Home

オーストラリアGPラップタイム分析(2)
ルノー ザウバー BAR トヨタ

Australia GP Laptime Analysis(2)
Renault Sauber BAR Toyota

Mar.13,2003

2003年開幕戦オーストラリアGPのラップタイム分析2回目は、中堅4チームです。ルノー、ザウバー、BAR、トヨタの4チームは、3強に追いつくことを目標に戦っています。今回のレースはルノー2台とザウバー1台が入賞し、BARは圏外、トヨタは全滅と明暗を分けました。しかしながら、この4チームは実力が伯仲です。次のレースでは逆の結果になる可能性があります。 The 2nd lap time analysis of 2003 opening-game Australia GP talks medium 4 team. Renault, Sauber, BAR, and Toyota are fought for the purpose of catching up top three. As for this race, Renault 2 cars and one Sauber pointed, BAR decided the outside of the circle and Toyota decided total destruction and the outcome. However, the ability of these four teams is an equality. A reverse result may be brought in the following race.
 
3強と中堅4チームの差
3強は1分28秒台のハイペースで走っており、速い時で27秒台にも突入していました。これに対し中堅4チームは1分29秒台が中心で、速ければ28秒台でした。ここに3強との差があります。この4チーム同士はタイムが接近しています。

トゥルーリ対アロンソ、チームメイト同士の戦い
中堅4チームでもっとも速かったのはアロンソで、1分28秒170をマークしました。チームメイトのトゥルーリは1分28秒638で0.5秒近く遅くなっています。しかしレース結果はトゥルーリが5位、アロンソが7位でした。アロンソは10周目と42周目にピットインしました(10-32-16)。トゥルーリは17周目と45周目にピットインしました(17-28-13)。

最初はアロンソが前で、7周目から2位まで上がりました。しかし、セーフティカーが出た9周目のあと、隊列が整った10周目にピットインしたアロンソは、最後尾の17位になってしまいました。これは失敗でした。ドライタイヤならもっと引っ張れるはずでした。アロンソは予選で10周分の燃料というギャンブルに出ていました。セクター3でミスして10番手という思ったほど良いグリッドを得られませんでした。レースも苦戦を強いられたわけです。さらに悪いことに、2セット目のタイヤはトゥルーリより4秒も遅いペースになってしまいました。

一方トゥルーリは10周目から2位を走行しました。2度目のセーフティカーが出た17周目にすぐにピットインします。戻ったときは10位でしたが、この時点でアロンソの3台前を走っていました。アロンソは32周目から猛追を開始します。35周目に自己ベストタイムをマークしました。そして40周目にチームメイトをコース上で追い抜いたのです。

しかし2回目のピットインはアロンソが先に入らざるを得ませんでした。トゥルーリはここでスパートして自己ベストを記録します。そして自らがピットから出たとき、わずかにアロンソの前、5位で戻ることが出来ました。アロンソとの間にはフレンツェンがいました。アロンソは遅いフレンツェンをパスすることができず、7位に終わったのです。

しぶとかったフレンツェン、無理がたたったハイドフェルド
ザウバーはフレンツェンが6位入賞、ハイドフェルドが20周目リタイヤと明暗が分かれました。ザウバーはウェットタイヤでスタートし、ハイドフェルドは1周目で3位、フレンツェンは3周目で4位に上がりました。それは長続きせず、次々に追い抜かれてしまいます。フレンツェンが6周目、ハイドフェルドが7周目にドライタイヤに交換します。ハイドフェルドは序盤の混乱で無理をしてサスペンションを痛めたのが響きました。

生き残ったフレンツェンは32周目に3位に上がります。36周目に最後のピットインを行います(3-33-22)。ビルヌーブにコース上で抜かれていったん9位に下がります。しかしアロンソ、ラルフ、ビルヌーブらのピットインで6位に浮上しました。フレンツェンのベストタイムは1分29秒096で、ルノーとBARの4台よりも遅いものでした。10位に終わっても不思議ではなかったのです。大混戦のレースで、百戦錬磨のフレンツェンがしぶとさを発揮したといってよいでしょう。
The difference of top 3 and medium 4 teams
About top three, they were running at the high pace of the level of 1 minute 28 seconds, and had rushed also into the level of 27 seconds in the quick time. On the other hand, medium 4 team had the level of 29 seconds, and when they were quick, it was the level of 28 seconds. Here is the difference from top 3. As for these 4 teams, the time is so close.

Fighting of Trulli and teammate Alonso
It is Alonso that was the quickest in leading 4 team, and it marked 1:28.170. A teammate's Trulli  is late about 0.5 seconds by 1:28.638. However, Trulli was the 5th place and Alonso was the 7th place. The pit in of the Alonso was carried out to 10th lap and 42nd lap(10-32-16). The pit in of the Trulli was carried out to 17th lap and 45th lap(17-28-13).

Before, Alonso went up from the 7th round to the 2nd place at first. However, Alonso which carried out pit in to the 10th round in which the rank was ready wins the 17th place at the tail end after the 9th round whose safety cars came out. This was failure. If it was a dry tire, it pulled more. Alonso had appeared in gamble called the fuel for 10 round by the primary. The mistake was made with the sector 3 and such a good grid called No. 10 was not able to be obtained that it considered. The race also had forced hard-fight. What is worse, the set [ 2nd ] tire becomes a late pace from Trulli no less than 4 seconds.

On the other hand, Trulli ran the 2nd place from the 10th round. Pit in is immediately carried out to the 17th round out of which the 2nd safety car came. Although it was the 10th place when it returned, three sets before of Alonso was run at this time. Alonso starts hot pursuit from the 32nd round. The personal best time was marked on the 35th round. And the teammate was passed on the course to the 40th round.

However, as for the 2nd pit in, Alonso could not but enter previously. Trulli spurts here and records a personal best record. And when oneself came from a pit, it was able to return by the 5th place before Alonso slightly. Frentzen  was between Alonso. Alonso could not pass late Frentzen but finished it with the 7th place.

Stubborn Frentzen, unreasonableness cursed Heidfeld
As for Sauber, Frentzen was the 6th place and Heidfeld was retire after 20 laps. Light and darkness were divided. Sauber was started with the wet tire, Heidfeld went up to the 3rd place at 1st lap, and Frentzen went up to the 4th place at 3rd lap. It does not last long but will be passed one after another. Frentzen exchanged for dry tires at 6th lap, Heidfeld did at the 7th lap. Heidfeld having carried out unreasonableness by confusion of the opening part, and having hurt his suspension.

Surviving Frentzen goes up to 3rd place at 32nd lap. The last pit in is performed to the 36th lap(3-33-22). He was overtaken by Villeneuve on a course and once falls in the 9th place. However, he rose to the 6th place in the pit in of Alonso, Ralf, and Villeneuve. The best time of Frentzen was 1:29.096, He was later than Renault and BAR four cars. It was not wonderful even if he finished 10th place. Probably, in the race of a large confused fight, you may say that Frentzen experienced in many battles demonstrated stubbornness.
 
クルサードと接近戦だったBARの悪夢
BARはウェットタイヤでスタートしました。ドライタイヤへの決断は早く、ビルヌーブが4周目、バトンが5周目でした。ここまでは良かったのです。17周目からビルヌーブが4位、バトンが5位を走行しました。二人は20周目に1位ライコネンとの差が3秒にまで接近していました。3位クルサードとは1.4秒差でした。この時、ピット作戦いかんによって大躍進の可能性もありました。

しかし、最悪の展開になってしまいました。チームは24周目にビルヌーブ、25周目にバトンをピットインさせようと無線で連絡しました。ビルヌーブはこれを聞き取れず、25周目に二人同時ピットインという醜態を演じてしまいました。しかもビルヌーブは他チームより5秒も余計にかかっています。バトンは13秒も待たされました。二人は最後尾の13位と14位に落ちます。

その後、3回目のピットインは、バトンが39周目(5-20-14-19)、ビルヌーブが41周目(4-21-16-17)でした。チームはショートストップの作戦を立てていたのです。チャンスは水の泡と消えました。終盤、バトンはビルヌーブに追いつき、二人は意味のない9位争いのバトルを行います。57周目に二人ともベストタイムをマークしました。8位ラルフは20秒も前を走っていました。

レース前にホンダエンジンの信頼性が心配されましたが、最後まで持ちました。速さもあります。それだけに悔いの残るレースとなってしまいました。

トヨタは完走していれば5位
トヨタは速さがあったのに、2台ともリタイヤとなってしまいました。ドライタイヤでスタートしたパニスは7周目に6位に上がります。セーフティカーが出る前の8周目にピットインしました。パニスは8周分の燃料しか積んでいなかったのです。それが予選5位の意味でした。

それでもピットアウトで9位で復帰できました。17周目には6位に上がります。モントーヤに追い越されますが、25周目には5位に上がります。上位4台のペースにはついていけませんでしたが、中堅チームの中では一番速かったのです。完走していればルノーの前、5位を得ることができたはずです。しかし、燃圧が低下してスローダウンし、TF103はピットで息絶えました。2003年は攻めに転じたトヨタですが、信頼性とも戦うことになりそうです。

新人ダ・マッタは前の車を追い越そうとしてスピン、わずか7周でF1初レースを終えました。ダ・マッタはコーナー手前100mの目印をバトル中に見えず、50mからのブレーキで失敗しました。これはいただけません。あのまま走り続けていたら、ピットインしたパニスと同じくらいのところを走れていたと思われます。ダ・マッタはCARTチャンピオンで成功したビルヌーブになれるか、失敗したアンドレッティに終わるでしょうか。
BAR close to Coulthard, and then the nightmare
BAR was started with the wet tire. It was early decision to switch the dry tire, Villeneuve 4th lap and Button 5th lap. It was good so far. Villeneuve ran the 4th place at 17th lap, and Button ran 5th place. As for two persons, the difference with 1st place Raikkonen was approaching the 20th lap even at 3 seconds. The 3rd place of Coulthard had 1.4 second difference. At this time, there was possibility of a great leap by the pit strategy situation.

However, it becomes the worst deployment. The team made pit in Villeneuve 24th lap, and Button  25th lap, and the way was connected with on radio. Villeneuve cannot catch this but performs the shameful conduct of two person simultaneous pit in to the 25th lap. And Villeneuve has taken too many no less than 5 seconds from other teams. Button was kept waiting no less than 13 seconds. Two persons fall to the the tail end, 13th place and 14th place.

Then, Button made pit in 39th lap (5-20-14-19), Villeneuve 41st (4-21-16-17). The team had stood the strategy of a short stop. The chance disappeared with vain. In the end, Button catches up with Villeneuve and two persons perform the battle of meaningless 9th place argument. Both of best times were marked on the 57th lap. The 8th place Ralf was running the front no less than 20 seconds.

It had worried about the reliability of Honda engine had to the last before the race. There is also speed. So, it becomes the race in which regret remains.

If classified, Toyota got the 5th place
Both of Toyota becomes that there was speed with retire. Panis started with the dry tire goes up to 6th place at 7th lap. Pit in was carried out to the 8th lap before a safety car comes out. Panis was stacking only the fuel for 8 lap. It meant the 5th place of qualify.

It has still returned with pit out at the 9th place. It goes up to 6th place at 17th lap. Although passed by Montoya, it goes up to 5th place at 25th lap. Although he was not able to be followed the pace of four higher ranks, in medium teams, Toyota was the quickest. When having run the whole distance, 5th place was obtained before Renault. However, fuel pressure fell and slowed down and the breath intermission of TF103 was carried out in the pit. 2003, although it is Toyota which changed to the attack, they will fight also with reliability.

Newcomer da Matta tended to pass the front car and finished the F1 first race by the spin only 7 laps. da Matta was not visible during the battle and failed in the mark of 100m of corner this side in the brake from 50m. This does not get. If it is continuing running with that, it will be thought that place when it is the about the same as Panis which carried out pit in was able to be run. And da Matta got used to Villeneuve which was successful by CART champion or it failed in it, is it finished with Andretti?
 
オーストラリアGPラップタイム分析(2)
ルノー ザウバー BAR トヨタ

Australia GP Laptime Analysis(2)
Renault Sauber BAR Toyota

 Home