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2003
バルセロナ・テスト 全ラップタイム(3)

Barcelona Test - Full Laptime(3)

Jul.14,2003

7月8日から11日まで行われたバルセロナ・テストの全ラップタイムを見ながら、各チームの状況を探っていきましょう。ミナルディを除く9チームが参加しました。フェラーリはこれとは別にムジェロとフィオラノでテストを行いました。

翌週のイギリスGPのあと、夏のテスト禁止期間が1ヶ月続きます。今回のテストは3戦分の準備を兼ねており、非常に重要となりました。

ウィリアムズが2連勝した後、フェラーリの巻き返しはなるのでしょうか。後半戦の展開を占う意味で見てみましょう。
 
Let's explore the situation of each team, seeing all the lap times of the Barcelona test performed from July 8 to the 11th. Nine teams except Minardi participated. Ferrari tested by Mugello and Fiorano apart from this.

The test prohibition term of summer continues for one month behind Britain GP of the next week. This test serves as the preparation for 3 games, and became very important.

After Williams defeats successively two times, does a comeback of Ferrari become? Let's see in the meaning which divines deployment of second half of the game.
 
 
7/8-12総合

Jul.8-12 Total

 

7月8日から12日の間、3ヶ所で行われたテストにおいて、各チームの総走行距離を示します。3強ではフェラーリとウィリアムズが多いのですが、マクラーレンが新車MP4-18Aのトラブルのため少なくなっています。一方、中堅グループからBARがウィリアムズに匹敵する距離を伸ばしてきました。これらのチームは1日に2、3台を走らせました。

ルノー、ザウバー、トヨタ、ジョーダンの4チームは1日1台体制でした。
 
In the test performed by three places, the total mileage of each team is shown from July 8 to 12. Although there were much Ferrari and Williams about three, since McLaren had the trouble of new car MP4-18A, it had decreased. On the other hand, BAR had developed the distance which is equal to Williams from the leading group. These teams will run 2 or 3 sets on a day.

Four teams of Renault, Sauber, Toyota, and Jordan were one set organization on a day.
 
 

9チームが参加したバルセロナテストでは、最終日にMP4-18のブルツがトップタイムをマークしました。MP4-18は3日間トラブル続きでしたが、最後にポテンシャルを見せました。

フェラーリとウィリアムズは互角のタイムの応酬でした。どのチームもレコードタイム(1:15.023、1/23、M・シューマッハ)には及びませんが、今年の土曜予選タイム(PP1:17.623)に近いタイムを出しました。MP4-17Dはやや劣りました。

BARは距離を稼いだものの、のべ4人が走ったのにタイムは平凡でした。
 
By the Barcelona test in which nine teams participated, Wurz of MP 4-18 marked the top time on the final day. Although MP 4-18 was a trouble continuation for three days, finally potential was shown.

Ferrari and Williams were exchange of an equal time. Although every team was a record time (1:15. 020, Jan.23, M.Schumacher), the time near the Saturday qualifying time of this year (PP 1:17.762) was taken out. MP4-17D was a little inferior.

The time was common, although what earned distance described BAR and four persons ran.
 
 
イタリアのムジェロは、2輪世界GPが開催されるコースですが、かなりの高速コースです。フェラーリ得意の中高速コーナーが多く、シルバーストンの前半部分を想定できます。ここでフェラーリが単独テストを行いました。

初日はマッサがF2002でメカニカル・コンポーネントをテストしました。2日目はマッサがF2003-GAでタイヤテストを行いました。3日目はM・シューマッハがF2003-GAで電気系とタイヤのテストを行いました。3日間でトラブルもなく4レース分を走りました。
 
Although Mugello of Italy is the course by which the two flower world GP is held, it is a remarkable high-speed course. There are many high-speed-in Ferrari speciality corners, and they can assume the first half portion of Silverstone. Ferrari performed the independent test here.

As for the first day, Massa tested the mechanical component by F2002. Massa performed the tire test by F2003-GA 2nd day. M.Schumacher performed the test of an electric system and tires by F2003-GA 3rd day. There also was no trouble in three days and a part for four races was run.
 
 

M・シューマッハとマッサは、続いてフェラーリの地元マラネロのテストコースであるフィオラノへ戻り、2日間テストを行いました。ここは1周3kmに満たない短いコースですが、中低速コーナーが多く、シルバーストンの後半部分を想定できます。鈴鹿と同じ8の字の形になっています。

マッサはシルバーストン用の3台をシェイクダウンしました。M・シューマッハはブリヂストンとともにタイヤ開発プログラムを行い、計251周も走りました。

ブリヂストンはマラネロに常駐部隊があり、ここで密接な連携ができます。フェラーリとブリヂストンは巻き返しのためにやるべきことはやったようです。あとはレースを待つのみです。
 
M.Schumacher and Massa returned to Fiorano which is the test course of local Maranello of Ferrari continuously, and performed the test for two days. Although it is the short course with which 3km is not filled 1 lap here, there are many medium-low-speed corners and they could assume the second half portion of Silverstone. It has the form of the same character of 8 as Suzuka.

Massa carried out the shake down of three for Silverstone. M.Schumacher performed the tire development program with Bridgestone, and ran total also of 251 laps.

Bridgestone has a permanent residence unit in Maranello, and can do close cooperation here. It seems that what Ferrari and Bridgestone should do for a comeback was done. The back is only waiting for a race.
 

ミヒャエル・シューマッハ(フィオラノにて)
「イギリスGPには自信がある。シルバーストンではうまくやれると確信している。人々がフェラーリの危機を言うのは聞いている。しかしそんなことはない。僕らは落ち着いて働いている。何かがうまく行かないとき、僕らは唯一の原因を探そうとするべきではないのは確かだ。僕らはエンジンとシャシーを改善することが出来ると知っている。それが僕らの今日の主目標だ。ブリヂストンには何の問題もない。彼らが出来る最高の方法で答えてくれるのも確かだ。」
Michael Schumacher (at Fiorano)
"I am confident for the British GP. I am sure that will we do well at Silverstone. I heard about people saying that there is a crisis at Ferrari but that is not the case. We are calm and working well. I am convinced that when something is not going well we should not try to find only one cause. We know that we can improve our engine and our chassis and that's our main goal today. We have no problems with Bridgestone and I am sure that they will respond in the best possible way."
 
 
バルセロナ - 7/8

Barcelona - Jul.8

バルセロナの初日は5チームが参加しました。3強はテストドライバーが走りました。フェラーリとウィリアムズは、ともに100周以上走り、ほぼ互角のタイムを応酬しあいました。両チームともロングランではなく、数周ずつ走行してタイヤのセッティングを試していました。

一方、マクラーレンはMP4-18Aをデ・ラ・ロサとブルツの2人が走らせました。デ・ラ・ロサは1ストップ分のロングランを行いましたが、タイムを狙うほどではありません。ブルツは7周走りましたが、それぞれ1周だけで、計測できるラップはありませんでした。チームは、イギリスGPで走るどころではないようです。
 
As for the first day of Barcelona, five teams participated. Test drivers ran by top three. Both Ferrari and Williams ran 100 laps or more, and answered and did the interval of the almost equal time. It was not a long run, and it ran both teams by a unit of several laps, and they had tried the arrangement of a tire.

On the other hand, as for McLaren, two persons, de la Rosa and Wurz, ran MP4-18A. Although de la Rosa performed the long run for one stop, it is not like which aims at a time. Although Wurz ran 7 laps, they were only each 1 lap, respectively and there was no measurable lap. It seems that a team cannot just run in Britain GP.
 

初日から参加した中堅チームは、ザウバーとトヨタでした。ともにレースドライバーが走りました。これはテストなのですが、それでもトップチームとペースの差がどうしても出てしまいました。

ザウバーは、シルバーストン用の空力コンポーネント(フロントウィング)と、ホッケンハイム用のタイヤをテストしました。
 
The leading teams which participated from the first day were Sauber and Toyota. Both race drivers ran. Although this is a test, the difference of a top team and a pace still comes out surely.

Sauber tested aerodynamics component (front wing) for Silverstone, and the tire for Hockenheim.
 

ウィリアムズはルノーV6選手権のドライバー、マルコ・アスマーを走らせました。このFW25は完全に計測用マシンでした。センターポッド上に長いピトー管が突き出し、空気圧の差を測りました。これは空力用のデータを取得するためです。ほかにリアウィングの両脇やフロントサスペンションのプッシュロッドに計測用と思われる機器が付けられています。アスマーは制限速度の範囲で走りましたが、ラップタイムが実に安定していました。最後の方で速く走る機会を与えられたようです。
 
Williams ran the driver of Renault V6 championship, Marco Asmer. This FW25 was completely a machine for measurement. On center pod, the long Pitot tube projected and the difference of air pressure was measured. This was for acquiring the data for aerodynamics. Otherwise, the apparatus considered to be an object for measurement is attached to the push rod of both the sides of the rear wing, or a front suspension. The lap time was very stable although Asmer ran in the range of a speed limit. It seems that the opportunity to run quickly in the last was able to be given.
 

 
バルセロナ - 7/9

Barcelona - Jul.9

バルセロナ2日目に、各チームともレースドライバーを起用し始めました。フェラーリはバリチェロ、ウィリアムズはR・シューマッハでした。最近、チームメイトに負けているモントーヤは4日間とも姿を現しませんでした。ラルフはこの日のトップタイムをマークしました。ラルフが開発からレースへ流れをつかみそうです。ジェネも2番手に入り、この日に限れば、ウィリアムズがフェラーリを押していました。
 
Each team began to appoint a race driver on the 2nd day of Barcelona. Ferrari was Barrichello and Williams was R.Schumacher. Recently, Montoya in which the teammate is lost did not appear four days. Ralf marked the top time of this day. Ralf is likely to hold a flow from development to a race. When Gene also went into No. 2 and was restricted to this day, Williams was pushing Ferrari.
 

マクラーレンはライコネンがMP4-17Dで3番手のタイムを出しました。MP4-18Aの方は、それより1秒遅いタイムで、全体でも最下位の2台となってしまいました。2台ともロングランを行っており、信頼性を確認しているようです。
 
As for McLaren, Raikkonen took out the time of No. 3 with MP4-17D. As for MP4-18A, it was a time late for 1 second, and the whole also became two sets of the lowest grade from it. It seems that both of long runs were performed and reliability was checked.
 

その他のチームも続々とレースドライバーを起用しました。中堅グループはタイム差が拮抗しています。その中で最も精力的だったのがBARで、バトン・佐藤・デビッドソンの3名を走らせました。

ザウバーはロングランも行い、ホッケンハイム用のタイヤをテストしました。

ルノーはマクニッシュのみの参加ですが、燃料満タンでのロングランテストを行い、2レース分を消化しました。ルノーは新しい空力コンポーネントも試しました。

トヨタはミシュランの夏用タイヤをテストしました。

ジョーダンはタイヤ、ブレーキ、空力のテストを盛り込もうとしましたが、フロントサスペンションのトラブルで中断してしまいました。
 
Other teams also appointed the race driver one after another. As for the medium group, the time difference was approaching. It was BAR that was energetic most in it, and it ran three persons of Button, Sato, and Davidson.

Sauber also performed the long run and tested the tire for Hockenheim.

Although Renault was participation of only McNish, he performed the long-run test in a fuel full load, and digested a part for two races. Renault also tried the new aerodynamics component.

Toyota tested the tire for summer of a Michelin.

Although Jordan tended to incorporate the test of a tire, a brake, and aerodynamics, it is interrupted for the trouble of a front suspension.
 


Exhaust cover of MP4-18

 
バルセロナ - 7/10

Barcelona - Jul.10

バルセロナテスト3日目に、バリチェロがトップタイムを奪いました。フェラーリは空力コンポーネントとタイヤのテストを行い、102周も走りました。

R・シューマッハはさまざまなセットアップにトライし、ミシュランの新タイヤもテストしました。10周連続走行も行いました。
Barrichello took the top time on the 3 day of the Barcelona test. Ferrari performed the test of an aerodynamics component and tires and ran also 102 laps.

R.Schumacher tried various setups and also tested the new tire of a Michelin. The continuation run was also performed 10 laps.
 

ウィリアムズはジェネがロングランを行いました。彼らはシルバーストンに向けてのヒントもつかんだと言っています。

マクラーレンはライコネンがMP4-17Dでロングランを行い、ウィリアムズより速いペースで走れました。一方、MP4-18Aはクルサードが走らせましたが、この日も相変わらず長い距離を走れていません。ブルツはまたしてもタイムなしでした。
 
As for Williams, Gene performed the long run. They have said that they have also held the hint towards Silverstone.

Raikkonen performed the long run by MP4-17D, and the McLaren was able to run at the pace quicker than Williams. On the other hand, although Coulthard ran MP4-18A, this day cannot be running a constantly long distance, either. Even if it carried out Wurz again, it had no time.
 

中堅グループではジョーダンのファーマンが4番手のタイムをマークしました。ジョーダンはしかし、この日で終了でした。

トヨタはパニスが走り、ミシュランタイヤの種類をテストしました。次戦以降のタイヤ選択に有意義だったと語っています。エンジンもアップグレードし、空力パーツも試せました。

BARでは、佐藤がバトンとビルヌーブを上回るタイムを出しています。ただし、チームは前日よりもタイムが落ちました。

ザウバーは3種類のフロントウィングを試しました。フロントサスペンションのレイアウトも変更しました。

ルノーは引き続きマクニッシュがロングランを行い続け、タイヤを徹底的にテストしました。
 
Into the medium group, Firman of Jordan marked the time of No. 4. Jordan measles was carried out and it was an end on this day.

Panis ran and Toyota tested the kind of Michelin tire. It was being said that it was significant to the tire selection after a next game. Engine was also upgraded and the aerodynamics part was also able to be tried.

Sato was taking out with BAR the time exceeding Button and Villeneuve. However, as for the team, the time fell rather than the other day.

Sauber tried three kinds of front wings. The layout of a front suspension was also changed.

Succeedingly, McNish continued performing a long run and Renault tested the tire thoroughly.
 

 
バルセロナ - 7/11

Barcelona - Jul.11

バルセロナテスト最終日も、フェラーリとウィリアムズは互角のタイムを出しあいました。両チームが一歩抜きん出ているようです。フェラーリはバルセロナだけでなく、3ヶ所に分散してテストを行いました。ウィリアムズもバルセロナのほかにラドゥーでタイヤテストを行いました。ウィリアムズが飛びぬけていくのではなく、2つのチームがしのぎを削る戦いになっていくのではないかと思われます。
 
Ferrari and Williams shared the equal time also for the Barcelona test final day. It seems that not both teams extract 1 step and have come out. Ferrari tested by distributing not only to Barcelona but to three places. Williams also performed the tire test by Ladoux other than Barcelona. Williams does not excel but it is thought whether to become the fighting two teams compete fiercely to fight.
 

この日、ついにMP4-18Aがトップタイムをマークしました。ブルツにより、4日間トータルでも最速タイムだったのです。ただし、その後のロングランのペースは、まだ遅いものでした。MP4-18Aはポテンシャルを示しました。しかし、まだレースに投入する段階にはありません。イタリアGPに投入できるかどうかは、ハンガリーGP後のテスト解禁の後の2週間で試されることになるでしょう。

マクラーレンは今回のテストで、明らかに力が分散させられました。フェラーリとウィリアムズはレースカーでマクラーレンの2倍は走りました。このことがレースで響く可能性は大いにありそうです。
 
This day MP4-18A marked the top time at last Even when it was total for four days by Wurz, it was the fastest time. However, the pace of a subsequent long run was still late. MP4-18A showed potential. However, it is not in the stage still supplied to a race. It will be attempted on two weeks after the test removal of the ban after Hungary GP whether to be able to supply to Italy GP.

McLaren was clearly distributed by power in this test. Ferrari and Williams ran the twice of McLaren with the race car. This is greatly likely to have a possibility of being echoed in a race.
 

トヨタには、有意義な4日間となりました。タイヤ選択のテストは、シルバーストンのみならず、ホッケンハイムやハンガロリングにも意味があります。また、エンジン、空力、そしてメカニカルな部分で前進がありました。大きな問題も見られず、信頼性も確認できました。後はレースで実力を発揮できるかどうかです。今度はレーススタッフの能力が問われるのです。

BARはこの日もビルヌーブ、佐藤、デビッドソンの3人が走りました。4日間でウィリアムズと同じくらいの走行距離になりました。ホンダエンジンはパワーアップし、空力も改善しました。タイムは伸びなかったので、今回のデータを分析してレースで結果を出す力が問われます。

ザウバーはニール・ジャニというドライバーを走らせました。ジャニはハイドフェルドの2秒落ちという目標をひとまず達成しました。
 
It became Toyota four significant days. The test of tire selection has a meaning not only in Silverstone but in Hockenheim and Hungaroring. moreover, engine, aerodynamics, and there was advance in mechanical portion. A big problem was not seen, either but reliability has also been checked. The rest is whether to be able to demonstrate ability in a race. The race staff's capability is required shortly.

As for BAR, also in this day, three persons of Villeneuve, Sato, and Davidson ran. It became mileage about the same as Williams in four days. The power rise of Honda engine was carried out, and aerodynamics had also improved it. Since the time was not extended, the power of analyzing this data and achieving results by the race is asked.

Sauber ran a driver called the Neel Jani. Jani attained a target called the 2 second omission of Heidfeld for a while.
 
 
バルセロナ・テスト 全ラップタイム(3)

Barcelona Test - Full Laptime(3)

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