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2004

2004 EUROPE

5/28(金)フリー走行(日本時間18:00-19:00, 21:00-22:00)
5/29(土)フリー走行(日本時間16:00-16:45, 17:15-18:00)、予選(日本時間20:00-、地上波放送25:45-26:30)
5/30(日)レース(日本時間21:00-、地上波放送22:30-24:15)
 
May 28(Fri.) Practice(11:00-12:00, 14:00-15:00)
May 29(Sat.) Practice(9:00-9:45, 10:15-11:00), Qualify(13:00-)
May 30(Sun) Race(14:00-)
 
琢磨「あそこで行かなきゃレーサーじゃないですよ!」 (6/2)
(東京中日)
佐藤琢磨「4コーナーに入ってバックミラーの死角になってるところからトゥルーリが接触してきた。」
「(3位を)守ろうとは思わなかった。バリチェロはブレーキを踏むのが早過ぎたし、全然バックミラーを見てない。(次の周まで待つ考えは)なかった。翌周はタイヤのグリップが落ちてしまうから。」
「ホンダがいま原因を見ているので、分かり次第解決したい。2度とこういうことが起きないように頑張りたい。」

パスカル・ヴァスロン(ミシュラン)「バリチェロがイン側に少しスペースを空けるだけで十分だったのに。琢磨があそこでアタックしたのは当然だよ。琢磨のようにアタックできるドライバーはレースを楽しくしてくれる。彼が前を走るようになって以来、ずっと盛り上がってると思わないかい。」

※スペインでは3番手からズルズルと後退した。そのときと比べれば大きな進歩があった。ましてや、開幕3戦までの入賞圏内に入れるかどうかに比べれば、飛躍的な進歩だ。以前の、絶対的速さがないという批判は見られなくなった。むろん琢磨への突込みどころはまだまだたくさんあるが、重要なことは琢磨が1戦ごとにどれだけ進歩しているかだ。

結果を残すことが重要ということも真実。多くの批判を改善すべきことも事実。しかし、それによって琢磨らしさ、アグレッシブさが失われてはほしくない。F1には、勝ちたいという思いが伝わってくるドライバーが必要。今は最初からフェラーリ&シューマッハにかなわないと思われるチームやドライバーばかり。ルノーにしても、限られたサーキットで作戦を立ててやっとだろう。いかなるサーキットでも堂々と真正面から打倒フェラーリをめざしていると思えるのはBARホンダの佐藤琢磨だけといったら言い過ぎか。(sio)
 
M・シューマッハ、バリチェロ、佐藤、バトン全ラップタイム (5/31)
 
M.Schumacher, Barrichello, Sato, Button Full Lap time (May 31)
 
森脇「3位キープという考えはない」、川井「あそこしかなかった」、今宮「ハラハラドキドキもっと続く」 (5/30)
(CS721より)
川井一仁
「でも、いいレースしました。」
森脇基恭「うん、いいレース。ベストレースですよね。・・・もうしっかりと2位をずっとレース中走ってたわけですからね。」

西岡孝洋「もちろん3位をキープするという考え方もあるわけじゃないですか。ただ、レーサーとして前を取りたいと。そしてあそこでかわして行こうという。」
森脇3位をキープするという考え方はないと思います。というのは、速さとしては佐藤の方があったわけですから。自分が前のスティント、その前のスティントでもって速く走れなかったがために、あのピットアウトした時に3位なんですね。ですからあれはチームの失敗であり、本人としての失敗なんですから、何としても取り戻そうという気は、あって当然だと思いますね。ですからあそこは攻めて当然ですよ。」
川井「それも、フレッシュタイヤのまだ1周目でドロップオフに入っていない時なんで、あそこしかないんですよ。

川井「大丈夫です、まだあとあります。」
今宮純「今日は最初のフロントローだったんでハラハラドキドキだったけど・・・これからは、カナダ、アメリカ・・・こういうハラハラドキドキもっと続くんじゃないかと思うからね。
川井「カナダなんてパワーサーキットですしね。全然。」
今宮「ホンダもバージョンアップやってくる。まだまだ、本当に、これがプロローグだと思いますけどね。」
 
Sato you break my heart! (2) (5/30)
ポイントは2つ。彼にとって表彰台はより良かった。結果として大選手になれるという自信を与える。自信はF1にとってそれほど大きなことだ。個人的には、彼は表彰台に上がるべきだった。しかし、エキサイティングなレースになった。私の髪はちょっと逆立ったよ。

率直に言って、今年、タクさんがだんだんと好きになってきた。彼がリタイヤして悲しくないかい。あまりに楽観的すぎる試みだったかどうか、わからない。テレビを見ている上では、タクマはルーベンスをオーバーテイクすることは可能なコーナーだった。結果は望むものではなかったが、少なくとも、彼はベストを尽くした。(カナダ)

サトーはすばらしいレースをした。2周を除いてだけどね。1周目、彼はトゥルーリを表彰台から落とした。それから、RBを抜く周があまりに楽観的すぎた。

彼は、まさに私が彼を好きな理由を見せてくれた。彼は安全に走れば3位になれた。でも、そうしなかった。彼は上を狙った。彼がなんていうドライバーかを示した。楽観的過ぎる動きだったと思う。私はカミカゼとは呼ばない。バーレーンでDCにしたことをぴったり同じだ。私は彼がもっと好きになった。(香港)

私はサトーを愛するのと同じく、彼のガッツと栄光に評価する。(アメリカ)

彼が今日起こったことから学び、次回確認することを望む。

サトーはとても無鉄砲だ。大事故を起こさないことを望む。

多くの人が良いオーバーテイクの試みと考えていることに驚いている。彼はルーベンスを抜くには遠すぎた。爆弾を持って飛び込んだこと。単純だ。(アメリカ)

私にとって、彼はマン・オブ・ザ・レースだ。すばらしいペースで、バトンを予選でもレースでも凌駕した。しかし、タクマ神風サトーとは呼ばれたくないだろう。私は彼の姿勢が好きだ。観客として、彼のようなドライバーを見るのは良い。計算されつくしたマシンよりも。XェラーXのようなね。

ガレージのジョック・クレアの側を見れば、彼とエンジニアとメカニックのグループが重大なメカニカルな問題を22レース中12回起こしている。ガレージのバトン側は、22レース中4回しかない。

Sato you break my heart! (1) (5/30)
それはすばらしい走りだった。なぜ君はあまりにアグレッシブな動きをしなければならなかったんだ??今日はとてもがっかりした。3位で十分だった。タクマはミシュラン勢で唯一フェラーリのペースについていけた。彼がこのことから学び、すべてのコーナーで抜こうとせず、もう少し落ち着くよう望む。少なくとも、ITVのクルーは彼を「ドライバーオブザレース」とした。それが慰めだ。

もし彼がトライしなければ、彼のエンジンも残り13周でブローしなかった、ああ。(アメリカ)

うん、あれにはとてもがっかりした。とても悪く突然だった。ピットアウト直後で気づいた点は、サトーは彼の最速ラップをマークできるときだった。たぶん彼が思ったことは、後でよりも、すぐに抜こうとした方が良いということ。ミシュランの性能からすればね。その点まで、彼はすばらしいことをした。

彼がフェラーリをオーバーテイクしようというルーキーのミスにはがっかりした。さらに、あんな動きをするのは2度だ。最初はJTで、サトーのカミカゼ・ドライブの犠牲者だった。1コーナー後のところで彼の後ろから来て所業に会った。しかし彼が学ぶことは少なかった。それゆえ2度目なのだ。彼のリタイヤは事故の直接の結果だ。ホンダエンジンはマクラーレンのように、ピットに長い時間いすぎるとしばし起こる。(スウェーデン)

彼はすばらしい。2位をめざしていた。3位で落ち着くのではない。彼を上げる。明らかにジルのスタイルだ。(ポルトガル)

レースを通しての彼のパフォーマンスには驚いた。彼が少し短気にルーベンスのインに飛び込む前までは。でもカナダを待て。彼は今、確実なペースにある。行けー、タクー!(イギリス)

うん、フェラーリはピット後に遅く見えた。ブリヂストンは速くなるまで数周かかる。だから彼はルーベンスに離される前に行った方が良いと思った。(オーストラリア)

彼はバカだ。彼が「大きなこと」をやるとき、誰かを傷つけないことを望む。

その点まではすばらしい走りだった。彼がまだペナルティを受けないことに、FIAが何をするかな。彼は次のレースで何かしらのペナルティを受けるだろうか。(アラブ首長国連邦)
 
Sato you break my heart! (2)  (May 30)
It was only 2 points, I thought a podium would have done him much better, cause that will give him more confidence that he can hang with the big boys in term of results. Confidence is such a big thing in Formula 1, I personally thought he should have went for the podium. But I guess it did make for an exciting race, though I'm a few strain of Hair short right now. 

Frankly speaking, I get to like Taku-san more and more in this year. Sad to see him out of the race, isn't it? I don't know whether that was an overly optimistic attempt or so, from the angle I saw it on *a television*, that Takuma did try to overtake Rubens at a possible corner. The outcome wasn't the one I would like to see, but at least, he had tried his best. (Canada)

Sato did a great race except for 2 laps: L1 where he costed Trulli of a possible podium, and the lap where he tried that too optimistic pass on RB.

He just showed exactly the reason why I like him! He would've just "play safe" and finished 3rd,but no, he just "go for it". It just showed you what type of driver he's! I think it was a over optimistic move but I wouldn't call it a "kamikaze" move, it was identical to what he'd to DC at Bahrain. I like him even more!!!

As much as I love Sato, and appreciated his "guts and glory" type racing. (USA)

I hope he learns from what happened today and makes the move stick next time.

Sato is too reckless hope he don't make a big accident .

I'm surprised so many think that was a good overtaking attempt. He was too far back and it was never going to work without taking out Rubens with him. That was a dive bomb plain and simple. (USA)

For me he is the man of the race. Great pace, outqualified and outraced Button. But it wouldn't be Takuma Kamikadze Sato not to want more than he could get. And I like his attitude, for me as a spectator it is better to watch driver like him than ever-calculating machine like say....err...you know.

Looking at Jock Clears side of the garage, he and his group of engineers and mechanics have had serious mechanical issues with the car in 12 of the last 22 races. Compare to Button's side of the garage which has had mechanical issues in only 4 out of the last 22 races....

Totally unessesary and stupid move by Sato. Just when I warm up to the guy he always manages to do something stupid.

Sato you break my heart! (1)  (May 30)
That was such a fabulous drive? why did you have to make that over optimistic move?? I'm so disappointed today, I thought 3rd would have been good enough! Takuma was the only Michelin runners who was on the Ferrari pace. I hope he learns from this and tries to cruise a bit more than try to make a pass at every corner. Well, at least he made the ITV crew give him 'Driver of the Race' what a consolation that is.

If he didn't try it, his engine was going to blow with 13 laps to go... oh wai... (USA)

Yes, a big disappointment seeing it go so badly so suddenly. One thing I noticed was immediately after exiting of the pits, is when Sato was able to turn his quickest laps. Maybe his thinking was that it was better to try a pass sooner rather than later, given Michelin's performance profile. Up to that point, he was doing great.

I am actually disappointed by him with that rookie mistake he made trying to overtake the Ferrari, further more it was the second time he made that move in the race first time it was JT who was the victim of Satos Kamikaze dive only a corner later karma came back at him... but it sure was too little to learn anything from it for him, hence the second move.
I think his DNF was also an (in) direct result of the incident as the Honda engine like McLarens don't like being the pits too long or too often. Shame really as I was cheering Him to take a podium no matter which kind/place. There is always a next race to hope...... (Sweden)

I think he was great: go for p2! not settle for 3rd. up for him. gilles style definitely. (Portugal)

His performance was amazing all race until he got a bit impatient and dived down the inside of Rubens. Still, roll on Canada! He's certainly on the pace now. Goooooo Takuuuuuuuuu! (UK)

Yeah Ferrari seemed to lap slow out of the pits and the Bridgestone's appeared to take a few laps to get to speed so maybe he thought he better pull it off before Rubens got away. (Australia)

He's a schmuck. Just hope he doesn't hurt anyone when he does the "big one"...

Great drive up until that point. I wonder what will the FIA do since he never served his penalty though.....Will he get some kind of penalty for the next race? (UAE)
 


Constructors Championship
(May 30)

Rank Team Engine Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7
1 Ferrari Ferrari B 106pts 1st 18pts 15pts 18pts 13pts 18pts 6pts 18pts
2 Renault Renault M 61pts 3rd 8pts 6pts 8pts 9pts 11pts 10pts 9pts
3 BAR Honda M 46pts 2nd 3pts 6pts 10pts 8pts 5pts 8pts 6pts
4 Williams BMW M 36pts 2nd 9pts 8pts 2pts 8pts 3pts 5pts 1pt
5 Sauber Petronas B 10pts 5th (10th) 1pt (11th) (9th) 2pts 4pts 3pts
6 McLaren Mercedes M 5pts 6th 1pt 3pts (r) 1pt (10th) (r) (r)
7 Toyota Toyota M 4pts 6th (12th) (9th) (9th) (11th) (13th) 4pts (11th)
8 Jaguar Ford M 3pts 7th (11th) (10th) 1pt (13th) (12th) (r) 2pts
9 Jordan Ford B 2pts 7th (14th) (13th) (13th) (r) (r) 2pts (10th)
10 Minardi Ford B 0pt 9th (r) (14th) (14th) (15th) (r) (9th) (14th)


Drivers Championship (May 30)

Rank Driver Chs Eg Tire Points Best R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7
1 M.Schumacher Fer Fer B 60pts 1st 10pts 10pts 10pts 10pts 10pts (r) 10pts
2 R.Barrichello Fer Fer B 46pts 2nd 8pts 5pts 8pts 3pts 8pts 6pts 8pts
3 J.Button BAR Hon M 38pts 2nd 3pts 6pts 6pts 8pts 1pt 8pts 6pts
4 J.Trulli Ren Ren M 36pts 1st 2pts 4pts 5pts 4pts 6pts 10pts 5pts
5 F.Alonso Ren Ren M 25pts 3rd 6pts 2pts 3pts 5pts 5pts (r) 4pts
6 J.P.Montoya Wil BMW M 24pts 2nd 4pts 8pts (13th) 6pts (r) 5pts 1pt
7 R.Schumacher Wil BMW M 12pts 4th 5pts (r) 2pts 2pts 3pts (10th) (r)
8 T.Sato BAR Hon M 8pts 5th (9th) (15th) 4pts (16th) 4pts (r) (r)
9 F.Massa Sau Pet B 5pts 5th (r) 1pt (12th) (10th) (9th) 4pts (9th)
10 G.Fisichella Sau Pet B 5pts 6th (10th) (11th) (11th) (9th) 2pts (r) 3pts
11 D.Coulthard McL Mer M 4pts 6th 1pt 3pts (r) (12th) (10th) (r) (r)
12 C.da Matta Toy Toy M 3pts 6th (12th) (9th) (10th) (r) (13th) 3pts (r)
13 M.Webber Jag For M 3pts 7th (r) (r) 1pt (13th) (12th) (r) 2pts
14 N.Heidfeld Jor For B 2pts 7th (r) (r) (15th) (r) (r) 2pts (10th)
15 O.Panis Toy Toy M 1pt 8th (13th) (12th) (9th) (11th) (r) 1pt (11th)
16 K.Raikkonen McL Mer M 1pt 8th (r) (r) (r) 1pt (11th) (r) (r)
17 Z.Baumgartner Min For B 0pt 9th (r) (16th) (r) (15th) (r) (9th) (15th)
18 C.Klien Jag For M 0pt 10th (11th) (10th) (14th) (14th) (r) (r) (12th)
19 G.Pantano Jor For B 0pt 13th (14th) (13th) (16th) (r) (r) (r) (13th)
20 G.Bruni Min For B 0pt 14th (r) (14th) (17th) (r) (r) (r) (14th)

 
佐藤をめぐるドライバーの発言 (5/30)
バリチェロ「サトーは少しアマチュアのようなことをしたと思う。彼は実際にオーバーテイクできる位置にいなかった。彼は完全に横に来て、ノーズが来るのが見えた。僕は避ける行動に出た。自分の車が何も壊れなくて良かった。彼は速かったから僕をオーバーテイクしようとしたんだろうが、あの周は必要なかった。あの周でバトルにはいなかった。」

バトン「タクマは明らかにすばらしいレースをした。彼がフロントウィングを失うまでは。」

M・シューマッハ「タクマはとても速かった。だが彼はレースをフィニッシュしなかった。彼はルーベンスと接触した。僕らはわからない。もし彼がフィニッシュしていたらどうなっていたか。」

佐藤琢磨「バリチェロが言ったことに笑わざるをえないね。彼が言ったことは正しくない。彼は決してリプレイを見ていない。僕はすべてコントロールしていた。彼はそれを見ていなかった。僕はフレッシュタイヤだ。僕は多くのグリップがあり、車は良かった。彼はミラーを見ていない。不運な状況だった。この世界では、野心的であるべきだ。」

デビッド・リチャーズ「スポーツはヒーローを必要とする。コンピュータで事前に計算された結果でレースに勝たないことが、人々に必要なんだ。あらゆるチャンスにトライし、最終ラップまでチャレンジすることが必要だ。私は、戦うチーム、挑戦するチームが良い。座って、コンピュータ・プログラマが計算したとおりに動くチームなんかよりもね。」

1周目について
バトン「タクマは2位にいて、彼らはターン4に入っていった。ヤルノか、ルノーの一人かが彼のインに入った。彼らは両方ともふくらんで、キミが2位に上がれたんだ。」

トゥルーリ「僕は良いスタートができたけど、レースは第一コーナーでほとんど終わった。僕がドアを開かなければ、サトーは僕を押し出していただろうね。僕は3位で彼とミヒャエルの後ろにいた。2つのコーナーの後、ターン4で彼はミスして僕は内側のラインをとった。でも彼はドアを閉じた。彼の右前輪が僕の左前輪を打った。僕はあやうくコントロールを失うところだった。その混乱で、ピットレーン速度制限ボタンを押してしまった。それでいくつか順位を失ったんだ。」
 
Driver's words about Sato  (May 30)
Barrichello "I think it was a bit too amateur from Sato to do that because he wasn't in a position to actually try and overtake. He came completely sideways, I saw the nose coming and I just took avoiding action and I was lucky that nothing else broke on my car. He could have eventually overtaken me because he was fast enough but he didn't need to be that lap. He wasn't in contention on that lap."

Button "Takuma, obviously, drove a great race up until the moment where he lost his front wing."

M.Schumacher "Takuma was very quick but didn't finish the race and he had this collision with Rubens and we won't find out what could have been if he had finished. "

Sato "I had to laugh when I heard him say that. What he said was totally untrue. He never looked at the replay. I was totally in control. He just didn't see it. I had fresh tyres, I had a lot of grip and the car was so nice. He didn't see in his mirrors. It was just an unlucky situation. In this business you have to be (ambitious)."

David Richards "The sport needs heroes. It needs people who don't win races by calculating results of the race on a computer the day before. It needs people who actually take up every opportunity and challenge to the last lap. I'd rather be seen as a fighting team and challenging team rather than a team that sat down and calculated everything beforehand and runs out computer programmes of how we're going to perform."

About 1st lap
Button "Takuma was in second position and then they got into turn four and I think Jarno - or one of the Renaults - was down the inside of him and he turned in and they both ended up going wide and Kimi was able to get into second place."

Trulli "I made a good start but the race was nearly over at the first corner - if I hadn't opened the door, Sato would have taken me out. I was third behind him and Michael when, two corners later, he made a mistake so I took the inside line through turn 4 but he closed the door. His right front wheel hit my front left and I nearly lost the car - in the confusion, I pressed the pit-lane speed limiter button and that cost me a number of positions."
 


Results
(May 30)

Rank Driver Chs Eg Tire Time/Diff./
RetireReason
laps Fastest Lap
(at)
Lead
Laps
1 M.Schumacher Fer Fer B 1h32.35.101 60 1:29.468(7) 53
2 R.Barrichello Fer Fer B +17.989 60 1:30.101(14) 4
3 J.Button BAR Hon M +22.533 60 1:30.457(13)  
4 J.Trulli Ren Ren M +53.673 60 1:31.131(30)  
5 F.Alonso Ren Ren M +1:00.987 60 1:31.065(29) 1
6 G.Fisichella Sau Pet B +1:13.448 60 1:31.413(23)  
7 M.Webber Jag For M +1:16.206 60 1:31.893(37)  
8 J.P.Montoya Wil BMW M +1 lap 59 1:31.424(43)  
9 F.Massa Sau Pet B +1 lap 59 1:32.729(37)  
10 N.Heidfeld Jor For B +1 lap 59 1:32.121(55)  
11 O.Panis Toy Toy M +1 lap 59 1:32.506(12)  
12 C.Klien Jag For M +1 lap 59 1:32.804(14)  
13 G.Pantano Jor For B +2 laps 58 1:32.772(27)  
14 G.Bruni Min For B +3 laps 57 1:35.555(7)  
15 Z.Baumgartner Min For B +3 laps 57 1:34.666(46)  
r T.Sato BAR Hon M engine 47 1:30.004(11) 2
r D.Coulthard McL Mer M engine 25 1:32.337(14)  
r K.Raikkonen McL Mer M engine 9 1:31.670(2)  
r R.Schumacher Wil BMW M accident 0    
r C.da Matta Toy Toy M accident 0    

 
ミヒャエル今季6勝目 (5/30)
M・シューマッハがゆうゆう今季6勝目を上げた。2位バリチェロ、3位バトン、4位トゥルーリ、5位アロンソ、6位フィジケラ、7位ウェバー、8位モントーヤ。

佐藤、接触、そして白煙 (5/30)
45周目、佐藤がピットアウトでバリチェロにわずかに先行される。
46周目、佐藤が1コーナーでバリチェロのインを突くがフロントウィングを破損してピットイン。
48周目、佐藤が白煙を上げリタイヤ。

オーバーテイクの失敗、それによるピットインでエンジンがオーバーヒート、それは反省することか?いや、今回の佐藤の攻めの気持ちは最高だった。何ら悔いることはない。勝つためにレースしている。
 
バリチェロと佐藤のタイム争い白熱 (5/30)
26周目、佐藤が2回目のピットイン。28周目M・シューマッハ。
バリチェロと佐藤のラップタイム争いが白熱化。
1位M・シューマッハ、2位バリチェロ、3位佐藤。
 
佐藤11周目に日本人初1位走行 (5/30)
スタートで佐藤がホイールスピン。トゥルーリに2位を奪われる。佐藤はライコネンと並ぶが1コーナーのレイトブレーキングで勝つ。1コーナーでトゥルーリから2位を奪い返す。だが何かあり、ライコネン、アロンソに先行される。1位M・シューマッハは1周で3秒速い。2位ライコネン、3位アロンソ、4位佐藤。
モントーヤとラルフが1コーナーで同士討ち。
8周目、M・シューマッハがピットイン。ライコネンはピットアウト後に白煙。佐藤は11周目に日本人初のラップリーダーを公式に記録。12周目。ルノー勢はレースで苦戦。
15周目、2ストップのバリチェロが入り、各車の1回目ピットストップが終わる。1位M・シューマッハ、2位佐藤、3位バリチェロ。
 
Michael won 6th  (May 30)
M.Schumacher won 6th this year. 2nd Barrichello, 3rd Button, 4th Trulli, 5th Alonso, 6th Fisichella, 7th Webber, 8th Montoya.

Sato contacted and smoked  (May 30)
45th lap Sato pit out and pleceded by Barrichello.
46th lap Sato poked the inside of Barrichello at 1st corner. He lost the front wing and pit in.
48th lap Sato smoked and retired.

Missing of overtaking, overheat by pit, Were these regrets? No! The feeling of this Sato's attack was the highest. It does not repent at all.

Barrichello and Sato heat up lap times  (May 30)
26th lap, Sato 2nd pit, 28th lap M.Schumacher.
Lap times argument of Barrichello and Sato incandesces.
1st M.Schumacher, 2nd Barrichello, 3rd Sato.

Sato 1st Japanese lap leader  (May 30)
Sato wheel-spun at the start. Trulli passed him and 2nd. Sato ranked with Raikkonen, but won by late braking at the 1st corner. Sato took 2nd from Trulli at 1st corner. But something occurred and preceded by Raikkonen and Alonso. M.Schumacher was fast by 3 seconds per lap. 2nd Raikkonen, 3rd Alonso, 4th Sato.
Montoya and Ralf were collided with.
8th lap, M.Schumacher pit in. Raikkonen smoked after pit. Sato recorded lap leader at 11th lap officially. He pit at 12nd lap. Renault struggled.
15th lap, Barrichello who took 2nd stop strategy pit. Each cars finished 1st stop. 1st M.Schumacher, 2nd Sato, 3rd Barrichello.
 
佐藤2番手への海外の声(2) (5/29)
私はいつもこの若者についてとても楽観的だった。彼は英F3で全員を打ち負かした。彼はジョーダンホンダでの最初のシーズンでG・ビルヌーブのようだった。そして今、彼はレースに勝てる車で力強いところに来た。サトーは明日MSを倒せると思う。もしそうなれば、多くの人々の見方は取り消されるだろう。(スイス)

明日あなたが正しいことを私も望む。私はサトーさんがF3で2年目だったときから好きだ。彼の車が明日最後までもったなら、われわれは少なくとも彼を表彰台で見るだろう。(アメリカ)

明日彼がミヒャエルを倒せるとは思わない。でも2位ならすばらしいね。彼はエキサイティングなドライバーだ。私はジェンソンに対して何も感じない。私はときどき彼の順位を確認して喜んでる。

BARはレースに勝てる十分な速さがないと思う。でもサトーは表彰台に上がれるだろう。(南アフリカ)

イェイ!すごく陽気になれる。これが見たかったんだ。タク(または誰か)がMSを倒す速さを持っているかわからない。でも何が起きても僕は彼を応援する。(イギリス)

私はいつもサトーのファンだ。天賦の才能とレーサーの本能がある。彼はここでほかの誰かと同じくらいの良さだと思う。でも一年を通じて才能を伸ばして行けるか見るのは面白い。行け、サトー、勝利のために。(オーストラリア)

TSは評価されたチームメイトを予選で破るためにすばらしいラップをやった。明日面白いことがおこるのは間違いない。(カナダ)

私はサトーが好きだ。彼と彼のすばらしいラップの両方が見れて良かった。マイケルを倒すためにレース全体でもやれるかは疑う。でも彼に運があり、エンジンが最後までもつことを願う。(イギリス)

希望をかきたてすぎないように。サトーはビルヌーブのメカニックを持っている・・・。彼の車に何が起こるかはわかるだろう。あぼーん。彼の予選の努力が、モナコでスタートの努力のように無駄にならないようにな。サトーが明日チェッカーフラッグを受けたら、想像できるかい。リチャーズ、ジェンス、そしてイギリスのメディアたちの表情を?でもそれは起こらないだろう。ルーベンスの不運がピットかどこかで彼に起こるだろう。ハハハ。

そう、彼は楽しませてくれるだけでなく、真の速さもある。

まだサトーの勢いに乗るのは早い。でも彼は今週末に力強さを見せた。彼はたしかに楽しませ、グリッドで一番タフなレーサーのひとりに見える。でも彼がトップドライバーになる安定さを持っているか確信がもてない。(アメリカ)

突然誰もがサトーとバトンの勢いに乗せられてる。ちょっと待て、この二人は昨年と大して違わない。車が変わったんだ。

同意。まだ予選だ。週末には良いスタートだが、それだけのこと。多くのことはまだ証明および成し遂げられていない。表彰台はサトーの革命を始めるには理想的だろう。だがもちろん、シーズンは続き、表彰台はたくさんある。安定性を期待する。時期尚早。(イギリス)
 
Overseas voices for Sato 2nd (2) (May 29)
I've always been pretty optimistic about this kid. He smoked everyone in British F3. He was G. Villeneuve like in his first season at Jordan-Honda. And now he is coming on strong in a race-winning capable car. I think Sato can defeat MS tomorrow. If he does, a lot of people's notions will be quashed. (Switzerland)

I hope you are right about tomorrow. I've liked Sato-san since his second year in F3. If his car can last tomorrow, I think we'll at least see him on the podium. (USA)

I don't think he can defeat Michael tomorrow, but it's great to see him in second! He's an exciting driver, and while I certainly have nothing against Jenson, I'm happy to see him put in his place once in a while.

I don't think the BAR will have enough race pace to win; but I am rooting for a Sato podium. (South Africa)

Yay! The more the merrier! As much as I'd like to see it I don't know if Taku (or anyone for that matter) has the speed to beat MS. But I'll be cheering him on whatever happens. (UK)

I've always been a fan of Sato's in terms of raw natural talent and racer's instincts I think he's as good as anyone out there but it'll be interesting to see if he can develop that talent throughout the year go Sato! go for the win! (Australia)

TS put in a fantastic lap to out-qualify his well established teammate. It will sure make things interesting tomorrow... (Canada)

I like Sato and it's good to see him put a great lap together. I do have doubts that he can do it for a whole race to beat Michael but I wish him the best of luck and pray that engine lasts. (UK)

Don't get your hopes up, Sato has Villeneuve's mechanics... And you know what will happen to his car! Kabooommmm! I hope his qualifying effort unlike his starting effort in Monaco won't go to waste this time. If Sato does take the checker flag tomorrow can you imagine the face on DR, Jense, and the British Media??? But this won't happen, I think a Rubens bad luck will happen to him in the pits or something...hahahaa

Yes, not only is he entertaining, heエs genuine fast too.

I'm not jumping on the Sato bandwagon yet but he does look strong this weekend. He's definitely entertaining and seems to be one of the toughest racers on the grid but I'm still not convinced he has the consistency to be a top driver. (USA)

Suddenly everybody is on the Sato and Button bandwagon . Come on, those guys are not much different from last year - the car is. 

Agreed, it's just qualifying, a good start to his weekend, thats all, a lot more to prove and achieve yet, a podium would be ideal to kick start a Sato revolution but of course, there's more podiums and consistency we expect as the season goes on, EARLY DAYS. (UK)
 
佐藤2番手への海外の声 (5/29)
サトーすばらしい!!!

サトーがスタートでバットヘッド(ミヒャエルを思わせる米アニメのキャラ)を抜いたらいいな。リタイヤしたら残念。

サトーはいつもどおり軽い燃料だろ、ヘタレのパイロットさ!

サトーとトゥルーリが第一コーナー前までにMSの前に出れるか。

ミヒャエルとサトーのすばらしいパフォーマンスだった。 サトーはバトンを打ち負かし続けて欲しい。何人かの悪評を言うジャーナリスト/コメンテイターを見返してやれ。サトーは再びシューマッハをスタートで抜いてほしい。

サトーとシューミは最初にピットストップするだろう。ほかは5周後で、タイムを稼ぐだろう。

タクはグレートな仕事した。彼はまさに今、速さを見せ始めている。バトンにはちょっとがっかりした。でもタクに0.2秒負けただけだ。だからBARチームにとって災難ではない。(イギリス)
 
Overseas voices for Sato 2nd  (May 29)
Sato FANTASTIC!!!

Nice to see Sato is starting to beat Butthead regularly. Too bad he won't finish the race.

Sato light fuel as usual but poor pilot!

can both Sato & Trulli get in front of MS before the 1st corner?

A wonderful performance from Michael, and from Sato. I can only hope he continues to beat Button, so that a certain few journalists/commentators will get back down to earth. Hope Sato can outstart Schumacher again.

Sato and shum will stop in first! the others will do it 5 laps later, and will gain times on them!

Great job by Taku. He's really starting to show his speed now. Button was a little disappointing, but he only lost out to Taku by 2 tenths so it's not exactly a disaster for the BAR team. (UK)
 
予選記者会見・母国語 (5/29)
佐藤琢磨「やりました!本当に、フロントローに来れて、すごくうれしいです。今週末すべてうまくいって、フリープラクティスもいって、プレクオリファイでもすごくいい走りが出来て、今日本当にここ2番手で並べていること、すごくうれしいです。モナコがほとんどレースができなかったんで、明日はいいレースをして、本当に決勝もがんばりたいと思っています。」

※スペインのときよりも慣れて堂々としてきた。(sio)
 
Post Qualifying press conference - by the native language  (May 29)
Takuma Sato "I did! I am very glad to come to a front row truly. I was succeeding all this weekend, also free practices, good run in the pre qualification, and sit here 2nd, I'm very happy. I almost could not race Monaco, so I want to do a good race tomorrow. I really do my best in the race. "

* He got used rather than the time of Spain, and has been made grand. (sio)
 

Teammate win/lose (May 29)
Driver Win AUS MAL BAH SAN ESP MON EUR Win Driver
M.Schumacher 7 MSc MSc MSc MSc MSc MSc MSc 0 R.Barrichello
J.P.Montoya 6 JPM JPM JPM JPM JPM RSc JPM 1 R.Schumacher
K.Raikkonen 3 KR KR - - DC KR - 1 D.Coulthard
J.Trulli 5 FA JT JT FA JT JT JT 2 F.Alonso
J.Button 4 JB JB TS JB TS JB TS 3 T.Sato
G.Fisichella 3 FM FM GF - GF GF - 2 F.Massa
M.Webber 6 MW MW CK MW MW MW MW 1 C.Klien
C.da Matta 2 - CdM OP CdM OP OP OP 4 O.Panis
N.Heidfeld 6 NH NH NH GP NH NH NH 1 G.Pantano
G.Bruni 5 - GB GB GB GB ZB GB 1 Z.Baumgartner

Webber was regarded he won Klien on a time in the Europe qualifying.
 ウェバーはヨーロッパ予選においてタイム上ではクリエンに勝ったものとみなす。
 


Qualify SectorTime
(May 29)

grid driver chs. egn. tire Sector1 Sector2 Sector3
1 M.Schumacher Fer Fer B 28.940   36.795   22.616  
2 T.Sato BAR Hon M 29.082 +0.142 37.086 +0.291 22.818 +0.202
3 J.Trulli Ren Ren M 29.180 +0.240 37.139 +0.344 22.816 +0.200
4 K.Raikkonen McL Mer M 29.273 +0.333 37.254 +0.459 22.610 -0.006
5 J.Button BAR Hon M 29.252 +0.312 37.226 +0.431 22.767 +0.151
6 F.Alonso Ren Ren M 29.292 +0.352 37.206 +0.411 22.815 +0.199
7 R.Barrichello Fer Fer B 29.225 +0.285 37.288 +0.493 22.840 +0.224
8 J.P.Montoya Wil BMW M 29.250 +0.310 37.217 +0.422 22.887 +0.271
9 R.Schumacher Wil BMW M 29.410 +0.470 37.346 +0.551 22.703 +0.087
10 O.Panis Toy Toy M 29.471 +0.531 37.350 +0.555 22.876 +0.260
11 C.da Matta Toy Toy M 29.416 +0.476 37.489 +0.694 22.801 +0.185
12 C.Klien Jag For M 29.971 +1.031 38.272 +1.477 23.188 +0.572
13 N.Heidfeld Jor For B 30.062 +1.122 38.355 +1.560 23.187 +0.571
14 M.Webber Jag For M 29.827 +0.887 37.637 +0.842 23.333 +0.717
15 G.Pantano Jor For B 30.089 +1.149 38.421 +1.626 23.469 +0.853
16 F.Massa Sau Pet B 30.113 +1.173 38.447 +1.652 23.292 +0.676
17 Z.Baumgartner Min For B 30.831 +1.891 39.624 +2.829 23.943 +1.327
18 G.Fisichella Sau Pet B            
19 G.Bruni Min For B 30.459 +1.519 39.676 +2.881 23.887 +1.271
20 D.Coulthard McL Mer M            


Qualify
(May 29)

rank driver chs. egn. tire 1st 2nd laps(km) diff. from
rk. time time 1st top
1 M.Schumacher Fer Fer B 2 1:28.278 1:28.351 54(278) +0.073  
2 T.Sato BAR Hon M 1 1:27.691 1:28.986 55(283) +1.295 +0.635
3 J.Trulli Ren Ren M 13 1:29.905 1:29.135 60(309) +0.770 +0.784
4 K.Raikkonen McL Mer M 6 1:28.897 1:29.137 45(232) +0.240 +0.786
5 J.Button BAR Hon M 5 1:28.816 1:29.245 57(293) +0.429 +0.894
6 F.Alonso Ren Ren M 8 1:29.069 1:29.313 62(319) +0.244 +0.962
7 R.Barrichello Fer Fer B 7 1:29.014 1:29.354 60(309) +0.340 +1.002
8 J.P.Montoya Wil BMW M 9 1:29.092 1:29.354 57(293) +0.262 +1.003
9 R.Schumacher Wil BMW M 3 1:28.665 1:29.459 64(329) +0.794 +1.108
10 O.Panis Toy Toy M 10 1:29.243 1:29.697 65(335) +0.454 +1.346
11 C.da Matta Toy Toy M 11 1:29.272 1:29.706 73(376) +0.434 +1.355
12 C.Klien Jag For M 15 1:30.933 1:31.431 63(324) +0.498 +3.080
13 N.Heidfeld Jor For B 18 1:32.326 1:31.604 61(314) +0.722 +3.253
14 M.Webber Jag For M 14 1:30.579 1:30.797 64(329) +0.218 +2.446
15 G.Pantano Jor For B 17 1:31.928 1:31.979 63(324) +0.051 +3.628
16 F.Massa Sau Pet B 16 1:31.879 1:31.982 48(247) +0.103 +3.631
17 Z.Baumgartner Min For B 19 1:33.061 1:34.398 66(340) +1.337 +6.047
18 G.Fisichella Sau Pet B 12 1:29.327 no time 55(283)    
19 G.Bruni Min For B 20 1:33.077 1:34.022 66(340) +0.945 +5.671
20 D.Coulthard McL Mer M 4 1:28.717 no time 41(211)    

Webber was added 1 second by ignoring yellow flag on Frinday.
ウェバーは金曜に黄旗無視で1秒加算。
 
最前列にミヒャ琢磨 (5/29)
M・シューマッハが1:28.351で60回目のPPを獲得。1回目トップだった佐藤琢磨はスペインの3番手を上回る自己最高2番手(日本人最高)。トゥルーリ3番手。4番手ライコネン、5番手バトン。
 
Front row Michael vs Taku (May 29)
M.Schumacher took 60th PP by 1:28.351. Takuma Sato who topped 1st qualifying got 2nd that is his highest position and Japanese highest ever. Trulli 3rd. 4th Raikkonen, 5th Button.
 
Best Sectors Total  (May 29)
Team Tyre Sector1 Sector2 Sector3 Total Diff.
BAR Mi 29.168 36.809 22.749 1:28.726  
Ferrari BS 29.197 37.016 22.577 1:28.790 +0.064
McLaren Mi 29.314 37.154 22.702 1:29.170 +0.444
Renault Mi 29.296 37.487 22.810 1:29.593 +0.867
Williams Mi 29.373 37.375 22.861 1:29.609 +0.883
Toyota Mi 29.344 37.405 23.043 1:29.792 +1.066
Sauber BS 29.833 37.744 22.878 1:30.455 +1.729
Jaguar Mi 29.756 37.561 23.149 1:30.466 +1.740
Jordan BS 29.830 38.409 23.264 1:31.503 +2.777
Minardi BS 30.186 38.876 23.371 1:32.433 +3.707

 


Saturday Practice
(May 29)

rank driver chs. egn. tire 1st 2nd tot. diff. from
rk. time lap time lap lap 1st top
1 J.Button BAR Hon M 1 1:29.485 11 1:28.827 13 24 -0.658  
2 M.Schumacher Fer Fer B 5 1:30.418 10 1:29.064 15 25 -1.354 +0.237
3 T.Sato BAR Hon M 3 1:30.261 7 1:29.127 15 22 -1.134 +0.300
4 K.Raikkonen McL Mer M 6 1:30.532 5 1:29.354 12 17 -1.178 +0.527
5 R.Barrichello Fer Fer B 9 1:30.681 5 1:29.545 13 18 -1.136 +0.718
6 F.Alonso Ren Ren M 8 1:30.600 5 1:29.555 13 18 -1.045 +0.728
7 D.Coulthard McL Mer M 20 no time 2 1:29.955 14 16   +1.128
8 R.Schumacher Wil BMW M 2 1:30.192 7 1:30.176 9 16 -0.016 +1.349
9 O.Panis Toy Toy M 10 1:31.248 11 1:30.277 14 25 -0.971 +1.450
10 C.da Matta Toy Toy M 11 1:31.814 11 1:30.316 16 27 -1.498 +1.489
11 G.Fisichella Sau Pet B 12 1:31.816 9 1:30.519 13 22 -1.297 +1.692
12 M.Webber Jag For M 14 1:32.596 5 1:30.867 18 23 -1.729 +2.040
13 J.Trulli Ren Ren M 7 1:30.551 5 1:30.986 11 16 +0.435 +2.159
14 C.Klien Jag For M 19 1:33.917 16 1:31.061 15 31 -2.856 +2.234
15 F.Massa Sau Pet B 13 1:32.206 10 1:31.504 11 21  -0.702 +2.677
16 N.Heidfeld Jor For B 15 1:32.690 13 1:31.956 12 25 -0.734 +3.129
17 Z.Baumgartner Min For B 16 1:32.898 14 1:32.753 15 29 -0.145 +3.926
18 G.Bruni Min For B 18 1:33.499 9 1:32.894 15 24  -0.605 +4.067
19 G.Pantano Jor For B 17 1:33.226 12 1:33.383 13 25 +0.157 +4.556
20 J.P.Montoya Wil BMW M 4 1:30.369 11 no time 10 21    
 
土曜フリー走行 (5/29)
BARホンダフェラーリ
前半はバトンが1:29.485でトップ。ラルフ+0.707。佐藤+0.776。
後半もバトンが1:28.827でトップ。ミヒャエル+0.237。佐藤+0.3はセクター3の差。
BARとフェラーリの争い。ルノーはパワー不足が響く。
マクラーレンの最高速が良く、順位も上がってきた。

ウェバーは金曜に黄旗無視したペナルティとして、予選タイムに1秒加算させられる。
 
Saturday Practice  (May 29)
BAR Honda vs Ferrari
1st half, Button topped by 1:29.485. Ralf +0.707. Sato +0.776.
2nd half, Button topped by 1:28.827. Michael +0.237. Sato +0.3 generated at sector 3.
Argument of BAR and Ferrari. As for Renault, the shortage of power is echoed.
McLaren, max speed was good,and has also gone up ranking.  

It is made to add Webber for 1 second to the qualifying time cause of a penalty of ignoring yellow flag Friday.
 
Best Sectors Total  (May 28)
Team Tyre Sector1 Sector2 Sector3 Total Diff.
Ferrari BS 29.454 37.164 22.577 1:29.195  
McLaren Mi 29.331 37.154 22.857 1:29.342 +0.147
BAR Mi 29.321 37.202 22.876 1:29.399 +0.204
Williams Mi 29.417 37.399 22.861 1:29.677 +0.482
Renault Mi 29.417 37.487 22.810 1:29.714 +0.519
Toyota Mi 29.606 37.451 23.086 1:30.143 +0.948
Jaguar Mi 29.756 37.561 23.149 1:30.466 +1.271
Sauber BS 29.910 37.878 23.143 1:30.931 +1.736
Jordan BS 30.064 38.730 23.264 1:32.085 +2.863
Minardi BS 30.186 38.905 23.519 1:32.610 +3.415

 


Friday Practice
(May 28)

rank driver chs. egn. tire Morning Afternoon tot. Diff. from
rk. time lap time lap lap Morn. top
1 K.Raikkonen McL Mer M 6 1:31.643 4 1:29.355 18 22 -2.288  
2 J.Button BAR Hon M 10 1:31.770 11 1:29.618 16 27 -2.152 +0.263
3 R.Schumacher Wil BMW M 9 1:31.680 14 1:29.677 28 42 -2.003 +0.322
4 D.Coulthard McL Mer M 13 1:32.301 5 1:29.700 17 22 -2.601 +0.345
5 J.Trulli Ren Ren M 15 1:32.696 15 1:29.919 23 38 -2.777 +0.564
6 R.Barrichello Fer Fer B 3 1:29.865 12 1:29.943 24 36 +0.078 +0.588
7 A.Davidson BAR Hon M 1 1:29.447 19 1:30.028 32 51 +0.581 +0.673
8 F.Alonso Ren Ren M 9 1:31.768 16 1:30.163 22 38 -1.605 +0.808
9 M.Schumacher Fer Fer B 2 1:29.631 14 1:30.227 9 23 +0.596 +0.872
10 T.Sato BAR Hon M 14 1:32.500 10 1:30.283 17 27 -2.217 +0.928
11 J.P.Montoya Wil BMW M 11 1:31.782 10 1:30.337 20 30 -1.445 +0.982
12 M.Webber Jag For M 4 1:31.448 6 1:30.466 29 35 -0.982 +1.111
13 O.Panis Toy Toy M 12 1:31.910 10 1:30.466 24 34 -1.444 +1.142
14 C.da Matta Toy Toy M 16 1:32.915 15 1:30.531 25 40 -2.384 +1.176
15 R.Zonta Toy Toy M 5 1:31.587 23 1:30.949 33 56 -0.638 +1.594
16 G.Fisichella Sau Pet B 25 no time 2 1:30.974 26 28   +1.619
17 B.Wirdheim Jag For M 21 1:35.043 9 1:31.780 26 35 -3.263 +2.425
18 T.Glock Jor For B 17 1:33.925 15 1:32.080 29 44 -1.845 +2.725
19 C.Klien Jag For M 19 1:34.402 11 1:32.217 15 26 -2.185 +2.862
20 F.Massa Sau Pet B 7 1:31.673 9 1:32.310 12 21 +0.637 +2.955
21 G.Bruni Min For B 23 1:35.455 17 1:32.643 19 36 -2.812 +3.288
22 Z.Baumgartner Min For B 22 1:35.186 13 1:32.986 18 31 -2.200 +3.631
23 N.Heidfeld Jor For B 18 1:33.925 10 1:33.175 20 30 -0.750 +3.820
24 G.Pantano Jor For B 20 1:34.488 15 1:33.393 17 32 -1.095 +4.038
25 B.Leinders Min For B 24 1:37.609 15 1:34.538 19 34 -3.071 +5.183
 
金曜フリー走行 (5/28)
午前は、今季初めてフェラーリがトップを取れなかった。BARのデビッドソンがトップ。
午後は、メルセデスのお膝元でライコネンがトップ。マレーシアのように空タンでトップなのか。
低速コーナーの多いコースでBARとウィリアムズが良い。昨年の勝者ラルフが好調。
ルノーは不得意コースでまずまず。

佐藤は調子が上がらず。バトンとのタイム差が、午前+0.730、午後+0.665と平行線。セクター1が遅い。

フィジケラはエンジン交換をしたため、予選グリッド10位降下となる。
 
Friday Practice (May 28)
In the morning, Ferrari was not able to take a top for the first time this season. Davidson of BAR topped. In the afternoon, Raikkonen topped beside Mercedes. Was McLaren a top by the empty tank like Malaysia? BAR and Williams are good through the course with many low-speed corners. Winner Ralf of last year is good. Renault is not bad at a poor course for themselves.

A tune does not go up Sato. The time difference with Button was in the morning +0.730 and in and the afternoon +0.665 on parallel lines. A sector 1 was late.

Fisichella exchanged the engine and is descending the 10th place of the qualifying grid.
 

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