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 2004ITA

イタリアGP ラップタイム分析

Italy GP Lap times Analysis

Sep.20, 2004

ミシュランタイヤはスパでマッチしたが、高速モンツァでマッチしなかった。イタリアGPの後半はフェラーリが1周で2-3秒も速いという勝負にならない展開となった。M・シューマッハはスパで勝てなかったが、モンツァで勝てそうだった。それは彼の力というよりも、タイヤの力であった。彼が勝利をセカンドドライバーに譲ったことはあまり問題にはならない。最も問題なことは、勝負はドライバー以外の要素で決まるということだ。むろんドライバーの力量はある程度必要だが、一定の水準に達した場合、レース中にわれわれはドライバーのエクストラパワーによる勝利を見ることが困難になった。
 
Although Michelin tire matched in Spa, it did not match in high-speed Monza. Ferrari became the deployment which does not become the match of being quick no less than 2 to 3 seconds by 1 lap the second half of Italy GP. Although Michael was not able to win in Spa, he could win in Monza. It was the power of tires rather than his power. It seldom becomes a problem that he yielded the victory to the second driver. I understand that a match is decided with elements other than a driver by that it is a problem most. Of course, when a level but fixed somewhat required the ability of a driver was reached, it became difficult for us to look at the victory by the extra power of a driver into the race.
 
上位ドライバー全ラップタイム (9/13)
 
Full Lap Times of Top Drivers (Sep.13)
 
ウェットからドライ、序盤のラップタイム
イタリアGPの序盤は路面が乾ききっていない特殊な状況だった。1周目から10周目までの上位のラップタイムを見る。最初の2周はスタンダードウェットタイヤ(旧インターミディエイト)のバリチェロが有利だった。バリチェロは1周目(1:32.378)で2位アロンソ(1:39.321)に6.943秒のリードを奪った。バリチェロは2周目(1:29.719対1:31.041)で8.265秒に広げた。とはいえ、向上率はバリチェロの-2.9%に対し、アロンソは-8.3%と上回られた。

そして3周目でバリチェロは横ばい(1:29.641, -0.1%)になり、逆にアロンソ(1:27.989, -3.4%)が1.6秒速くなった。両者の差は6.613秒に縮まった。バリチェロは4周目終了時点でタイヤ交換に入った方が良かった。4周目、バリチェロは1:30.480とペースダウンした。アロンソは1:26.698で3.8秒も速かった。両者の差は2.831秒になった。5周目、バリチェロはアスカリシケインでアロンソとバトンにパスされてしまった。バリチェロはいずれタイヤ交換しなければならないことはわかっていたが、少しでも差を広げておきたい気持ちが判断を1周遅らせた。バリチェロがピットアウトした6周目、1位アロンソに32.019秒の差をつけられた。

ドライタイヤを履いたM・シューマッハも8周目までは苦戦だった。1周目の第2シケインでスピンして15位(2位アロンソに+14.3秒)に落ちたことに加えて、乾ききっていない路面でブリヂストンが不利だった。8周目で1位アロンソに36.436秒の差をつけられてしまった。フェラーリはこの困難な状況から逆襲に立ち向かった。

さて、アロンソの序盤のラップタイムは驚異的だった。3周目から8周目までの半乾き路面で誰よりも速いタイムをたたき出していた。これはマシンとタイヤの性能以上に、ドライバーの能力によるところが大きかった。だが9周目にトゥルーリと同じタイムに落ちた。これがルノーのペースだったかもしれなかった。
 
Dry from Wet, lap times of the opening part
It was the special situation the road surface of a situation does not dry as a brick the beginning of Italy GP. The lap times of the higher rank from the 1st lap to the 10th lap is seen. 2 laps of the beginning had advantageous Barrichello of a standard wet tire (old intermediate). Barrichello took the 2nd place of the lead for 6.943 seconds to Alonso (1:39.321) by the 1st (1:32.378) lap. Barrichello was extended by the 2nd (1:29.719 vs 1:31.041) lap at 8.265 seconds. But Alonso exceeded the rate of improvement with -8.3% to -2.9% of Barrichello.

And by the 3rd lap, Barrichello was stabilizing (1:29.641 and -0.1%), and Alonso (1:27.989 and -3.4%) became quick for 1.6 seconds conversely. It was shortened by both difference at 6.613 seconds. It was better to be Barrichello at the 4th lap end time, and to go into tire exchange. Barrichello carried out the pace down with 1:30.480 4th lap. No less than 3.8 seconds of Alonso were quick at 1:26.698. Both difference became 2.831 seconds. Barrichello has been passed by Alonso and Button by the Ascari chicane 5th lap. Although it turns out that tire exchange of Barrichello must be carried out someday, the feeling of wanting to extend the difference delayed judgment 1 lap. Barrichello had the difference for 32.019 seconds given by 1 place Alonso 6th lap which carried out pit out.

Michael which wore the dry tire was also hard-fight till the 8th lap. Bridgestone was disadvantageous on the road surface do not dry as a brick in addition to having carried out the spin by the 2nd chicane of the 1st lap, and having fallen to the 15th place (it being +14.3 seconds to Alonso the 2nd place). The 1st place of the difference for 36.436 seconds is given by Alonso by the 8th lap. Ferrari fought against the counterattack from this difficult situation.
 
ミシュラン勢が日曜に大きく失速
レースは後半にフェラーリが圧倒的な速さを示したが、週末を通じてそうだったわけではなかった。フェラーリは金曜と土曜のフリー走行のタイムを日曜にも再現しただけだが、他のチームはそれができず、日曜のタイムが遅すぎた。ザウバーのフィジケラがファステストラップで4番手に入ったことでもわかる。ミシュラン勢はどのチームも金曜朝の走り始めのタイムより遅くなってしまった。雨でラバーグリップが失われたことは前戦スパも同じだった。ミシュランタイヤはサーキットごとに当たり外れが大きいことがまたしてもあらわになってしまった。
 
Michelin vigor lost speed greatly on Sunday
Although the race showed the speed with overwhelming Ferrari in the second half, that was not necessarily right through the weekend. But, other teams could not do it but its time on Sunday was too late as Ferrari reproduced the time of the free run on Friday and Saturday also on Sunday. It understands also by Fisichella of Sauber having gone into No.4 on the fastest lap. Michelin vigor becomes later every team than the time begin to which the Friday morning runs. The same of the rubber grip having been lost with rain was said of the previous race Spa. Even if that a blank is large carries out Michelin tires again in every circuit, it becomes open.
 

Potentials and Results
driver Sector 1 Sector 2 Sector 3 Total FL(Diff.)
M.Schumacher 25.927(Qfy2) 27.363(Qfy2) 26.766(Pra1) 1:20.056 1:21.361(+1.305)
Barrichello 26.017(Qfy2) 27.150(Qfy2) 26.810(Qfy1) 1:19.977 1:21.046(+1.069)
Montoya 25.987(Qfy2) 27.079(Qfy1) 26.404(Qfy1) 1:19.470 1:22.929(+3.459)
Pizzonia 25.794(Qfy1) 27.241(Qfy1) 26.636(Qfy1) 1:19.671 1:22.246(+2.575)
Coulthard 26.021(Pra4) 27.449(Qfy1) 26.936(Qfy1) 1:20.406 1:22.889(+2.483)
Raikkonen 25.964(Qfy2) 27.631(Qfy1) 26.821(Qfy1) 1:20.416 1:23.365(+2.949)
Trulli 25.887(Qfy1) 27.631(Qfy2) 27.382(Qfy1) 1:20.900 1:22.855(+1.955)
Alonso 25.779(Qfy1) 27.592(Qfy2) 26.872(Qfy1) 1:20.243 1:22.881(+2.638)
Button 25.941(Qfy1) 27.242(Qfy1) 26.673(Qfy1) 1:19.856 1:22.671(+2.815)
Sato 25.958(Qfy1) 27.182(Qfy1) 26.593(Qfy1) 1:19.733

1:22.660(+2.927)

 

第一予選番長ウィリアムズ
例によって、ミシュラン勢は予選だけ速く、レースでその速さを見せることがなかった。フェラーリ&ブリヂストンは、レースで予選より1秒程度遅いだけだったが、ミシュラン勢は2-3秒も遅い。ウィリアムズは最も速いポテンシャルを示したが、文字通り可能性だけに終わった。
 
Pre qualifying school gang leader, Williams
By the example, only the qualifying of Michelin vigor was quick and the speed was not shown in a race. Although Ferrari & Bridgestone was only later than the qualifying about 1 second in the race, no less than 2 to 3 seconds of Michelin vigor are late. Although Williams showed the quickest potential, it finished only with the possibility literally.
 
 
BARが弱点露呈のセクター1
セクター1は第一シケインとそこからの加速だけの勝負。レースで佐藤はM・シューマッハに立ち上がりで追い抜かれたが、タイムにも表われた。
ここでルノーはフェラーリと遜色ない速さを示した。BARは最高速を犠牲にしてウィングを立てたが、何のためにそうしたか理解できないほど低速コーナーで遅かった。新たに導入した合法のFTTがまだ生かしきれなかったからか。
 
Sector 1 of weak point disclosure of BAR
Sector 1 is the match of only acceleration from the first chicane and there. Although Sato was passed by Michael in the standup by the race, it appeared also in the time. Renault showed the speed which is not inferiority with Ferrari here. It was so late that it could not understand for what purpose it did so although BAR stood the wing at the sacrifice of the maximum high speed at the low-speed corner. Is it because newly introduced lawful FTT was yet unutilizable?
ミシュラン勢最悪のセクター2
セクター2は第2シケインのロッジアと高速コーナーのレズモがある。高速コーナーといえばフェラーリ&BSの得意とするところで、レースではセクター2だけで1秒も速かった。ミシュランは苦手な横方向の踏ん張りが効かないだけでなく、縦方向の加減速も得意とは言えなくなってしまった。BARはここでミシュラン勢最速だったが、まったくチグハグなことだった。
 
Sector 2 of Michelin vigor worst
Sector 2 has Roggia of the 2nd chicane, and Lesmos of high-speed corners. When calling it the high-speed corner, in the race, 1 second was also quick only with the sector 2 in the place made for Ferrari &BS to be its favorite. Straddle of a transverse direction weak is not not only effective, but Michelin has become unable to say acceleration and slowdown of the direction of length with the speciality. It was completely odd although BAR was the quickest with Michelin vigor here.
得意不得意が出るセクター3
セクター3は第三シケインのアスカリと半円コーナーのパラボリカからなる。パラボリカは時速200kmで曲がるため、高速旋回性能が求められる。M・シューマッハはどうしてもここでバリチェロより悪かった。BARはルノーよりも良かった。パラボリカ前はハードブレーキングするところで、佐藤が得意とする。
Sector 3 out of which a speciality non-speciality comes
Sector 3 consists of Ascari of the third chicane, and Parabolica of a half-circle corner. It is required for a high-speed revolution performance in order to turn at 200km/h. Michael was surely worse than Barrichello here. BAR was better than Renault. Suppose before Parabolica that Sato is elated in the place which acts as a hard braking.
 


各車ともメインストレートエンド重視
2004イタリアGP本編でも述べたが、ウィングの立て方が最高速度に影響した。2003年、ウィリアムズは立てすぎて負けた。2004年、BARは同じ過ちをしてしまった。

1200mのメインストレートエンドでピッツォニアが時速369.9kmをレース中に記録した。ここでは各車がレースで予選より速くなった。ところがほかの3つの測定地点ではレースで予選より遅くなった。違いは全開区間の長さで、どの車もメインストレートエンドで最高になるように仕立てた。ギヤ比は変えられないから、ウィングの調整でそうなるのだろう。
 
Each vehicle is main-straight-end-thought as important
Although the volume on 2004 Italy GP book also described, how to stand the wing influenced top speed. Williams stood too much and lost in 2003. BAR has carried out the same fault in 2004.

Pizzonia recorded 369.9km/h in the race at the 1200m main straight end. Here, each vehicle became quicker than a qualifying in the race. However, on other three measurement points, it became later than a qualifying in the race. A difference is the length of the flat out section, and it was made so that every car might become the highest at a main straight end. Gear ratios could not change, become so by adjustment of the wing.
 
軽かったアロンソは予選7番手が妥当
モンツァは燃料の重さが影響少なく、タイヤの磨耗が少なく、ピットレーンが長いため2ストップが主流になった。クルサードとハイドフェルドは変則1ストップを敢行したほどだった。M・シューマッハは予選でモントーヤより0.017秒遅かったが、燃料は2周多かったので、フェラーリがフロントローを独占してもおかしくなかった。予選4番手アロンソは佐藤よりも0.070秒、バトンより0.141秒、ライコネンより0.232秒速かったが、燃料は3-4周少なかったので、BARとライコネンの後ろ7番手が妥当だった。例によってアロンソはスタートでごぼう抜きをしたが、スタートにすべてを賭けて間をすり抜けていく走りは危険である。いつか多重事故を起こしかねない。
 
A qualifying of No. 7 was appropriate to light Alonso
Monza it was few the weight of fuel influence and there was little wear of a tire, and since the pit lane was long, two stop became in use. Coulthard and Heidfeld ventured the irregular 1 stop. Although Michael was later than Montoya for 0.017 seconds at the qualifying, fuel was not amusing, even if Ferrari had monopolized the front row, since many 2 laps. Although the qualifying Alonso of No.4 was quicker than Sato 0.070 seconds, Button 0.141, Raikkonen 0.232, since there was little fuel 3-4 laps, the back of No.7 of BAR and Raikkonen was appropriate to it. Although Alonso pulled up with one long pull at the start by the example, the run which risked all on a start and passes through between is dangerous. The multiplex accident may be caused some day.
 

F1の燃費はリッター1km
バリチェロの3回目の静止時間は5.5秒だった。装着と脱着で0.5秒を差し引いて5秒とすると、秒速12.1リットルで60.5リットル入った。11周で63.723kmだから燃費はリッターあたり1.05kmとなった。F1の燃費は高回転化で年々悪化の傾向にある。16年前はターボ車でリッター2kmは走っていた。
 
The mpg of F1 is 1km/liter
The 3rd stillness time of Barrichello was 5.5 seconds. When 0.5 seconds was deducted by wearing and desorption and it was 5 seconds, 60.5l. entered at 12.1l./s. Therefore, mpg was set to 1.05km per liter 63.723km by 11 laps. The mpg of F1 is in the tendency of aggravation by high rotation-ization every year. It was running liter 2km with the turboengine car 16 years ago.
 
アロンソ限界走行で2戦連続スピン
アロンソはモンツァでは相当な無理をしていたのがレースペースで分かる。ラップタイムペースはトゥルーリのピーク1:24秒台がルノーの実力だった。

BARより速かったピッツォとフィジ
フェラーリの2台は別格として、BARの2台よりも速さを持っていたのがピッツォニアとフィジケラだった。
ピッツォニアは1周目の事故でトップから37秒差まで遅れたが、その後はトップと同じペースで、33秒差でフィニッシュした。
フィジケラは序盤にBSドライでトップから36秒差まで遅れたが、その後はトップと同じペースで、35秒差でフィニッシュした。
 
Alonso spun again by limit runs
In Monza, it turns out that Alonso was carrying out considerable unreasonableness at a race pace. The level of peak 1:24 seconds of Trulli about of the lap time pace was Renault's ability.

Pizzo and Fisi were quicker than BAR
As two sets of Ferrari being special, Pizzonia and Fisichella had speed rather than two sets of BAR. 
Although Pizzonia was overdue from the top to the difference for 37 seconds by the accident of the 1st lap, after that, he had the same pace as a top and was finished with the difference for 33 seconds. 
Although Fisichella was late from the top to the difference for 36 seconds by BS dry at the beginning, after that, he had the same pace as a top and finished with the difference for 35 seconds.
 
フェラーリ以外は大混戦
各スティントごとの平均タイムを見ると、フェラーリが別格だった。BAR、ウィリアムズ、ルノー(アロンソ)はかなり接近しており、大混戦だった。つまり、ミシュランタイヤの各チームは実力が拮抗していた。ワンメイクタイヤならかなり面白い戦いになりそうだった。
 
Large-fights in confusion except Ferrari
Ferrari was special when the mean time for every stint was seen. BAR, Williams, and Renault (Alonso) were approaching considerably and were a large confused fight. That is, each teams of Michelin tires were equal in ability. If it was a one makeup tire, it was likely to become quite interesting fighting.
 
バリチェロの勝因は残り24周を2回に分けたこと
バリチェロの勝因は29周目のピットインで残り24周を2スティント(13周・11周)に分けた判断だった。28周目時点でバリチェロは1位バトンに3.2秒遅れの4位を走っていた。もし最後まで走りきるために24周分の燃料を積んだらどうだったか。参考までに第2スティント(6-29周目)も24周だった。このとき序盤はM・シューマッハとピッツォニアにパスされ、1:24秒台に低迷していた。前に誰もいない15-21周目でも1:23秒止まりだった。24周の燃料を積んでいたら、バトンがピットインする34周目までに3.2秒差を逆転することは難しかった。

だが13周の燃料なら、ペースが1秒速い。まずは35周目に彼の前に出るため、バトンよりも1秒速いペース、1:22秒台を出せる。さらに、バトンが最終スティント序盤に1:24秒台で走っている間の7周で、20秒の差をつける。実際にバリチェロは1:21秒台を連発してバトンに22秒の差をつけ、42周目のピットでも1位を守れたのだった。バトンは第2スティントでアロンソとM・シューマッハの攻めを受けていたため、今ひとつペースを上げられなかった。ただ、レース全体的に見て、バトンは勝者に必要な際立った走りが見られなかった。
The cause of victory of Barrichello was having divided remained 24 laps into 2
The cause of victory of Barrichello was the judgment which remained in the pit in of the 29th lap, and divided 24 laps into 2 stints (13 laps, 11 laps). The 1st place of Barrichello was running the 4th place of delay to Button for 3.2 seconds 28th lap at the time. How about stacking [ since it had run to the last ] the fuel for 24 laps? The 2nd stint (the 6 to 29th lap) was also 24 laps by reference. At this time, it is passed by Michael and Pizzonia and had hung low on the level of 1:24 seconds the opening part. At least the 15 to 21st lap which is in front as for nobody was a 1:23 second stop. When stacking the fuel of 24 laps, it was difficult to reverse a difference for 3.2 seconds by the 34th lap in which Button carried out pit in.

But if it was the fuel of 13 laps, a pace was quick for 1 second. Since it came out before him first of all at the 35th lap, the pace quicker than Button for 1 second and the level of 1:22 seconds could be taken out. Furthermore, the difference for 20 seconds was given by 7 laps while Button was running on the level of 1:24 seconds at the beginning of the last stint. Actually, the levels of 1:21 seconds were fired, the difference for 22 seconds was given to Button, and, as for Barrichello, even the pit of the 42nd lap was able to protect the 1st place. Since Button had received the attack of Alonso and Michael by the 2nd stint, it was not able to raise a pace more. However, it sees on the whole race target and the conspicuous run which needs Button for a winner was not seen.
 

ミヒャエルはF2004の力でBARをなぎたおす
一方、M・シューマッハは2ストップ戦略が前方の4台(バトン、アロンソ、モントーヤ、佐藤)と同じだったため、ピット戦略だけでなく、コース上のオーバーテイクも必要になった。32周目で5位M・シューマッハは1位バトンに18.7秒、4位佐藤に12.2秒遅れていた。33周目にアロンソ、モントーヤ、佐藤の3人がピットイン。34周目にバトンがピットインした。M・シューマッハは33-35周目に1:21秒台を連発し、36周目にピットインした。モントーヤはギヤボックスの不調で佐藤にパスされた。

佐藤は33-37周目の5周で7:29.155かかったが、M・シューマッハは7:15.303で、13.852秒も速かった。第一シケイン入り口で佐藤が前に出たが、出口でM・シューマッハがインを差して抜き去った。4位に上がったM・シューマッハは、2位バトンとの差が7.8秒だった。だが差は1周ごとに2秒も縮まった。

41周目、3位アロンソが限界走行に耐え切れず、縁石に乗り上げすぎてコントロールを失ってスピンした。余談だが、2003年ニュルブルクリングでM・シューマッハはドイツ人マーシャルに助けられたが、今年のモンツァでアロンソを助ける者はいなかった。

43周目、M・シューマッハは最終コーナーのパラボリカでバトンの背後につき、1200mのストレートでオーバーテイクした。ここでフェラーリは実力通りの1-2を達成し、そして結末を迎えた。フェラーリとホンダが過去に名勝負を演じたモンツァ。2004年、ホンダはエンジンの力でフェラーリを倒すことはできなかった。
 
Michael defeated BAR by the power of F2004
On the other hand, since 2 stop strategy of Michael was the same as that of four sets (Button, Alonso, Montoya, Sato) of the front, not only pit strategy but the overtaking on a course is needed. The 5th place of the 1st place of the 4th place of Michael was behind Sato for 12.2 seconds for 18.7 seconds by the 32nd lap at Button. Three persons, Alonso, Montoya, and Sato, are pit in to the 33rd lap. Button carried out pit in to the 34th lap. Michael fired the levels of 1:21 seconds at the 33 to 35th lap in rapid succession, and they carried out pit in to the 36th lap. Montoya was passed by Sato by the bad condition of a gear box.

Although Sato took 7:29.155 by the 5 lap 33 to 37th laps, Michael was 7:15.303 and no less than its 13.852 seconds were quick. Although Sato came out before at the first chicane entrance, Michael put and extracted the inn at the exit. The 2nd place of the difference with Button of Michael which went up to the 4th place was 7.8 seconds. But it was shortened by the difference no less than 2 seconds for every lap.

41st lap, it did not bear and go out to a marginal run, but Alonso ran aglap too much to the curbstone, and lost and carried out the spin of the 3rd place of the control. Although it was a digression, although Michael was helped in the Nurburgring in German Marshall in 2003, there was no person who helps Alonso in Monza of this year.

43rd lap, Michael was attached behind Button by Parabolica of the last corner, and carried out the overtaking with the 1200m straight. Ferrari attained 1-2 as merit, and greeted the end here. Monza where Ferrari and Honda performed a scenic spot negative in the past. Honda was not able to push down Ferrari by the power of engine in 2004.
 
タイヤに依存しすぎたF1
今のF1は明らかにタイヤの性能で勝負が決まってしまう。シーズン前は、トップチームを多く持つミシュランが走行データ量から有利と思われた。しかし、ブリヂストンはフェラーリに特化したタイヤを両者の徹底的な協調作業で高度に進化させた。ミシュランは多くのトップチームに方向性が定まらずに中途半端になってしまった。

1980年代後半はホンダがターボで覇権を握ったが、2000年代前半はブリヂストンがタイヤで覇権を握ったと言えようか。日本人が徹底してやりすぎるとこういうことになる。ターボは禁止されたが、タイヤを禁止することは出来ない。

F1全体の立場から見れば、タイヤに依存しすぎた状況は好ましくない。サーキットの特性、マシンの特性にあまりにも合わせこみ過ぎたことは、コスト増大につながっている。スピードもますます上昇し、大きなクラッシュも起きている。そこで、1レースで1セットしか使えないという耐久性重視でグリップが低下する案が検討中である。昔のF1はタイヤ交換がなかった。だがこれは短期的な方針で、いずれタイヤは進化するだろう。そこで長期的な案はタイヤを1社だけに特定してしまうことだ。昔のグッドイヤーだけの時代のように。
 
F1 depends on the tire too much
As for F1 of now, a match will be clearly decided by the performance of tires. Before the season, it was thought that Michelin with many top teams was advantageous from the amount of run data. However, Bridgestone evolved highly the tire which specialized in Ferrari by both thorough cooperation work. Michelin becomes halfway, without directivity becoming settled on many the top teams.

Although Honda grasped hegemony by the turbo the second half of the 1980s, can Bridgestone say that hegemony was grasped with the tire the first half of the 2000s? Japanese people are consistent Japanese people too much at such things. Tires cannot be forbidden although the turbo was forbidden.

If it sees from the position of the F1 whole, the situation for which it depended on the tire too much is not desirable. Uniting with the characteristic of a circuit and the characteristic of a machine too much, and having been crowded too much connects with cost increase. Speed also rises increasingly and big crash has also occurred. Then, the proposal that a grip falls by durability serious consideration that only one set can be used in one race is inquiring. F1 of ancient times did not have tire exchange. But this is a short object and a tire will evolve someday. Then, a long proposal is specifying a tire only as one company. only old Goodyear's time like .
 

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