Home 

 2004

Williams FW26

Jan.11,2004

ウィリアムズが新車FW26を発表した。フロントが奇抜なデザインになっている。ノーズ先端の下が大きく空いたのは、MP4-19とはまったく逆のアプローチだ。逆にツインキールはMP4-19を真似た。 リアカウルの稜線はMP4-19同様に高くした。 2004年、各チームはF2003-GAを真似てリアを絞込む。それはF2003-GAが抱えた弱点である前後バランスの克服が課題になる。強大なリアのダウンフォースに対して、フロントのダウンフォースをどう稼ぐか。ウィリアムズの格好悪いフロントはその答えになるか。今年は久しぶりに面白いデザインの試行錯誤の年になりそうだ。
 

"I am the walrus"
(Do you know The Beatles' song?)
Williams announced the new car FW26. The front is a novel design. It is the approach with completely reverse MP4-19 that the bottom of a nose tip was greatly vacant. Conversely, the twin keel imitated MP4-19. The ridgeline of rear cowl was made high like MP4-19. Each team imitates F2003-GA and will narrow down rear in 2004. Conquest of balance before and after being the weak point which F2003-GA held has been a subject. How is the down force of a front earned to the down force of mighty rear? Does Williams's awkward front become the answer? It is likely to become the year of trial and error of a design interesting after a long time this year.
 
 
新車FW26と前年のFW25を比較して違いを見る。

横から見ると、まずノーズが引っ込んだことがわかる。2003年にマクラーレンがMP4-18で試みたこと(MP4-19も踏襲)をさらに極端にした。ウィングを吊り下げる板が進化して積極的に空力的な効果を狙った。この2つの変化により、前方からの空気の流れを大量にノーズ下に送り込むことになる。2つの縦板は整流の意味もあろう。

後方では、リアカウルの稜線が高くなった。これはエンジンが大きくなったのではなく、空力的な意味を持たせた。前年までの急降下する稜線は、フェラーリを真似たものだった。だがウィリアムズはフェラーリ風から決別した。フェラーリがF2003-GAで苦戦したこととを見た。それにフェラーリの後を追うだけでは彼らを追い抜くことが出来ない。

2004年のレギュレーションはリアウィングのエレメント数が3から2に減らされる。これによりダウンフォースは著しく減少する。ウィリアムズは度重なる風洞実験から、車全体でどのようにダウンフォースを増大させるかに取り組んだ結果、このデザインで行くと決めた。フェラーリから移った女性の空力専門家、アントニア・テルツィの影響とみられる。頑固で保守的だったウィリアムズが認めた。
 

FW26


FW25
When it sees from width, it turns out that nose withdrew first. It carried out further extremely that the McLaren tried by MP 4-18 (MP 4-19 is also followed) in 2003. The board which hangs the wing evolved and the aerodynamics-effect was aimed at positively. By these two change, the flow of the air from the front will be sent into the bottom of nose in large quantities. Two supports will have the meaning of rectification.

Behind, the ridgeline of rear cowl became high. Engine did not become large but this gave the aerodynamics-meaning. The ridgeline where it dives by the previous year imitated Ferrari. But Williams parted from the Ferrari wind. It found that Ferrari faced a close contest in F2003-GA. They cannot be passed only by following the Ferrari back to it.

As for the regulation in 2004, the number of elements of the rear wing is reduced from 3 to 2. Thereby, a down force decreases remarkably. Williams decided to go by this design, as a result of tackling how a down force is increased by the whole car from a repeated wind tunnel experiment. Williams who was stubborn and conservative accepted. 
 
 
FW26 FW26
 
せいうちノーズの狙い

前から見たところを比較すると、FW26のノーズは大きく広がり、2本の支柱も太くなったことがわかる。

革新的なノーズは、ダウンフォースを大きくしながら、ドラッグ(空気抵抗)を小さくすることを狙いとして設計された。短く後退したノーズは、車の上と下を流れる空気を、より自由にさせた。

だが、まだフロントウィングの上に残る必要があった。ノーズとフロントウィングをつなぐ2本の支柱は、W型のウィングとカーブがマッチしている。

広くなったノーズの上下左右を流れる空気は、効果的にサイドポッドやリアウィングに供給される。

2本の支柱がノーズの上までかぶさっているのは、空気の流れが拡散しないようにしたためである。これも新しい考え方だ。

ピッチ(上下動)・ロール(横回転)・ヨー(左右動)への変化は少ない。支柱の側面が大きくなったが、ターン・インやヨーへの抵抗が増えるのは些細だろう。

支柱は強度の必要性で太くなった前方からの衝撃はこれまでのノーズ先端から、ウィングと支柱で受けなければならない。ウィリアムズは工場内のクラッシュテスト装置で3/4トンの衝撃に耐える試験を行った。

サスペンション近くに初めて配置されたツイン・キール(紺色)は、ノーズの支柱に合わせた形はしていない。ツイン・キールはマクラーレンを真似たもので、整流効果がある。そして、せいうちノーズにより、ツイン・キールの効果は増大する。

キールの後ろには前年同様に小さなターニングベインが立っている。

フロントウィングのエンドプレートは"h"型の切り口をしている。
 

FW26


FW25
The aim of walrus nose 

When the place seen from the front is compared, the nose of FW26 spreads greatly and it turns out that two supports also became thick.

The reformist nose was designed considering making a drug (air resistance) small as an aim, enlarging the downforce. The nose which retreated short freed more the air which flows a car top and the bottom.

But, it still needed to remain on the front wing. The wing and the curve of W type supports which connect a nose and the front wing two match.

The air which flows the four directions of the nose which became large is effectively supplied to side pod or the rear wing.

It is because the flow of air was made not to be spread that two supports have hung on a nose. This is also a new view.

There is little change to pitch (up-and-down motion) roll (horizontal rotation) yaw (moving right and left). Although the side of a support became large, it will be trifling that the resistance to turn in or yaw increases.

A support must receive the shock from the front which became thick by the necessity for strong from an old nose tip with the wing and a support. Williams performed the examination which bears 3/4 ton shock with the crash test equipment in a factory.

It has not had the form where the twin keel (dark blue) arranged for the first time near the suspension was united with the support of a nose. The twin keel is what imitated the McLaren and has the rectification effect. and the cause the effect of a twin keel increases by the nose inside.

Behind the keel, the small turning vane stands similarly in the previous yea.

The end plate of the front wing is carrying out the "h" type cut end.
 
 
FW26 FW25
 
800kmエンジンで前年と同じパワー

サイドポッドは改良されたラジエターが内包される。サイドポッドの形状は、前年の流線型から、最近の流行であるコンパクトな四角になった。リアの絞込みは、F2003-GAを真似せず、前年並みだった。

ピットストップ戦略が短くなった傾向から、燃料セル(燃料タンク)の容量はさらに小型化された。

ギヤボックスは6速から7速になったが、大きさは変わらなかった。BMWのP84エンジンのパワーバンドに合わせている。ギヤボックスはアルミニウム製で、前年の早い段階でBMWの工場に送られ、プロトタイプ試験が繰り返された。

リアサスペンションの上のウィッシュボーンは、前が低く、後ろが高い位置にある。これはマクラーレン風だ。

エンジンは2004年の1GP1基ルール(交換すればグリッド10位ダウン)に則り、800km走れる耐久性が必要になった。BMWは2003年に19,200回転で900馬力以上が出ており、重さは100kg以下だった。BMWによると、新しいルールで10%の出力低下を予想していたが、開幕には前年と変わらないパワーと重さに戻せるという。
 

FW26


FW26
800km engine has the same power with previous one

The inner package of the radiator by which the side pod was improved is carried out. The form of a side pod became the compact crossroads which are the latest fashion from the streamline type of the previous year. The rear narrowing down was not imitated  F2003-GA but it was the same level as the previous year

The capacity of the tendency to which pit stop strategy became short to a fuel cell (fuel tank) was miniaturized further.

Although the gear box became from 6 speeds to 7 speeds, the size did not change. It has united with the power band of P84 engine of BMW. A gear box is a product made from aluminum, and was sent to the factory of BMW in the early stage of the previous year, and the prototype examination was repeated.

The wish bone on a rear suspension has a low front, and back is situated in a high position. This is the style of McLaren.

Engine followed one 1GP rule in 2004 (if it exchanges, downed the 10th place of a grid), and the durability which can run 800km is needed. 900 bhp or more had come out of BMW by 19,200 rpm in 2003, and weight was 100kg or less. According to BMW, although 10% of the output fall was expected with the new rule, it is told to opening that it can return to the power and weight which do not change with the previous year.
 
 

Williams FW26

Home 

 2004