Toyota TF103 | |||
Jan.11th,2003 |
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TF103は2003年1月8日にドイツのトヨタ本拠地で発表されました。新車を細かく見ていくと、随所にフェラーリのF2002を真似たことがわかります。 | TF103 was launched by the Toyota headquarters in Germany on January 8, 2003. You may see the new car finely, it turns out that F2002 of Ferrari was imitated everywhere. | ||
全体 |
Distant view |
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前年型TF102との比較 ホイールベースは3060mmから3090mmに伸びました。リアカウルの傾斜角は直線的から段差が設けられた。サイドポッドの形状はF2002風に後方へ向けて下がっています。 サイドポッド後半部分の上にはF2002風のエクストラウィングが取り付けられました。 |
TF103 |
It is the comparison with type TF102 in the
previous year. The wheel base was extended from 3060mm to 3090mm. Since the angle of inclination of rear cowl was linear, the level difference was prepared. The form of side pod has fallen towards back to F2002 wind. The extra wing of the F2002 style was attached on the second half portion of side pod. |
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F2002との比較(1) ノーズ、フロントウィング翼端版、サイドポッド、排気口など、TF103はF2002を真似た部分が多くなっています。 マクラーレン風のバージボードは2002日本GPでサスペンション下部に移ったが、再びややフェラーリ気味になって復活。 |
TF103 |
Comparison with F2002(1) As for TF103, nose, front wing end plate, side pod, exhaust port have many portions which imitated F2002. The barge board of the McLaren style removed in 2002 Japan GP becomes the Ferrari feeling a little, and is revitalized. |
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F2002との比較(2) TF102はフロントサスペンションのウィッシュボーン仰角が大きいものでした。これはシーズン中に次第に改められ、TF103ではF2002のような直角三角形状に揃えられました。 誰もが真似するF2002だが、リアエンドの形状はフェラーリのような小型ギヤボックスがないと真似できません。リアサスペンションがむき出しになっているところはトヨタも努力したが達していません。 トヨタのギヤボックスはTF102で6速でした。TF103で7速にすることが第一だったと思われます。 |
TF102 |
Comparison with F2002(2) TF102 had large angle of elevation of wish bone of a front suspension. This was gradually changed during the season and was arranged in the shape of [ like F2002 ] a right triangle by TF103. Although it is F2002 which everyone imitates, the form of a rear end cannot be imitated if there is no small gear box like Ferrari. The place where the rear suspension is unreserved is not attained although Toyota also tried hard. The gear boxes of Toyota were 6 speed in TF102. It is thought that it was the first to make it 7 speed by TF103. |
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ノーズ |
Nose |
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ノーズは低くなりました。ミシュランのビバンダムの絵の頭の位置に注目。形状は丸みが取れて角張りました。 |
TF103 |
TF102 | The Nose became low. The position of the head of the picture of bibundum of Michelin is observed. Form could take roundness and was square. |
F2002は途中から傾斜角が強くなるが、TF103は単純。フロントウィングの翼端板はF2002を真似て角型になりました。 |
TF103 |
F2002 | TF103 is simple although, as for F2002, the middle to an angle of inclination becomes strong. The end plate of the front wing imitated F2002, and became the square shape. |
フロント |
Front |
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フロントウィングは、中央部が低くなりました。後端もU字型。翼端板の横には2枚の整流板が前方まで延びた。すべてF2002の模倣に近くなっています。 TF102にあったインダクションボックス下の小さく跳ね上がった整流板は消えました。 |
TF103 |
F2002 | As for the front wing, TF103 sets the central part to low. A back end is also a U character type. Beside the front wing end plate, two rectification boards were prolonged to the front. It is altogether close to imitation of F2002. |
リア |
Front |
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TF103は排気口がF2002を真似て大きく突き出しました。上方に無造作に排出するよりも、リアウィングに向けることで空力的な効果を狙います。 リアカウルは後端まで来ており、F2002のような軽量化に徹していません。 |
TF103 |
F2002 | The exhaust port imitated F2002 and projected
TF103 greatly. Aerodynamics-effect is aimed at by turning to the rear wing
rather than discharging easily up.
Rear cowl is coming to the back end and is not devoted in lightweight-ization like F2002.
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トヨタは2003年の目標として、全戦予選10位以内、全戦得点を上げました。TF103が奇抜さを狙わず、実戦的に作られたことは、若い2年目のチームの方向性としてはわかります。ただし、他チームも同じようなことをやってくるでしょう。その時にどこで差をつけられるかがポイントになります。2002年に武器だったのはエンジンでした。それは軽量化と信頼性が向上したと言います。これにより、慣性モーメントが改善され、課題のコーナリング速度が上がるでしょうか。見ものになります。 | Toyota's targets in 2003 are the 10th less than place of all qualifying, and the all race score. TF103 does not aim at novelty but it turns out that it was made in battle as directivity of the young team for the 2nd year. However, other teams will also come the same thing. It becomes a point where a difference is given then. It was engine that they were arms in 2002. It is said that lightweight and reliability of it improved. Thereby, an inertia moment is improved and does the cornering speed of a subject increase? It becomes sight. | ||
Toyota TF103 | |||