジケラは前日よりペースアップを果たしました。ザウバーにとって、コンスタントに速い走りをするフィジケラは、チームにとっても良いプレッシャーになっています。 |
Button ran formally
with a new car As for Nov.26, Ferrari, this day also ran a total of 196 laps. BAR was able to run directly Button at last at 005B. Although 005B took out the quick time only 4 laps, there were 005 and no great difference in a long run. Fisichella of Sauber achieved the pace rise from the other day. For Sauber, Fisichella who does a quick run constantly is a pressure good also for a team. |
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琢磨は旧車で106周 11/27、午前中のウェット路面でフェラーリのブルティがクラッシュ。フェラーリのバドエルとマッサはロングランを挙行。1分19秒前後で推移。BARとザウバーのロングランは1分21秒前後であり、フェラーリに差をつけられました。この日、最も多く走ったのは佐藤琢磨で、106周にも及びました。 |
Takuma ran 106 laps by
the old vehicle Burti of Ferrari crashed on the wet road surface in Nov.27 the morning. Bader and Massa of Ferrari performed the long run. It changes before or after 1 minute 19 seconds. The long run of BAR and Sauber was before or after 1 minute 21 seconds, and had distinguished between Ferrari. This day and having run most mostly were Takuma Sato, and attained to no less than 106 laps. |
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モンタニーがMP4-19抑えトップ 12/2、マクラーレンのクルサードがMP4-19でトップかと思いきや、108周も走ったルノーのモンタニーがこれを破り、トップになりました。モンタニーはラップを重ねるごとにタイムを向上させていきました。ルノーは20歳のアルゼンチン人、フォーミュラルノーV6出身、ホセ・マリア・ロペスも走らせました。モンタニーの2.5秒落ちでした。クルサードはロングランで1分19秒台に上がりました。 |
Montagny topped in
front of MP4-19 Dec.2, Coulthard of McLaren MP4-19 nealy topped, but Renault's Montagny ran 108 laps became the break top about this. Whenever Montagny piled up a lap, it raised the time. Renault also ran the 20-year-old people from Argentina, Formula Renault V6 graduate, Jose Maria Lopez. It was the 2.5 second behind Montagny. Coulthard went up to the level of 1 minute 19 seconds by the long run. |
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MP4-19、雨で最速 12/3、雨の中、クルサードがMP4-19でトップタイム。モンタニーはクルサードに破られるまでトップでした。ルノーは22歳のフィンランド人、ワールドシリーズbyニッサン出身、ヘイッキ・コバライネンも走らせました。コバライネンはロペスより0.3秒、速いタイムを出しました。次週はミナルディでテスト。 |
MP4-19 was the
quickest with rain Dec.3, rain and Coulthard took the top time by MP4-19. Montagny was a top until it was broken by Coulthard. Renault also ran the 22-year-old people from Finland, World-Series by Nissan graduate, and Heikki Kovalainen. Kovalainen took out the quick time for 0.3 seconds from Lopez. Next week, Kovalainen will test by Minardi. |
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モンタニー最長136周かつ最速 12/4、朝はウェットからドライに乾いていく状況。この日、モンタニーが実に136周も走り、再びトップになりました。ただし、ロングランでは1分20秒前後で、マクラーレンほどではありませんでした。コバライネンはモンタニーの1.5秒落ち。MP4-19のクルサードは頭打ちの状態で、旧車のブルツに遅れ、トヨタのゾンタに迫られました。 |
Montagny ran most 136
laps, and was the quickest Dec.4, it was the situation which got dry from wet. This day Montagny ran also 136 laps and were topping again. However, in a long run, it was not McLaren before and behind 1 minute 20 seconds. Kovalainen was the 1.5 second behind Montagny. Coulthard of MP4-19 was in the state of leveling off, and was approached by Zonta of Toyota later than Wurz of an old vehicle. |
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次の週は12/8-12/12にヘレスで行われます。8チームが参加し、フェラーリ・ウィリアムズ・マクラーレン・ルノーが一堂に会する年内最後のテストとなります。日産の支援を受けた32歳の日本人、本山哲は12/8-9にルノーで走る予定です。 |
The next week is performed to
Dec.8-12 in Jerez. Here, eight teams participate. It becomes the last test
in the year at which Ferrari Williams McLaren Renault meet together.
Satoshi Motoyama, 32-year-old Japanese who supported by Nissan, will run
by Renault Dec.8-9. |
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2003シーズンオフのテスト バルセロナ全ラップタイムチャート付き |
2003 Off Season Testing |
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2003 |