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 2004CAN

カナダGP ラップタイム分析

Canada GP Lap times Analysis

Jun. 28, 2004

フェラーリはカナダで予選よりもレースを重視する戦略を採り、そして勝った。それはさすがと言うべきところだが、圧倒的な強さではなくなっていることを感じさせた。今回に関してはライバルたちが自分から脱落したことに助けられたと言えた。まさに信頼性の勝利だった。
 
Ferrari took the strategy of attaching greater importance than to a qualifying to a race in Canada, and won. It impressed that it had stopped being overwhelming strength but the place which should be said although put. It was able to be said that it was helped by that rivals dropped out of themselves about this time. It was just a victory of reliability.
 
予選を捨てたフェラーリ
金曜フリー走行から日曜のレースまで7つのセッションで、フェラーリは4つのセッションでトップが取れなかった。トップタイムをマークしたのは、BAR、ルノー、ウィリアムズの3チームだった。フェラーリは、土曜フリー走行や予選1回目で大差をつけられたため、最終予選で前を取ることを捨て、燃料を積んで2ストップ策を採る事にした。

ストップ&ゴーの性格を持つモントリオールは、BARとウィリアムズに有利とされていた。たしかにBARは好調さを維持した。だがウィリアムズは金曜にタイムが伸びなかったため、土曜にブレーキダクトを大きくした。ウィリアムズはハードブレーキできるようになったため、大きくタイムアップを果たした。

予想外の出来だったのがルノーだった。ストレートスピードで劣る分、低速コーナーの挙動を改善し、コース全域でタイムアップを果たした。だが、ルノーは以前から車体剛性に一抹の不安を抱えていた。各チームは中盤戦になり、開発のスピードを高めている。これから車の基本設計が持つ長所と短所がさらに目立ってくる。
 
Ferrari throws away the qualifying
In seven sessions, a top was not able to take Ferrari by four sessions from the Friday practice to the race on Sunday. Three teams of BAR, Renault, and Williams marked the top time. It decided to throw away taking a front by the last qualifying, to stack fuel, and to take 2 stops, since Ferrari had great difference attached by Saturday practices or the 1st qualifying.

Montreal with the character of a stop & go was made advantageous to BAR and Williams. Surely BAR maintained good shape. But since a time was not extended on Friday, Williams enlarged the brake duct on Saturday. Williams achieved deadline greatly, in order to be able to carry out a hard brake.

It was Renault that it was the unexpected result. The action of the part which is inferior at straight speed, and a low-speed corner has been improved, and deadline was achieved throughout the course. But, Renault had been holding the uneasiness of a touch in body rigidity for some time. Each team becomes a middle-stage game and is raising the speed of development. The strong point and demerit which the basic design of a car has after this are further conspicuous.
 
BAR、レースで予選の速さを失う
セクター1は佐藤が最も速かった。バトンが2番目で、BARが低速セクションで強いことがわかる。だがレースではその長所が失われ、逆に足を引っ張る箇所になった。佐藤は燃料を重く積んだことで調子を落としたが、バトンまで遅くなったことは予想外だった。
 
BAR lost the speed of a qualifying in a race
The sector 1 had the quickest Sato. It turns out that 2nd Button of BAR was strong with a low-speed section. But in the race, the strong point was lost and it became the part which pulled a leg conversely. Although Sato dropped the tune on having stacked fuel heavily, it was unexpected that even Button became late.
 
シンプル区間は差がなくなる
セクター2はストレートの中間に高速シケインがあるだけの比較的シンプルなところだ。ここではウィリアムズとBARが速く、レースでもフェラーリと互角だった。また、トヨタがこのセクターだけタイムが上がっていた。
 
The difference of the simple section was lost
A sector 2 is the comparatively simple place of only there being a high-speed chicane in the straight middle. Here, Williams and BAR were quick and the race's were equal with Ferrari. Moreover, the time was going up Toyota only this sector.
 
佐藤、予選ミスの原因
セクター3はヘアピンとロングストレート、そしてシケインからなる。一見、パワーが必要と思われるところだが、ルノーが予選とレースでともに速かった。佐藤は土曜フリー走行前半で走れなかったため、最終シケインの習熟が不十分だった。ブレーキング箇所の見極めに影響し、最終予選はオーバースピードでスピンを喫することになった。
 
The cause of a qualifying mistake of Sato
The sector 3 consists of a hairpin, a long straight, and a chicane. Renault was quick in both the qualifying and the race but the place apparently regarded as power being required. Since Sato was not able to run in the first half of a Saturday pracitce, mastery of the last chicane was inadequate. Ascertaining of a braking part would be influenced and the last qualifying will suffer a spin at exaggerated speed.
 


BARはダウンフォース強めて失敗
最高速度では、フェラーリ対ウィリアムズの図式になっていた。BARはルノーと同程度に過ぎなかった。このことから、BARはダウンフォースを大きく取ったことが考えられる。そして、それがホンダエンジンを生かしきれず、レースで良い結果をもたらさなかった。
 
BAR strengthened in the down force and failed
At top speed, it had become Ferrari pair Williams's diagram. BAR was of the same grade as Renault. From this, it can consider that BAR took the large down force. And it could not utilize Honda engine thoroughly and did not bring a good result in a race.
 

ミヒャエルがキミの攻撃を防ぐ
スタートでトゥルーリは失速したが、アロンソがモントーヤを追い抜いた。フィジケラがストールしていた。

M・シューマッハは第二コーナーでライコネンにインを差されるが、出口加速で前に出た。

第二コーナー手前でウェバーがクリエンをヒット。はずみでクリエンはクルサードに追突し、クルサードがスピン。さらにマッサがからんだ。

佐藤は重い燃料でペースが上がらず、2周目にクルサードに追い抜かれた。
 
Michael prevented Kimi's attack
Although Trulli lost speed at the start, Alonso passed Montoya. Fisichella was doing the stole.

Although M.Schumacher was put the inside by Raikkonen at the second corner, it came out before by exit acceleration.

Webber hit Klien in the second corner this side. Klien clashed against Coulthard from behind by momentum, and Coulthard spun. Furthermore, Massa was involved.

A pace does not go up with heavy fuel, but Sato was passed by the 2nd lap by Coulthard.
 
ミヒャエル勝因の第2スティント
フェラーリは最初から2ストップ戦略を選んだ。予選でM・シューマッハが19周、バリチェロが18周の燃料を積んだ。PPのR・シューマッハが15周だったことに加えて、フェラーリは二人とも予選でミスした。不利が分かっているから少しでも前に行こうとして無理をした可能性があった。

フェラーリはレースでR・シューマッハに大きく離されなかった。13周目で7.9秒差は想定内だった。もしここで20秒も離されていたら危なかった。だがトゥルーリが早々と離脱し、アロンソもピットでミスがあるなど、ライバルの自滅で楽になった。バトンはラルフについていけなかった。

M・シューマッハが苦しかったのは第2スティントだった。28周の燃料を積んだ前半は1:15秒台で、弟より0.5秒は遅いペースだった。M・シューマッハは26-29周目にモントーヤに追い回されたが、しのぎ切った。32周目、弟との差は13.2秒にとどめた。弟は自分よりも1回多いピットをしなければならず、この時点でこの差にしかならなかったことで勝機をたぐり寄せた。
 
The 2nd stint of the cause of victory of Michael
Ferrari chose 2 stop strategy out of the beginning. M.Schumacher stacked the fuel of 18 laps in the qualifying and Barrichello stacked 19 laps. In addition to R.Schumacher of PP having been 15 laps, the mistake was made in both of Ferraris by the qualifying. Since disadvantage was found, it was going to go before and unreasonableness may have been carried out.

Ferrari was not greatly detached by R.Schumacher in a race. 7.9 second difference was in assumption in the 13th lap. It was dangerous supposing it was detached no less than 20 seconds here. But Trulli broke away immediately and it became easy that Alonso also has a mistake in a pit etc. by self-destruction of a rival. Button was not able to follow Ralph.

It was the 2nd stint that whose M.Schumacher was painful. It was the level of 1:15 seconds and was a pace with 0.5 seconds later than a younger brother the first half which stacked the fuel of 28 rounds. M.Schumacher had been endured although chased by the 26 to 29th round at Montoya. The difference with a younger brother was limited to 13.2 seconds 32nd round. The chance of victory was drawn in by the younger brother having had to do many [ once ] pits and having become only this difference from oneself at this time.
 

ルノー珍しくピットミス
いつもはピット時間で上位にいるルノーが姿を消した。アロンソはピットインで燃料ノズルが入らず、7秒もタイムロスしてしまった。一方、久しぶりに優勝争いを演じたウィリアムズはピットクルーも気合が入っていたのか、速いタイムで押し出した。BARは1回目こそ速かったが、2回目は遅くなってしまった。
 
Renault made the mistake in the pit uniquely
Renault who is always in a higher rank in pit time disappeared. A fuel nozzle did not enter in pit in, but the time loss of Alonso has been carried out no less than 7 seconds. On the other hand, as for Williams who performed championship argument after a long time, the pit crew also pushed out in the quick time whether concentration was contained. Although just the 1st time of BAR was quick, the 2nd time becomes late.
 
バリチェロは速いのに勝たせてもらえなかった
ラップタイムペースでは、フェラーリはそれほど突出していなかった。だが二人ともピット直前では速いタイムを出しており、勝負はフェラーリの二人に絞られた。アロンソはピットミスがなければフェラーリに食らいつくことができたかもしれない。しかし、ミスに加えてマシントラブルとなれば、勝機はなかったと言える。ルノーはいっぱいいっぱいだったのではないか。

1回目のピットストップ前に、バリチェロはM・シューマッハに0.5秒差に詰めたが、ピットアウト後に2.7秒差になってしまった。しかし、バリチェロは再び1秒以内に詰めた。バリチェロのペースはM・シューマッハよりも速かった。

バリチェロは2回目のピットストップでM・シューマッハよりも3周早かった。1:14秒台を連発したラルフの前に出るために無理してコースアウトまでしてしまった。バリチェロはM・シューマッハに10秒以上の差をつけられ、そこで勝負がついた。ピット戦略でM・シューマッハ最優先という方針が貫かれたために、バリチェロは速いが勝てなかった。
 
Fastest Barrichello, but not be allowed to win
At the lap times pace, Ferrari was not projected so much. But just before the pit, the quick time was taken out and both of matches were extracted to two persons of Ferrari. Possibly Alonso was able to bite at Ferrari, when there was no pit mistake. However, if it becomes a machine trouble in addition to a mistake, it can be said that there was no chance of victory. Wasn't Renault full a lot?

Although Barrichello was put in M.Schumacher to the difference for 0.5 seconds before the 1st pit stop, it was a difference for 2.7 seconds after pit out. However, Barrichello was packed again within 1 second. The pace of Barrichello was quicker than M.Schumacher.

Barrichello was earlier than M.Schumacher 3 laps for the 2nd pit stop. In order to come out before Ralf who fired the levels of 1:14 seconds, unreasonableness was carried out and it has carried out to course out. Barrichello has a difference for 10 seconds or more given by M.Schumacher, and the match attached it there. Since it pierced through an object called M.Schumacher top priority by pit strategy, although Barrichello was quick, it was not able to win.
 
なかなかハマらないライバルたち
ウィリアムズが復活したかに見えたが、ハードブレーキングのサーキットで違法ブレーキダクトだったことを考えると、まだまだのように思える。

バトンは後半のモントーヤの攻めに耐え抜いたが、そもそもフェラーリとの差が広がる一方だったことは期待はずれだった。佐藤のペースは勝負にならないほど遅く、それなら3ストップの方が良かったかもしれない。

マクラーレンは上位との差が話にならないほど広がった。現行MP4-19Aよりも、MP4-19Bの開発を優先しているのではないかと思われる。現行はエンジンが悪いのか車体とのマッチングの問題か、走行距離をいまだに短くせざるを得ない。改良型が信頼性と速さの両方を一挙に解決するのはかなり困難な挑戦だ。
 
The rivals out of whom a tune does not come easily
It seemed that Williams revived. But, yet. If it considers that it was an illegal brake duct in the hard braking circuit.

Although Button kept being equal to an attack of Montoya of the second half, expectation of the difference with Ferrari having spread steadily primarily was a gap. It was so late that Sato's pace did not become a match, and if it was it, possibly the 3 stops were better.

McLaren was spread so that the difference with a higher rank did not become the talk. Rather than present MP4-19A, it is thought whether to give priority to development of MP4-19B. Present still cannot but shorten the thing with bad engine, the problem of matching with the body, and mileage. It is a quite difficult challenge that an improved type solves both reliability and speed at a stroke.
 
今回のオーバーテイク
 2周目 クルサードが佐藤を追い抜いて13位
 3周目 フィジケラがグロックを追い抜いて11位
 5周目 クルサードがグロックを追い抜いて12位
 7周目 バリチェロがライコネンを追い抜いて6位
 7周目 マッサがクリエンを追い抜いて15位
 8周目 マッサが佐藤を追い抜いて14位
15周目 バトンがダ・マッタを追い抜いて5位
26周目 クリエンがバウムガートナーを追い抜いて17位
46周目 佐藤がパニスを追い抜いて10位
 
Overtaking of this GP
 2nd lap Coulthard passed Sato and got 13th place.
 3rd lap Fisichella passed Glock and got 11th place.
 5th lap Coulthard passed Glock and got 12th place.
 7th lap Barrichello passed Raikkonen and got 6th place.
 7th lap Massa passed Klien and got 15th place.
 8th lap Massa passed Sato and got 14th place.
15th lap Button passed da Matta and got 5th place.
26th lap Klien passed Baumgartner and got 17th place.
46th lap Sato passed Panis and got 10th place.
 

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