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 2004USA

アメリカGP ラップタイム分析

USA GP Lap times Analysis

Jun. 28, 2004

2004アメリカGPは佐藤琢磨の初表彰台として記憶されることになった。これからはもっと先を見据えたい。今回は戦略面で、BARがセーフティカーでピットインさせなかったことが失敗だった。佐藤のオーバーテイク連発は、ピット戦略のミスから生まれたものでもあった。BAR006は優れたマシンであり、正しい戦略を持ってすれば、フェラーリと互角に戦える。まずはフェラーリとマッチ・レースをしていくことが肝心だ。
 
The 2004 United States GP will be memorized as Takuma Sato's first podium. I want to gaze at the future more after this. It was a strategy side this time and it was failure that BAR did not carry out pit in with a safety car. Sato's overtaking running fire was also what was born by the mistake of pit strategy. BAR006 is the outstanding machine, and if it carries out with the right strategy, it can be fought fifty-fifty with Ferrari. It is important to carry out Ferrari and a match race first of all.
 
上位4人全ラップタイム (6/22)
 
Full lap times of top 4 (Jun.22)
 
BARと佐藤がともに成長を見せる
これまでBARは一発の速さはあるが、ロングランの速さがないことが課題だった。それがフェラーリに勝負をかけられない原因にもなっていた。インディアナポリスでは、それを克服しつつあることが上の図から見えてきた。

佐藤は、金曜午後のプラクティスでマッサをオーバーテイクしようとして接触し、走れなくなってしまった。これまで佐藤はこういったことがあると、週末を通じてリズムを乱し、予選や決勝でミスを犯すことにつながっていた。だが、今回はそんなことはなかった。マシンは速い、何も心配することはない。落ち着いて走ればいいのだ。

また、エンジントラブルが佐藤に集中することから、佐藤はバトンの走り方に合わせることを余儀なくされた。それでいて予選でバトンを上回った。バトンは今や佐藤を恐れている。フリー走行でタイムが上であっても、予選で逆転されるために安心できないからだ。
 
Both BAR and Sato shows growth 
Although BAR had the speed from one until now, it was a subject that there is no speed of a long run. It had also become the cause which cannot apply a match to Ferrari. A certain thing has been visible from the upper figure in Indianapolis, conquering it.

By the practice of the Friday afternoon, Sato was going to do the overtaking of Massa, contacted and has become unable to run. It connected with disturbing a rhythm through a weekend and committing a mistake in a qualifying or a final, if Sato has such things until now. But, such a thing could not be found this time. There is nothing with a quick machine about which nothing worries. What is necessary is just to run calmly.

Moreover, since the engine trouble concentrated on Sato, Sato was obliged to unite with how depending on which Button runs. And yet it exceeded Button by the qualifying. Now, Button fears Sato. It is because it cannot feel easy since it is reversed by qualifying even if a time is a top in practices.
 

2004 Session top drivers
GP Fri.-Prac.1 Fri.-Prac.2 Sat.-Prac.1 Sat.-Prac.2 Qualify1 Qualify2 Race FL
Australia M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher J.P.Montoya M.Schumacher M.Schumacher
Malaysia M.Schumacher K.Raikkonen M.Schumacher M.Schumacher F.Alonso M.Schumacher J.P.Montoya
Bahrain M.Schumacher R.Barrichello J.Button J.Button R.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher
San Marino M.Schumacher J.Button M.Schumacher M.Schumacher J.P.Montoya J.Button M.Schumacher
Spain M.Schumacher J.Button J.Button T.Sato J.P.Montoya M.Schumacher M.Schumacher
Monaco M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher M.Schumacher R.Schumacher J.Trulli M.Schumacher
Europe A.Davidson K.Raikkonen J.Button J.Button T.Sato M.Schumacher M.Schumacher
Canada M.Schumacher T.Sato M.Schumacher J.Trulli R.Schumacher R.Schumacher R.Barrichello
USA R.Barrichello R.Barrichello R.Barrichello J.Button R.Barrichello R.Barrichello R.Barrichello

 

バリチェロがノリ始めた
上は前半9戦の全セッションのトップタイム記録者の一覧である。アメリカGPはM・シューマッハが今季初めてひとつもセッションのトップタイムを取れなかった。逆にバリチェロが6回もトップをマークした。今シーズン、バリチェロは左足ブレーキ走法にトライし始めた。なかなか慣れなかったが、ようやくF2004の限界も引き出せるようになって来た。

相変わらずフェラーリはM・シューマッハ優先主義を変えないが、今後考えられることは、バリチェロがM・シューマッハより前を走ることが多くなることだ。バリチェロ自身は意識している。世論が彼を2位で満足するドライバーと思っていることをだ。インディではローリングスタートでミヒャエルにしてやられたが、そうは何度も許さないと思うだろう。M・シューマッハとしても、セカンドドライバーに守られた王座というのはいい気分ではないだろうし、正々堂々の勝負は望むところではないか。
 
Barrichello began to get carried away
A top is a list of the top time record person of all the sessions of 9 games in the first half. As for the United States GP, Michael was not able to take the top time of a session for one for the first time this season, either. Conversely, Barrichello marked the top no less than 6 times. In this season, Barrichello began to try a running the left leg brake style. Although it did not get used easily, the limit of F2004 can also be pulled out at last.

Although Ferrari does not change a Michael priority principle as usual, being considered from now on is that Barrichello runs more often infront of Michael. Barrichello itself is conscious. Public opinion is regarding him as the driver it is satisfied of the driver with the 2nd place. Although deceived by Michael by the rolling start at the Indy, I will think that it does not allow repeatedly so. it is not just going to desire the match of that carry out and it is grand which may not be the feeling with the sufficient throne protected by the second driver also as Michael.
 
フェラーリが強いテクニカル区間
メインストレートの後、低速コーナーが相次ぐ区間では、フェラーリが優位を示した。BARはやや劣るが、フェラーリに次いでいる。トヨタがこの区間で良いということは、後半戦に期待が持てるかもしれない。
 
The technical section where Ferrari is strong
Ferrari showed predominance the main straight back in the section where a low-speed corner succeeds one another. Although BAR was a little inferior, it ranked second to Ferrari. That Toyota was good in this section may be able to have expectation in second half of the season.
 
BAR得意のターン7
中間区間はBARが最も速かった。佐藤はミッドストレート前のターン7で何度もオーバーテイクを成功させた。
 
The turn 7 of BAR speciality
The middle section had quickest BAR. Sato made the overtaking repeatedly successful by the turn 7 before the mid straight.
 
オーバルは差が出にくい
オーバル部分が大半を占める最終セクター。ここでは各車の差があまり出ていない。ひたすら全開だけだからだ。そんな中、ウィリアムズが速さを見せた。レースではフェラーリとBARがいい勝負になった。
 
A difference seldom comes out of the oval
The last sector into which an oval portion occupies most. Here, the difference of each vehicle has seldom come out. It is because it is only flat out intently. Williams showed speed such inside. In the race, Ferrari and BAR became the good match.
 


レースで増大したスピード
スピードトラップ地点の時速がレースで飛躍的に増大した。図ではわかりにくくなっているが、フィジケラの356.6km/hが最高だった。ちなみに、2003年はイタリアGPでM・シューマッハが368.8km/hを記録した。

BARは例によってダウンフォースを高めたため、トップではない。だが佐藤があらゆる計測地点で予選よりも高いスピードになっていることがわかる。
 
Speed increased in the race
The speed of a speed trap point increased by leaps and bounds in the race. Although it was unclear by a diagram, the highest was 356.6km/h of Fisichella. Incidentally, Michael recorded h in 368.8km/h in 2003 Italy GP.

Since BAR raised the down force by the example, it was not a top. But it turns out that Sato has speed higher than a qualifying on all measurement points.
 

偶数列がスタートで不利なのは変わらず
スタートで偶数列にいた車が軒並みポジションを落とした。前年と同様、イン側は路面コンディションに難がある。

2番手M・シューマッハはこの不利と佐藤のスタートの良さを知っていたからこそ、佐藤に幅を寄せた。第一コーナー手前で佐藤がインサイドをうかがうとき、M・シューマッハはほんの少しブロックしようとした。

予選9番手から3位にジャンプアップしたのがアロンソだった。アロンソは内側に大きく寄せ、第一コーナー前では外側に大きく寄せた。そして佐藤をアウトからかぶせた。これは明らかに2度の進路変更だ。BARは抗議してもおかしくないが、このチームはそういうことをしたがらないようだ。

ダ・マッタが第一コーナー出口で失速したところを、クリエンが追突。後ろからマッサが避けきれずクリエンに衝突した。パンターノもぶつかった。この3人はいずれも奇数列からチームメイトを追い抜いたのだが、奇しくも事故に遭遇した。一方、偶数列のチームメイトたちは、遅れて行ったおかげで事故に遭わなくて済んだのが皮肉だった。

トゥルーリは最後尾から1周目で労せず11位まで上がることが出来た。
 
Disadvantageous does not change the even number sequence at a start
The car which was in the even number sequence dropped the position on the start from door to door. An inside has difficulty in road surface condition like the previous year.

Just since the No.2 Michael knew the merit of this start of being disadvantageous and Sato, it brought near width by Sato. When Sato asked the first corner this side about an inside, Michael tended to block a few merely.

Alonso jumped up to the 3rd place from the qualifying of No.9. Alonso was brought near inside greatly and was greatly brought near by it outside in front of the first corner. And Sato was put from out. This was course change of 2 times clearly. It seems that this team is unwilling to do such a thing although it is not amusing even if BAR protests.

Klien clashed from behind the place where da Matta became late at the first corner exit. Avoiding Massa could not be finished from back and it collided with Klien. Pantano also collided with. Although each of these three persons passed the teammate from the odd number sequence, the accident was encountered miraculously. On the other hand, it was irony that the teammates of an even number sequence did not need to encounter the accident by the favor performed behind time.

Trulli was not able to be labored by the 1st lap from the tail end, but was able to be gone up to the 11th place.
 
BARがSCでピットインしていたらどうだったか?
レースは2-5周目、11-19周目にセーフティカーが入る荒れた展開になった。2回目のセーフティカーでピットインしたのはM・シューマッハ、バリチェロ、ライコネン、トゥルーリ、パニス、ハイドフェルド、フィジケラ、クルサード、バウムガートナーの9人だった。入らなかったのは佐藤、バトン、ウェバー、モントーヤ、ダ・マッタの5人だった。このうち、モントーヤとダ・マッタは大量の燃料を積んでいた。ウェバーはセーフティカー中の17周目にピットイン。バトンはセーフティカーがいなくなって5周後、佐藤は6周後に入った。

BARは通常の18-19周分の燃料を積んでいたと推定する。BARの判断は、2台が1-2を形成することと、11周目のセーフティカーがすぐ終わることを当て込んでいた。だが、バリチェロがM・シューマッハに次いでピットインして待たされることを嫌い、後続を抑えてゆっくり走った。このためM・シューマッハがトップで復帰してしまった。さらに、ラルフの救出に時間がかかり、9周もセーフティカーが続いてしまった。これらの誤算により、BARの選択は失敗に終わった。

もしBARが二人をピットに入れていたらどうなっただろう。おそらく佐藤は35周目にはフェラーリに近いところの3位を走れた。だが結果的には6位を走っていた。4台をオーバーテイクし、その後パニスとトゥルーリをオーバーテイクすることになる。それはそれで楽しい見せ場になった。だが、フェラーリを追い詰めることができなかったとも言えた。M・シューマッハはタイヤにブリスターを発生させ、ペースが上がらなかった。バリチェロにつつかれる始末だった。フェラーリは決して本調子ではなかった。

BARはまだフェラーリと本当の勝負をしていない。そういった場面では、さらに高い次元での戦い方があり、BARの課題も明らかになろう。BARが勝てるかどうか論じる前に、そういった場面を何度も経験する必要がある。一方、フェラーリ側からすると、これまではライバルたちが勝手にミスしてくれたおかげで楽勝が続いた。もし終盤まで限界走行を続けなければならない場合、マシンとタイヤが最後まで保てるかという不安も出てくるはずだ。後半戦は、そのようなハイレベルの戦いを見たいものである。ドタバタしているBARはまだ伸びしろがあるはずだ。
 
If BAR pit in by SC
The race became the rough deployment to which a safety car goes into the 2nd to 5th lap and 11th to 19th lap . Nine persons, Michael, Barrichello, Raikkonen, Trulli, Panis, Heidfeld, Fisichella, Coulthard, and Baumgartner, did pit in with the 2nd safety car. Five persons, Sato, Button, Webber, Montoya, and da Matta, did not enter. Among these, Montoya and da Matta were stacking a lot of fuel. Webber pit in to the 17th lap in a safety car. The safety car stopped being in Button and Sato entered after 5-6 laps.

It is presumed that BAR was stacking the usual fuel for 18-19 laps. Judgment of BAR expected that two sets form 1-2 and that the safety car of the 11th lap finished immediately. But, Barrichello suppressed a dislike and succession and ran slowly carrying out pit in subsequently to Michael, and being kept waiting. For this reason, Michael has returned in the top. Furthermore, Ralf's rescue took time and the safety car has continued also 9 laps. Selection of BAR was finished with failure by these miscalculation.

Supposing BAR was putting two persons into the pit, what did it become? Probably Sato was able to run the 3rd place of the place near Ferrari to the 35th lap. But the 6th place was run as a result. The overtaking of the four sets was carried out and the overtaking of Panis and Trulli would be carried out after that. It became the pleasant highlight by it. But, it was able to be said that Ferrari was not able to be cornered. The Michael made the tire generate a blister and a pace did not go up it. It poked to Barrichello. Ferrari was never this tune.

BAR has not yet carried out the true match for Ferrari. In such scenes, there is how in a still high dimension to fight, and the subject of BAR will also become clear. Before arguing whether BAR can be won or not, it is necessary to experience such scenes repeatedly. On the other hand, the easy victory continued by the favor in which rivals made the mistake freely until now, judging from the Ferrari side. When a marginal run must be continued till the final stage, the uneasiness whether a machine and tires can maintain to the last should also come out. Second half of the game wants to see such high-level fighting. BAR which is making a fuss still has the room of an improvement surely.
 

ルノーを力ずくで粉砕した佐藤
ピット時間ではルノーがトゥルーリの2回目に佐藤より2秒も速く終えた。だが、そんなことはどうでもいい場面が後にやってきた。トゥルーリは必死に走っていた。第二スティント前半より速いペースだったことでわかる。だがどうしても佐藤の方が速い。48周目の6.3秒差が、じわじわと減っていった。57周目で3秒差になった。61周目までの14周の間、佐藤はすべての周でトゥルーリよりも速かった。トゥルーリの走りは限界で、悲壮感あふれるものだった。61周目、トゥルーリはついにコースアウトを喫してしまう。ついに0.1秒差になってしまった。そして62周目、ウェバーのまいたオイルでアクセルをゆるめたトゥルーリは、第一コーナーで佐藤に並ばれた。両者はコースアウトするが、佐藤に余裕があり、トゥルーリは立ち直せなかった。これまでピット戦略でルノーに苦渋をなめさせられていたBARだったが、このときばかりは力ずくで粉砕してやったのだった。
 
Sato grounded Renault by force
In pit time, Renault finished from Sato quickly no less than 2 seconds to the 2nd time of Trulli. But, the scene with such an anyhow sufficient thing came behind. Trulli was running frantically. We understands by it having been a pace quicker than the first half of the second stint. But Sato was surely quick. The 6.3 second difference of the 48th lap decreased gradually. It became the difference for 3 seconds by the 57th lap. Sato was quicker than Trulli for 14 laps to the 61st lap at all laps. The run of Trulli was a limit and was what was full of a pathetic feeling. Trulli would suffer course out at last 61st lap. It was a difference for 0.1 seconds at last. And Trulli which loosened the accelerator in the oil which Webber wound was located in a line with Sato 62nd lap at the first corner. Although both did course out, Sato has a margin and Trulli was not able to restand. Although it was BAR made to lick distress by pit strategy until now by Renault, about this time was ground by power.
 
フェラーリに勝つにはどうすればよいか
ラップタイムチャートを見れば、佐藤が多くの周でフェラーリよりも速いタイムを出していたことがわかる。むろん、フェラーリはBARとのタイム差を考慮した上での走りだったろう。だからガチンコ勝負が見たくなってくるものだ。

ただし、フェラーリはバリチェロが復調傾向である。したがって、BARも二人で戦う必要がある。これまではバトンと佐藤のどちらかしか最後まで戦えなかった。それでは戦略やチームプレーで大きく上回るフェラーリには勝てない。バトンは佐藤を意識するのではなく、フェラーリを意識して戦って欲しい。佐藤は予選で一か八かのアタックは控えるべきだ。佐藤らしさが失われるだろうか。勝つということはあらゆることを犠牲にしなければできない。攻めるときは攻め、引く時は引く。今後はそういう場面がたくさん出てくるだろう。

たとえば予選で、フェラーリの前に陣取るのが理想的だが、そうでなくても、フェラーリの間に割り込むことが重要だ。フェラーリの二人に作戦をとらせる余地を与えないことだ。
 
What should it carry out for winning Ferrari?
If the lap time chart is seen, it turns out that Sato was taking out the time quicker than Ferrari with many laps. Of course, Ferrari would be a run after taking the time difference with BAR into consideration. Therefore, I want to come to see earnest.

However, Barrichello of Ferrari is a recovery tendency. Therefore, it is necessary to also fight BAR by two persons. Only one of Button and Sato was able to be fought to the last until now. Then, Ferrari which it far exceeds by strategy or the team play cannot be won. I want you to fight Button being conscious of Ferrari being unconscious of Sato. You should refrain from the attack with Sato all-or-nothing at a qualifying. Is Sato-likeness lost? Winning is impossible if not all things are sacrificed. It pulls, when attacking and it attacks and pulls. Many such scenes will come out from now on.

For example, although it is ideal to take up position in front of Ferrari by qualifying, even if that is not right, interrupting between Ferraris is important. It is not giving room making two persons of Ferrari take strategy.
 
ライコネン「表彰台を逃した」
さて、今回はライコネンが表彰台に上がれたと言っていた。彼は28周目までバリチェロを抑えて3位を走っていた。トゥルーリよりも5秒先行していた。だがニューマチックのトラブルで2度のピットインを余儀なくされ、後退した。それがなければどうだったろう。佐藤のオーバーテイクのえじきになっていた可能性は高い。とはいえ、今回のライコネンはかなり健闘したと言えよう。

もうひとつ、パニスが健闘の5位も、下のラップタイムを見れば理由が分かる。パニスが残念だったのは、2回目のセーフティカーによるピットインで、トゥルーリに逆転されてしまったことだ。トヨタもピット時間に課題がある。パニスのラップペースはトゥルーリにやや及ばなかった。とはいえ、前戦までの不調から見違えるほど良くなったことは確かだ。

最後に、バウムガートナーだが、彼のファステストラップは、トップから3.6秒遅れだった。これは、ヨーロッパGPでの5秒遅れ、カナダGPでの4秒遅れから、改善してきていることだけは触れておこう。
 
Raikkonen "I missed the podium"
Now, Raikkonen had said that it was able to go up to the podium this time. He stopped Barrichello to the 28th lap, and was running the 3rd place. It preceded for 5 seconds rather than Trulli. But in the trouble of numatic, it was obliged to the pit in of 2 times, and retreated. It would be how if there is no it. A possibility of having become the victim of Sato's overtaking is high. But it can be said that this Raikkonen worked hard considerably.

A reason is known if one more and the 5th place of good fight of Panis also look at a lower lap time. It was the pit in by the 2nd safety car that was sorry about Panis, and it is that Trulli has been reversed. Toyota also has a subject in pit time. The lap pace of Panis did not attain to Trulli a little. But it is clear to have become so good that it to improve from the bad condition to a front game.

Finally, although it was a Baumgartner, his fastest lap was the 3.6 second delay from a top. This would only touch having improved from the 4 second delay by Canada GP behind time for 5 seconds in Europe GP.
 
今回のオーバーテイク
 6周目 クルサードがウェバーを追い抜いて9位
 6周目 モントーヤがバウムガートナーを追い抜いて13位
 6周目 フィジケラがバウムガートナーを追い抜いて14位
 7周目 モントーヤがハイドフェルドを追い抜いて12位
10周目 ダ・マッタがバウムガートナーを追い抜いて13位
20周目 ウェバーがバウムガートナーを追い抜いて13位
26周目 佐藤がウェバーを追い抜いて10位
27周目 佐藤がクルサードを追い抜いて9位
29周目 佐藤がフィジケラを追い抜いて8位
30周目 佐藤がハイドフェルドを追い抜いて6位

31周目 ライコネンがウェバーを追い抜いて10位
40周目 佐藤がパニスを追い抜いて4位
41周目 ライコネンがハイドフェルドを追い抜いて10位
51周目 ライコネンがクルサードを追い抜いて8位
58周目 ライコネンがウェバーを追い抜いて6位
62周目 佐藤がトゥルーリを追い抜いて3位
 
Overtaking of this GP
 6th lap Coulthard passed Webber and got 9th place.
 6th lap Montoya passed Baumgartner and got 13th place.
 6th lap Fisichella passed Baumgartner and got 14th place.
 7th lap Montoya passed Heidfeld and got 12th place.
10th lap da Matta passed Baumgartner and got 13th place.
20th lap Webber passed Baumgartner and got 13th place.
26th lap Sato passed Webber and got 10th place.
27th lap Sato passed Coulthard and got 9th place.
29th lap Sato passed Fisichella and got 8th place.
30th lap Sato passed Heidfeld and got 6th place.

31st lap Raikkonen passed Webber and got 10th place.
40th lap Sato passed Panis and got 4th place.
41st lap Raikkonen passed Heidfeld and got 10th place.
51st lap Raikkonen passed Coulthard and got 8th place.
58th lap Raikkonen passed Webber and got 6th place.
62nd lap Sato passed Trulli and got 3rd place. 
 

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