2003BRA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ブラジルGPラップタイム分析 |
Brazil GP Laptime Analysis |
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フィジケラ12の勝因 |
12 reasons of Fisichella's win |
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ブラジルGPはセーフティカーが4回も出動し、赤旗で途中終了するという近年まれにみる荒れたレースになりました。レース結果が5日後に覆るというのも異例です。このレースを、フィジケラの立場に立って見てみましょう。運と実力が12もの要因となって折り重なったとき、ジョーダンという弱小チームの車が優勝したのでした。 | The safety car mobilized Brazil GP no less than 4 times of ending the middle with a red flag, and it became the rough race seen rarely in recent years. It is exceptional because a race result will be reversed five days after. Let's stand on a position of Fisichella and see this race. Since the car of a small and weak team called Jordan won the victory when fate and ability caused 12 and lay one upon another, it carried out. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
フィジケラの勝因その1−ウェットレース フィジケラが勝った最初の要因は、雨でした。これがなければすべてのドラマは始まらなかったのです。しかしながら、それだけでは勝つことはできません。レースが始まってから、以下の11の要因が織りなされていったのです。 |
Fisichella's
winning Reason 1 - Wet race The first factor which Fisichella overcame rained. When there was this [ no ], no dramas started. However, it cannot win only by it. After the race started, the following factors of 11 were woven. |
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Raiikonen VS Fisichella Lap 1-8 (Safety Car)
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フィジケラの勝因その2−燃料満タン策を選ぶ(7周目) スタート前に3人のドライバーが燃料を満タンに入れるピットスタートを選びました。フェルスタッペン、フレンツェン、ピッツォニアです。また、パニスはセーフティカー1周目のあと、燃料を積みにピットインします。ジョーダンはフィジケラを7周目、ファーマンを8周目に入れました。セーフティカーが出る前の8周目、これら6人の順位はトップから8秒遅れの15位-20位でした。 特にフィジケラは思い切った決断でした。予選8番手という好位置を捨て、19位に下がってまでも満タン作戦を選んだのです。このことは、レース後半に順位を上げていく要因になりました。 |
Fisichella's
winning Reason 2 - Choice full fuel load (lap 7) Three drivers chose before the start the pit start which pays full fuel load. They are Verstappen, Frentzen, and Pizzonia. Moreover, the pit in of Panis is carried out for stacking fuel after the 1st lap of the safety car. Jordan put Fisichella into the 7th lap and put Firman into 7th lap. These six persons' ranking was the 15th to 20th place of the 8 second delay by top 8th lap before a safety car comes out. Especially Fisichella was a radical decision. A good position called a qualifying of No. 8 was thrown away, and even by having fallen in the 19th place, Full fuel load strategy was chosen. This became the factor which raises ranking in the second half of a race. |
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Raiikonen VS Fisichella Lap 9-18
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Full fuel fellows
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フィジケラの勝因その3−ファーマンの事故(18周目) しかし、満タン6人衆はすぐに困難に直面します。ラップタイムが5秒も遅いのです。ウェットコンディションで、重い車は運転をかなり難しくさせました。17周終了時点で、6人はトップとの差がとてつもなく広がりました。特にパニスが遅く、ジョーダンの二人が詰まってしまいました。このままでは、あと5周もすればトップに周回遅れにされてしまいます。マクラーレンは濡れたコンディションでフェラーリより速いペースで走っていました。 ここでアクシデントが発生します。18周目のストレートで、ファーマンがサスペンションを破損してスピンします。ファーマンは、1台前のフィジケラでなく、2台前のパニスを道連れにしました。これで2度目のセーフティカーが入ることになります。フィジケラは危うく難を逃れただけでなく、周回遅れにされる恐怖もなくなり、トップとの差がチャラになりました。満タン6人衆は4人に減りました。 19周目、上位陣が次々に給油に入りました。ピッツォニアはこの機に乗じて7位に上がります。フィジケラはそれまでの差が大きかったので、13位にとどまりました。 |
Fisichella's
winning Reason 3 - Firman's accident (lap 18) However, full fuel 6 fellows are faced difficult immediately. No less than 5 seconds have a late lap time. In wet condition, the heavy car made operation quite difficult. It is at the 17 lap end time, and, as for six fellows, the difference with a top spread absurdly. Especially Panis is late and two persons of Jordan are got blocked. With this, if 5 more laps is also taken, it will be made a top at 1 lap delay. McLaren was running at the pace quicker than Ferrari by the wet condition. An accident occurs here. With the straight of the 18th lap, Firman damages and carries out the spin of the suspension. Firman made the fellow traveler not Fisichella of one car ago but Panis of two cars ago. The 2nd safety car will enter now. Fisichella not only escaped difficulty very nearly, but in the fear carried out to 1 lap delay, the difference with a lose top became cancellation. full fuel fellows decreased to four persons. The members of a higher rank went into fuel load one after another 19th round. This opportunity is multiplied by Pizzonia and it goes up to the 7th place. Since the difference till then was large, Fisichella remained in the 13th place. |
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Raiikonen VS Fisichella Lap 19-22 (Safety Car)
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Full fuel fellows
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フィジケラの勝因その4−フレンツェンのスピン(23周目) 23周目のレース再開後、路面状況が悪化して、スピンが続出します。まず満タン6人衆の一人、フレンツェンがスピンしました。フレンツェンは最下位でコースに復帰します。もしこのスピンがなければ、フィジケラの前を走っていたブリヂストン・ユーザとして、フレンツェンが優勝していたかもしれません。 |
Fisichella's
winning Reason 4 - Frentzen's spin (lap 23) A road surface situation gets worse after race resumption of the 23rd lap, and spins occur one after another. One of full fuel fellows, Frentzen carried out the spin first. Frentzen returns to a course at the lowest grade. Supposing this spin did not exist, possibly Frentzen had won the victory as a Bridgestone user who was running the Fisichella front. |
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Raiikonen VS Fisichella Lap 23-27
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Full fuel fellows
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フィジケラの勝因その5−M・シューマッハのクラッシュ(27周目) 25周目のターン3で、7位ピッツォニアがスピンし、モントーヤと同じところに止まりました。 27周目のターン3で、3位M・シューマッハがスピンアウトしました。ブリヂストン勢の最強ドライバーが消えました。シューマッハが生き残っていたら勝っていたと思われます。 フィジケラはこの間、トップより3秒遅いペースで27秒差に広がりました。26周目に、2度ピットインしたアロンソに追い抜かれます。しかしフィジケラはスピンせずに生き残っています。そして3度目のセーフティカーが入り、差がなくなります。入賞圏内の8位に上がりました。 |
Fisichella's
winning Reason 5 - M.Schumacher's clash (lap 27) The 7th place, Pizzonia carried out the spin and stopped at the turn 3 of the 25th lap with it being the same as that of Montoya at the time. By the turn 3 of the 27th lap, M.Schumacher spun out the 3rd place. The strongest driver of the Bridgestone vigor disappeared. It is thought that it won when Schumacher had survived. Fisichella spread to the difference for 27 seconds at the pace later than a top for 3 seconds in the meantime. He is passed by Alonso which carried out pit in twice at the 26th lap. However, Fisichella has survived, without carrying out a spin. And the 3rd safety car enters and a difference is lost. It went up to the 8th place within the sphere of point. |
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Raiikonen VS Fisichella Lap 28-29 (Safety Car)
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Full fuel fellows
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セーフティカーが去ったあとのフィジケラは相変わらず3秒遅いままでした。30周目に、ピットインのタイミングを誤ったはずのライコネンに追い抜かれます。 31周目のターン3で、フェルスタッペンがスピンアウトしました。フィジケラの前を行くライバルがまた消え、満タン衆は2人になりました。 |
Fisichella after a safety car goes away was still late for 3 seconds as usual. It is passed by Raikkonen which must have mistaken the timing of pit in in the 30th lap. Verstappen spun out by the turn 3 of the 31st lap. The rival who goes the Fisichella front disappeared again and full fuel 6 fellows became two persons. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Raiikonen VS Fisichella Lap 30-33
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Full fuel fellows
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フィジケラの勝因その6−魔のターン3でスピンせず 33周目、バトンがターン3でクラッシュ。20台中6台がリタイヤした魔のターン3を、フィジケラは腕で通り抜けました。4度目のセーフティカーが入り、またしてもトップとの差はなくなります。6位です。 |
Fisichella's
winning Reason 6 - No spin at dangerous turn 3 Button crashes by turn 3 33rd lap. Fisichella passed through the dangerous turn 3 in which 6 of 20 cars carried out the retired with the arm. The 4th safety car enters, and even if it carries out, the difference with a top is lost. It is the 6th place. |
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Raiikonen VS Fisichella Lap 34-36 (Safety Car)
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Positions of restarted Lap 36 to the end
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37周目のレース再開後、フィジケラはトップの2秒遅れで走ります。差は広がる一方でした。 42周目、アロンソが黄旗区間の追い越しでドライブスルーペナルティを受けました。これでフィジケラは5位に上がります。 |
Fisichella runs by the 2 second delay of a top after race resumption of the 37th lap. While the difference spread, it was carried out. Alonso received the drive-through penalty by passing of the yellow flag section 42nd lap. Fisichella goes up to the 5th place by this. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Raiikonen VS Fisichella Lap 37-42
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フィジケラの勝因その7−バリチェロがガス欠で止まる(47周目) 47周目、1位バリチェロがガス欠で止まりました。バリチェロは46周目に1:22.032をマークしていましたが、燃料が空に近かったからでしょう。フェラーリのミスにより、フィジケラは4位に上がります。ミヒャエルなき後のブリヂストンのトップランナーはバリチェロからフィジケラに代わったのでした。 48周目、ラルフがピットインし、フィジケラは3位に上がります。表彰台圏内です。 |
Fisichella's
winning Reason 7 - Barrichello out of fuel (lap 47) The 1st place of Barrichello stopped at out of fuel 47th lap. It will be because fuel was close to empty although Barrichello had marked 1:22.032 on the 46th lap. By mistake of Ferrari, Fisichella goes up to the 4th place. Since the first runner of Bridgestone after there is nothing Michael substituted Fisichella from Barrichello, he did. 48th lap, Ralf does pit in and Fisichella goes up to the 3rd place. It is podium within the circle. |
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フィジケラの勝因その8−乾いてきた路面で速くなる フィジケラは、2位ライコネンに対し、44周目から差を縮め始めていました。路面が乾いてきたコンディションは、ブリヂストンが得意とするところです。ミシュランはグリップを失いつつありました。 フィジケラは、1位クルサードに対しても、49周目から差を縮め始めました。 |
Fisichella's
winning Reason 8 - Quickest on drying surface Fisichella is beginning to contract the 2nd place of a difference from the 44th lap to Raikkonen. The condition in which the road surface has got dry is just going to presuppose that Bridgestone is elated. Michelin was losing the grip. Fisichella began to contract the 1st place of a difference from the 49th lap also to Coulthard. |
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フィジケラの勝因その9−クルサードがピットインする(52周目) 52周目、クルサードがピットインします。クルサードは20周目から33周分の燃料を積んでいたのでした。ライコネンは27周目の給油だったので、まだ燃料があります。 フィジケラは2位に上がりました。1位ライコネンとの差は1秒以内になりました。 |
Fisichella's
winning Reason 9 - Coulthard's pit in (lap 52) Coulthard carries out pit in 52nd lap. Since Coulthard was stacking the fuel for 33 laps from the 20th lap, it was carried out. Since Raikkonen was a fuel load of the 27th lap, he still has fuel. Fisichella went up to the 2nd place. The 1st place of the difference with Raikkonen became within 1 second. |
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Raiikonen VS Fisichella Lap 44-54
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フィジケラの勝因その10−ライコネンを追い抜く(54周目) ライコネンは追い上げるフィジケラに対し、必死に防戦しようとしました。それが50周目からのタイムを見てもわかります。しかし54周目、ライコネンはターン10で挙動を乱し、ふくらんだところを、フィジケラが追い抜いたのでした。フィジケラは29周目のリベンジを見事に果たしました。信じられないことにジョーダンの車が1位です。 |
Fisichella's
winning Reason 10 - Overtake Raikkonen (lap 54) Raikkonen tended to defend frantically to Fisichella who catches up. It understands, even if it looks at the time from the 50th lap. However, 54th lap, Raikkonen disturbed the action by the turn 10, and since Fisichella passed, it carried out the swollen place. Fisichella achieved revenge of the 29th lap splendidly. Unbelievably the car of Jordan is the 1st place. |
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フィジケラの勝因その11−破片を間一髪かわす(55周目) その直後、7位ウェバーが最終コーナーでスピンし、ウォールに激突してしまいます。破片がコース上に散乱しました。1位フィジケラはアクセル全開でやって来て、間一髪、ウェバーのタイヤをよけました。ここで5度目のセーフティカーのサインが出されました。この時点ではレースはまだ続いています。フィジケラの燃料が最後まで持つとは思えません。 |
Fisichella's
winning Reason 11 - Avoid debris a hairbreadth (lap 55) Immediately after it, the 7th place, Webber will carry out a spin at the last corner, and will crash into a wall. Debrises was scattered about on the course. Fisichella came by flat out and avoided the 1st place of the tire of Webber a hairbreadth. The 5th sign of a safety car was taken out here. At this time, the race still continues. I cannot think that Fisichella's fuel has to the last. |
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フィジケラの勝因その12−アロンソがクラッシュ(56周目) ところが3位アロンソが、ウェバーのタイヤをよけきれずにぶつかってしまい、クラッシュしてしまいます。激しいクラッシュで赤旗が出されました。ここでレースが成立したのです。 |
Fisichella's
winning Reason 12 - Alonso's crash (lap 56) However, it will collide with and crash, without the ability of Alonso finishing avoiding the 3rd place of the tire of Webber. The red flag was taken out with intense crash. The race was materialized here. |
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以上、12の要因があって初めてフィジケラが優勝できたことがわかります。どの要因が欠けても勝てません。特に52周目以降の展開は運命のさいころのようでした。ただし、運だけでなく、フィジケラの実力も見逃せません。過去に2位5回という悲運の名ドライバーが、このときは運も味方したような気がします。 雨となった700戦目のグランプリが、200戦目のジョーダンと110戦目のフィジケラに初優勝をもたらしたのでした。この劇的なレースは後世に語り継がれることでしょう。 |
As mentioned above, it turns out
that Fisichella has won the victory only after there was a factor of 12.
It cannot win, even if it is missing in which factor. It seemed to be
especially the deployment after the 52nd lap at the time in the case of
fate. However, not only fate but Fisichella's ability cannot be
overlooked. I feel that the noted driver of misfortune called 2nd place 5
times sided also with fate at this time in the past. Since Grand Prix of 700 races in which it began to rain brought Jordan of 200th race, and Fisichella of 110 race first championship, it carried out. This dramatic race will hand down from generation to generation at future generations. |
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フィジケラ12の勝因 |
12 reasons of Fisichella's win |
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ブラジルGPラップタイム分析 |
Brazil GP Laptime Analysis |
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2003BRA |