2002 USA Laptime Analysis

Bridgestone 10, Michelin 20, until it becomes quick lap

Coulthard was able to be attached behind Ferrari from the 29th lap to the 41st lap. This was unexpected. Why is it?

Ferrari remained in the level of 1 minute and 14 seconds after 1 stop, and was the same pace as Coulthard. As for this, the same is said of immediately after race start and 2 stops. Unless Bridgestone was after passing over 10 laps after wearing, a time did not go up it.

The cause of defeat of Coulthard was detached for 6.6 seconds at the Ferrari vigor by the 5 the 44th lap to 48th lap immediately after 1 stop. Possibly it was interesting when Coulthard delayed pit in to the 46th round like Hakkinen which won last year.

 

 


クルサードは29周目から41周目までフェラーリの背後につくことができた。これは予想外だった。なぜか。

フェラーリは1ストップ後に1分14秒台にとどまっており、クルサードと同じぺースだった。これはレース開始直後と、2ストップ直後も同じである。ブリヂストンは装着後10周を過ぎてからでないとタイムが上がらなかった。

クルサードの敗因は、1ストップ直後の44周目から48周目の5周でフェラーリ勢に6.6秒離されたことだった。クルサードが昨年勝ったハッキネンのように46周目までピットインを遅らせれば面白かったかもしれない。

Barrichello is a winner and the fastest lap was also recorded. But there was that was quick among 73 rounds as for Schumacher also 45 laps. It is just before oil supply, and when a machine becomes light, Schumacher has extended the difference. The person who was the quickest in Indianapolis can call it Schumacher.

Coulthard was pressed for Montoya in the end. It was 43 rounds that whose Montoya was quick among 73 rounds. On a fastest lap, no less than 0.7 seconds have Williams quicker than Mclaren. The cause of defeats of Montoya are not only a primary, a start, and the contact to a teammate. It was also failure that Montoya performed one too early stop to the 32nd round.

Michelin does not become quick unless it passes over 20 rounds. The team which wears it could not but go by 1 stop strategy. When Williams's fuel is light, it gets used to the speed which can fight against Ferrari. However, the road surface is rough and Suzuka can tend to delete a tire. Therefore, 1 stop measure is difficult.

 


バリチェロが勝者でありファステストラップも記録した。だが73周のうち、シューマッハが速かったのは45周もあった。給油直前で軽くなった時、シューマッハが差を広げている。インディアナポリスの最速はシューマッハといえよう。

モントーヤは終盤にクルサードに迫った。73周のうち、モントーヤが速かったのは43周だった。ファステストラップではウィリアムズの方がマクラーレンより0.7秒も速い。モントーヤの敗因は予選、スタート、チームメイトとの接触だけでない。モントーヤが32周目に早すぎる1ストップを行ったことも失敗だった。

ミシュランは20周を過ぎないと速くならない。それを履くチームは1ストップ策で行くしかなかった。ウィリアムズは燃料が軽いときはフェラーリと勝負できる速さになれる。ただし、鈴鹿は路面がザラザラしていて、タイヤが削れやすい。だから1ストップ策は難しい。