2003SPA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
スペインGP ラップタイム分析 |
Spain GP Laptime Analysis |
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May 6-8,2003 |
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スペインGPはトップ争いが最初から最後まで接近しており、緊張感のあるピットストップで面白いレースだった。 | Spain GP was a race interesting for the pit stop which top argument was approaching from the beginning to the last, and has a feeling of strain. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ピットストップ ラップタイムを見る前に、ピットストップ回数の結果を見てみよう。ブリヂストンとミシュラン、どちらの陣営も2ストップと3ストップの選択が分かれた。 予定通りの3ストップ組はフェラーリの2台、ルノー(アロンソ)、BAR(バトン)、トヨタ(ダ・マッタ)だった。ザウバー(ハイドフェルド)は序盤のセーフティカーで入ったため変則3ストップになった。フェルスタッペンは運転しずらい理由で予定の2ストップから3ストップに変更した。 一方、予定通りの2ストップ組はジョーダンの2台、ジャガー(ウェバー)、ミナルディ(ウィルソン)だった。ウェバーは途中に変更するか判断する場面があったが、2ストップを貫いた。ウィリアムズはセーフティカーで最初のスティントが伸びたため、3ストップから2ストップに変更した。リタイヤした中では、ビルヌーブも2ストップの予定だった。パニスも2ストップだっただろう。 傾向としては、マシン性能を生かして積極的に攻める者は3ストップを選び、信頼性に不安などの理由で抑えて走る者は2ストップを選んだと言える。優勝を争った上位3台が3ストップで、4位以下のポイント獲得者は5人中4人が2ストップだったのも対照的である。ポイントをとれなかった完走者は、4人中3人が3ストップだった。 |
Pit stops Before seeing lap times, we will look at the result of the number of times of a pit stop. Selection of two stops and 3 stops was divided. [ Bridgestone, Michelin, both of the camps ] Prearranged 3 stop groups were two sets of Ferrari, Renault (Alonso), BAR (Button), and Toyota (da Matta). Since Sauber (Heidfeld) entered with the safety car of the opening part, it became irregular 3 stops. It operated and Verstappen was changed into three stops from two scheduled stops by the reason of drivability. On the other hand, prearranged 2 stop groups were two sets of Jordan, Jaguar (Webber), and Minardi (Wilson). Although there was a scene of judging whether Webber being changed on the way, it pierced through two stops. Since the first stint was extended with the safety car, Williams changed into two stops from three stops. In having carried out the retired, Villeneuve was also the schedule of 2 stops. Probably, Panis was also two stops. The person who attacks positively as a general trend taking advantage of a machine performance chooses three stops, and the person who holds down to reliability and runs to it by which uneasy reason can say that he chose two stops. Three higher ranks which fought for victory were three stops, and, as for the point acquisition person of the 4th place and followings, it is contrastive that four persons were also two stops among five persons. Three persons of the complete running person who was not able to take a point were three stops among four persons. |
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トップグループの前半戦 上の図はフェラーリ、ルノー、ウィリアムズの5台のラップタイムを周ごとの変遷で示した。セーフティカーが5周目まで先導していた。優勝を争ったのはフェラーリの2台とルノーのアロンソである。この3人は揃って3ストップであり、ピットストップのタイミングはあまり違わなかった。 第一スティントで、M・シューマッハが1位から逃げを目論むが、ラップタイムは次第に下降していった。このため彼は大きなリードを築けなかった。ブリヂストンタイヤは最初の5周は良いが、そのあとグリップが落ちてしまった。その傾向は4つのセットすべてに見られる。バリチェロはアロンソに1秒以内に迫られていた。バリチェロは全体的にM・シューマッハよりペースが遅かった。新車とタイヤを生かすことに慣れていないのかもしれない。アロンソは速かったが、第一スティントだけを見る限り、R・シューマッハも3人についていけていた。ミシュランがこのコースにうまくマッチしていたと言える。 1回目のピットストップの時が来た。セーフティカーは実質4周だったので、燃料が長く保ったと言うほどではなかろう。アロンソが17周目に入った。M・シューマッハは、自分が入るまでの2周に速く走れなかった。タイヤが限界に来ていたのだろう。車が速ければ速いほど、タイヤの磨耗も激しくなるものと見られる。バルセロナは、鈴鹿と同じように路面がざらざらしており、タイヤが削れやすい。 アロンソがシューマッハのお株を奪った 1回目のピットストップを終える前、16周目のタイム差は、M・シューマッハ−バリチェロ(+3.659)−アロンソ(+4.175)−R・シューマッハ(+5.544)だった。 1回目のピットストップを終えた後、21周目のタイム差は、M・シューマッハ−アロンソ(+2.081)−バリチェロ(+5.406)−R・シューマッハ(+8.271)だった。 アロンソはバリチェロを逆転しただけでなく、M・シューマッハとの差も縮めていた。インラップとアウトラップの合計は、M・シューマッハが3:08.996(19-20周目)、バリチェロが3:09.137(20-21周目)、アロンソが3:07.105(17-18周目)だった。ピットレーン通過タイムと静止時間は、M・シューマッハが29.897(7.6)、バリチェロが29.688(7.0)、アロンソが29.523(7.2)だった。アロンソが稼いだのはピットよりもコース上の方が多かった。かつてのM・シューマッハが得意とした分野で、アロンソが上回った場面だった。 しかし、第二スティントの序盤で、M・シューマッハはアロンソを突き放す。二人の差は22周目以降、2.679、3.342、4.234、4.806、5.318と開いていく。タイヤを替えてから最初の5周の強さは、ブリヂストンの方が上だった。その優位を生かしたM・シューマッハが一息つける差を作った。 周回遅れの処理に差 そして、トップグループの前に周回遅れの大集団がふさがった。11-14位のミナルディとジョーダンの4台だ。M・シューマッハは27周目に1:22.402と落ちた。アロンソはもっとひどく、28周目に1:23.538だった。この前後で二人の差は26周目の5.318から29周目で7.392と2秒も広がった。最高速度において、フェラーリが優れた利点を生かし、ルノーは周回遅れと変わらない欠点が響いた。周回遅れの側の意識としても、赤い車のチャンピオンにはすぐに譲るが、水色の車の若造にはどうだっただろう。30周目以降はM・シューマッハとアロンソの差が6秒台で変わらなくなった。周回遅れの処理がいかに大きかったかがわかる。 バリチェロはアロンソより時間がかかった。バリチェロが周回遅れ集団にさしかかった29周目、彼は1:23.953もかかった。これでM・シューマッハとの差は11秒、アロンソとの差は4秒に広がった。この時、周回遅れ側の事情は変わっていた。ファーマンがフィジケラとウィルソンをパスし、フェルスタッペンがピットインしていた。後ろからバトンが来て、フィジケラとウィルソンをパスしていた。周回遅れ同士の戦いのおかげで、バリチェロはより多くの時間を費やしたものとみられる。 |
The
first half of a top group The upper figure showed five sets of the lap times of Ferrari, Renault, and Williams by the changes for every lap. The safety car was leading to the 5th lap. Alonso of Renault and two sets of Ferrari fought for the victory. These three persons were three stops together, and the timing of a pit stop was seldom different. Although M.Schumacher planned escape from the 1st place by the first stint, the lap time descended gradually. For this reason, he was not able to build a big lead. Although 5 laps of the beginning of Bridgestone tire are good, the back grip has fallen. The tendency was looked at by all four stints. Barrichello was approached by Alonso within 1 second. On the whole, the pace of Barrichello was later than M.Schumacher. Barrichello would not use to employing a new car and a tire efficiently. Although Alonso was quick, as long as only the first stint was seen, R.Schumacher was also able to follow three persons. Michelin could say that this course was matched well. The time of the 1st pit stop came. Since the safety car was 4 laps of substance, it would not be the degree said that fuel kept it long. Alonso came into the 17th lap. It was not able to run quickly 2 laps until, as for M.Schumacher, he entered. Probably, the tire was coming to the limit. The more a car is quick, the more it regards as that to which wear of a tire also becomes intense. The road surface is rough like Suzuka and Barcelona can tend to delete a tire. Alonso took Schumacher's forte Before finishing the 1st pit stop, the time difference of the 16th lap was M.Schumacher - Barrichello (+3.659) - Alonso (+4.175) - R.Schumacher (+5.544). After finishing the 1st pit stop, the time difference of the 21st lap was M.Schumacher - Alonso (+2.081) - Barrichello (+5.406) - R.Schumacher (+8.271). Alonso not only reversed Barrichello, but had contracted the difference with M.Schumacher. For the sum total of an in lap and an out lap, M.Schumacher was 3:08.996 (lap 19 to 20), Barrichello was 3:09.137 (lap 20 to 21) and Alonso was 3:07.105 (lap 17 to 18). For a pit rain passage time and stillness time, M.Schumacher was 29.897 (7.6), Barrichello was 29.688 (7.0), and Alonso was 29.523 (7.2). That Alonso worked had more direction on a course than the pit. It was the scene which Alonso exceeded in the field which the once M.Schumacher made elated. However, M.Schumacher thrusts Alonso off at the beginning of 2 stints. After the 22nd lap, two persons' difference was spread with 2.679, 3.342, 4.234, 4.806, and 5.318. After changing the tire, Bridgestone of the first strength of 5 laps was tops. M.Schumacher employed the predominance efficiently. Processing of back markers was echoed And the large group of back markers was closed before the top group. It is four sets of Minardi and Jordan of the 11 to 14th place. M.Schumacher fell to the 27th lap with 1:22.402. Alonso was severer and was 1:23.538 at the 28th lap. Before and behind this, two persons' difference spread no less than 2 seconds from lap 26 5.318 to lap 29 7.392. In top speed, the fault which does not change Renault with back markers was echoed taking advantage of the advantage excellent in Ferrari. Although the champion of the red car also as consciousness by the side of back markers was yielded immediately, how was it for a young man of a light-blue car? The difference of the M.Schumacher and Alonso stopped changing on the level of 6 seconds after the 30th lap. It turns out how processing of circumference delay was large. Barrichello required time from Alonso. As for him whom Barrichello put in the back markers, 1:23.953 took 29th lap. In the difference with M.Schumacher was 11 seconds, the difference with Alonso spread for 11 seconds. At this time, the situation by the side of back markers had changed. Firman passed Fisichella and Wilson, and Verstappen was carrying out pit in. Button came from back, and Fisichella and Wilson were passed. For back markers, Barrichello was regarded as what spent more time. |
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弟が兄を援護した形になる 2回目のピットストップが迫った。34周目のタイム差は、M・シューマッハ−アロンソ(+6.451)−バリチェロ(+13.504)−R・シューマッハ(+23.281)だった。 3台が2回目のピットストップを終えた後、38周目のタイム差は、M・シューマッハ−R・シューマッハ(+4.112)−アロンソ(+4.545)−バリチェロ(+14.661)だった。 この間、M・シューマッハはR・シューマッハに1周だけ詰まった。一方、アロンソはR・シューマッハがコースアウトするまで3周にわたって行く手を阻まれた。41周目にアロンソはM・シューマッハに8.435秒の差をつけられてしまった。 R・シューマッハは兄を少ししかふさがなかったが、アロンソには限界を超えるほど抑えたことになった。R・シューマッハは40周目時点でモントーヤに12秒の差をつけていたが、コースアウトが原因でモントーヤにも追い抜かれることになった。結果的に、R・シューマッハは自らの順位を落としてまでM・シューマッハの勝利を援護した形になった。うがった見方をすれば、M・シューマッハには子分が二人いるが、他の17人のドライバーは一人で戦っている。 最後まで力を抜かなかったアロンソ アロンソは第三スティントの後半にM・シューマッハより速いペースだった。42周目から49周目にわたり、誰よりも速いタイムで走った。アロンソはM・シューマッハとの差を3.5秒縮め、48周目に4.978秒差にした。 しかし、3回目のピットストップ後、51周目に二人の差は6.180に広がった。M・シューマッハは交換直後の8周でさらに突き放し、58周目に9.978になった。残り7周となり、ここで勝負は決した。アロンソは59周目から挽回し、62周目に5.810に縮めた。勝てる可能性が少なくなっても力を抜かない姿勢は評価できる。M・シューマッハはタイムが低下していたが、64周目にとどめのタイムを出した。 F2003-GAの進化の度合いが未知数 M・シューマッハは今回のレースで気が抜けなかった。新車が緒戦で100%の力を出していないと言われている。昨年のF2002は、デビュー戦のブラジルで辛勝だったが、次のサンマリノで圧勝した。今年は、この後、オーストリア、モナコ、カナダと、特徴的なサーキットが続く。楽なところではない。真価が問われるだろう。ジャン・トッドとロス・ブラウンは、まだ進化し続けると言う。問題はその度合いだろう。それが大きくなければライバルとの差が縮まる。どうもミシュランとルノーは秘密兵器を持っているようだ。それは1990年のハイノーズに相当する革命的な技術らしい。いずれにせよ、他チームを侮ることはできない。 |
The
younger brother made the result that he supported the elder brother The 2nd pit stop was imminent. The time difference of the 34th lap was M.Schumacher - Alonso (+6.451) - Barrichello (+13.504) - R.Schumacher (+23.281). After three sets finished the pit stop which was the 2nd time, the time difference of the 38th lap was M.Schumacher - R.Schumacher (+4.112) - Alonso (+4.545) - Barrichello (+14.661). In the meantime, M.Schumacher was got blocked by the R.Schumacher only 1 lap. It had the way obstructed over 3 laps on the other hand until R.Schumacher carried out course out of Alonso. Alonso has had the difference for 8.435 seconds given to M.Schumacher by the 41st lap. It meant stopping, although, as for R.Schumacher, only a few closed the elder brother so that a limit is exceeded to Alonso. Although R.Schumacher gave the difference for 12 seconds to Montoya 40th lap at the time, course out will be passed by Montoya owing to. As a result, even by R.Schumacher's having dropped the ranking of oneself, it became the form where the victory of M.Schumacher was supported. If the partial view is carried out, although two henchmen are in M.Schumacher, other 17 drivers are fought alone. Alonso which did not extract power to the last Alonso was a pace quicker than M.Schumacher in the second half of the third stint. It ran in the time quicker than whom over the 49th lap from the 42nd lap. Alonso contracted the difference with M.Schumacher for 3.5 seconds, and made it the difference for 4.978 seconds at the 48th lap. However, two persons' difference spread in the 51st lap after the 3rd pit stop 6.180. M.Schumacher was further thrust off by 8 laps immediately after exchange, and was set to 9.978 to the 58th lap. It became remaining 7 laps and the match was settled here. Alonso was retrieved from the 59th lap and contracted to the 62nd lap 5.810. The posture which does not extract power even if a possibility that it can win decreases can be evaluated. M.Schumacher took out the time limited to the 64th lap, although the time was falling. The degree of evolution of F2003-GA is an unknown Mind did not escape from M.Schumacher in this race. It is said that the new car was not taking out 100% of power with the beginning of a game. Although F2002 of last year was winning by a small margin in Brazil of a debut game, it was overwhelmed in next San Marino. Austria, Monaco, Canada, were characteristic circuits continue after this this year. It is not an easy place. Real value will be asked. Jean Tod and Ross Brown said that they still continues evolving. The problem will be the degree. If it is not large, the difference with rivals is shortened. It seems that Michelin and Renault have secret arms somehow. Seemingly it is the revolutionary technology equivalent to the high nose in 1990. Anyway, other teams cannot be despised. |
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入賞圏の争い ウィリアムズは第2、第3スティントのタイムが落ちた。これは第1スティントより燃料を多く積んだことが響いた。また、ルノーのように各スティントの後半にタイムが上がらなかった。タイヤの磨耗が激しかったことが考えられる。2ストップ作戦は、ウィリアムズにとって悪い作戦のように思える。どうせ勝てそうにないのだから、入賞狙いあわよくば表彰台を目指した方が良いのではないか。 ウィリアムズよりペースが速かったのがトヨタだった。また、BARも悪くない。今回、この2チームは十分に入賞圏内だった。だがパニスとビルヌーブがリタイヤするなど、いまだに信頼性に難がある。問題点管理台帳は長いのだろう。障害が起きてから対処するのではなく、トップチームのようにあらかじめ品質を作りこむレベルになれるかが課題だ。 ジャガーは今回、明らかに完走狙いだった。ウェバーは前半に無理をせず、後半にペースを上げた。 ジョーダンとザウバーは同じくらいの速さだった。明暗を分けたのは、ハイドフェルドの青旗無視ペナルティだった。トップグループではなく、ダ・マッタを抑えたためのようだ。これは同一周回と勘違いしやすい。だが、ラップタイムでダ・マッタとハイドフェルドが重なっているところがない。ちょっと厳しすぎたのではないか。 ウィルソンが1周目に9台抜いた 最後に、またまたウィルソンが1周目にごぼう抜きを見せてくれたことを特筆しておこう。予選18番手から、1周目9位にジャンプアップしたのだ。オーストラリアで予選20番手-1周目12位、マレーシアで予選19番手-1周目8位、ブラジルで予選20番手-1周目15位、サンマリノで予選20番手-1周目19位。ウィルソンは全5戦で、1周目だけを見ればのべ33台を抜いた。1戦平均で。6.6台である。LCSを搭載していないミナルディだが、ウィルソンはスタート直後の混乱をかき分けるのに特異な才能を持っている。前方で事故があったとき、後ろから状況が良く見えるのだろう。スペインでは、1回目のピットイン直前の15周目で8位だった。フィジケラ、ウェバー、クルサード、バトンの4人を数珠繋ぎで抑えていたのだ。今後も、1周目にアクシデントがあった場合、ウィルソンに注目しよう。 |
Argument of the
point area As for Williams, the time of the 2nd and the 3rd stint fell. It was echoed that this stacked many fuel from the 1st stint. Moreover, lap times did not go up like Renault in the second half of each stint. It can consider that wear of tires were intense. 2 stop strategy seems to be bad for Williams. Isn't it better to aim at points or, fortunately podiums, since it did not win at any rate? It was Toyota that whose pace was quicker than Williams. Moreover, BAR is not bad, either. This time, these two teams were fully points within the circle. but Panis and Villeneuve carry out the retire -- difficulty is still in reliability. Problems managed ledger may be long. It is a subject whether it gets used to the level which does not cope with it after an obstacle occurs, but makes quality beforehand like top teams, and is crowded. Jaguar was a complete running aim clearly this time. Webber did not carry out unreasonableness in the first half, but raised the pace in the second half. Jordan and Sauber had the same speed. The blue flag disregard penalty of Heidfeld decided the outcome. It seems that it is because not a top group but da Matta was stopped. It is easy to misunderstand this with the same circumference. But, there is no place with which da Matta and Heidfeld have overlapped in the lap time. Wasn't it too severe just for a moment? Wilson passed nine cars at the 1st lap Finally, I will mention especially that Wilson showed quick overtaking as the 1st lap again. From the qualifying of No. 18, he jumped up to the 9th place at 1st lap. In Australia, qualifying 20th - 1st lap 12th. In Malaysia, qualifying 19th - 1st lap 9th. In Brazil, qualifying 20th - 1st lap 15th. In San Marino, qualifying 20th - 1st lap 19th. Wilson had all 5 games, when seeing the 1st lap, it was described, and it extracted 33 cars. It is 1 game average 6.6 cars. Although it is Minardi which does not carry LCS, Wilson has a unique talent in pushing aside the confusion immediately after a start. Probably, a situation looks good from back, when there is an accident ahead. In Spain, he holded the 8th place at the 15th lap in front of the 1st pit in. Four persons, Fisichella, Webber, Coulthard, and Button, were obstructed by tying in a row. From now on, when an accident is in the 1st lap, you must observe Wilson. |
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スペインGP ラップタイム分析 |
Spain GP Laptime Analysis |
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2003SPA |