History |
Dec.21th 2002 |
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F1はいくらかかるか |
How much by F1? |
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現代のF1は巨額の予算が投じられています。チームの運営資金は1年でいくらか? かけた額に比例して成果が得られるのか? ドライバーの収入はいくらか? 最大のスポンサーは? 以上を見てみましょう。 | Huge budget has invested F1 of the present age. The working funds of a team are one year and how much are? Is a result obtained in proportion to the covered frame? How much is the income of a driver? The greatest sponsor? Let's see the above. | ||
チーム運営資金 2002 |
Team's Budget 2002 |
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フェラーリが3億240万ドル(363億円)で名実ともにトップです。マクラーレンが2億8780万ドル(345億円)で続きます。 レースの成績ではフェラーリが圧倒しました。フェラーリが金を最も有効に使ったと言えましょう。 ウィリアムズは2億3000万ドル(276億円)で6番目に過ぎません。 ウィリアムズより多いのがルノー、トヨタ、BARです。 ザウバー、ミナルディ、アロウズはぐんと減っています。 チームの資金源は、スポンサーとグランプリ興行の分配金です。その分け方はコンコルド協定で秘密となっています。 |
Ferrari is truly a top for
302,400,000 dollars. McLaren continues for 287,800,000 dollars. Williams
is only the 6th for 230 million dollars. Ferrari overwhelmed with the results of a race. It can be said that Ferrari used gold most effectively. There are more Renault, Toyota, and BAR than Williams. Sauber, Minardi, and Arrows are decreasing hard. The sources of funds of a team are a sponsor and the dividend of the Grand Prix performance. The way of dividing is secret by the Concorde agreement. |
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次に、1ポイントあたりにかかった額、つまり投資効果(ROI)を見てみます。 トヨタは2億3840万ドル(286億円)をかけてわずか2ポイントを得ました。1ポイントあたり1億1920万ドル(143億円)もかかっており、突出しています。1年目は仕方ないとしても、いつまでもこんな状況を続けるわけにはいきません。 他のチームを見ると、だいたい成績の低い順に並んでいます。最高額フェラーリは1ポイントあたり137万ドル(1億6千万円)と最も効率が良くなっています。 成績はかけた額に比例しません。中途半端に資金をつぎ込んでも、それに応じた結果は得られないことがわかります。最も多くの資金を投入し、効率的にチームを運営するところが勝つのです。 |
Next, See the frame concerning per
point, i.e., ROI(Return On Investment). Toyota bet 238,400,000 dollars, and got only two points. No less than 119,200,000 dollars per point are cost, and it has projected. The 1st year, though it is unavoidable, such a situation cannot be continued forever. If other teams are seen, it has ranked with the order with generally low results. As for highest frame Ferrari, efficiency is good most with 1,370,000 dollars per point. Results are not proportional to the covered frame. Although capital is invested halfway, it turns out that the result which responded to it is not obtained. Most much capital is invested and the place which manages a team efficiently wins. |
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ドライバー年棒 2002 |
Driver's Salary 2002 |
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ドライバーに支払う年棒のトップ10です。M・シューマッハが3,200万ドル(38億4千万円)でダントツです。M・シューマッハはこのほかに個人スポンサーやノベルティグッズなどを合わせると年収で8,900万ドル(74億円)になると言われています。これはプロスポーツ全体でも、タイガー・ウッズの8,000万ドル(67億円)、マイケル・ジョーダンの5,600万ドル(47億円)を抑えて世界一です。 ビルヌーブは成績こそパッとしませんが、元チャンピオンとして、シューマッハに次ぐドライバーという評価もあり、年棒も相応の額です。 ビルヌーブ、アーバイン、フレンツェンは弱いチームで精一杯の成績を収めていますが、トップチームに返り咲くことができません。トップチーム以外では彼らの年棒の高さがネックになります。 |
It is the top 10 of a salary who
pays for a driver. M.Schumacher are leading by a wide margin for 32
million dollars. M.Schumacher are told to change to 60 million dollars by
the annual income if an individual sponsor, novelty goods, etc. are set in
addition to this. The whole professional sports also obstructs Tiger Woods
and Michael Jordan,
and this is the world's No.1. Although Villeneuve does not carry out the stripes just of the results, as a former champion, there is also evaluation called the driver which ranks second to Schumacher, and a salary is also a suitable frame. Although Villeneuve, Irvine, and Frentzen have obtained results as hard as possible in the weak team, They cannot come back to a top team. Except top teams, the height of their salary becomes a neck. |
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スポンサー 2002 |
Sponsers 2002 |
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高額スポンサーのトップ10です。ブリティッシュアメリカンたばこ(BAT)とマルボロ(フィリップモリス)が2大スポンサーになっています。 たばこ会社はこのほか4位にウェスト、10位に日本たばこ(JT)がいます。2007年より、ヨーロッパ内のたばこ広告は全面禁止になります。F1はたばこ依存から脱却する必要があります。 EUは禁止を2005年7月に早めようとしています。これに対しFIAはグランプリの開催をアジアや中近東などヨーロッパの外へ向けようとします。とはいえ、GPの中核をなす英仏独伊とモナコが消えるとは思えません。従ってたばこ会社がスポンサーを続けるかどうかはわからない状況です。 フェラーリはボーダフォンを獲得し、たばこの影響を受けない手も打っています。ウィリアムズはすでにたばこ離れしました。 |
It is a large sum sponsor's top
10. British American tobacco (BAT) and Marlbolo (Philip Morris) are the
two major sponsors. In addition to this, West is in the 4th place and Japan Tobacco(JT) is in the 10th place. In 2006, tobacco advertisement in Europe becomes complete prohibition. F1 needs to free itself from tobacco dependence. EU is going to bring prohibition forward in July, 2005. On the other hand, FIA tends to turn holding of Grand Prix out of Europe, such as Asia and the Middle and Near East. But I cannot regard Britain, France, Germany Italy and Monaco which make the core of GP as disappearing. Therefore, whether a tobacco company continues a sponsor is the situation which is not known. Ferrari gains vodafone and has also struck the hand of not being influenced of tobacco. Williams already did the tobacco detached building. |
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参考文献:「F1影の支配者」檜垣和夫 講談社 |
Bibliography: "F1 Kage no shihaisya" Higaki, Kazuo Kodansha |
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F1はいくらかかるか |
How much by F1? |
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Dec.21th 2002 |