2003GBR | |
イギリスGP ラップタイム分析 |
British GP Laptime Analysis |
Jul. 21,2003 |
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フェラーリの逆襲、トヨタ初の1位走行、オーバーテイクの多さ、闖入者によるセーフティカー、実に盛りだくさんのイギリスグランプリだった。今回はラップタイムの細かい分析よりも、いつどこで誰が誰を追い抜いたかかが重要になった。それがレース本来の姿かもしれない。 |
A counterattack of Ferrari,
Toyota's first leader, number of overtaking, safety car by the intruder,
this was the eventful British Grand Prix. When, where, who passed whom are
the important rather than fine analysis of lap times this time. It may be
the figure of race original. |
3ストップのトヨタは予定を変えられなかった? ピットストップの戦略は序盤の2度のセーフティカーですべてリセットされた。問題はその後に臨機応変に対応できたかどうかだった。ほとんどの車はセーフティカー出動直後にピットインさせたため、プログラムされた燃料供給量は計画通りの可能性が高い。車にはまだ燃料が残っており、最初の2つのスティントは当初の計画の合計と見なせる。 1回目のセーフティカー(6周目)でピットインしたのは、プロテクターが外れたクルサード、ファーマン、そしてトヨタの2台だった。この4人のうち、ファーマンだけが残り1回のストップで、他の3人は残り2回となった。ピッツォニアは1周遅れて7周目にピットインしたが、これは判断が遅く、最後尾に落ちた。 トヨタはもともと3ストップだった。最初の2スティントの合計が30-31周であり、2で割れば15周だ。後の2つのスティントは14-16周だった。計画通りなら全60周を15周ずつ4等分していただろう。計画を変更するとすれば、2回目のピットインで30-31周という大量給油を行えなかったのかということだ。そうやって最後までノンストップで走れば、2台とも入賞が可能だった。重過ぎたり、タイヤの磨耗が心配だったのか。だが、2スティント目の序盤は24-25周分を積んで1分24秒台で走れており、そのペースは24-25周目まで落ちなかった。恐らく30周でも行けただろう。トヨタは今このことを後悔しているに違いない。だが、これまでトヨタは信頼性の問題などでこのような高度な戦いを経験していなかった。これが将来生きてくるに違いない。 14人ピットインの混乱で後退したフェラーリ 闖入者が出て2回目のセーフティカーが出たとき(12周目)、実に14人がピットインした。このとき、チームの2台目で待たされたのは、5位M・シューマッハ、6位モントーヤ、7位アロンソ、13位バトン、15位フレンツェンの5人だった。この5人がピットアウトしたとき、13位モントーヤ、14位アロンソ、15位M・シューマッハ、19位バトン、20位フレンツェンとなり、かなり割を食ったことになった。 フェラーリは、1台目のバリチェロが慎重に発進したため、ライコネンとR・シューマッハに追い抜かれてしまった。前戦フランスのフリー走行でM・シューマッハがウェバーとぶつかった事件が尾を引いた。ミヒャエルは「唯一の失敗はコーヒーを飲めなかったこと。」という皮肉を残したほど待たされた。 12周目にピットインしたチームは、ウェバーを除いて、すべてが残り1ストップで済ませた。ジャガー以外は、もとから2ストップで、計画通りだったということだ。 R・シューマッハが7周後の19周目にピットインし直したのは給油ミスではない。ターニングベインが外れてサイドポッドに入り、水温が上昇したのでそれを除去するためだった。このときタイヤは替えたが給油は行っていない。 ハイドフェルドはブレーキでロックしたのか、右フロントタイヤにフラットスポットが出来、9周後の21周目にピットに入る羽目になった。 |
Toyota of 3 stops was
not able to change a schedule? The strategy of pit stops was altogether reset with the safety car of 2 times of the opening part. The problem was whether to have corresponded flexibly after that. Since the pit in of almost all the cars was carried out immediately after safety car mobilization, the programmed fuel amount of supply has the high possibility as planned. Fuel still remains in the car and it can be considered that the first two stints are the sum totals of the original plan. Coulthard from which the protector separated, Firman, and two sets of Toyota carried out pit in with the 1st safety car (the 6th lap). Only Firman remained among these four persons, and for one stop, other three persons remained and became 2 times. Although Pizzonia was overdue 1 round and pit in was carried out to the 7th lap, this had slow judgment and it fell to the tail end. Toyota was three stops from the first. The sum total of the first 2 stints is 30 to 31 lap, and it is 15 laps if it divides by 2. Two next stints were 14 to 16 laps. Probably, a total of 60 laps was equally divided to four by a unit of 15 lap, if it was as planned. If a plan is changed, it is whether to have been able to perform an extensive fuel load called 30 to 31 laps in the 2nd pit in. When it did so and it ran nonstop to the last, both sets were able to win a prize. Was wear of a tire anxious in being too heavy? But, a part for 24-25 laps is stacked, it can be running on the level of 1 minute 24 seconds, and the pace did not fall to the 24 to 25th lap the beginning of 2nd stint. Probably, it was able to go even 30 laps. Toyota will surely repent of this now. But, Toyota had not experienced such advanced fighting on the problem of reliability etc. until now. This will surely be useful in the future. 14 persons did pit in which suffered Ferrari When an intruder came out and the 2nd safety car came out (the 12th lap), 14 persons did pit in. At this time, it was five persons, 5th M.Schumacher, 6th Montoya, 7th Alonso, 13th Button, and 15th Frentzen, to have been kept waiting by the 2nd set of a team. When these five persons do pit out, became 13th Montoya, 14th Alonso, 15th M.Schumacher, 19th Button, and 20th Frentzen, and it means consuming a rate considerably. Since the 1st set of Barrichello departed carefully, Ferrari has been passed by Raikkonen and R.Schumacher. The incident to which M.Schumacher collided with Webber to the practice of previous race France dragged on. Michael was kept waiting so that it left the irony "The only thing missing was the coffee." Except for Webber, all remained and the team which carried out pit in to the 12th round was finished for one stop. I understand that it was two stops from a basis and was as planned except the jaguar. What R.Schumacher recarried out pit in to the 19th round of 7 rounds after for is not a fuel-load mistake. Since turning vane separated, it went into side pod and water temperature rose, it was for removing it. Fuel load is omitted although the tire was changed at this time. It was completed into the right front tire whether it locked of flat spot in the brake, and Heidfeld became the panel of going into a pit at the 21st round of 9 rounds after. |
スタートに優れるルノーとマクラーレン スタートでPPのバリチェロは2番手トゥルーリだけでなく、3番手ライコネンにも追い抜かれた。M・シューマッハのスタートはまずまずだったため、フェラーリとBSに問題があったわけではない。 ルノーとマクラーレンはスタートが特に優れている。アロンソは8番手からモントーヤとダ・マッタを追い抜いた。クルサードは12番手からウェバーを追い抜き、ピッツォニアとビルヌーブを追い抜こうとして行く手を阻まれた。 バトンは最後尾から難なくミナルディとトラブルのフレンツェンを追い抜いた。 スリリングな1周目 クルサードはビルヌーブを1コーナーのコプスでインから抜き、ピッツォニアをストウのアウトから抜いた。クルサードは12番手から9位に浮上である。バトンはS字までのストレートでジョーダンの2台を料理した。バトンは20番手から15番手に浮上である。地元イギリス期待の二人が予選の不振をレースで挽回しつつあった。 ハンガーストレートで、アロンソがM・シューマッハを追い抜こうとして芝生に出た。アロンソは一時的にグリップを失ったため、クラブコーナーの前でモントーヤに追い抜かれた。 1周目から、かなりスリリングな展開になった。1位トゥルーリ、2位ライコネン、3位バリチェロ、4位R・シューマッハ、5位M・シューマッハ、6位モントーヤ、7位アロンソ、8位ダ・マッタである。 セクター1で速いフェラーリは誰にも追い抜かれない その後は、3周目にフレンツェンがウィルソンを追い抜いて19位に上がっただけで、いったん落ち着いたかに見えた。しかし、今日はなぜか落ち着かない雰囲気のイギリスGPだった。6周目にクルサードのプロテクター破損で1回目のセーフティカーとなる。 ルノーはトゥルーリのリードがフイになったと不平を言った。ライコネンに1.6秒、バリチェロに2.1秒の差をつけたことが、そんなに大きなリードと言えるのか。軽い燃料でどれだけリードできるか見たかったのだろう。 8周目に再開された。モントーヤがコプスを全開で通過して砂煙を上げ、ミヒャエルの背後につく。しかし、フェラーリはS字の旋回性能にすぐれるため、モントーヤはハンガーストレートで勝負に持ち込めなかった。この日、数多くのオーバーテイクがあったが、フェラーリだけは誰にも追い抜かれなかった。 11周目、バリチェロがアビーの手前でアウトからライコネンを追い抜いた。その前のクラブコーナーでライコネンがブレーキミスしたことが原因になった。 だが、12周目に、闖入者が出現して2度目のセーフティカーになった。話はそれるが、男はオレンジのスカートの前に青いダビデの星のマークがあった。これはイスラエルの国旗と同じである。この56歳の男の名はコーネリアス・ニール・ホランと言う。コーネリアスと言えば、「猿の惑星」。主役はチャールトン・ヘストンだ。彼は「十戒」の主役も演じた。十戒といえば、旧約聖書であり、ユダヤ教だ。 話を戻そう。バリチェロは8位に下がり、ライコネンだけでなくR・シューマッハにも前に行かれた。だが、この日のバリチェロはいかなる試練もはね返す力があった。 |
Renault
who is excellent in a start, and a McLaren PP Barrichello was passed by not only 2nd Trulli but 3rd Raikkonen at the start. Since the start of M.Schumacher was tolerable, problems were not necessarily in Ferrari and BS. Renault and McLaren are especially excellent in the start. Alonso passed Montoya and da Matta from 8th. Coulthard tends to pass Webber from 12th, tends to pass Pizzonia and Villeneuve, and had the way obstructed. Button passed Minardi and Frentzen of a trouble without difficulty from the tail end. The 1st thrilling round Coulthard passed Villeneuve from inside of 1st corner Copse and passed Pizzonia from the outside of Stowe. Coulthard was surfacing from 12th to 9th. Button cooked two sets of Jordan with the straight to S characters. Button is surfacing from 20th to 15th. The depression of the qualifying of two persons to local England expectation was retrieved in the race. With Hanger straight, Alonso tended to pass M.Schumacher and came out to grass. Since Alonso lost the grip temporarily, he was passed by Montoya in front of the club corner. It became quite thrilling deployment from the 1st lap. The 1st place is Trulli, 2nd place Raikkonen, 3rd place Barrichello, 4th place R.Schumacher, 5th place M.Schumacher, 6th place Montoya, 7th place Alonso, and 8th place da Matta. Ferrari is quick at sector 1, nobody passed them It seemed to once have settled down after that by Frentzen's having passed Wilson to the 3rd lap and having only gone up to the 19th place. However, it was Britain GP of why or a unsettled atmosphere today. It becomes the 1st safety car by protector breakage of Coulthard at the 6th lap. Renault complained with the lead of Trulli having become nothing. Can having given the difference to Raikkonen for 1.6 seconds and having given for 2.1 seconds to Barrichello call it a so big lead? Probably, they wanted to see which can be led with light fuel. The 8th lap resumed. Montoya passed Copse by flat out, raised a sand cloud, and sticks behind Michael. However, since Ferrari was excellent in the revolution performance of S curb, Montoya was not able to be carried into a match with Hanger straight. Only Ferrari was passed by nobody although there were this day and much overtaking. Barrichello passed Raikkonen from out in front of Abbey 11th lap. It became the cause that Raikkonen made a brake mistake at Club corner in front of it. But, the intruder appeared in the 12th lap and it became the 2nd safety car at it. Although it swerved from the talk, this man had the mark of blue David's star in front of the orange skirt. This is in the national flag of Israel. 56 years old man's name is called Cornelius Neil Horan. When calling it Cornelius, starring was Charlton Heston by "the planet of an ape." He is also the leading role of the "Ten Commandments." If it is called the Ten Commandments, it is the Old Testament and is Judaism. I will return the talk. Barrichello fell in the 8th place and went not only for Raikkonen but for the R.Schumacher before. But, Barrichello of this day had the power of rebounding every trial. |
冴えたバリチェロ、冴えなかったミヒャエル 16周目の2度目の再開が本当のスタートだったかもしれない。バリチェロは、16周目にファーマンを抜いて7位、17周目にR・シューマッハを抜いて6位に上がった。トゥルーリはなかなか抜けなかったが、26周目に抜くことができた。これで5位だ。その後、クルサード、ダ・マッタ、パニスらがピットインして、バリチェロは31周目に2位に戻った。この日のバリチェロは冴えた。サーキットに吹く風がダウンフォースをいくぶん失わせたことなどほとんど関係なかった。 これに対し、M・シューマッハは冴えが見られなかった。16周目から23周目までアロンソの後ろで過ごした。不可解なことにミヒャエルは24周目にラップタイムが急激に落ち、バトンに抜かれて14位に下がった。おそらくミスしたのだろう。このときアロンソはビルヌーブを抜いた。ミヒャエルは25周目にバトンを抜き返したが、それから5周はビルヌーブの後ろにいた。ミヒャエルは31周目にようやくビルヌーブを抜いて9位に上がった。だが、トップとの差は33秒に広がっていた。ミヒャエルの勝ちはなくなった。もっと重大なことは、このときの1位がライコネンだったことだ。このままではライコネン10点、ミヒャエル0点で、それまでの選手権の8点差が逆転されてしまうのだ。 ミヒャエルは32周目からようやく前方がクリアになってペースを上げた。だが、バリチェロに比べて前車を追い抜く力強さに欠けた。このレースはミヒャエルにとって、攻めのレースではなかった。バリチェロとの差はタイヤの違いにあったようだが、モチベーションも差があったのではないか。オーバーテイクにはリスクが伴う。ヨーロッパGPのように接触したくない。選手権のためにはリタイヤせずにポイントを稼ぐことが大事ということもある。一方、バリチェロはそんなことを気にせずに思い切り攻める事が出来た。と考えたが、誇り高きミヒャエルがセカンドドライバーに遅れることは、我慢ならないことも想像に難くない。バリチェロが復調してきたことが、ミヒャエルの新たな発奮材料となりそうだ。 ライコネン、ダ・マッタを抜けなかったことで勝機を逸す ライコネンは再開後の16周目にトゥルーリとクルサードを一気に抜いた。17周目にパニスも抜き、2位に上がった。ところが、1位のダ・マッタを抜けなかった。ライコネンの方が1秒はペースが速かったはずだ。だがダ・マッタは12周にわたって健闘した。結局、30周目にダ・マッタがピットインしてライコネンが1位に上がったが、ライコネンはコース上で追い抜くことが出来なかった。 もしライコネンがダ・マッタに詰まっていなければ、30周目でバリチェロに10秒差ではなく、20秒差には広げられていただろう。このころバリチェロがトゥルーリに手間取っていたからだ。その場合、バリチェロの逆転はさらに難しくなっていただろう。まさにライコネンの勝機はここで逸したと言える。 モントーヤも13位から猛烈な追い上げ バリチェロに劣らず奮闘したのがモントーヤだった。13周目の時点ではM・シューマッハと同じ下位集団の中、13位にいた。だが、モントーヤは再開16周目にいきなりビルヌーブとウェバーを追い抜いた。17周目にファーマン、18周目にR・シューマッハを追い抜いた。これで7位になり、バリチェロに追いついた。27周目にトゥルーリを追い抜き、31周目に3位に上がったのだ。このときM・シューマッハは9位だった。二人には21秒の差がついてしまった。このことから、気合が入っていたかどうかで結果が違ってくるとわかる。それはマシンやタイヤの調子のせいにしてはならない。 |
Clear Barrichello, not
clear Michael Possibly the 2nd resumption of the 16th lap was a true start. Barrichello overtook Firman to the 16th lap, extracted R.Schumacher to the 7th place and the 17th lap, and went up to the 6th place. Although not easily passed Trulli, it was able to pass to the 26th lap. It is the 5th place now. Then, Coulthard, da Matta, Panis carried out pit in, and Barrichello returned to the 31st lap at the 2nd place. Barrichello of this day was clear. It was hardly related that the wind blown on a circuit made the down force lose a little. On the other hand, as for M.Schumacher, skill was not seen. He passed behind Alonso from the 16th lap to the 23rd lap. Michael fell to a mysterious thing abruptly at the 24th lap, and a lap time is passed by Button, and fell in the 14th place. Probably, the mistake was made. At this time, Alonso passed Villeneuve. Although Michael passed Button again to the 25th lap, it was behind Villeneuve 5 laps. Michael passed Villeneuve at last to the 31st lap, and went up to the 9th place. But, the difference with a top had spread at 33 seconds. The victory of Michael was lost. A more serious thing is that the 1st place at this time was Raikkonen. With this, it is ten Raikkonen and zero Michael and the eight point difference of the championship till then will be reversed. The front became clear at last from the 32nd lap, and Michael raised the pace. But, the forcibleness which passes the preceding car compared with Barrichello was missing. This race was not a race of an attack for Michael. As the difference in a tire was suited, didn't motivation have a difference but as for the difference with Barrichello,, either? A risk follows on overtaking. You do not want to contact like Europe GP. For a championship, it may be said that it is important to earn a point, without retire. On the other hand, Barrichello was able to be given up and attacked, without caring about such a thing. It is hard and it does not have that there is nothing in imagination that Michael has pride himself and can not keep the patience that is late for a second driver. It is likely to become a new stimulation material of Michael that Barrichello has got over. Raikkonen's chance diverted by da Matta Raikkonen passed Trulli and Coulthard at a stretch to the 16th lap after resumption. Panis was also passed to the 17th lap and it went up to the 2nd place. However, he did not pass da Matta of the 1st place. Raikkonen would be quicker than da Matta by 1 second. But da Matta worked hard over 12 laps. Although da Matta carried out pit in to the 30th lap and Raikkonen went up to the 1st place after all, Raikkonen was not able to be passed on the course. Probably, not to a difference but to the 20 second difference, it had extended for 10 seconds by the 30th lap at Barrichello, if Raikkonen was not got blocked in da Matta. It is because Barrichello took time in Trulli recently. In this case, probably, the inversion of Barrichello was still difficult. It can just be said that the chance of victory of Raikkonen was missed here. Montoya also caught up with hard struggle from 13th Montoya fought like Barrichello. At the time of the 13th lap, it was in the 13th place in the same low rank group as M.Schumacher. But, Montoya passed Villeneuve and Webber suddenly to the 16th lap of the resumption. Firman was passed to the 17th lap and R.Schumacher was passed to the 18th lap. The 7th place was won now and it caught up with Barrichello. Trulli was passed to the 27th lap and it went up to the 31st lap at the 3rd place. At this time, M.Schumacher was the 9th place. The difference for 21 seconds has taken the post of two persons. It turns out that a result is different by whether concentration was contained from this. Don't make it into the cause of the tune of a machine or tires. |
集中力を失ってはならなかったライコネン そしてこの日のハイライトが42周目に訪れた。バリチェロは2回目のピットインで惜しくもライコネンを追い抜けなかった。だがコース上で追い抜いた。11周目と同様にセクター2のクラブとアビーで攻めた。ライコネンも必死に防戦したが、ブリッジ下で力尽きた。そこは全開で抜けるところであり、インにつけなかったとき、コースアウトはやむをえなかった。バリチェロはこの日の彼にふさわしい1位になり、ゴールまで駆け抜けた。 ライコネンは最後のタイヤが調子悪かったため、ペースが上がらなかったと言う。たしかに、ダ・マッタに抑えられたときと同じペースだった。だが集中力を失ってはならなかった。48周目、ライコネンはストウでオーバーランし、モントーヤに追い抜かれてしまった。リヤブレーキを失ったというが、その後ペースが上がっているので言い訳に過ぎない。選手権を考えれば、2位8点から3位6点に下がったことは、後々で痛いことにもなろう。M・シューマッハに対しての得点差は、31周目の10点から、わずか1点にしぼんでしまった。 モントーヤにとって、バリチェロの後ろについた後半は、ある意味で楽だった。バリチェロが蹴散らしてくれて、がっくりきたドライバーを料理すればよかったのだから。 熾烈だった8位争い、これぞレース さて、この日、一番の見どころは、実は8位争いにあったことを付け加えておこう。上の図で16周目以降のポイントを賭けた戦いがいかに熾烈だったかがわかる。ファーマン、ウェバー、ピッツォニア、ビルヌーブ、フィジケラまでチャンスがあった。フレンツェンもスタートのトラブルさえなければ可能性があった。この中から、バトンが生き残った。トップ争いだけでなく、いたるところでバトルが繰り広げられた。2003イギリスGPは、これぞレース、と言える例として語り継がれよう。 |
Raikkonen should not
lose concentration And the highlight of this day visited to the 42nd lap. Regrettably, Barrichello was not able to pass Raikkonen in the 2nd pit in. But it passed on the course. It attacked like the 11th lap in Club and Abbey of a sector 2. Although Raikkonen also defended frantically, power was exhausted under the bridge. Course out was unavoidable, when were just going to escape there by flat out and not having been attached to an inn. Barrichello won the 1st place suitable to him of this day, and ran to the goal. Since the last tire was out of order, Raikkonen sayid that a pace did not go up. It was the pace same to be sure as the time of being stopped by da Matta. But concentration could not be lost. 48th lap, Raikkonen was overrun in Stowe and has been passed by Montoya. Although Raikkonen said that the rear brake was lost, since the pace is going up after that, it is only an excuse. If a championship is considered, it will also become a painful thing to have fallen in place 3rd 6 points from 2nd 8points in the future. It has faded in only one point from ten points of the 31st lap. For Montoya, it was easy in a certain meaning the second half attached behind Barrichello. Since what was necessary was just to have cooked the driver by which Barrichello drove off and it came suddenly. Violent 8 place argument and this are a race Now, I add that this day and the 8th place of the first promise suited argument in fact. It turns out how the fighting which bet the point after the 16th lap in the upper figure was violent. Even Firman, Webber, Pizzonia, Villeneuve, and Fisichella had a chance. It was possible when even the trouble of a start did not have Frentzen, either. Button survived from this group. The battle was developed not only in top argument but in everywhere. 2003 British GP would be handed down from generation to generation as an example which can say this is the race. |
イギリスGP ラップタイム分析 |
British GP Laptime Analysis |
2003GBR |