Takayuki SUZUKI
[ Architecture & Literature ]
 
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 architecture 
 
LAST SCENE IN ARCHITECTURE ; Program of Desire in the City / TOKYO
建築のラストシーン展 ; 都市の欲望のプログラム
 

 

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  • Toko Museum of Contemporary Art, Tokyo
  • Dec.01 ~ Dec.24 1990
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  • proposals :
  • Keiichi IRIE, COELACANTH Architects, Kazuyo SEJIMA, TAO Architects, Masaharu TAKASAKI, Kiyoshi Sey TAKEYAMA, Nobuaki FURUYA, Makoto Sei WATANABE/ARCHITECT's Office
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  • guedt curator : Takayuki SUZUKI ( plannning, supervision, presentation snd theme installation)
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The colorful graphics making up the scene of Tokyo are composed of a vast quantity of processed data. The same is true of all of the world's most advanced cities.  All contemporary cities are composed of the processed data that defines their appearance, the data only differing more or less from one city to the next.  Some might object: what about the unique historicality of each?  Doesn't that give the scene special characteristics apart from the data processing?  But what is historicality today?  No more than a portion of the data that gets procossed.

 

In this sence, the name "Tokyo" is not even the proper name of given place. T.O.K.Y.O. is probably an abbreviation for a certain program.  Perhaps, like A.I.D.S., the acronym for a certain disease. And after all the city known as T.O.K.Y.O. is something like a syndrome, marked by a failure of immunity against pleasure.  Anti-euphoria Immunization Deficiency Syndrome = T.O.K.Y.O. Fatal in the long run, for certain. A.I.D.S. attacks the DNA by which the human body is supposed to define itself, and in this respect T.O.K.Y.O. is precisely analogous.

 

The desire of the city brought into view here is perhaps also the form of a completely new architecture.  These architects will have shown a mode of the world which cannot be conceived or interpreted through static forms.  Yet the process of deviation from economic rationalism, that is, accumulation, excess, expenditure-without-reserve, is the same process by which panic is triggered.  T.O.K.Y.O.= Anti-euphoria Immunization Deficiency Syndrome is beyond doubt a sickness unto death.  Which is why is has also the intensity of life.  In other words, the utterly new form of architecture shown here may also be architecture's final form.  Architecture's newest scene may also be its last scene.

 

 

 

 

 膨大なデータと,その計算処理によって成り立つが,風景としてはカラフルなグラフィックスをもつ都市,東京。いや、こうした性質は,他の先進都市においても同じはずだ。現代都市はすべてデータによって成り立ち,風景はその計算処理として現れる。都市によって多少そのデータが違うだけだ。だがあるいは固有の歴史性が,風景に計算処理とは違う特徴をそれぞれの都市に与えているはずだと,言うひとがいるかもしれない。しかし,固有の歴史性?そんなものはいまやデータの一部分に過ぎない。

 

 この意味では,東京という名は、ある場所の持つ固有名ですらない。T.O.K.Y.O.というのはきっと,あるプログラムの名称の,略語なのだ。あるいはA.I.D.S.と同じように,ある病名の,略語かもしれない。そういえばこのT.O.K.Y.O.という都市は,快楽に対する免疫を予め欠く,症候群のようなものだ。東京は,この"対快楽免疫不全症候群=T.O.K.Y.O."によって,いつか確実に死に至るに違いない。だが東京を都市ならしめているのもまたこの症候群なのだ。A.I.D.S.は,ヒトがそれによって自己を規定するはずの,D.N.A.を犯す病だが,T.O.K.Y.O.という症候群も,これとまったく同じことなのだ。

 

 ここで可視化された都市の欲望は,まったく新しい建築の姿でもあるだろう。かつてのスタティックな形式では構想/読解のできない世界のありかたを,これらの建築は示しえるはずだ。しかし経済合理性からの逸脱=蓄積・過剰・蕩尽のプロセスは,恐慌を引き起こすプロセスでもある。T.O.K.Y.O.=対快楽免疫不全症候群は,確実に死に至る病でもあるのだ。だからこそまた生の充実もあるのだから。つまり,ここで示されたまったく新しい建築の姿は,同時に建築の最後の姿であるかもしれないのだ。建築の最新のシーンであると同時に,最後のシーンでもあるということ。

 

 

 

 
 
 
 

 

     
 
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