Technical
Trend(4) "Red Shark" F2003-GA |
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May 10,2003 |
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F2003-GA came out in 5th race
Spain GP. It is the improvement version of the noted vehicle F2002 which
remains in the history of F1. Engine, gear box, rear suspension attachment
part, radiator, and brake. The improvement back can see in the everywhere
of a car. Let's find which has innovation nature. |
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第5戦スペインGPでF2003-GAがデビューしました。F1史に残る名車F2002の改良版です。エンジン、ギヤボックス、リアサスペンション取り付け部、ラジエター、そしてブレーキ。車のいたるところに改善のあとが見受けられます。どれだけ革新性があるか見ていきましょう。 |
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New engine was more low and width became
narrow. The gear box also became short. A design this cut off the side pod
bottom was enabled. Much air comes to flow and the effect of aerodynamics
is greatest. The maximum high speed of Ferrari recorded in 331.5km/h on
Sunday. Although the rear wing is stood and downforce is earned, if total,
air resistance shows the few thing. Miniaturization of engine and a gear box had an effect also in the suspension. The flexibility of the attachment position of arms became large and the width of change of geometry spread. It unites and the characteristic for every circuit is loaded. This is making the tire of the new structure of Bridgestone match. It was leaned so that the angle of a tire might be softened. It is for bearing too heavily [ the transverse direction at the time of a cornering ]. This differs from the direction which Michelin aims at. Although it is going to do that Michelin is completely different with revolutionary technology, it decides that it states by another draft. |
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新しいエンジンはより低く、幅が狭くなりました。ギヤボックスも短くなりました。これがサイドポッドを絞り込んだようなデザインを可能にしました。たくさんの空気が流れるようになり、空力的な効果は絶大です。フェラーリの最高速は日曜に331.5km/hを記録しました。リアウィングを立ててダウンフォースを稼いでも、トータルでは空気抵抗が少ないことを示しています。 エンジンとギヤボックスのコンパクト化は、サスペンションにも効果がありました。アームの取り付け位置の自由度が大きくなり、ジオメトリの変更の幅が広がりました。サーキットごとの特性に合わせこめます。 これはブリヂストンの新しい構造のタイヤとマッチさせています。それはタイヤの角を和らげるように傾けました。コーナリング時の横方向の過重に耐えるためです。これはミシュランの目指す方向と異なります。ミシュランは革命的な技術でまったく違うことをやろうとしていますが、それは別の稿で述べることとします。 |
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The problem of cooling delayed the debut.
The exhaust port called "Gilles of a shark" solved this. The
heat of engine is exited here. There is no hole of side pod in the left,
and it is situated in the right. A radiator is in the left and there is an
oil cooler in the right. Moreover, apparatus is focusing on the right
bottom. The barge board became two sheets. A small strake which divides the flow of air up and down is attached to the main boards. These prepare the turbulence from a front wheel, and there is an effect which pours much air into side pod. One improvement which will accept it F2003-GA is a circumference of a brake. Air is taken in from the duct located inside the wheel, and a hot disk is cooled. Simultaneously, it has improved in aerodynamics that the air from an outside enters, and that inside air escapes. It is thought that the thing of the shape of a donut which covers a disk aimed at the effect. |
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冷却の問題がデビューを遅らせました。これを解決したのが、「鮫のエラ」と呼ばれる排気口でした。エンジンの熱気をここで逃がします。サイドポッドの穴は左になく、右にあります。左にはラジエターがあり、右にはオイルクーラーがあります。また、機器類が右の底部に集中しています。 バージボードは2枚になりました。メインのボードには、空気の流れを上下に分ける小さな板がついています。これらが前輪からの乱気流を整え、サイドポッドへたくさんの空気を流し込む効果があります。 F2003-GAのもうひとつの改善は、ブレーキまわりです。ホイールの内側に位置されたダクトから空気を取り入れ、高温のディスクを冷まします。同時に、外側からの空気が入り込むことと、内側の空気が逃げることを空力的に改善しました。ディスクを覆うドーナツ状のものは、その効果を狙ったものと思われます。 |
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This year, FIA ruled the thing
"a car must not be covered over in the pit". This time, many
cameramen took the photograph in the pit of Ferrari. Other teams should be
analyzing it with a natural thing. Probably, there is also a place which
is making as an experiment and conducting the wind tunnel experiment of
the new part. Does the team which takes out side pod which was able to be
scooped out come out sure enough? Moreover, since that the new car of a
McLaren is behind looks at the race version of F2003-GA is considered.
Anyway, if the point is not gone further, it is likely to catch up with
Ferrari. The margin as last year is considered to being maintained. |
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今年、FIAが出したルールに、「ピットでマシンに覆いをかけてはならない」というのものがあります。今回、たくさんのカメラマンがフェラーリのピットで写真を撮りました。それは、当然のことながら他チームが解析しているはずです。新たなパーツを試作して風洞実験しているところもあるでしょう。えぐれたサイドポッドを出してくるチームがはたして出てくるでしょうか。また、マクラーレンの新車が遅れているのは、F2003-GAのレースバージョンを見てからということも考えられます。いずれにせよ、フェラーリはさらに先を行かないと追いつかれそうです。昨年ほどの大きなマージンは保ち続けられないものと思われます。 |
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Reference: "Atlas F1
Technical Review" and "F1 Sokuhou" |
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参考: Atlas F1 Technical
Review, F1速報 |
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Technical
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