マザーグース創作詩集 

Roses are red,

Violets areblue. 

Sugar is sweet,

And so areyou.
ばらは あかい

すみれは あおい

おさとうは あまい

あなたも すてき

2年B組の国際理解の授業でを踏んだ替え唄を作りました。2行目と4行目で韻を踏むのはむずかしかったようですが、素敵な作品がたくさん集まりました。とは、「同じ音で終わるラップ」のような感じで、英語の詩やポップスの基本です。

You were as bitter as acigarette.
But you gave me the power.
You haven't knownyet.
I want to be yourflower.
あなたはタバコのように苦かったけど
私に力をくれました。
あなたはまだ知らないみたい
私があなたの花になりたいことを(Sanvitalia)

Whenever I think aboutyou,
I drop tears.
I want to find somethingnew.
I remember you when I see the star.
私はあなたを想うたび
私は涙がこぼれるの
私は新しい出会いを見つけたいだけなのに
星を見るとあなたを思いだしちゃうの(coco)

This is sopainful.
You are surelywonderful.
But you became mydope.
You were myhope.
とても苦しいの
貴方は確かに素晴らしい人
でもあなたは自分の麻薬になってしまった
貴方は希望だったのに(食堂のオムライスグリーンピース入ってない)

I love you, only.
Let me hear your voice… forme!
Why don't you live with me?
Why don't you live in my house?
僕は君だけを愛してるよ
君の声を聴かせてくれ!
僕と生きてみませんか?
僕の家に住んでみませんか?(食堂のオムライスグリーンピース入ってない)

Now, I'm in thewater.
Oh, please come, HarryPotter!
Help me, using yourmagic.
I'm inpanic!
いま水の中にいるんだ
ああ、来てくれハリーポッター!
君の魔法で助けてくれ
もうパニックなんだ!(食堂のオムライスグリーンピース入ってない)

Turn, turn, turn.
Run, run,run.
Now I'm dancing on your hand.
Fun, fun, fun.
Pun, pun,pun.
I'm telling a lie to myself.
回り続けて、走り続けて
私は今あなたの手の上で踊っているの
とっても楽しいわ。洒落なんかも言って
私は今自分に嘘をついてるの(食堂のオムライスグリーンピース入ってない)

Good byemisery.
I was bornfree.
I have noworry.
All the best for me.
さらば不幸よ
我は自由の身で生まれた
不安などない
我に幸あれ(焼きそばにマヨネーズはかけますか?)

If you are nothere,
I felt verylonely.
So stay by my side foreverhere.
And then, my heart will be shiningbrightly.
あなたがここにいないのなら
私はとても寂しいです
だから私のそばにずっといてください
すると私の心はキラキラ輝くでしょう(高い橋卍)

Your mole is attractive and it makes me smile.
I wanna go to the shoppingmall.
While watching the profile
Of your cutemole.
あなたのほくろは魅力的で笑顔になっちゃうわ
あなたのほくろのある横顔を見ながら
ショッピングモールにでも行きたいわ(110)

I wanna see yoursmile,
Because your smile is sonice.
I'm crazy about yourdimple.
So I want to see youtwice.
あなたの笑顔を見せて
だってあなたの笑顔は素敵すぎるもの
あなたのえくぼにハマったの
だからもう一度会いたいよ(24)

If you want tocry,
Let's play withme.
I'll send your sorrow into thesky.
I'll make youhappy.
もしあなたが泣きたいなら
わたしと一緒に遊びましょう
そして悲しみを空へ飛ばし
私が幸せにしてあげる(ろーと)

Don't look backyesterday.
We only liveonce.
We are livingtoday.
This is ourchance.
過去は振り返らない
人生は一度きりなの
私はいまを生きているんだ
今しかないんだ(かみやど)

I almost die thismoment.
God probably gave me apunishment.
Let me tell you this realheart.
I love you from the bottom of myheart.
私はいつも死と隣り合わせだ
神が与えた罰なのかもしれない
でもこれだけは言わせてください
「心の底から愛しています」と(Streetlight)

I couldn't talk to you today,
Because I was notstrong.
I will talk to yousomeday,
It may take verylong.
今日あなたに話しかけられなかった
私は強くないから
けどいつか話しかけるわ
とても長くなるかもしれないけど(爽)

Sky wasblue.
So I went to a park.
I saw her with you.
My heart isdark.
空が青い
だから私は公園に行った
私は見てしまった、あなたとあなたの彼女を
私の心は暗い(ふぁんふぁん)

Bearing a greatpain.
I was running barefoot likeCinderella.
Oh, it has started to rain.
Hey my prince, please share yourumbrella.
とても痛い
私はシンデレラみたいに裸足で走っていた
ああ、雨まで降り始めた
ねえ王子様、あなたの傘に入らせて(tempo rubato)

I want you tosay,
"I loveyou."
But you didn't say thattoday.
I want to hear those words from you.
私はあなたに言って欲しい
「君を愛している」と
でも今日もあなたは言ってくれない
私はその言葉が聞きたいのに。(piyosuke)

If you weredead,
For what should Ilive?
You never get out of myhead.
I love everything you didgive.
もしあなたが死んだら
私は何のために生きたらいいの?
あなたが頭から離れない
あなたがくれたすべてを愛してる(てるてる坊主)

I scream loudly.
But I know it won't reachyou.
It's like an ice cream, meltinstantly.
No one can scoop the feeling with the wooden spoon, that'strue.
私は叫ぶ
でもそれが君に届かないのは知っているんだ
それはアイスクリームのようにすぐに溶けてしまう
そんな気持ちはだれであろうと木のスプーンでは絶対に掬えないんだ(レモンサワー)

You areeverything.
I think about you,
I can doanything.
Show me that beautifulview.
あなたは私のすべて
あなたのことを考えると
どこへだって行けるの
またあの綺麗な景色を見せて(きんぴらごぼう)

I feel like I can doanything,
Not by any means soright.
Actuallynothing,
But I am surprisinglyalright.
なんでも出来るような気がする
でも決してそうじゃない
実際にはなにもできない
でも意外と平気だなあ (ちんあなご)

"Goodbye time" is comingnear.
I haven't finished talking to youyet!
I can't stand ithere.
When was the last time wemet?
"さよなら"が近づいてしまった
まだあなたと話し終わっていないのに!
わたしはもう我慢できない
最後にあなたと会ったのはいつだっただろう(ぽむちゃん)

Ilove,
Your voice ismelody.
I fall in love,
Engrave you in mymemory.
愛するあなたの
声はメロディー
恋する私は
あなたを記憶に刻む(かばお)

If you areboring,
Shall wedance?
Throw awayeverything
This is yourchance.
あなたがもし退屈なら、
ダンスしない?
全てを投げて
これはあなたのチャンスだよ(ミドリスーツ)

Fear is the most scarything.
But, even if youcry,
Overcomeeverything.
It leads to success, sotry.
恐れることが一番怖い
でも、たとえ泣いても
何事も乗り越えると
成功につながる、だから試そう(ミレービスケット)

Why are youlost?
There is yourway.
Look up withboast.
Be yourselftoday.
なぜ迷うの?
あなたの道があるじゃない
誇りをもって顔を上げて
今日も自分らしく生きなさい(Guilty )

If you can't open the door,
I'll take youaway.
You run awaybefore,
Let's finish ittoday!
もしあなたがドアを開けられないなら
私が連れていってあげる
あなたが今まで逃げてたことも
今日で終わりにしよう!(我市民)

You kissed me,
I asked youwhy.
Please answer, so look atme.
Why do you cry?
貴方は私にキスをした
どうしてキスをしたのか尋ねたわ
ねえ、私を見て、答えて
どうしてあなたが泣いているの(長い)

Sweet drink your lips produce,
Is more delicious thanwine.
Please give me the love juice.
All of you aremine.
あなたの唇が作り出す甘いドリンクは
私にとってワインより美味しいの
そのジュースを私に頂戴
あなたのすべては私のものだから(をみ。)

This is my lovestory.
But today it's theend.
You said "Sorry,"
"You are my bestfriend."
これは私の恋物語
けど今日終わったの
あなたは『ごめん』って
『僕たちは親友だよね』って(ノルン)

どの詩も素敵です。日本の七五調(俳句・短歌・標語)のように、韻を踏んだ詩(マザーグース)は、とても口ずさみやすいです。ぜひ、みなさんもに出して読んでみてくださいね。(がそれぞれを踏んでいます)

さて、最後に・・・次の詩はビートルズが"Dear Prudence" で作った替え唄です。ビートルズの替え唄もシンプルです。(皆さんの詩もビートルズに負けてないかも)

The sun is up,
The sky isblue.
It's beautiful
And so areyou.
太陽が昇った
空が青い
きれいだ
そして君も(Beatles)