In this connection there is a story of Rikiu which well illustrates the ideas of cleanliness entertained by the tea-masters. Rikiu was watching his son Shoan as he swept and watered the garden path. "Not clean enough," said Rikiu, when Shoan had finished his task, and bade him try again. After a weary hour the son turned to Rokiu: "Father, there is nothing more to be done. The steps have been washed for the third time, the stone lanterns and the trees are well sprinkled with water, moss and lichens are shining with a fresh verdure; not a twig, not a leaf have I left on the ground." "Young fool," chided the tea-master, "that is not the way a garden path should be swept." Saying this, Rikiu stepped into the garden, shook a tree and scattered over the garden gold and crimson leaves, scraps of the brocade of autumn! What Rikiu demanded was not cleanliness alone, but the beautiful and the natural also.
 
 
 これと関連して、茶の宗匠たちが抱いていた清潔の観念をよく明らかにしている利休 の物語がある。利休は息子の少庵が露地を掃いて水を打つのをじっと見ていた。「まだ きれいになっとらんぞ」と、少庵が掃除を終わったときに利休がいった。そうして息子 にやり直しを命じた。一時間もやって見てすっかりくたびれた息子は、利休にむかって いった。「父上よ、この上何もすることはありません。飛石は三度も洗いました。石燈 籠や立木は十分に水を打ちました。蘚苔こけ は生鮮なみどりに輝いています。地面には細 枝一本、木の葉一枚、落ちてはおりません」「仕方のない若造だ」と、その宗匠は叱っ た。「露地の掃除はそんなふうにするもんじゃないぞ」そういって利休は庭に降りると 、一本の木をゆさぶって、黄金や真紅の葉を庭いちめんに散りしかせた。まさしく秋の 錦の れだ! 利休が要求したものは、単に清潔ということなのではなかった、 美しいものと自然なものとをも彼はもとめたのであった。
 
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 In the tea-room the fear of repetition is a constant presence. The various objects for the decoration of a room should be so selected that no colour or design shall be repeated. If you have a living flower, a painting of flowers is not allowable. If you are using a round kettle, the water pitcher should be angular. A cup with a black glaze should not be associated with a tea-caddy of black lacquer. In placing a vase or an incense burner on the tokonoma, care should be taken not to put it in the exact centre, lest it divide the space into equal halves. The pillar of the tokonoma should be of a different kind of wood from the othet pillars, in order to break any suggestion of monotony in the room.
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 茶室では、反覆のおそれがいつも存在している。室内装飾のためのいろいろな物は、 色彩も意匠も重複しないように選択されねばならない。もし貴君が生花を用いるならば 、花の絵を掛けることは許されない。もし貴君が円い茶釜を使うなら、水指しは角ばっ たものでなければならぬ。黒茶碗は黒塗りの茶入れ(なつめ )と並べて用いることはでき ない。花入や香炉を床の間に置くのにも、それを真正面に置かないように気をつけねば ならぬ。それはその空間を真半分まはんぶん に分割するのをおそれてである。室内の単調の 気味を破るために、床の間の柱は多の柱とは違った種類の木材を用いねばならない。
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