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 2004

Ferrari F2004

Feb.8,2004

 
5連覇中のフェラーリが発表したF2004は、前年のF2003-GAを発展させたタイプだった。革新的な要素はないが、細かく見るとかなりの部分で改善が見られる。ライバルたちが思いきった変更をしてきたことに対し、どれだけの戦闘力を維持できるかがポイントになる。また、ブリヂストン・タイヤとの協調性も前年の延長線上と見られるため、ミシュランがどれだけ競争力を増したかが気になるところだ。
 

F2004
F2004 which Ferrari under 5 successive victories announced was the type into which F2003-GA of the previous year was developed. Although there is no reformist element, an improvement is seen in the portion which sees finely or becomes. It becomes a point the fighting power of which is maintainable to rivals having done radical change. Moreover, since the cooperativeness with Bridgestone tire is also regarded as the extension top of the previous year, it is just going to be worrisome whether Michelin of which increased competitive power.
 
 
フェラーリの新ギヤボックスは意外にもジョーダンからヒントを得た。

ギヤボックスは走行中にベアリングとギヤが熱くなる。ケーシングの素材として、カーボンファイバーは固いが、金属と同じ膨張性がない。パーツ同士の不整合が起きる。一方、金属は熱いと柔らかくなる。剛性が不足すると、ドライビングにも影響する。

この相反する問題を解決し、ギヤボックスの最先端を行っていたのは、実はジョーダンだった。ゲイリー・アンダーソンはアルミニウムのまわりをカーボンファイバーで覆い、強度を増した。金属とカーボンはボンドで接着する。フェラーリはジョーダンの手法を参考にして、F2004でチタニウムのまわりをカーボンで覆った。

この解決法は、上部をカーボン、下部を金属と分割構造にしていた場合の欠点、すなわち接続部分の複雑さと重さを解決することにもなる。
 
Also unexpectedly, the new gear box of Ferrari obtained the hint from Jordan.

As for the gear box, bearing and gears get hot during a run. As a material of casing, although a carbon fiber is hard, there is no same expansion nature as metal. The mismatching of parts occurs. On the other hand, if metal is hot, it will become soft. Driving will also be influenced if rigidity runs short.

This opposite problem was solved and Jordan was performing the tip of a gear box in fact. Gary Anderson covered the surroundings of aluminum by the carbon fiber, and increased intensity. Metal and carbon are pasted up with a bond. Ferrari referred to the technique of Jordan and covered the surroundings of titanium with carbon by F2004.

It is also solving the complexity and weight of a fault, i.e., a connection portion, when this solution's makes the upper part as carbon and makes the lower part metal and division structure.
 
 
F2004のホイールベース(車軸間距離)は3,050mmで、50mm短くなった。昨年ウィリアムズはショート・ホイールベースで速くなったが、フェラーリはこれを真似た。これにより弱点だった低速コーナーの旋回性能を上げることにした。また、フェラーリは新しいギヤボックスとサスペンションのレイアウトでリアを軽くし、重量配分をフロントに寄せた。

サイドポッドにあった排熱口はなくなった。後述のリアカウル側に移っている。空力的に横穴は良くないものだったからである。だが、暑いレースでいつでも復活できるようなパネルになっている。

フロントウィングとバージボードはF2003-GAと同じなので、開幕戦までに新しくなる可能性がある。

各チームのリアカウルの稜線が高くなったのは、空力的な意味ではなく、広告スペースを増やすためである。稜線を高くしても空力的にはあまり悪くならない。
 

F2004

F2003-GA
The wheel base (distance between axles) of F2004 is 3,050mm, and became short 50mm. Although Williams became quick with the short wheel base last year, Ferrari imitated this. It decided to improve the revolution performance of the low-speed corner which was a weak point by this. Moreover, Ferrari made rear light with the layout of a new gear box and a suspension, and brought near weight distribution by the front.

The exit which misses the heat which suited the side pod was lost. It has moved to the below-mentioned rear cowl side. A cave is because it was not good in aerodynamics. But, it is the panel which can always be revitalized in a hot race.

Since the front wing and a barge board are the same as that of F2003-GA, they may become new by the opening game.

It is for increasing not an aerodynamics-meaning but an advertising space that the ridgeline of rear cowl of each team became high. Even if it makes a ridgeline high, it does not become not much in aerodynamics bad.
 
 
ノーズ下のステーが小さくなった。空力的にそうしたかったのであろう。付け根部分は広く処理されている。これは強度上の理由だろう。

今やノーズに関してはマクラーレンとウィリアムズが最先端になっている。フェラーリはフロントのダウンフォース不足という前年の課題を大きく改善したように見えない。
 

F2004

F2003-GA
Stays under a nose became small. It may be such a cut thing in aerodynamics. The root portion is processed widely. This will be a reason on intensity.

Now, about the nose, McLaren and Williams are a tip. Ferrari does not seem to have improved greatly the subject of the previous year that the down force of a front is insufficient.
 
 
 
サイドポッドの入り口は高くなった。また、脇腹がさらに深くえぐれた。ノーズから流れる空気をより効果的に処理することが見受けられる。

ミラーは支柱がコックピット側に付けられ、かつ低くなった。ドライバーからは見にくくなるだろうが、空力的には良いだろう。
 

F2004

F2003-GA
The entrance of a side pod became high. Moreover, the side was able to scoop out still deeply. Processing more effectively the air which flows from a nose can see.

A support is attached to a cockpit side and the mirror became low. Although it will become hard to see from a driver, it will be good in aerodynamics.
 
 
フロントウィングはラウンチ時点から、2月2日のフィオラノテストでわずかに形状が変わった。流行の波型を控えめに採り入れた。開幕まで試行が続く。だが大きな変更はなさそうだ。ここだけを見てもフェラーリがデザイン・リーダーではなくなっていることを感じる。F2003-GAが11レースで7勝もした優れたマシンだから、F2004はその延長線上でリファインすればよいというのは、楽観的すぎないだろうか。
 

F2004 Feb.2 Fiorano test

F2004 launch
The front wing changed form slightly by the Fiorano test on February 2 from the launch time. The wave type of fashion was taken in moderately. Trial continues to opening. But there is likely to be no big change. It feels that Ferrari has stopped being a design leader even if it sees only this. Since F2003-GA is the outstanding machine which carried out no less than seven victories in 11 races, isn't it too optimistic that what is necessary is just to refine F2004 on the extension?
 
潜望鏡型のエグゾースト出口は、中央に寄せられた。これにより、サイドポッド上の空気の流れが改善される。サイドポッド横にあった熱気を逃がす穴はなくなり、リアカウル中央に置かれた。これも空力的には改善になる。

タイヤを覆うフェアリングは、より内側にせり出した。エグゾースト出口がよけた空間の空気の流れを効果的に使おうとしている。

リアウィングの下側のエレメントは、たわんだような形状になった。空気抵抗を増やすことなく、ダウンフォースを得るためである。



ライバルたちは大きく車を変えてきた。それはリスクを伴うものだが、冬のテストでの膨大な走行量が解決するだろう。フェラーリのテスト量はそれほど多くない。前年の発展型ならそれもわかる。だが、ライバルたちが革新性を速さに結びつけた場合、フェラーリの一歩先を行ってしまう可能性はある。
 

F2004

F2003-GA

F2004

F2003-GA
The periscope type exhaust exit was brought near in the center. Thereby, the flow of side-pod absentminded mind is improved. The hole which misses the heat which suited beside the side pod is lost, and was placed in the center of rear cowl. This is also improved in aerodynamics.

The fairing which covers a tire pushed out inside more. It is going to use effectively the flow of the air of the space which the exhaust exit avoided.

The element of the rear wing bottom became the form where it bent. It is for acquiring a down force, without increasing air resistance.

Rivals have changed the car a lot. Although it is accompanied by the risk, the huge amount of runs in the test of winter will solve it. There are not so many amounts of tests of Ferrari. It is also understood if it is a developed type of the previous year. But, when rivals connect innovation nature to speed, the one step beyond of Ferrari may be performed.
 
 

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