2003 ITALY | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
投票 9/14 レース予想 9/15 レース評価 |
地上波放送 9/13( 9/14(日) 23:50-25:35 永井大、山田優、近藤真彦、塩原恒夫 |
Fri: Qualify1 14:00 (JST 21:00) Sat: Qualify2 14:00 (JST 21:00) Sun: Race 14:00 (JST 21:00) 53 laps |
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ラップタイム分析
(9/16) ハンガリーGPのこのコーナーで、M・シューマッハは巻き返すはずと書いた。今回早くもその通りになった。だが、このレースの評価はもう少し時間が必要だ。ミシュランタイヤの問題など、まわりで話が複雑になりすぎている。 個人的には、鈴鹿で最高のレースを見たいことに変わりはない。誰がチャンピオンになろうとも・・・。1989年、1990年、1994年、そして1997年はまわりで嫌な問題が多かった。それらが結末に影を落とした。どうも嫌な予感がしてならない。 |
Laptime Analysis
(Sep.16) It was written that M.Schumacher should roll back at this corner of Hungary GP. It already became just like that this time. But, time is required for evaluation of this race to a slight degree. Individually, there is no change in wanting to see the highest race in Suzuka. Even if who will become a champion ... 1989, 1990, 1994, and 1997 had many disagreeable problems around. They cast the shadow over the end. A very disagreeable premonition does not come to carry out. |
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選手権を争う者がモンツァでポールトゥウィンした例
(9/14) 選手権を争うドライバーが王座決定前にモンツァでポールトゥウィンした例。赤字はチャンピオン。のべ6人中4人が駆け上がった。1周目からレースを支配して勝ったのは1990年のセナと2000年のM・シューマッハだけである。 2000年 M・シューマッハ(フェラーリ) 1998年 M・シューマッハ(フェラーリ) 1990年 セナ(マクラーレン) 1987年 ピケ(ウィリアムズ) 1964年 サーティース(フェラーリ) 1959年 モス(クーパー) 王手ミヒャエルがインディで決めるケース (9/14) アメリカGPでチャンピオンが決定するケース。 M・シューマッハが優勝し、モントーヤ6位以下、ライコネン3位以下 M・シューマッハが2位で、モントーヤ8位以下、ライコネン4位以下 |
Drivers who fought for the title and pole to win at
Monza (Sep.14) The example in which the driver who fights for a championship did pole to win at Monza before determination. Champions were colored by red. 4 drivers ran up among 6. From the 1st lap, the race was governed and won only Senna in 1990 and M.Schumacher in 2000. 2000 M.Schumacher (Ferrari) 1998 M.Schumacher (Ferrari) 1990 Senna (McLaren) 1987 Piquet (Williams) 1964 Surtees (Ferrari) 1959 Moss (Cooper) Case Michael checkmated who is crowned in Indy (Sep.14) The case which a champion is decided in the United States GP. M.Schumacher win, Montoya 6th or below, Raikkonen 3rd or below M.Schumacher 2nd, Montoya 8th or below, Raikkonen 4th or below |
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ミヒャエル「僕らは反撃できるとわかっていた」
(9/14) M・シューマッハ「僕のキャリアで最高の日だと思うよ。前に勝ってからずいぶんたつね。僕らは夏休みを通してチームの誰もが100%以上がんばった。誰もがモチベーションがあり、懸命に働いた。エンジニア、メカニック、掃除の女性でさえもね。僕はとても感謝しなければならない。僕らはスタートのためにたくさん対策した。僕のも良かった。でも最初のシケインでミスした。それでファンが近づいたんだ。僕らはいいバトルをしたね。ハードでフェアだった。その後リードを築くことが出来た。第2スティントは良くなかった。でも最終スティントでまた差を広げられた。ファンがスローダウンして楽になったね。2回目のストップの後、ショックを受けたよ。チームはウィリアムズが来てるって言うんだ。'彼はどうやったんだ?'って思ったね。でもジェネだとわかった。僕はコースアウトしそうなほどハードにプッシュしたよ。先頭を守るためにね。表彰台の上では美しく感情的な気分になった。結果はまた気分がやすらぐね。僕らは自分たちを信じた。僕らは反撃できるとわかっていた。選手権はまだわからない。僕らは改善したし、改善し続ける。エンジン担当はとてつもない仕事をした。それが最終2戦で助けになるはずだ。」 モントーヤ「最後は自分のペースで走った」 (9/14) モントーヤ「いいスタートが切れた後、最初のチャンスが来た。最初のシケインでミヒャエル・シューマッハを抜こうとした。僕らはかなりイーブンだった。でも彼の方が僕より良いアクセルワークだったね。そして彼はリードを保った。僕らはどちらもリタイヤしないクリーンなバトルができた。第2スティントは2セット目のタイヤが良くて追いつけた。不運にも第3スティントで渋滞にひっかかり、自分のペースで走ることにした。僕らはここでフェラーリが強いと思っていた。2ポイントしか失ってないし、ミヒャエルに3点差でしかない。あと2戦あれば大丈夫だ。フェラーリはこの低ダウンフォースサーキットで僕らより最高速が上だった。次の2つのトラックはまったく違う。僕らが強いと計算できるところだ。」 ライコネン「まだ終わったわけではない」 (9/14) ライコネン「今日はできる限りのことをしたと思う。でも表彰台を勝ち取るには十分速くなかった。ルーベンスに近づいたが、抜けるほどではなかった。たしかに選手権で7点差で厳しいが、次の2戦で何が起こるかわからない。僕らはモンツァが難しいとわかっていた。ポイントをとってここを離れることをポジティブにとらえたい。インディアナポリスと鈴鹿は僕らに合っている。まだ終わったわけではない。」 ビルヌーブ「インディもこうありたいね」 (9/14) ビルヌーブ「6位でフィニッシュできてとてもうれしいよ。チームに選手権で3点を加えた。レースはチームの偉大な努力のおかげだ。スタッフはピットストップで素晴らしい仕事をした。昨日は思ったほどの予選じゃなかったが、レースのために働いた。信頼性もよかったし、レースセットアップも良く出来た。2週後のインディアナポリスもこうありたいね。」 トヨタ「とても不運な結果」 (9/14) オベ・アンダーソン(チーム代表)「とても不運な結果だ。今日トヨタが良い結果を望めただけにね。クリスチアーノに起こったことは、純粋にレーシングアクシデントで、誰にも起こることだ。オリビエはいい走りで何ポイントか取れそうだった。だが車はブレーキの配線トラブルを起こした。車はポイントを取れる力があることを示せたと思う。われわれに今できることは、最後の2戦であるインディアナポリスと鈴鹿で幸運があるよう向かうことだ。」 このようなコメントを残すようでは、管理能力がない。(sio) アロンソ「ジャガーを避けたヨスに追突」 (9/14) アロンソ「後方からのスタートはいつも危険と不運がある。スタートでフロントウィングを失った。ヨスの車にぶつかったんだ。彼はジャガーを避けようとしていた。その後1周遅れになった。レースの残りを出来る限り限界までプッシュしたよ。僕らのラップタイムは良かった。でも問題を抱えていて、今日大きなポイントを取るには不十分だった。」 トゥルーリ「言うことは何もないよ。スタートで飛び出せた。最初の数コーナーでミヒャエルとファンパブロと戦えたんだ。レズモの2番目に来たとき、パワーステアリングが壊れたように感じた。それからエンジンが止まった。本当に残念だ。今日の車が良かっただけにね。」 |
Michael "We knew we could fight back"
(Sep.14) M.Schumacher "I think this is the greatest day in my career. It is a long time since I won. We made a big push over the summer break with everyone in the team giving more than a hundred percent. To everyone in the team who was so motivated and worked so hard, from the engineers, the mechanics and even the lady who cleans, I have to say a big thank you. We have worked a lot on our starts and mine was good, but I made a mistake at the first chicane which allowed Juan to close. We had a good fight; it was hard and fair. After that I was able to build a lead. The second stint was not so good, but in the final stages I opened up the gap again, easing off when Juan slowed down. After my second stop I got a shock, as the team told me the Williams was coming. I thought 'how did he do that' but then I realised it was Gene. I nearly went off, I was pushing so hard to stay ahead. It was a beautiful and emotional feeling on the podium. The result is also a relief. We believed in ourselves and we knew we could fight back. The championship is still very open. We have improved and we keep on improving. The engine guys have done a tremendous job and that should help us in the last two races." Montoya "Decided to pace myself finally" (Sep.14) Montoya "After a good start I took the first opportunity I saw to try to pass Michael Schumacher at the first chicane. We came out pretty even, but he had better acceleration than me and he kept the lead. We competed cleanly as neither of us could afford a DNF. In the second stint I managed to catch up on my next set of tyres which worked really well. Unfortunately in the third part of the race I was caught in traffic and I made the decision to pace myself. We were expecting Ferrari to be strong here, so to only lose two points to Michael and be only three points behind with two races to go is okay. Ferrari had a good top speed compared to us at this low downforce circuit , quite unlike the next two tracks, where I think we will figure strongly." Raikkonen "It's not over yet" (Sep.14) Raikkonen "I think we did what we could do today, but we were not quick enough to fight for the podium. I was close to Rubens but not enough to really have a go. Obviously I'm now seven points behind in the battle for the Championship, so it is more difficult, but you never know what will happen in the next two races. We knew that Monza would be difficult, and overall to leave with points is positive particularly as we expect both Indianapolis and Suzuka to suit us better, so it's not over yet." Villeneuve "Hope we can build at Indy" (Sep.14) Villeneuve "I'm really pleased to finish sixth today and get three more Championship points for the team. The race was a great team effort and the guys did a fantastic job during the pitstops. We didn't qualify as well as we hoped yesterday but we were working for the race, so it was great to stay reliable and be able to make the most of a good race set-up. Let's hope we can build on that at Indianapolis in two weeks now." Toyota "A very unfortunate outcome" (Sep.14) Ove Andersson (Team principal) "A very unfortunate outcome to what could have been a good result for Toyota today. What happened to Cristiano is a pure racing incident and could have happened to anybody. Olivier was running well and was looking good to score some good points, but the car developed a terminal problem with the brakes. Again, I think the car has shown the capability to score points, but all we can do now is to look towards the final two races in Indianapolis and Suzuka to see if we have some better luck." Alonso "Hit Jos avoids Jaguar" (Sep.14) Alonso "Starting from the back of the grid is always a risk and unfortunately, I lost the front wing at the start: I hit Jos' car as he was trying to avoid the Jaguar. I lost a lap by stopping and after that, all I could do was push to the limit for the rest of the race. Our lap-times were good but, with all the problems we had, it wasn't enough to score big points today." Trulli "There's nothing much to say. I got a flying start and was fighting with Michael and Juan Pablo in the first few corners. I was going through the second Lesmo when I felt that the power steering had failed, then the engine cut out. It's a real shame, because the car was good today." |
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ミヒャエル優勝、モンティ2位
(9/14) 第3スティントでミヒャエルがモントーヤを突き放した。ミヒャエルが7秒差をつけて優勝。2位モントーヤ、3位バリチェロ、4位ライコネン。優勝者平均速度247kmは1971年モンツァの記録(242km/h)を32年ぶりに更新。5位ジェネ、6位ビルヌーブ、7位ウェバー、8位アロンソ。 モントーヤ差を詰める (9/14) 第2スティントはモントーヤが速い。ミヒャエルとの差を1秒に詰めてきた。2人の戦いになってきた。3位バリチェロと4位ライコネンは10秒以上遅れた。 2回目のピットイン 32周目バリチェロ、33周目モントーヤ、35周目ミヒャエル、36周目ライコネン 1位ミヒャエル、2位モントーヤ(+1.3)、3位バリチェロ(+13.4)、4位ライコネン(+14.4) あとはコース上の戦いのみ。 ミヒャエル逃げる (9/14) 1位ミヒャエルが2位モントーヤに4秒以上のリードを築く。モントーヤの背後にはバリチェロが迫る。 1回目のピットイン 14周目ライコネン、15周目バリチェロ、16周目ミヒャエル、17周目モントーヤ。 ミヒャエル、モントーヤの攻めをしのぐ (9/14) レーススタート。ミヒャエル、モントーヤの順で第一コーナーへ。トゥルーリが3番手浮上。 第二シケインでモントーヤが仕掛けるが、ミヒャエルが守り抜く。接触がない正々堂々のバトル。 トゥルーリがレズモで失速してリタイヤ。 スタートでウィルソンが前車に追突。アロンソはフロントウィングを失った。フィジケラはピットスタート。 |
Michael won, Monty
2nd (Sep.14) 3rd stint, Michael thrust Montoya off. Michael gives a difference for 7 seconds and won the victory. 2nd Montoya, 3rd Barrichello, 4th Raikkonen. 247km/h in winning average speedbroke record of Monza (242km/h) for the first time in 32 years in 1971. 5th Gene, 6th Villeneuve, 7th Webber, 8th Alonso. Montoya packed a difference (Sep.14) Montoya was quick in the 2nd stint. The difference with Michael has been packed at 1 second. It is two persons' fighting. 3rd Barrichello and 4th Raikkonen was overdue 10 seconds or more with. 2nd stop 32nd lap Barichello, 33rd lap Montoya, 35th lap Michael, 36th lap Raikkonen 1st Michael, 2nd Montoya (+1.3), 3rd Barrichello (+13.4), 4th Raikkonen (+14.4) Only for fighting on a course, the rest is. Michael extended the lead (Sep.14) Michael built the lead for 4 seconds or more to Montoya. Barrichello pressed behind Montoya. 1st stop 14th lap Raikkonen, 15th lap Barrichello, 16th lap Michael, 17th lap Montoya. Michael endured Montoya's attack (Sep.14) The race started. 1st Michael and 2nd Montoya got into 1st corner. Trulli jumped up to 3rd. In 2nd chicane, Montoya tried to overtake, but Michael protected. No collision, it was the great battle. Trulli retired at Lesmo. Wilson clashed against preceding car from start. Alonso lost the front wing. Ficichella started from the pit. |
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McLaren introduces periscope exhaust. Williams and McLaren
watched Ferrari still No.1 technically. Although the 2nd sheet with small deflector
was previous more, it overlapped here. The bottom of end plate of the front
wing is wavy. マクラーレンが初めて潜望鏡型のエグゾーストを導入。ウィリアムズとマクラーレンのスタッフが今も技術No.1のフェラーリを偵察。ディフレクターの小さな2枚目はもっと前にあったが、ここで重なった。フロントウィングの翼端板の底が波打っている。 |
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Top three's rear wing comparison. Williams has stood to it
cause of BMW power. McLaren has pushed down rather than Ferrari. 3強のリアウィング比較。ウィリアムズがBMWパワーにものを言わせて立てている。フェラーリよりも倒しているのがマクラーレンだ。 |
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Renault has not pushed down rather. Instead, curved type wings
and end chip of the end plates were stopped. Toyota also cuts and chip was
stopped. The down force effect is unnecessary. ルノーは思ったより倒していない。その代わり湾曲型ウィングとエンドプレートの切り欠けをやめた。トヨタも切り欠けをやめている。ダウンフォース効果は不要。 |
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ミヒャエル「空力とエンジンが改善された」
(9/13) M・シューマッハ「スポーツの基本的な性質は、時には調子が上がり、時には落ちる。僕はこれまでうまく行っていなかった。僕らは車を最高にセッティングすることにいくつか問題があった。そのためこれまでのレースでは厳しいラップタイムに終わった。空力部門とエンジン部門は最も大きな改善の余地があり、それを行った。メカニカルで何かをするには一番難しいところだからね。それ以外もすばらしい仕事をした。もちろんブリヂストンも本当に良い仕事をしてくれた。以前は良くなかったというわけじゃないよ。それらすべてが合わさってより良い状況になったんだ。」 バリチェロ「第一シケインでミスした」 (9/13) バリチェロ「ターン1に入るとき小さなミスをした。ターン2に入るスピードを失ったんだ。そこのスピードは残念だよ。良い車でいつもモンツァでテストとレースしていたからね。」 モントーヤ「パラボリカじゃなくてアスカリで失敗」 (9/13) モントーヤ「(パラボリカでアンダーステアかと聞かれて)そうじゃない。アスカリだよ。アスカリに入り、最初のカーブを出るとき、ふくらんじゃったんだ。そこで完全に終わったとわかったよ。いつもどおりに走るときより0.2秒はロスしたね。」 モントーヤ「フェラーリは最高速を重視した」 (9/13) モントーヤ「(フェラーリが最高速を重視したことに対して)それはとても良かったようにも、そうでもないようにも見える。明日まで待ったほうがよい。このようなトラックではスピードとダウンフォースの間を選択する。レースが始まって誰が正しい選択をしたかだね。ミシュランはすばらしい仕事をしてくれて、とてもうれしいよ。このタイヤで奴等をやっつけられたらいいね。」 ライコネン「レースはもっと強いさ」 (9/13) ライコネン「僕らはレースでもっと競争力があると思う。車はよく働いている。それに良い戦略を持っている。明日何が起こるか楽しみだ。すばらしいレースになるはずだよ。」 アロンソ「TCS効かずスピン」 (9/13) アロンソ「第一シケインに普通に入ったが、車が出口でスピンした。トラクションコントロールが働かなかったからだ。」 |
Michael "Aerodynamics and engine improved"
(Sep.13) M.Schumacher "Basically the nature of the sport is that sometimes you have your ups and sometimes you have your downs. I have not been so successful in that respect and we have had a couple of little issues of setting the car on top. So altogether with the tight lap times we have had in those races that puts you where I ended up. The aerodynamic department and the engine department had the most margin to improve - and did so - because mechanically it is more difficult to do something. In those other two areas we have just done a fantastic job. Of course, Bridgestone really has given us a very good tyre, not that it hasn't been good before, but it altogether just suits the situation much better." Barrichello "Missed in turn one" (Sep.13) Barrichello "A minor mistake going into turn one and I lost the speed coming into two, which is a shame because the speed was there and the car was good as it was always in Monza for testing and the race." Montoya "Not in Parabolica, but missed in Ascari" (Sep.13) Montoya "No, no, no. It was in Ascari. I went into Ascari and got out of the first curve and I was wide already. I knew it was completely over through there, so I lost a couple of tenths through there from what I have normally been able to do. This is a track we knew would probably be one of the closest with Ferrari towards the end of the year." Montoya "Ferrari thought the top speed as important" (Sep.13) Montoya "It was looking pretty good but then it didn't work out. But we'll wait until tomorrow. On a track like this you have a choice between speed and downforce and we will see who made the right choice when the race gets going. Michelin did a fantastic job. I'm very happy with that and hope we can beat them with these tyres." Raikkonen "More competitive in the race" (Sep.13) Raikkonen "I think we will be more competitive in the race as the car is working well, and we have a good strategy, so we will see what happens tomorrow. I'm sure it will be a great race." Alonso "Spun by not working TCS" (Sep.13) Alonso "I went into the first chicane as normal, but the car spun on the exit because the traction control was not working." |
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Top Speed : M.Schumacher 362.5 km/h Friday was a bad condition from which strong winds and dead leafs fall, 8 persons recorded the time up on Saturday. Alonso of the front game PP spun by the first chicane, it fell to the tail end. Montoya had fast sector 3 in the practice, but he was painful to have swollen by important qualifying at Parabolica. Both of BARs went into the top 10, it turns out that the difference was put in the Michelin to BS. 金曜は強風と枯葉が落ちる悪いコンディションだったため、土曜にタイムアップした者が8人もいた。 前戦PPのアロンソは第一シケインでスピンしたため最後尾に落ちた。 モントーヤはフリー走行でセクター3が速かったが、肝心の予選でパラボリカでふくらんだのが痛かった。 BARが二人ともトップ10に入ったことから、ミシュランがBSに対し差を詰められたことがわかる。 |
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ミヒャ名レースはここか?
(9/13) 土曜予選でM・シューマッハが1:20.963でPP。8戦ぶり通算54回目。モントーヤはセクター2までリードしたが、セクター3でミスし、0.051秒及ばず。3番手バリチェロ(+0.503)、4番手ライコネン(+0.871)。 レースはスタートでモントーヤが有利だが、ミシュランの新タイヤが長い距離でどうなるか未知数だ。モンツァの予選は今シーズンの大きな分岐点になるだろうか。 バリチェロがウォームアップでトップ (9/13) 土曜予選直前のウォームアップはバリチェロが1:21.633でトップ。2番手モントーヤ(+0.186)。バトンとビルヌーブが3-4番手に来た。ライコネンは6番手(+0.879)。M・シューマッハは19番手だが、セクター1とセクター2までなら上位2台に匹敵している。 モントーヤがフリー走行でトップ (9/13) 土曜フリー走行前半はM・シューマッハが1:21.623でトップだったが、後半はモントーヤが1:21.468でトップ。予選はチャンピオン争いの3人による激しい戦いになりそうだ。温度が上がってミシュラン有利か。 R・シューマッハ、ジェネに交替 (9/13) 土曜フリー走行でR・シューマッハに代わり、テストドライバーのマルク・ジェネが走行。モンツァ事故の影響がまだあったか。朝、頭痛がしたという。ラルフのタイトルへの夢は消えた。 |
Is a Michael great race here?
(Sep.13) M.Schumacher recorded 1:20.963 in the Saturday qualifying, and got PP. 8 game for the first time and 54th in total. Although Montoya was led to the sector 2, a mistake is made in it with a sector 3, and it does not reach for 0.051 seconds. 3rd Barrichello (+0.503), 4th Raikkonen (+0.871). Although Montoya of a race is advantageous at a start, but what it becomes in the distance with the long new tire of Michelin is unknown. Does a qualifying of Monza become the big turning point of a season now? Barrichello topped at warmup (Sep.13) At Saturday warmup just before qualifying, Barrichello topped by 1:21.633. 2nd Montoya (+0.186). Button and Villeneuve were 3rd and 4th. Raikkonen was 6th (+0.879). M.Schumacher was 19th, but until sector 1 and the sector 2, he was equal to two higher ranks. Montoya topped at practice (Sep.13) At Saturday practice, 1st half leader was M.Schumacher by 1:21.623, but 2nd half leader was Montoya by 1:21.468. Afternoon's qualify may be the tough battle between title contenders. If temperature goes up Michelin has advantageous? R.Schumacher was replaced by Gene (Sep.13) At Saturday practice, instead of R.Schumacher, a test driver Marc Gene run. It may be the influence of the accident at Monza test. He had a headache in the morning. Ralf's dream of title is disappeared. |
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ウィリアムズ対フェラーリの舌戦
(9/12) 金曜記者会見で、ミシュランタイヤが話題になった。ウィリアムズのパトリック・ヘッドとフェラーリのロス・ブラウンの間で、面白い論争があった。 パトリック・ヘッド「ロス、なぜ38レースも待っていたんだ。ずっとそう思っていたなら、今持ち出すのはおかしい。」 ロス・ブラウン「パトリック、そのタイヤはモナコからだろう。」 ヘッド「2001年イモラからまったく同じ型だ。」 ブラウン「パトリック、ルノーは君らと違うタイヤを使ってたよ。ミシュランには範囲がある。われわれはこの問題を知らなかった。いつ気がついたかは覚えていないな。」 ヘッド「重要なことは、レース後の火曜にマラネロで話合いがあったことだ。FIA会長とレースディレクターがわざわざ行っただろ。」 ブラウン「われわれには解釈があり、FIAに明らかにするよう求めた。これが大きな違いになるとは思わない。われわれにとって、同じ土俵で戦えると感じることが重要なんだよ。」 (ヘッドの言うマラネロでの話合いが、別の疑念を感じさせる) ビルヌーブのF1引退が近づく (9/12) 初日13番手のビルヌーブ。またしてもチームメイトより遅かった。F1引退の日が近づいているのは確かだ。メディアはさらに鈴鹿で琢磨と交替させられるのではないかと書き立てる。 ジャック・ビルヌーブ 「そんな計画はないよ、少なくとも・・・僕が知っている限りではね。でも何があっても驚かないさ。誰が誰を押しているか知ってるからね。」 「具体的なことはまだ何もない。目の前の何か以上にやる気はある。楽観的だとしても考えは持ってない。とても難しい状況で、本当にどんな考えも持っていないんだ。まったくね。」 「実際には、F1以外の他のエリアにより興味はある。そこにとても面白いことがあるのは確かだが、まだそれについて考えてないんだ。」 |
Dispute of Williams vs Ferrari
(Sep.12) At the Friday press conference, Michelin tyre became the center of attention. There was an interesting exchange in a dispute of Williams's Patrick Head and Ross Brown of Ferrari. Patrick Head "Why did you wait for 38 races before raising this point, if you had this view all the time? It seemed an odd time to raise it Ross." Ross Brown "That tyre, as I understand it Patrick, you had at Monaco." Head "It's exactly the same mould, comes out of exactly the same mould that appeared in 2001 at Imola." Brown "Renault used different tyres to you Patrick. There's a range of Michelins being used in Formula One. We weren't aware of the problem so any suggestion that we had timed it is inaccurate." Head "I thought the consequence was a meeting at Maranello on the Tuesday, of the president of the FIA and the race director." Brown "We had an interpretation and we asked the ruling body for a clarification. I don't think this is going to make a huge difference. It was important to us that we felt we were competing on a level playing field." (The meeting at Maranello which Head said give another doubt.) Villeneuve's end approaches (Sep.12) Villeneuve of the first day was 13th. Moreover, he was later than the teammate. It is clear that the day of F1 retirement is drawing near. Medias write up to take the place of Takuma in Suzuka. Jacques Villeneuve "It's not in the plans, at least ... not that I'm aware of, but nothing would surprise me. Because you kind of know who is pushing for whom." "There's nothing concrete yet, there's just will more than anything right now. I've no idea if I can be optimistic. It's a very difficult situation so I really have no idea, it's all out there." "Actually there's more interest in other areas than from F1. I'm sure there's something out there that could be very interesting but I haven't thought about it yet." |
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Maximum Speed : Barrichello 355.7km/h Except Williams and Ferrari, the time fell considerably with the sector 2 and the sector 3. ウィリアムズとフェラーリ以外は、セクター2とセクター3でタイムがかなり落ちた。 |
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モントーヤ、逆転チャンプへ第一歩
(9/12)
イタリアGP予選初日、モントーヤが1:20.656でトップ。2番手はバリチェロ(+0.128)。M・シューマッハはチームメイトに0.5秒遅れて3番手。ダ・マッタが4番手と健闘。ライコネン5番手。R・シューマッハはレティフィロシケインでオーバーランしてタイム無効。ミシュランの新タイヤは少し低下したが、このコースでは影響が少ない。 |
Montoya, 1st step to inversion champion
(Sep.12) The Italy GP qualifying first day and Montoya topped by 1:20.656. 2nd was Barrichello (+0.128). 3rd M.Schumacher falls behind a teammate for 0.5 seconds. Da Matta works hard with 4th. Raikkonen 5th. R.Schumacher overrun at Rettifilo chicane and his time was invalid. Although Michelin's new tires a few, they have little influence through this course. |
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英ブックメーカー、ウィリアム・ヒルの賭け率 J・P・モントーヤ 2.87倍 R・シューマッハ 3.00倍 M・シューマッハ 4.33倍 K・ライコネン 8.00倍 R・バリチェロ 12.00倍 |
UK bookmaker, William Hill's Bet J.P.Montoya 2.87 R.Schumacher 3.00 M.Schumacher 4.33 K.Raikkonen 8.00 R.Barrichello 12.00 |
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モンツァ
(9/9) 今のF1で唯一残った超高速サーキット。PP平均時速259km、優勝者平均時速241kmは、2位のサーキットより30km/h以上も速い。レイアウトは比較的単純。シケインが3つ、中速コーナーが3つだけで、あとはひたすら全開。BMWウィリアムズが有利といえる。特にモントーヤが初勝利と2年連続PPをとるなど得意とするコースである。M・シューマッハは3勝しているが、FLは1回だけで、必ずしも得意ではない。 歴史的に、ここではドラマが起きやすい。 1961年、選手権1位のフォン・トリップスが事故死(アスカリとパラボリカの間)。 1970年、選手権1位のリントが予選で事故死(パラボリカ)。 1978年、選手権2位のペテルソンが事故後死亡(レティフィロ)。 1988年、選手権1位のセナがリタイヤ(レティフィロ)、フェラーリ優勝。 1995年、選手権1位のM・シューマッハと2位のヒルが接触(ロッジア)。 1999年、選手権1位のハッキネンがリタイヤ(レティフィロ)、木陰で泣く。 2000年、選手権2位のM・シューマッハが優勝、記者会見で泣く。 2002 優勝 バリチェロ PP モントーヤ セクター1 M・シューマッハ セクター2 モントーヤ セクター3 R・シューマッハ FL バリチェロ セクター1 バリチェロ セクター2 バリチェロ セクター3 バリチェロ |
Monza (Sep.9) It is the only remained super-high speed circuit. PP average speed of 259km and the winning average speed of 241km is quicker than the circuit of the 2nd place in 30km/h or more. A layout is comparatively simple. Three chicane and three medium speed corner and flat out the rest intently only. BMW Williams can say that it is advantageous. That especially Montoya will take two consecutive PP and first victory. Although three victories of M.Schumacher are carried out, FL is only 1 time and is not necessarily its favorite. Historically, the drama tends to occur here. 1961, championship leader von Trips was killed by the accident (between Ascari and Parabolica) 1970, championship leader Rindt was killed by the accident in the qualifying at Parabolica. 1978, championship 2nd Peterson was killed after the accident at Rettifilo. 1988, championship leader Senna retired at Rettifilo, Ferrari won. 1995, championship leader M.Schumacher and 2nd D.Hill collided at Roggia. 1999, championship leader Hakkinen retired at Rettifilo, and cried at the shade of trees. 2000, championship 2nd M.Schumacher won and cried at press conference. 2002 Win Barrichello PP Montoya Sector1 M.Schumacher Sector2 Montoya Sector3 R.Schumacher FL Barrichello Sector1 Barrichello Sector2 Barrichello Sector3 Barrichello |
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2003 ITALY | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||