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2004

2004 SPAIN

5/7(金)フリー走行(日本時間18:00-19:00, 21:00-22:00)
5/8(土)フリー走行(日本時間16:00-16:45, 17:15-18:00)、予選(日本時間20:00-、地上波放送25:55-26:40)
5/9(日)レース(日本時間21:00-、地上波放送23:50-25:35)
 
May 7(Fri.) Practice(11:00-12:00, 14:00-15:00)
May 8(Sat.) Practice(9:00-9:45, 10:15-11:00), Qualify(13:00-)
May 9(Sun) Race(14:00)
 
スペインGPラップタイム分析 (5/16)
バルセロナは低速から高速まであらゆるタイプのコーナーが揃い、ストレートも長い。BARが強い部分もあれば、ルノーが強い部分もあった。そんな中でフェラーリが全体的にまんべんなく強く、1-2フィニッシュで飾った。あらためてフェラーリの強さを思い知らされた。今回は天候などがフェラーリを助けたわけではなかった。残る13戦のうち、1戦を除いてどのサーキットでも強さを発揮するだろう。次の特殊なコースだけは不確定要素があるが・・・。
 
Spain GP Laptimes Analysis (May 16)
Barcelona has various type of corners from low speed to high-speed and long straights. There was a portion with strong BAR, and there was a portion with strong Renault. On the whole, Ferrari was strong uniformly in such inside, and it decorated with 1-2 finish. The strength of Ferrari is considered anew and it was told. The weather etc. did not necessarily help Ferrari this time. Is strength demonstrated except for 1 game among 13 games which remain in every circuit? Although only the following special course has an indefinite element ...
 
佐藤5位への海外の声 (5/10)
(英アトラスのフォーラムより)
「サトーにはちょっとがっかり。彼はあまりにも安定しない。今日は小さな問題がなかったとしたならだけどね。」

「ジェンソンのレースを見なよ。彼も今日は目立てなかった。BARがタイヤにちょっと厳しいという記事を読んだ。彼らがバルセロナの磨耗するトラックで残念だったのは驚くことじゃない。1周だけなら良いが、レーススティントはダメ。」

「アロンソとサトー・・・、うーむ次戦はいいチャンスが来るかな。」(カナダ)

「サトーはルノーのプレッシャーに耐えられず負けたね。」(ドイツ)

「サトーの堅実なレースを支持するよ、チームメイトに勝ったしね。」(オーストラリア)

「サトーは堅実な仕事をしたけど、彼にはもっと期待してた。アロンソには何周か近寄ることが出来たけど、突然離されて後退したね。」

「サトーはBARのまずいピットストップのせいでもっと上に行けなかった。それ以外は良いレースだった。」

「サトーがルノーに負けたのはがっかりだ。もっと近寄れたはず。」(南アフリカ)

「サトーはいい仕事した。1周だけトップを走った。」(アメリカ)

「サトーは良かったけど、もうちょっと上に行けたんじゃないか。」(アメリカ)

「タクは安定したレースだったけど、冬に同じトラックで見せた速さは見せられなかったなぁ。」(イギリス)

「サトーが表彰台に上がるのを楽しみにしてるよ。」

「スペインでのBARのペースに関して、レース中くり返し見られたひとつの傾向があった。最終スティントの初めで、サトーはアロンソよりセクター1で速く、ほかの2つのセクターではいい勝負だった。だから差を縮められた。しかしながら、ラップが経過すると、サトーはアロンソにセクター1で速かったが、ほかの2つのセクターは遅くなった。予選で起きたことと同じだ。BARの二人のドライバーとも、後半の2つのセクターで車が滑りやすかったと言った。バトンが予選でしくじらなかったとしても、予選で2番手より上に行けたか疑問だ。サトーがルノーの前でフィニッシュしなかったことを責めるのはフェアじゃない。タイヤ選択が、ラップ経過とともにサトーのペースが落ちていった理由のひとつになる。とにかく、今季2度目だ。サトーとアロンソが互いにバトルするのはね。いいライバルだ。」

「サトーがなぜ表彰台に上がれなかったかわからない。」

「サトーがバトンのようにプッシュする能力があるか疑問だね。バトンは表彰台の常連だろうが、彼は無理だね。」(アメリカ)

「BARのお粗末な戦略とピットワークのせいだよ。BARのドライバーは適切な戦略とピットワークならもう1ランク上だったとあえて言う。」

「ホンダエンジンの燃料食いすぎか、BARのピットワークが単にのろいのか。サトーのピットストップタイム合計は1:11.390で、アロンソは1:06.708、4.7秒も違う。彼はルノーに比べて1回のストップあたり1秒遅かった。サトーは全ピットストップでアロンソより3秒後に出たことを考えると、サトーは3度目の最終ストップでもアロンソの前に出れたはずだった。」

「バトンはなぜ2ストップに変えなかったのだろう。彼がオーバーテイクできなかったのは明らかだ。彼はレース中に全員の後ろで詰まっていた。サトーはセパンの5-6周目でスピンして最後尾に落ちながらも、なんとかした。入賞圏の8位まで取り戻していた。バトンがフィジの前でフィニッシュする十分な速さを持っていたのは確かだ。フィジは似たような位置からスタートし、2ストップだった。」

「BARがフロントランナーたちの中にいたいなら、この種のことは改善しなきゃね。」(香港)
 
Overseas voices for Sato 5th (May 10)
(From Atlas forum)
I'm a little disappointed in Sato. He's far too inconsistent, unless he had a small problem today then...

Look at Jensons race, he didn't show much today either. I read reports that the BAR's are a bit too hard on the tyres, not too surprisingly they disappointed at Barcelonas abrasive track. For one lap it is OK, but not for a race stint.

Alonso and Sato... hmmmm better chance next time around? (Canada)

Sato didn't stand the pressure and loose out against the Renault's (Germany)

Props to sato as well for a solid race and beating his teammate. (Australia)

Solid job by Sato, but I expected more from him. Looks like he was able to close up on Alonso for a number of laps, and then he would suddenly fall way back.

Sato robbed of a better finish by poor pitstops at BAR. Otherwise good race for Sato.

Sato - disappointing how he lost out to the renault's in the end; he should have been at least closer. (South Africa)

Good work by Sato too, he was in the lead for one entire lap. (USA)

Sato: good but thought he would be slightly higher up. (USA)

Taku drove a steady race but never showed the promise that the car had at the same track in winter. (UK)

Sato - would've been fun to see him on the podium.

Concerning BAR's pace at Spain, there was one trend that seemed to repeat itself throughout the race. At the start of the last stint, Sato was quicker than Alonso through S1 and basically matched his pace through the last two sectors. Thus was able to close the gap. However, as the laps wore on Sato was still quicker than Alonso through S1, but lost time in the last two sectors. This is basically what happened in qualifying, as well. Both BAR drivers reported that the car felt twitchy in those two last sectors. So, even if Button hadn't muffed up his qualifying session, I doubt he could've qualified any higher than 2nd. I don't think it's totally fair to blame Sato for not finishing ahead of the Renaults. Could tire choice be a factor? That's one thing that might explain why Sato's pace dropped off so much as the laps wore on. Anyhow, this is the second time this season we've seen Sato and Alonso battling each other. Good stuff.

Sato No idea why he could not finish on podium...

I doubt Sato has the ability to push like Button. So I'd say a podium was still safely Button's had he not.. bla. (USA)

Lousy strategy & pit-works by BAR! Both BAR driver could've finished 1 position higher with the proper strategy & pit-works, I dare to say!

Are the Honda engines so thirsty or the BAR pit-works simple sucks so much?!?! Sato's total pit-stops times were 1:11.390,Alonso's were 1:06.708 - 4.7sec difference. He was basically a second slower per stop compare to the Renaults! Consider that Sato came out of the pits around 3sec behind Alonso after all the pit stops, Sato should've came out ahead of Alonso after his 3rd & final stop.

And then look at Button, why not changed his strategy to 2-stops since it was very clear that he couldn't overtake. He was basically stuck behind "everybody" in the race!!! Consider that Sato managed to do that at Sepang even with a spun and dropped back to dead last at around lap 5 or 6.And still got back to a comfortable 8th,I'm pretty sure that Button could've enough speed to finished ahead of Fisi, who start from a similiar position and was on 2-stop.

BAR MUST improves this type of things if if they want to truely belongs among the front-runners. (Hong Kong)
 


Constructors Championship
(May 9)

Rank Team Engine Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5
1 Ferrari Ferrari B 82pts 1st 18pts 15pts 18pts 13pts 18pts
2 Renault Renault M 42pts 3rd 8pts 6pts 8pts 9pts 11pts
3 BAR Honda M 32pts 2nd 3pts 6pts 10pts 8pts 5pts
4 Williams BMW M 30pts 2nd 9pts 8pts 2pts 8pts 3pts
5 McLaren Mercedes M 5pt 6th 1pt 3pts (r) 1pt (10th)
6 Sauber Petronas B 3pt 7th (10th) 1pt (11th) (9th) 2pts
7 Jaguar Ford M 1pt 8th (11th) (10th) 1pt (13th) (12th)
8 Toyota Toyota M 0pt 9th (12th) (9th) (9th) (11th) (13th)
9 Jordan Ford B 0pt 13th (14th) (13th) (13th) (r) (r)
10 Minardi Ford B 0pt 14th (r) (14th) (14th) (15th) (r)


Drivers Championship (May 9)

Rank Driver Chs Eg Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5
1 M.Schumacher Fer Fer B 50pts 1st 10pts 10pts 10pts 10pts 10pts
2 R.Barrichello Fer Fer B 32pts 2nd 8pts 5pts 8pts 3pts 8pts
3 J.Button BAR Hon M 24pts 2nd 3pts 6pts 6pts 8pts 1pt
4 F.Alonso Ren Ren M 21pts 3rd 6pts 2pts 3pts 5pts 5pts
5 J.Trulli Ren Ren M 21pts 3rd 2pts 4pts 5pts 4pts 6pts
6 J.P.Montoya Wil BMW M 18pts 2nd 4pts 8pts (13th) 6pts (r)
7 R.Schumacher Wil BMW M 12pts 4th 5pts (r) 2pts 2pts 3pts
8 T.Sato BAR Hon M 8pts 5th (9th) (15th) 4pts (16th) 4pts
9 D.Coulthard McL Mer M 4pts 6th 1pt 3pts (r) (12th) (10th)
10 G.Fisichella Sau Pet B 2pts 7th (10th) (11th) (11th) (9th) 2pts
11 F.Massa Sau Pet B 1pt 8th (r) 1pt (12th) (10th) (9th)
12 K.Raikkonen McL Mer M 1pt 8th (r) (r) (r) 1pt (11th)
13 M.Webber Jag For M 1pt 8th (r) (r) 1pt (13th) (12th)
14 C.da Matta Toy Toy M 0pt 9th (12th) (9th) (10th) (r) (13th)
15 O.Panis Toy Toy M 0pt 9th (13th) (12th) (9th) (11th) (r)
16 C.Klien Jag For M 0pt 10th (11th) (10th) (14th) (14th) (r)
17 G.Pantano Jor For B 0pt 13th (14th) (13th) (16th) (r) (r)
18 G.Bruni Min For B 0pt 14th (r) (14th) (17th) (r) (r)
19 Z.Baumgartner Min For B 0pt 15th (r) (16th) (r) (15th) (r)
20 N.Heidfeld Jor For B 0pt 15th (r) (r) (15th) (r) (r)

 


Results
(May 9)

Rank Driver Chs Eg Tire Time/Diff./
RetireReason
laps Fastest Lap
(at)
Lead
Laps
1 M.Schumacher Fer Fer B 1h27:32.841 66 1:17.450(12) 51
2 R.Barrichello Fer Fer B +13.290 66 1:17.887(16) 7
3 J.Trulli Ren Ren M +32.294 66 1:18.178(12) 8
4 F.Alonso Ren Ren M +32.952 66 1:17.556(27)  
5 T.Sato BAR Hon M +42.327 66 1:17.678(47)  
6 R.Schumacher Wil BMW M +1:13.804 66 1:18.548(27)  
7 G.Fisichella Sau Pet B +1:17.108 66 1:19.062(37)  
8 J.Button BAR Hon M +1 lap 65 1:17.495(46)  
9 F.Massa Sau Pet B +1 lap 65 1:18.819(43)  
10 D.Coulthard McL Mer M +1 lap 65 1:19.175(38)  
11 K.Raikkonen McL Mer M +1 lap 65 1:18.842(48)  
12 M.Webber Jag For M +1 lap 65 1:18.617(11)  
13 C.da Matta Toy Toy M +1 lap 65 1:19.112(29)  
r G.Pantano Jor For B hydraulics 51 1:19.896(27)  
r J.P.Montoya Wil BMW M brake 46 1:18.262(28)  
r C.Klien Jag For M throttle 43 1:19.142(18)  
r O.Panis Toy Toy M hydraulics 33 1:19.199(10)  
r N.Heidfeld Jor For B hydraulics 33 1:18.971(25)  
r G.Bruni Min For B  brake 31 1:22.323(3)  
r Z.Baumgartner Min For B spun 17 1:23.390(8)  

  
ミヒャエル開幕5連勝 (5/9)
M・シューマッハが優勝。1992年マンセル以来の開幕5連勝を達成。2位バリチェロ。3位トゥルーリ、4位アロンソ、5位佐藤、6位R・シューマッハ、7位フィジケラ、8位バトン。マクラーレン勢は2台完走まで。モントーヤはリタイヤ。

フェラーリ1-2体制 (5/9)
3度目のピットインでM・シューマッハ、バリチェロのフェラーリ1-2体制が出来あがる。3-4位はトゥルーリ、アロンソのルノー勢。佐藤はアロンソに迫れない。

佐藤ズルズル後退5位 (5/9)
2度目ピットイン、23周目トゥルーリ。25周目M・シューマッハはバリチェロの前。26周目佐藤はアロンソ(22周目)の逆転を許し、5位に落ちた。

バリチェロ3位、佐藤4位 (5/9)
17周目にバリチェロが入り、出たとき佐藤の前。1位M・シューマッハ、2位トゥルーリ(6秒差)、3位バリチェロ(15秒差)、4位佐藤(20秒差)。5位アロンソが佐藤に迫る。

ミヒャエルが1ストップ目に逆転 (5/9)
9周目にトゥルーリがピットイン。10周目にM・シューマッハが入り、出たときあっさり逆転。佐藤が11周目に入ったとき、2ストップのバリチェロがわずかに早くコントロールラインを通り、日本人1位周回ならず。

トゥルーリがトップに踊り出る (5/9)
スタートでトゥルーリが4番手からトップに出た。佐藤も良かったが、モントーヤをかわしたのみ。1位トゥルーリ、2位M・シューマッハ、3位佐藤、4位モントーヤ。
 
Michael 5 consecutive win from opening (May 9)
M.Schumacher won. It was the 1st time since 1992 Mansell 5 consecutive win fro, opening. 2nd Barrichello, 3rd Trulli, 4th Alonso, 5th Sato, 6th R.Schumacher, 7th Fisichella, 8th Button. McLaren  both completed. Montoya retired.


Ferrari 1-2
(May 9)
3rd pit stop, Ferrari is 1-2 by M.Schumacher and Barrichello. 3-4 are Renault by Trulli and Alonso. Sato could not approach to Alonso.  


Sato fell 5th
(May 9)
2nd pit in, 23rd lap Trulli, 25th lap M.Schumacher in front of Barrichello. 26th lap Sato allowed 22th lap Alonso's reverse, Sato fell to 5th.

Barrichello 3rd, Sato 4th (May 9)
17th lap Barrichello pitted in. He was in front of Sato when returned to the cource. 1st M.Schumacher, 2nd Trulli (6 sec. behind), 3rd Barrichello (15 sec. behind), 4th Sato (20 sec. behind). 5th Alonso approached to Sato. 

Michael reversed at 1st stop (May 9)
9th lap Trulli pit in. 10th lap M.Schumacher pit in and reversed. Sato pit in at 11th lap. 2 stop Barrichello passed the control line early than Sato, Japanese leader lap could not be occurred.

Trulli jumped up to top (May 9)
Trulli jumped up to top from 4th grid. Sato was good but he passed Montoya only. 1st Trulli, 2nd M.Schumacher, 3rd Sato, 4th Montoya.
 

Teammate win/lose (May 8)
Driver Win AUS MAL BAH SAN ESP Win Driver
M.Schumacher 5 MSc MSc MSc MSc MSc 0 R.Barrichello
J.P.Montoya 5 JPM JPM JPM JPM JPM 0 R.Schumacher
K.Raikkonen 2 KR KR - - DC 1 D.Coulthard
J.Trulli 3 FA JT JT FA JT 2 F.Alonso
J.Button 3 JB JB TS JB TS 2 T.Sato
G.Fisichella 2 FM FM GF - GF 2 F.Massa
M.Webber 4 MW MW CK MW MW 1 C.Klien
C.da Matta 2 - CdM OP CdM OP 2 O.Panis
N.Heidfeld 4 NH NH NH GP NH 1 G.Pantano
G.Bruni 4 - GB GB GB GB 0 Z.Baumgartner

 


Qualify MaximumSpeed
(May 8)

Rk. driver chs. egn. tire T S1 S2 CL
1 T.Sato BAR Hon M 325.6 301.1 264.9 293.7
2 J.Button BAR Hon M 324.1 303.4 251.7 293.6
3 M.Schumacher Fer Fer B 323.0 305.2 263.9 296.8
4 J.P.Montoya Wil BMW M 321.7 301.3 287.0 294.1
5 F.Massa Sau Pet B 321.6 293.6 264.8 287.9
6 N.Heidfeld Jor For B 321.1 291.5 271.0 289.5
7 K.Raikkonen McL Mer M 319.2 294.1 288.5 292.7
8 R.Schumacher Wil BMW M 318.9 301.3 273.4 291.2
9 G.Fisichella Sau Pet B 318.7 293.9 269.1 287.8
10 R.Barrichello Fer Fer B 317.9 291.8 269.2 291.1
11 G.Pantano Jor For B 317.8 291.2 261.2 288.0
12 D.Coulthard McL Mer M 316.3 300.8 279.4 291.8
13 C.da Matta Toy Toy M 313.4 295.6 277.9 289.8
14 Z.Baumgartner Min For B 312.9 258.6 263.3 280.8
15 G.Bruni Min For B 312.9 264.7 252.9 286.2
16 J.Trulli Ren Ren M 312.5 299.4 280.8 289.0
17 M.Webber Jag For M 312.4 297.4 269.7 290.4
18 O.Panis Toy Toy M 312.3 296.7 261.0 290.0
19 F.Alonso Ren Ren M 311.2 296.0 276.7 288.5
20 C.Klien Jag For M 310.2 293.5 272.7 285.6
 
  


Qualify SectorTime
(May 8)

grid driver chs. egn. tire Sector1 Sector2 Sector3
1 M.Schumacher Fer Fer B 21.789   29.847   23.386  
2 J.P.Montoya Wil BMW M 22.135 +0.346 29.972 +0.125 23.532 +0.146
3 T.Sato BAR Hon M 21.869 +0.080 30.222 +0.375 23.718 +0.332
4 J.Trulli Ren Ren M 22.257 +0.468 30.263 +0.416 23.624 +0.238
5 R.Barrichello Fer Fer B 22.282 +0.493 30.432 +0.585 23.558 +0.172
6 R.Schumacher Wil BMW M 22.187 +0.398 30.405 +0.427 23.701 +0.315
7 O.Panis Toy Toy M 22.317 +0.528 30.274 +0.612 23.722 +0.336
8 F.Alonso Ren Ren M 22.371 +0.582 30.459 +0.512 23.592 +0.206
9 M.Webber Jag For M 22.265 +0.476 30.359 +0.826 23.890 +0.504
10 D.Coulthard McL Mer M 22.297 +0.508 30.673 +0.823 23.666 +0.280
11 C.da Matta Toy Toy M 22.584 +0.795 30.670 +0.988 23.784 +0.398
12 G.Fisichella Sau Pet B 22.690 +0.901 30.835 +0.949 23.919 +0.533
13 K.Raikkonen McL Mer M 22.258 +0.469 30.796 +1.819 24.118 +0.732
14 J.Button BAR Hon M 21.853 +0.064 31.666 +1.321 24.056 +0.670
15 N.Heidfeld Jor For B 22.565 +0.776 31.168 +1.130 24.069 +0.683
16 C.Klien Jag For M 22.847 +1.058 30.977 +1.130 23.988 +0.602
17 F.Massa Sau Pet B 22.448 +0.659 31.377 +1.530 23.894 +0.508
18 G.Bruni Min For B 23.408 +1.619 31.922 +2.075 24.487 +1.101
19 G.Pantano Jor For B 22.611 +0.822 33.678 +3.831 24.318 +0.932
20 Z.Baumgartner Min For B 24.070 +2.281 32.396 +2.549 25.004 +1.618
 
  
佐藤3番手への海外の声 (5/8)
(英アトラスのフォーラムより)
「サトー!面白い第一コーナーのバトルが見れそう」(カナダ)
「そうだな、4台がターン1でクラッシュかも」(アメリカ)
「サトーはスーパーラップじゃなかった、それでもなお印象的だった。絶対明日のレースが楽しみ」(不明)
「サトーは良いスタートを切るから面白いスタートになるだろう」(オーストラリア)
「バトンはプレッシャーに負けたな。本当のヒーローはサトー、JPM、そしてブルーニだ」(不明)
「僕もサトーの活躍がうれしいよ。レースで車にトラブルがなければいいな。明日、僕らは日本人F1ドライバーの最高成績を目撃するかもしれないね。」(不明)
「サトーはよくやったけど、バトンはやりすぎたな。」(不明)
「サトーは、7周分だろ(w)」(不明)
「サトーは週末ずっとコンスタントに速かった。7周分なんてどうしたら考えられる?」(イギリス)
 
Overseas voices for Sato 3rd (May 8)
(From Atlas forum)
"Sato ! Interesting first corner battle coming up." (Canada)
"Yeah, looks like a 4 car dash to T1. (USA)
"Wasn't a super clean lap by Sato, but impressive nonetheless. Looking forward to tomorrow's race, for sure." (unknown)
"Sato! has a good starter so it'll be an interesting start" (Australia)
"Button cracked under pressure. But the real hero's were Sato, JPM and Bruni!" (unknown)
"I'm happy for Sato too. Hope in the race the car will be problem free. Tomorrow we might witness the best race result of a Japanese driver in F1!" (unknown)
"Sato did well and Button overtried." (unknown)
"Sato ha ha ha 7 laps." (unknown)
"Sato has been consistently quick all weekend so what makes you think he has only 7 laps?"(England)
 
予選後の記者会見・母国語による挨拶 (5/8)
佐藤琢磨(3番手)(一瞬間が空き、「タク」と促され、モントーヤとミヒャエルがどうしたという顔つきで佐藤を見る)
「えー、まず最初に、本当に、あの、サポートしてくれた皆さん、ありがとうございました。えー、今日ここで、えー本当にベストグリッドを獲得できて、本当に、えー、うれしいです。えー明日のレースまぁタフなレースになると思いますけど、えー、ベストグリッドから、えー、精一杯スタートを決めて、がんばりたいと思います。」

Post qualifying conference, Mother language (May 8)
Takuma Sato (3rd) "First of all, thanks for all of you supported truly. I am glad to gain a best grid really here today. Although I think the race of tomorrow becomes a tough race, I want to take a good start as hard as possible and to do its best from a best grid."
 


Qualify
(May 8)

rank driver chs. egn. tire 1st 2nd laps(km) diff. from
rk. time time 1st top
1 M.Schumacher Fer Fer B 9 1:16.320 1:15.022 58(268.366) -1.298  
2 J.P.Montoya Wil BMW M 1 1:15.574 1:15.639 60(277.620) +0.065 +0.617
3 T.Sato BAR Hon M 10 1:16.434 1:15.809 40(185.080) -0.625 +0.787
4 J.Trulli Ren Ren M 5 1:16.156 1:16.144 65(300.755) -0.012 +1.122
5 R.Barrichello Fer Fer B 13 1:16.655 1:16.272 64(296.128) -0.383 +1.250
6 R.Schumacher Wil BMW M 4 1:16.040 1:16.293 67(310.009) +0.253 +1.271
7 O.Panis Toy Toy M 6 1:16.168 1:16.313 46(212.842) +0.145 +1.291
8 F.Alonso Ren Ren M 15 1:17.011 1:16.422 53(245.231) -0.589 +1.400
9 M.Webber Jag For M 7 1:16.212 1:16.514 56(259.112) +0.302 +1.492
10 D.Coulthard McL Mer M 12 1:16.465 1:16.636 50(231.350) +0.171 +1.614
11 C.da Matta Toy Toy M 14 1:16.758 1:17.038 68(314.636) +0.280 +2.016
12 G.Fisichella Sau Pet B 2 1:15.746 1:17.444 60(277.620) +1.698 +2.422
13 K.Raikkonen McL Mer M 8 1:16.240 1:17.445 43(198.961) +1.205 +2.423
14 J.Button BAR Hon M 11 1:16.462 1:17.575 52(240.604) +1.113 +2.553
15 N.Heidfeld Jor For B 16 1:17.043 1:17.802 70(323.890) +0.759 +2.780
16 C.Klien Jag For M 17 1:17.863 1:17.812 64(296.128) -0.051 +2.790
17 F.Massa Sau Pet B 3 1:15.771 1:17.866 52(240.604) +2.095 +2.844
18 G.Bruni Min For B 19 1:20.372. 1:19.817 48(222.096) -0.555 +4.795
19 G.Pantano Jor For B 18 1:17.965 1:20.607 65(300.755) +2.642 +5.585
20 Z.Baumgartner Min For B 20 1:21.620 1:21.470 60(277.620) -0.150 +6.448

  
琢磨3番手(日本人最高)、ミヒャエル軽PP (5/8)
予選で、佐藤琢磨が日本人最高の3番手となった。PPはM・シューマッハがBARを意識しすぎて軽いタンク。モントーヤが2番手に食い込み、イモラの因縁対決。予選記者会見は初めて母国語部分も放送。佐藤琢磨が日本語で述べた。
 
Taku 3rd (Japanese Highest), Michael light PP (May 8)
On the qualifying, Takuma Sato took 3rd Japanese highest ever. M.Schumacher took PP but was light fuel. Montoya was 2nd, and Imola battle again.
 
日本人がグランプリ期間中のセッションでトップになったのは初めて。
過去では、1988年ベルギーGP予選2日目に、中嶋悟が2番手になったことがある。このときは雨で初日の予選タイムを誰も上げられない中だった。
1998年イタリアGPでは、ウォームアップで高木虎ノ介が4番手につけた。


Saturday Practice
(May 8)

rank driver chs. egn. tire 1st 2nd tot. diff. from
rk. time lap time lap lap 1st top
1 T.Sato BAR Hon M 6 1:16.685 11 1:14.836 13 24 -1.849  
2 M.Schumacher Fer Fer B 5 1:16.519 8 1:15.025 11 19 -1.494 +0.189
3 J.P.Montoya Wil BMW M 3 1:16.048 4 1:15.232 13 17 -0.816 +0.396
4 J.Trulli Ren Ren M 2 1:16.015 8 1:15.457 15 23 -0.558 +0.621
5 R.Barrichello Fer Fer B 8 1:16.795 8 1:15.540 12 20 -1.255 +0.704
6 J.Button BAR Hon M 1 1:15.984 10 1:15.627 11 21 -0.357 +0.791
7 D.Coulthard McL Mer M 9 1:17.106 8 1:15.768 13 21 -1.338 +0.932
8 F.Alonso Ren Ren M 12 1:17.294 4 1:15.874 12 16 -1.420 +1.038
9 M.Webber Jag For M 19 no time 2 1:51.895 24 26   +1.059
10 C.da Matta Toy Toy M 10 1:17.252 8 1:15.895 18 26 -1.357 +1.059
11 K.Raikkonen McL Mer M 13 1:17.428 8 1:15.983 7 15 -1.445 +1.147
12 R.Schumacher Wil BMW M 4 1:16.233 7 1:16.308 17 24 +0.075 +1.472
13 C.Klien Jag For M 17 1:19.851 18 1:16.648 24 42 -3.203 +1.812
14 N.Heidfeld Jor For B 15 1:18.643 13 1:16.746 12 25 -1.897 +1.910
15 G.Fisichella Sau Pet B 11 1:17.277 6 1:17.145 12 18 -0.132 +2.309
16 F.Massa Sau Pet B 14 1:17.860 7 1:17.282 6 13 -0.578 +2.446
17 G.Pantano Jor For B 16 1:19.146 10 1:17.665 14 24 -1.481 +2.829
18 O.Panis Toy Toy M 7 1:16.721 6 1:18.392 5 11 +1.671 +3.556
19 Z.Baumgartner Min For B 18 1:19.949 12 1:20.449 10 22 +0.500 +5.613
20 G.Bruni Min For B 20 no time 3 1:21.005 6 9   +6.169
 
土曜フリー走行
琢磨来た、トップタイム
(5/8)
後半で佐藤がただひとり1:14秒台に入り、1:14.836でトップになった。M・シューマッハが0.189秒差で次ぐ。モントーヤ+0.396。バトンは+0.791。
前半はバトンが1:15.984でトップ。0.031秒差でトゥルーリ。アロンソは12番手だがセクター2までなら最も速かった。佐藤はバトンの0.7秒落ちで6番手。
 
Saturday Practice
Taku topped (May 8)
On 2nd half Sato topped by 1:14.836, was the only man entered 1:14 sec. M.Schumacher was next +0.189. Montoya +0.396. Button +0.791.
On 1st half Button topped by 1:15.984. Trulli followed 0.031 sec. delayed. Alonso was 12th but he was fastest till sector 2. Sato was 6th 0.7 sec. behind Button.
 


Friday Practice
(May 7)

rank driver chs. egn. tire Morning Afternoon tot. Diff. from
rk. time lap time lap lap Morn. top
1 J.Button BAR Hon M 5 1:17.060 6 1:15.935 19 25 -1.125  
2 A.Davidson BAR Hon M 3 1:16.616 26 1:16.188 34 60 -0.428 +0.253
3 R.Zonta Toy Toy M 4 1:16.639 26 1:16.360 37 63 -0.279 +0.425
4 R.Schumacher Wil BMW M 6 1:17.165 12 1:16.433 25 37 -0.732 +0.498
5 F.Alonso Ren Ren M 7 1:17.429 11 1:16.534 20 31 -0.895 +0.599
6 R.Barrichello Fer Fer B 2 1:16.033 8 1:16.698 28 36 +0.665 +0.763
7 M.Schumacher Fer Fer B 1 1:15.658 8 1:16.729 25 33 +1.071 +0.794
8 J.Trulli Ren Ren M 14 1:18.341 16 1:16.734 20 36 -1.607 +0.799
9 K.Raikkonen McL Mer M 10 1:17.563 5 1:16.798 17 22 -0.765 +0.863
10 C.da Matta Toy Toy M 15 1:18.362 12 1:16.833 24 36 -1.529 +0.898
11 O.Panis Toy Toy M 9 1:17.489 6 1:16.925 23 29 -0.564 +0.990
12 J.P.Montoya Wil BMW M 11 1:17.635 10 1:17.067 27 37 -0.568 +1.132
13 D.Coulthard McL Mer M 13 1:17.973 7 1:17.069 16 23 -0.904 +1.134
14 M.Webber Jag For M 12 1:17.763 11 1:17.178 31 24 -0.585 +1.243
15 T.Glock Jor For B 18 1:18.655 23 1:17.608 31 54 -1.047 +1.673
16 B.Wirdheim Jag For M 16 1:18.603 20 1:17.676 21 41 -0.927 +1.741
17 F.Massa Sau Pet B 19 1:18.760 11 1:17.906 22 33 -0.854 +1.971
18 T.Sato BAR Hon M 8 1:17.481 6 1:17.970 4 10 +0.489 +2.035
19 G.Fisichella Sau Pet B 20 1:18.886 12 1:18.001 24 36 -0.885 +2.066
20 N.Heidfeld Jor For B 21 1:19.198 16 1:18.117 23 39 -1.081 +2.182
21 G.Pantano Jor For B 22 1:19.925 14 1:18.726 21 35 -1.199 +2.791
22 G.Bruni Min For B 23 1:20.858 16 1:19.149 17 33 -1.709 +3.214
23 Z.Baumgartner Min For B 25 1:21.535 17 1:20.313 15 32 -1.222 +4.378
24 B.Leinders Min For B 24 1:21.053 21 1:22.189 31 52 +1.136 +6.254
25 C.Klien Jag For M 17 1:18.615 14 no time 2 16    
 
金曜フリー走行 (5/7)
午前にM・シューマッハが1:15.658。午後はバトンが1:15.935。1:15秒台はこの二人だけ。佐藤琢磨はクラッチのトラブルで午前6周、午後4周のわずか10周しか走れず。
 
Friday Practice (May 7)
In the morning M.Schumacher recorded 1:15.658. In the afternoon Button was 1:15.935. Only 2 was in 1:15 sec. Takuma Sato ran only 10 laps morning 6 laps afternoon 4 laps by clutch problem.
 
BARがバルセロナに持ってきたシャシーの中で、サイドのフィンがイモラ(右)より大きくなっているものがあった。色が黒いので試験用か?

In the chassis which BAR brought to Barcelona, there were some to which the fin of a side is larger than Imola (right). Since a color is black, is it an object for an examination?
バルセロナ03-04 (5/4)
一年中走りこまれるバルセロナで2003年からテストを含めた各ドライバーのラップタイムの変遷を示す。03年は冬のテストからフェラーリがトップで、レースでもPPから優勝した。本番では、テストより2秒遅くなった。

04年は冬のテストからBARが好調で、フェラーリはそれほどテストしていなかった。とはいえ、バルセロナは総合力が要求されるため、フェラーリが有利と言われる。ルノーも侮れない。ウィリアムズはここを苦手とする。

BARは冬に軽い燃料で走っていたと言われた。だがBARの好調さは開幕してから明らかになった。BARはテストを十分に行ったサーキットでフェラーリに挑める。

佐藤は03年12月と04年1月こそバトンに負けていたが、2月と4月のテストでは上回った。まさに経験を積むほどに速さを得ていった。

本番では、異なるコンディションでマシンの限界の速さをどこまで引き出せるかがポイントになってくる。
 
Barcelona '03-'04 (May 4)
Changes of the lap times of each driver which ran all the year round and includes tests from 2003 in Barcelona are shown. In '03 tests of winter, Ferrari topped and also won the race from PP. In acting before the audience, it became late for 2 seconds from the test.

In '04 BAR had the good tests of winter, and Ferrari did not tested so much. But since comprehensive power is demanded at Barcelona, so Ferrari is advantageous. Renault also needs to despise, there is nothing Williams makes this weak.

It was said that BAR was running with light fuel in winter. But the good shape of BAR became clear after opening. Ferrari can be challenged to BAR in the circuit which fully tested.

Although Sato had lost Button just December, 03 and January, 04, he exceeded by the test in February and April. Speed was obtained so that experience was just gained.

In acting before the audience, it becomes a point how far the speed of the limit of a machine can be pulled out in a different condition.
 
バルセロナ (5/3)
総合力が要求されるサーキット。コーナーは低速から高速までバラエティに富む。強大なダウンフォースがかかり、ウィングの取り付け部分に負荷がかかる。路面はざらざらしており、タイヤの磨耗が激しい。

今年はセクター3の最初のコーナー(ラ・カイシャ)が改修された。以前より鋭角に曲がるため、ハードなブレーキングが必要になる。オーバーテイクのポイントにもなる。

M・シューマッハ参加200戦目(1996フランス(DNS)含む)。
 

Barcelona (May 3)
The circuit where comprehensive power is demanded. Corners are rich in variety from low speed to high-speed. A mighty down force starts and load is applied to the attachment portion of the wing. The road surface is rough and tyre wear is intense.

The corner (La Caixa) of the beginning of a sector 3 was repaired this year. In order to bend acutely from before, a hard braking is needed. It also becomes the point of overtaking.

M.Schumacher's 200th presence GP including 1996 France (DNS).
 
Pit Stops (May 3)
Stops Qualifying Important Divide Equally
2 Stops 16-25-25 22-22-22
3 Stops 10-18-19-19 16-16-17-17

Fuel Effect: 0.4-0.5 seconds per 10kg, 0.1 seconds per 1 lap fuel

燃料の影響:10kgあたり0.4秒、1周分で0.1秒遅くなる
 


Past Results (May 3)
Year Win PP FL
1994 D.Hill M.Schumacher M.Schumacher
1995 M.Schumacher M.Schumacher D.Hill
1996 M.Schumacher D.Hill M.Schumacher
1997 J.Villeneuve J.Villeneuve G.Fisichella
1998 M.Hakkinen M.Hakkinen M.Hakkinen
1999 M.Hakkinen M.Hakkinen M.Schumacher
2000 M.Hakkinen M.Schumacher M.Hakkinen
2001 M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher
2002 M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher
2003 M.Schumacher M.Schumacher R.Barrichello

From 1992 to 2003, 12 consecutive years, the man who took PP became the champion. 

1992年から昨年まで12年連続、バルセロナでPPを獲った者がチャンピオンになっている。

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