2003AUT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
オーストリアGP ラップタイム分析 |
Austria GP Laptime Analysis |
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May 20,2003 |
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オーストリアGPは、M・シューマッハが独走してもおかしくなかった。3つの出来事がそれを阻み、接戦の形になった。しかし、シーズン序盤と違い、M・シューマッハはあわてずにじっくり料理した。かえって彼の強さが際立ったことになった。 | As for Austria GP, M.Schumacher must have had its own way. Three occurrences obstructed it and became the close form. However, unlike the beginning of a season, M.Schumacher was cooked thoroughly, without being confused. It means that his strength had been conspicuous on the contrary. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ピットストップ 今回はアロンソを除くすべてのドライバーが2ストップ策をとった。3つのスティントの分け方に違いが見られた。3等分にしたのはバトンだけで、多くのドライバーはどこか1つのスティントを長くとっていた。 フェラーリは、バリチェロが第二スティントを長くし、シューマッハは第三スティントが長かった。ただし、シューマッハは1回目の給油で出火したため、意図せずに短くなった可能性がある。マクラーレンは二人とも第二スティントを長くした。 第一スティントが短かった者は、ハイドフェルドが13周、。ピッツォニアとファーマンが14周、R・シューマッハとフィジケラが15周だった。いずれも第二スティントを長くしている。この連中の目的は予選順位を重視することにあった。セットアップで苦労している者は、レースで追い越しも難しい。そのため最初からいい位置にいたいということだ。 第一スティントを1/3近くまで引っ張った者は正統派だ。レースで戦える自信もある。こちらの方が自然と順位は上がっていく。ただし、予選でミスするとクルサードのように思わぬ後方に埋もれる危険性はある。この連中は第二スティントを長くする傾向がある。 ルノーのトゥルーリは第二スティントも短めで、第三スティントを長くした。これは中盤まで少しでも前に出たいという意識が強い。給油時間を短くしての逆転狙いがある。後半になれば前後のタイム差も開き、2回目のピットストップを長くしても大丈夫だろうという作戦だ。 唯一、1ストップ策をとったアロンソは、37周目のピットイン直前に5位まで浮上していた。完走していれば4位か5位になれたと思われる。ポイント狙いとしては妥当な策だった。 |
Pit stops All the drivers except Alonso took 2 stops strategy this time. The difference was looked at by how to divide three stints. It is only Button which was made three division into equal parts, and many drivers had taken one long stint somewhere. As for Ferrari, Barrichello lengthened the second stint, and Schumacher's third stint was long. However, since fire broke out by the 1st fuel load, Schumacher may have become short, without meaning. McLaren lengthened both of the second stint. For the person whose first stint was short, Heidfeld is 13 laps. Pizzonia and Firman were 14 laps. R.Schumacher and Fisichella were 15 laps. All lengthen the second stint. This party's purpose suited thinking qualifying ranking as important. Passing is also difficult for the person who is suffering troubles by the setup in a race. Therefore, you want to be in a good position from the beginning. The person who pulled the first stint to about 1/3 is a moderate. There is confidence which can be fought in a race. This one goes up the position naturally. However, when a mistake is made by qualifying, there is a risk of being buried in the back which is not considered like Coulthard. This party tends to lengthen the second stint. The second stint of Renault's Trulli was also shorter, and the third stint was lengthened. This has the strong consciousness of wanting to come out in front till the middle stage. There is an inversion aim which shortens fuel-load time. If it becomes in the second half, even if it will also open the time difference of order and it will lengthen the 2nd pit stop, it is the strategy of being OK. Alonso which took only and 1 stop strategy had surfaced to the 5th place just before the pit in of the 37th lap. If he has run the whole distance, it will be thought that it got used to the 4th place or the 5th place. It was a plan appropriate as a point aim. |
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シューマッハの独走を阻んだ3つの出来事 ラップタイムを見ると、M・シューマッハは第一スティントと第二スティントの両方とも、速さで抜き出ている。A1リングは路面がつるつるしており、タイヤが著しく磨耗する心配がない。このためブリヂストンとミシュランの両方とも極端な落ち込みは見られなかった。したがってタイヤの差は出ず、シャシーの勝負になった。現時点ではF2003-GAに一日の長があった。 1.セーフティカー 2周目から4周目まで出ていたセーフティカーが、序盤のシューマッハを抑えた格好になった。セーフティカーがなければ、シューマッハは5秒くらいリードできたものと思われる。 セーフティカーが去った後の5周目から15周目までの連続11周は、シューマッハの速さが圧巻だった。15周目の時点でシューマッハはモントーヤに10.633秒、ライコネンに12.977秒の差をつけた。 2.にわか雨 16周目、にわか雨が降った。ちょい濡れのコンディションでは、ミシュランの方が良かった。フェラーリの2台はウィリアムズとマクラーレンに差を詰められた。18周目のシューマッハは、モントーヤとの差が3.125秒、ライコネンとの差が7.165秒に縮まった。バリチェロはライコネンから4秒離された。この雨がなければ最初のピットストップまでにシューマッハは20秒近い差は築けたと思われる。 3.出火 20周目にモントーヤがピットインした。21周目にバリチェロがピットインしたが、給油リグが作動せず、シューマッハのリグを使った。これが火災の伏線になった。このとき燃料がリグ出口に残っていた。 シューマッハは23周目にピットインした。そして事件が起こった。前の燃料がこぼれた。給油が終わったとき、リグが抜きにくかった。必死に抜こうとガチャガチャやって火花が散った。こぼれていた燃料に引火し、火がついた。ここでシューマッハは余計な10秒を費やし、3位に後退した。 シューマッハはリードできたはずの10秒を失い、余計な10秒を負わされた。合わせて20秒がハンディとなった。開幕後の3戦で勝てなかったころは、このような問題が敗因となりえた。しかし、今のシューマッハは違っていた。 |
Three
occurrences which obstructed that Schumacher had his own way If lap times are seen, M.Schumacher has extracted and come out of both the first stint and the second stint with speed. The road surface is smooth A1 ring and there is no fear of wearing tires out remarkably. For this reason, the depression with both Bridgestone and a going too far Michelin was not seen. Therefore, the difference of tire did not come out but became the match of a chassis. At present, F2003-GA was a little superior. 1. Safety car The safety car which had come out from the 2nd lap to the 4th lap became the appearance which obstructed Schumacher of the opening part. If there is no safety car, Schumacher would be considered that it has led about 5 seconds. Schumacher's speed of 11 laps of the continuation from the 5th lap after a safety car goes away to the 15th lap was the highlight. At the time of the 15th lap, Schumacher gave to Montoya and gave the difference for 12.977 seconds to Raikkonen for 10.633 seconds. 2. Sudden rain |
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シューマッハの強さが目立った後半 32周目、シューマッハはライコネンを鋭角の第二コーナーで差した。インを守ったライコネンが出口でふくらみ、アウトから回り込んだシューマッハが脱出加速で優った。さらに、前方でモントーヤが煙を出した。これでシューマッハは難なく1位に戻れたのだ。 このあとシューマッハは2度目のピットインまで飛ばした。ライコネンとの差をどんどん広げた。34周目に1.817秒だった差は、41周目に7.931秒になった。ライコネンは太刀打ちできなかった。ここにMP4/17Dの限界があった。ここが勝負どころだった。 シューマッハは42周目に2度目のピットインを行った。心配された給油は問題なかった。フェラーリのスタッフは少しも動揺していなかったことも大きい。1994年ドイツGPでベネトンは大火災をおこしてパニックに陥ったものだった。 シューマッハにはまだヒヤっとしたことがあった。46周目の第一コーナーでワイドにふくらんでしまった。直前にアロンソがオイルをまいており、それに乗ってすべったのだ。シューマッハは焦った。自分が先にピットインしており、ライコネンが追い上げてくると思われたからだ。だが心配はいらなかった。ライコネンもこの周にタイムを落としていた。49周目にライコネンが給油を終えて出たとき、二人の差は7.436秒に戻った。ここで勝負の大半は決した。シューマッハは第三スティントでペースを落とした。 バリチェロ3連続3位に終わる バリチェロは3位に終わり、フェラーリは1-2ができなかった。昨年は9回も見られた光景が、今年はまだ1回もない。新予選の影響を最も受けたのは、バリチェロと言える。だが今回、2位になれなかったのは、予選だけでなく、1回目のピットストップのせいでもあった。給油の問題でバトンの後ろの5位に落ちた。バリチェロは24周目から34周目までバトンの後ろでペースを上げられなかった。35周目にやっとバトンの前に出たが、このときライコネンとの差は14.5秒に広がっていた。 バリチェロがライコネンに追いついたのは61周目だ。残り8周で仕掛けたが追い抜けなかった。もっと早く追いついていれば、チャンスはたくさんあったと思われる。 バリチェロは風邪をひいていたらしい。A1リングは得意のはずだったのに振るわなかった。どうも今年のバリチェロは影が薄い。いつ奮起するのだろうか。 ライコネンとモントーヤ ライコネンは実にしぶとい。クルサードが冴えないことから、MP4/17Dはそんなに戦闘力があるように見えない。それでも優勝争いに持っていくのだから、ライコネンの実力がすばらしいのだろう。 それにしても、3勝のシューマッハより、1勝のライコネンがまだ上なのだから、新しい得点方式は変わっている。昨年方式なら、シューマッハ34点、ライコネン32点だ。 モントーヤは少し大人になったかもしれない。開幕戦でスピンして勝利を逃したときは悔しがった。今回はさばさばしていた。それは、チームとともに車を改善していくことに燃えているからだろう。その成果が少し見えた。 |
The second half
when Schumacher's strength was conspicuous Schumacher put Raikkonen 32nd lap at the second corner of an acute angle. Raikkonen which protected the inn swelled at the exit and Schumacher who turned from out surpassed by escape acceleration. Furthermore, Montoya took out smoke ahead. Schumacher was able to return to the 1st place without difficulty now. Schumacher flew to the 2nd pit in after this. The difference with Raikkonen was extended rapidly. The difference which was 1.817 seconds became 7.931 seconds to the 34th lap at the 41st lap. Raikkonen has not competed. Here was the limit of MP 4/17D. This was the point of a match. Schumacher performed the 2nd pit in to the 42nd lap. The fuel load about which it worried was satisfactory. As for the staff of Ferrari, not having been shaken at all is also large. Benetton caused conflagration evil in Germany GP in 1994, and it lapsed into panic. It had still got impatient for Schumacher. It has swollen widely at the first corner of the 46th lap. Alonso was winding oil immediately before, and it rode on it and slid. Schumacher got impatient. It is because he was considered that pit in is carried out previously and Raikkonen catches up. But worries were not needed. Raikkonen had also dropped the time on this lap. When Raikkonen finished fuel load to the 49th lap and appeared in it, two persons' difference returned at 7.436 seconds. The great portion of match was settled here. Schumacher dropped the pace on the third stint. Barrichello finished with the 3rd place of 3 continuation Barrichello was finished with the 3rd place and Ferrari was not able to do 1-2. 1 time does not still have the spectacle seen no less than 9 times last year this year, either. It can be called Barrichello to have been most influenced of the new qualifying. But the cause of not only a qualifying but the 1st pit stop did not get used to the 2nd place this time, either. It fell to the 5th place behind Button on the problem of fuel load. Barrichello was not able to raise a pace behind Button from the 24th lap to the 34th lap. Although it came out before Button at last at the 35th lap, the difference with Raikkonen had spread at 14.5 seconds at this time. It is the 61st lap that Barrichello caught up with Raikkonen. It was not able to pass, although devised by remaining 8 laps. If it has caught up early more, it will be thought that there were many chances. Barrichello has cold, is hung down and is. Although A1 ring must have been a speciality, it was not brandished. Barrichello of this year has a thin shadow somehow. When is it stirred up? Raikkonen and Montoya Raikkonen is very stubborn. Since Coulthard is not clear, it does not seem that there is fighting power so much to MP 4/17D. The ability of Raikkonen will be wonderful since it still brings to championship argument. Even so, from Schumacher of three victories, since Raikkonen of one victory is still a top, the new score system has changed. If it is a system last year, they are Schumacher 34 point and 32 Raikkonen. Possibly a few Montoya became the adult. It was mortified, when a spin was carried out by the opening game and a victory was missed. It was not mortified this time. It will be because it is burning with improving a car with a team. The result looked a few. |
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入賞圏内の争い 入賞圏内の争いは過密な集団で行われた。BARの2台とジャガーのウェバーは1分9秒台に入っており、クルサードやR・シューマッハと遜色ない速さを見せていた。特にウェバーはピットスタートとペナルティに見舞われながら、速いペースで挽回し、入賞圏内に入り込めた。逆にピッツォニアは1周目6位の好位置を生かせず、集団の中で埋もれた。1回目のピットでタイムロスしたのが痛かった。 R・シューマッハは、最近、レース後半にタイムの低下が目立つ。前向きなモントーヤに比べて、どうも今ひとつの感がある。 アロンソはリタイヤしたものの、活躍度ではまたしてもトゥルーリを上回った。序盤こそ重い燃料で遅かったが、中盤はトゥルーリを凌駕する走りを見せていた。アロンソは10年位前のシューマッハを思い出させる。 今回のレースはスタート後の混乱がなく、ウィルソンが活躍する場面はなかった。しかも、ミナルディがラウンチコントロールを初めて搭載したことは、かえってトラブルの元になってしまった。 |
Argument within the
sphere of points The argument within the sphere of points was performed in the overcrowded group. Jaguar's Webber and two sets of BAR were contained in the level of 1 minute 9 seconds, and had shown the speed which is inferiority neither with Coulthard nor the R.Schumacher. Being hit by a pit start and the penalty, especially Webber was retrieved at the quick pace and was able to enter into points within the circle. Conversely, Pizzonia could not employ the good position of the 6th place efficiently 1st lap, but was buried in the group. It was painful to have carried out the time loss in the 1st pit. As for R.Schumacher, a fall of a time is conspicuous recently in the second half of a race. Compared with positive Montoya, there is more feeling somehow. Although the retired of Alonso was carried out, even if it carried out again, it exceeded Trulli with the degree of activity. With heavy fuel, although it was late, the run which exceeds Trulli was shown the middle stage just the opening part. Alonso makes Schumacher in front of ten year grade remember. This race did not have the confusion after a start and there was no scene where Wilson played an active part. And it is the origin of a trouble that Minardi carried launch control for the first time on the contrary. |
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オーストリアGP ラップタイム分析 |
Austria GP Laptime Analysis |
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2003AUT |