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2004

2004 SAN MARINO

4/23(金)フリー走行(日本時間18:00-19:00, 21:00-22:00)
4/24(土)フリー走行(日本時間16:00-16:45, 17:15-18:00)、予選(日本時間20:00-、地上波放送25:45-26:30)
4/25(日)レース(日本時間21:00-、地上波放送23:50-25:35)
 
Apr.23(Fri.) Practice(11:00-12:00, 14:00-15:00)
Apr.24(Sat.) Practice(9:00-9:45, 10:15-11:00), Qualify(13:00-)
Apr.25(Sun) Race(14:00)
 
サンマリノGPラップタイム分析 (5/2)
サンマリノGPは、始まる前はフェラーリが独走するかと思われていたが、意外な展開になった。レースは多くのみどころがあった。バトンがPPを奪い、ミヒャエルが1回目のピットストップで1位を奪ったのは派手な面だった。むしろ、レースで面白かったのは4位争いの方だ。3度のピットストップでめまぐるしく順位が変動した。オーバーテイクと接触もあった。また、TVで映さなかったが、中団以降でも随所にオーバーテイクがあった。F1は、単調な展開から、波乱含みに変わっていきそうである。流れから言って、BARホンダがフェラーリと争う一方の主役に躍り出そうである。
 
San Marino GP Laptime Analysis (May 2)
Although San Marino GP was considered whether Ferrari has its own way before starting, it became unexpected deployment. The race had much promise. There was the showy field that Button took PP and Michael took the 1st place for the 1st pit stop. Rather, the battle of 4th place in the race was interesting . Ranking was quickly changed for the pit stop of 3 times. There were also overtaking and contact. Moreover, although not projected by TV, the medium teams had overtaking everywhere. F1 is likely to change to having some rough going from monotonous deployment. It says from a flow, and while is likely to fight with Ferrari, and BAR Honda is likely to dance and appear in the leading role.
 
リチャーズ「タクも表彰台に上がる」 (4/27)
デビッド・リチャーズ「タクにはすまないと思っている。なぜなら彼も一生懸命がんばっているからだ。彼は報われていない。でも運は変わるものだ。タクのために運は変わるだろう。彼は速さを持っている。彼は知力を持っている。彼は両方のアプローチをしている。今シーズン終了までにタクが表彰台に上がる姿が見られるだろう。私は約束する。」(英アトラス)
 
Richards "You'll see Taku on the podium"  (Apr.27)
David Richards "I feel sorry for Taku because he is also trying very hard and it's not coming to him, Luck changes and the luck will change for Taku. He has the speed, he has the intelligence, he has the whole approach to it. You're going to see Taku on the podium before the end of the year, that I promise you." (Atlas)
 
FIA、シューマッハ兄弟を無罪に (4/25)
サンマリノGPはトサ・コーナーで2つのレーシング・インシデントがあった。1周目にM・シューマッハがモントーヤを押し出した。50周目にR・シューマッハがアロンソと接触してスピンした。
前者についてトップ3記者会見でモントーヤが不平を述べ、ウィリアムズはFIAに説明を求めた。後者はレース中に審議対象となっていた。
FIAはM・シューマッハの行動に問題はないと回答した。FIAはR・シューマッハとアロンソの両者についても問題なしと判定した。
 
FIA judged Schumacher brother not guilty  (Apr.25)
San Marino GP had two racing inidents at the Tosa corner. M.Schumacher pushed out Montoya at the 1st lap. R.Schumacher contacted Alonso and spun at the 50th lap. 
Montoya stated the complaint at the top 3 press conference about the former, and Williams asked FIA for explanation. The latter had become the deliberation object during the race. 
It was answered that FIA did not have a problem in action of M.Schumacher. FIA also judged having no problem about both R.Schumacher and Alonso.
 


Constructors Championship
(Apr.25)

Rank Team Engine Tire Points Best R1 R2 R3 R4
1 Ferrari Ferrari B 64pts 1st 18pts 15pts 18pts 13pts
2 Renault Renault M 31pts 3rd 8pts 6pts 8pts 9pts
3 BAR Honda M 27pts 2nd 3pts 6pts 10pts 8pts
4 Williams BMW M 27pts 2nd 9pts 8pts 2pts 8pts
5 McLaren Mercedes M 5pt 6th 1pt 3pts (r) 1pt
6 Sauber Petronas B 1pt 8th (10th) 1pt (11th) (9th)
7 Jaguar Ford M 1pt 8th (11th) (10th) 1pt (13th)
8 Toyota Toyota M 0pt 9th (12th) (9th) (9th) (11th)
9 Jordan Ford B 0pt 13th (14th) (13th) (13th) (r)
10 Minardi Ford B 0pt 14th (r) (14th) (14th) (15th)


Drivers Championship (Apr.25)

Rank Driver Chs Eg Tire Points Best R1 R2 R3 R4
1 M.Schumacher Fer Fer B 40pts 1st 10pts 10pts 10pts 10pts
2 R.Barrichello Fer Fer B 24pts 2nd 8pts 5pts 8pts 3pts
3 J.Button BAR Hon M 23pts 2nd 3pts 6pts 6pts 8pts
4 J.P.Montoya Wil BMW M 18pts 2nd 4pts 8pts (13th) 6pts
5 F.Alonso Ren Ren M 16pts 3rd 6pts 2pts 3pts 5pts
6 J.Trulli Ren Ren M 15pts 4th 2pts 4pts 5pts 4pts
7 R.Schumacher Wil BMW M 9pts 4th 5pts (r) 2pts 2pts
8 T.Sato BAR Hon M 4pts 5th (9th) (15th) 4pts (16th)
9 D.Coulthard McL Mer M 4pts 6th 1pt 3pts (r) (12th)
10 F.Massa Sau Pet B 1pt 8th (r) 1pt (12th) (10th)
11 M.Webber Jag For M 1pt 8th (r) (r) 1pt (13th)
12 K.Raikkonen McL Mer M 1pt 8th (r) (r) (r) 1pt
13 G.Fisichella Sau Pet B 0pt 9th (10th) (11th) (11th) (9th)
14 C.da Matta Toy Toy M 0pt 9th (12th) (9th) (10th) (r)
15 O.Panis Toy Toy M 0pt 9th (13th) (12th) (9th) (11th)
16 C.Klien Jag For M 0pt 10th (11th) (10th) (14th) (14th)
17 G.Pantano Jor For B 0pt 13th (14th) (13th) (16th) (r)
18 G.Bruni Min For B 0pt 14th (r) (14th) (17th) (r)
19 Z.Baumgartner Min For B 0pt 15th (r) (16th) (r) (15th)
20 N.Heidfeld Jor For B 0pt 15th (r) (r) (15th) (r)

 


Results
(Apr.25)

Rank Driver Chs Eg Tire Time/Diff./
RetireReason
laps Fastest Lap
(at)
Lead
Laps
1 M.Schumacher Fer Fer B 1h26:19.670 62 1:20.411(10) 54
2 J.Button BAR Hon M +9.702 62 1:21.201(28) 8
3 J.P.Montoya Wil BMW M +21.617 62 1:21.870(27)  
4 F.Alonso Ren Ren M +23.654 62 1:21.650(59)  
5 J.Trulli Ren Ren M +36.216 62 1:21.666(11)  
6 R.Barrichello Fer Fer B +36.683 62 1:21.873(31)  
7 R.Schumacher Wil BMW M +55.730 62 1:21.689(30)  
8 K.Raikkonen McL Mer M +1 lap 61 1:22.500(39)  
9 G.Fisichella Sau Pet B +1 lap 61 1:22.654(60)  
10 F.Massa Sau Pet B +1 lap 61 1:22.895(36)  
11 O.Panis Toy Toy M +1 lap 61 1:22.861(59)  
12 D.Coulthard McL Mer M +1 lap 61 1:22.951(42)  
13 M.Webber Jag For M +1 lap 61 1:22.931(55)  
14 C.Klien Jag For M +2 laps 60 1:23.647(27)  
15 Z.Baumgartner Min For B +4 laps 58 1:26.075(58)  
16r T.Sato BAR Hon M +6 laps/engine 56 1:21.929(44)  
r N.Heidfeld Jor For B transmission 51 1:23.381(44)  
r C.da Matta Toy Toy M spun off 32 1:23.108(25)  
r G.Bruni Min For B brake 22 1:26.857(11)  
r G.Pantano Jor For B hydraurycs 6 1:25.457(6)  

Bruni became the trouble on the formation lap, and was fixed and started in the pit.
ブルーニはフォーメーションラップでトラブルとなり、ピットで修理してスタートした。
  
ミヒャエル開幕4連勝 (4/25)
優勝ミヒャエル、2位バトン自己最高。3位モントーヤは4位アロンソの追撃を振り切った。5位トゥルーリも6位バリチェロの猛攻をしのいだ。7位ラルフ。8位ライコネンは1周遅れながら初完走で1ポイントを上げた。

琢磨白煙を上げリタイヤ (4/25)
残り5周で佐藤がかなりの白煙を上げてリタイヤ。これでライコネンが8位に上がった。

ラルフまたも接触、警告へ (4/25)
3回目のピットストップ。1位ミヒャエル、2位バトン(27秒差)、3位モントーヤ、4位ラルフ。5位はアロンソが浮上。6位トゥルーリ。バリチェロは7位にダウン。8位佐藤。
ラルフがトサでアロンソにインを突かれ、無理してスピン。7位にダウン。またしても審議対象になった。

4位争いの4台が過熱 (4/25)
2回目のピットストップでの順位変更は、トゥルーリがラルフの後ろに下がったことだった。1位ミヒャエル、2位バトン(16秒差)、3位モントーヤ、4位ラルフ、5位トゥルーリ、6位バリチェロ、7位アロンソ。8位佐藤のペースが遅く、後ろからライコネンが迫ってきている。

ミヒャエル、1位奪いリード広げる (4/25)
1回目のピットストップが11周後と遅めだったミヒャエルが首位を奪った。2位バトンとの差を広げつつある。3位モントーヤ。トゥルーリも遅らせて4位浮上。5位ラルフ、6位バリチェロ、7位アロンソ、8位佐藤。BARはピットでのロスタイムが痛い。

スタートでバトン1位、琢磨4位 (4/25)
スタートでバトンが1位を守った。タンブレロでクルサードがアロンソに追突してノーズ交換。M・シューマッハはトサでモントーヤとからみそうになった。ラルフがその影響を受けて佐藤にパスされた。1位バトン、2位ミヒャエル、3位モントーヤ、4位佐藤、5位ラルフ。
 
Michael's 4 consecutive win from opening  (Apr.25)
Michael won. Button got his best 2nd. Montoya 3rd shook off the pursuit of 4th Alonso. 5th Trulli also endured of 6th Barrichello. 7th Ralf. 8th Raikkonen raised one point by first complete running with delay 1 lap

Taku retired by big smoke (Apr.25)
Remaining 5 laps, Sato retired by big white smoke. Raikkonen was up to 8th.

Ralf contacted, investigation again (Apr.25)
On the 3rd pit stop, 1st Michael, 2nd Button (27 sec. diff), 3rd Montoya, 4th Ralf. 5th Alonso was up. 6th Trulli, 7th Barrichello, 8th Sato had late pace and back Raikkonen approached.
Ralf was attacked by Alonso at Tosa, and did unreasonableness too much and spun down to 7th. He was under investigation again.

Heat up 4th battle (Apr.25)
On the 2nd pit stop, position change was Trulli was back off Ralf. 1st Michael, 2nd Button (16 sec. diff), 3rd Montoya, 4th Ralf, 5th Trulli, 6th Barrichello, 7th Alonso. 8th Sato had late pace and back Raikkonen approached.. 

Michael topped and expand the lead (Apr.25)
On the 1st pit stop, Michael grabbed 1st by delayed 11th in. He expands the lead against Button 2nd. 3rd Montoya. Trulli also delayed the stop and was up to 4th. 5th Ralf, 6th Barrichello, 7th Alonso, 8th Sato. BAR lost the time of pit stops.

Start, Button led, Taku 4th (Apr.25)
At the start, Button protected 1st. At Tamburello, Coulthard collided with Alonso, and DC exchanged the nose. M.Schumacher and Montoya nearly contacted. For those Ralf was passed by Taku. 1st Button, 2nd Michael, 3rd Montoya, 4th Sato, 5th Sato.
 
BARを訴えたのはジャガーだった (4/24)
英アトラスは訂正した。BARのリアウィング付加物を違反と訴えたのは、フェラーリでなく、ジャガーだった。

BARはイモラからフェラーリのミッドウィングを真似した。昨日BARはリアウィングの件はフェラーリに訴えられたと言っていた。だがフェラーリはFIAに何も訴えていないと主張した。

一方、ウィリアムズのパトリック・ヘッドによると、ジャガーが先週の技術作業部会でBARのリアウィング付加物を追求していたという。その時FIAは判断できず、イモラの木曜に発表すると言った。BARは金曜に直したフィンで走り、土曜にはすべて外した。ジャガーにはBARから移籍したエンジニアがいる。ジャガーはBARをひきずりおろしたかったようだ。

BARはこのパーツがパフォーマンスに影響すると言っていた。佐藤は金曜2番手から予選7番手に落ちたが、バトンは関係なくPPを取った。BARは昨年からマシンとチーム全体の革新を続けていることが効果を現してきており、チーム2年目のバトンが結果に結びつけた。

ホンダはカナダから出力を向上したエンジンを投入する予定だ。BARがトップに来れば、それを妬むライバルも出よう。これも試練だが、それを乗り越えて強いチームになる。
 
Team claiming against BAR was Jaguar (Apr.24)
Atlas corrected that appealed violation against the rear wing addition of BAR it was not Ferrari but Jaguar. 

BAR imitated the mid wing of Ferrari from Imola. BAR had said that it complained of the affair of the rear wing to Ferrari yesterday. But Ferrari was claimed that they had not complained to FIA. 

On the other hand, according to Williams' Patrick Head , Jaguar said that the rear wing addition of BAR was pursued in the technical working group of last week. Then, FIA could not be judged but said that it announced on Thursday of Imola. BAR ran with the fin repaired on Friday, and was altogether removed on Saturday. The engineer who transferred from BAR is in Jaguar. It seems that Jaguar wanted to drag and take down BAR. 

BAR had said that this part influenced performance. Although Sato fell from Friday of 2nd to Qualifying of 7th, Button took PP not related. Continuing innovation of a machine and the whole team from last year expressed the effect, and team's 2nd year Button connected BAR to the result.

Honda is going to throw in the engine which improved the power from Canada. If BAR comes for a top, the rival who is jealous of it will also come out. Although this is also a trial, it is overcome and it becomes a strong team.
 
初PPの勝率は2割 (4/24)
F1史上、初PPのドライバーが優勝した率は21%に過ぎない。3位まで広げると計41%に上がる。だがリタイヤの48%が最も多い。(1950-60インディ500を除く)

全PP勝率(1950-2000)の37%から見て、初PP勝率は低いと言わざるを得ない。

初PPで優勝したのは、セナ、M・シューマッハ、ファンジオら15人。2位はプロスト、ヒル親子ら11人。リタイヤはクラーク、ハッキネン、スチュワートら34人。

昨年初PPだったアロンソは3位、ライコネンはリタイヤだった。一番直近の初PP優勝は1994年モナコのM・シューマッハまでさかのぼる。

初PPでスタートできなかった例が唯一ある。1975年アルゼンチンGPのジャン・ピエール・ジャリエ(シャドウ)だ。
 
First PP winning rate is 20% (Apr.24)
The rate in which the driver of first PP won was only 21% in the history of F1. If it extended to the 3rd place, it went up to a total of 41%. But there was most retired of 48%. (Except for Indy 500 1950-60)

First PP winners were 15 persons including Senna, M.Schumacher and Fangio. 2nds were 11 including Prost, Hill parent and child. Retires were 34 including Clark, Hakkinen and Stewart.

Alonso which was first PP last year was the 3rd place, and Raikkonen retired. The nearest first PP winner went back to M.Schumacher in Monaco 1994.

There was only 1 DNS (Did Not Started) in 1975 Argentine GP, Jean Pierre Jarier (Shadow).   
 

Honda's History

1st time
Year Team Race Win PP FL
1964 Honda 3 0 0 0
1965 Honda 8 1 0 0
1966 Honda 3 0 0 1
1967 Honda 9 1 0 0
1968 Honda 12 0 1 1
Total 35 2 1 2
2nd time
Year Team Race Win PP FL
1983 Spirit, Williams 7 0 0 0
1984 Williams 16 1 0 0
1985 Williams 16 4 3 4
1986 Williams 16 9 4 11
1987 Williams, Lotus 16 11 13 10
1988 McLaren, Lotus 16 15 15 10
1989 McLaren 16 10 15 8
1990 McLaren 16 6 12 5
1991 McLaren, Tyrell 16 8 10 4
1992 McLaren 16 5 1 3
Total 151 69 73 55
Drivers Champion 1987-91
 Constructors Champion 1986-91
 
3rd time
Year Team Race Win PP FL
2000 BAR 17 0 0 0
2001 BAR, Jordan 17 0 0 0
2002 BAR, Jordan 17 0 0 0
2003 BAR 16 0 0 0
2004 BAR 4 0 1 0
Total 71 0 1 0
All Total 257 71 75 57

Teammate win/lose (Apr.24)
Driver Win AUS MAL BAH SAN Win Driver
M.Schumacher 4 MSc MSc MSc MSc 0 R.Barrichello
J.P.Montoya 4 JPM JPM JPM JPM 0 R.Schumacher
K.Raikkonen 2 KR KR - - 0 D.Coulthard
J.Trulli 2 FA JT JT FA 2 F.Alonso
J.Button 3 JB JB TS JB 1 T.Sato
G.Fisichella 1 FM FM GF - 2 F.Massa
M.Webber 3 MW MW CK MW 1 C.Klien
C.da Matta 2 - CdM OP CdM 1 O.Panis
N.Heidfeld 3 NH NH NH GP 1 G.Pantano
G.Bruni 3 - GB GB GB 0 Z.Baumgartner

 


Qualify SectorTime
(Apr.24)

grid driver chs. egn. tire Sector1 Sector2 Sector3
1 J.Button BAR Hon M 22.790   26.826   30.137  
2 M.Schumacher Fer Fer B 22.732 -0.058 26.649 -0.177 30.630 +0.493
3 J.P.Montoya Wil BMW M 22.972 +0.182 26.829 +0.003 30.411 +0.274
4 R.Barrichello Fer Fer B 22.973 +0.183 26.803 -0.023 30.675 +0.538
5 R.Schumacher Wil BMW M 23.303 +0.513 26.813 -0.013 30.422 +0.285
6 F.Alonso Ren Ren M 23.288 +0.498 27.031 +0.205 30.576 +0.439
7 T.Sato BAR Hon M 23.129 +0.339 27.081 +0.255 30.703 +0.566
8 M.Webber Jag For M 23.354 +0.564 26.885 +0.059 30.682 +0.545
9 J.Trulli Ren Ren M 23.349 +0.559 27.098 +0.272 30.587 +0.450
10 C.da Matta Toy Toy M 23.522 +0.732 27.118 +0.292 30.447 +0.310
11 D.Coulthard McL Mer M 23.294 +0.504 26.981 +0.155 30.816 +0.679
12 F.Massa Sau Pet B 23.424 +0.634 27.394 +0.568 30.714 +0.577
13 O.Panis Toy Toy M 23.633 +0.843 27.116 +0.290 30.809 +0.672
14 C.Klien Jag For M 23.649 +0.859 27.436 +0.610 30.864 +0.727
15 G.Pantano Jor For B 23.942 +1.152 27.818 +0.992 31.592 +1.455
16 N.Heidfeld Jor For B 23.789 +0.999 27.971 +1.145 31.728 +1.591
17 G.Bruni Min For B 24.992 +2.202 28.750 +1.924 33.157 +3.020
18 G.Fisichella Sau Pet B            
19 Z.Baumgartner Min For B 25.129 +2.329 28.716 +1.890 52.454 +22.317
20 K.Raikkonen McL Mer M               
 
  


Qualify
(Apr.24)

rank driver chs. egn. tire 1st 2nd laps(km) diff. from
rk. time time 1st top
1 J.Button BAR Hon M 5 1:20.632 1:19.753 67(330.511) -0.879  
2 M.Schumacher Fer Fer B 3 1:20.440 1:20.011 60(295.980) -0.429 +0.258
3 J.P.Montoya Wil BMW M 1 1:19.805 1:20.212 63(310.779) +0.407 +0.459
4 R.Barrichello Fer Fer B 7 1:20.927 1:20.451 58(286.114) -0.476 +0.698
5 R.Schumacher Wil BMW M 2 1:20.423 1:20.538 66(325.578) +0.115 +0.785
6 F.Alonso Ren Ren M 14 1:21.799 1:20.895 70(345.310) -0.904 +1.142
7 T.Sato BAR Hon M 8 1:20.984 1:20.913 67(330.511) -0.071 +1.160
8 M.Webber Jag For M 11 1:21.458 1:20.921 71(350.243) -0.537 +1.168
9 J.Trulli Ren Ren M 12 1:21.669 1:21.034 67(330.511) -0.635 +1.281
10 C.da Matta Toy Toy M 13 1:21.737 1:21.087 71(350.243) -0.650 +1.334
11 D.Coulthard McL Mer M 4 1:20.566 1:21.091 47(231.851) +0.525 +1.338
12 F.Massa Sau Pet B 15 1:22.154 1:21.532 64(315.712) -0.622 +1.779
13 O.Panis Toy Toy M 10 1:21.231 1:21.558 67(330.511) +0.327 +1.805
14 C.Klien Jag For M 16 1:22.246 1:21.949 39(192.387) -0.257 +2.196
15 G.Pantano Jor For B 18 1:24.643 1:23.352 57(281.181) -1.291 +3.599
16 N.Heidfeld Jor For B 17 1:23.055 1:23.488 56(276.248) +0.433 +3.735
17 G.Bruni Min For B 19 1:26.463 1:26.899 57(281.181) +0.436 +7.146
18 G.Fisichella Sau Pet B 6 1:20.716 no time 56(276.248)    
19 Z.Baumgartner Min For B 20 1:27.319 1:46.299 56(276.248) +18.980 +26.546
20 K.Raikkonen McL Mer M 9 1:21.181 no time 41(202.253)    

Fisichella could not run 2nd qualifying by gearbox problem.
Raikkonen stopped 2nd qualifying after out lap, and changed the engine.
Baumgartner changed the engine.

フィジケラはギヤボックスのトラブルで2回目の予選を走れず。
ライコネンは2回目の予選を1周目で中止、エンジン交換。
バウムガートナーもエンジン交換。
  
バトン初PP、ホンダは'92セナ以来 (4/24)
予選はBARホンダのバトンが1:19.753で自身初のポールポジションを獲得した。BARはチーム初。ホンダは1992年カナダのセナ以来、12年ぶり。
M・シューマッハはセクター2までバトンを上回っていたが、難所バリアンテ・アルタでミスして2番手にとどまった。3番手モントーヤ。
佐藤はバトンから1.16秒遅れの7番手。
ライコネンとフィジケラが最終予選を走らなかった。
 
Button took maiden PP, Honda since Senna '92 (Apr.24)
On Qualifying, BAR HOnda's Button got his first PP by 1:19.753. BAR also took 1st time. Honda took 1st time since 1992 Canada by Senna.
M.Schumacher was fast against Button till Sector 2, but missed at Variante Alta and was 2nd. 3rd was Montoya.
Sato was 7th, 1.16 seconds delayed for Button.
Raikkonen and Fisichella did not run the final qualifying. 
 


Saturday Practice
(Apr.24)

rank driver chs. egn. tire 1st 2nd tot. diff. from
rk. time lap time lap lap 1st top
1 M.Schumacher Fer Fer B 1 1:20.856 13 1:20.125 7 20 -0.731  
2 J.Button BAR Hon M 2 1:21.165 11 1:20.150 15 26 -1.015 +0.025
3 F.Alonso Ren Ren M 6 1:21.954 13 1:20.844 13 26 -1.110 +0.719
4 D.Coulthard McL Mer M 8 1:22.051 6 1:20.844 10 16 -1.207 +0.719
5 J.P.Montoya Wil BMW M 4 1:21.764 14 1:20.975 7 21 -0.789 +0.850
6 R.Barrichello Fer Fer B 3 1:21.583 10 1:20.996 10 20 -0.587 +0.871
7 T.Sato BAR Hon M 7 1:22.013 11 1:21.159 14 25 -0.854 +1.034
8 J.Trulli Ren Ren M 10 1:22.462 13 1:21.198 12 25 -1.264 +1.073
9 K.Raikkonen McL Mer M 9 1:22.164 5 1:21.199 14 19 -0.965 +1.074
10 C.da Matta Toy Toy M 15 1:23.482 17 1:21.257 13 30 -2.225 +1.132
11 R.Schumacher Wil BMW M 5 1:21.864 13 1:21.271 10 23 -0.593 +1.146
12 O.Panis Toy Toy M 12 1:22.885 14 1:21.296 12 26 -1.589 +1.171
13 M.Webber Jag For M 11 1:22.707 10 1:21.393 16 26 -1.314 +1.268
14 G.Fisichella Sau Pet B 13 1:22.991 6 1:22.022 10 16 -0.969 +1.897
15 F.Massa Sau Pet B 14 1:23.105 10 1:22.077 8 18 -1.028 +1.952
16 C.Klien Jag For M 20 no time 1 1:23.222 8 9   +3.097
17 N.Heidfeld Jor For B 17 1:24.907 10 1:23.551 13 23 -1.356 +3.426
18 G.Pantano Jor For B 16 1:24.255 13 1:24.736 7 20 +0.481 +4.611
19 G.Bruni Min For B 18 1:26.783 11 1:26.199 10 21 -0.584 +6.074
20 Z.Baumgartner Min For B 19 1:27.539 13 1:27.451 13 26 -0.088 +7.326
 
ミヒャエル土曜フリー両セッション制す (4/24)
土曜フリー走行はM・シューマッハが2つのセッションともトップだった。BARは途中のタイムが上がらず中団に埋もれかけたが、バトンが終了間際にミヒャエルに0.025秒差に迫るタイムを出した。佐藤はバトンに1秒遅れたが、セクター3でスローダウンしたためで3番手の力はあった。
最初のセッションでクリエンがバリアンテ・アルタのシケインで縁石に乗り上げてコントロールを失い、クラッシュした。バリアンテ・アルタは難しく、第2セッションでクルサードとラルフもスピンした。パンターノは高速コーナーのピラテッラでコースアウト。バウムガートナーはアクア・ミネラリでクラッシュ。
 
Michael controlled both sessions on Saturday practice (Apr.24)
M.Schumacher topped both Saturday practice sessions. BAR would sink in medium group, but Button took out the time for which a difference is pressed for 0.025 seconds to Michael just before the end. Although Sato was late for Button for 1 second, it was because he slowed down with the sector 3, and there was power of 3rd. 
Klien ran aground to the curbstone by the chicane of Variante Alta in the first session, control was lost, and crashed. In the 2nd session, Variante Alta was difficult and Coulthard and Ralf also spun. Pantano pulled off the high-speed corner Piratella. Baumgartner crashed at Acque Minerali.
 
BAR San Marino Friday BAR Bahrain Race
ホンダが違反ウィング
フェラーリがクレーム
(4/23)
BARホンダはリアウィングを変更することを強制された。フェラーリがFIAにクレームを言ったためである。(英アトラス)

ホンダのコンセプトで、BARは新しいリアウィングを開発した。リアウイング上の拡張エレメントに変更の跡が見られた。
FIAはリアウィングのエレメントを2つまでと規定していたが、付加物について各チームが様々に解釈していた。FIAは先週、全チームに説明文を送った。このような付加物は3つめのエレメントと見なされ、違反である。

ウィリアムズもフェラーリのクレームで外した。独走するフェラーリだが、ライバルの接近を過敏なまでに恐れている。フェラーリのマージンは大きくないのかもしれない。
 
Honda's illegal wing
Ferrari claimed
(4/23)
BAR Honda had it forced to change the rear wing. It is because Ferrari told the claim to FIA. (Atlas)

By the concept of Honda, BAR developed the new rear wing. The marks of change in the extended element on a rear wing were seen. 
Although FIA had prescribed that the rear wing has two elements, teams were interpreting it variously about the addition. FIA sent the explanatory note to all teams last week. It is considered that such an addition is the 3rd element and it is violation. 

Williams also removed the same thing by Ferrari's claim. Although Ferrari has their own way, they feared approach of rivals remarkably. The margin of Ferrari may not be large.
 


Friday Practice
(Apr.23)

rank driver chs. egn. tire Morning Afternoon tot. Diff. from
rk. time lap time lap lap Morn. top
1 J.Button BAR Hon M 5 1:22.448 10 1:20.966 25 35 -1.482  
2 T.Sato BAR Hon M 16 1:24.061 11 1:21.159 25 36 -2.902 +0.193
3 M.Schumacher Fer Fer B 1 1:20.084 11 1:21.164 23 34 +1.080 +0.198
4 K.Raikkonen McL Mer M 8 1:23.054 4 1:21.586 18 22 -1.468 +0.620
5 J.Trulli Ren Ren M 7 1:22.927 11 1:21.604 25 36 -1.323 +0.638
6 A.Davidson BAR Hon M 4 1:22.398 20 1:21.643 30 50 -0.755 +0.677
7 J.P.Montoya Wil BMW M 6 1:22.796 11 1:21.661 25 36 -1.135 +0.695
8 F.Alonso Ren Ren M 9 1:23.083 13 1:21.788 25 38 -1.295 +0.822
9 D.Coulthard McL Mer M 11 1:23.197 8 1:21.795 17 25 -1.402 +0.829
10 R.Schumacher Wil BMW M 3 1:22.250 13 1:22.057 24 37 -0.193 +1.091
11 R.Barrichello Fer Fer B 2 1:21.443 12 1:22.096 20 32 +0.653 +1.130
12 M.Webber Jag For M 12 1:23.417 11 1:22.167 28 39 -1.250 +1.201
13 O.Panis Toy Toy M 15 1:23.790 13 1:22.768 22 35 -1.022 +1.802
14 C.da Matta Toy Toy M 18 1:24.752 12 1:22.780 23 35 -1.972 +1.814
15 F.Massa Sau Pet B 14 1:23.562 13 1:23.043 27 40 -0.519 +2.077
16 C.Klien Jag For M 21 1:25.679 9 1:23.211 15 24 -2.468 +2.245
17 G.Fisichella Sau Pet B 13 1:23.528 9 1:23.335 28 37 -0.193 +2.369
18 B.Wirdheim Jag For M 17 1:24.152 29 1:23.470 25 54 -0.682 +2.504
19 R.Zonta Toy Toy M 10 1:23.161 20 1:23.500 20 40 +0.339 +2.534
20 N.Heidfeld Jor For B 19 1:24.955 12 1:23.866 15 27 -1.089 +2.900
21 G.Pantano Jor For B 20 1:25.375 12 1:24.091 19 31 -1.284 +3.125
22 G.Bruni Min For B 23 1:27.933 14 1:25.653 16 30 -2.280 +4.687
23 Z.Baumgartner Min For B 24 1:29.312 14 1:25.760 10 24 -3.552 +4.794
24 B.Leinders Min For B 25 1:29.414 19 1:27.025 22 41 -2.389 +6.059
25 T.Glock Jor For B 22 1:26.254 14 no time 0 14    
 
午前フェラーリ1-2、午後BAR1-2 (4/23)
金曜フリー走行午前はフェラーリが圧倒。M・シューマッハが1:20.084で2番手バリチェロに1.359秒、3番手ラルフに2.166秒の差をつけた。
午後はBARが1-2。バトンが1:20.966、佐藤が1:21.159。しかしM・シューマッハの午前のタイムには遠く及ばない。フェラーリは例によって午後は余裕のレースセッティング。
ウィリアムズはここが得意のはずだが、走りこんだ午後もタイムは上がらなかった。マクラーレンは相変わらず少ない周回数で、信頼性の不安を隠せない。
ジョーダンのグロックがスピンしてクラッシュし、午後は走らせてもらえなかった。クリエンも午前中にスピンした。
 
Ferrari 1-2 in the morning, BAR 1-2 in the afternoon (Apr.23)
Ferrari overwhelmed in the Friday practice morning. By 1:20.084, M.Schumacher gave to No.2 Barrichello for 1.359 seconds and Ralf  for 2.166 seconds.
BAR was 1-2 in the afternoon. Button was 1:20.966 and Sato was 1:21.159. However, the time of the morning of M.Schumacher was not attained to distantly. Ferrari set the race arrangement of a margin by the example in the afternoon.
The time did not go up in the afternoon when it ran at and this was crowded although Williams must be a speciality. McLaren was the constantly few number of times of a lap, and cannot hide uneasiness of reliability.
Grock of Jordan spun and crash he could not be allowed to run in the afternoon. Klien aloso spun during the morning.
 
バトンはイモラが苦手 (4/20)
バトンは昨年までイモラの予選では過去のチームメイトに4戦全敗だった。バトンが全敗のサーキットは、ほかにモンテカルロ(3敗1休)、モントリオール(4敗)とホッケンハイム(4敗、02改修)がある。一方、バトンがチームメイトに勝ち越しているところはインディアナポリス(3勝1敗)だけだった。
佐藤琢磨が2002年の予選でフィジケラに勝ったところは、そのイモラと、ニュルブルクリング(バトン1勝3敗)、シルバーストン(バトン2勝2敗)、鈴鹿(バトン2勝2敗)の4ヶ所である。
 
Button makes Imola weak (Apr.20)
Button had four games complete defeat in qualifying of Imola for past teammates. Circuits of complete defeats of Button has Monte Carlo (three losses one rest), Montreal (four losses), and Hockenheim (four losses, 02 repaired) in others. On the other hand, the place where Button has led the teammate by wins is only Indianapolis (three wins, one loss). 
The place where Takuma Sato won Fisichella by the qualifying in 2002 was four places, Imola, Nuruburgring (Button with one win and three losses), Silverstone (Button with two wins and two losses), and Suzuka (Button with two wins and two losses).
 
Pit Stops (Apr.19)
Stops Qualifying Important Divide Equally
2 Stops 14-24-24 20-21-21
3 Stops 11-17-17-17 15-16-16-15

Fuel Effect: 0.4-0.5 seconds per 10kg, 0.1 seconds per 1 lap

燃料の影響:10kgあたり0.4-0.5秒、1周あたり0.1秒
 

イモラ (4/19)
例年の気温は20度前後で、これまでの3戦より10度は低い。ミシュランはコース的には合っているが、路面温度の低さで不利。昨年M・シューマッハは3連敗のあと、ここから3連勝した。サーキットはストップ&ゴーの性格を持ち、ウィリアムズとBARに向いている。フェラーリは3つのセクターとも突出するわけではない。コース全体で穴のない走りをしてくるだろう。

M・シューマッハ199戦目。
 
Imola (Apr.19)
Normal temperature is over or below 20 degrees, and 10 degrees is lower than old 3 games. Disadvantageous, although Michelin is correct in course at the lowness of road surface temperature. M.Schumacher defeated successively three times from here after 3 consecutive defeats last year. A circuit has the character of a stop & go and has turned character to BAR with Williams. As for Ferrari, three sectors do not necessarily project. The run which does not have a hole through the whole course will be carried out.

M.Schumacher's 199th GP.
 

Past Results (Apr.19)
Year Win PP FL
1994 M.Schumacher A.Senna D.Hill
1995 D.Hill M.Schumacher G.Berger
1996 D.Hill M.Schumacher D.Hill
1997 H.H.Frentzen J.Villeneuve H.H.Frentzen
1998 D.Coulthard D.Coulthard M.Schumacher
1999 M.Schumacher M.Hakkinen M.Schumacher
2000 M.Schumacher M.Hakkinen M.Hakkinen
2001 R.Schumacher D.Coulthard R.Schumacher
2002 M.Schumacher M.Schumacher R.Barrichello
2003 M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher

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