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 2004BHR

バーレーンGP ラップタイム分析

Bahrain GP Laptime Analysis

Apr.6, 2004

フェラーリのM・シューマッハが3連勝となった開幕3戦のフライアウェイ・シリーズ。ミシュランにとって誤算だったのは、いずれも高温にならなかったことだった。F1は3週間のインターバルを置いて、春のヨーロッパラウンドへ行く。昨年、M・シューマッハが3連勝した季節と場所だ。少なくともM・シューマッハの5連勝は固いと思われる。
 
Fly away series of the opening 3 games from which M.Schumacher of Ferrari became three victories in a row. Each it having been miscalculation for Michelin was having not become high temperature. F1 places the interval for three weeks, and goes to the Europe lap of spring. M.Schumacher had the season and place which defeated successively three times last year. It is thought at least that five victories in a row of the M.Schumacher are infallible.
 
雨に恨みシュラン
初コースでの最初のセッションだった金曜朝のプラクティスで、フェラーリが1,2番手を占めた。実は勝負がここで決していた。というのは日曜のレースが低温になり、金曜午後から土曜午前の高温状態にはならなかったからである。ミシュランは高温になるほど、タイムを伸ばした。土曜にフェラーリはロングランを行っていたのでタイムの比較はできなかったが、ミシュランが高温時に一発の速さを持っていることは言えた。しかし、日曜のレース前に、年に7日程度しか降らないはずの雨が降り、路面温度は50度近くにはならず、30度程度にしかならなかった。ミシュランは威力を発揮する場もなく遠征を終えた。
 
Michelin in a bitter feeling for the rain
By practice of the Friday morning which was the session of the beginning in a first course, Ferrari occupied No. 1 or 2. The match was never required in fact here. It was because the race on Sunday became low temperature and did not change into the high temperature state of the Saturday morning from the Friday afternoon. Michelin lengthened the time so that it became high temperature. Although comparison of a time was not completed since Ferrari was performing the long run on Saturday, it was able to say that Michelin had the speed from one at the time of high temperature. However, it which should rain only about seven days before the race on Sunday for a year fell, and road surface temperature did not turn into about 50 degrees, and did not turn into about 30 degrees. Michelin does not have the place which demonstrates might, either and finished the expedition.
 
弱点をフェラーリは持たず、ウィリアムズは持っていた
予選と決勝での各セクターごとのタイムを見る。低速コーナーの多いセクター1とセクター2では、フェラーリはそれほど速くなかった。M・シューマッハが速かったのが高速コーナーのセクター3だ。ここで彼は何かをつかみ、チームメイトにも大きな差をつけた。バリチェロは全体を通してライバルチームを圧倒していなかったが、2位を十分に確保した。

モントーヤはセクター3が遅かった。ラルフはセクター2が遅かった。これらは予選だけでなく、決勝も同じ傾向を示していた。ウィリアムズの二人は予選でミスをしていたのではなく、セッティングの違いにより長所と短所を合わせ持っていた。一方、フェラーリはコース全体で弱点を持たないという強さを発揮した。
 
Ferrari did not have a weak point but Williams had
The time for every sector in a qualifying and a race is seen. With the sector 1 and the sector 2 with many low-speed corners, Ferrari was not so quick. It is the sector 3 of high-speed corners that whose M.Schumacher was quick. He has held something and gave the big difference also to the teammate here. Although Barrichello was not overwhelming the rival team through the whole, the 2nd place was fully secured.

The sector 3 of Montoya was late. Ralf's sector 2 was late. These showed the tendency that not only a qualifying but a race was the same. Two drivers of Williams had not made a mistake by qualifying, and had the strong point and demerit by the difference in an arrangement. On the other hand, Ferrari demonstrated the strength of not having a weak point through the whole course.
 

 
Race Speed Trap (Back Straight End)
Rk Driver Chs Eg Tire km/h at
1 R.Schumacher Wil BMW M 332.4 14:43
2 R.Barrichello Fer Fer B 330.1 15:59
3 C.Klien Jag For M 329.2 14:41
4 F.Massa Sau Pet B 328.8 14:43
5 T.Sato BAR Hon M 328.8 15:24
6 G.Fisichella Sau Pet B 328.5 14:44
7 M.Webber Jag For M 326.4 14:50
8 M.Schumacher Fer Fer B 326.4 15:22
9 C.da Matta Toy Toy M 325.2 16:18
10 O.Panis Toy Toy M 325.0 15:56
11 J.Button BAR Hon M 324.8 14:44
12 K.Raikkonen McL Mer M 324.8 14:43
13 F.Alonso Ren Ren M 323.8 16:01
14 J.Trulli Ren Ren M 323.7 14:51
15 J.P.Montoya Wil BMW M 323.0 15:09
16 Z.Baumgartner Min For B 323.0 14:40
17 D.Coulthard McL Mer M 322.9 14:41
18 N.Heidfeld Jor For B 322.7 14:37
19 G.Pantano Jor For B 318.5 14:37
20 G.Bruni Min For B 317.6 15:07

最高速で示すモントーヤが苦しんだところ
最高速においてもフェラーリとウィリアムズは拮抗していた。コントロールライン(CL)のスピードは難しい最終コーナーの脱出速度に関わってくる。モントーヤはここがどうしても遅かった。モントーヤはレース終盤にギヤボックスの不調に陥ったが、ストレートエンドのスピードトラップで15番目に終わったことが示していた。ラルフより9.4km/hも遅かった。

ダウンフォースを増したセッティングにしたBARホンダはそれほど伸びていない。ルノーにはストップ&ゴーの性格が強いコースで不利だった。
 
Maximum speed showed the place Montoya in pain
Also in the maximum speed, Ferrari and Williams were equal. The speed of a control line (CL) is concerned with the escape velocity of the difficult last corner. This Montoya's was surely late. Although Montoya lapsed into the bad condition of a gear box in the end of a race, having finished with the speed trap of a straight end the 15th showed it. He was also later than Ralph in 9.4km/h.

BAR Honda which made it the arrangement which increased the down force is not extended so much. The character of a stop & go was disadvantageous for Renault through the strong course.
 

偶数列、多少は不利に
スタートで偶数列がほこりっぽくて不利ということは、少しはあった。2番手のバリチェロは影響を受けなかったが、4番手ラルフと6番手バトンは順位を落とした。開幕からフェラーリのスタートは高い性能を示していたが、このコースでも問題がなかった。後方ではアロンソとライコネンが偶数列から思ったほど伸びなかった。

アロンソ、頭に血が上ってレースを台無し
スタートからの1周目で最も失敗したのはアロンソだった。アロンソは16番手からごぼう抜きをはかったが、ウェバーとピットウォールの間で行き場を失った。アロンソは中央に寄ったが、今度はクリエンに行く手をさえぎられた。このため第一コーナーで後ろからライコネンに先行された。アロンソは第1コーナーでグリッド位置に戻ってしまった。前回は5台をパスしたスタートで今回は失敗し、アロンソは頭に血が上ったかもしれない。

それに輪をかけた出来事がアロンソを襲った。第2コーナーで予想外にもハイドフェルドにインからパスされた。ジョーダンに出し抜かれて、かっとなったアロンソは、第3コーナーでハイドフェルドに追突し、フロントウィングの一部を飛ばしてしまった。そして1周目の終わりにピットインするはめになった。結局、アロンソは3位バトンから26秒差の6位に終わった。このことがなければ、アロンソは表彰台も狙えたはずだった。アロンソには予選のミスと、レースでのミスの両方があった上での6位という結果だった。

ウェバーのジャンプアップ、ダ・マッタまたしてもミス
ウェバーは14番手から1周目までに10位に上がった。圧巻はターン4でザウバーの2台をアウトからパスしたことだった。ウェバーは1周目の最終コーナーからストレートでクルサードもオーバーテイクし、9位に上がった。ウェバーは前回と違って、今回は1周目に鋭さがあった。

一方、またしても情けなかったのはトヨタ勢、特にダ・マッタだった。ダ・マッタは第1コーナーでバトンを出し抜いて7位に上がった。しかし彼はターン4でバトンとクルサードにはさまれて2つ順位を落とした。さらにターン7でオーバースピードでコースアウトし、13位にまで落ちた。ダ・マッタはマレーシアでも1周目の途中で8位に上がりながらミスで14位に落ちていた。
 
Even number sequence was disadvantageously
That an even number sequence was disadvantageous at dusty had a few at the start. Although Barrichello of No. 2 was not influenced, No. 4 Ralf and No. 6 Button dropped ranking. This course was also satisfactory although the start of Ferrari showed the high performance from opening. Behind, it was not extended so that Alonso and Raikkonen considered from the even number sequence.

Blood went up to Alonso's head and spoilt about a race
Alonso failed in the 1st lap from a start most. Although Alonso aimed at quick overtaking from No. 16, the place to go to was lost between Webber and the pit wall. Although Alonso came together in the center, the way was interrupted by Klien this time. For this reason, it was preceded by Raikkonen from back at the first corner. Alonso has returned to the grid position at the 1st corner. It fails in the start which passed five sets last time this time, and possibly blood went up Alonso to the head.

The occurrence which applied the ring to it attacked Alonso. Also unexpectedly, it was passed by Heidfeld from the inn at the 2nd corner. It is forestalled in Jordan, and angry Alonso clashed against Heidfeld from behind at the 3rd corner, and has flown a part of front wing. And it ended up carrying out pit in in the end of the 1st lap. After all, the 3rd place of Alonso was finished with the 6th place of a difference for 26 seconds from Button. When there was this [ no ], Alonso also aimed at the winners' platform. It was the result of calling it the 6th place after Alonso's having both a mistake of a qualifying, and a mistake in a race.

Jump-up of Webber, da Matta moreover mistook
Webber went up from No. 14 to the 10th place by the 1st lap. The highlight was having passed two sets of Sauber from out by the turn 4. Webber was straight from the last corner of the 1st lap, overtaking also of Coulthard was carried out and it went up it to the 9th place. Unlike last time, Webber had sharpness in the 1st lap this time.

On the other hand, even if it carried out again, it was the Toyota vigor, especially da Matta that was deplorable. Da Matta forestalled Button at the 1st corner, and went up to the 7th place. However, he is inserted into Button and Coulthard by turn 4, and dropped 2 ranking. Furthermore, course out was carried out at exaggerated speed by the turn 7, and it fell even to the 13th place. Da Matta had fallen on the 14th place by the mistake, going up to the 8th place in the middle of the 1st lap also in Malaysia.
 
トヨタ、超軽量作戦のせいで8位入賞を逃す
第一スティントが最も短かったのは、パニスの6周だった。トヨタはダ・マッタも7周と短く、そこまでして予選で上位に来たいのかと思わせた。だが、パニスはウェバーに8位入賞をもぎとられた。その原因こそが、6周分しか積まなかった第一スティントにあった。最初のピットストップでウェバーに先行され、その後パニスはウェバーの真後ろで終わってしまった。

フェラーリは前回に引き続き、9-10周と短い第一スティントにした。高温シリーズで接戦が予想されたため、どうしても前を取りたかったと思われる。レースは独走のため、戦略の要素はほとんどなかった。

ラルフもモントーヤに3連敗
R・シューマッハは予選でモントーヤに負け、3連敗を喫した。レースで接触して順位を下げたことと合わせて、また評価を下げることになった。ラルフは第3スティントを21周も走ったが、ラップタイムはかなり遅くなってしまった。

バトンはスタートでトゥルーリに追い抜かれたが、3回目のピットストップで逆転した。バトンはあわてず、トゥルーリよりも常に後からピットインした戦略が成功して表彰台を得た。
 
Toyota missed a point by the lightweight strategy
It was 6 laps of Panis that whose first stint was the shortest. Toyota also made da Matta regard as whether it is as short as 7 laps, and he wants do carry out to there and to come to a higher rank by qualifying. But, the 8th place of winning a prize was wrested away from Panis by Webber. Just the cause suited the first stint which stacked only a part for 6 laps. It was preceded by Webber for the first pit stop, and Panis has been finished with right behind of Webber after that.

Ferrari was made into 9 to 10 laps, and the first short stint following on last time. Since the close game was expected in high temperature series, to surely take a front is wished. The race did not almost have the strategic element because of the runaway.

Ralf defeated successively by Montoya three times
R.Schumacher lost Montoya at the qualifying and suffered three consecutive defeats. Evaluation will be lowered together with having contacted in the race and having lowered ranking. Lap times became quite late although Ralf ran the 3rd stint also 21 laps.

Although Button was passed by Trulli at the start, it was reversed for the 3rd pit stop. It was not confused, but the strategy which more always than Trulli carried out pit in later was successful, and Button obtained the winners' platform.
 
低温でミシュランいいところなし
第2スティントと第3スティントの周ごとのラップタイム平均。BSはフェラーリの2台。Miはモントーヤ、トゥルーリ、クルサードの3台。今回はブリヂストンがすべての面でミシュランを大きく上回った。2周目の爆発的タイム、前半のドロップオフ、後半のタレ、どれをとってもミシュランは期待通りに働かなかった。
 
Michelin had no sufficient at low temperature
The lap time average for every lap of the 2nd stint and the 3rd stint. BS is two sets of Ferrari. Mi is three sets, Montoya, Trulli, and Coulthard. Bridgestone far exceeded Michelin in respect of all this time. Even if it took drops-off of the explosive time of the 2nd lap, and the first half, wear of the second half, and anything, the Michelin did not work as expected.
 
フェラーリ、第2スティント以降はペース温存
ラップタイムの推移を見ると、フェラーリが第一スティントで圧倒的な速さを見せてリードを築いたことがわかる。追うべきモントーヤは、"爆発"できたものの、第2スティントと第3スティントでもフェラーリのペースについていけなかった。むしろ、バトンがフェラーリに遜色ないスピードを持った。だが、フェラーリは第一スティントの速さを、第2スティント以降は温存したようだ。フェラーリは唯一の不安だったブレーキの心配をしないで済んだ。ライバルたちが自ら墓穴を掘ったり、つぶし合いをしているうちに、フェラーリが逃げていく感じだ。まさに2002年の再来と言えよう。次のサンマリノも同じことになるに違いない。
 
Ferrari preserved the pace after the 2nd stint
When transition of a lap time is seen, it turns out that Ferrari showed overwhelming speed by the first stint, and built the lead. Although Montoya which should be followed "was able to explode", the 2nd stint and the 3rd stint were not able to follow the pace of Ferrari, either. Rather, Button had the speed which was not in Ferrari inferiority. It seems that but, Ferrari preserved the speed of the first stint after the 2nd stint. Ferrari did not need to worry about the brake about which only was worried. While rivals dig the own grave of a him himself or it crushes each other, it is touch that Ferrari escapes. It can just be called the reincarnation in 2002. Next San Marino will surely also become the same thing.
 
レースチャートを見ても、フェラーリの躍進とライバルの凋落を見せ付けられるだけだ。ウィリアムズは3,4位フィニッシュできたはずだった。ルノーはアロンソがもっと上にいけた。マクラーレンは語るに値しない有様で、エンジンが心配で回せず、レースにならない。
 
Even if it sees a race chart, remarkable progress of Ferrari and a rival's decline are only displayed. Williams should have finished the 3rd and 4th place. Alonso arranged Renault upwards more. McLaren is the state which does not deserve telling, it is anxious about it, cannot turn engine, and does not become a race.
 
トヨタはジャガーやザウバーと中団で戦っている。ここはトップより2秒も遅い世界だ。そして、ジョーダンはさらに2秒遅く、ミナルディは加えて1秒遅い。
 
Toyota is fighting in Jaguar and Sauber in medium group. This is the world where no less than 2 seconds are later than tops. Jordan further is late for 2 seconds and, in addition, Minardi is late for 1 second.
 
期待しなかったことだが、アロンソとラルフが後方に下がったことで、ジャガーやザウバーとのバトルが見られた。アロンソの車載カメラには、ウェバーが蛇行したりブレーキテストしたりして必死に抵抗する姿も見られた。ラルフは琢磨にドアを閉じたり、フィジケラをどついたりして、余裕がないのかと思わせた。今、レースで不確定要素として楽しめるのは、琢磨とアロンソとラルフかもしれない。彼らが落ち着く日がいつか来るだろうが。
 
Although it was having not expected, Jaguar and the battle with Sauber were seen by Alonso and Ralf having fallen back. A sight which Webber moved in a zigzag direction, or carries out a brake test, and resists the in-car camera of Alonso frantically was also caught. Ralf closed the door to Takuma, or kicked at Fisichella, and made it think whether it would be hard-pressed. Now, Takuma, Alonso, and Ralf will be able to enjoy themselveses as an indefinite element in a race. In when does the day they settle down come?
 

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