Home 

 2004BRI

イギリスGP ラップタイム分析

Britain GP Lap times Analysis

Jul. 19, 2004

イギリスGPは一見して接戦に見えたが、セーフティカーがなければM・シューマッハの楽勝だった。フェラーリは例によって事前の調査分析により2ストップ策を成功させた。しかしながら、ここのところ戦略があまりにもレース結果に重くなりすぎているきらいがある。それはチームの総合力が如実にあらわすものだ。だがそれは観客にとってひじょうにわかりにくいものになっている。TVとPC上の公式サイトのタイミングモニターを両方を見なければならなくなっている。鈴鹿にもノートPCを持参する必要があるのか。
 
Although Britain GP was visible to the close game at a glance, when there was no safety car, it was an easy victory of Michael. Ferrari made 2 stop measure successful with an example by prior investigation analysis. However, there is a dislike to which strategy becomes heavy to a race result too much the place here. The comprehensive power of a team expresses it vividly. But it is unclear very much for a spectator. It must come to see the timing monitor of the formal site on TV and PC both. Is it necessary to bring notebook PC also to Suzuka?
 
上位4人全ラップタイム (7/14)
 
Full lap times of top 4 (Jul.14)
 
ライコネンとクルサードで明暗
週末の各ドライバーのタイムの変遷。ライコネンはずっと好調を維持していた。一方、クルサードは平凡な結果に終わった。MP4-19Bは2戦目にして上々の滑り出しだが、地元イギリス以外で真価が試される。

バトンもライコネンに劣らず速かった。BARは金曜に試した空力パーツを土曜に元に戻したという。バトンはその影響を受けていなかったが、佐藤はもろに調子を落とした。変化に対応する能力が問われる。バトンは速さを持っていながらレースで5位に終わった。佐藤は雨用セッティングと2ストップ戦略が裏目に出て11位に終わった。

レースのファステストラップはフェラーリが1−2だった。それは金曜朝と同じだった。M・シューマッハは予選でPPライコネンより4周重い燃料で+0.477だった。1周分で0.13秒とすると、実質的にはM・シューマッハがPPだった。
 
Light and darkness for Raikkonen and Coulthard 
Changes of the time of each drivers of a weekend. Raikkonen had been maintaining good condition. On the other hand, Coulthard was finished with the common result. Although MP4-19B is used as 2nd game and it was very best start, real value is tried except local Britain.

Button was also as quick as Raikkonen. It is said that BAR returned on Saturday the aerodynamics part tried on Friday. Although Button was not influenced, Sato dropped the tune directly. The capability corresponding to change is asked. Button was finished with the 5th place as the race, having speed. The arrangement for rain and 2 stop strategy backfired, and Sato finished with the 11th place.

Ferrari of the fastest lap of a race was 1-2. It was the same as that of the Friday morning. Michael was +0.477 with fuel heavier 4 laps than PP Raikkonen in the qualifying. When it was 0.13 seconds by part for 1 lap, Michael was PP substantially.
 
高速コーナーの連続ならフェラーリ
セクター1は高速コーナーが連続する区間で、フェラーリ&ブリヂストンがもっとも得意とする。結果もその通りになった。この傾向は、スパや鈴鹿にも受け継がれるだろう。
Ferrari for continuation of high-speed corners
Sector 1 is the section where high-speed corners continue, and presupposes that Ferrari & Bridgestone is its favorite. The result also became just like that. This tendency will be inherited by a spa and Suzuka.
 
ストップ&ゴーのセクター2
セクター2は加速と減速が相次ぐ。ここではライコネンが終始、速さを見せた。フェラーリとBARは互角だった。ルノーはやや遅かった。ここはストップ&ゴーの性格があった。
Sector 2 of a stop & go
As for Sector 2, acceleration and a slowdown succeed one another. Here, Raikkonen showed speed from beginning to end. Ferrari and BAR were equal. Renault was a little late. There was character of a stop & go here.
 
ホッケンハイムのセクター3と同じ傾向
セクター3はインフィールドのテクニカル区間。次戦ホッケンハイムのセクター3と同じ傾向がある。ここでフェラーリはそれほど速くなかった。ライコネンとバトンがレースでも速さを見せた。
The same tendency as the sector 3 of Hockenheim
Sector 3 is the technical section of an infield. There is the same tendency as the sector 3 of next game Hockenheim. Ferrari was not so quick here. Button showed speed as Raikkonen also for the race.
 


BARはセッティングが煮詰められず
スピードトラップは第一コーナーを過ぎて、連続する高速コーナーの手前にあった。予選ではなぜか各車とも速度が低下した。レースでは元に戻った。ハンガーストレートの終わりにあるS1ではレースで10km/hも上がった。ここではルノーやジャガーが速かったり、トヨタが遅かったりした。

S2は、トゥルーリがクラッシュしたところだが、橋の下の高速コーナーを通過するスピードに左右される。BARがセッティングを煮詰めていないのか遅かった。コントロールラインは加速力勝負だが、BARがトヨタとともに遅かった。
 
BAR could not set the arrangements
The speed trap passed the first corner and was in front of the continuous high-speed corner. Speed fell why or each car in the qualifying. It returned in the race. It went up by the race also h in 10km/h S1 which exists in the end of a hanger straight. Renault and Jaguar were quick here and Toyota was late.

S2 is but influenced by the speed which passes through the high-speed corner under a bridge, where Trulli crashed. BAR was late in whether the arrangement was boiled down. Although the control line was an acceleration power match, BAR was late with Toyota.
 
ブリヂストンの耐久性が良かった
今回は2ストップと3ストップが半々に分かれた。ミシュラン勢も佐藤とジャガー、トヨタが採用した。だが2ストップでうまくいったのはブリヂストンだった。前戦で4ストップ作戦を行ったM・シューマッハが、ここでは一転して2ストップを行って成功させた。また、フィジケラが極端に第一スティントを長く取って順位浮上させていた。ブリヂストンは、耐久性が良く、20周以上走っても問題なかった。

佐藤は重い燃料で想定以上に遅くなった。佐藤はペースが悪く、15周目にウェバー、マッサらに立て続けに追い抜かれた。1回目のストップ後も、1:24秒台に落ち込んだ周があった。雨のセッティングに賭けるというのは、正統な方法ではない。BAR006は重い場合に性能が発揮できないことはカナダでわかりきっていたはずだ。
 
The durability of Bridgestone was good
Two stops and three stops were divided half-and-half this time. Sato, and Jaguar and Toyota also adopted Michelin vigor. But Bridgestone succeeded for two stops. It turns around here, and Michael which held 4 stop strategy by the previous game performed two stops, and made it successful. Moreover, extremely, Fisichella took the first long stint and did ranking surfacing. Bridgestone was satisfactory, even if durability was good and ran 20 laps or more.

Sato became late more than assumption with heavy fuel. Sato's pace was bad and it was passed in succession by Webber, Massa et al. 15th lap. After the 1st stop had the lap which fell on the level of 1:24 seconds. Risking on a rain arrangement was not a legitimate method. When heavy, it has turned out in Canada that BAR006 cannot demonstrate a performance.
 

ライコネンは15秒リードが必要だった
3ストップでは、ライコネンが計67.197秒、バリチェロが計67.753秒、バトンが計67.664秒だった。BARは今回に関してはそれほど悪くなかった。

2ストップは、3ストップより1回で2秒近く時間がかかった。2回で4秒だが、ピットロスの19秒から引くと、15秒になる。それが3ストップが2ストップに付けなければならない差だった。
 
The 15 second lead was required for Raikkonen
For three stops pit lane total times,  Raikkonen, for 67.197 seconds, Barrichello 67.753 seconds, Button 67.664 seconds. BAR was not so bad about this time.

As for two stops, time took about 2 seconds at once from three stops. It would have been 15 seconds if it pulls from 19 seconds of a pit loss but for 4 seconds by 2 times. It was the difference three stops must distinguish between two stops.
 
ライコネンに勝ち目はなかった
3ストップのライコネンは、9周目に4位M・シューマッハに7.668秒差まで広げた。そこまでは良かった。だがM・シューマッハはライコネンのピット後、10-14周目に唯一の本気走りをして逆転した。ライコネンは佐藤に12周目に詰まり、そこで1秒ロスしたことでM・シューマッハのピットアウトで1秒前に出られた。

もしライコネンが1回目のストップで逆転されなかったらどうだったか。ライコネンはピットが1回少ないM・シューマッハに20秒近い差をつけなければならず、それは難しかった。

M・シューマッハは第2スティントと第3スティントが長かったため、第1スティントほどのタイムは出せなかった。ライコネンは抑えられ、バリチェロに迫られた。もしセーフティカーがなければどうだったか。ライコネンとバリチェロは43周目に同時ピットインかもしれず、逆転は難しかった。だがゼロではない可能性に賭けてくるのが他チームには脅威となろう。
 
There was no odds in Raikkonen
The 4th place of Raikkonen of 3 stops was extended to the difference for 7.668 seconds to the 9th lap against Michael. It was good up to there. But behind the pit of Raikkonen, 10th to 14th lap, Michael carried out the only earnest run and was reversed. Raikkonen was got blocked in Sato at the 12th lap, and it came out 1 second ago with the pit out of Michael by having lost for 1 second there.

Wasn't Raikkonen reversed for the stop which was the 1st time? Raikkonen had to give the difference near the Michael with few once pits for 20 seconds, and it was difficult.

Since the 2nd stint and the 3rd stint of Michael were long, the times like the 1st stint was not able to be taken out. Raikkonen was stopped and was approached by Barrichello. Supposing there was no safety car, how was it? Raikkonen and Barrichello may be simultaneous pit in at the 43rd lap, but the inversion was difficult. But risking on a possibility that it is not zero would become a threat for other teams.
 
きわどい計算ができないから順位を落とす
中盤にバリチェロとバトンが3位を争った。バリチェロは2位から1回目のストップでバトンに先行され、4位に後退してしまった。これはバリチェロが9周でピットインせざるを得なかったからだった。だがバリチェロは2回目のストップで再逆転した。バトンが1周早くピットインしたため、今度はバリチェロがプッシュできた。バリチェロは24-26周目にバトンの後方1秒以内にぴったりつけていたことが良かった。バトンは、このレースではバリチェロと互角の速さを持っていたが、結果は後ろになった。バトンは1回目のピットアウトでバリチェロの1.9秒前に出たから、もう1秒給油していればよかったことになる。チームがそういったきわどい計算ができるかどうかが勝負を決める。

佐藤がセーフティカーで順位を上げる可能性はあまりなかった。ピットインしたジェネを1台かわして11位に上がっただけだった。というのは、9位ウェバーと10位マッサは2ストップですでに給油を完了していたからだ。きわどかったのがアロンソだった。アロンソはピットアウトで0.7秒、佐藤の前に出た。
 
Since dangerous calculation cannot be performed, ranking is dropped
Barrichello and Button fought for the 3rd place in the middle stage. It was preceded with Barrichello by Button for the 1st stop from the 2nd place, and it has retreated to the 4th place. This was because Barrichello could not but carry out pit in by 9 laps. But Barrichello was re-reversed for the 2nd stop. Since Button carried out pit in early 1 lap, Barrichello has been pushed this time. As for Barrichello, it was good to have attached to the 24th to 26th lap exactly less than of Button back 1 second. The result became back although Button had speed equal with Barrichello in this race. Since Button came out 1.9 seconds before Barrichello with the 1st pit out, it will already just have supplied with oil for 1 second. Whether such dangerous calculation can do a team determines a match.

There was no possibility that Sato would raise ranking with a safety car not much. One Gene which carried out pit in was exchanged, and it only went up to the 11th place. The 9th place Webber and 10th Massa was two stops   and fuel load was already completed. It was Alonso that was dangerous. Alonso came out in front of Sato for 0.7 seconds with pit out.
 
フィジケラが20位から6位まで上がった経緯
フィジケラが最後尾から6位に入賞した。フィジケラは2ストップで、各スティントの序盤こそ重すぎてペースが上がらなかったが、中盤から目に見えてペースアップした。ザウバーがようやく風洞を生かして効果的な空力部品を出した。そしてブリヂストンがフェラーリだけでなくザウバーにもマッチしたタイヤを用意した。

フィジケラはどうやって20位から6位に上がれたか。1周目17位、2周目にハイドフェルドをパスして16位、6周目にパンターノをパスして15位、9-13周目に3ストップ勢がピットインし、フィジケラは11位に上がった。だが14周目で前のウェバーとの差は10秒もあった。

15-16周目にウェバーら2ストップ勢がピットインし、フィジケラは5位に上がった。フィジケラは18-22周目に1:20秒前後をマークし、ウェバーに25秒の差をつけた。23周目にフィジケラはピットインするが、ウェバーの5秒前、8位で戻れた。フィジケラはウェバーを引き離し、トゥルーリを1秒以内で追い回した。

30周目にクルサード、32周目にトゥルーリがピットインした時点で、フィジケラは再び5位に上がった。この二人はフィジケラとともにもう1回ピットインする必要があった。したがってフィジケラは実質上の5位になった。しかし、背後にモントーヤが迫った。

41周目、セーフティカーでフィジケラとモントーヤは同時ピットインした。ピットアウトしたときに両者は逆転した。ザウバーのピットが遅かった。フィジケラはあきらめずにモントーヤを追い回したが、6位のままチェッカーを受けた。
 
Circumstances which Fisichella went up from 20th to 6th
Fisichella won a prize of the 6th place from the tail end. From the middle stage, it was visible to the eye and Fisichella did the pace rise, although it was too heavy and a pace did not go up for two stops just the beginning of each stint. Sauber took out effective aerodynamics parts at last taking advantage of the wind tunnel. And Bridgestone prepared the tire which matched not only Ferrari but Sauber.

How could Fisichella go up from the 20th place to the 6th place? Heidfeld was passed to the 17th place at 1st lap and the 2nd lap Pantano was passed to the 16th place, and the 6th lap 3 stop vigor carried out pit in to the 15th place and the 9th to 13th lap, Fisichella went up to the 11th place. But there was a difference with front Webber no less than 10 seconds by the 14th lap.

Webber 2 stop vigor carried out pit in to the 15th to 16th round, and Fisichella went up to the 5th place. Fisichella marked around 1:20 seconds on the 18th to 22nd lap, and gave the difference for 25 seconds to Webber. Although Fisichella did pit in to the 23rd lap, it was able to return by the 8th place 5 seconds before Webber. Fisichella pulled apart Webber and chased after Trulli in less than 1 second.

When Coulthard made it the 30th lap and Trulli made pit in to the 32nd lap, Fisichella went up to the 5th place again. These two persons needed to do pit in once again with Fisichella. Therefore, Fisichella won the 5th place on substance. However, Montoya pressed back.

The simultaneous pit in of Fisichella and Montoya was carried out with the safety car 41st lap. Both were reversed when pit out was carried out. The pit of Sauber was late. Although Fisichella chased after Montoya, without abandoning it, the checker was received with the 6th place.
 

イギリスGP ラップタイム分析

Britain GP Lap times Analysis

Home 

 2004BRI