23 The Buddhist Monks Saichou and Kuukai

I have told how Emperor Kanmu had loyal subjects such as Wake no Kiyomaro and Sakanoue no Tamuramaro, at this beginning of a new and exciting era of stability. Besides these two subjects, there were many others. Let us go on to the accomplishments of two prominent religious figures, Saichou the Great Master Dengyou (766-822), and Kuukai the Great Master Koubou (774-835).

The four Figures I mentioned were all active during the Enryaku era (782-806). But their ages were quite different. The youngest was Kuukai, and the oldest was Wake no Kiyomaro. Let us take the first year of Enryaku era (766) as a reference point:
Wake no Kiyomaro was fifty years old;
Sakanoue no Tamuramaro, twenty-five years old;
Saichou, sixteen years old;
Kuukai, nine years old.
Thus it can be said that the first two were active during the era, and the latter two were raised by the era.

Saichou and Kuukai occupied the highest ranks and left the greatest accomplishments in the Buddhist world. Saichou established the Tandai (Heavenly Platform) Sect of Buddhism, and Kuukai opened the Shingon (True Word) Sect. With these two sects, Japanese Buddhism took a major leap and expanded. (an omission)

Although there was a temporary break between Tendai (Heavenly Platform) and Shingon (True Word) Sects, these two became the major currents of Japanese Buddhism. All subsequent sects such as Joudoshuu (Pure Land) Sect, Shinshuu (True Pure Land) Sect, Nichiren (Master Nichiren) Sect, and Jishuu (Time) Sect derived from these two. (Rest omitted)
 
23 最澄と空海
 
 桓武天皇は、これまで積もり積もってきた弊害を一掃して、健全にして清新なる時代 を開こうとされるに当たって、之を御輔け申し上げる良い御家来をおもちになりました 。その例として、文では和気清麻呂、武では坂上田村麻呂、この両人のお話をしました が、その外にまだまだあります。今度は宗教の方面で、両人のすぐれた人物、最澄、即 ち伝教大師と、空海、即ち弘法大師と、この両人の事蹟を述べましょう。
 
 以上の四人、皆延暦年間に活動していますが、年齢には、かなりずれがあります。一 番若いのは空海、最も年上が清麻呂です。延暦元年をとってみますと、
  和気清麻呂  五十歳
  坂上田村麻呂 二十五歳
  最澄     十六歳
  空海      九歳
となっています。従って、前の両人は、延暦の御代に活躍した人物、後の両人は、延暦 の御代に育てられた人と云って良いでしょう。
 
 さて最澄と空海、この両人は、仏教界において、最大の事蹟を残し、最高の地位を占 めた人です。即ち前者は天台宗を興し、後者は真言宗を開き、我が国の仏教は、この二 つのよって大きく展開して行ったのです。(中略)
 
 一時の不和はあったものの、天台と真言との二つは、これより相並んで日本仏教の大 潮流をなしました。浄土宗、真宗、日蓮宗、時宗などは、皆この潮流の中から生まれて きたのです。(以下略)
  next