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 2004EUR

ヨーロッパGP ラップタイム分析

Europe GP Laptime Analysis

Jun. 7, 2004

M・シューマッハ、バリチェロ、佐藤、バトン全ラップタイム (5/31)
 
M.Schumacher, Barrichello, Sato, Button Full Lap time (May 31)
 
ヨーロッパGPは2つの意味で転機になった。BARがフェラーリに挑戦できる唯一のチームであること。そして、BARの中で佐藤が速さを身に付けたことだ。BARは以前からの課題を改善しつつある。佐藤は開幕当初から成長を続け、最前列まで上がってきた。未体験ゾーンでの課題も明らかになったが、それも克服していけば良い。
 
Europe GP became the turning point in two meanings. It is the only team to which BAR can challenge Ferrari. And it is that Sato attached speed to the body in BAR. BAR is improving the subject from before. Sato continued growth from the time of opening, and has gone up to the front row. What is necessary is for the subject in a non-experienced zone to have become clear, and just to also conquer it.
 
佐藤が予選1回目で切れた走りを見せる
ヨーロッパGPの全セッションで最も速いタイムを出した者は、予選1回目の佐藤だった。1:27.691は土曜午前のプラクティスでトップだったバトンのタイムを1.136秒も上回った。佐藤自身も、プラクティスより1.436秒も速かった。M・シューマッハは1回目の予選で2番手だったが、佐藤より0.587秒も遅かった。佐藤のタイムはとてつもないものだった。M・シューマッハは驚き、2回目の予選で燃料を少なくした。M・シューマッハはレースでも1周目から飛ばし、少しでもリードを広げるために必死に走った。佐藤は帝王を本気にさせた。

今回、マクラーレンは、ルノーやウィリアムズと互角のタイムを出してきた。だがレースでは2台とも早々にリタイヤしてしまった。おそらくメルセデスの地元で攻めのパーツを投入したのだろう。中団をノロノロ走るより、前方で華々しく散ることを選んだか。しかし、ライコネンがM・シューマッハの優勝をアシストしただけの印象に終わった。
 
Sato shows the run which went out by the 1st qualifying
The person who took out the quickest time with all the sessions of Europe GP was Sato of the 1st qualifying. 1:27.691 exceeded the time of Button which was a top in practice of the Saturday morning no less than 1.136 seconds. No less than 1.436 seconds of Sato itself were quicker than
practice. Although M.Schumacher was No.2 in the 1st qualifying, no less than 0.587 seconds were later than Sato. Sato's time was absurd. M.Schumacher was surprised and lessened fuel by the 2nd qualifying. M.Schumacher ran frantically, in order that a race might also be flown from the 1st lap and might extend a lead. Sato made the king earnest.

This time, McLaren has taken out the time equal with Renault or Williams. But in the race, the retired of both the sets has been carried out to the beginning. Probably, the part of an attack was thrown in local of Mercedes. Did it choose breaking up brilliantly ahead rather than running an inside team slowly? However, Raikkonen finished only with the impression which assisted M.Schumacher win.
 

2004 Quickest drivers
GP Session Time Driver
Australia Sun-FL 1:24.125 M.Schumacher
Malaysia Sat-Qfy.2 1:33.074 M.Schumacher
Bahrain Sat-Prac.2 1:29.552 J.Button
San Marino Sat-Qfy.2 1:19.753 J.Button
Spain Sat-Prac.2 1:14.836 T.Sato
Monaco Sat-Qfy.2 1:13.985 J.Trulli
Europe Sat-Qfy.1 1:27.691 T.Sato

 


2003 Quickest drivers
GP Session Time Driver
Australia Fri-Qfy. 1:26.372 Barrichello
Malaysia Fri-Qfy. 1:34.980 M.Schumacher
Brazil Sat-Qfy. 1:13.807 Barrichello
San Marino Fri-Qfy. 1:20.628 M.Schumacher
Spain Fri-Prac. 1:17.015 R.Schumacher
Austria Fri-Qfy. 1:07.908 M.Schumacher
Monaco(*) Sun-FL 1:14.545 Raikkonen
Canada Fri-Test 1:15.483 Alonso
Europe Fri-Qfy. 1:29.989 Raikkonen
France(*) Sat-Prac.2 1:14.966 R.Schumacher
Britain Fri-Qfy. 1:19.474 M.Schumacher
Germany Fri-Qfy. 1:14.427 R.Schumacher
Hungary(*) Sat-Qfy. 1:21.688 Alonso
Italy Fri-Qfy. 1:20.656 Montoya
USA Fri-Qfy. 1:09.566 Trulli
Japan(*) Fri-Qfy. 1:30.281 Trulli

 

最速タイム一覧でBARが席捲
今年7戦の最速タイム記録者の一覧を見ると、開幕2戦こそM・シューマッハだったが、第3戦以降はBARが5戦中4戦でトップを奪っている。しかも佐藤は、第5戦から3戦連続でバトンより速いタイムを出している(モナコはプラクティスで佐藤が速かった)。

この表はシーズンの流れを先取りするものとして見れる。2003年はフェラーリが前半戦で速かったが、後半戦はマクラーレン、ウィリアムズ、ルノーが次々に速くなっていた。2004年はBARが流れに乗りそうである。
 
BAR sweeps over by the quickest time list
Although the opening 2 game was just M.Schumacher when the list of the quickest time record person of 7 games was seen this year, from the 3rd game or subsequent ones, BAR has taken the top by the 5 during-the-war 4 game And Sato was taking out the time quicker than Button with three game continuation from the 5th game (Sato of Monaco was quick at practice).

This table can be seen as what takes the flow of a season in advance. 2003, although Ferrari was quick at the first half of the game, as for second half of the game, McLaren, Williams, and Renault had become quick one after another. BAR is likely to ride on the flow 2004.
 
M・シューマッハ佐藤
予選2回目とレースFLのセクタータイムでは、M・シューマッハが全セクターで安定して速かった。2番目に速かったのが佐藤だった。バトンは予選とレースのいずれも今ひとつで、ルノーといい勝負だった。ホンダエンジンを生かしたのは佐藤だった。バリチェロはどうしても遅かったため、チームが意識して2ストップ作戦にした。
 
M.Schumacher vs Sato
In the sector time of the 2nd qualifying and the race FL, M.Schumacher stabilizes with all sectors and was quick. It was Sato that was quick to the 2nd. Both the qualifying and the race were unsatisfactory, and Button was called Renault and was a match. Sato employed Honda engine efficiently. Since Barrichello was surely late, the team was conscious of it and it was made into 2 stop strategy.
 


フェラーリの最高速に光と影
最高速では空力特性に優るフェラーリが圧倒していた。BARは決してトップエンドが速くなかった。それなのにBARのタイムが良いということは、低中速域が良かったということを示している。逆にバリチェロは最高速が速いのにタイムに結びつかないということは、低中速域を生かせていないと言える。
 
There are light and a shadow to the maximum speed of Ferrari
Ferrari which surpasses the aerodynamics characteristic was overwhelming at the maximum speed. The top end of BAR was by no means quick. But it was shown that that the time of BAR was good had good low-medium speed range. Conversely, it can be said that it has not employed low-medium speed range efficiently that Barrichello was not connected with a time although the maximum speed was quick.
 
フェラーリにプレッシャーを与えるBAR
M・シューマッハの第1スティントは8周だった。フェラーリの燃料計器に問題があり、予定より2周早くピットインしたという話があった。佐藤との予選のタイム差0.635秒は、0.2秒が燃料の分で、0.2秒はM・シューマッハの本気、0.2秒は佐藤のリスクを避けた走りだったかもしれない。BARホンダとしては、フェラーリよりもさらに速いマシンを出すことで、M・シューマッハへプレッシャーを与えたいところだ。それを続けることにより、PPや優勝が近づく。

ルノーはBARにかなわず
バトンと佐藤ともに第2スティントは14周と短めだった。BARがこのとき意識していたのはルノーだったかもしれない。給油は短くし、必ず前を取ることを考えた。だが不必要な心配だった。ルノーは2台ともピットアウト後に1:33秒台と、BARよりも2秒以上も遅かった。第2スティントでBARはルノーに大差をつけた。ルノーは第2スティントに燃料を積みすぎたのが失敗だった。BARの第3スティントは重かったが、軽いルノーと大差なかった。今回のルノーはどうあがいてもBARに勝てる見込みはなかった。
 
BAR gave the pressure to Ferrari
The 1st stint of M.Schumacher was 8 laps. The problem was in the fuel gauge machine of Ferrari, and there was a talk of having carried out pit in early 2 laps from the schedule. 0.2 seconds of time difference 0.635 seconds of a qualifying with Sato were the part of fuel, and possibly it was the run which avoided the earnest of M.Schumacher for 0.2 seconds and avoided Sato's risk for 0.2 seconds. I am taking out a machine still quick than Ferrari, and want to give a pressure to M.Schumacher as BAR Honda. PP and win approach by continuing it.

Renault did not suit BAR
Button and Sato of the 2nd stint were a little as short as 14 laps. Possibly it was Renault that BAR was conscious at this time. Fuel load was shortened and it considered surely taking a front. But they were unnecessary worries. Renault was later than the level of 1:33 seconds, and BAR 2 seconds or more after pit out two sets. BAR distinguished between Renault by the 2nd stint. It was failure that Renault loaded the 2nd stint with fuel too much. Although the 3rd stint of BAR was heavy, it was as practically equal as light Renault. However this Renault might struggle, there was no hope which can win BAR.
 

BARがピットワークを改善
今回、ピットレーン通過タイムでバトンのタイムが一切発表されなかった。佐藤の1回目のストップはルノーより1秒速かった。給油量の違いがあったが、BARがピットワークのまずさを必死の練習で克服してきたこともある。ホンダの燃費が悪いという説も、致命的なほどではないようだ。ルノーとしてみれば、優位性がひとつ失われつつある。
 
BAR improved the pit work
This time, no time of Button was announced by the pit lane passage time. Sato's 1st stop was quicker than Renault for 1 second. Although there was a difference in the amount of fuel load, BAR may have conquered the unsavoriness of a pit work by desperate practice. The opinion that the mpg of Honda is bad does not seem to be a fatal degree, either. One predominancy is being lost if it sees as Renault.
 

BAR、クラッチ変更でスタート鈍る
BARはクラッチシステムの変更をFIAから余儀なくされた。密告したのはフェラーリとされている。この影響か、佐藤とバトンはともにスタートで2つ順位を失った。佐藤はそれでもストレートでライコネンを抜き返し、第1コーナーのブレーキングでトゥルーリのインを刺した。トゥルーリは完全に佐藤に並ばれたため、譲らざるを得なかった。

バトンの出遅れは第1コーナーでのアクシデントを呼んだ。外からバトン、ラルフ、モントーヤ、パニスの4台が並んで入った。目の前にバリチェロとアロンソがいたので、6台がひとかたまりになった。パニスとモントーヤが接触し、ラルフが突き飛ばされ、後ろから来たダ・マッタが割を食った。これは避けようのないアクシデントだった。

ターン4で2位佐藤がふくらんだところをトゥルーリが突いた。先ほどやられたトゥルーリは仕返しとばかりにねじ込もうとしたが、佐藤はかぶせてきた。両者は接触し、ともに順位を2,3落とすことになった。トゥルーリは以前から1周目のアクシデントが多いドライバーだが、優勝したあとも変わっていなかった。

クルサードは最後尾から1周目で9位に上がるという離れ業を演じた。混乱の1周目をすり抜けながら、下位チームのクルマをパスしていったのだ。彼の見せ場はここだけだった。
 
BAR's start became blunt by clutch change
BAR was obliged to change of a clutch system from FIA. Let it be Ferrari to have informed secretly. Both this influence, Sato, and Button lost 2 ranking at the start. Still, Sato on straight, passed Raikkonen again, was the braking of the 1st corner and stabbed the inside of Trulli. Since Trulli was completely located in a line with Sato, he had to be yielded.

Lateness of Button called the accident in the 1st corner. Four sets, Button, Ralf, Montoya, and Panis, located in a line and entered from outside. Since Barrichello and Alonso were at hand, six sets became the 1 lump. Panis and Montoya contacted, Ralf was thrust away and da Matta which came from back consumed the rate. This and was the un-avoided accident.

Trulli poked the place where the 2nd place of Sato swelled by the turn 4. Although Trulli by which the point was damaged tended to thrust only into revenge, Sato has covered. both contacting and both drop 2 or 3 ranking. Although Trulli was a driver with many accidents of the 1st lap, after he won, he had not changed.

Coulthard performed the wonderful feat of going up from the tail end to the 9th place by the 1st lap. The cars of low rank teams were passed, passing through the 1st lap of confusion. His highlight was only here.
 
ミシュランを生かしきった佐藤
佐藤はタイヤ交換後の2周目に爆発的なタイムを出していた。さらに、スティント全般でバトンよりも速かった。佐藤はミシュランタイヤの特性も生かした走りが出来ていたのだ。

課題としては、2ストップのバリチェロをタイムで凌駕しながら、最後に後ろになってしまったことだろう。46周目のオーバーテイクの試みと失敗について、アグレッシブか無謀かを問い続けても仕方がない。仕掛けなければならない状況に持っていかないことが先決だ。今回で言うと、第1スティントでバリチェロに差をつけられなかったことが最大の原因だ。スタートの出遅れは第1コーナーで挽回したが、ターン4でトゥルーリにスキを見せて4位にダウンしたことが反省材料となろう。
 
Sato utilized the Michelin thoroughly
Sato was taking out the time explosive 2nd lap after tire exchange. Furthermore, he was quicker than Button at the stint at large. Sato had done the run which also employed the characteristic of Michelin tire efficiently.

Finally it may be back, exceeding Barrichello of 2 stops in times as a subject. It was unavoidable to continue asking whether it was aggressive or reckless about the trial of overtaking and failure of the 46th lap. Not bringing to the situation which must be devised is the first thing to do. When it says in this time, it is the greatest cause that a difference was not given by Barrichello by the 1st stint. Although lateness of a start was retrieved at the 1st corner, it will become reflection material to have shown spare time as Trulli by the turn 4, and to have been downed to the 4th place.
 
ラップタイムチャートでは、M・シューマッハが7周目までに圧倒的な差を築いたことが一目瞭然となっている。フェラーリ、BAR、ルノーの力関係もレースチャートで明らかだ。
 
With a lap time chart, it is quite obvious that M.Schumacher built the difference overwhelming by the 7th lap. The power relationship of Ferrari, BAR, and Renault is also clear with a race chart.
 
下位ではフィジケラとウェバーが安定した速さを見せ、入賞した。トヨタはジョーダンよりも遅いという屈辱の結果になった。
 
In the low rank, the speed by which Webber was stabilized with Fisichella was shown and a prize was won. Toyota brought the result of the humiliation of being later than Jordan.
 
今回のオーバーテイク
 3周目 マッサがバウムガートナーを追い抜いて16位
 5周目 マッサがブルーニを追い抜いて15位
 8周目 モントーヤがバウムガートナーを追い抜いて17位
10周目 モントーヤがブルーニを追い抜いて15位
27周目 モントーヤがマッサを追い抜いて11位
28周目 モントーヤがクリエンを追い抜いて10位
29周目 マッサがクリエンを追い抜いて11位

上位陣はオーバーテイクがなかった。このコースは2秒以上の実力差がないと追い抜けない。佐藤は唯一のチャレンジを行うという大きなリスクに賭け、負けた。済んだことはもういい。だが、次は無理するなとチームからは言われていることだろう。
 
Overtaking of this GP
 3rd lap Massa passed Baumgartner and got 16th place.
 5th lap Massa passed Bruni and got 15th place.
 8th lap Montoya passed Baumgartner and got 17th place.
10th lap Montoya passed Bruni and got 15th place.
27th lap Montoya passed Massa and got 11th place.
28th lap Montoya passed Klien and got 10th place.
29th lap Massa passed Klien and got 11th place.

The members of a higher rank did not have overtaking. Unless this course exists, it cannot pass the merit difference for 2 seconds or more. Sato risked and lost the big risk of performing the only challenge. Having ended is already good. But, probably, don't carry out unreasonableness of the next is said from the team.
 

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