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 2004MON

モナコGP ラップタイム分析

Monaco GP Laptime Analysis

Jun. 7, 2004

トゥルーリ、アロンソ、M・シューマッハ、バトン全ラップタイム (5/25)
 
Trulli, Alonso, M.Schumacher, Button Full Lap times (May 25)
 
バーレーン後に予想したとおり、M・シューマッハはスペインまでに5連勝した。だが第6戦モナコは特殊なコースで不確定要素があると見ていた。結果は、M・シューマッハが勝てる力を持っていながら、勝てなかった。アクシデントがなければ逆転の可能性もあったが、苦しい立場だったことは確かだ。最大の敗因は昨年と同じく予選で最前列を取れなかったことにあった。

フェラーリにとって、シーズン全勝の夢はついえたが、残り全部勝てば、1988年マクラーレンホンダと2002年フェラーリ自身の年間15勝を破ることができる。それに立ちはだかるのはルノーとBARの2チームと見られる。ルノーは次の低速コースであるハンガリーに照準を定める。だが、BARは低速も高速もオールラウンドな最も手ごわいチームになりそうだ。
 
M.Schumacher defeated until Spain successively five times as expected after Bahrain. But it was expected that 6th round Monaco had an indefinite element through a special course. The result was not able to win, having the power in which M.Schumacher can win. Although there was possibility of an inversion when there was no accident, it is clear that it was an embarrassing position. The greatest cause of defeat suited that the front row was not able to be taken by qualifying as well as last year.

Although the dream of a season complete victory was collapsed, if it remains and it all wins for Ferrari, every year can be broken in 15 own victories of Ferrari in 2002 with McLaren Honda in 1988. Blocking it is put at two teams of Renault and BAR. Renault sets aim to Hungary which is the following low-speed course. But, BAR is likely to become the strongest team also with all-round low speed and high speed.
 
M・シューマッハは予選1回目14番手が問題だった
木曜にM・シューマッハが午前だけでなく午後もトップタイムを出した。これは開幕戦以来のことであり、M・シューマッハのやる気が伝わってきた。フェラーリの優位は土曜前半まで続いたが、昼前になってルノーとBARが接近した。
予選1回目でM・シューマッハは14番手だった。モンテカルロはラバーグリップがつけばつくほどタイムがよくなるが、2回目の出走順が7番目ということは不利ではなかったか。M・シューマッハはトゥルーリとほぼ同じ燃料搭載量ながら、0.5秒の差をつけられた。ファステストラップではM・シューマッハがトゥルーリより0.4秒速かったから、考えにくい予選のタイム差だった。M・シューマッハはトゥルーリほど完璧なラップではなかったかもしれないが、それでも差が大きすぎた。M・シューマッハが予選1回目に上位につけていれば、2回目で0.1秒速くなり、2番手まで上がる可能性もあった。その位置なら勝つチャンスがさらに大きくなっていたはずだ。

佐藤は不慣れなコースでも速くなる
佐藤は木曜からバトンに接近したタイムを出した。土曜プラクティス後半でトップに0.006秒という速さを見せた。 予選は失敗したものの、経験の少ないコースでは劣るという見方をくつがえしたと言える。これはこの後のグランプリで大きい。走り慣れないサーキットで短時間に速く走るコツを覚えてきた。それはトップドライバーに求められる能力だからだ。
 
M.Schumacher had a problem in 1st qualifying 14th 
M.Schumacher took out the top time on Thursday not only in the morning but in the afternoon. This was since the opening game and the motivation of M.Schumacher has been transmitted. Although the predominance of Ferrari continued till the first half of Saturday, it became before noon and BAR approached with Renault. M.Schumacher was 14th in the 1st qualifying. Although the time became better as the rubber grip attached Monte Carlo, didn't the 7th have the 2nd disadvantageous order of final qualifying entry? M.Schumacher had the difference for 0.5 seconds given with the almost same amount of fuel loading as Trulli. On the fastest lap, since M.Schumacher was quicker than Trulli for 0.4 seconds, it was the time difference of the qualifying which is hard to consider. Although possibly it was not a perfect lap against Trulli , the difference of M.Schumacher was still too large. When M.Schumacher attached to the 1st qualifying at the higher rank, it may have become quick for 0.1 seconds and the 2nd time may have covered the expenses to No. 2. The chance to win must have been still large if it was the position.

The course with unfamiliar Sato also becomes quick
Sato took out the time close to Button from Thursday. Speed called 0.006 seconds was shown to the top in the second half of the Saturday practice. Although it failed in the qualifying, it can be said that it reversed the view were inferior through the course with little experience. This is large in next Grand Prix. He remembers the tips which run for a short time quickly in the circuit which does not get used to run. It is because it is the capability for which a top driver is required.
 
M・シューマッハは予選で力を出し切れず
M・シューマッハは予選と決勝のセクタータイムがほぼ同じだった。通常、決勝は燃料が少なくなるが磨耗の影響が大きく、タイムが落ちる。モナコはその傾向が少ないが、他のドライバーと比べてもM・シューマッハは決勝が速かった。それほど真剣な走りをしたと言えるが、予選で持てる力を発揮しなかったのかとも言える。
 
M.Schumacher did not took out power in the qualifying
The sector times of M.Schumacher of a qualifying and a race was almost the same. Usually, although fuel of a race decreases, its influence of wear is large, and a time falls. Although Monaco had few the tendencies, the race of M.Schumacher was quick even if it compared with other drivers. Although it can say that the so earnest run was carried out, it can say whether to have demonstrated the power which it could have by qualifying.
 


プールサイドで速かったM・シューマッハ
最高速では、セクター2でM・シューマッハが他を大きく引き離した。ここはプールサイドの途中だが、M・シューマッハが1つ目のコーナーで何か速く走るコツをつかんでいたのかもしれない。

ルノーはエンジンパワーが劣る弱点を持っているが、モナコではその影響が少なかった。カジノからミラボーへ向かうセクター1では最も速かった。モナコは低回転域のドライバビリティが求められる。ホンダはそれほど優位性を示せなかったが、裏を返すとBARのシャシーが良いと言えた。

BMWは最終コーナーからコントロールラインまでの加速力は良かったが、その後の伸びが足りないようだった。
 
M.Schumacher was quick at the poolside
In the maximum speed, M.Schumacher pulled apart others greatly with the sector 2. The tips to which some M.Schumacher runs quickly at the 1st corner may be but held here in the middle of the poolside.

Although Renault had the weak point which is inferior in engine power, there was little the influence in Monaco. With the sector 1 which turns on Mirabeau from a casino, it was the quickest. As for Monaco, it is required for drivability of a low rotation region. Although Honda was not able to show predominancy so much, when the reverse side was returned, it was able to be said that the chassis of BAR was good.

It seemed that subsequent growth was insufficient although the acceleration power of BMW from the last corner to a control line was good.
 
アロンソの事故がフェラーリの目算を狂わす
2ストップ目までたどりつけた者は半分の10人しかいなかった。これは雨の乱戦だった2003年ブラジルGP以来のことだ。今年のモナコはサバイバル戦だった。それは、フェラーリの計算を狂わせる原因にもなった。

予選での燃料はセーフティカー5周分で2周稼げたと思われる。M・シューマッハはバトンより8周も多い燃料だったため、同じならバトンの上に行けた。さすがにトゥルーリは無理だった。トゥルーリはあれだけの燃料を積んでのスーパーラップだったのだ。

M・シューマッハは最初のピットストップで37周もの燃料を入れた。トゥルーリよりも出来るだけ後に2度目のピットインしたかったからだ。アロンソのアクシデントがなければ、M・シューマッハはトゥルーリよりも13周は後に入れた。ここでの逆転も可能だっただろう。M・シューマッハはセーフティカーが入ってもピットインしなかったが、後から見るとそれは当然の作戦でもあった。

2度目のセーフティカーが入った時、バトンは迷うことなくピットインした。残り5周程度だったからだ。トゥルーリは1周遅く入ったことが、ルノーの迷いを感じさせた。
 
The accident of Alonso drove the estimate of Ferrari mad
The person who followed to 2nd stop had only ten persons of a half. This is since 2003Brazil GP which was a rain dogfight. Monaco of this year was a survival game. It also became the cause which puts calculation of Ferrari out of order.

It is thought that the fuel in a qualifying was able to be earned 2 laps by part for safety car 5 laps. M.Schumacher was able to go on Button, if the same, since it was the fuel with more no less than 8 laps than Button. M.Schumacher was impossible to overwhelm Trulli truly. Trulli had the super lap which stacked the fuel of only that.

M.Schumacher paid the fuel of no less than 37 laps for the first pit stop. It was because he wanted to carry out pit in to behind as much as possible than Trulli . When there was no accident of Alonso, M.Schumacher was behind put in 13 laps rather than Trulli. Probably, the inversion here was also possible. Although the pit in of M.Schumacher was not carried out even if the safety car entered, when seen later, it was also natural strategy.

When the 2nd safety car entered, the pit in of Button was carried out, without wavering. It was because it was about remaining 5 laps. That Trulli entered late 1 lap impressed Renault's illusion.
 

M・シューマッハが1回目のストップで37周分も積む
1回目のピットストップは3位バトンと4位M・シューマッハが逆転することになった。ピットレーン通過時間は、M・シューマッハが0.8秒遅かった。これは給油時間が長かったからだった。M・シューマッハはここで37周分も積んだ。逆転はピットではなく、コース上でM・シューマッハが1:14秒台を連発したからだった。

2回目のピットストップは特殊な状況だった。バトンはトゥルーリよりも3秒遅かった。これはアロンソのクラッシュ直後にバトンが緊急で入ったためで、BARの遅さを責めるのは酷だった。BARはピットワークのまずさを批判されていたが、このときは成功しなかったものの、機転の効いた動きだった。
 
M.Schumacher stacked 37 laps fuel for the 1st stop
M.Schumacher would reverse the 3rd place of the 4th place of the 1st pit stop with Button. Pit lane passage time had a late M.Schumacher for 0.8 seconds. This was because fuel-load time was long. M.Schumacher also stacked a part for 37 laps here. The inversion was because M.Schumacher fired the levels of 1:14 seconds not on a pit but on the course.

The 2nd pit stop was a special situation. Button was later than Trulli for 3 seconds. This was because Button was urgent and it entered immediately after crash of Alonso, and seldom blames the lateness of BAR. Although BAR was having the unsavoriness of a pit work criticized, although it did not succeed at this time, it was the motion against which quick wit was effective.
 

結果としてレースへの影響は少なかったスタート
モナコはオーバーテイクが困難なため、スタートのジャンプアップはいつもにも増して重要だった。アロンソがバトンを追い抜き、佐藤がバリチェロ、M・シューマッハ、ライコネンの3人を追い抜いたのは特筆に価した。だが、アロンソと佐藤はリタイヤし、二人ともセーフティカーの原因にもなったため、レース全体への影響は小さいものだった。

BARはスタートが良すぎるとして、FIAからクラッチのマッピングを修正するよう求められていた。結局、モナコはそのままで良くなり、次戦からの適用となった。
 
As a result the start was not influenced to a race 
Since overtaking was difficult for Monaco, the jump-up of a start increased and was important also for usual. It has been evaluated that Alonso passed Button and Sato passed three persons, Barrichello, M.Schumacher, and Raikkonen. But, since Alonso and Sato retired and also became the cause of a safety car, the influence on the whole race was small.

BAR was calculated so that mapping of a clutch might be corrected from FIA noting that the start was too good. After all, Monaco became as it is and became the application from a next game.
 
M・シューマッハは神がかり的走りができたか
第2スティントでのM・シューマッハ、トゥルーリ、バトンのラップタイムを見ると、まったく互角だった。第2スティントでは3人とも自分のペースで走れた。ただし周回遅れで2秒以上遅くなった。バトンは3秒も遅くなった。

M・シューマッハは第2スティントの15周目から4周にわたってセーフティカーで遅く走らざるを得なかった。バトンとトゥルーリは見切りをつけ、ピットインした。M・シューマッハは第2スティントで35周分まで走れたと言う。19周目以降、1:14秒台を連発した可能性があった。そのときトゥルーリは1:15秒台で走らざるを得なかっただろう。

M・シューマッハが17周で23秒のリードを築けたかはかなり難しい状況だった。神がかり的走りをしたならば、それは可能だったろうか。それを見れなかったのは残念だった。そのような走りは何回も続けては出来ない。

モナコの後、1週間後に次のレースがあった。ドライバーは疲労を取る間もなく戦わなければならない。今年は2週連続開催が3度ある。35歳のM・シューマッハが2週連続優勝ができるかも見どころとなろう。
 
Could M.Schumacher do the fanatic run?
When the lap times of  M.Schumacher, Trulli, and Button in the 2nd stint were seen, it was completely equal. At the 2nd stint, all three persons were able to run at their pace. However, it became late 2 seconds or more by back markers. Button became late no less than 3 seconds.

M.Schumacher could not but run late with the safety car over the 15th lap to 4 laps of the 2nd stint. Button and Trulli attached and carried out the pit in of the abandonment. It is said that M.Schumacher was able to run to a part for 35 laps by the 2nd stint. The levels of 1:14 seconds may have been fired after the 19th lap. Probably, Trulli could not but run on the level of 1:15 seconds then.

It was a quite difficult situation whether M.Schumacher was able to build the lead for 23 seconds by 17 laps. Is it possible if a fanatic run is carried out? It was regrettable that it was not able to be seen. If such a run is continued repeatedly, it is impossible.

The following race was after (Monaco and one week). While taking fatigue, there is no driver and it must be fought. There is three two week continuation holding this year. It will become promise whether M.Schumacher of 35 years old can perform two week consecutive win.
 
M・シューマッハさすがの1:14秒台、トゥルーリも応酬
さすがM・シューマッハと思わせたのが、20-23周目の1:14秒台連発のときだった。しかし、トゥルーリも負けじと応酬した。19周目に9.9秒あった二人の差は、23周目で8.6秒と1.3秒しか縮まらなかった。

M・シューマッハが27周目にピットアウトしたとき、7.1秒差になった。さらに、周回遅れのタイミングで一時は5.3秒差に接近した。しかし、34-41周目の間は、両者の差が7秒で固定した。アロンソも終始、トゥルーリの2秒後ろを走っていた。

このときM・シューマッハは苦しかった。勝つには2台のルノーを追い抜かねばならなかった。ルノーにとって、アロンソがいたのは安心だった。

4位のバトンも健闘していた。28周目にM・シューマッハとの差が7秒あったが、36周目には2.6秒にまで縮めていたのだ。
 
M.Schumacher the true level of 1:14 seconds, Trulli also answered
It was having made M.Schumacher think truly at the time of the level running fire of 1:14 seconds of the 20 to 23rd lap. However, Trulli did not lose and answered. It was shortened for 8.6 seconds by the 23rd lap and only 1.3 seconds by two persons' difference which had 9.9 seconds in the 19th lap.

When M.Schumacher carried out pit out to the 27th lap, it became the difference for 7.1 seconds. Furthermore, the difference was approached for 5.3 seconds to the timing of back markers temporarily. However, both difference was fixed in 7 seconds between the 34 to 41st lap. Alonso was also running the 2 second back of Trulli from beginning to end.

At this time, M.Schumacher was painful. Two sets of Renault had to be passed to win. For Renault, it was safe that Alonso was.

Button of the 4th place was also working hard. Although 7 seconds of the differences with M.Schumacher were in the 28th lap, it had contracted to the 36th lap even at 2.6 seconds.
 
バトンの初優勝もありえたSCタイミング
46周目、M・シューマッハはモントーヤに追突されて終わった。一方、トゥルーリとバトンの勝負は、42-43周目に決していた。

42周目、アロンソがクラッシュした直後、バトンはセーフティカーを見越してすぐにピットインした。もしこのときセーフティカーがトゥルーリの前にふさがったら、バトンが1位になったかもしれなかった。だがそううまくいかず、トゥルーリが通過後にセーフティカーは入っていった。トゥルーリは1周全力で走ってピットインできた。そしてセーフティカーが1周通過後、トゥルーリはバトンの前で復帰できた。

バトンの43周目は1:25.261だった。通常より7-8秒遅かった。これはセーフティカーにつかまった分だ。もし、セーフティカー出動がさらに遅れれば、バトンがトゥルーリの前だったかもしれない。ルノーがセーフティカーのタイミングまで読んだとは思えない。トゥルーリの初優勝は実は危ういところだった。
 
There might also be first win of Button to the timing of SC
46th lap, Montoya clashed against M.Schumacher from behind and it was finished. On the other hand, the 42nd to 43rd lap never required the match of Trulli and Button.

Immediately after Alonso crashed 42nd lap, Button foresaw the safety car and it carried out pit in immediately. Supposing the safety car was closed before Trulli at this time, possibly Button got the 1st place. But it did not work so, but after Trulli's passing, the safety car entered. Trulli ran for the best 1 lap and was able to carry out pit in. And as for Trulli, the safety car has returned in front of Button after 1 lap passage.

The 43rd lap of Button was 1:25.261. It was later than usual for 7 to 8 seconds. This is a part catching the safety car. Possibly Button was before Trulli when safety car mobilization was further overdue. Renault did not seem to have read to the timing of a safety car. First win of Trulli was a place dangerous in fact.
 
今回のオーバーテイク
 8周目 モントーヤがバリチェロを追い抜いて6位
10周目 R・シューマッハがバウムガートナーを追い抜いて15位
12周目 R・シューマッハがブルーニを追い抜いて13位
29周目 モントーヤがハイドフェルドを追い抜いて7位

唯一の見せ場はモントーヤがセーフティカー終了直後のメインストレートでバリチェロをオーバーテイクしたところだった。通常のバトルでは、モントーヤがハイドフェルドを追い抜くのに14周もかかった。モントーヤは1周で2秒も遅いペースだったため、バリチェロにピットストップで逆転されてしまった。さらに、R・シューマッハはバウムガートナーを追い抜くのに3周もかかっていた。
 
Overtaking of this GP
 8th lap Montoya passed Barrichello and got 6th place.
10th lap R.Schumacher passed Baumgartner and got 15th place.
12th lap R.Schumacher passed Bruni and got 13th place.
29th lap Montoya passesd Heidfeld and got 7th place.

As for the only highlight, Montoya just carried out overtaking of Barrichello with the main straight immediately after a safety car end. In the usual battle, that Montoya passes Heidfeld also took 14 laps. Since Montoya was a pace with no less than 2 seconds late at 1 lap, it has been reversed by Barrichello for the pit stop. Furthermore, R.Schumacher had also taken 3 laps for passing a Baumgartner.
 

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